Toppbilden, visa:    


HNJv SJ K22

Min utrustning, hur jag bär mig åt när jag bygger allt möjligt, och vilka husdjur som hjälper till.
MickeC
Inlägg: 318
Blev medlem: 30 dec 2011, 23:12

HNJv SJ K22

Inlägg av MickeC »

Nu är det inflation i lok av HNJ/SJlitt K22 på nätet ;)

Även jag påbörjade ett bygge för några månader sedan av en tidigare inhandlad byggsats. Som vanligt går bygget lite ryckvis bl.a på att det är premiär för mig att bygga vitmetallbyggsats

Bilder från första provmonteringen tillsammans med en Liliput K24.
Bild
På grund av dåligt förarbete både vad gäller passform och rengöring var det bara att pilla isär och göra om limningen...

Här är den nya monteringen gjord. Dessutom har kåpan var en sväng i målarverkstaden, bland annat för att få ett bättre intryck av passform mm.
Bild

Även chassiet har fått en dos färg efter provkörningarna. Där är det både grundat och målat svart. Nackdelen ;) med färdigmonterat chassi, isär och ihop.
Bild

Nu skall det monteras ihop provisorisk och sedan provköras igen innan alla detaljer kommer på plats...
//Micke C
VMJF - FREMO
Hökerum som N-RE
Crawford Valley i americaN

S Johansson
Inlägg: 1310
Blev medlem: 30 jan 2012, 18:05

Re: HNJv SJ K22

Inlägg av S Johansson »

Flitens lampa lyser i stugorna! Visa gärna hur bygget fortskrider. Lycka till!

MickeC
Inlägg: 318
Blev medlem: 30 dec 2011, 23:12

Re: HNJv SJ K22

Inlägg av MickeC »

S Johansson skrev:Flitens lampa lyser i stugorna! Visa gärna hur bygget fortskrider. Lycka till!
Tackar! Jag skall försöka uppdatera efter hand det händer något, det kommer säkert komma mer eller mindre kluriga frågor också...
//Micke C
VMJF - FREMO
Hökerum som N-RE
Crawford Valley i americaN

Online
Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19963
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: HNJv SJ K22

Inlägg av Johan Molin »

Så kul! Här växer plötsligt trådarna om egna lokbyggen fram, den ena efter den andra! Keep up the good work!

MickeC
Inlägg: 318
Blev medlem: 30 dec 2011, 23:12

Re: HNJv SJ K22

Inlägg av MickeC »

Johan Molin skrev:Så kul! Här växer plötsligt trådarna om egna lokbyggen fram, den ena efter den andra! Keep up the good work!
:) Tackar!

Är det inte fantastiskt vad inspiration kan göra, ofta krävs det en liten knuff i rätt riktning att våga börja!
//Micke C
VMJF - FREMO
Hökerum som N-RE
Crawford Valley i americaN

Användarens profilbild
loktok
Inlägg: 1403
Blev medlem: 29 dec 2011, 20:25

Re: HNJv SJ K22

Inlägg av loktok »

Ska bli spännande att se färdigt.Ser mycket lovande ut [JC_doubleup.gif]

Användarens profilbild
1956
Inlägg: 6065
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:13
Ort: Brantevik

Re: HNJv SJ K22

Inlägg av 1956 »

Instämmer, kul att följa det här! [JC_doubleup.gif]

Lihkströmsverken
Inlägg: 2060
Blev medlem: 29 dec 2011, 00:14

Re: HNJv SJ K22

Inlägg av Lihkströmsverken »

Håller med föregående talare; Kul att följa ditt bygge här. Tyvärr har jag lite att kunna bidra med, "Monteringshallen" ägnar sig främst åt vagnsbygge och då av "skånevagnar" eller 1800-talsvagnar, men jag är övertygad om att du kan få många konstruktiva kommentarer här på Mötespåret och förhoppningsvis besparas en del tips om "hittepålösningar".

Ser fram emot fortsättningen av ditt bygge, med eller utan skarvar på pannan .....

/Ola

MickeC
Inlägg: 318
Blev medlem: 30 dec 2011, 23:12

Re: HNJv SJ K22

Inlägg av MickeC »

Lihkströmsverken skrev: ...Kul att följa ditt bygge här. Tyvärr har jag lite att kunna bidra med, "Monteringshallen" ägnar sig främst åt vagnsbygge och då av "skånevagnar" eller 1800-talsvagnar, ...

/Ola
Tackar! Det är definitivt ingen dålig inspiration :). Ofta är det nyttigt att se på andras lösningar på likartade problem även om det inte är samma modell eller ens typ.
//Micke C
VMJF - FREMO
Hökerum som N-RE
Crawford Valley i americaN

Online
Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19963
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: HNJv SJ K22

Inlägg av Johan Molin »

Mycket spännande att följa, och ett vackert lok onekligen!

Du skrev någonstans att byggsatsen kom med färdigmonterat chassi. Är det så? M a o som det H3/A6-lok SMJ sålt /säljer, och som figurerar på ett grannforum f n (om jag inte är helt felunderrättad)?

Inte för att det spelar någon roll, men det är ju en schysst varudeklaration för de av oss andra som kan tänkas vara sugna på att prova på K22 också!

MickeC
Inlägg: 318
Blev medlem: 30 dec 2011, 23:12

Re: HNJv SJ K22

Inlägg av MickeC »

Johan Molin skrev: Du skrev någonstans att byggsatsen kom med färdigmonterat chassi. Är det så? M a o som det H3/A6-lok SMJ sålt /säljer, och som figurerar på ett grannforum f n (om jag inte är helt felunderrättad)?
Ja det är ett färdigmonterad chassi, jag tror att det är ett Sture Holmberg-chassi. Sen får man i o f s plocka isär hela härligheten för att måla. Det är dock inte speciellt svårt då hjulen sitter på fyrkanttapp vilket löser problem med kvartningen...

Sen vände jag de bakre fotstegen så de stämmer med de bilder som finns på loket
//Micke C
VMJF - FREMO
Hökerum som N-RE
Crawford Valley i americaN

Online
Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19963
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: HNJv SJ K22

Inlägg av Johan Molin »

Hursomhelst ett mycket gediget jobb som gör en svårt ha-galen! Tack för att du visar ditt projekt på detta vis! [JC_doubleup.gif] [JC_doubleup.gif] [JC_doubleup.gif]

Lihkströmsverken
Inlägg: 2060
Blev medlem: 29 dec 2011, 00:14

Re: HNJv SJ K22

Inlägg av Lihkströmsverken »

MickeC skrev: ..... jag tror att det är ett Sture Holmberg-chassi.
Är inte helt säker på att du har rätt. HNJ:verkstad använde/använder flera olika underleverantörer till sina lok och jag tror i detta fall att det är en "brittisk underleverantör" som konstruerat chassiet. Har ett flertal av HNJ:verkstads lokmodeller i garderoben, dock inte detta, men tycker mig på bilderna känna i igen ett brittiskt chassie.

/Ola

MickeC
Inlägg: 318
Blev medlem: 30 dec 2011, 23:12

Re: HNJv SJ K22

Inlägg av MickeC »

Lihkströmsverken skrev:
MickeC skrev: ..... jag tror att det är ett Sture Holmberg-chassi.
Är inte helt säker på att du har rätt. HNJ:verkstad använde/använder flera olika underleverantörer till sina lok och jag tror i detta fall att det är en "brittisk underleverantör" som konstruerat chassiet. Har ett flertal av HNJ:verkstads lokmodeller i garderoben, dock inte detta, men tycker mig på bilderna känna i igen ett brittiskt chassie.

/Ola
Då har jag lärt mig något nytt i dag igen :oops: , tyvärr kommer jag inte ihåg var jag fick mina gissningar från.
//Micke C
VMJF - FREMO
Hökerum som N-RE
Crawford Valley i americaN

MickeC
Inlägg: 318
Blev medlem: 30 dec 2011, 23:12

Re: HNJv SJ K22

Inlägg av MickeC »

Arbetet med K22:an kryper på i makligt tempo. Bl.a tyckte jag motorn såg lite konstig, och det stämde för gaveln hade krupit ut en mm. Annars är det lite smörjning och inkörning som gäller nu innan dekodern skall komma på plats.

Bild
//Micke C
VMJF - FREMO
Hökerum som N-RE
Crawford Valley i americaN

MickeC
Inlägg: 318
Blev medlem: 30 dec 2011, 23:12

Re: HNJv SJ K22

Inlägg av MickeC »

Arbetet går sakta framåt... en anledning till diverse missljud hittades då motoraxel vid drift framåt rörde sig mot insidan på eldstadsgaveln, toleransen var någon tiondel i vila och körning bakåt. När man väl hittat anledningen var problemet snabbt löst med ett borr...

När nu loket är inkört och går fantastiskt bra har jag börjat montera dekoder, en ESU Lokpilot.
Bild

För att krångla till det vill jag ha den i hytten men inte ta upp större hål i vitmetallen, då återstår bara att montera en betydligt mindre kontakt för motor och strömupptagning. Lödning på dekodern är inget som rekommenderas för nybörjaren...

Bild

I loket sitter sticker honan in i hytten.
Bild

Tanken är att belysning fram och bak skall få en egen lite kontakt då det kommer att sitta i lokkorgen
//Micke C
VMJF - FREMO
Hökerum som N-RE
Crawford Valley i americaN

PeO
Inlägg: 3061
Blev medlem: 14 jul 2012, 22:02

Re: HNJv SJ K22

Inlägg av PeO »

Mittbilden
Bild
Lödning på dekodern är inget som rekommenderas för nybörjaren...
Du verkar vara expert i den latinska betydelsen (= en som har försökt - och dessutom lyckats) Inget jag skulle försöka utan pannlupp.

Användarens profilbild
mikath
Inlägg: 1789
Blev medlem: 28 dec 2011, 20:00
Ort: Skultorp
Kontakt:

Re: HNJv SJ K22

Inlägg av mikath »

Tjusigt Micke!

/Mika
Bild

MickeC
Inlägg: 318
Blev medlem: 30 dec 2011, 23:12

Re: HNJv SJ K22

Inlägg av MickeC »

PeO skrev:Mittbilden
Bild
Lödning på dekodern är inget som rekommenderas för nybörjaren...
Du verkar vara expert i den latinska betydelsen (= en som har försökt - och dessutom lyckats) Inget jag skulle försöka utan pannlupp.
Tackar! :)

Lite fusk är det, har utbildningen och dessutom certifikat på det via jobbet. Nackdelen är att man börjar granska andras lödningar, kollar man den nya dekodern så är det minst en lödpunkt jag inte hade godkännt

Bild

(Tvåan från vänster är alldeles för mycket tenn på)
//Micke C
VMJF - FREMO
Hökerum som N-RE
Crawford Valley i americaN

MickeC
Inlägg: 318
Blev medlem: 30 dec 2011, 23:12

Re: HNJv SJ K22

Inlägg av MickeC »

mikath skrev:Tjusigt Micke!

/Mika
Tackar! :)

Sen är jag lite mer på hemmaplan då det är elektroniklödning... På mässing och vitmetallbygge känner jag mig fortfarande som lärling...
//Micke C
VMJF - FREMO
Hökerum som N-RE
Crawford Valley i americaN

Skriv svar

Återgå till "Från min egen verkstad"