Toppbilden, visa:    


Hallandsås-banan

Banhistoriker, stationsplaner, bilder och tidtabeller.
Mölle-Mats
Inlägg: 7838
Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
Ort: Mölle

Hallandsås-banan

Inlägg av Mölle-Mats »

Hallandsås-banan kommer ju inom kort att läggas ned och rivas upp, och en cykelbana ska anläggas på den gamla banvallen. Sista tåget ska gå den 4 november 2015, och jag känner nu historiens vingslag och att klockan är ”fem i tolv” för att dokumentera denna vackra järnvägssträckning medan den finns kvar. Håller därför på med ett projekt att videofilma och fota banan, hittills så har det väl mest filmats men några stillbilder med tåg har det också blivit (ambitionen är att fler ska tas).

Här kommer några av bilderna som jag tog häromdagen, när jag var ”ute i buskarna” och fotade. Här ser vi hur Hallandsås-banan skär genom Hallandsåsen djupt nere i Sinarpsdalen.
Bild

Har pluggat in Öresunds- och SJ-tågens tidtabeller och börjat lära mig beräkna ungefär när de passerar vissa strategiska punkter längs banan. Men trafiken är inte så tät på denna sträckning, så det blir mycket väntan …

Men ibland så får man lite överraskningar i form av icke tidtabells-planerade tåg - och då gäller det att vara snabb med kameran. Här ser vi ett extremt kort tåg, draget av ett Rc-lok, passera Grevie.
Bild

Och här ser vi det korta tåget fara vidare upp i Sinarpsdalen från Grevie.
Bild

Sträckningen genom Sinarpsdalen är väldigt svårttillgänglig, banan går djupt nere i en av lövskog rätt igenvuxen dalgång och det är väldigt svårt att hitta ställen där det går att ta sig fram till närheten av spåren. Till höger på sträckningen norrröver strax efter Grevie går det dock att komma ganska nära i kohagen som ligger intill järnvägen, och där tog min ”co-producer” Cathy Björk den här bilden på Krokodilen för några veckor sedan:
Bild

Jag tog mig nu upp till ungefär samma ställe för att ta lite bilder på Öresundstågen där. Ingen idé att försöka videofilma där, eftersom det växer rejält med sly nära banvallen, så sträckorna med fri sikt är alldeles för korta. Här ser vi ett södergående Öresundståg komma från Båstad med riktning mot Grevie och vidare mot Ängelholm.
Bild

Och efter ett tågmöte vid Grevie, så kom även ett Öresundståg accelerarndes uppför banan i norrgående riktning.
Bild

När jag hade tagit bilderna så vände jag mig om för att gå tillbaka, och då hade de här två polarna smugit upp bakom ryggen på mig och undrade säkert vad det var för filur som var ute och klampade omkring i deras mat!
Bild

Den ene av dem var en tjurkalv, som nog började bli pubertal. Han kände väl kanske att han måste bevaka sin besättning med kvigor, så att inte någon annan kom och konkurrerade – så han började ”markera” mot mig med att gå ner med frambenen utsträcka och sänkt huvud och hoppa. Fann snabbt en utväg att retirera genom en svacka med en liten träddunge, dit han inte ville följa efter tack och lov.

Sens moral – man får inte ha koskräck om man ska ägna sig åt train spotting!!! :-CO

Jag har en massa Gigabytes med videofilmer, som ska gås igenom, klippas och publiceras på Youtube (även här blir det väl en HD-långfilm på DVD också för dem som är intresserade så småningom), men jag har även som ambition att ge mig ut igen och bara ägna mig åt stillbildsfotografering av tåg. Och i förlängningen så ska förstås de allra sista ångloksdragna tågen över Åsen dokumenteras i Allhelgona-helgen!

Där fick ni väl en cliff hamger som heter duga va!?! :-BS
Senast redigerad av Mölle-Mats den 07 okt 2015, 15:41, redigerad totalt 2 gång.
Also sprach der Matserschmitt!

Pennstativ
Inlägg: 461
Blev medlem: 06 aug 2014, 17:09

Re: Hallandsås-banan

Inlägg av Pennstativ »

Helt klart!

Popcorn & haklapp är inte riktigt min grej, men en Weissbier och en sillmacka följt av en påse salta pinnar tas fram! Skulle man inte orka käka upp pinnarna, får de bli timmerlass på lämplig vagn ;-)!
Min modellvärld: VCJ/BAJ 1959-1969 ur ett Burserydsperspektiv.

Johan i Hok
Inlägg: 276
Blev medlem: 11 maj 2012, 13:36

Re: Hallandsås-banan

Inlägg av Johan i Hok »

En kulturgärning! Det fotograferas alldeles för lite vardagsnutid! Oftast blir det de stora evenemangen och det annorlunda som fotograferas medan vardagen glöms bort. Ser fram emot mer bilder!

Johan i Hok

Användarens profilbild
Graffen
Inlägg: 1000
Blev medlem: 29 dec 2011, 16:49
Ort: Thumatorp
Kontakt:

Re: Hallandsås-banan

Inlägg av Graffen »

Så, man ska riva upp den och skapa en flaskhals?
Smart Trafikverket, smart....
En liten oanvändbar tunnel, så är tågtrafiken körd.
Bild

Mölle-Mats
Inlägg: 7838
Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
Ort: Mölle

Re: Hallandsås-banan

Inlägg av Mölle-Mats »

Graffen skrev:Så, man ska riva upp den och skapa en flaskhals?
Smart Trafikverket, smart....
En liten oanvändbar tunnel, så är tågtrafiken körd.
Tyvärr är det så, ja.

Har kommit i trevlig kontakt med några av de boende längs Hallandsås-banan när jag varit ute och fotat, och alla tycker de att banan borde fått ligga kvar - som reserv ifall det blir "tjall" i tunneln men också för att nyttjas av lokal trafik (med den nya sträckningen så hamnar stationerna rätt långt utanför samhällen, vilket väl innebär att de flesta tågresenärerna kommer att ta bilen till tåget i stället för apostlahästarna ...).

Dessutom så skulle det ju ha varit smutt med en gammal härlig ringlande järnväg med stigningar för körning med veterantåg från det närliggande Järnvägens Muséum i Ängelholm!

Kortsiktigt (och dumt) tänkande att riva upp tycker jag ...
Senast redigerad av Mölle-Mats den 08 okt 2015, 13:33, redigerad totalt 1 gånger.
Also sprach der Matserschmitt!

Mölle-Mats
Inlägg: 7838
Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
Ort: Mölle

Re: Hallandsås-banan

Inlägg av Mölle-Mats »

Johan i Hok skrev:En kulturgärning! Det fotograferas alldeles för lite vardagsnutid! Oftast blir det de stora evenemangen och det annorlunda som fotograferas medan vardagen glöms bort. Ser fram emot mer bilder!
Tack broder Johan i Hok! Kan inte annat än att hålla med, har väl själv innan jag drog igång projekt "dokumentera Hallandsås-banan" väl mest fotat och filmat speciella evenemang ... Men här kommer en liten bildkavalkad av "vardagskaraktär" från Hallandsås-banan.

När jag står där ute efter Hallandsås-banan och väntar på tåg att videofilma, så rullar jag inte bara tummarna – nejdå, kameran får jobba och ta lite stillbilder av själva järnvägen och de fantastiska vackra omgivningarna. Kanske är det intressant med en resa längs Hallandsås-banan, trots att det inte finns några tåg på bilderna (det hade ändå varit mest ”Gumminäsor”, och de är ju rent visuellt rätt ”B” ändå tycker jag - även om de förstås är "vardagsrealism" i nutid, och inom en inte alltför avlägsen framtid säkert blir historiska de med).

Vi börjar med en karta över Hallandsås-banan, som går från strax nordöst vid Båstad genom Sinarpsdalen ner till anslutningen till den nya dubbelspårsjärnvägen mellan Förslöv och Vejbystrand, här en översiktskarta från Google Maps:
Bild

Vi inleder vår resa i södergående riktning där Hallandsås-banan går från nya stationen Båstad N över en bro över landsvägen (här har vi en ”gammal” arkivbild som är printscreenad från en video, och därför även har ett tåg i bild).
Bild

Strax därefter passeras järnvägsövergången i Båstad, där vägen upp mot café Utsikten korsar Hallandsås-banan.
Bild

Bild

Därefter ankommer vi till den gamla stationen, Båstad S.
Bild

När tågen avgår söderut från Båstad S, så går de en bit i utkanten av samhället längs åsens sida.
Bild

Bild

Bild

Så närmar vi oss järnvägsövergången och den gamla banvaktsstugan vid Kårröd.
Bild

Bild

Bild

Bild

Något senare så passeras järnvägsövergången, där landsvägen mellan Båstad och Förslöv går upp över åsen via Nötte backar.
Bild

Bild

Bild

Efter järnvägsövergången går järn- och landsvägen parallellt med en storslagen utsikt, men strax svänger landsvägen upp i en mycket brant backe över åsen samtidigt som järnvägen går in i den betydligt flackare men näst intill otillgängliga Sinarpsdalen. Här ser vi också min ”co-producer” Cathy Björk njuta av äventyret och det fina höstvädret!
Bild

Mitt inne i Sinarpsdalen finns en gammal gångbro över banan – krävs en rätt rejäl promenad längs en gammal nästan igenvuxen körväg som stupar brant ned mot bron så det blir en del motion att ta sig dit och framför allt tillbaka! Men man får en rätt bra överblick av Hallandsås-banan där under, när den skär genom Sinarpsdalen.
Bild

Bild

Bild

Därefter passeras den beryktade kohagen, där ”min” tjurkalv håller till – ett besök där vill jag nog inte rekommendera!
Bild

Nästa anhalt är Grevie, och här brukar tågmöte mellan söder- och norrgående Öresundståg ske.
Bild

Bild

Efter Grevie så fortsätter banan längs Hallandsåsens södra sida, här sedd uppifrån Nötte backar med Skälderviken och Kullaberg i fonden.
Bild

Och här har vi Grevie kyrka i fonden.
Bild

Strax därefter passeras en bro över landsvägen över Nötte backar.
Bild

Efter ytterligare en liten bit så passerar järnvägen åter en bro över landsvägen strax norr om Förslöv.
Bild

Bild

Bild

Därefter passeras Förslöv
Bild

Bild

Och efter Förslöv så löper Hallandsåsbanan ihop med den nya dubbelspåriga järnvägen för den sista biten in mot Ängelholm.
Bild

Bild

Ja, det var en liten översiktlig redovisning av vad som finns längs en resa via Hallandsåsbanan. Som avslutnig på den här lilla bildkavalkaden så tycker jag att den här bilden (tagen i kohagen vid Grevie) blir en bra slutbild – den visar hur svårt det är att ”få till” några bilder på hela tåg där inne bland all sly där inne i lövskogen.
Bild
Also sprach der Matserschmitt!

Mölle-Mats
Inlägg: 7838
Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
Ort: Mölle

Re: Hallandsås-banan

Inlägg av Mölle-Mats »

Efter tvenne dagars rännande upp och ned för slänterna längs Hallandsås-banan som den värsta stenget, så har jag börjat få en del stillbilder som även har tåg som motiv. Här kommer en redovsining av den första dagens skörd (dag 2 håller just på att laddas ned på datorns hårddisk …).

Men vi börjar med ett par bilder utan tåg, här har vi - som i alla fall jag ser det som i dagsläget– den södra änden av Hallandsås-banan strax söder om Förslöv, där den viker av från den nya dubbelspåriga järnvägen ned mot tunneln. Det närmaste spåret är den gamla järnvägen, de två bortre förstås den nya.
Bild

Samma sak sett ur ett annat perspektiv. Notera stacken med betongslipersar, som ligger och väntar på att man ska riva den gamla kurvan upp mot Hallandsås-banan och förbinda det vänstra spåret från tunneln med omvärlden.
Bild

Den norra änden av Hallandsås-banan är om möjligt ännu mer svårtillgänglig, här går den väl ut i stort sett från den nya stationen Båstad N som mest är en stor arbetsplats i dagsläget, och som man antagligen inte får åtkomst till hur som helst!?! Men jag fick en rätt bra översiktsvy med teleobjektivet (70-300 telezoom i ”maxat” läge) uppifrån toppen av åsen.
Bild

Men tåg på spåren var ju temat för dagen … Här ser vi ett södergående X 2000-tåg komma genom Förslövs södra utkanter och gå ned mot den nya dubbelspåriga järnvägen och vidare ut mot stora vida varrrlden.
Bild

Bild

Bild

I Båstad går ju järnvägen precis i bakkant bakom bebyggelsen på kanten av åsen. Här ser vi ett Öresundståg (inte visste jag att de var ångdrivna by the way … :-BS ) som just lämnat Båstad S.
Bild

Vad ska man med en modelljärnväg på vinden till, när man kan ha riktiga tåg där? :-JJ
Bild

Och här kan vi snacka om en rejäl trädgårdsjärnväg - släng dig i väggen med dina LGB-tåg broder Peo!!! :=Koko
Bild

Och här passerar Öresundståget järnvägsövergången vid Kårröd.
Bild

Samma passage sett på lite distans.
Bild

Bild

Grevie är ett ställe som jag återvänder till ofta, dels så är det ju här som Sinarpsdalens södra mynning är och dels så möts ofta två Öresundståg här. Och just Mötesspåret är ju lite extra intressant även i detta fall med sin trixiga växelgata i norra änden av stationsområdet – det kommer jag säkert att återvända till med fler bilder framöver!
Bild

Bild

Bild

Och här ses det mötande norrgående Öresundståget trassla sig igenom växelgatan ut från mötesspåret.
Bild

Landsvägen mellan Förslöv och Grevie/Båstad passerar ju under en järnvägsbro, och här ser vi ett norrgående X 2000 passera över denna och vidare upp i lövskogen.
Bild

Bild

I kvällningen så började jag så sakterliga styra kosan hemåt, men först skulle ett norrgående Öresundståg dokumenteras när det for upp på Hallandsås-banan strax söder om Förslöv.
Bild

Bild

När skymningen började falla, så blev det dags för dagens sista bildsekvens – som jag tog då ett södergående Öresundståg passerade genom Förslöv.
Bild

Well, det var väl ”de vettigaste” bilderna jag fick ihop i går – nu borde nog dagens skörd vara övertankad till datorn – så mer kommer!
Senast redigerad av Mölle-Mats den 13 okt 2015, 00:51, redigerad totalt 1 gånger.
Also sprach der Matserschmitt!

Mölle-Mats
Inlägg: 7838
Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
Ort: Mölle

Re: Hallandsås-banan

Inlägg av Mölle-Mats »

Här kommer en räcka bilder till från mina äventyr längs Hallandsås-banan. Vi börjar i hjärtat av Sinaropsdalen, där ett södergående Öreundståg passerar.
Bild

Här ser vi det södergående Öresundståget passera under gångbron där mitt inne i Sinarpsdalen.
Bild

Och här ser vi ett södergående SJ-tåg (ett X55 Regina om jag förstått allt rätt. Egentligen så är jag inte särksilt förtjust i moderna motorvagnståg, men de här är trots detta snudd på snygga i mina ögon …) i Sinarpsdalen.
Bild

Bild

Bild

Sedan tog jag mig upp på den där gångbron igen för att fota ett par Öresundstg, men plötsligt hörde jag något bakom mig. Bara att slänga upp kameran och fyra av när STAB:s blekblåa Rc med en ensam gul vagn plötsligen kom smygandes igen.
Bild

Bild

Bild

Att ägna sig åt train spotting innebär ju en massa väntetid där ute längs spåren, och här fördrev jag den med att leka lite med kameran.
Bild

Bild

Bild

Bild

Så kom då tåget jag väntat på, ett södergående Öresundståg.
Bild

Bild

Och strax därefter dök ett norrgående Öresundståg upp efter tågmöte i Grevie bara någon kilometer ”nedströms” från gångbron.
Bild

Bild

Bild

Nästa anhalt blev Båstad S, där vi ser ett södergående Öresundståg ankomma, stanna till och avgå igen.
Bild

Bild

Bild

Så gav jag mig ut på en rejält sly- och ogräsbevuxen äng i Båstads norra utkant, och hittade den här till synes övervivna byggnaden, som nog är en gammal banvaktsstuga eller något.
Bild

Här ser vi ett norrgående Öresundståg fara nedför den norra uppfarten till Hallandsås-banan.
Bild

Och strax därefter så kom ett södergående SJ-tåg på väg upp mot Hallandsås-banan.
Bild

På hemvägen svängde jag förbi Grevie igen och bevistade ett tågmöte, här ser vi det södergående tåget komma ned ur Sinarpsdalen.
Bild

Bild

II B continued … Finns en del ytterligare miljöer att plåta och upptäcka tror jag, fr a inne i Sinarpsdalen!
Also sprach der Matserschmitt!

Mölle-Mats
Inlägg: 7838
Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
Ort: Mölle

Re: Hallandsås-banan

Inlägg av Mölle-Mats »

Även idag blev det en tur upp på Åsen för att fota och filma lite, och här kommer några smakprov på stillbilderna som äventyret resulterade i. Vi börjar vid järnvägsövergången i norra änden av Nötte backar, där landsvägen från Förslöv korsar Hallandsås-banan strax innan man kommer fram till Båstad.

Här ser vi först ett södergående Öresundståg.
Bild

Bild

Och strax därefter kom ett norrgående Öresundståg. Notera ”garnridån” till höger i bild, det finns – till min stora förvåning – sådana även i Skåne, om än inte av Bässlagska dimensioner! :-BS
Bild

Huvudmålet för dagens utflykt var att kolla om den vandringsled, som genomlöper Sinarpsdalen, erbjuder några bra ställen att plåta på. Södra änden har jag ju redan stiftat bekantskap med i kohagen i Grevie, och det gav ju som bekant inte mersmak när den pubertala tjurkalven inte gillade att jag inkräktade i hans revir – så jag tänkte undersöka vad en promenad in från den norra änden kunde ge. En föredömlig översiktskarta över Sinarpsdalen fanns där att beskåda:
Bild

Jag gav mig frejdigt iväg längs vandringsleden, som ledde ner i botten av Sinarpsdalen samtidigt som järnvägen ringlade iväg upp längs åsens sida väl dold av lövskog – på kartan fanns ju en järnvägsövergång markerad längre fram, och den ville jag undersöka. Men efter en liten stund kom jag fram till en kohage igen, och när det här krittret fick span på mig och började komma sättandes i min riktning – nä, då kände jag att min Kurt Olssonska koskräck nog nått för omfattande dimensioner vid förra tillfället jag exponerades för pubertala ungdjur, så jag fann det för bäst att vända och sätta mig i säkerhet! :evil:
Bild

Omgrupperade i stället till järnvägsövergången strax nordost om Båstad S, där en liten slingrande väg bär iväg upp på Åsen (var den jag körde upp när jag tog ”flygfotona” på Båstad N). Här ser vi ett södergående Öresundståg passera.
Bild

Bild

Bild

Så småningom gick även denna dag mot kväll, och kosan började styras hemåt igen. Det blev dock ett snabbt stopp i södra änden av Nötte backar för att fota och filma lite tågpassager där Hallandsås-banan passerar landsvägen på en bro för att sedan svepa upp över fälten mot Grevie. Skymningen började falla och avståndet var långt = den inte fullt så ljuskänsliga 70-300 zoomen fick tillgripas, så det blev väl kanske inte dagens bästa bilder rent fototekniskt.

Här ser vi ett norrgående Öresundståg passera bron över landsvägen.
Bild

Strax därefter vidtar lite öppet landskap upp mot Grevie, ochi fonden har vi bl a Grevie kyrka, Skälderviken och långt där borta i diset kan vi ana Kullaberg.
Bild

Bild
Also sprach der Matserschmitt!

Lasse M
Inlägg: 201
Blev medlem: 31 dec 2011, 01:16

Re: Hallandsås-banan

Inlägg av Lasse M »

Mölle-Mats skrev: Men ibland så får man lite överraskningar i form av icke tidtabells-planerade tåg - och då gäller det att vara snabb med kameran. Här ser vi ett extremt kort tåg, draget av ett Rc-lok, passera Grevie.
Bild
Mölle-Mats skrev: Sedan tog jag mig upp på den där gångbron igen för att fota ett par Öresundstg, men plötsligt hörde jag något bakom mig. Bara att slänga upp kameran och fyra av när STAB:s blekblåa Rc med en ensam gul vagn plötsligen kom smygandes igen.
Bild
Det är halkbekämpningståget som kör i Skåne som du fångat, står ibland uppställt på Båstad N.

modeljernbane
Inlägg: 300
Blev medlem: 05 jan 2015, 10:23

Re: Hallandsås-banan

Inlägg av modeljernbane »

Tak for fine billeder, stor inspiratition til min modeljernbane. Ham den lille tyrkalv skal du bare gi en rap af en kæp, så forsvinder han hurtigt, jeg er bondesøn så jeg ved det.
Mvh Kurt

Mölle-Mats
Inlägg: 7838
Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
Ort: Mölle

Re: Hallandsås-banan

Inlägg av Mölle-Mats »

Lasse M skrev:Det är halkbekämpningståget som kör i Skåne som du fångat, står ibland uppställt på Båstad N.
Tack för informationen, kul att veta vad det är för något som kommer smygandes där emellan varven!

Googlade lite på STAB och fann då Svensk Tågkraft AB:s hemsida, de verkar ju syssla med lite allt möjligt på och runt järnvägarna. Bl a så hyr de ut lok, och jag såg att de också har inte mindre än nio "rundnaeser" i sitt stall!
Also sprach der Matserschmitt!

Mölle-Mats
Inlägg: 7838
Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
Ort: Mölle

Re: Hallandsås-banan

Inlägg av Mölle-Mats »

modeljernbane skrev:Tak for fine billeder, stor inspiratition til min modeljernbane. Ham den lille tyrkalv skal du bare gi en rap af en kæp, så forsvinder han hurtigt, jeg er bondesøn så jeg ved det.
Mvh Kurt
Tack broder Kurt, då ska jag beväpna mig med en lagom stor skogspinne nästa gång jag ger mig ut i kohagarna! :-BS
Also sprach der Matserschmitt!

TuveB
Inlägg: 962
Blev medlem: 29 dec 2011, 20:17
Ort: Lund

Re: Hallandsås-banan

Inlägg av TuveB »

En detalj om ägarna (eller grundarna) av STAB, de är tydligen järnvägsintresserade IT-konsulter, var en artikel i TÅG(?) för ca 10 år sedan.
#JB17

Mölle-Mats
Inlägg: 7838
Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
Ort: Mölle

Re: Hallandsås-banan

Inlägg av Mölle-Mats »

TuveB skrev:En detalj om ägarna (eller grundarna) av STAB, de är tydligen järnvägsintresserade IT-konsulter, var en artikel i TÅG(?) för ca 10 år sedan.
Aha!!! Kanske det man ska ägna dagarna åt nu när jag är pensionerad f d IT-konsult - starta ett järnvägsbolag!?! :-BS
Also sprach der Matserschmitt!

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Hallandsås-banan

Inlägg av Johan Molin »

Var försiktig!

Igår var vi på S:t Gertrud i Malmö för vår bokbindarkurs. Här pågår ju alltid en massa möten och konferenser i de gamla fina lokalerna.

På anslagstavlan igår var det säkert ett dussin företag och organisationer, och anslagstavlan tycks ha rangordnat dem efter varumärkets värde:

1 plats: Apple
2 plats: Google
3 plats: IKEA
m fl m fl
Sista plats: Trafikverket.

Hmmm ...

Mölle-Mats
Inlägg: 7838
Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
Ort: Mölle

Re: Hallandsås-banan

Inlägg av Mölle-Mats »

Johan Molin skrev:Var försiktig!
Jodå, jag lovar - jag är det! Inget spårspring eller kraftmätningar med pubertala tjurkalvar ... :-JJ
Johan Molin skrev:Igår var vi på S:t Gertrud i Malmö för vår bokbindarkurs.
Aha - intressant!!! Jag har (som vanligt) en plan (lyyysande, Mazze, lyyysande) ... :-CO
Johan Molin skrev:På anslagstavlan igår var det säkert ett dussin företag och organisationer, och anslagstavlan tycks ha rangordnat dem efter varumärkets värde:
...
Sista plats: Trafikverket.
Ja, deras anseende är väl inte det bästa i dessa dagar (dagens understatement) med främst snart totalt sönderfall för det svenska järnvägsnätet ... :roll:

Och Hallandsås-banan har man tydligen medvetet minimerat underhållet på nu mot slutet av dess levnad, en av de trevliga människor i lokalbefolkningen som jag kommit i kontakt med under mitt Åsa-rännande sade att man för något år sedan slutade köra godståg på banan av den anledningen att den då började bli så dålig att de inte tål belastningen från tunga godståg längre. Vilket ju förstås är väldigt synd, tänk vilka härliga videosekvenser man skulle kunnat fått med ursinnigt brummande och dieselavgasrökande (dock fortfarande renare än en ny Volkswagen! :-BS ) GC T 44:or med måååååånga ton i kroken i uppförslöporna!
Also sprach der Matserschmitt!

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Hallandsås-banan

Inlägg av Johan Molin »

GC T 44:or med måååååånga ton i kroken i uppförslöporna!
Alldeles särskilt kul nu på hösten med lövhalka. Har för mig att jag hört det ordet nämnas i samband med Hallandsåsen tidigare ... :roll:

Mölle-Mats
Inlägg: 7838
Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
Ort: Mölle

Re: Hallandsås-banan

Inlägg av Mölle-Mats »

Johan Molin skrev:
GC T 44:or med måååååånga ton i kroken i uppförslöporna!
Alldeles särskilt kul nu på hösten med lövhalka. Har för mig att jag hört det ordet nämnas i samband med Hallandsåsen tidigare ... :roll:
Haha, ja är det någonstans som det är bäddat för problem med lövhalka så är det väl på Åsen - branta stigningar i kombination med massor av lövträd och sly ända ut mot spårkanten ...
Also sprach der Matserschmitt!

Mölle-Mats
Inlägg: 7838
Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
Ort: Mölle

Re: Hallandsås-banan

Inlägg av Mölle-Mats »

Varning! Bilderna i detta inlägg är uppladdade med TinyPic, och det kan därför slumpa sig så att de bytts ut mot andra bilder än de jag laddat upp pga TinyPics ”funktionalitet” (it´s not a bug, it´s a feature …). Men nåja, jag gör ett försök i alla fall, kanske ni hinner se bilderna innan de bytts ut mot någons ”lagda pizza” eller vad det nu blir … :=S

For iväg in i de allra djupaste skrymslena i Sinarpsdalen längs Hallandsås-banan på jakt efter Det Optimala Fotostället, men hittade inget som var bättre än de jag redan tidigare har lokaliserat. Däremot så hamnade jag, efter att ha farit omkring i de steniga branterna som den värsta bergsget, här (och då kände jag att det var tur att jag befann mig på Hallandsåsen och inte ”down under”, för då hade det nog funnits icke-rälsbundna krokodiler i de här sumpmarkerna!!!). Och under tiden som jag stod där nere i gyttjan och försökte leta mig tillbaka till fast mark så passerade förstås såväl två X 55:or som halkbekämpningståget, mestadels dolda av lövsly och långt där ovanför mig, så det var inte ens meningsfullt att försöka slänga upp kameran och plåta!
Bild

Jag vet att det ska finnas en järnvägsunder-/övergång längs en vandringsled lite längre fram, men för att kunna ta sig dit utan risk att klafsa ner sig i träsket så verkade den enda ”vettiga” vägen att vara att gå igenom de här "polarnas" hage. Men efter att ha blivit duktigt inspanad av en pubertal tjurkalv sist jag snuddade vid deras domäner så – NÄ!!!
Bild

Tog det säkra före det osäkra och vände tillbaka (och det var kanske lika bra det, för min lilla rekognoseringstur kom till sist att innebära en liten nätt promenad – mestadels i oländig terräng – på 2½ timme). Passade på att ta några stillbilder på ett par Öresundståg som passerade på ett par ställen där jag tidigare varit och filmat (och även ”printscreenat” och publicerat foton ifrån här i tråden). Kan väl konstatera att de vackra höstfärgerna avancerat rätt snabbt på den dryga vecka som gått sedan jag sist besökte ställena!
Bild

Bild

Bild

Bild

Så blev det omgruppering, och då hittade jag den här obevakade järnvägsövergången strax norr om Förslöv - här är det nog den gamla vägen mellan Förslöv-Båstad/Grevie som korsar järnvägen. Blev rätt förvånad över att den här obevakade övergången fått vara kvar, för blott något hundratal meter därifrån passerar vägens "nya" sträckning under järnvägen (under den viadukt som jag visat tidigare med nosen på en X2:a på). Här ser vi först ett norrgående och där under ett södergående Öresundståg passera (båda bilderna är "printscreenade" från videon, och dörför inte helt skarpa).
Bild

Bild

Och när jag ändå håller på med att printscreena bilder från videona - den här på en X 55:a tagen nedom Nötte backar på södra sidan av Åsen tycker jag blev rätt skön, även om den väl egentligen inte är så bra rent fototekniskt pga det svåra motljuset.
Bild

Känns som jag börjar få hyfsad pejl på Hallandsås-banan nu, och vet var jag ska stå när jag ska filma de ångloksdragna tågen i Allhelgona-helgen. Men jag har ett par uppslag kvar till grejer jag vill göra innan jag ger mig, så det blir väl som vanligt – II B continued!
Also sprach der Matserschmitt!

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Hallandsås-banan

Inlägg av Johan Molin »

Tänk om hallandsåsbanan fått ligga kvar! Vilken reklambild för en utfärd på densamma hade inte denna fantastiska bild varit:

Bild

[JC_doubleup.gif] [JC_doubleup.gif] [JC_doubleup.gif]

Arne Lindgren
Inlägg: 2017
Blev medlem: 28 dec 2011, 22:39
Ort: Bålsta

Re: Hallandsås-banan

Inlägg av Arne Lindgren »

Sauce Hallandaise? Mümsich!

Mölle-Mats
Inlägg: 7838
Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
Ort: Mölle

Re: Hallandsås-banan

Inlägg av Mölle-Mats »

Arne Lindgren skrev:Sauce Hallandaise? Mümsich!
Sehr! [JC_doubleup.gif]
Also sprach der Matserschmitt!

Mölle-Mats
Inlägg: 7838
Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
Ort: Mölle

Re: Hallandsås-banan

Inlägg av Mölle-Mats »

Mölle-Mats skrev:
Arne Lindgren skrev:Sauce Hallandaise? Mümsich!
Sehr! [JC_doubleup.gif]
Johan Molin skrev:Tänk om hallandsåsbanan fått ligga kvar! Vilken reklambild för en utfärd på densamma hade inte denna fantastiska bild varit:
ja, den kanske inbjuder till att becykla Sinarpsdalen om ett år rent av!?! Skulle ju vara "kul på hjul", då får kanske även jag möjlighet att se hela sträckningen där igenom, som min koskräck förhindrar mig att göra nu ... :evil:
Also sprach der Matserschmitt!

Mölle-Mats
Inlägg: 7838
Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
Ort: Mölle

Re: Hallandsås-banan

Inlägg av Mölle-Mats »

Mölle-Mats skrev:
Mölle-Mats skrev:
Arne Lindgren skrev:Sauce Hallandaise? Mümsich!
Sehr! [JC_doubleup.gif]
Johan Molin skrev:Tänk om hallandsåsbanan fått ligga kvar! Vilken reklambild för en utfärd på densamma hade inte denna fantastiska bild varit:
ja, den kanske inbjuder till att becykla Sinarpsdalen om ett år rent av!?! Skulle ju vara "kul på hjul", då får kanske även jag möjlighet att se hela sträckningen där igenom, vilket min koskräck förhindrar mig att göra nu ... :evil:
Fast i morgon kanske jag kan få till något, jag och min co-producer tänker oss upp på Åsen igen i det utlovade vackra höstvädret - och planerar då bl a att åka Öresundståg Båstad-Ängelholm t o r och filma genom kupéfönstren där det är möjligt (men då får man nog inte med så mycket av själva banan har jag en känsla av - däremot hoppas jag att det borde gå rätt hyfsat att "få till" vyerna över det angränsande landskapet, i alla fall där det öppnar upp sig. Inne i den tätaste lövskogen lär det väl vara svårare att få till "Något vettigt" misstänker jag).
Also sprach der Matserschmitt!

Mölle-Mats
Inlägg: 7838
Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
Ort: Mölle

Re: Hallandsås-banan

Inlägg av Mölle-Mats »

Har tillbringat ett par dagar uppe på Åsen igen, och förstås så blev det lite bilder!

Här ser vi ett norrgående Öresundståg passera den nya stationen Båstad N efter att just ha kommit ned från Hallandsås-banan.
Bild

En SJ X 55 kommer smygandes i lövslyn vid Kårröd.
Bild

Ett norrgående Öresundståg kommer farandes i fullmånens sken över den där ”omotiverade” obevakade järnvägsövergången strax norr om Förslöv.
Bild

Och här kommer ett södergående Öresundståg svepandes genom Förslöv i kvällsmörkret.
Bild

Vi kan väl inte helt förbigå den nya järnvägen genom tunnlarna, som snart ska ersätta Hallandsås-banan. Jag tog några bilder vid de södra tunnelmynningarna och Förslövs nya station, som synes så pågår fortfarande febrilt arbete med att ställa i ordning det sista inför invigningen om 1½ månad.
Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

De norra tunnelmynningarna är väldigt svåra att komma åt att fota, det här var det bästa jag lyckades åstadkomma (dessutom så är det en screenprint från en video med taskig skärpeinställning, men det ger kanske en liten uppfattning om hur det ter sig i alla fall!?!)
Bild
Also sprach der Matserschmitt!

Mölle-Mats
Inlägg: 7838
Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
Ort: Mölle

Re: Hallandsås-banan

Inlägg av Mölle-Mats »

Hoppas det är OK att göra gratisreklam för andras produkter här (annars får väl moderatorerna ta bort det) - men den här tycker jag är så intressant i sammanhanget att jag gärna vill göra det! Hade själv idén att kanske låta min fotodokumentation och researchande på Åsen utmynna i en bok, men jag var tydligen inte först om den idén! Så lagom till nedläggningen av banan så anlände denna, fortfarande varm från tryckpressarna, i min brevlåda idag:

Bild

Mycket intressant bok, här avhandlas såväl järnvägens historia ur ett generellt perspektiv med början redan på 1700-talet, byggandet av Hallandsås-banan och framväxten av samhällena runt denna och även "Tunnelskandalen" och en del intressanta händelser på och runt banan genom åren! Många fina bilder både från anno dazumal och nutid illustrerar texten - några av dem är tagna av "allas vår" LOK (som jag anar nog varit författaren behjälplig med information i hans researcharbete också).

Intresserade av att skaffa ett eget ex finner mer info här på författarens/förläggarens hemsida:
http://www.bjareforlaget.com/
Also sprach der Matserschmitt!

Användarens profilbild
Jan
Inlägg: 1085
Blev medlem: 03 jan 2012, 00:05
Ort: Eckernförde

Re: Hallandsås-banan

Inlägg av Jan »

Så är det då dags för invigning av tunneln.

http://www.trafikverket.se/hallandsas

Förhoppningsvis kommer det en uttömmande videodokumentation av evenemanget från Mölle-Mats. [JC_doubleup.gif]
Planerar bygget av Helsingborg F i skala N.

Mölle-Mats
Inlägg: 7838
Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
Ort: Mölle

De sista ånglokstågen på Hallandsås-banan

Inlägg av Mölle-Mats »

Lite gammal skåpmat måhända, men jag blev inspirerad av en tågvideofilmande vän att klippa om mitt material från körningen med de sista ångloksdragna tågen på Hallandsås-banan i Allhelgonahelgen 2015 för visning på Youtube.

Senaste det begav sig så presenterades ju materialet i en annan form inom ramen för hJulkalendern 2015, så det kändes som en omklippning med fokus bara på ånglokstågen var en god idé. Och det tjänar väl också att inspirera inför kommande videofilmningar under den stundande muséijärnvägssäsongen!



Och ja, jag vet - avsnitten är för långa och att det förekommer flitigt med vindbrus i ljudspåret ...
Senast redigerad av Mölle-Mats den 17 maj 2017, 17:06, redigerad totalt 1 gånger.
Also sprach der Matserschmitt!

Mölle-Mats
Inlägg: 7838
Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
Ort: Mölle

De sista ånglokstågen på Hallandsås-banan del 2

Inlägg av Mölle-Mats »

Här kommer så avsnitt 2 i videoserien:
Also sprach der Matserschmitt!

Mölle-Mats
Inlägg: 7838
Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
Ort: Mölle

De sista ånglokstågen på Hallandsås-banan del 3

Inlägg av Mölle-Mats »

Ja här kommer så det tredje och avslutande avsnittet i serien om de sista ångloksdragna tågen över Hallandsås-banan!
Also sprach der Matserschmitt!

Svenne

Re: Hallandsås-banan

Inlägg av Svenne »

Mäktigt, Mats. Och fint flyt i trafiken. [JC_doubleup.gif]
Men lite "kusligare" nattsvart stämning än vad jag som sommargäst förknippar Sinarpsdalen (är det väl?) med.

Mölle-Mats
Inlägg: 7838
Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
Ort: Mölle

Re: Hallandsås-banan

Inlägg av Mölle-Mats »

Svenne skrev:Mäktigt, Mats. Och fint flyt i trafiken. [JC_doubleup.gif]
Men lite "kusligare" nattsvart stämning än vad jag som sommargäst förknippar Sinarpsdalen (är det väl?) med.
Ja nog var det svart som i en kolsäck där inne i Sinarpsdalen i novemberkvällen. Just när det visslades så frenetiskt när vi passerade banans högsta punkt så befann vi oss i hjärtat av Sinarpsdalen, mellan kreatursbron och Grevie närmare bestämt.
Also sprach der Matserschmitt!

modeljernbane
Inlägg: 300
Blev medlem: 05 jan 2015, 10:23

Re: Hallandsås-banan

Inlägg av modeljernbane »

Hvad har händt med Hallandsås-banan siden, blev den revet up og lavet til cykel-sti? Skulle måske ta en tur og se på det når vi kommer til sommer. Herlige tågbilleder,Mats. [JC_doubleup.gif]
Mvh Kurt

Mölle-Mats
Inlägg: 7838
Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
Ort: Mölle

Re: Hallandsås-banan

Inlägg av Mölle-Mats »

modeljernbane skrev:Hvad har händt med Hallandsås-banan siden, blev den revet up og lavet til cykel-sti? Skulle måske ta en tur og se på det når vi kommer til sommer.
Jag tror inte det hänt något med idéerna om att göra om banvallen till cykelbana. Nu är det snart ett år sedan jag var uppe på Åsen sist, men då såg det i alla fall ut så här - ingenting hade hänt sedan spåren och kontaktledningen rivits bort:
Bild
modeljernbane skrev: Herlige tågbilleder,Mats. [JC_doubleup.gif]
Tack! :=KOMP
Also sprach der Matserschmitt!

Mölle-Mats
Inlägg: 7838
Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
Ort: Mölle

Re: Hallandsås-banan

Inlägg av Mölle-Mats »

Jag fann den här videon på Youtube i kväll, filmad av en dansk kollega Jan Williams den sista dagen med körning med ånglokståg på Hallandsås-banan den 1 nov 2015. Meget dejlig at se! [JC_doubleup.gif]

Also sprach der Matserschmitt!

Mölle-Mats
Inlägg: 7838
Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
Ort: Mölle

Cab ride över Hallandsås-banan

Inlägg av Mölle-Mats »

Här en video med en cab ride i ett Öresundståg mellan Ängelholm och Halmstad 2012 - vilket förstås inkluderar en härlig resa över nu nedlagda och upprivna Hallandsås-banan (börjar cirka 5 minuter in i videon).

Also sprach der Matserschmitt!

Användarens profilbild
BR78
Inlägg: 724
Blev medlem: 15 aug 2014, 12:07
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Hallandsås-banan

Inlägg av BR78 »

Nice ride [JC_doubleup.gif]
Medlem i MRW: http://www.mrw1.se

Skriv svar

Återgå till "Svenska Järnvägar"