Toppbilden, visa:    


Juklappen klar? Eller... Tankar kring ett husbygge i skala 1:87

Användarens profilbild
StefanChrister
Inlägg: 520
Blev medlem: 05 nov 2015, 16:06
Ort: Stockholm

Re: Juklappen klar? Eller... Tankar kring ett husbygge i skala 1:87

Inlägg av StefanChrister »

Har tagit fram chipsskålen och väntar med spänning på Stures replik.... ;)

Imorgon skall jag lägga upp lite info och bilder på hur mitt byggande går.

Men just nu.... Har jag blandat till lite dipp till chipsen. :D

Användarens profilbild
StefanChrister
Inlägg: 520
Blev medlem: 05 nov 2015, 16:06
Ort: Stockholm

Re: Juklappen klar? Eller... Tankar kring ett husbygge i skala 1:87

Inlägg av StefanChrister »

Ska tillägga att jag är barnsligt förtjust i gnabbet mellan Sture och Mats.... Men säg inget till nån.....

Sture Bylén

Re: Juklappen klar? Eller... Tankar kring ett husbygge i skala 1:87

Inlägg av Sture Bylén »

StefanChrister skrev:Och byggandet av en modell av Snickarbo station enligt denna förebild finns t o m förevigat åt eftervärlden i form av en dokumentärfilm - så det så!
StefanChrister skrev:väntar med spänning på Stures replik.
Tja, den behöver då inte bli så omfattande:
- Mölle-Mats: Mannen som givit uttrycket "mycket film men ingen verkstad" ett ansikte. :mrgreen:
StefanChrister skrev:Imorgon skall jag lägga upp lite info och bilder på hur mitt byggande går.
Kul! Jag undrar när vi får se något sådant från Mölle-Snickarbo? :?

Användarens profilbild
StefanChrister
Inlägg: 520
Blev medlem: 05 nov 2015, 16:06
Ort: Stockholm

Re: Juklappen klar? Eller... Tankar kring ett husbygge i skala 1:87

Inlägg av StefanChrister »

:-BS

Mölle-Mats
Inlägg: 7838
Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
Ort: Mölle

Re: Juklappen klar? Eller... Tankar kring ett husbygge i skala 1:87

Inlägg av Mölle-Mats »

Sture Bylén skrev:
StefanChrister skrev:väntar med spänning på Stures replik.
Tja, den behöver då inte bli så omfattande:
- Mölle-Mats: Mannen som givit uttrycket "mycket film men ingen verkstad" ett ansikte. :mrgreen:
Och mer är på gång ... :mrgreen:
Sture Bylén skrev:
StefanChrister skrev:Imorgon skall jag lägga upp lite info och bilder på hur mitt byggande går.
Kul! Jag undrar när vi får se något sådant från Mölle-Snickarbo? :?
Ja svaret på den frågan behöver inte ens bli så omfattande som Stures ovan utan betydligt mer kortfattat än så: aldrig!!! :-CO
Also sprach der Matserschmitt!

Användarens profilbild
StefanChrister
Inlägg: 520
Blev medlem: 05 nov 2015, 16:06
Ort: Stockholm

Re: Juklappen klar? Eller... Tankar kring ett husbygge i skala 1:87

Inlägg av StefanChrister »

:-BS

Användarens profilbild
StefanChrister
Inlägg: 520
Blev medlem: 05 nov 2015, 16:06
Ort: Stockholm

Re: Juklappen klar? Eller... Tankar kring ett husbygge i skala 1:87

Inlägg av StefanChrister »

Tjosan! Dags att rapportera om hur bygget går. Jag har ju inte bra tittat på Mats och Stures kamp men chipsskålen i högsta hugg... :mrgreen:

Jag har satt in gardiner och lite blommor i fönstren, så nu är allt det invändiga klart, vilket känns skönt. Jag är (med mina mått mätt) nöjd med hur det blir. Jag kommer säkerligen att bli bättre med nästa bygge men som sagt, nöjd ändå. Här kommer en extrem närbild:
Bild

Nästa steg var att tillverka den otroligt branta trapp som mina svärföräldrar har. Den leder ut från tvättstugan. Här gjorde jag kanske en dödssynd... :=S Jag gick från styrénplast till balsaträ. Målade balsan och skar ut delar. Avsatsen gjorde jag däremot i styrén (ytterligare en synd...?):
Bild

Och här är den klar... (bilden gör att trappen ser lite märklig ut i sina proportioner. Det ser bättre ut i verkligheten):
Bild

Såhär är det tänkt att det skall se ut när det är klart. (verklighetens trappa är också "hemmabyggd" därför var det lättare för mig att göra den, då den inte alls ser särskilt bra ut på riktigt heller :-CO ):
Bild

Sedan var det dags för garaget... här var det lättare då träet på det verkliga garaget bara var stående och jag slapp därför skarva ihop styrénplasten i olika segment.
Så här ser det ut för tillfället:
Bild

Ja, det var väl dagens rookierapport. Snart är det dags för det jag fruktar mest... grund och landskap. Jag skall dock tillägga att jag älskar att göra landskap... men jag är inte så skillad (som ungdomen säger).

Med hopp om en god dag!
Tjosan.

Användarens profilbild
StefanChrister
Inlägg: 520
Blev medlem: 05 nov 2015, 16:06
Ort: Stockholm

Re: Juklappen klar? Eller... Tankar kring ett husbygge i skala 1:87

Inlägg av StefanChrister »

Hejsan alla glada männsker!

Nu är Garget och växthuset klara. Har dock bara bild på garaget... Håller i detta nu på med skorsten och rännor. sen är byggnaderna klara... :=Koko

Herregud säger jag bara... Så nu på lördag drar jag till Solnahallen och ser om jag kan hitta några roliga detaljer. Därefter följer nästa kapitel och det är ju själva grundarbetet (hehe)

Bild
Bild
Bild
Bild

Hoppas att några av er skall gå på hjulmarknaden, kom gärna fram och säg gärna hej i så fall. Jag kommer att ha kattkeps på mig :-BS

Tjo flöjt!

Användarens profilbild
jogra
Inlägg: 2524
Blev medlem: 29 dec 2011, 09:03

Re: Juklappen klar? Eller... Tankar kring ett husbygge i skala 1:87

Inlägg av jogra »

Hur gick det igår, är grunden inköpt? :?

Nog har du all anledning att vara nöjd med ditt husbygge, i rask takt byggt med mycket gott resultat! [JC_doubleup.gif]


Annars, skrivbordet du har där, är det ett Billnäs?
Kom ihåg att komma ihåg.

Användarens profilbild
StefanChrister
Inlägg: 520
Blev medlem: 05 nov 2015, 16:06
Ort: Stockholm

Re: Juklappen klar? Eller... Tankar kring ett husbygge i skala 1:87

Inlägg av StefanChrister »

God afton! Så hör i advent så har arbetet legat nere pga jobb och bullbak. Var på Hjulmarknaden igår och inköpte lite mtrl. Trevligt att grå runt och titta och känna på alla grejer.

Nu kommer jag jobba på i veckan men jag tänker att set är roligare att lägga upp bilder när man ser att det händer något... Jag är klar med husen (i stort sett) och ska börja med landskapsarbetet. Jag tänker fota under veckans gång och lägga upp på fredag.

/Stefan

Användarens profilbild
StefanChrister
Inlägg: 520
Blev medlem: 05 nov 2015, 16:06
Ort: Stockholm

Re: Juklappen klar? Eller... Tankar kring ett husbygge i skala 1:87

Inlägg av StefanChrister »

Skrev jag fredag i förra inlägget? Jag gjorde visst det... Då jag inte orkar vänta till fredag så tänkte jag faktiskt lägga upp lite bilder redan idag.

Då jag nu är klar med huset (Jag väntar bara på mtrl till skorstenen) och garaget så började jag med husgrund och tomt. Jag fick ju en fantastisk film här på sidan som Hr Morshyttan så snällt hade spelat in och pedagogiskt visade hur man gjorde grund av styrénplast. Jag funderade länge på att just använda den metoden... MEN jag tyckte att tornet med sin märkliga form skulle bli ett litet problem för mig och jag hade andats in rätt mycket ångor så jag valde att pröva en annan variant nämligen att göra grunden i samma mtrl som landskapet dvs cellplast. Jag lovar dock att använda styrénplast till min nästa grund... Sagt och gjort så började jag att skära ut grunden till huset och det var inte det lättaste om man som jag inte har plats eller vidare verktyg. Jag skulle nog ha köpt den fantastiska cellplastskäraren som fanns hos Signalsidan på hjulmarknaden för billig peng... istället satt jag med morakniv, liten fil, ståltråd och sandpapper i mitt kök och svettades.
Bild
Självklart med en tomte spelandes dragstift... dragspel!

Placerade ut huset och började med den backe som leder upp till garaget för att se lite hur det blev.
Bild
Jag skar ut grunden i tre segment lite grovt och finjobbade sedan till de blev bra. Sluttande tomt och sluttande grund var en utmaning för en rookie kan jag lova. När grunden var färdig så började jag då att karva ut ett "hål" i grunden där jag kunde limma fast grunden med limpistol.
Bild

Det var ett ständigt inpassande av grund tills dess jag blev nöjd. Springor fylldes med lite cellplast.
Bild

Jag ställde huset (löst) på grunden och tyckte att jag hade lyckats ganska bra ändå. sedan grundade jag "plattan" och markerade var stenhällarna skulle vara.
Bild
Den vita "bur" man skymtar användes som hem för familjens kaniner då min fru var barn.

Sedan blev det vila och säsongens första glas med julmust. Sedan ridå.
Igår blev det ganska mycket jobbande då jag är ledig mån och tis.
Jag började med att sätta lera där hällarna skulle vara och ristade lagom i dem för att få fram lite skiftningar i konturen.
Bild

När de sedan torkat så började jag att måla dem. Svart bas som "svampades" på, därefter grått som svampades på, sedan lite svart, sedan lite.... ja, ni förstår. Sedan spädde jag liiiite rostpigment och stänkte på.
Bild
Sedan torrborstning med vitt.
Bild

Började sedan att i ett hörn lägga lite vegetation iform av folliage, och strömtrl.
Bild

Hörnet växte....Bild

Och växte...
Bild
Bild

Sedan jag var på Hobbymässan och fick se Jan Gissbergs moduler så tänkte jag... Undrar hur han gör de där fåglarna? Särsklit gråtrutarna tyckte jag var coola (dom vi ungdomar säger)... Jag frågade inte då men har sedan dess varit inne på hans tråd på ett annat forum och läst om koppartråden från elkablarna, vitlimmet och målandet av fågeln. Jag tänkte att "Tusan, det ska jag testa!"
Jag saktade en elkabel, tog tråd och formade den som ett S. Lade en till tråd över ryggen som ben och limmade med vitlim på en pensel (exakt efter Gissbergs sätt)
Bild
På bilden har jag också klit ut vingar i papper och limmat på ryggen. Så otroligt svårt att fota med mobilkamera och pilligt värre.

Sedan färglade jag truten och klippte av trådarna där jag tyckte det passade och voila.
Bild
Bild
Får se var måsen hamnar sedan...

Jag har nu gjort "Baksidan" av huset kan man säga. Och jag är glad att mina svärföräldrar inte tycker det är jätteroligt att klippa gräset för det gör det lättare med vegetationen. En liten gräsplatt på framsidan av huset hålls däremot efter med hjälp av robotgräsklippare. Det blir nästa steg.
Såhär ser det ut nu.
Bild
Jag skall göra an liten grund för garagent och sedan sätta fast husen på plattans men det göra jag sist.

Hoppas ni är nöjda med denna lilla uppdatering! Nu ska jag titta på Stures julkalender.
Mer följer.
/Tjosan!

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19963
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Juklappen klar? Eller... Tankar kring ett husbygge i skala 1:87

Inlägg av Johan Molin »

Sex robotgräsklippare av fem möjliga! Ursnyggt! [JC_doubleup.gif] [JC_doubleup.gif] [JC_doubleup.gif]

Sedan kan man förstås undra ...
Sedan blev det vila och säsongens första glas med julmust. Sedan ridå.
Det känns som att just här krävs det viss övning för att nå till övriga forumisters dagsform ... :-CO

Sture Bylén

Re: Juklappen klar? Eller... Tankar kring ett husbygge i skala 1:87

Inlägg av Sture Bylén »

Johan Molin skrev:Sex robotgräsklippare av fem möjliga! Ursnyggt!
Helt överens med Johan även här.
Det där med rookie har man ju redan fått äta upp.... :( :(
StefanChrister skrev:Sedan blev det vila och säsongens första glas med julmust. Sedan ridå.
Johan Molin skrev:Det känns som att just här krävs det viss övning för att nå till övriga forumisters dagsform
Bra att ni påminde mig - jag har ju missat att köpa glögg inför julens första pepparkaksbak ikväll. ;)

Användarens profilbild
StefanChrister
Inlägg: 520
Blev medlem: 05 nov 2015, 16:06
Ort: Stockholm

Re: Juklappen klar? Eller... Tankar kring ett husbygge i skala 1:87

Inlägg av StefanChrister »

Tack så mycket, Johan och Sture!
Det känns som att just här krävs det viss övning för att nå till övriga forumisters dagsform ... :-CO
Haha! Jag måste säga att jag skrattade högt! Jag satt med ett glad must när jag skrev inlägget. Glögg skulle det vara. :-BS Hjärnan spelar mig ett spratt. Det måste vara all must... glögg...lim... Men du har rätt, Johan. Där måste jag ligga i!

/S

Användarens profilbild
StefanChrister
Inlägg: 520
Blev medlem: 05 nov 2015, 16:06
Ort: Stockholm

Re: Juklappen klar? Eller... Tankar kring ett husbygge i skala 1:87

Inlägg av StefanChrister »

Bra att ni påminde mig - jag har ju missat att köpa glögg inför julens första pepparkaksbak ikväll. ;)
Såg avsnittet av din kalender! Mycket bra! Kommer pepparkaksbaket med i nästa avsnitt? Eller glöggandet? Vilken fröjd för ögat det skulle vara. Annars kan du kan ju äta en pepparkaka från julen 59. DET vore nostalgi....

Sture Bylén

Re: Juklappen klar? Eller... Tankar kring ett husbygge i skala 1:87

Inlägg av Sture Bylén »

StefanChrister skrev:Kommer pepparkaksbaket med i nästa avsnitt? Eller glöggandet?
Nej, vi får nog vänta till lucka 24 med starkvarorna. ;) (Eller lucka 26 enligt pre-sjuttiotals-tideräkningen. :mrgreen: )

Användarens profilbild
ford1929
Inlägg: 3891
Blev medlem: 24 aug 2014, 15:36
Ort: Luleå

Re: Juklappen klar? Eller... Tankar kring ett husbygge i skala 1:87

Inlägg av ford1929 »

Sedan färglade jag truten och klippte av trådarna där jag tyckte det passade och voila
[JC_doubleup.gif]
Roger
Roger(Forden)

Användarens profilbild
StefanChrister
Inlägg: 520
Blev medlem: 05 nov 2015, 16:06
Ort: Stockholm

Re: Juklappen klar? Eller... Tankar kring ett husbygge i skala 1:87

Inlägg av StefanChrister »

Tack för alla snälla ord alla trevliga forumister. Har fixat lite mer med tomten idag, satt upp växthuset och lite annat smått och gott. bilder kommer i nästa inlägg...
Nej, vi får nog vänta till lucka 24 med starkvarorna. ;) (Eller lucka 26 enligt pre-sjuttiotals-tideräkningen. :mrgreen: )
Kan knappt bärga mig Sture! Vill ha julafton nu! Glögg och dragspel.Dragspel och glögg. Mumma för själen. :=KOMP

Användarens profilbild
StefanChrister
Inlägg: 520
Blev medlem: 05 nov 2015, 16:06
Ort: Stockholm

Re: Juklappen klar? Eller... Tankar kring ett husbygge i skala 1:87

Inlägg av StefanChrister »

Växeln hallå, hallå, hallå!

Nu har jag mest pysslat med kåken och har lagt det mesta av landskapet. ÄNTLIGEN fick jag hem mtrl till skorstenen så det skall jag göra i helgen. Tillkommit har: Växthus, rabarberplantor (noch:s som inköptes på hjulmarknaden) min svärfar, mås på garage, och litet mer smått och gått. Börjar närma mig upploppsrakan med mitt första diorama och jag måste säga att det varit d--vligt roligt! Snart måste jag börja med min anläggning som jag har en del ideer kring. Men som sagt... bor i en 2a med fru och katt. Här kommer lite bilder på hur det ser ut på dioramat nu (igår kväll).

Bild
Det går som en trägång bakom/runt den lilla odlingsplätten och det hemmabyggda växthuset. här lägger jag den.

Bild

Bild

Bild
Lantmäteriet har redan varit framme och fotat.... Så här ser det ut. Min svärmor ligger inte så ofta på stenhällen i det verkliga livet..

Bild

Bild

Blev en del skumma bilder i belysningen. Lovar att komma med proffsigare bilder när resan är slut. Jag hoppas vara klar till lucia.

Min svärfar är en hängiven saxofonist och spelar i hemvärnet (blekinge) och min tanke var att det skulle finnas en knapp som satte igång ett litet saxsolo (lösning a la Bylén). Men jag inser nu att jag inte har någonstans att "gömma" högtalaren... Jag kanske helt släpper den idén. Eller finns det någon som har nån idé om hur jag skulle kunna göra? Jag har tänkt en del och man KAN ju koppla en direktlinje till Mölle-Mats så att han kommer farande varje gång det trycks på knappen... Och dj-lar vad det kommer att tryckas på den knappen. Ojojo säger jag bara... Då får ju å andra sidan detta diorama kanske världens dyraste drift. :mrgreen:
Hojta till om ni känner att ni har nån lösning.

Tjosan!

PeO
Inlägg: 3061
Blev medlem: 14 jul 2012, 22:02

Re: Juklappen klar? Eller... Tankar kring ett husbygge i skala 1:87

Inlägg av PeO »

StefanChrister skrev:.........Tillkommit har: Växthus, rabarberplantor (noch.......
Noch Laser Cut (svenglikansk sär stavning är än värre på tyska,) har en del användbart. Rabarber hör till de bättre, tillsammans med jordgubbar och näckrosor (fast inte tillsammans), ormbunkar, bra, men väl stora, TT eller N passar bättre, Stockrosor och nattljus ger ett väl platt intryck, liksom vildvin, som dock blir mycket bättre om man stryker lite lim på bladen och strör på grönt bôs (turf). Kombinera i trädgårdslandet och skogen med lite hembyggda morötter och andra växter och ogräs.
B.t.w., så mycket nybörjare är du väl inte?

Användarens profilbild
StefanChrister
Inlägg: 520
Blev medlem: 05 nov 2015, 16:06
Ort: Stockholm

Re: Juklappen klar? Eller... Tankar kring ett husbygge i skala 1:87

Inlägg av StefanChrister »

användbart. Rabarber hör till de bättre, tillsammans med jordgubbar och näckrosor (fast inte tillsammans), ormbunkar, bra, men väl stora, TT eller N passar bättre, Stockrosor och nattljus ger ett väl platt intryck, liksom vildvin, som dock blir mycket bättre om man stryker lite lim på bladen och strör på grönt bôs
Ja, så är det. Rabarbern är jag nöjd med men kantänka mig att det kan bli väldigt platt. Tack för tipsen!
B.t.w., så mycket nybörjare är du väl inte?
Jag har ju satt ihop hus förut (köpta) och gjort lite annat men detta är faktiskt första gången jag bygger allt själv och tillverkar ett diorama. En fantastisk upplevelse som passar mig utmärkt. Detta blir inte det sista kan jag lova. Jag tar det facto att du inte tror jag är nybörjare som en stor, stor komplimang! :oops:

Sture Bylén

Re: Juklappen klar? Eller... Tankar kring ett husbygge i skala 1:87

Inlägg av Sture Bylén »

PeO skrev:B.t.w., så mycket nybörjare är du väl inte?
Vi är flera som är "rookie-tvivlare"...... 8-)
Ett mycket, mycket imponerande bygge! [JC_doubleup.gif]
StefanChrister skrev:det skulle finnas en knapp som satte igång ett litet saxsolo (lösning a la Bylén). Men jag inser nu att jag inte har någonstans att "gömma" högtalaren...
Vad gäller saxofonmusik så är väl källaren ett utmärkt ställe för högtalaren....? :mrgreen:

Användarens profilbild
StefanChrister
Inlägg: 520
Blev medlem: 05 nov 2015, 16:06
Ort: Stockholm

Re: Juklappen klar? Eller... Tankar kring ett husbygge i skala 1:87

Inlägg av StefanChrister »

Vad gäller saxofonmusik så är väl källaren ett utmärkt ställe för högtalaren....? :mrgreen:
Tack för fina ord, Sture! Blir glas och liiiiiiite stolt.. :mrgreen:
Jag har funderat på källaren... Där kanske högtalaren får plats. Jag tänker i så fall köra på Samma modell du har. (Jag sa ju till dig när vi sågs på hjulmarknaden att de inte fanns kvar i Sverige... Jag hade fel. De finns kvar.) Vilken diameter har högtalaren? Talar vi 3cm eller 5 cm? Jag undrar helt enkelt vad den har för mått.

Sture Bylén

Re: Juklappen klar? Eller... Tankar kring ett husbygge i skala 1:87

Inlägg av Sture Bylén »

StefanChrister skrev:Vilken diameter har högtalaren?
Svaret är:
40 mm. Lite klent för dragspelsmusik men fullt tillräckligt för saxofon. :-CO

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19963
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Juklappen klar? Eller... Tankar kring ett husbygge i skala 1:87

Inlägg av Johan Molin »

Talar vi 3cm eller 5 cm? Jag undrar helt enkelt vad den har för mått.
Ungefär samma diameter som insidan av en toapappersrulle ...

Användarens profilbild
StefanChrister
Inlägg: 520
Blev medlem: 05 nov 2015, 16:06
Ort: Stockholm

Re: Juklappen klar? Eller... Tankar kring ett husbygge i skala 1:87

Inlägg av StefanChrister »

Tack, pojkar!!

Mölle-Mats
Inlägg: 7838
Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
Ort: Mölle

Re: Juklappen klar? Eller... Tankar kring ett husbygge i skala 1:87

Inlägg av Mölle-Mats »

Johan Molin skrev:
Talar vi 3cm eller 5 cm? Jag undrar helt enkelt vad den har för mått.
Ungefär samma diameter som insidan av en toapappersrulle ...
"Å vad menar du med ..." :?

Låter som att du håller på att lösa problemet med en passande ljudmodul till ditt fina husdiorama broder StefanChrister, ser fram emot att få ta del av slutresultatet i videoform här på forumet! [JC_doubleup.gif]
Also sprach der Matserschmitt!

Användarens profilbild
StefanChrister
Inlägg: 520
Blev medlem: 05 nov 2015, 16:06
Ort: Stockholm

Re: Juklappen klar? Eller... Tankar kring ett husbygge i skala 1:87

Inlägg av StefanChrister »

"Å vad menar du med ..." :?
Hade samma tanke och utryck när jag läste det.... Haha

Tack Mats! Jag skall försöka att inte göra dig besviken...

tågtyckarn

Re: Juklappen klar? Eller... Tankar kring ett husbygge i skala 1:87

Inlägg av tågtyckarn »

Och jag ser fram mot att MölleMats drar iväg ett Saxofonsolo på Mp3. Och skickar till Christer.

Det är enkelt, you can do it on your bloody phone. :-JJ

Mölle-Mats
Inlägg: 7838
Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
Ort: Mölle

Re: Juklappen klar? Eller... Tankar kring ett husbygge i skala 1:87

Inlägg av Mölle-Mats »

tågtyckarn skrev:Och jag ser fram mot att MölleMats drar iväg ett Saxofonsolo på Mp3. Och skickar till Christer.

Det är enkelt, you can do it on your bloody phone. :-JJ
Nope, I can´t - även i felitonsammanhang så hävdar jag "rör inte min Volvo Amazon" - har en gammal Nokia med Symbian-operativ (och riktigt QWERTY-tangentbord med riktiga knappar, man skulle ju kunna göra ett av de felande 25:e och 26:e avsnitten i Stures Nostalgi-kalender kring den kanske!?! :-BS ).

Men min f d tenorsaxofons ljudande finns ju att "sno" från introna till avsnitten i Parillien-videoserien (finns att "avnjuta" i min "anläggnings"-tråd "Mölle-Snickarbo Järnväg a k a Parillien") - och vad passar väl inte bättre som soundtrack till StefanChristers fina diorama än "The Green Green Grass Of Home" eller "Bring It On Home To Me"!?! :mrgreen: Mailar gärna över mp3-filer om intresse finns ...
Senast redigerad av Mölle-Mats den 06 dec 2015, 16:47, redigerad totalt 1 gånger.
Also sprach der Matserschmitt!

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19963
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Juklappen klar? Eller... Tankar kring ett husbygge i skala 1:87

Inlägg av Johan Molin »

"Å vad menar du med ..." :?
Inget alls förutom att om man fäster högtalaren i ena änden av en (tom!) toapappersrulle så får man schysst akustik i högtalaren också. Säger en som vet ...

Mölle-Mats
Inlägg: 7838
Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
Ort: Mölle

Re: Juklappen klar? Eller... Tankar kring ett husbygge i skala 1:87

Inlägg av Mölle-Mats »

Johan Molin skrev:
"Å vad menar du med ..." :?
Inget alls förutom att om man fäster högtalaren i ena änden av en (tom!) toapappersrulle så får man schysst akustik i högtalaren också. Säger en som vet ...
Byggde även du RT 70/80-horn i din ungdom???

Själv gjorde jag det faktiskt inte, men en kompis byggde fyra stycken som han sedan "stackade" och drev med en kompetent förstärkare, och om jag minns rätt så var det nog tomma hushållspappersrullar inblandade i konstruktionen! Det blev en h-vetes punch i basen (att väggarna höll i det där "ticky tacky box"-radhuset de bodde i ...), men lät det bra - näääää! "Kom upp ur källaren och lira, grabbar" som superfi-nörden Per-Erik "Perka" Andersson, som drev Dala-Ljud i Borlänge, sammanfattade det hela! :-BS
Also sprach der Matserschmitt!

Användarens profilbild
StefanChrister
Inlägg: 520
Blev medlem: 05 nov 2015, 16:06
Ort: Stockholm

Re: Juklappen klar? Eller... Tankar kring ett husbygge i skala 1:87

Inlägg av StefanChrister »

Jag har lite dåliga nyheter att komma med... Jag kommer inte att få plats med högtalare på detta bygge. Det finns ingen plats i huset, inte i källaren och det finns ingen skogsdunge att gömma den i. Detta är ju som sagt mitt först dioramabygge och då får det ju gå åt he-v-te med någon detalj.

Annars är det inte mycket kvar nu. skall sätta dit två stuprör till och småfixa något som är fult i färgen och finishen. Sedan kommer bilder. JAg måste säga att jag är otroligt nöjd med detta arbete som tagit lite mer än en månad. Jag har redan börjat fundera på vad jag skall göra här näst!

Bristen på knapp för att slå igång saxofonen gjorde att jag var tvungen att ändå se hur det skulle bli med lite ljuva toner. Håll till godo. Detta är version 1. Kommer en version 2 imorgon.... :mrgreen:

Tjosan!


Sture Bylén

Re: Juklappen klar? Eller... Tankar kring ett husbygge i skala 1:87

Inlägg av Sture Bylén »

Toppenrulle!!! [JC_doubleup.gif]
Och vilket toppenbygge!!
Och vilken toppenmusik!

Fast den vackra musiken riskerar tyvärr att leda bort uppmärksamheten från dioramat.
Kanske version 2 i morgon i stället gör att man slår dövörat till och kan fokusera mera på huvudobjektet??

Användarens profilbild
P Falk
Inlägg: 2894
Blev medlem: 20 apr 2012, 10:56
Ort: Gråbo

Re: Juklappen klar? Eller... Tankar kring ett husbygge i skala 1:87

Inlägg av P Falk »

Fantastiskt fint bygge det här! Du går från klarhet till klarhet och det där med rookie jag såg/hörde för några sidor sedan, det kan du bara glömma! Musikvideon i sig, är en vinnare redan från början.! [JC_doubleup.gif] :-BS
Är det trångt för högtalare? Glöm inte de fina smäckra som finns för lokdekodrar etc. finns lösa att få fatt i på marknader. Har du en gammal mobiltelefon liggande är de högtalarna ofta superbra i vissa frekvensomfång. Men kan hålla med dig, det är lite motigt att göra det i efterhand. Men kanske till nästa hus... ;)
---------------------------------------
Medlem i MRW. http://www.mrw1.se

Användarens profilbild
StefanChrister
Inlägg: 520
Blev medlem: 05 nov 2015, 16:06
Ort: Stockholm

Re: Juklappen klar? Eller... Tankar kring ett husbygge i skala 1:87

Inlägg av StefanChrister »

Aha! Vilken bra idé Falk! Ska kolla på det. Jag är ju som sagt inte helt klar.

Tack för fina ord! Vid nästa bygge kommer jag kalla mig amatör. :=f

Version 2 kommer som sagt imorgon. Jag lovar att inte ett ÖRA kommer vara torrt.

Mölle-Mats
Inlägg: 7838
Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
Ort: Mölle

Re: Juklappen klar? Eller... Tankar kring ett husbygge i skala 1:87

Inlägg av Mölle-Mats »

Ja det här gick ju inte så bra, såg något tiotal sekunder av början av filmen - men sedan blev det bara brus och flimmer ... Jag undrar om inte mitt dr-gsp-ls-filter, som jag installerat på datorn, löste ut!?! :=S

Får väl hoppas på bättre lycka med version 2.0, för det lilla jag hann se såg lovande ut! [JC_doubleup.gif]
Also sprach der Matserschmitt!

Användarens profilbild
jogra
Inlägg: 2524
Blev medlem: 29 dec 2011, 09:03

Re: Juklappen klar? Eller... Tankar kring ett husbygge i skala 1:87

Inlägg av jogra »

StefanChrister skrev: lovar att inte ett
Kanske man borde sticka sig in via apoteket efter en tub nässpray... :? :-CO
Kom ihåg att komma ihåg.

Användarens profilbild
StefanChrister
Inlägg: 520
Blev medlem: 05 nov 2015, 16:06
Ort: Stockholm

Re: Juklappen klar? Eller... Tankar kring ett husbygge i skala 1:87

Inlägg av StefanChrister »

God morgon kamrater!! Som utlovat kommer här version 2 av ljudsättningen när man skall visa upp huset.... Sen får väl allmän votering följa. Eller möjligtvis vomering beroende på vad man tycker om för musik.... Mycket nöje! :=KOMP



Sture Bylén

Re: Juklappen klar? Eller... Tankar kring ett husbygge i skala 1:87

Inlägg av Sture Bylén »

StefanChrister skrev: votering följa. Eller möjligtvis vomering beroende på vad man tycker om för musik....
Från spyhinkens djup konstaterars att själva dioramat är snyggt även i gryningen..... :=S

Användarens profilbild
StefanChrister
Inlägg: 520
Blev medlem: 05 nov 2015, 16:06
Ort: Stockholm

Re: Juklappen klar? Eller... Tankar kring ett husbygge i skala 1:87

Inlägg av StefanChrister »

Från spyhinkens djup konstaterars att själva dioramat är snyggt även i gryningen..... :=S
Tänk Sture, jag misstänkte nästan att du skulle bli polare med spyhinken efter denna lilla videosnutt. Tack för komplimangen från djupet av hinken. Ni inväntar vi alla repliken från en vis(s) man...

Användarens profilbild
P Falk
Inlägg: 2894
Blev medlem: 20 apr 2012, 10:56
Ort: Gråbo

Re: Juklappen klar? Eller... Tankar kring ett husbygge i skala 1:87

Inlägg av P Falk »

Ja... och i väntan på andra kommentarer, så fyller vi på med mer superlativ. Snyggt bygge som sagt, även i gryningen. :-BS
Om du letar efter musik/högtaleri etc. så glöm inte att man ibland kan ha tur och hitta mindre mp3 spelare för runt hundralappen och där har man stora möjligheter för ljudkulisser. Glöm heller inte Stures "ljudminnen" som beskrivits tidigare, de kan även styras på olika sätt. [JC_doubleup.gif]
---------------------------------------
Medlem i MRW. http://www.mrw1.se

Användarens profilbild
StefanChrister
Inlägg: 520
Blev medlem: 05 nov 2015, 16:06
Ort: Stockholm

Re: Juklappen klar? Eller... Tankar kring ett husbygge i skala 1:87

Inlägg av StefanChrister »

Om du letar efter musik/högtaleri etc. så glöm inte att man ibland kan ha tur och hitta mindre mp3 spelare för runt hundralappen och där har man stora möjligheter för ljudkulisser. Glöm heller inte Stures "ljudminnen" som beskrivits tidigare, de kan även styras på olika sätt. [JC_doubleup.gif]
Tack för snälla ord! Ja, jag ska kolla vad jag kan hitta. Det hade varit roligt med ljud. Och det är ju inte jul ännu, så lite tid att fixa och trixa har jag allt. Tack för tipset! [JC_doubleup.gif]

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19963
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Juklappen klar? Eller... Tankar kring ett husbygge i skala 1:87

Inlägg av Johan Molin »

Övning ger ju färdighet! Till andra filmen lyckades du även infoga musik! ...

Claes Lislerud
Inlägg: 262
Blev medlem: 29 dec 2011, 21:33
Ort: Bodö, Norge

Re: Juklappen klar? Eller... Tankar kring ett husbygge i skala 1:87

Inlägg av Claes Lislerud »

Fantastiskt bygge Stefan! Jag har hållit mig i ro tidigare men nu är det på hög tid att också jag kommer med en kommentar.
Mycket imponerad över ditt pågångsmot, uthållenhet (av vissa herrar :=Koko ), vilja över att prova nygamla tekniker, skaparglädje, konstnärliga färdigheter... Kunde ju hållit på hela dagen! [JC_doubleup.gif]

Lite konstruktiv kritik har jag. Tänk på hur avslutningar är gjorda på brädorna på huset. Ramar runt fönster, Knutar, foder, Om bräder är sågade 45 grader i enden, är det ett överlapp o.l. Det är ofta här man skiljer nybörjare med mer erfarna husbyggare. Se på detaljerna på förebilden.

Har du hört om VVS? Nä det räknade jag nästan med... Vertical Video Syndrome. Ta en titt på denna filmen:
:-BS
Den är fruktansvärt rolig!

Keep up the good work!!!

Användarens profilbild
StefanChrister
Inlägg: 520
Blev medlem: 05 nov 2015, 16:06
Ort: Stockholm

Re: Juklappen klar? Eller... Tankar kring ett husbygge i skala 1:87

Inlägg av StefanChrister »

Fantastiskt bygge Stefan! Jag har hållit mig i ro tidigare men nu är det på hög tid att också jag kommer med en kommentar.
Mycket imponerad över ditt pågångsmot, uthållenhet (av vissa herrar :=Koko ), vilja över att prova nygamla tekniker, skaparglädje, konstnärliga färdigheter... Kunde ju hållit på hela dagen! [JC_doubleup.gif]

Lite konstruktiv kritik har jag. Tänk på hur avslutningar är gjorda på brädorna på huset. Ramar runt fönster, Knutar, foder, Om bräder är sågade 45 grader i enden, är det ett överlapp o.l. Det är ofta här man skiljer nybörjare med mer erfarna husbyggare. Se på detaljerna på förebilden.

Har du hört om VVS? Nä det räknade jag nästan med... Vertical Video Syndrome. Ta en titt på denna filmen:

:-BS
Den är fruktansvärt rolig!

Keep up the good work!!!
Hej Claes!! Tack för dina fina ord OCH din konstruktiva kritik. Visst kommer jag att kunna utveckla detaljarbetet kring fönster, ramar osv. Det är det som jag har tyckt varit svårast och det behöver jag träna på. Det är delvis därför jag startat denna tråd, dels för att ge mig själv en spark i baken men också få tips, råd och veta saker som jag inte har koll på. Och videon hade jag noll koll på. Haha. Men nu när du skriver det... Har ju själv förbannat mången film...

NEJ....Nu blev det ju fel igen.... :=u


YES!

Claes Lislerud
Inlägg: 262
Blev medlem: 29 dec 2011, 21:33
Ort: Bodö, Norge

Re: Juklappen klar? Eller... Tankar kring ett husbygge i skala 1:87

Inlägg av Claes Lislerud »

Bra du kommer med självkritik också. [JC_doubleup.gif]

Användarens profilbild
StefanChrister
Inlägg: 520
Blev medlem: 05 nov 2015, 16:06
Ort: Stockholm

Re: Juklappen klar? Eller... Tankar kring ett husbygge i skala 1:87

Inlägg av StefanChrister »

God morgon! Nu har jag kommit till vägs ände. Nu är jag färdig. Det sägs ju att man aldrig blir färdig med sina dioramor eller sin modelljärnväg och visst hade även jag kunnat jobba mer med mitt hus, mer med miljön och mer med detaljer MEN nu är det klart. :D

Är jag nöjd? Ja, jag är nöjd med mitt arbete. Jag tycker att jag fått fram något som man kan känna igen i det verkliga livet. Vänner och bekanta (som aldrig byggt något eller har intresse av det) tycker det är fantastiskt. Jag håller inte med om att det är fantastiskt men jag är nöjd. När jag tittar på mitt arbete så ser jag många saker som kan förbättras. Jag tycker att vissa delar av mitt bygge ser lite "klumpigt" ut, det är inte så delikata detaljer som jag skulle vilja ha. Fönstren, karmar mm är klumpigt gjorda Mina stuprör blev inte perfekta. Här hade jag inte tillgång till styrénplast så det är ståltåd som jag färgat och böjt till. Det är en del "hemmalösningar" på mitt bygge. Huset överhuvudtaget ser lite klumpigt och amatörmässigt ut och det kommer bli bättre i framtiden. Nu låter jag väldigt negativ och det är jag inte. :-BS Jag ser utvecklingsmöjligheterna... Haha! Men som sagt, för att vara första gången jag bygger något från scratch så är jag nöjd och det har varit roligt! Fantastiskt roligt! Jag har njutit hela tiden (trots att det varit jobbigt ibland).

Mötesspåret och alla forumskamrater ger mig en inspiration som jag aldrig kunnat få någon annastans! Att se alla erfarna byggares alster är en dröm för en rookie som jag. Att se Görans fantastisk Ladugård, och Stures outtröttliga arbete med sin fantastiska anläggning, Graffens alla fantastiska arbeten... Listan kan göras lång. Det var just därför jag sökte mig till ett forum och detta forum är helt perfekt för mig! Högt i tak och härliga individer. Nu skall jag sätta på någon form av skyddshölje i form av monter (jag är ju i museibranschen :-BS ) och sedan är det snart jul. Jag kommer att fira jul med svärföräldrarna i år så jag kanske lägger upp något roligt foto i Karlskrona där man ser både modell och förebild. Nu tog jag lite bilder i morse så ni kan se hur det ser ut. Sammanfattat: Jag är nöjd och glad.

Bild
Bäst ljus vid Helmers matplats...
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild

Efter julhelgerna kommer jag att presentera ett nytt projekt jag funderat på... Ser redan fram emot det! Men tills dess kommer jag nog att märkas av på forumet. Som sagt, detta forum är kalas!

Tjosan!

Mölle-Mats
Inlägg: 7838
Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
Ort: Mölle

Re: Juklappen klar? Eller... Tankar kring ett husbygge i skala 1:87

Inlägg av Mölle-Mats »

Sture Bylén skrev:
StefanChrister skrev: votering följa. Eller möjligtvis vomering beroende på vad man tycker om för musik....
Från spyhinkens djup konstaterars att själva dioramat är snyggt även i gryningen..... :=S
Oj i den här tråden har det hänt grejer i under tiden jag irrat in mig i tunneln under Hallandsåsen! [JC_doubleup.gif]

Stämningsfullt med gryning (eller är det skymning?) och välljudande musik - hade du tänt innerbelysningen också så skulle det blivit en fantastisk rulle! Men nu blir det ett litet avdrag p g a det, så betyget blir fyra saxofoner (av fem möjliga).
Also sprach der Matserschmitt!

Användarens profilbild
StefanChrister
Inlägg: 520
Blev medlem: 05 nov 2015, 16:06
Ort: Stockholm

Re: Juklappen klar? Eller... Tankar kring ett husbygge i skala 1:87

Inlägg av StefanChrister »

Mölle-Mats skrev:
Sture Bylén skrev:
StefanChrister skrev: votering följa. Eller möjligtvis vomering beroende på vad man tycker om för musik....
Från spyhinkens djup konstaterars att själva dioramat är snyggt även i gryningen..... :=S
Oj i den här tråden har det hänt grejer i under tiden jag irrat in mig i tunneln under Hallandsåsen! [JC_doubleup.gif]

Stämningsfullt med gryning (eller är det skymning?) och välljudande musik - hade du tänt innerbelysningen också så skulle det blivit en fantastisk rulle! Men nu blir det ett litet avdrag p g a det, så betyget blir fyra saxofoner (av fem möjliga).
Haha! Vilken innerbelysning... :mrgreen: Jag lovar att ha en nästa gång.... Jag hade behövt måla huset svart på insidan då det lös igenom alltför mycket.
Tack för saxarna, ska ta väl hand om de fyra.

Skriv svar

Återgå till "Teknik och material vid bygge av hus och landskap"