Toppbilden, visa:
"Zugbildung" fast på svenska
- Johan Molin
- Inlägg: 19976
- Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
- Ort: Moth Virgin
- Kontakt:
"Zugbildung" fast på svenska
Något jag upplevt är lite eftersatt är hur svenska persontåg / snälltåg / expresståg var sammansatta på den gamla goda tiden med loktåg. Jag tänkte därför sparka igång ett försök att definiera detta - i brist på skrivna källor - med vad man kan observera i filmer och på bilder.
Först kommer ett gäng tågsammansättningar från linjerna Alvesta - Kalmar och Alvesta - Karlskrona från den beryktade vårvintern 1966 (var det väl???) när man var tvungna att sätta in ånglok i tågen igen (B-lok på denna linje, med 4-axliga tendrar på linjen till Kalmar och 3-axliga till Karlskrona). Det är förstås LEG:s film "Ånglok på 60-talet, del 2", som jag granskat. Särskilt de gamla Fo-vagnarna och DFo-vagnarna som ursprungligen väckte min nyfikenhet. Jag är inte hundraprocentigt säker på DFo20, fönster och dörrar pekar på det, men i de gryniga filmerna ser vagnarna ut att ha ett helt lanternintak. Den som vet bättre får gärna rätta mig! Alltnog verkar dessa tåg lagom små för att avbilda i verkligheten, om man bara lyckas få tag på rätt vagnar, vilket väl inte är det lättaste ...
Den som vill fylla på med mer kunskap från verkligheten är varmt välkommen, liksom i vilken mån det finns korrekta vagnar att ragga upp i dag (ett antal vagnar, jag tänker då främst på 30- och 40-talsvagnarna, har ju funnit, men en nitad F5:a är nog inte enkel att uppbringa i dag, om man inte som jag hade turen att skaffa när det fanns).
Alvesta - Karlskrona:
< ABo7b(30-el 40-tal) - Bo8(40-tal) - Fo1/Fo2a - DFo20(?) + ev H / G-G / Ge-G-G-Gs
< F5(30-tal) - ABo2(60-tal) ( - ev Bo8(40-tal) )
< F5(30-tal) - Bo8(40-tal) - ABo7b(30-tal)
< F5(30-tal) - Bo?(60-tal) - ABo2(60-tal)
< G - DFo20 - Fo1/Fo2a - ABo7b(30-tal) - Bo8(40-tal) - Bo8(40tal)
< Fo5(60-tal) - DFo20 - Bo8(svets) - ABo2(60-tal) - ABo7a(trä) - Bo8(teak)
Alvesta - Kalmar:
< BFo4(40-tal) - ABo7b(30-tal) - Bo8(40-tal)
< F5(30-tal) - ABo2(60-tal) - Bo8(40-tal)
< Fo5(60-tal) - ABo7b(30-tal) - Bo8(40-tal)
Först kommer ett gäng tågsammansättningar från linjerna Alvesta - Kalmar och Alvesta - Karlskrona från den beryktade vårvintern 1966 (var det väl???) när man var tvungna att sätta in ånglok i tågen igen (B-lok på denna linje, med 4-axliga tendrar på linjen till Kalmar och 3-axliga till Karlskrona). Det är förstås LEG:s film "Ånglok på 60-talet, del 2", som jag granskat. Särskilt de gamla Fo-vagnarna och DFo-vagnarna som ursprungligen väckte min nyfikenhet. Jag är inte hundraprocentigt säker på DFo20, fönster och dörrar pekar på det, men i de gryniga filmerna ser vagnarna ut att ha ett helt lanternintak. Den som vet bättre får gärna rätta mig! Alltnog verkar dessa tåg lagom små för att avbilda i verkligheten, om man bara lyckas få tag på rätt vagnar, vilket väl inte är det lättaste ...
Den som vill fylla på med mer kunskap från verkligheten är varmt välkommen, liksom i vilken mån det finns korrekta vagnar att ragga upp i dag (ett antal vagnar, jag tänker då främst på 30- och 40-talsvagnarna, har ju funnit, men en nitad F5:a är nog inte enkel att uppbringa i dag, om man inte som jag hade turen att skaffa när det fanns).
Alvesta - Karlskrona:
< ABo7b(30-el 40-tal) - Bo8(40-tal) - Fo1/Fo2a - DFo20(?) + ev H / G-G / Ge-G-G-Gs
< F5(30-tal) - ABo2(60-tal) ( - ev Bo8(40-tal) )
< F5(30-tal) - Bo8(40-tal) - ABo7b(30-tal)
< F5(30-tal) - Bo?(60-tal) - ABo2(60-tal)
< G - DFo20 - Fo1/Fo2a - ABo7b(30-tal) - Bo8(40-tal) - Bo8(40tal)
< Fo5(60-tal) - DFo20 - Bo8(svets) - ABo2(60-tal) - ABo7a(trä) - Bo8(teak)
Alvesta - Kalmar:
< BFo4(40-tal) - ABo7b(30-tal) - Bo8(40-tal)
< F5(30-tal) - ABo2(60-tal) - Bo8(40-tal)
< Fo5(60-tal) - ABo7b(30-tal) - Bo8(40-tal)
- Johan Molin
- Inlägg: 19976
- Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
- Ort: Moth Virgin
- Kontakt:
Re: "Zugbildung" fast på svenska
Tyvärr kan jag inte illustrera ovanstående. Dock kan man dammsuga samlingsportalen. Här t ex ett underbart foto från 1913:
http://www.samlingsportalen.se/getitem- ... _KBED00573
Bron över Höjeå vid Källby, linjen Lund-Uppåkra.
Tåg 337 bestående av Statens Jörnvägar, SJ Sa, SJ CFo, ÖSJ BCo, ÖSJ ACRo 5, SJ C3d och SJ Co5.
Direkta vagnar Kristianstad-Malmö.
Givetvis den eminente Thomas Tell som bistått med information. Inspirationsbild!
http://www.samlingsportalen.se/getitem- ... _KBED00573
Bron över Höjeå vid Källby, linjen Lund-Uppåkra.
Tåg 337 bestående av Statens Jörnvägar, SJ Sa, SJ CFo, ÖSJ BCo, ÖSJ ACRo 5, SJ C3d och SJ Co5.
Direkta vagnar Kristianstad-Malmö.
Givetvis den eminente Thomas Tell som bistått med information. Inspirationsbild!
Senast redigerad av Johan Molin den 25 okt 2015, 17:58, redigerad totalt 1 gånger.
- Johan Molin
- Inlägg: 19976
- Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
- Ort: Moth Virgin
- Kontakt:
Re: "Zugbildung" fast på svenska
Och en bild till, återigen med Thomas Tell som ciceron:
http://www.samlingsportalen.se/getitem- ... _KDAJ07578
Byte av bron över Vallbyån i Storvik. Persontåg draget av Statens Järnvägar, SJ Cc 558 med vagnar DFo1, C3b, Co1, BCo3 m12, CFo och eventuell G3.
Tydligtvis från år 1900.
http://www.samlingsportalen.se/getitem- ... _KDAJ07578
Byte av bron över Vallbyån i Storvik. Persontåg draget av Statens Järnvägar, SJ Cc 558 med vagnar DFo1, C3b, Co1, BCo3 m12, CFo och eventuell G3.
Tydligtvis från år 1900.
Senast redigerad av Johan Molin den 25 okt 2015, 18:04, redigerad totalt 1 gånger.
Re: "Zugbildung" fast på svenska
Tågsammansättningar (ty. Zugbildungen) är ett mycket eftersätt kapitel inom svensk modelljärnväg, vilket jag beklagar. SJ har ju inte direkt stävat efter att sätta ihop "homogena" tåg genom tiderna, så inom detta gebit är friheten stor, men det finns trots allt en del att rätta sig efter.
Jag skrev en artikel kring detta i ett tidigt nummer av MJ-magasinet, med lite exempel från min bana, som kanske kan ge uppslag.
Lars
Jag skrev en artikel kring detta i ett tidigt nummer av MJ-magasinet, med lite exempel från min bana, som kanske kan ge uppslag.
Lars
- Johan Molin
- Inlägg: 19976
- Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
- Ort: Moth Virgin
- Kontakt:
Re: "Zugbildung" fast på svenska
Jag upptäckte att jag faktiskt nästan kunde återbilda det enklaste av Kalmartågen, dock utan tillgång till vare sig ånglok litt B eller "trä-D" som också figurerade i filmen:
< F5(30-tal) - ABo2(60-tal) - Bo8(40-tal)
Visserligen ingen ABo2:a men ändå ...
< F5(30-tal) - ABo2(60-tal) - Bo8(40-tal)
Visserligen ingen ABo2:a men ändå ...
- Johan Molin
- Inlägg: 19976
- Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
- Ort: Moth Virgin
- Kontakt:
Re: "Zugbildung" fast på svenska
http://www.samlingsportalen.se/getitem- ... _KBED00051
Ett roligt litet tåg är detta, fotograferat i Limmared vid tiden omkring förstatligandet av HNJ. Självaste Bruno Kock var fotograf. Och Thomas Tell, som vanligt, kommentator:
Statens Järnvägar, SJ L26 1765 med persontåg.
Komplettering: Thomas Tell.
Tåget består av Halmstad - Nässjö Järnväg, HNJ F3 761 eller 762 vilka sedan blev SJ F3 55000 resp 55001. Sist en av HNJ Co 33-35 (SJ Co5 3870-72 f.d. SSnJ Co 3, 8 och 9). Vagnarna verkar fortfarande vara märkta HNJ men loket är märkt SJ.
Senast redigerad av Johan Molin den 25 okt 2015, 18:02, redigerad totalt 1 gånger.
- Johan Molin
- Inlägg: 19976
- Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
- Ort: Moth Virgin
- Kontakt:
Re: "Zugbildung" fast på svenska
Ännu ett läckert kort från Samlingsportalen!
http://www.samlingsportalen.se/getitem- ... _KDAJ08040
Givetvis har Thomas Tell varit i farten även här:
Tomtåg till Stockholm C, på linjen mellan Tomteboda och Karlberg. Snälltåg 9 till Göteborg hade avgångstid 12.40. Består här av SJ F, Fo1 25637, Bo5 2287, Bo3, ABo3, Co8, Co8 samt BCo7.
http://www.samlingsportalen.se/getitem- ... _KDAJ08040
Givetvis har Thomas Tell varit i farten även här:
Tomtåg till Stockholm C, på linjen mellan Tomteboda och Karlberg. Snälltåg 9 till Göteborg hade avgångstid 12.40. Består här av SJ F, Fo1 25637, Bo5 2287, Bo3, ABo3, Co8, Co8 samt BCo7.
Senast redigerad av Johan Molin den 25 okt 2015, 18:06, redigerad totalt 1 gånger.
- Johan Molin
- Inlägg: 19976
- Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
- Ort: Moth Virgin
- Kontakt:
Re: "Zugbildung" fast på svenska
Kombinationen Samlingsportalen + Thomas Tell tycks ha varit mycket produktiv:
http://www.samlingsportalen.se/getitem- ... _KDAJ08694
Vid Värnamo runtenom 1953:
Statens Järnvägar, SJ S1 1912.
Komplettering: Thomas Tell
Vagnarna är F1, F6 cykelvagn, F5, C3d och Co8c.
http://www.samlingsportalen.se/getitem- ... _KDAJ08694
Vid Värnamo runtenom 1953:
Statens Järnvägar, SJ S1 1912.
Komplettering: Thomas Tell
Vagnarna är F1, F6 cykelvagn, F5, C3d och Co8c.
Senast redigerad av Johan Molin den 25 okt 2015, 18:07, redigerad totalt 1 gånger.
- Johan Molin
- Inlägg: 19976
- Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
- Ort: Moth Virgin
- Kontakt:
Re: "Zugbildung" fast på svenska
Hagalund 1930-tal:
http://www.samlingsportalen.se/getitem- ... _KBDB00013
Statens Järnvägar, SJ Ds 135 vagnar SJ Fo1, Bo4, Bo5, ABo3 samt Co8 (mr Tell igen ...)
http://www.samlingsportalen.se/getitem- ... _KBDB00013
Statens Järnvägar, SJ Ds 135 vagnar SJ Fo1, Bo4, Bo5, ABo3 samt Co8 (mr Tell igen ...)
Senast redigerad av Johan Molin den 25 okt 2015, 18:08, redigerad totalt 1 gånger.
Re: "Zugbildung" fast på svenska
Intressant ämne helt klart!
Tyvärr, för mig funkar inte länkarna (man behöver ju klicka på länken för att komma direkt till bilden i samlingsportalen).
Tyvärr, för mig funkar inte länkarna (man behöver ju klicka på länken för att komma direkt till bilden i samlingsportalen).
- Johan Molin
- Inlägg: 19976
- Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
- Ort: Moth Virgin
- Kontakt:
Re: "Zugbildung" fast på svenska
Aj då! Ser du bilderna?
- Johan Molin
- Inlägg: 19976
- Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
- Ort: Moth Virgin
- Kontakt:
Re: "Zugbildung" fast på svenska
Nu hoppas jag att alla länkarna ska fungera!
- Johan Molin
- Inlägg: 19976
- Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
- Ort: Moth Virgin
- Kontakt:
Re: "Zugbildung" fast på svenska
Tåg från Oslo:
I Järnvägshistoriskt forum från 2008 berättar sign "Asgeir" om tågsammansättningar:
I perioden 3. juni 1956 og frem til 1. juni 1957, var disse togene slik:
137/138: NSB WLABo1d Gø + SJ F5 Ma + SJ WLABo4 (1/9-1/6) Ma + NSB WLABo1d (3/6-31/8) Ma + SJ ABo6b Ma + SJ Bo9b Ma + NSB Bo3f Kø + SJ F5b Kø + CIWL WLABo Pa + SJ WLBo14 Kø + SJ WLABo20 Kø + SJ Do22 Kø
Gø = Gøteborg
Ma = Malmø over Hälsingborg
Kø = København
Pa = Paris
21/22 Skandiapilen: SJ F5 Kø + SJ RBo11 Ma + SJ ABo7b Ma + SJ ABo6b Kø + SJ Bo14b Kø
Med vennlig hilsen
Asgeir Stordahl
Hoppas det är ok att citera gamla källor på detta vis! Tåg 137/138 skulle man ju velat se på bild, inte minst för att se CIWL-sovvagnen!
I Järnvägshistoriskt forum från 2008 berättar sign "Asgeir" om tågsammansättningar:
I perioden 3. juni 1956 og frem til 1. juni 1957, var disse togene slik:
137/138: NSB WLABo1d Gø + SJ F5 Ma + SJ WLABo4 (1/9-1/6) Ma + NSB WLABo1d (3/6-31/8) Ma + SJ ABo6b Ma + SJ Bo9b Ma + NSB Bo3f Kø + SJ F5b Kø + CIWL WLABo Pa + SJ WLBo14 Kø + SJ WLABo20 Kø + SJ Do22 Kø
Gø = Gøteborg
Ma = Malmø over Hälsingborg
Kø = København
Pa = Paris
21/22 Skandiapilen: SJ F5 Kø + SJ RBo11 Ma + SJ ABo7b Ma + SJ ABo6b Kø + SJ Bo14b Kø
Med vennlig hilsen
Asgeir Stordahl
Hoppas det är ok att citera gamla källor på detta vis! Tåg 137/138 skulle man ju velat se på bild, inte minst för att se CIWL-sovvagnen!
Re: "Zugbildung" fast på svenska
I "Allt om Modelltåg 5" har Kenneth Landgren skrivit en intressant artikel om tågsammansättningar på 1960-talet och lämplig rullande materiel i H0.
- Johan Molin
- Inlägg: 19976
- Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
- Ort: Moth Virgin
- Kontakt:
Re: "Zugbildung" fast på svenska
Kenneths artikel innehåller ju ett antal läckerbitar när det gäller tågbildningar. Han nämner i början att det finns / fanns s k "normalplaner" över tågsammansättningar. Då undrar ju signaturen "jag vill också ha" var man hittar sådana i dag? Det hade varit mumma att se hur tågen som passerade / utgick från Mjölby såg ut under olika epoker. Jag har ju förstått att det tåg som förolyckades vid Getå-katastrofen var ett undantag från gängse normer. För att åter citera Thomas Tell (undrar om det möjligen var på Stinsen för längesedan som denna diskussion kom upp):
Ett snyggt standarddagsnälltåg, Stockholm–Malmö/Göteborg, efter kriget såg ut som följer.
Lok (B eller F ev A), Fo1, Bo4, Bo5, ABo3, Co8, Co8, BCo7.
Resgodsvagn, 2 klass kupévagn, 2 klass salongsvagn, restaurantvagn, 2st 3 klass kupé/salongsvagnar, kombinerad 2 o 3 klass kupévagn som direktvagn till sidoorter.
Bo4 finns i mässing hos Perl, Co8 i mässing hos VVA eller plast hos Göran Nilsson och BCo7 tillverkades i mässing av Kungsbacka MJ-hobby.
Innan de kända snälltågsvagnana Fo1, Bo5, BCo7 och Co8 kom var det Perl-vagnarna som gick i snälltågen.
Kriget var alltså första världkriget.
Ett snyggt standarddagsnälltåg, Stockholm–Malmö/Göteborg, efter kriget såg ut som följer.
Lok (B eller F ev A), Fo1, Bo4, Bo5, ABo3, Co8, Co8, BCo7.
Resgodsvagn, 2 klass kupévagn, 2 klass salongsvagn, restaurantvagn, 2st 3 klass kupé/salongsvagnar, kombinerad 2 o 3 klass kupévagn som direktvagn till sidoorter.
Bo4 finns i mässing hos Perl, Co8 i mässing hos VVA eller plast hos Göran Nilsson och BCo7 tillverkades i mässing av Kungsbacka MJ-hobby.
Innan de kända snälltågsvagnana Fo1, Bo5, BCo7 och Co8 kom var det Perl-vagnarna som gick i snälltågen.
Kriget var alltså första världkriget.
Re: "Zugbildung" fast på svenska
Jeg gjorrde researchen på 137/!38 sammen med Asgeir, i hvertfall delen som gikk til Købehavn (fargebilde av toget finne i Jens Bruun-Petersen/John Poulsen: Internationale tog via Øresund, BaneBøger 2000 side 34). I 1960 var det fire vogner fra Oslo. Fra Helsingør til København hadde toget sammensetningen: CIWL WL, SJ F5b, NSB Bo3f og NSB WLABo1d + lokale DSB-vogner Helsingør - København (Cc/Cp). Med unntak av SJ F5b kan dette toget gjenskapes med hyllevare:Johan Molin skrev:Tåg från Oslo:
I Järnvägshistoriskt forum från 2008 berättar sign "Asgeir" om tågsammansättningar:
I perioden 3. juni 1956 og frem til 1. juni 1957, var disse togene slik:
137/138: NSB WLABo1d Gø + SJ F5 Ma + SJ WLABo4 (1/9-1/6) Ma + NSB WLABo1d (3/6-31/8) Ma + SJ ABo6b Ma + SJ Bo9b Ma + NSB Bo3f Kø + SJ F5b Kø + CIWL WLABo Pa + SJ WLBo14 Kø + SJ WLABo20 Kø + SJ Do22 Kø
Gø = Gøteborg
Ma = Malmø over Hälsingborg
Kø = København
Pa = Paris
l
Hoppas det är ok att citera gamla källor på detta vis! Tåg 137/138 skulle man ju velat se på bild, inte minst för att se CIWL-sovvagnen!
LS Models: CIWL WL type Y:
NMJ Superline NSB Bo3f:
Roco NSB WLABo1d (finn en modell med hvelvet tak):
Et alternativ til F5b kan være NSB Fo, som gikk på København 1951-52
Mvh Traveller
Det finnes to typer strøm: Rød og gul
Brun er jord
Blå er ikke en egen type strøm, men kan forekomme mellom gul og brun
https://www.flickr.com/photos/figen62/albums
Brun er jord
Blå er ikke en egen type strøm, men kan forekomme mellom gul og brun
https://www.flickr.com/photos/figen62/albums
Re: "Zugbildung" fast på svenska
- og her er Paris-vognen på gamle Oslo Ø_
Mvh Traveller
Mvh Traveller
Det finnes to typer strøm: Rød og gul
Brun er jord
Blå er ikke en egen type strøm, men kan forekomme mellom gul og brun
https://www.flickr.com/photos/figen62/albums
Brun er jord
Blå er ikke en egen type strøm, men kan forekomme mellom gul og brun
https://www.flickr.com/photos/figen62/albums
- Johan Molin
- Inlägg: 19976
- Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
- Ort: Moth Virgin
- Kontakt:
Re: "Zugbildung" fast på svenska
Underbart! Tack för ditt bidrag! Man smälter inför dessa gamla tågsammansättningar, när tåg fortfarande verkligen var tåg ...
Re: "Zugbildung" fast på svenska
Her er et par til:
Oslo - Stockholm 1937:
Bildet under er fra Fetsund stasjon, og vi ser NSB damplok type 27, SJ BCo5, NSB Co2 (Roco!), SJ stål BCo (ex OKB?), SJ Ro, SJ Co.
Et nærbilde av BCo-vognen på Oslo Ø
Oslo - Stockholm 1957:
NSB el.lok El.11 (til/fra Laxå), SJ Ao4b, NSB Bo3f (NMJ Superline), NSB stål BFo2 (NMJ Superline), NSB stål Eo (spisevogn til Laxå), SJ WLABo Oslo - Narvik via Krylbo.
Oslo - Stockholm 1966 . Toget gikk som ekspresstog:
SJ Ra, NSB Bo3l (NMJ "B3"), SJ Bo5b (60-talls), NSB Eo (spisevogn), SJ Bo1 og Ao3 (60-talls)
Oslo - Stockholm 1970. Ekspresstog, "norska toget":
SJ Ra, NSB A2 (NMJ), NSB B3 (NMJ), NSB R1 (spisevogn), NSB B3, SJ B5
Det fantes et tilsvarende svensk tog og settene pendlet henholdsvis Oslo - Stockholm - Oslo og Stockholm - Oslo - Stockholm hver dag. Begge togene ble trukket av Ra da NSB ikke hadde lok som kunne gå 130 km/t. NSB hadde heller ikke moderne vogner med (togfører-) kupé, så SJ stilte med en B5 der en kupé var avlåst som tjenestekupé.
Oslo - Stockholm 1937:
Bildet under er fra Fetsund stasjon, og vi ser NSB damplok type 27, SJ BCo5, NSB Co2 (Roco!), SJ stål BCo (ex OKB?), SJ Ro, SJ Co.
Et nærbilde av BCo-vognen på Oslo Ø
Oslo - Stockholm 1957:
NSB el.lok El.11 (til/fra Laxå), SJ Ao4b, NSB Bo3f (NMJ Superline), NSB stål BFo2 (NMJ Superline), NSB stål Eo (spisevogn til Laxå), SJ WLABo Oslo - Narvik via Krylbo.
Oslo - Stockholm 1966 . Toget gikk som ekspresstog:
SJ Ra, NSB Bo3l (NMJ "B3"), SJ Bo5b (60-talls), NSB Eo (spisevogn), SJ Bo1 og Ao3 (60-talls)
Oslo - Stockholm 1970. Ekspresstog, "norska toget":
SJ Ra, NSB A2 (NMJ), NSB B3 (NMJ), NSB R1 (spisevogn), NSB B3, SJ B5
Det fantes et tilsvarende svensk tog og settene pendlet henholdsvis Oslo - Stockholm - Oslo og Stockholm - Oslo - Stockholm hver dag. Begge togene ble trukket av Ra da NSB ikke hadde lok som kunne gå 130 km/t. NSB hadde heller ikke moderne vogner med (togfører-) kupé, så SJ stilte med en B5 der en kupé var avlåst som tjenestekupé.
Det finnes to typer strøm: Rød og gul
Brun er jord
Blå er ikke en egen type strøm, men kan forekomme mellom gul og brun
https://www.flickr.com/photos/figen62/albums
Brun er jord
Blå er ikke en egen type strøm, men kan forekomme mellom gul og brun
https://www.flickr.com/photos/figen62/albums
- Johan Molin
- Inlägg: 19976
- Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
- Ort: Moth Virgin
- Kontakt:
Re: "Zugbildung" fast på svenska
Laxå 1926 eller senare:
(Tyvärr uppstod ett fel när jag försökte länka till Samlingsportalen)
Komplettering: Thomas Tell.
Bilden visar Ds 136 med ett snälltåg i Laxå troligen 1926 när Västra stambanan var nyelektrifierad.
Loket var Ds till 1936 då det blev Dg. Loket saknar övergångsbrygga vilket monterades först efter något år.
Vagnarna SJ Fo3 ångfinka, Fo1 och Bo5 går först i tåget.
(Tyvärr uppstod ett fel när jag försökte länka till Samlingsportalen)
Komplettering: Thomas Tell.
Bilden visar Ds 136 med ett snälltåg i Laxå troligen 1926 när Västra stambanan var nyelektrifierad.
Loket var Ds till 1936 då det blev Dg. Loket saknar övergångsbrygga vilket monterades först efter något år.
Vagnarna SJ Fo3 ångfinka, Fo1 och Bo5 går först i tåget.
- Johan Molin
- Inlägg: 19976
- Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
- Ort: Moth Virgin
- Kontakt:
Re: "Zugbildung" fast på svenska
Nässjö omkring 1940:
http://www.samlingsportalen.se/all/CgiT ... &Recnr=224
Kompletterad: Thomas Tell.
Tåget är Pt 1204 till Falköping. Dragkraft SJ Ds 123, vagnarna DFo5 2757, F1 25578, BCo5 2406? och därefter skall följa Kalmar Järnvägar, KJ BCo till Göteborg, C3 samt Co.
På andra sidan plattformen syns änden på C10 2138 och DR Pw4ü28, en stålresgodsvagn med svanhalsboggier som gick i tysklandstrafiken.
http://www.samlingsportalen.se/all/CgiT ... &Recnr=224
Kompletterad: Thomas Tell.
Tåget är Pt 1204 till Falköping. Dragkraft SJ Ds 123, vagnarna DFo5 2757, F1 25578, BCo5 2406? och därefter skall följa Kalmar Järnvägar, KJ BCo till Göteborg, C3 samt Co.
På andra sidan plattformen syns änden på C10 2138 och DR Pw4ü28, en stålresgodsvagn med svanhalsboggier som gick i tysklandstrafiken.
Re: "Zugbildung" fast på svenska
Her får man si fotografen har tatt bilde av feil tog
Jeg har aldri sett bilde av noen av vognene, så dette glimtet var interessant!
Mvh Traveller
Det var to varianter av denne typen, en for bruk til Danmark (Gedser - Warnemünde, to vogner) og ni for bruk i Sverige (Sassnitz - Trelleborg). Vognene ment for Skandinavia hadde betegnelsen Pw4ü 28a. Det fantes også sittevogner med korte boggier av samme grunntype - ABC4ü 28a - som gikk Hamburg - Oslo via Trelleborg på 1930-tallet (sammen med en Mitropa-sovevogn Berlin - Oslo).Johan Molin skrev:Nässjö omkring 1940:
På andra sidan plattformen syns änden på C10 2138 och DR Pw4ü28, en stålresgodsvagn med svanhalsboggier som gick i tysklandstrafiken.
Jeg har aldri sett bilde av noen av vognene, så dette glimtet var interessant!
Mvh Traveller
Det finnes to typer strøm: Rød og gul
Brun er jord
Blå er ikke en egen type strøm, men kan forekomme mellom gul og brun
https://www.flickr.com/photos/figen62/albums
Brun er jord
Blå er ikke en egen type strøm, men kan forekomme mellom gul og brun
https://www.flickr.com/photos/figen62/albums
- Johan Molin
- Inlägg: 19976
- Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
- Ort: Moth Virgin
- Kontakt:
Umeå 1932
Kombinationen Samlingsportalen + Thomas Tell fortsätter att ge spännande resultat:
Umeå station. Klockan är 13.43 och tågsättet till persontåg Pt 2774 med avg 13.52 växlas samman.
J-loket växlar en SJ F1 i bakgrunden och övriga vagnar i tåget blir SJ C3e 2536, C3d 2178, BC04 1737 samt en DF5.
http://www.samlingsportalen.se/all/CgiT ... &Recnr=237
Umeå station. Klockan är 13.43 och tågsättet till persontåg Pt 2774 med avg 13.52 växlas samman.
J-loket växlar en SJ F1 i bakgrunden och övriga vagnar i tåget blir SJ C3e 2536, C3d 2178, BC04 1737 samt en DF5.
http://www.samlingsportalen.se/all/CgiT ... &Recnr=237
Re: "Zugbildung" fast på svenska
Johan Molin skrev:Jag upptäckte att jag faktiskt nästan kunde återbilda det enklaste av Kalmartågen, dock utan tillgång till vare sig ånglok litt B eller "trä-D" som också figurerade i filmen:
< F5(30-tal) - ABo2(60-tal) - Bo8(40-tal)
Visserligen ingen ABo2:a men ändå ...
Det tåget hade kunnat gå mellan Göteborg och Varberg, Göteborg och Borås, Uddevalla-Herrljunga-Borås-Varberg på 1960-talet. På Boråsbanan hade definitivt ABo3 passat, men på de övriga linjerna var det nog oftast ABo2 eller AB011. På Boråsbanan hade dessutom en eller flera Gbls-u lastade med postordervaror passat.