Toppbilden, visa:    


SJ L5

S Johansson
Inlägg: 1310
Blev medlem: 30 jan 2012, 18:05

SJ L5

Inlägg av S Johansson »

Från HNJ Verkstad har jag inhandlat en L5-byggsats. Jag insåg med ens att det här byggandet kommer att ta tid. I början kändes det som att jag höll på att bygga två lok samtidigt. De flesta ytor ska ju byggas i två skikt. Men hittills har passformen varit god och metoden ger bra styrka. Nu väntar pilleri med kulisstyrningar, koppelstänger och andra rörliga delar samt inte minst drivningen. Alla råd mottages tacksamt, för det finns nog fler som införskaffat denna byggsats och börjat känna på den.

Bild

Så här ser det ut just nu på byggbordet.
Vera Modig har skäl att vara skeptisk. Kan det bli nått av detta?

Användarens profilbild
jogra
Inlägg: 2524
Blev medlem: 29 dec 2011, 09:03

Re: SJ L5

Inlägg av jogra »

S Johansson skrev: Vera Modig har skäl att vara skeptisk. Kan det bli nått av detta?
Ja'a, skulle det mot förmodan lämna såhär, så betalar säkert skrothandlarn i alla fall en fin slant för det hela... :-J
Kom ihåg att komma ihåg.

BAn
Inlägg: 801
Blev medlem: 23 okt 2012, 15:50
Ort: Sävedalen

Re: SJ L5

Inlägg av BAn »

S Johansson skrev: Vera Modig har skäl att vara skeptisk. Kan det bli nått av detta?
Jag hoppas för allt i världen att Vera är gift, så hon inte är Miss Modig! Sådant kan smitta. Det är inte bra för mässingen...

Här istället en sorglös mässingssextett som uppmuntran och byggmusik!
https://youtu.be/WxHH3PR1JMg

/Bengt
- en rest från sent fyrtiotal

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19963
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: SJ L5

Inlägg av Johan Molin »

Jag tänkte att jag skulle överlåta åt kompisarna att göra fel i byggandet av L5:an innan jag själv ger mig i kast med den ... :-CO

För övrigt var väl Povel helt otroligt. Lekande lätt kunde han göra pastischer av vilka musikstilar som helst!

PeO
Inlägg: 3061
Blev medlem: 14 jul 2012, 22:02

Re: SJ L5

Inlägg av PeO »

Povel ja, det där med "vattnet smakar järnfilspån" misstänker jag han har fått från Chopins mineralvatten i Kudova Zdroj. Det var tungsmält.
I övrigt tror jag att Veras oro är obefogad.

S Johansson
Inlägg: 1310
Blev medlem: 30 jan 2012, 18:05

Re: SJ L5

Inlägg av S Johansson »

Tack för kommentarer! Här kommer en liten rapport från Kattnosa Verkstad AB (KVAB)

Bild

Jag tog en paus i bygget av lokunderredet och satte igång med tendern i stället. Den består nu av tre delar som skall hållas ihop av två skruvar och några hakar. Bra konstruktion att kunna montera isär om något skulle krångla i framtiden! Handräcken, hjul, strömupptagning, lyktor och kanske något mer återstår att fixa på tendern. Jag har också påbörjat bygget av hytten. Taket får vänta ett tag. Nu skall jag ge mig på gångbord, panna och lite detaljer till dessa. Sedan närmar jag mig pudelns kärna, puh: Inpassning av växellåda och motor. Och så var det detta med kulisstyrning, koppelstänger och... Än finns det arbetsuppgifter att utföra i verkstaden!
Det återstår således en hel del, men hittills har bygget rullat på med "någon eller några modelldelar om dagen".

Bild
Jag fotograferade L5 1779 i Vislanda år 1971. Ett snyggt lok, tycker jag. Dessvärre väntade skrotning av loket.
Något annat L5-lok har jag inte fotograferat. Ett systerloket tuffade väl några år på museibanan i Brösarpstrakten, men jag var aldrig där och såg det. Nu finns det, förmodar jag, i ett mörkt lokstall någonstans. Jag har hittat flera foton av L5 på Samlingsportalen, men skulle gärna vilja se några närbilder, särskilt bakifrån. Någon kanske har ett foto att bidraga med?

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19963
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: SJ L5

Inlägg av Johan Molin »

Det är just 1779 jag åstundar också! Torde ha varit stationerat i Mjölby 1965 – 1970 och var trogen dragkraft på hästholmenbanan då. Tack för fotografi!

Användarens profilbild
cgn1954
Inlägg: 2973
Blev medlem: 04 feb 2012, 10:58
Ort: Tyresö/Trollbäcken
Kontakt:

Re: SJ L5

Inlägg av cgn1954 »

S Johansson skrev: Jag har hittat flera foton av L5 på Samlingsportalen, men skulle gärna vilja se några närbilder, särskilt bakifrån. Någon kanske har ett foto att bidraga med?
Antar att du kollat med Järnvägshistoriskt forum... http://www.jvmv2.se/forum/index.php?mode=index
Med bästa hälsningar
/CGN (Om inga bilder visas så är min server nere - det händer, men inte ofta)
En nästan liten bild - endast 175 px bred
En nästan liten bild - endast 175 px bred

Pennstativ
Inlägg: 461
Blev medlem: 06 aug 2014, 17:09

Re: SJ L5

Inlägg av Pennstativ »

En liten bildkavalkad kanske kan komma till nytta? Gjorde en sökning:

https://www.google.se/search?q=SJ+L5+17 ... SJ+litt+L5
Min modellvärld: VCJ/BAJ 1959-1969 ur ett Burserydsperspektiv.

S Johansson
Inlägg: 1310
Blev medlem: 30 jan 2012, 18:05

Re: SJ L5

Inlägg av S Johansson »

Bild
Så här långt har bygget kommit. Detaljerna som återstår att löda dit - de är många - börjar bli allt mindre. Men idag fick jag av en mj-byggare en ritning till hela L5-loket. Tack!

Användarens profilbild
ford1929
Inlägg: 3891
Blev medlem: 24 aug 2014, 15:36
Ort: Luleå

Re: SJ L5

Inlägg av ford1929 »

vackert lok,snyggt bygge :-T

Roger
Roger(Forden)

S Johansson
Inlägg: 1310
Blev medlem: 30 jan 2012, 18:05

Re: SJ L5

Inlägg av S Johansson »

ford1929 skrev:vackert lok,snyggt bygge :-T

Roger
Tack!
Jag visar bygget också för att sätta lite press på mig själv att löda dit någon eller några detaljer varje dag!

Bild

Bild

Lokets överdel och ramverk går att separera. Bra konstruktion! De två delarna hålls nu ihop av fyra skruvar.
I stället för att löda fast taket skall jag försöka göra så att det också kan skruvas fast. Även tenderns tre delar hålls fast med skruvar.
Än återstår en hel del smådetaljer. Och sedan drivningen, koppelstänger och.....

MickeC
Inlägg: 318
Blev medlem: 30 dec 2011, 23:12

Re: SJ L5

Inlägg av MickeC »

Ser ut att bli ett gediget bygge [JC_doubleup.gif]
//Micke C
VMJF - FREMO
Hökerum som N-RE
Crawford Valley i americaN

Användarens profilbild
cgn1954
Inlägg: 2973
Blev medlem: 04 feb 2012, 10:58
Ort: Tyresö/Trollbäcken
Kontakt:

Re: SJ L5

Inlägg av cgn1954 »

Fin prototyp inför serieproduktionen! :-J
Med bästa hälsningar
/CGN (Om inga bilder visas så är min server nere - det händer, men inte ofta)
En nästan liten bild - endast 175 px bred
En nästan liten bild - endast 175 px bred

Användarens profilbild
1956
Inlägg: 6065
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:13
Ort: Brantevik

Re: SJ L5

Inlägg av 1956 »

Instämmer, ett mycket snyggt bygge under full kontroll ! [JC_doubleup.gif]

S Johansson
Inlägg: 1310
Blev medlem: 30 jan 2012, 18:05

Re: SJ L5

Inlägg av S Johansson »

Tack, everyhopa!
1956 skrev:Instämmer, ett mycket snyggt bygge under full kontroll ! [JC_doubleup.gif]
Full kontroll, nja? På spåret i alla fall för första gången...

Självutnämnda Vera Modig tror sig representera Kungl Järnvägsinspektionen och kontrollerar förstås bygget fortlöpande. Då vet man inte hur det slutar. Dock kan hon konstatera, att loket nu har fått tak, hjul och broms. Ett litet framsteg...

Bild

Det medföljande taket i etssatsen är av väl tunn mässingslåt. Meningen är att det skall lödas fast och då kanske det behåller den buktiga formen. Men jag har gjort en enkel konstruktion så att taket i stället hålls fast med två skruvar. Då är det lite svårt att få det att sluta tätt över allt. Men jag tänker, att det kan vara bra att kunna demontera taket, när drivning och fönsterrutor mm skall på plats. Kanske ersätter jag taket med en tjockare mer formstabil mässingslåt. Nu får det vara så här ett tag. Annars inga problem med bygget hittills.

Kjedlund
Inlägg: 846
Blev medlem: 14 jan 2012, 09:30

Re: SJ L5

Inlägg av Kjedlund »

Jag lyckades motstå frestelsen att köpa ytterligare en byggsats för deponering i garderoben i höstas när L5-modellen fanns till salu. Nu ångrar jag mig (nästan) när jag ser ditt snygga bygge av en till synes fin byggsats. Bifogar en gammal bild av L5 1778 i Brösarp från tiden innan det spökades ut med SkJ-skyltar och nummer.

Bild

S Johansson
Inlägg: 1310
Blev medlem: 30 jan 2012, 18:05

Re: SJ L5

Inlägg av S Johansson »

Stort tack för den här bilden! Den skriver jag ut för att ha bredvid mig på byggbordet. Det är många rör och andra detaljer, som jag önskar, att jag kan placera någorlunda rätt.
På bilden syns också en stor hög "låda" framtill på gångbordet. Vad är det för något?

S Johansson
Inlägg: 1310
Blev medlem: 30 jan 2012, 18:05

Re: SJ L5

Inlägg av S Johansson »

Bild

Kanske kan ett SJ L5 anas, men fortfarande återstår en hel del utvärtes småpill med detalljer. Jag väntar med dessa som kan vara lite ömtåliga, när man ska hålla i loket.

Bild

Efter juldagarna ska jag börja med drivningen. Så här ser delarna ut innan detta arbete startas.

Användarens profilbild
P Falk
Inlägg: 2894
Blev medlem: 20 apr 2012, 10:56
Ort: Gråbo

Re: SJ L5

Inlägg av P Falk »

Det kommer att gå lika galant som det du visat fram tills nu. Efter julskinkan kommer delarna att falla på plats av sig själv.. [JC_doubleup.gif]
Nåja, kanske inte riktigt, men nästan... Fina bilder, Stig! :-T
---------------------------------------
Medlem i MRW. http://www.mrw1.se

Användarens profilbild
cgn1954
Inlägg: 2973
Blev medlem: 04 feb 2012, 10:58
Ort: Tyresö/Trollbäcken
Kontakt:

Re: SJ L5

Inlägg av cgn1954 »

Lådan? Kanske denna bild ger nån ledtråd... ser ut som nån pumpmojäng...

http://i1174.photobucket.com/albums/r61 ... 5f2d7f.jpg

En till... fast på ett E-lok.
http://nanjing.dk/E1239.jpg
Med bästa hälsningar
/CGN (Om inga bilder visas så är min server nere - det händer, men inte ofta)
En nästan liten bild - endast 175 px bred
En nästan liten bild - endast 175 px bred

d680ae
Inlägg: 540
Blev medlem: 30 dec 2011, 22:21
Ort: Luleå/Sweden

Re: SJ L5

Inlägg av d680ae »

cgn1954 skrev:Lådan? Kanske denna bild ger nån ledtråd... ser ut som nån pumpmojäng...

http://i1174.photobucket.com/albums/r61 ... 5f2d7f.jpg

En till... fast på ett E-lok.
http://nanjing.dk/E1239.jpg
Det är nog bara den helt vanliga lokdomkraften som fått bibehålla klassiska placeringen uppe på buffertbalken men fått ett mer sofistikerat skydd än den vanliga "presenningströjan". Det fanns naturligtvis även andra placeringar om utrymmet på gångplåten ovanpå buffertbalken inte lämpade sig.

Ett exempel där de rymdes bra och dessutom skyddades med ovannämnda utrustning, här synbarligen nyskräddad:

Bild

Det var däremot inte så vanligt att domkrafterna fick stå oskyddade som på detta lok:

Bild

Domkrafterna är skruvförsedda för både lyftspindeln och traverseringssliden. Den utstickande delen nära toppen är spärrskaftet med hylsa för förlängningsspak. Jag antar att man på L5 velat förbättra dammskyddet för spindlarna genom att ordna en än mer effektiv kapsling.

S Johansson
Inlägg: 1310
Blev medlem: 30 jan 2012, 18:05

Re: SJ L5

Inlägg av S Johansson »

God fortsättning på 2016 och tack för svar om den mystiska lådan på gångbordet! Jag får senare ta ställning till om jag skall ha med den! Det finns mycket kvar att göra på L5-loket.

Ett litet avbrott blev det i byggandet för en tid sedan. Min pincett sköt iväg en liten tingest till växellådan. Jag tillbringade åtskilliga timmar letande på skrivbordet, i papperskorgen och på golvet. Den lilla tingesten måste ha skjutits upp i rymden. Ett samtal till HNJ-verkstad gjorde att jag kunde komma upp från golvet. Göran N hade en sådan detalj i sin skräplåda. Sådana lådor är värdefulla. Stort tack, Göran, för god service!

Nu är växellådan hopmonterad och provkörd. Det syns på bilderna, att jag filat lite här och där för att få plats med växellådan i ramverket. Snart blir det dags att fundera på strömupptagningen. Ska den vara på loket och/eller tendern?

Några bilder från bygget just nu.

Bild

Dags att blåsa bort filspån, ser jag!

Bild

Bild

Användarens profilbild
ford1929
Inlägg: 3891
Blev medlem: 24 aug 2014, 15:36
Ort: Luleå

Re: SJ L5

Inlägg av ford1929 »

S johansson skrev Min pincett sköt iväg en liten tingest till växellådan
tyvärr sånt händer...men jag kan nästan garantera att när du inte letar den så kommer den fram.

tur att folk sparar på div bra ha delar


Roger
Roger(Forden)

Användarens profilbild
cgn1954
Inlägg: 2973
Blev medlem: 04 feb 2012, 10:58
Ort: Tyresö/Trollbäcken
Kontakt:

Re: SJ L5

Inlägg av cgn1954 »

Delar hit och delar dit... Hur gick det för den stackars pincetten? :-JJ
Med bästa hälsningar
/CGN (Om inga bilder visas så är min server nere - det händer, men inte ofta)
En nästan liten bild - endast 175 px bred
En nästan liten bild - endast 175 px bred


S Johansson
Inlägg: 1310
Blev medlem: 30 jan 2012, 18:05

Re: SJ L5

Inlägg av S Johansson »

Johan Molin skrev:Fina bilder på L5-loken:

http://www.jvmv2.se/forum/index.php?id=175860
Tack! Fina färgfoton. För modellbygge är det ju bra att ha bilder ur olika vinklar på förebilden.
Skada att tre av loken är på väg till skroten, men ett finns ju kvar. Kommer vi att få se det i trafik?

S Johansson
Inlägg: 1310
Blev medlem: 30 jan 2012, 18:05

Re: SJ L5

Inlägg av S Johansson »

ford1929 skrev:
S johansson skrev Min pincett sköt iväg en liten tingest till växellådan
tyvärr sånt händer...men jag kan nästan garantera att när du inte letar den så kommer den fram.

tur att folk sparar på div bra ha delar


Roger
Delar hit och delar dit... Hur gick det för den stackars pincetten? :-JJ

Det verkar höra till mj-hobbyn att krypa på golvet. Jag skulle kunna lägga in en bild på högst densamme sökandes efter div smådelar över och under mattor och allestädes. Skulle passa under rubriken "Sånt´t som sinkar MJ-hobbyn"! Men jag har dessbättre ingen selfiepinne...
Johan Molin skrev:Fina bilder på L5-loken:

http://www.jvmv2.se/forum/index.php?id=175860
Tack! Jag samlar alla bilder som finns på L5.

Bild

Byggnadskontrollantskan Vera Modig granskar kritiskt om det hänt något sedan sist!

Det går inte så fort. Ge mig en kvart om dagen... Nej! Som varandes född på 1600-talet behövs det minst en timma eller två per dag, om det möjligen ska bli något resultat i verkstadshallen.

Hytt och tender är nu någorlunda klara. Jag var inte nöjd med taket. Enligt byggbeskrivningen ska taket lödas fast, men jag vill ha det löstagbart. Då blir det t ex lättare att efter målning montera fönsterrutor. Men när jag fäste taket och drog åt med två skruvar började den tunna plåten bukta. Jag tennspacklade på taket, men det blev inte bra (vilket syns på tidigare foton). Nu har jag gjort ett nytt tak av tjockare mässingsplåt och med "spant" på undersidan, en stav mitt i hytten, samt en balk och skruv under golvet.

Användarens profilbild
loktok
Inlägg: 1403
Blev medlem: 29 dec 2011, 20:25

Re: SJ L5

Inlägg av loktok »

Blir topp detta Stig [JC_doubleup.gif]
Ska snart börja med mina 2.

Användarens profilbild
1956
Inlägg: 6065
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:13
Ort: Brantevik

Re: SJ L5

Inlägg av 1956 »

S Johansson skrev:

Bild

Byggnadskontrollantskan Vera Modig granskar kritiskt om det hänt något sedan sist!

Det går inte så fort. Ge mig en kvart om dagen... Nej! Som varandes född på 1600-talet behövs det minst en timma eller två per dag, om det möjligen ska bli något resultat i verkstadshallen.

Hytt och tender är nu någorlunda klara. Jag var inte nöjd med taket. Enligt byggbeskrivningen ska taket lödas fast, men jag vill ha det löstagbart. Då blir det t ex lättare att efter målning montera fönsterrutor. Men när jag fäste taket och drog åt med två skruvar började den tunna plåten bukta. Jag tennspacklade på taket, men det blev inte bra (vilket syns på tidigare foton). Nu har jag gjort ett nytt tak av tjockare mässingsplåt och med "spant" på undersidan, en stav mitt i hytten, samt en balk och skruv under golvet.
Så fantastiskt fint. Helt i klass med våra bästa mässings [JC_doubleup.gif] byggare!

Användarens profilbild
ford1929
Inlägg: 3891
Blev medlem: 24 aug 2014, 15:36
Ort: Luleå

Re: SJ L5

Inlägg av ford1929 »

ja,,, vad kan man säga mer än att det blir mycket mycket stiligt lok.... [JC_doubleup.gif]



Roger
Roger(Forden)

Användarens profilbild
BR78
Inlägg: 724
Blev medlem: 15 aug 2014, 12:07
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: SJ L5

Inlägg av BR78 »

Helt grymt snyggt Stig

:=KOMP :=KOMP :=KOMP :=KOMP [JC_doubleup.gif] [JC_doubleup.gif] [JC_doubleup.gif] [JC_doubleup.gif]
Medlem i MRW: http://www.mrw1.se

S Johansson
Inlägg: 1310
Blev medlem: 30 jan 2012, 18:05

Re: SJ L5

Inlägg av S Johansson »

Början på ett försök att åstadkomma något obekant

Bild

Bakom skorstenen på L5 finns en liten "kaffeburk". En del andra lok - t ex SJ S1 - hade också en sådan manick. Vad är det för något? Någon som har en närbild?

Skulle det finnas någon som har foton av andra detaljer på och runt L5-ångpannan, tar jag tacksam emot sådana. /SJ

Lasse M
Inlägg: 201
Blev medlem: 31 dec 2011, 01:16

Re: SJ L5

Inlägg av Lasse M »

S Johansson skrev:
Bakom skorstenen på L5 finns en liten "kaffeburk". En del andra lok - t ex SJ S1 - hade också en sådan manick. Vad är det för något? Någon som har en närbild?
Ser ut att kunna vara en Nalco apparat, men om något/några/alla L5 fick sådana vet jag inte. Det fanns S1:or som hade Nalco apparat, liksom E lok.

M.Svenson
Inlägg: 28
Blev medlem: 01 apr 2012, 15:38

Re: SJ L5

Inlägg av M.Svenson »

Hej! "Kaffeburken" på pannan rätt bakom skorstenen som Stig frågar om är en luftinsläppningsventil. Den släpper in luft när loket rullar utan ångpådrag, luften går delvis genom överhettarelementen och kyler dessa, luften sugs sedan vidare till slidskåp och cylindrar detta för att skydda dessa mot att sot och aska från sotskåpet som annars skulle dras ned i cylindrarna genom blästerröret när loket rullar.

Stig får ta sig till Sävenäs lokstation och titta på BJ H3s 111 som har identisk luftinsläppningsventil som L5 loket.

Lycka till med ett fint bygge!

Mvh Martin.

HLS
Inlägg: 975
Blev medlem: 12 feb 2012, 16:16
Ort: Västra Frölunda

Re: SJ L5

Inlägg av HLS »

Jag slog upp ångloksläran, 1921. Det verkar som burken sitter uppepå ånglådan.
Motsvarande burk finns på Sb loket som var försett med Schmidts överhettare.
Vill minnas att det rör sig om en ventil som släpper in luft när loket rullar med regulatorn stängd
Bild ur loklära, 3:e upplagan 1921:

Bild

Ytterligare en bild ur loklära, 4:e upplagan 1949, här Lok litt B:

Bild
Senast redigerad av HLS den 30 jan 2016, 19:11, redigerad totalt 1 gånger.
Medlem i MRW: https://www.mrw1.se

HLS
Inlägg: 975
Blev medlem: 12 feb 2012, 16:16
Ort: Västra Frölunda

Re: SJ L5

Inlägg av HLS »

Martin, ber om ursäkt, jag satt och scannade bilder och såg inte att du redan svarat på Stigs fråga.
En sån tur att jag svarade likadant :roll:

//Hans
Medlem i MRW: https://www.mrw1.se

d680ae
Inlägg: 540
Blev medlem: 30 dec 2011, 22:21
Ort: Luleå/Sweden

Re: SJ L5

Inlägg av d680ae »

M.Svenson skrev:...
Stig får ta sig till Sävenäs lokstation och titta på BJ H3s 111 som har identisk luftinsläppningsventil som L5 loket.
...
Mvh Martin.
För den som inte är nyfiken nog att nappa på tipset ovan, en "tröstbild"

Bild

M.Svenson
Inlägg: 28
Blev medlem: 01 apr 2012, 15:38

Re: SJ L5

Inlägg av M.Svenson »

Hans, inget glädjer en lokman mer än detta stora intresse för luftinsläppningsventiler en lördagförmiddag, att du dessutom presenterar ritningarna gör ju samspelet helt perfekt, det handlar ju trots allt om att öka ångloks kunskapen i folkhemmet :D

När jag nu ser Ulf L Eriksson,s bild så slår det mig att vi måste hjälpa Stig att finna ett 0,000001 mm borr så att Stig kan tillverka insugning silen på luftinsläppningsventilen till sitt fina bygge :-BS !

Mvh Martin!

HLS
Inlägg: 975
Blev medlem: 12 feb 2012, 16:16
Ort: Västra Frölunda

Re: SJ L5

Inlägg av HLS »

Intressant att se att man monterat ett litet skyddstak över sugsilen. Man kan se detta på några av L5 bilderna som publicerats tidigare på forumet. Sitter det en sil på varje sida eller bara på ena sidan?
Känns som om man skulle kunna gjuta den här detaljen...
/Hans
Medlem i MRW: https://www.mrw1.se

d680ae
Inlägg: 540
Blev medlem: 30 dec 2011, 22:21
Ort: Luleå/Sweden

Re: SJ L5

Inlägg av d680ae »

HLS skrev:Intressant att se att man monterat ett litet skyddstak över sugsilen. Man kan se detta på några av L5 bilderna som publicerats tidigare på forumet. Sitter det en sil på varje sida eller bara på ena sidan?
Känns som om man skulle kunna gjuta den här detaljen...
/Hans
Ventilhusets "frånsida" på min bild är slät som en barnkind, vilket tillräckligt tydligt framgår av annan bild på samma lok, som dock inte är god nog att publiceras. Bara en sil alltså.

HLS
Inlägg: 975
Blev medlem: 12 feb 2012, 16:16
Ort: Västra Frölunda

Re: SJ L5

Inlägg av HLS »

Gott,

Då kan jag visa vad jag gjort den senaste timman 8-)

Diameter 3.5, höjd totalt 2.75. silburken är 1.25mm. Hade inget 0.1mm borr så silen får för närvarande vara utan sina hål

Bild
Medlem i MRW: https://www.mrw1.se

S Johansson
Inlägg: 1310
Blev medlem: 30 jan 2012, 18:05

Re: SJ L5

Inlägg av S Johansson »

Tack, Lasse, Martin, d680ae och Hans för uppmuntran, ritningar, foto och upplysningar till en ångloksnovis! Nu vet jag, att burken kallas luftutsläppningsventil och vad dess uppgift är. En liten nyfiken fråga: Fanns den här ventilen på alla ånglok och vilka alternativa placeringar fanns i så fall?

Tack, Martin för inbjudan till lokstallet i Sävenäs. Kanske kan jag där få låna ett 0,000001 mm borr till silen? Jag lovar att inte bryta av det!

Och Hans. Snyggt som vanligt! Du behöver ju inte en byggsats för att knåpa ihop ditt lok.

Bild

Jag yxade till min mässingsskruv och lödde fast den. Nu får den sitta där.

Ytterligare en fråga: På L5-foton skymtar jag ett ångrör till generatorn. Varifrån kommer röret? Från ångdomen?

HLS
Inlägg: 975
Blev medlem: 12 feb 2012, 16:16
Ort: Västra Frölunda

Re: SJ L5

Inlägg av HLS »

Jag skulle vilja tro att ångan kom från en kran (pådragsventil) i hytten, om man inte smugit in en manöverstång under pannklädseln, och gömt ventilstycket under domens klädsel. Misstänker att ledningen drogs utefter pannklädseln på höger sida i lokets körriktning
På Kjell Edlunds färgbild från Brösarp verkar det som röret hänger lite slarvigt över handräckets dockor och passerar genom hyttväggen strax under det runda glaset. CGNs bild från Linköping verkar ha samma placering av röret.

(nu förutsätter jag att röret förlagts där det är mest logiskt, eftersom turbindelen sitter till höger i körriktningen, det avslöjas av ångavloppsrörets placering)

Konsekvent borde elledningen från generatorn (en mycket tunnare rackare) gå på pannans vänstersida, åter till hytten och strömbrytarpanelen i taket på förarsidan)..

Vi får se om det är någon som har bilder, eller kommer ihåg hur loket såg ut. "Brösarpsloket" lär väl vara i Nässjö, eller hur ligger det till?

Vilket loknummer är det du bygger nu igen?
Medlem i MRW: https://www.mrw1.se

d680ae
Inlägg: 540
Blev medlem: 30 dec 2011, 22:21
Ort: Luleå/Sweden

Re: SJ L5

Inlägg av d680ae »

S Johansson skrev: ... luftutsläppningsventil och vad dess uppgift är. En liten nyfiken fråga: Fanns den här ventilen på alla ånglok och vilka alternativa placeringar fanns i så fall?
Nej! Just den här lösningen för att optimera lokets egenskaper vid rullning i "tomgång" fanns inte på alla lok, men den dyker upp lite här och var.
Som tidigare påpekats fanns den på S1 men också på både E9, E10 och G10. Listan på förekomster kan säkert fyllas på avsevärt. Men t.ex. på de äldre varianterna av B och E bör de ha varit sällsynta. Därför hade jag inte väntat mig att hitta den på t.ex. S2. Men bilder på S2 1310 visar på sådan förekomst. Däremot har jag inga bilder på E- eller E2-lok med ventilen. På yngre J-lok, t.ex 1340, 1391 och 1396 hittar man den också medan äldre saknar.
Sedan kan det vara idé att man mer noggrant studerar hur insugssilen är vänd på varje lok. Jag kan tro att den väsnades en del när den arbetade och det är nog inte otänkbart att den för att värna lokförarens arbetsmiljö vändes för att väsnas mer på eldarsidan än på förarsidan.
H3s/A8 är högerkört och därmed ser det inte ologiskt ut att silen är vänd mot loket vänstersida. Av bilderna på L5 1779 att döma ser silen ut att vara vänd mot högersidan. Men så är väl L5 också vänsterkört.
...
S Johansson skrev: Ytterligare en fråga: På L5-foton skymtar jag ett ångrör till generatorn. Varifrån kommer röret? Från ångdomen?
Mest troligt kommer ångtilloppet direkt från ventilstället i hytten. det bör ha funnits en genomföring i hyttväggen lämpligt placerad för att dra röret till pådragsventilen för ångturbinen.

S Johansson
Inlägg: 1310
Blev medlem: 30 jan 2012, 18:05

Re: SJ L5

Inlägg av S Johansson »

Tack, Hans!
"Röret hänger lite slarvigt", skriver du. Det kanske jag kan åstadkomma...
Tur att det inte är tyska ånglok, som vi bygger. Men även L5 har en hel del rör och annat på pannan. En del ändringar har väl också gjorts under åren som dessa lok var i trafik. Det kanske är dags att rita ett "kopplingsschema" för rör och kablar på pannan?
Jag tänker ju bygga NOJ-versionen i SJ-utförande. Då blir det 1778. De litteraskyltarna finns i byggsatsen.

Tack också, d680ae!
Du antar, att insugningsventilen väsnades en del och att den därför hamnade på eldarsidan. Så kanske det var i gamla tider. På elloken satt ju visslan på biträdessidan. Ja, det gäller att studera de foton man kan hitta. Tack för uppräkningen av lok med dessa ventiler!

HLS
Inlägg: 975
Blev medlem: 12 feb 2012, 16:16
Ort: Västra Frölunda

Re: SJ L5

Inlägg av HLS »

Hej Stig

1778 ska det bli. Det finns ju flera bra bilder på just det loket, faktiskt från både höger och vänster, börjar med högerbilden, den kommer från samlingsportalen. Här kan man se ångventilen (manöverstång bakåt, in i hytten!) till luftpumpen i domens framkant. Röret går i några krökar till luftpumpen. Smörjblåsan syns strax innan röret möter pumpen. Ångavloppet viker in bakom pumpen och gissningsvis ned under pannan. Pumpens högtrycksrör verkar gå till hytten, lite på sned uppåt. Kylbehållaren syns inte till (?)
Hävstången till blästerkranen kopplar på en excenter på handräcket som utgör manöverstång.
Ångröret till generatorn syns där det böjer av upp på sotskåpet. Ligger för övrigt gömt i skuggan bakom handräcket.

Bild

Sedan en vänsterbild. Den här publicerade Björn Malmer på järnvägshistoriskt forum för ett par år sedan. Kanske kan du be honom om en mer högupplöst variant. Originalbilden tagen på Åhaga 19 februari 1963. En fantastisk bild. Önskar jag kunde plåta så där. Gissningsvis är loket här konserverat och klart för beredskapsställning.
Här kan man se att insuget till luftinsläppsventilen mycket riktigt vänts till vänster (precis som beskrivet av d680ae)
Loket ser emellertid på bilden ut att vara vänsterkört. Kanske brydde man sig inte längre om oljudet.
Elkabeln från generatorn går ned runt sotskåpet och vänder i en liten dosa bakåt mot hytten (troligen gick även ledningen fram till topplyktan i det pansarröret) Nästa dosa bakåt på röret kan vara för en belysning vid rörelsen eller så går den ledningen in under gångbordet framåt till lyktorna.
Sandrören gör några krökar runt bromsblocken
Loket är även försett med plogar på denna bild
Notera att generatorn som är monterad vid detta tillfälle har ljuddämpare (!)

Bild
Ur ett personligt perspektiv; 1963 var jag 9 år, och gick förbi den här platsen 10 ggr per vecka på väg till och från skolan. Undra på att man blev sån här...

Skickar med ett kretsschema på bromssystem, från loklära 1949

Bild

Kan inte låta bli att skicka med denna. Verkar inte finnas med på etsningen till rökskåpet? Utvändig diameter i fullskala 200mm.
Bild

Hoppas att bilder och kommentarer kan var till någon nytta :)
Medlem i MRW: https://www.mrw1.se

d680ae
Inlägg: 540
Blev medlem: 30 dec 2011, 22:21
Ort: Luleå/Sweden

Re: SJ L5

Inlägg av d680ae »

HLS skrev:Hej Stig

1778 ska det bli.
...
Sedan en vänsterbild. Den här publicerade Björn Malmer på järnvägshistoriskt forum för ett par år sedan.
...
Här kan man se att insuget till luftinsläppsventilen mycket riktigt vänts till vänster (precis som beskrivet av d680ae)
Loket ser emellertid på bilden ut att vara vänsterkört. Kanske brydde man sig inte längre om oljudet.
...
Var alla L5 vänsterkörda? Om man på statsbanetiden bytte pannor mellan loken är det ju inte säkert att man höll så hårt på principer.
Det blir ju lite enklare att vara konsekvent för loktyper som bara funnits hos en ägare och inte heller utsatts för att få ersättningspannor av avvikande typ mot den ursprungliga. BJ H3s/A8 hör till den senare kategorin, men hur var det med L5? Om jag inte ser fel har L5 1778 insugssilen olika placerad på de båda bilderna som väl också skiljer sig i avsevärt i tid mellan fototillfällena

HLS
Inlägg: 975
Blev medlem: 12 feb 2012, 16:16
Ort: Västra Frölunda

Re: SJ L5

Inlägg av HLS »

BAJs lok var såvitt jag vet högerkörda, medan de två NOJ loken var vänsterkörda.
Korrekt, på den ena bilden var insuget åt höger, på den andra åt vänster ..

På denna bild, tagen på Åhaga är BAJ 70 (SJ1574) högerkört:

Bild
Medlem i MRW: https://www.mrw1.se

HLS
Inlägg: 975
Blev medlem: 12 feb 2012, 16:16
Ort: Västra Frölunda

Re: SJ L5

Inlägg av HLS »

Loken byggdes 1931 så det kanske inte blev så många pannbyten. Sen fanns det bara 4 individer att byta mellan.
Medlem i MRW: https://www.mrw1.se

Skriv svar

Återgå till "Svenska Ånglok"