Toppbilden, visa:    


Nyhetsbrev; Äntligen!

Uppsnappade nyheter från mj-industrin
Lihkströmsverken
Inlägg: 2060
Blev medlem: 29 dec 2011, 00:14

Nyhetsbrev; Äntligen!

Inlägg av Lihkströmsverken »

Igår kväll kom ett nyhetsbrev från Vagnverkstaden. I detta brev informerades om att nu går två, av mig och andra byggare efterlängtade äldre personvagnar till etsning. Det handlar nu om dels en Statsvagn, nämligen nr VI, som 1906 ändrats till 2:a klassvagn med nummer 675 och littera B1a.

Den andra modellen är en så kallad ”Kurirtågsvagn”. Denna modell, littera B2b nr 935, kan enklast beskrivas som en utveckling av de så kallade ”Vagnar av Norrlandsmodellen”. Det förekom fyra olika vagnstyper inom begreppet ”Kurirtågsvagnar” och omfattade totalt 60 vagnar byggda mellan 1885 och 1889. Vagnstypen kan anses vara den sista innan boggievagnarna anskaffades och var vid tidpunkten de mest exklusiva vagnar som statsbanorna disponerade. Vagnarna som fanns i 1:a klass (5 vagnar), kombinerade 1:a och 2:s klass samt 2:a klass användes främst i tågen mellan Stockholm och Malmö, därav benämningen ”Kurirtåg”.

1: a klass m/85 littera A2, 5 vagnar 1885 från Kockums, slopade mellan 1915-1932
Bild

1:a och 2:a klassvagn m/85 littera AB2, 5 vagnar från Kockums 1885, slopade mellan 1913-1931
Bild

2:a klassvagn m/85 littera B2a, 10 vagnar från Atlas 1885, slopade mellan 1918-1932
Bild

2: a klassvagn m/86 littera B2b, 40 vagnar från Kockums 1886-1889, slopade mellan 1915-1932
Bild

Dessa vagnar var lackerade blå, blå/grön och grön, allt efter klassindelning. Och med sin märkning i gul linjering/text/siffror det mest exklusiva som vid tidpunkten kunde ses.

Vagnverkstaden har valt den vanligaste vagnstypen av de fyra, B2b byggd i 40 exemplar, men visst skulle det vara intressant att även få bygga de andra vagnstyperna, eller? Är vagnen bara intressant för oss som vill bygga ”sent 1800-tal”? Nä, när vagnarna väl utrangerades mellan 1915 och 1932 fick flera ett andra liv som tjänstevagnar av olika typer.

/Ola

Lihkströmsverken
Inlägg: 2060
Blev medlem: 29 dec 2011, 00:14

Re: Nyhetsbrev; Äntligen!

Inlägg av Lihkströmsverken »

I denna veckas veckobrev öppnar Vagnverkstaden för fler varianter av "Kurirtågsvagnarna" och länkar till denna tråd. Hoppas att fler än jag visar intresse så det kan komma att gå att bygga ett "Kurirvagnståg" med förebild från Stockholm-Malmö på 1880-talet. Jag misstänker att det är fler än jag som har SJK:s plansch framför ögonen.

/Ola

Lihkströmsverken
Inlägg: 2060
Blev medlem: 29 dec 2011, 00:14

Re: Nyhetsbrev; Äntligen!

Inlägg av Lihkströmsverken »

Rolig läsning i Vagnverkstadens veckobrev;

Nya kurirvagnar
De nya oldtimervagnarna blev väl mottagna! Vi har därför beslutat att göra ytterligare 2 st vagnar: Littera A2 och AB2


Läsning gladde mig och är ett bevis på att det går att påverka våra modellproducenter!

/Ola

Lihkströmsverken
Inlägg: 2060
Blev medlem: 29 dec 2011, 00:14

Re: Nyhetsbrev; Äntligen -nej!

Inlägg av Lihkströmsverken »

Tyvärr verkar det som vagnarna ånyo drabbats av att bli strukna. Känns lite som man kastas mellan hopp och förtvivlan och nu är det förtvivlan som gäller.

Veckobrev 34;
Kurirtågsvagnar (1880-tal)
De planerade nya kurirtågsvagnarna stryks också!
Även F3 resgodsvagn stryks!

/Ola

Lihkströmsverken
Inlägg: 2060
Blev medlem: 29 dec 2011, 00:14

Re: Nyhetsbrev; Äntligen!

Inlägg av Lihkströmsverken »

Idag kom så de så efterlängtade Kurirtågsvagnarna i brevinkastet. Nu finns möjlighet att bygga samtliga fyra vagstyperna, A1, AB1, B2a (m/85) och B2b (m/86), där den sistnämnda kom ut som modell för något år sedan.

Bild

Med dessa nya plåtar är det fullt möjligt att bygga ett Kurirtåg som det såg ut när det i mitten av 1880-talet, innan boggievagnar levererades, och som trafikerade Stockholm-Malmö. Det är glädjande att se att konstruktören baserat etsplåten på konstruktionsritningar och inte på särtrycksritningar (se dessa ovan i tråden) då därmed vagnarna får korrekta fönsterfördelning och korrekt bromsutrustning, de olika vagnstyperna skiljer sig nämligen åt.

Plötsligt omprioriterades min byggordning!

/Ola

Skriv svar

Återgå till "Industrispionage"