Toppbilden, visa:    


Hej, ny här på forumet!

... skriv en rad eller två om dig själv! :-)
StefanE
Inlägg: 33
Blev medlem: 05 dec 2015, 09:56

Hej, ny här på forumet!

Inlägg av StefanE »

Hejsan alla rallare!

Tänkte presentera mig, och min bana eftersom jag är en helt nybliven medlem på detta forum!
Om jag lagt detta på fel ställe så får moderatorn gärna flytta inlägget dit där det borde vara!

Jag heter Stefan Ericsson, bor i Linköping och har hållit på med tåghobbyn ända sedan barnsben, och varvat med modellbyggande (plastmodeller).

Min bana har Amerikanskt tema, sydvästra USA, runt 1945-60, perioden efter kriget då diesel ersatte ångan och då de stora passagerartågen korsade kontinenten.

Santa Fé, Texas & Pacific kallar jag min bana.

Men vi börjar väl från början.

Jag har alltid haft tåg, mitt första fick jag av pappa när jag var 5år!
Gissa vem som körde mest?
Det var ett klassiskt Märklin-set och när jag var lite äldre så satte vi upp en bana på en spånplatta!

Vi flyttade, banan revs och jag var utan tåg tills jag var ungefär 12år, då jag hittade det i bortglömd kartong.

Loken provkördes och de fungerade alldeles utmärkt trots att 6-7 år gått.

Jag började köpa lite lok o vagnar, men insåg snart att det blev alldeles för stort då jag hade begränsat utrymme (delade rum med min bror).

Jag hittade N-skalan (1/160), och kunde bygga på en standard spånplatta 250x120cm, det var 1974.

Jag höll på med N-skalan ända till Hjulmarknaden1994, då jag köpte ett mycket billigt Amerikanskt lok i HO, dvs 1/87.
Det var ju egentligen ”fel” skala, men det var så snyggt och dessutom billigt så det kunde ju få stå i vitrinskåpet!

Jag kunde inte tro mina ögon när jag provkörde maskinen som kommer från det Amerikanska märket Proto2000.
Loket väger över 800gram, så det är TUNGT, och det rullade mäktigt, säkert, mjukt och tyst över rälsen!
Om alla Amerikanska lok går så här så SKALL jag köra Amerikanskt i HO….

Jag började fundera, plats hade jag i min 3-rummare i Linköping, men ville inte riktigt riva min i stort sett färdiga N-Bana.
Sommaren -95 slog kärleken till då jag träffade tjejen som skulle bli min fru!
Vi flyttade ihop till hösten -95 i en stor fin 5-rummare, och jag fick ett rum som var 3x5meter att ha som hobbyrum.
Nu var jag ju tvungen att riva min gamla N-bana, jag skulle ju ändå flytta.
Det avgjorde saken och under flera år sålde jag av mina N-prylar på olika mässor i Jönköping, Vimmerby och Örebro.
Pengarna jag fick in åter-cirkulerades till nya HO-motsvarigheter, och jag började bygga på en ny anläggning i den nya lägenheten.
Jag finansierade mitt eget missbruk, kan man väl säga!

Hösten -00 fick vi för oss att vi skulle köpa hus och vi började titta oss om.

Vi hittade ett kanonhus med bra läge till ett vettigt pris, och det hade en stor KÄLLARE!

Gillestugan blev mitt nya hobbyrum, den här gången 5x9meter stort!

Innan järnvägsbygget kunde börja så måste rummet renoveras vilket tog närmare ett år, det var då jag återföll till plast-modell byggandet igen!

Nu har jag byggt ett par år på min bana, till en början planerade jag spårplanen så här, efter en modifierad spårplan som jag hittade i Model-Railroader.

Banan kommer att bli ca 6.5x4.5 meter, till formen ett fyrkantigt ”O” med en liten öppning i ena hörnet så man kan gå in inuti, på Amerikanska kallas det en ”Walk-in layout”.

Den övre nivån;

Bild

Den undre nivån;

Bild

En spårplan är mera som ett levande väsen och den får snart sitt eget liv, så vad ni ser på planen ser inte likadant ut i verkligheten idag!

Här är en ”Walk-around” på min bana som den ser ut idag!

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Jag kallar min bana Santa Fé, Texas & Pacific Rail Road, och det är en frilansad (påhittad) del av Santa Fé, någonstans i Dallas –Ft. Worth området i Texas, runt 1950-60.

Min idé är att Santa Fé äger spår och anläggningar, och Santa Fé:s trafikregler gäller.
Andra bolag hyr in sig på rättigheterna genom antingen delägande eller genom att köpa trafik-rättigheter.

Trafikerande bolag är naturligtvis Santa Fé, ca 50-60% av allt rullande materiel tillhör AT&SF.
Andra bolag som trafikerar området: Union Pacific, Southern Pacific, Western Pacific, Texas & Pacific, Missouri & Pacific (MOPAC), Kansas City Southern (eller ”Katy”), Rock Island, Burlington Route, Frisco och Denver & Rio Grande RR.

Sant och historiskt korrekt är att området var ett nav för tågtrafiken i sydvästra USA under den här perioden och att nästan alla dessa bolag faktiskt hade trafik i området (WP och D&RGW är undantagen).

Några bilder på lite lok;

Santa Fé EMD E-8A (Proto 2000)

Bild

Denver & Rio Grande EMD F-7A, F-7B (Athearn Genesis)

Bild

Union Pacific 4-6-6-4 Challenger (Athearn Genisis)

Bild

Southern Pacific 2-8-8-4 Cab-Forward

Bild

Santa Fé 4-8-4 Northern

Bild

Jag kör helt digitalt (DCC) med Rocos system som fungerar mycket bra.
På bilden syns förutom körhandtagen (röda), trafon och digitalenheten (de små svarta lådorna) ett av Santa Fé.s RSD-15 ”Alligator”-lok.

Bild

Jag kommer att lägga ut uppdateringar och vad som händer på banan allteftersom.
Kommentera och fråga gärna om det är något ni undrar eller vill veta!

Stefan

Användarens profilbild
krillodil
Inlägg: 179
Blev medlem: 09 jan 2014, 19:07
Ort: Skänninge

Re: Hej, ny här på forumet!

Inlägg av krillodil »

Hej Stefan och välkommen hit!
Kul när det dyker upp en bekant här på forumet, ja vi har ju träffats på MJ-juntan i Linköping. Det var roligt att få se lite bilder från din bana och så hoppas jag att vi får se dig på MJ-juntan snart igen det var ju ett tag sen sist.
/Christer

Användarens profilbild
cgn1954
Inlägg: 2976
Blev medlem: 04 feb 2012, 10:58
Ort: Tyresö/Trollbäcken
Kontakt:

Re: Hej, ny här på forumet!

Inlägg av cgn1954 »

Kul... jag kanske lånar en o annan bild till nån toppbild framöver, bara så du vet att chansen/risken finns. :=u
Med bästa hälsningar
/CGN (Om inga bilder visas så är min server nere - det händer, men inte ofta)
En nästan liten bild - endast 175 px bred
En nästan liten bild - endast 175 px bred

ErikB
Inlägg: 1677
Blev medlem: 05 jan 2012, 16:37
Ort: Korsanäs

Re: Hej, ny här på forumet!

Inlägg av ErikB »

Lovar gott det här. Välkommen i gänget! [JC_doubleup.gif]
/Erik
Alla dessa hjul som kom och gick, inte visste jag att det var tåget.

Användarens profilbild
ford1929
Inlägg: 3891
Blev medlem: 24 aug 2014, 15:36
Ort: Luleå

Re: Hej, ny här på forumet!

Inlägg av ford1929 »

Välkommen :-J


Roger
Roger(Forden)

StefanE
Inlägg: 33
Blev medlem: 05 dec 2015, 09:56

Re: Hej, ny här på forumet!

Inlägg av StefanE »

cgn1954 skrev:Kul... jag kanske lånar en o annan bild till nån toppbild framöver, bara så du vet att chansen/risken finns. :=u
Låna på bara, kul om ni gillar mina bilder!

Visserligen är det huvudsakligen Amerikanskt tema, men jag kan inte låta bli att köra lite Tyskt, Österrikiskt, Danskt, Tjeckiskt eller kanske till o med Svenskt ibland.

Stefan E :D

StefanE
Inlägg: 33
Blev medlem: 05 dec 2015, 09:56

Re: Hej, ny här på forumet!

Inlägg av StefanE »

krillodil skrev:Hej Stefan och välkommen hit!
Kul när det dyker upp en bekant här på forumet, ja vi har ju träffats på MJ-juntan i Linköping. Det var roligt att få se lite bilder från din bana och så hoppas jag att vi får se dig på MJ-juntan snart igen det var ju ett tag sen sist.
Hejsan!

Ja, det var länge sedan!
Det kör ihop sig med jobbet då jag måste gå upp så tidigt, jag brukar gå upp vid 03.00-hugget.
Men jag skall försöka komma ner någon kväll, ni kör fortfarande Onsdagskvällar 19-21, jag får inga mejl längre?

Vi syns!

Stefan :D

Användarens profilbild
krillodil
Inlägg: 179
Blev medlem: 09 jan 2014, 19:07
Ort: Skänninge

Re: Hej, ny här på forumet!

Inlägg av krillodil »

StefanE skrev:Hejsan!

Ja, det var länge sedan!
Det kör ihop sig med jobbet då jag måste gå upp så tidigt, jag brukar gå upp vid 03.00-hugget.
Men jag skall försöka komma ner någon kväll, ni kör fortfarande Onsdagskvällar 19-21, jag får inga mejl längre?

Vi syns!

Stefan
Javisst vi kör som vanligt fast vi börjar 18.00. [JC_doubleup.gif] Två gånger till innan jul sedan tar vi jullov till den 13/1.
Jag kan se till att du får mail men du får gärna PM:a mailadressen för säkerhets skull ifall jag har tappat bort den.

Vi ses! :D
/Christer

StefanE
Inlägg: 33
Blev medlem: 05 dec 2015, 09:56

Re: Hej, ny här på forumet!

Inlägg av StefanE »

PM skickat!

Stefan :D

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Hej, ny här på forumet!

Inlägg av Johan Molin »

Välkommen i gänget! Ska bli spännande att följa dina förehavanden framövrt! Och så rycker det ju återigen i "USA-rallartarmen" ... :-T

StefanE
Inlägg: 33
Blev medlem: 05 dec 2015, 09:56

Re: Hej, ny här på forumet!

Inlägg av StefanE »

Johan Molin skrev:Välkommen i gänget! Ska bli spännande att följa dina förehavanden framövrt! Och så rycker det ju återigen i "USA-rallartarmen" ... :-T
Tack, Johan!

Måste erkänna att bilderna jag visade är några år gamla, men jag tänkte att jag skulle börja från början.

Kul att det finns så många USA-rallare här, har märkt att vi inte är så många.

Stefan :D

Sture Bylén

Re: Hej, ny här på forumet!

Inlägg av Sture Bylén »

Oj, oj vilken häftig spårplan!!!
Och skönt att kunna gå in utan att krypa!

Kul med folk som vandrat lite mellan skalorna.
Välkommen till Mötesspåret!

Användarens profilbild
H0n3
Inlägg: 2749
Blev medlem: 28 dec 2011, 22:04
Ort: Lindome
Kontakt:

Re: Hej, ny här på forumet!

Inlägg av H0n3 »

Häftiga prylar! Ska bli riktigt intressant att se vart det här tar vägen. Starten är lovande minst sagt! [JC_doubleup.gif]

Välkommen i gänget!

/Peter
Bygger Slötorp-Dåseberga Järnväg (SDJ) i H0 och H0n3.
Styr med Intellibox 1 och DCC och så småningom med TC.
http://www.daaseberga.se/

http://www.smalsparigt.org/cgi-bin/phpB ... f=10&t=887

Skriv svar

Återgå till "Ny medlem säger Hej!"