Toppbilden, visa:    


USA-inspirerat på 8 m2

Spårplaner, ramverk, kurvradier, RailCAD och liknande kan du diskutera här.
Boris
Inlägg: 123
Blev medlem: 29 dec 2011, 14:36

USA-inspirerat på 8 m2

Inlägg av Boris »

Hej forum-medlemmar,

Efter mer än 35 år av fåtöljrallande har jag äntligen ett rum, ett nästan färdigt underlag och ett utkast till spårplan. Nu är det dags att se om jag missat något, eller tänkt fel, och om det finns förbättringar att genomföra. Jag lägger ut detta på flera fora så får vi se om jag får någon återkoppling.

Jodå, den uppmärksamme läsaren kanske känner igen att jag gjort ett försök tidigare, men sedan vi flyttade till lägenhet för två år sedan har det blivit mer tid över för en modelljärnväg, även om det en gång tänkta utrymmet är numera mer begränsat.

Dimensioner 2 920 x 2 753 mm, i sektioner för att kunna flytta på den i framtiden. Måtten gäller layouten, och det finns några millimeter utanför för bakgrund.

[edit]Skala: H0[/edit]

Namn: Blue Valley & Chattawookie Bridge RR, BV&CB RR

Prototyp: frilansad "bridge route” mellan två större bolag, med en bibana från Blue Valley till Chattawookies ”färjeläge” vid Lake Chattawookie.

Period: transition era, 1948-1952.

Layouttyp: walk-in shelf/island layout.

Ingång via en urlyftbar duck-under.

Geografisk: någonstans i nordöstra USA.

Trafik: på grund av de kraftiga stigningarna kan endast korta tåg (ofta med hjälplok) ta sig över vattendelaren vid Blue Valley. Emellertid är bibanan upp till Chattawookie viktig för att förse dammbygget uppe i Blue Mountain med allt som behövs.

Ytterligare industrier (återstår att definiera) i Lake Chattawookie och Blue Valley förser BV&CB RR med trafikinkomster, t.ex. träindustri, maskinindustri, och insjöfiske. Persontrafiken går med doodlebugs eller korta loktåg. De olika bygglagen åker tåg och båt vid lagbyte.

Olika frekvens för olika frakter bör ge ett intressant trafikunderlag. Allt som lämnar anläggningen via vagn-pråmen måste komma tillbaka samma väg.

Spårplanen visar den synliga ytan och staging på nedre nivån. Ljusa ytor är noll-plan, mellanmörka är stigningar, mörkare är högsta nivån, 55 mm över nollan. Stigningarna kommer jämnas ut så att de blir så långa och lätta som möjligt. Under en staging/fiddle. Jag är väl medveten om att det blir branta stigningar och att det kanske inte går som jag tänkt mig. Jag försöker också undvika växlar över sektionssskarver.

Trafiken är tänkt att köras med tidtabell och train order, en operatör 99% av tiden, flexibel klocka. Om det ska vara laid-back eller intensivt vet jag inte ännu, men jag gillar växling mer än rail-fanning.

Frågor, kommentarer, tips, råd och förslag välkomnas. Räkna tyvärr inte med att jag svarar pronto den kommande veckan, mycket att göra :-)

Så, då ska vi se om bilder och länkar kommer med:

Bild

Bild

https://dl.dropboxusercontent.com/u/983 ... l%20v1.pdf
https://dl.dropboxusercontent.com/u/983 ... l%20v1.pdf


Spårplanen i AnyRail: https://dl.dropboxusercontent.com/u/983 ... n%20v1.any
Tågtokig f.d. typograf, ännu inte på gång, p.g.a. flytt till gammalt hus. Men se’n, då jä…

Magnus P3
Inlägg: 624
Blev medlem: 29 dec 2011, 14:04
Ort: Stockholm

Re: USA-inspirerat på 8 m2

Inlägg av Magnus P3 »

Hej och välkommen hit!

Jag tycker anläggningen ser väl genomtänkt ut.

Jag antar att du tänker trafikera den själv. Då fungerar det med 50-60 cm breda "gångar". Om man ska vara fler än en person behöver man ibland mötas och då är nog 70 cm minimum ett bra riktvärde. Det beror ju mer exakt på storleken på lokförarna.... ;) "Plan for people, not only for tracks" brukar dom skriva i Model Railroader.

Vilka två större bolag tänker du dig? Kommer du att skapa en egen färgsättning för BV&CB RR? Dessa frågor är ju på intet sätt avgörande för projektets framgång. Jag är bara nyfiken.

Lycka till! [JC_doubleup.gif]

Skriv svar

Återgå till "Ingenjörsbyrån"