Toppbilden, visa:    


"Zugbildung" fast på svenska

FREMO, fraktsedlar, hamnanlöp, lastbilscentraler.
Online
Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

"Zugbildung" fast på svenska

Inlägg av Johan Molin »

Något jag upplevt är lite eftersatt är hur svenska persontåg / snälltåg / expresståg var sammansatta på den gamla goda tiden med loktåg. Jag tänkte därför sparka igång ett försök att definiera detta - i brist på skrivna källor - med vad man kan observera i filmer och på bilder.

Först kommer ett gäng tågsammansättningar från linjerna Alvesta - Kalmar och Alvesta - Karlskrona från den beryktade vårvintern 1966 (var det väl???) när man var tvungna att sätta in ånglok i tågen igen (B-lok på denna linje, med 4-axliga tendrar på linjen till Kalmar och 3-axliga till Karlskrona). Det är förstås LEG:s film "Ånglok på 60-talet, del 2", som jag granskat. Särskilt de gamla Fo-vagnarna och DFo-vagnarna som ursprungligen väckte min nyfikenhet. Jag är inte hundraprocentigt säker på DFo20, fönster och dörrar pekar på det, men i de gryniga filmerna ser vagnarna ut att ha ett helt lanternintak. Den som vet bättre får gärna rätta mig! Alltnog verkar dessa tåg lagom små för att avbilda i verkligheten, om man bara lyckas få tag på rätt vagnar, vilket väl inte är det lättaste ...

Den som vill fylla på med mer kunskap från verkligheten är varmt välkommen, liksom i vilken mån det finns korrekta vagnar att ragga upp i dag (ett antal vagnar, jag tänker då främst på 30- och 40-talsvagnarna, har ju funnit, men en nitad F5:a är nog inte enkel att uppbringa i dag, om man inte som jag hade turen att skaffa när det fanns).

Alvesta - Karlskrona:

< ABo7b(30-el 40-tal) - Bo8(40-tal) - Fo1/Fo2a - DFo20(?) + ev H / G-G / Ge-G-G-Gs

< F5(30-tal) - ABo2(60-tal) ( - ev Bo8(40-tal) )

< F5(30-tal) - Bo8(40-tal) - ABo7b(30-tal)

< F5(30-tal) - Bo?(60-tal) - ABo2(60-tal)

< G - DFo20 - Fo1/Fo2a - ABo7b(30-tal) - Bo8(40-tal) - Bo8(40tal)

< Fo5(60-tal) - DFo20 - Bo8(svets) - ABo2(60-tal) - ABo7a(trä) - Bo8(teak)


Alvesta - Kalmar:

< BFo4(40-tal) - ABo7b(30-tal) - Bo8(40-tal)

< F5(30-tal) - ABo2(60-tal) - Bo8(40-tal)

< Fo5(60-tal) - ABo7b(30-tal) - Bo8(40-tal)

Online
Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: "Zugbildung" fast på svenska

Inlägg av Johan Molin »

Tyvärr kan jag inte illustrera ovanstående. Dock kan man dammsuga samlingsportalen. Här t ex ett underbart foto från 1913:

Bild

http://www.samlingsportalen.se/getitem- ... _KBED00573

Bron över Höjeå vid Källby, linjen Lund-Uppåkra.
Tåg 337 bestående av Statens Jörnvägar, SJ Sa, SJ CFo, ÖSJ BCo, ÖSJ ACRo 5, SJ C3d och SJ Co5.
Direkta vagnar Kristianstad-Malmö.

Givetvis den eminente Thomas Tell som bistått med information. Inspirationsbild!
Senast redigerad av Johan Molin den 25 okt 2015, 17:58, redigerad totalt 1 gånger.

Online
Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: "Zugbildung" fast på svenska

Inlägg av Johan Molin »

Och en bild till, återigen med Thomas Tell som ciceron:

Bild

http://www.samlingsportalen.se/getitem- ... _KDAJ07578

Byte av bron över Vallbyån i Storvik. Persontåg draget av Statens Järnvägar, SJ Cc 558 med vagnar DFo1, C3b, Co1, BCo3 m12, CFo och eventuell G3.

Tydligtvis från år 1900.
Senast redigerad av Johan Molin den 25 okt 2015, 18:04, redigerad totalt 1 gånger.

lars t
Inlägg: 115
Blev medlem: 27 feb 2012, 15:16
Ort: Hagfors

Re: "Zugbildung" fast på svenska

Inlägg av lars t »

Tågsammansättningar (ty. Zugbildungen) är ett mycket eftersätt kapitel inom svensk modelljärnväg, vilket jag beklagar. SJ har ju inte direkt stävat efter att sätta ihop "homogena" tåg genom tiderna, så inom detta gebit är friheten stor, men det finns trots allt en del att rätta sig efter.

Jag skrev en artikel kring detta i ett tidigt nummer av MJ-magasinet, med lite exempel från min bana, som kanske kan ge uppslag.

Lars

Online
Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: "Zugbildung" fast på svenska

Inlägg av Johan Molin »

Jag upptäckte att jag faktiskt nästan kunde återbilda det enklaste av Kalmartågen, dock utan tillgång till vare sig ånglok litt B eller "trä-D" som också figurerade i filmen:

< F5(30-tal) - ABo2(60-tal) - Bo8(40-tal)

Bild

Visserligen ingen ABo2:a men ändå ...

Online
Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: "Zugbildung" fast på svenska

Inlägg av Johan Molin »

Bild

http://www.samlingsportalen.se/getitem- ... _KBED00051

Ett roligt litet tåg är detta, fotograferat i Limmared vid tiden omkring förstatligandet av HNJ. Självaste Bruno Kock var fotograf. Och Thomas Tell, som vanligt, kommentator:

Statens Järnvägar, SJ L26 1765 med persontåg.

Komplettering: Thomas Tell.
Tåget består av Halmstad - Nässjö Järnväg, HNJ F3 761 eller 762 vilka sedan blev SJ F3 55000 resp 55001. Sist en av HNJ Co 33-35 (SJ Co5 3870-72 f.d. SSnJ Co 3, 8 och 9). Vagnarna verkar fortfarande vara märkta HNJ men loket är märkt SJ.
Senast redigerad av Johan Molin den 25 okt 2015, 18:02, redigerad totalt 1 gånger.

Online
Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: "Zugbildung" fast på svenska

Inlägg av Johan Molin »

Ännu ett läckert kort från Samlingsportalen!

Bild

http://www.samlingsportalen.se/getitem- ... _KDAJ08040

Givetvis har Thomas Tell varit i farten även här:
Tomtåg till Stockholm C, på linjen mellan Tomteboda och Karlberg. Snälltåg 9 till Göteborg hade avgångstid 12.40. Består här av SJ F, Fo1 25637, Bo5 2287, Bo3, ABo3, Co8, Co8 samt BCo7.
Senast redigerad av Johan Molin den 25 okt 2015, 18:06, redigerad totalt 1 gånger.

Online
Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: "Zugbildung" fast på svenska

Inlägg av Johan Molin »

Kombinationen Samlingsportalen + Thomas Tell tycks ha varit mycket produktiv:

Bild

http://www.samlingsportalen.se/getitem- ... _KDAJ08694

Vid Värnamo runtenom 1953:

Statens Järnvägar, SJ S1 1912.
Komplettering: Thomas Tell
Vagnarna är F1, F6 cykelvagn, F5, C3d och Co8c.
Senast redigerad av Johan Molin den 25 okt 2015, 18:07, redigerad totalt 1 gånger.

Online
Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: "Zugbildung" fast på svenska

Inlägg av Johan Molin »

Hagalund 1930-tal:

Bild

http://www.samlingsportalen.se/getitem- ... _KBDB00013

Statens Järnvägar, SJ Ds 135 vagnar SJ Fo1, Bo4, Bo5, ABo3 samt Co8 (mr Tell igen ...)
Senast redigerad av Johan Molin den 25 okt 2015, 18:08, redigerad totalt 1 gånger.

MickeC
Inlägg: 318
Blev medlem: 30 dec 2011, 23:12

Re: "Zugbildung" fast på svenska

Inlägg av MickeC »

Intressant ämne helt klart!

Tyvärr, för mig funkar inte länkarna (man behöver ju klicka på länken för att komma direkt till bilden i samlingsportalen).
//Micke C
VMJF - FREMO
Hökerum som N-RE
Crawford Valley i americaN

Online
Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: "Zugbildung" fast på svenska

Inlägg av Johan Molin »

Aj då! Ser du bilderna?

Online
Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: "Zugbildung" fast på svenska

Inlägg av Johan Molin »

Nu hoppas jag att alla länkarna ska fungera!

Online
Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: "Zugbildung" fast på svenska

Inlägg av Johan Molin »

Tåg från Oslo:

I Järnvägshistoriskt forum från 2008 berättar sign "Asgeir" om tågsammansättningar:

I perioden 3. juni 1956 og frem til 1. juni 1957, var disse togene slik:

137/138: NSB WLABo1d + SJ F5 Ma + SJ WLABo4 (1/9-1/6) Ma + NSB WLABo1d (3/6-31/8) Ma + SJ ABo6b Ma + SJ Bo9b Ma + NSB Bo3f + SJ F5b + CIWL WLABo Pa + SJ WLBo14 + SJ WLABo20 + SJ Do22

Gø = Gøteborg
Ma = Malmø over Hälsingborg
Kø = København
Pa = Paris

21/22 Skandiapilen: SJ F5 + SJ RBo11 Ma + SJ ABo7b Ma + SJ ABo6b + SJ Bo14b

Med vennlig hilsen
Asgeir Stordahl


Hoppas det är ok att citera gamla källor på detta vis! Tåg 137/138 skulle man ju velat se på bild, inte minst för att se CIWL-sovvagnen!

Kjedlund
Inlägg: 846
Blev medlem: 14 jan 2012, 09:30

Re: "Zugbildung" fast på svenska

Inlägg av Kjedlund »

I "Allt om Modelltåg 5" har Kenneth Landgren skrivit en intressant artikel om tågsammansättningar på 1960-talet och lämplig rullande materiel i H0.

Online
Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: "Zugbildung" fast på svenska

Inlägg av Johan Molin »

Kenneths artikel innehåller ju ett antal läckerbitar när det gäller tågbildningar. Han nämner i början att det finns / fanns s k "normalplaner" över tågsammansättningar. Då undrar ju signaturen "jag vill också ha" var man hittar sådana i dag? Det hade varit mumma att se hur tågen som passerade / utgick från Mjölby såg ut under olika epoker. Jag har ju förstått att det tåg som förolyckades vid Getå-katastrofen var ett undantag från gängse normer. För att åter citera Thomas Tell (undrar om det möjligen var på Stinsen för längesedan som denna diskussion kom upp):

Ett snyggt standarddagsnälltåg, Stockholm–Malmö/Göteborg, efter kriget såg ut som följer.

Lok (B eller F ev A), Fo1, Bo4, Bo5, ABo3, Co8, Co8, BCo7.

Resgodsvagn, 2 klass kupévagn, 2 klass salongsvagn, restaurantvagn, 2st 3 klass kupé/salongsvagnar, kombinerad 2 o 3 klass kupévagn som direktvagn till sidoorter.
Bo4 finns i mässing hos Perl, Co8 i mässing hos VVA eller plast hos Göran Nilsson och BCo7 tillverkades i mässing av Kungsbacka MJ-hobby.
Innan de kända snälltågsvagnana Fo1, Bo5, BCo7 och Co8 kom var det Perl-vagnarna som gick i snälltågen.


Kriget var alltså första världkriget.

Användarens profilbild
Traveller
Inlägg: 453
Blev medlem: 17 sep 2013, 14:41
Ort: Oslo
Kontakt:

Re: "Zugbildung" fast på svenska

Inlägg av Traveller »

Johan Molin skrev:Tåg från Oslo:

I Järnvägshistoriskt forum från 2008 berättar sign "Asgeir" om tågsammansättningar:

I perioden 3. juni 1956 og frem til 1. juni 1957, var disse togene slik:

137/138: NSB WLABo1d + SJ F5 Ma + SJ WLABo4 (1/9-1/6) Ma + NSB WLABo1d (3/6-31/8) Ma + SJ ABo6b Ma + SJ Bo9b Ma + NSB Bo3f + SJ F5b + CIWL WLABo Pa + SJ WLBo14 + SJ WLABo20 + SJ Do22

Gø = Gøteborg
Ma = Malmø over Hälsingborg
Kø = København
Pa = Paris
l


Hoppas det är ok att citera gamla källor på detta vis! Tåg 137/138 skulle man ju velat se på bild, inte minst för att se CIWL-sovvagnen!
Jeg gjorrde researchen på 137/!38 sammen med Asgeir, i hvertfall delen som gikk til Købehavn (fargebilde av toget finne i Jens Bruun-Petersen/John Poulsen: Internationale tog via Øresund, BaneBøger 2000 side 34). I 1960 var det fire vogner fra Oslo. Fra Helsingør til København hadde toget sammensetningen: CIWL WL, SJ F5b, NSB Bo3f og NSB WLABo1d + lokale DSB-vogner Helsingør - København (Cc/Cp). Med unntak av SJ F5b kan dette toget gjenskapes med hyllevare:

LS Models: CIWL WL type Y:
Bild

NMJ Superline NSB Bo3f:
Bild

Roco NSB WLABo1d (finn en modell med hvelvet tak):
Bild

Et alternativ til F5b kan være NSB Fo, som gikk på København 1951-52
Bild

Mvh Traveller
Det finnes to typer strøm: Rød og gul
Brun er jord
Blå er ikke en egen type strøm, men kan forekomme mellom gul og brun

https://www.flickr.com/photos/figen62/albums

Användarens profilbild
Traveller
Inlägg: 453
Blev medlem: 17 sep 2013, 14:41
Ort: Oslo
Kontakt:

Re: "Zugbildung" fast på svenska

Inlägg av Traveller »

- og her er Paris-vognen på gamle Oslo Ø_

Bild

Mvh Traveller
Det finnes to typer strøm: Rød og gul
Brun er jord
Blå er ikke en egen type strøm, men kan forekomme mellom gul og brun

https://www.flickr.com/photos/figen62/albums

Online
Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: "Zugbildung" fast på svenska

Inlägg av Johan Molin »

Underbart! Tack för ditt bidrag! Man smälter inför dessa gamla tågsammansättningar, när tåg fortfarande verkligen var tåg ...

Användarens profilbild
Traveller
Inlägg: 453
Blev medlem: 17 sep 2013, 14:41
Ort: Oslo
Kontakt:

Re: "Zugbildung" fast på svenska

Inlägg av Traveller »

Her er et par til:

Oslo - Stockholm 1937:
Bildet under er fra Fetsund stasjon, og vi ser NSB damplok type 27, SJ BCo5, NSB Co2 (Roco!), SJ stål BCo (ex OKB?), SJ Ro, SJ Co.
Bild

Et nærbilde av BCo-vognen på Oslo Ø
Bild

Oslo - Stockholm 1957:
NSB el.lok El.11 (til/fra Laxå), SJ Ao4b, NSB Bo3f (NMJ Superline), NSB stål BFo2 (NMJ Superline), NSB stål Eo (spisevogn til Laxå), SJ WLABo Oslo - Narvik via Krylbo.

Oslo - Stockholm 1966 . Toget gikk som ekspresstog:
SJ Ra, NSB Bo3l (NMJ "B3"), SJ Bo5b (60-talls), NSB Eo (spisevogn), SJ Bo1 og Ao3 (60-talls)

Oslo - Stockholm 1970. Ekspresstog, "norska toget":
SJ Ra, NSB A2 (NMJ), NSB B3 (NMJ), NSB R1 (spisevogn), NSB B3, SJ B5
Bild

Det fantes et tilsvarende svensk tog og settene pendlet henholdsvis Oslo - Stockholm - Oslo og Stockholm - Oslo - Stockholm hver dag. Begge togene ble trukket av Ra da NSB ikke hadde lok som kunne gå 130 km/t. NSB hadde heller ikke moderne vogner med (togfører-) kupé, så SJ stilte med en B5 der en kupé var avlåst som tjenestekupé.
Det finnes to typer strøm: Rød og gul
Brun er jord
Blå er ikke en egen type strøm, men kan forekomme mellom gul og brun

https://www.flickr.com/photos/figen62/albums

Online
Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: "Zugbildung" fast på svenska

Inlägg av Johan Molin »

Laxå 1926 eller senare:

Bild
(Tyvärr uppstod ett fel när jag försökte länka till Samlingsportalen) :evil:

Komplettering: Thomas Tell.
Bilden visar Ds 136 med ett snälltåg i Laxå troligen 1926 när Västra stambanan var nyelektrifierad.
Loket var Ds till 1936 då det blev Dg. Loket saknar övergångsbrygga vilket monterades först efter något år.
Vagnarna SJ Fo3 ångfinka, Fo1 och Bo5 går först i tåget.

Online
Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: "Zugbildung" fast på svenska

Inlägg av Johan Molin »

Nässjö omkring 1940:

Bild

http://www.samlingsportalen.se/all/CgiT ... &Recnr=224

Kompletterad: Thomas Tell.
Tåget är Pt 1204 till Falköping. Dragkraft SJ Ds 123, vagnarna DFo5 2757, F1 25578, BCo5 2406? och därefter skall följa Kalmar Järnvägar, KJ BCo till Göteborg, C3 samt Co.
På andra sidan plattformen syns änden på C10 2138 och DR Pw4ü28, en stålresgodsvagn med svanhalsboggier som gick i tysklandstrafiken.

Användarens profilbild
Traveller
Inlägg: 453
Blev medlem: 17 sep 2013, 14:41
Ort: Oslo
Kontakt:

Re: "Zugbildung" fast på svenska

Inlägg av Traveller »

Her får man si fotografen har tatt bilde av feil tog :(
Johan Molin skrev:Nässjö omkring 1940:

På andra sidan plattformen syns änden på C10 2138 och DR Pw4ü28, en stålresgodsvagn med svanhalsboggier som gick i tysklandstrafiken.
Det var to varianter av denne typen, en for bruk til Danmark (Gedser - Warnemünde, to vogner) og ni for bruk i Sverige (Sassnitz - Trelleborg). Vognene ment for Skandinavia hadde betegnelsen Pw4ü 28a. Det fantes også sittevogner med korte boggier av samme grunntype - ABC4ü 28a - som gikk Hamburg - Oslo via Trelleborg på 1930-tallet (sammen med en Mitropa-sovevogn Berlin - Oslo).

Jeg har aldri sett bilde av noen av vognene, så dette glimtet var interessant!

Mvh Traveller
Det finnes to typer strøm: Rød og gul
Brun er jord
Blå er ikke en egen type strøm, men kan forekomme mellom gul og brun

https://www.flickr.com/photos/figen62/albums

Online
Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Umeå 1932

Inlägg av Johan Molin »

Kombinationen Samlingsportalen + Thomas Tell fortsätter att ge spännande resultat:

Bild

Umeå station. Klockan är 13.43 och tågsättet till persontåg Pt 2774 med avg 13.52 växlas samman.
J-loket växlar en SJ F1 i bakgrunden och övriga vagnar i tåget blir SJ C3e 2536, C3d 2178, BC04 1737 samt en DF5.


http://www.samlingsportalen.se/all/CgiT ... &Recnr=237

Johnny
Inlägg: 225
Blev medlem: 07 jan 2012, 08:01

Re: "Zugbildung" fast på svenska

Inlägg av Johnny »

Johan Molin skrev:Jag upptäckte att jag faktiskt nästan kunde återbilda det enklaste av Kalmartågen, dock utan tillgång till vare sig ånglok litt B eller "trä-D" som också figurerade i filmen:

< F5(30-tal) - ABo2(60-tal) - Bo8(40-tal)

Bild

Visserligen ingen ABo2:a men ändå ...

Det tåget hade kunnat gå mellan Göteborg och Varberg, Göteborg och Borås, Uddevalla-Herrljunga-Borås-Varberg på 1960-talet. På Boråsbanan hade definitivt ABo3 passat, men på de övriga linjerna var det nog oftast ABo2 eller AB011. På Boråsbanan hade dessutom en eller flera Gbls-u lastade med postordervaror passat.

Skriv svar

Återgå till "Trafik"