Toppbilden, visa:    


Min resa till Prag september 2015

Reseberättelser, matlagning och vad ni vill.
Lihkströmsverken
Inlägg: 2060
Blev medlem: 29 dec 2011, 00:14

Min resa till Prag september 2015

Inlägg av Lihkströmsverken »

Hemma igen efter en vecka i ett högsommarvarmt Prag tänkte jag i några inlägg i denna tråd berätta om vad jag "hittade" i Prag och om möjligt illustrera med lite bilder.

Prag har jag besökt många gånger sedan muren föll 1989 och staden tillhör ett av mina favoritresmål tillsammans med Berlin. Förra gången jag var där, sommaren 2008, resulterade det besöket i en artikel som min medresande bror skrev för tidningen SCALA (dåvarande tidskrift för IPMS Sverige) med det passande namnet "Prag 2008: en Hobby-odyssé" då den tog upp ett 30-tal hobbyaffärer, bokhandlar och museum. Denna resa som jag gjorde själv hade samma inriktning och den tidigare förteckningen kontrollerades, rättades och kompletterades. Lite av vad såg kommer i följande inlägg.

Först ut är Spårvägsmuseum och nostagispårvagnarna i Prag;

Det finns ett mycket trevligt spårvägsmuseum nordväst om stadscentrum. Spårvägsmuseumet visar sig utvecklas hela tiden och har en imponerande samling spårvagnar och trådbussar. Enda nackdelen är att det bara är öppet på lördagar och söndagar men har du tid är det värt ett besök. Fotografering är tillåtet och en liten hobbyshop finns med en del trevliga spårvagnsmodeller (samma som kan hittas i hobbyaffärerna i Prag) och en del litteratur. Jag hittade en trevlig bok , tyvärr på tjeckiska, för 15 svenska kronor utgiven 2010 som på 400 sidor behandlar spårvägen och tunnelbanan i Prag. Ett intressant kapitel med spännande illustrationer tar upp den stora översvämningen 15 augusti 2002 som bland annat fullständigt vattenfyllde minst 15 tunnelbanestationer och tunnlarna där i mellan. Spårvägsmuseum är beläget i spårvägshallarna vid hållplatsen Vozovna Stresovice som trafikeras av spårvägslinje 1, 18, 22 och 25.

I samma spårvägshall som spårvägsmuseum finns också vad jag tolkar vara nostalgispårvagnar som används av Prags Spårvägar i trafik. Dessa vagnar kan dagligen (?) ses ute i trafik och då, vad jag uppfattade, som vilka spårvagnar som helst.
Spårvagn 1.jpg
Eftersom lokalerna låg "vägg i vägg" tog jag mig uppenbarligen friheten att gå fram till denna del och efter ett klartecken från "personalen" fick jag, trots avspärrning med märkband och skylt om tillträdesförbud, tillåtelse att ta några bilder in i hallen. Detta var uppenbart ett klartecken av "fel personal" då jag efter några bilder bryskt blev stoppad och avvisad av en yngre uniformerad kvinna. Det hela uppfattas egendomligt; trevligt mottagande på museum medan bryskt uppträdande vid nostalgispårvagnarna.
Spårvagn 2.jpg
Spårvagn 3.jpg
Spårvagn 4.jpg
Spårvagn 5.jpg
Som förstås fick jag inte ta fler foto men jag uppskattar att nostalgihallen innehöll 8 spår med 3-4 spårvagnar per spår. Detta tillsammans med fordonen på spårvägsmuseum ger ett stort antal objekt och intressant är att notera att man avhandlar här allt ifrån tiden i dubbelmonarkin (?) mellankrigstiden, tysktiden, kommunisttiden och nutid utan någon form av förnekelse, ett besök rekomenderas.

Härnäst; Prags Tekniska museum ....

/Ola
Senast redigerad av Lihkströmsverken den 21 sep 2022, 19:55, redigerad totalt 1 gånger.

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19963
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Min resa till Prag september 2015

Inlägg av Johan Molin »

Tack Ola! Väldigt kul att se dessa inspirerande bilder, i synnerhet som de är tagna med dödsförakt av allt att döma! ( :-CO ).

Sannolikt beteende som är mer av kvarlevor från auktoritärare tidevarv ...

Lihkströmsverken
Inlägg: 2060
Blev medlem: 29 dec 2011, 00:14

Re: Min resa till Prag september 2015

Inlägg av Lihkströmsverken »

Söndagar är utmärkta dagar att besöka museum. Prag har ett tekniskt museum i norra delen av staden och detta nås bäst genom att åka spårvagn till hållplatsen Letenske namesti, spårvagnslinje 1, 8, 12, 25 eller 26, därefter en kort vägvisad promenad och man är framme. Jag har besökt museumet några gånger tidigare men då inte noterat att det är en byggnad med "tre våningar under jorden" utan endast noterat den stora hallen. Varför byggnaden har dessa lokaler under markplan kan man bara spekulera i men jag skulle misstänka att det kan göra med tiden för anekteringen av Böhmen 1938.

Nåväl, källarlokalerna som inte är fotovänliga innehåller flera intressanta utställningar med tillhörande föremål och inte minst en del dioraman. Här visas t.ex. järnframställning från urminnes tider och till dags men även gruvverksamhet. Den stora hallen däremot är bättre lämpad för fotografering.
Teknisk museum 1.jpg
Som syns av bilderna är detta ett typsikt tekniskt museum. Möjligen ger det lite intryck av ostrukturerade samlingar men med sin stora volym ändå modernt. På de olika "balkongerna" visas cyklar, motorcyklar och fartygsmodeller, de sistnämnda motiverade med tillhörigheten med "dubbelmonarkin".
Teknisk museum 2.jpg
För den flygintresserade finns en hel del att titta på ...
Teknisk museum 3.jpg
Teknisk museum 4.jpg
Något man kan bättra sig på är skyltningen av föremål. Dessa är på tjeckiska och ibland kompletterat med tyska, men långt ifrån allt är beskrivet.
Teknisk museum 5.jpg
Intressant var att se ett ånglok jämngammalt med Prins August men av en kontinental konstruktion. Annars var järnvägsföremålen få och modellerna än mindre intressanta. Dock fanns några bildspel som visad järnvägsutvecklingen i landet inte minst i Prag och detta var intressant att se och gav svar på flera av mina funderingar.
Teknisk museum 6.jpg
Teknisk museum 7.jpg
Som flera museum i före detta öst var detta oxså ett personltätt museum. För att få fotografera var man tvungen att erlägga en extra avgift och som bevis på detta skulle man bära en klisterdekal synligt. Jag begick misstaget att sätta dekalen på min fotoväska och mycket riktigt det dröjde inte länge innan en vakt dök ner på mig.

Det finns en museishop och en restaurang och när det gäller den förstnämnda fanns där inget speciellt, jo förresten; de hade en del resinbyggda bilar i skala 1/45 som jag inte hittade i någon annan butik. Restaurangen kan jag inte uttala mig om.

Ett besök rekommenderas.

Härnäst ett besök på en mj-marknad ......

/Ola
Senast redigerad av Lihkströmsverken den 21 sep 2022, 19:59, redigerad totalt 1 gånger.

Lihkströmsverken
Inlägg: 2060
Blev medlem: 29 dec 2011, 00:14

Re: Min resa till Prag september 2015

Inlägg av Lihkströmsverken »

Ibland skall man bara ha tur! Vid detta besök i Prag fick jag fråga när jag besökte en av stadens bokhandlare hur länge jag skulle vara kvar. När jag förklarade att det skulle vara en vecka fick jag en lapp på vilken en adress stod tillsammans med siffrorna 08-11. Jag fick förstå att detta var modelljärnvägsrelaterat och avsåg lördagen, alltså dagen efter, men varken med tyska eller engelska gick det att få reda på mer. Adressen avsåg en lokal ett kvarter bort så vad bättre än att reka....

Väl framme på adressen kom jag in i en hall som mynnade ut i en trappa ner till en lunchmatsal (?). Allt gav intryck av en skolbyggnad men ingen information fanns om en kommande mj-aktivitet.

Så var det äntligen lördag morgon och efter en rejäl hotellfrukost gav jag mig iväg till adressen. På plats halv tio mötte jag flera personer på väg upp från lokalen med pappkassar med modelljärnväg vilket fick mig att undra, men inne såg jag detta;
Marknad 1.jpg
Tyvärr en otydlig bild men den skall visa en lokal full med försäljning av modelljärnväg. Intrycket var att detta var främst försäljning av småproducenter och få butiker och privatpersoner. Med några bilder tänker jag nu visa vad som fanns;
Marknad 2.jpg
Här, tyvärr återigen en bild med dålig skärpa, såldes kugghjul, snäckhjul och liknande. Uppenbart finns det en hel del tjecker som själv bygger sina chassien.
Marknad 3.jpg
Här en producent som hade såväl HO som TT och då byggsatser i såväl plast som etsplåtar.
Marknad 4.jpg
En producent till med etsplåtar och resingjuningar
Marknad 5.jpg
Och en med etsade och gjutna tillbehör ....
Marknad 6.jpg
Byggda konverteringar av nästan (?) allt tjeckiskt förkom...
Marknad 7.jpg
Ännu en firma med roliga etsplåtar och tillbehör, detta återkommer jag till i nästa inlägg.
Marknad 8.jpg
Dekaler till det mesta rullande tjeckiskt fanns ..
Marknad 9.jpg
Liksom en mängd laserskuret ....
Marknad 10.jpg
Tjeckerna är kännda för sin resingjutning. Flera olika producenter fanns på plats och detta var en av de bättre ...
Marknad 11.jpg
För en billig (?) peng gick det att köpa nästa vilket fordon som helst med tjeckisk bakgrund. Chassie var en annan historia.
Marknad 12.jpg
Och avslutningsvis en bild av resinkorgar från en tredje producent....

Marknaden genomförs med tre till fyra veckors intervaller och har bara öppet i tre timmar. Detta faktum är tydligen ett vinnande koncept och ett besök rekommenderas.

Nästa inlägg; Vad köpte jag?

/Ola
Senast redigerad av Lihkströmsverken den 21 sep 2022, 20:04, redigerad totalt 1 gånger.

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19963
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Min resa till Prag september 2015

Inlägg av Johan Molin »

Riktigt häftigt! Det känns som om våra vänner i gamla öst är vana att reda sig själva, istället för att gnälla över småfel på alla färdigmodeller som vi är bortskämda med. Imponerande!

Lihkströmsverken
Inlägg: 2060
Blev medlem: 29 dec 2011, 00:14

Re: Min resa till Prag september 2015

Inlägg av Lihkströmsverken »

Är er skyldiga en sista (?) del av min Prag-resa och i den tänkte jag ta upp lite av mina mj-relaterade "fynd" jag gjorde.

Jag har alltid, i alla fall efter mitt första besök i landet efter det att muren föll, haft ett intresse för de smalspåriga järnvägarna i södra Tjeckien. Förutom flera besök, böcker och fotografering har jag sökt efter modeller i skala 1/87 eller HOe. Det har blivit såväl vagnar från småproducenter som etsplåtar och resinkorgar av dieselllok littera TU47. Tyvärr har dock dessa diesellokmodeller inte levt upp till mina önskemål. Det var därför intressant att strax innan min resa till Prag att läsa en artikel i Modelljärnvägsmagasinet om just tjeckiska smalpårsmodeller. Laddad besökte jag hobbyaffärerna men fick ett något annat svar än vad jag väntat mig.

Jag hittade endast en modell av standarddieselloket nämligen den ryska variant som tillverkades i 35 exemplar, alltså fler än vad de tjeckiska statsbanorna fick, och som hade ett något avvikande utseende.
Köpt bild 1.jpg
Det intressanta med denna modell som i Sovjet fick littera Ty3, är att det handlar om en plastkorg (resin?) på ett Hallingchassie. Modellen är inte direkt billig, runt 2000 kr, men hur ofta hittar man ett ryskt smalspårslok med denna kvalité?

I Modelljärnvägsmagasinet nämns oxså de två tjekciska varianterna av samma lok. Dessa var nu slutsålda men jag fick fram att här handlade det om byggda etsplåtar med ett N-skalechasssie från ett amerikanskt boggiediesellok. Det visade sig oxså att jag sedan tidigare hade plåtarna även om jag hittade dessa i ny version på den tidigare nämnda mässan;
Köpt bild 2.jpg
Serie 1
Köpt bild 3.jpg
Serie 2

Till dessa två plåtar fanns ett resintak och i priset ingick dekaler. Intressant var att enligt annonser såldes färdiga lok, dock nu tillfälligt slutsålda, till samma pris som den Ryska modellen. Kan, och jag håller med, uppfattas som ett klart överpris när man tänker på etsplåtens pris och en US diesel och att bygget och målningen är relativt enkel.

Det köptes även en smalspårig personvagnsplåt till ett bra pris;
Köpt bild 4.jpg
Just denna personvagn hittade jag färdigbyggda i två hobbyaffärer och hos bägge till ett högt (?) pris, till och med det dubbla i den ena butiken. Uppenbart är det i bägge fallen en från etsplåten byggd modell men man har vänt "golvet ut och in" för att inte visa etsplåtsproducentens namn. Även här kan det vara prisvärt och enkelt att satsa på att bygga och måla själv.

Den fjärde etsplåten jag hittade är från samma producent och är en resgodsvagn (?) som är vanlig vid smalspårbanorna;
Köpt bild 5.jpg
Därutöver hittade jag några billiga och spännande tillbehör för HOn2 alltså Decauville i HO. Dels var det ett spårsystem;
Köpt bild 6.jpg
Köpt bild 7.jpg
Som tveksamt kan byggas för att fungera. Däremot skulle det väl kunna fungera som ett statsikt spårsystem vid en kolgård då dessa ofta hade spårvidden 600mm.

Som komplement till detta kan jag rekommendera "Tippvagnarna";
Köpt bild 8.jpg
Köpt bild 9.jpg
En billig sats, för runt 100-lappen, som innehåller fem tippvagnar. Om de kan "rulla" är tveksamt, inte minst när man inser att hjullen byggs ihop av flera lager etsade mässingsdelar. Kul och spännande lösning.

Sammanfattningsvis. Prag är ett eldorado för oss med ett tekniskt hobbyintressen. Ett 30-tal hobbyaffärer, bokhandlare och museum - jag vänder snart kosan dit igen.

/Ola

Lihkströmsverken
Inlägg: 2060
Blev medlem: 29 dec 2011, 00:14

Re: Min resa till Prag september 2015

Inlägg av Lihkströmsverken »

Har så korrigerat en tråd från 2015 i vilken jag skrev en reserapport från Prag. Korrigeringen består i att jag lagt tillbaka bilder som försvann i och med att TinyPics bildtjänst upphörde. Dock konstaterar jag att några av mina "stående" bilder nu visas upp och ner, ett oförklarligt fenomen som jag ibland råkar ut för.

/Ola

Skriv svar

Återgå till "Kamratföreningen"