Toppbilden, visa:    


Ladugård i Västergötland

BAn
Inlägg: 801
Blev medlem: 23 okt 2012, 15:50
Ort: Sävedalen

Re: Ladugård i Västergötland

Inlägg av BAn »

Göran T skrev:[...] Den har byggts av ren omtanke om hästens välbefinnande under tiden lossning av hö skedde inne i ladan. Den gamle lantbrukaren som fortfarande bor kvar på gården berättade för mig att de tyckte hästen hade det tråkigt då den bara fick stå och titta rakt in i väggen. Eftersom det handlar om hårt arbete för hästen så utfodrades den nog med havre under tiden också, antingen via en tornister ("havrepåse" som någon sa´) eller en krubba som i så fall satt fast i väggen. Det såg jag dock ingen när jag var där. Jag skall göra ett återbesök vid Madkvarn ganska snart, nu när ladugården snart är färdig, för att visa den för de som bor där. [...]/Göran T
Oj Göran!
Det var en fin man! Berätta för honom att vi (nog är?) många som uppskattar det på Mötesspåret! :-T
Ta med en fin blomma!

Ibland tror jag att harmoniska hus hänger ihop med harmoniska människor. Det är nog så.

/Bengt
- en rest från sent fyrtiotal

Online
Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Ladugård i Västergötland

Inlägg av Johan Molin »

Ja, det är oerhört rörande. Jag tänkte nog mer på hästar som stod i boxar med en tvådelad dörr ut till friheten, där man kan öppna den övre halvan så hästen kan få titta ut. Så ser i alla fall flera boxar i stallet där min dotter har sin häst ut. Men det kan säkert stämma, att det var ovanligt i gamla allmoge-ekonomibyggnader. Göran vet alldeles säkert vad han pratar om!

Användarens profilbild
ford1929
Inlägg: 3891
Blev medlem: 24 aug 2014, 15:36
Ort: Luleå

Re: Ladugård i Västergötland

Inlägg av ford1929 »

Lantbrukaren var mån om den hästkraft som gjorde grovgörat..
O den omtanken fick han nog tillbaka av hästen

Platsen som hästen var på vid luckan var nog inte ordinarie stallplats
Eller?


Roger
Roger(Forden)

Göran T
Inlägg: 508
Blev medlem: 01 okt 2012, 11:36

Re: Ladugård i Västergötland

Inlägg av Göran T »

ford1929 skrev:Platsen som hästen var på vid luckan var nog inte ordinarie stallplats
Eller?Roger
Helt riktigt Roger. Luckan var som sagt bara till för hästens höga nöje när det lastades av hö eller annat inne i ladan. Övrig tid så stod den på ett annat ställe eller sommartid gick ute i någon av hagarna.
/Göran T
Att tänka fritt är stort.
Att tänka om är större.
Tage Danielsson

Användarens profilbild
ford1929
Inlägg: 3891
Blev medlem: 24 aug 2014, 15:36
Ort: Luleå

Re: Ladugård i Västergötland

Inlägg av ford1929 »

Misstänkte det,en ladugård av den storleken rymde både hölada,koplatser,stall evt
Höns.



Roger
Roger(Forden)

Göran T
Inlägg: 508
Blev medlem: 01 okt 2012, 11:36

Re: Ladugård i Västergötland

Inlägg av Göran T »

Jag tänkte visa några fler bilder på gårdsmiljön vid Madkvarn. Idag var jag och fotograferade hela gården och på bilderna syns några fler av gårdens byggnader. Två av dem mätte jag upp idag och skall påbörjas omgående när nu ladan är så gott som klar (fattas några gångjärn).
Bild Gården, så som jag såg den första gången.
Bild Samtliga hus är synliga på denna bild.
Bild
Bild
De båda ekonomibyggnaderna, varav en är det s k brygghuset (det med skorsten). Det andra är förmodligen en förrådsbyggnad.
Bild Här syns den gamla kvarnen med tillhörande uthus. Dessa två byggnader kommer inte att byggas utan jag fokuserar på den sammanhållna gårdsmiljön. I bakgrunden uppe till höger syns ladugården.
/Göran T
Senast redigerad av Göran T den 14 dec 2015, 16:01, redigerad totalt 1 gånger.
Att tänka fritt är stort.
Att tänka om är större.
Tage Danielsson

MickeC
Inlägg: 318
Blev medlem: 30 dec 2011, 23:12

Re: Ladugård i Västergötland

Inlägg av MickeC »

Ser ut som en mycket trevlig miljö att avbilda, ser fram mot att följa det fortsatta bygget :)
//Micke C
VMJF - FREMO
Hökerum som N-RE
Crawford Valley i americaN

BAn
Inlägg: 801
Blev medlem: 23 okt 2012, 15:50
Ort: Sävedalen

Re: Ladugård i Västergötland

Inlägg av BAn »

Inte så mycket som förändrats sedan häst och vagn-tiden tydligen, att döma av de svart-vita fotona här:
http://www.slotanatur.se/369577944

/Bengt
- en rest från sent fyrtiotal

Online
Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Ladugård i Västergötland

Inlägg av Johan Molin »

Tack för den länken! I förlängningen borde ju Görans kommande diorama inhysas på den hemsidan också (om han själv vill vill säga ...)!

Göran T
Inlägg: 508
Blev medlem: 01 okt 2012, 11:36

Re: Ladugård i Västergötland

Inlägg av Göran T »

Ja det var en trevlig hemsida Bengt. Den hade jag faktiskt inte sett så tack för den. Men det känns verkligen som om tiden stått stilla på gården. Det skulle vara väldigt roligt att få komma in i ladan och titta men Sven-Olof Madeskog är gammal och hör väldigt dåligt. Trots allt, ganska pigg men svår att kommunicera med pga av den dåliga hörseln. Jag skall försöka igen till våren och fråga om han inte vill berätta lite mer om gården. Det skulle vara roligt att få med lite på film eller i alla fall i en ljudupptagning.
När jag byggt klart gårdsmiljön så kan jag givetvis visa den för hembygdsföreningen i Slöta men framförallt för gårdens ägare och för modellkamrater.
Nu är alla delar på plats på ladugården och nu skall stengrunden tillverkas och modellen passas in på modulen. Fick även in höet på skullen. Luckorna till höskullen går givetvis att stänga. Annars ruttnar ju höet!
Bild
/Göran T
Att tänka fritt är stort.
Att tänka om är större.
Tage Danielsson

Användarens profilbild
P Falk
Inlägg: 2894
Blev medlem: 20 apr 2012, 10:56
Ort: Gråbo

Re: Ladugård i Västergötland

Inlägg av P Falk »

En helt underbar modell, Göran! Dom små hasparna i överkant på dörra lyfter ju detaljnivån till oanad höjd, för att inte tala om kattluckorna, lite vinda o skeva. Underbart. Höet var rörläggar-lin tyckte jag mig läsa någonstans. Visst var det så? [JC_doubleup.gif]
---------------------------------------
Medlem i MRW. http://www.mrw1.se

Online
Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Ladugård i Västergötland

Inlägg av Johan Molin »

Jag har för mig att Pendon använder rörläggar-hampa till sina halmtak (nåväl, i början använde väl Roye England kinesiskt människohår från en frisersalong ...).
Panduro har haft danskt lin i sitt sortiment. Jag har två stora nystan, som torde räcka min livstid ut för diverse olika ändamål.

Göran T
Inlägg: 508
Blev medlem: 01 okt 2012, 11:36

Re: Ladugård i Västergötland

Inlägg av Göran T »

P Falk skrev: Höet var rörläggar-lin tyckte jag mig läsa någonstans. Visst var det så? [JC_doubleup.gif]
Ja det stämmer Peter. Det går lätt att färga men filtar gärna ihop sig efter att det torkat så därför får jag karda lintovorna efter att de torkat men då blir det rakt och fint igen. Jag har även använt färgat lin till mina höhässjor. Fler ska dock tillverkas. På flera ställen i VWJ:s närområde är det ständigt höbärgning.
Johan Molin skrev:Jag har för mig att Pendon använder rörläggar-hampa till sina halmtak (nåväl, i början använde väl Roye England kinesiskt människohår från en frisersalong ...).
Panduro har haft danskt lin i sitt sortiment. Jag har två stora nystan, som torde räcka min livstid ut för diverse olika ändamål.
Plumbers hemp blev ett begrepp i samband med läsningen av Chris Piltons bok "Cottage modelling for Pendon" men jag tycker att det går lika bra med lin (vilket tydligen svenska VVS-installatörer tycker också). Nu har jag ju i och för sig inte testat att bygga en kåk med halm/vasstak så jag ska nog inte yttra mig om detta. Pendons kåkar ser ju dock förträffliga ut så det är säkert bra.
Ett danskt nystan ligger också i landskapslådan men det har jag inte testat ännu men tycker att detta lin känns tunnare än bunten rörmokarlin med som jag har. Därmed inte sagt att det är dåligt. Som sagt, kan man använda kinsesiskt hår så funkar nog danskt lin också. Allt beror ju på vad man ska göra med det.
Att tänka fritt är stort.
Att tänka om är större.
Tage Danielsson

Användarens profilbild
P Falk
Inlägg: 2894
Blev medlem: 20 apr 2012, 10:56
Ort: Gråbo

Re: Ladugård i Västergötland

Inlägg av P Falk »

Tack för förtydligande; Göran o Johan.
Ja, det verkar då vara beprövat det där med linet. Tänkte också på Pendons fina halmtak, när vi var där för ett par år sedan. Fantastiskt vackert!
En lada är ju så vanligt förekommande runt om i landet att den bör passa in på de flesta anläggningar. Så det blir att försöka färga in lite från en hampa ute bland rörprylarna i garaget till kommande häschor eller höstackar. Gäller att inte ta "gängtapen" bara, för de blir inge bra... :lol:
---------------------------------------
Medlem i MRW. http://www.mrw1.se

Online
Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Ladugård i Västergötland

Inlägg av Johan Molin »

Denna tidigare tråd innehöll ju en del matnyttigt i ämnet. Det hälsingska ritningsarkiv som jag refererar till i tråden haer tyvärr inte dykt upp igen ...

http://www.motessparet.se/viewtopic.php?f=15&t=838

Användarens profilbild
P Falk
Inlägg: 2894
Blev medlem: 20 apr 2012, 10:56
Ort: Gråbo

Re: Ladugård i Västergötland

Inlägg av P Falk »

Oj, det är ju så man skäms... :oops:
Den tråden hade jag glömt helt. Där fanns ju massor av matnyttigt "bra-att-ha"... Tack för påminnelsen, Johan! :-T
---------------------------------------
Medlem i MRW. http://www.mrw1.se

Göran T
Inlägg: 508
Blev medlem: 01 okt 2012, 11:36

Re: Ladugård i Västergötland

Inlägg av Göran T »

Ladan har grävts ner på plats och början till grundmur har passats in. Nu skall grunden "kallmuras" med lufttorkande DAS-lera. Roade mig med att leka lite med bilden av ladan i Photoshop för att se hur den tar sig ut med ett riktigt landskap runtomkring och med tranor i luften.
Visst saknar man stengrunden?
Bild
Göran T
Att tänka fritt är stort.
Att tänka om är större.
Tage Danielsson

MickeC
Inlägg: 318
Blev medlem: 30 dec 2011, 23:12

Re: Ladugård i Västergötland

Inlägg av MickeC »

Snyggt! Och nu han vi se fram mot ett grundläggande reportage kanske!
//Micke C
VMJF - FREMO
Hökerum som N-RE
Crawford Valley i americaN

Online
Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Ladugård i Västergötland

Inlägg av Johan Molin »

Ja nu får Göran visa att han är av samma kaliber som de gamla vaxholmsbåtskepparna på 1950-talet, om vilka man sade att "de visste hur man kunde navigera i grund och botten" ... :-CO

Göran T
Inlägg: 508
Blev medlem: 01 okt 2012, 11:36

Re: Ladugård i Västergötland

Inlägg av Göran T »

Sådär ja!
I modellernas värld är det inte alltid säkert att man saker och ting i samma följd som i verkligheten. Ladan i Madkvarn avslutas därför med grunden. Någon artikel blir det inte om detta men så mycket kan sägas att det är DAS-lera mot en "stödmur" av 1,5 mm plastikard (vet inte varför jag köpt så tjock men till detta fungerade den). Sedan har jag suttit och rullat stenar (Rolling Stones :=f ) och tryckt fast mot plastikarden. Därefter lite efterarbete med olika tandläkarpetmojverktyg och slutligen målning med väl utspädd svart och brun färg. Less is more!
Bild
/Göran T
Senast redigerad av Göran T den 14 dec 2015, 16:05, redigerad totalt 1 gånger.
Att tänka fritt är stort.
Att tänka om är större.
Tage Danielsson

MickeC
Inlägg: 318
Blev medlem: 30 dec 2011, 23:12

Re: Ladugård i Västergötland

Inlägg av MickeC »

Snyggt blev det!
//Micke C
VMJF - FREMO
Hökerum som N-RE
Crawford Valley i americaN

Användarens profilbild
P Falk
Inlägg: 2894
Blev medlem: 20 apr 2012, 10:56
Ort: Gråbo

Re: Ladugård i Västergötland

Inlägg av P Falk »

Så fantastiskt snyggt bygge det här, Göran! Elegant lösning med leran på plasticarden. [JC_doubleup.gif]
---------------------------------------
Medlem i MRW. http://www.mrw1.se

Sture Bylén

Re: Ladugård i Västergötland

Inlägg av Sture Bylén »

Göran T skrev:lite efterarbete med olika tandläkarpetmojverktyg
Fantastisk "tandsten", måste man säga..... ;)

Online
Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Ladugård i Västergötland

Inlägg av Johan Molin »

Kanske även kan kallas för rotfyllning? :=u

Hursomhelst, en fantastisk byggnad! [JC_doubleup.gif] [JC_doubleup.gif] [JC_doubleup.gif]

Göran T
Inlägg: 508
Blev medlem: 01 okt 2012, 11:36

Re: Ladugård i Västergötland

Inlägg av Göran T »

Ingen ladugård utan en rejäl gödselstack. Gärna placerad på "baksidan"...
Bild
/Göran T
Senast redigerad av Göran T den 14 dec 2015, 16:06, redigerad totalt 1 gånger.
Att tänka fritt är stort.
Att tänka om är större.
Tage Danielsson

Online
Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Ladugård i Västergötland

Inlägg av Johan Molin »

Ibland känner man att det är tur att vi inte kommit så långt ännu att man kan modellera dofter också ... :-CO

Å andra sidan, hellre kogödsel än gris-urin, för att uttrycka det vårdat.

Och Leif Palms gamla fina modell av massafabriken i Vaggeryd ska vi inte tala om. När jag var i cirka sexårsåldern åkte vi igenom samhället, och jag hade då fått veta att befolkningen där hade drabbats av "paratyfus" som gjorde att man blev väldigt dålig i magen (det är det vi kallar salmonella i dag ...). Och det var ju solklart att de hade, det kändes ju långa vägar på lukten! :=u

Användarens profilbild
1956
Inlägg: 6065
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:13
Ort: Brantevik

Re: Ladugård i Västergötland

Inlägg av 1956 »

Göran T skrev:Ingen ladugård utan en rejäl gödselstack. Gärna placerad på "baksidan"...
Bild
/Göran T
Hatten av för det här, Göran! Bättre än så här blir det inte, finstämt och konstnärligt utfört! [JC_doubleup.gif]

thorpe
Inlägg: 2393
Blev medlem: 28 dec 2011, 22:11

Re: Ladugård i Västergötland

Inlägg av thorpe »

Johan Molin skrev:Ibland känner man att det är tur att vi inte kommit så långt ännu att man kan modellera dofter också ... :-CO
Kan man inte lägga dit en liten klutt kosk-t? :roll:
Bortsett från det, mycket fint.

Göran T
Inlägg: 508
Blev medlem: 01 okt 2012, 11:36

Re: Ladugård i Västergötland

Inlägg av Göran T »

Jag har haft lite paus efter ladugårdsbygget som tog en del kraft. Har under mellandagar och tiden därefter varit sysselsatt med ett scratchbygge av en vagn som jag kanske får återkomma till småningom. Dock inte i denna tråd. Det som från början var tänkt att bli endast en modell av ladugården vid Madkvarn har nu vuxit i omfång och mina planer är att bygga hela gårdsmiljön i modell. Just nu håller jag på med de båda uthusen där det ena varit drängstuga och brygghus (dock inte samtidigt) samt förrådsbyggnad. Även dessa byggnader uppvisar lite olika byggnadsstilar och är trots sin litenhet en utmaning. Dessutom, vill jag göra anspråk på att modellera hela miljön så måste jag ju bygga dem.
Jag fortsätter att bygga i trä, även dessa små hus och det kommer nog att bli materialvalet till boningshuset också.
Bild
/Göran T
Att tänka fritt är stort.
Att tänka om är större.
Tage Danielsson

Online
Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Ladugård i Västergötland

Inlägg av Johan Molin »

Så spännande det ska bli att följa!!! [JC_doubleup.gif]

Användarens profilbild
StefanChrister
Inlägg: 520
Blev medlem: 05 nov 2015, 16:06
Ort: Stockholm

Re: Ladugård i Västergötland

Inlägg av StefanChrister »

Göran T skrev:Jag har haft lite paus efter ladugårdsbygget som tog en del kraft. Har under mellandagar och tiden därefter varit sysselsatt med ett scratchbygge av en vagn som jag kanske får återkomma till småningom. Dock inte i denna tråd. Det som från början var tänkt att bli endast en modell av ladugården vid Madkvarn har nu vuxit i omfång och mina planer är att bygga hela gårdsmiljön i modell. Just nu håller jag på med de båda uthusen där det ena varit drängstuga och brygghus (dock inte samtidigt) samt förrådsbyggnad. Även dessa byggnader uppvisar lite olika byggnadsstilar och är trots sin litenhet en utmaning. Dessutom, vill jag göra anspråk på att modellera hela miljön så måste jag ju bygga dem.
Jag fortsätter att bygga i trä, även dessa små hus och det kommer nog att bli materialvalet till boningshuset också.
Bild
/Göran T
MUMMA!!!! :-CO

Användarens profilbild
ford1929
Inlägg: 3891
Blev medlem: 24 aug 2014, 15:36
Ort: Luleå

Re: Ladugård i Västergötland

Inlägg av ford1929 »

Omvända klädnypor. ,,mycket smart [JC_doubleup.gif]
Trä är kul att bygga med


Roger
Roger(Forden)

BoIS:aren
Inlägg: 987
Blev medlem: 03 jan 2012, 17:30

Re: Ladugård i Västergötland

Inlägg av BoIS:aren »

Göran T skrev:Ingen ladugård utan en rejäl gödselstack. Gärna placerad på "baksidan"...
Bild
/Göran T
Bara att applådera. "Skitsnyggt"!! :)
/Janne

Skalman
Inlägg: 4
Blev medlem: 08 mar 2016, 20:30

Re: Ladugård i Västergötland

Inlägg av Skalman »

Jag var på visit hos Göran T i höstas och beskådade såväl ladugård som Ebbetorp och Rödesund. Väldigt trevligt och en mycket vacker anläggning.

Online
Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Ladugård i Västergötland

Inlägg av Johan Molin »

Det låter som ett mycket trevligt möte! Jag försår också att Görans verk är lika fina i verkligheten som på bild!

Göran T
Inlägg: 508
Blev medlem: 01 okt 2012, 11:36

Re: Ladugård i Västergötland

Inlägg av Göran T »

Inte bara ladugårdsbygget är klart utan hela gårdens fastighetsbestånd (sånär som på jordkällaren). Nu återstår att detaljera miljön men vill ändå presentera dioramat i sitt nuvarande utseende och samtidigt önska er alla en God jul och ett gott nytt 2017.
Bild
Göran T
Att tänka fritt är stort.
Att tänka om är större.
Tage Danielsson

PeO
Inlägg: 3061
Blev medlem: 14 jul 2012, 22:02

Re: Ladugård i Västergötland

Inlägg av PeO »

I höstsolens glans bland Västgötabergen.
Är det en synvilla på villan, eller har du fått till lite lagom svank på taket på mangårdsbyggnaden?

Online
Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Ladugård i Västergötland

Inlägg av Johan Molin »

Denna bild får mig att tänka på Krister Brandts filosoferande kring hur man ska relatera till en bild av en modell som är så välgjord att man inte längre kan se att det är en modell ...

Otroligt fint! God Jul och Gott Nytt År själv, Göran! [JC_doubleup.gif] [JC_doubleup.gif] [JC_doubleup.gif]

S Johansson
Inlägg: 1310
Blev medlem: 30 jan 2012, 18:05

Re: Ladugård i Västergötland

Inlägg av S Johansson »

[quote="Göran T" Nu återstår att detaljera miljön men vill ändå presentera dioramat i sitt nuvarande utseende och samtidigt önska er alla en God jul och ett gott nytt 2017.

Göran T[/quote]

Mycket fint! När du kommit så här långt blir den sista detaljeringen extra rolig. Under den tid du återskapar var det liv och rörelse med djur, folk och redskap på alla dessa små gårdar. Och God Jul! /SJ

BAn
Inlägg: 801
Blev medlem: 23 okt 2012, 15:50
Ort: Sävedalen

Re: Ladugård i Västergötland

Inlägg av BAn »

Göran T skrev:Inte bara ladugårdsbygget är klart utan hela gårdens fastighetsbestånd (sånär som på jordkällaren).
Mäkta imponerande - och trevliga hönor finns där också! [JC_doubleup.gif]

När du sedan börjar känna dig sysslolös, så fanns där ju en kvarn också - med intressant vattenförsörjningssystem. "Madkvarn är en överfallskvarn med 10 alnars fallhöjd. Kvarnen har haft ett vattenhjul och två malstenspar. [...] Via en 250 m lång kvarnränna leddes vattnet till vattenhjulet. [...] Bostad för mjölnaren fanns i en flygelbyggnad till gårdshuset. " Sträckningen framgår av gamla kartor och moderna flygfoton, och kvarnbyggnaden finns kvar i skala 87:1. Mjölnarens bostad har du ju redan byggt.
http://www.slotanatur.se/369577944

Vad folket hette står i kyrkböckerna!

God jul och gott nytt år byggmästar'n!

/Bengt
- en rest från sent fyrtiotal

Göran T
Inlägg: 508
Blev medlem: 01 okt 2012, 11:36

Re: Ladugård i Västergötland

Inlägg av Göran T »

PeO skrev:I höstsolens glans bland Västgötabergen.
Är det en synvilla på villan, eller har du fått till lite lagom svank på taket på mangårdsbyggnaden?
Det är nog en synvilla PeO. Jag har i alla fall inte avsiktligt eftersträvat det på mangårdsbyggnaden. Däremot är ladan skev och vind med svank på taket,
Johan Molin skrev:Denna bild får mig att tänka på Krister Brandts filosoferande kring hur man ska relatera till en bild av en modell som är så välgjord att man inte längre kan se att det är en modell ...
Otroligt fint! God Jul och Gott Nytt År själv, Göran! [JC_doubleup.gif] [JC_doubleup.gif] [JC_doubleup.gif]
Det var liksom det som var meningen Johan. Roligt att det lyckades så väl. Befintligt solljus hjälper till att sätta skuggorna på rätt ställe. Har jag möjlighet fotograferar jag gärna, i synnerhet miljöer och kåkar, i dagsljus utomhus.
BAn skrev:
Göran T skrev:Inte bara ladugårdsbygget är klart utan hela gårdens fastighetsbestånd (sånär som på jordkällaren).
Mäkta imponerande - och trevliga hönor finns där också! [JC_doubleup.gif]
God jul och gott nytt år byggmästar'n!
/Bengt
Tack Bengt. Hönorna håller på att bli flera. Just nu ligger det mängder av detaljer som skall "garnera" hela gårdsmiljön. Det är allt från höns av rasen New Hampshire och Vit Leghorn till Massey Ferguson traktor och hästriva. Och allt däremellan. En lantgård på 1950-talet är som Stig mycket riktigt påpekar en livfull miljö med mängder av detaljer. Madkvarn är inget undantag.
/Göran T
Att tänka fritt är stort.
Att tänka om är större.
Tage Danielsson

Användarens profilbild
1956
Inlägg: 6065
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:13
Ort: Brantevik

Re: Ladugård i Västergötland

Inlägg av 1956 »

Hatten av Göran, bättre än sådär blir det inte! [JC_doubleup.gif]

Göran T
Inlägg: 508
Blev medlem: 01 okt 2012, 11:36

Re: Ladugård i Västergötland

Inlägg av Göran T »

1956 skrev:Hatten av Göran, bättre än sådär blir det inte! [JC_doubleup.gif]
Tack Rickard!
Slutresultatet hänger intimt samman med en mångårig "kärleksrelation" till denna charmiga och helt oemotståndliga gårdsmiljö. Det var kärlek vid första ögonkastet för ca 6-7 år sedan då jag cyklade förbi stället för första gången och redan då ropade byggnaderna sitt tydliga budskap till mig: "- Bygg oss i modell! Allihop!"
Nu är det gjort!
/Göran T
Att tänka fritt är stort.
Att tänka om är större.
Tage Danielsson

Online
Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Ladugård i Västergötland

Inlägg av Johan Molin »

Det är allt från höns av rasen New Hampshire och Vit Leghorn ...
Vilket påminner mig om en historia med en legendarisk kanalbåtskapten ombord på s/s PALLAS, som blev tillfrågad av en amerikansk dam som reste på kanalen, vad det var för kor hon skymtade vid kanalbankarna, varpå kaptenen svarade "Det är Leghorn, Mrs!", varpå hon drog sig tillbaka från bryggan, mycket nöjd med kaptenens kunskaper och rappa svar.

Styrmannen påpekade därpå för sin kapten, att "Nej men Leghorn, det är ju höns!" varpå kaptenen endast svarade "Kan så vara, men det vet ju inte hon ..."

Göran T
Inlägg: 508
Blev medlem: 01 okt 2012, 11:36

Re: Ladugård i Västergötland

Inlägg av Göran T »

Gjorde i tisdags en utflykt till Habo Hobby för att bunkra lite Evergreen och Vallejo färger och passade även på att passera gården Madkvarn som solade sig i det vackra släpljuset i december. Tog även en bild på kvarnen som gett hela fastigheten dess namn.
Bild
Bild
/Göran T
Att tänka fritt är stort.
Att tänka om är större.
Tage Danielsson

Online
Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Ladugård i Västergötland

Inlägg av Johan Molin »

Jag förstår att det kliar i modellbyggarfingrarna! Vackert foto i vintersolen för övrigt.

Sture Bylén

Re: Ladugård i Västergötland

Inlägg av Sture Bylén »

Fanken vad alla är aktiva... :(
Nu får man rycka upp sig!

Göran T
Inlägg: 508
Blev medlem: 01 okt 2012, 11:36

Re: Ladugård i Västergötland

Inlägg av Göran T »

Sture Bylén skrev:Fanken vad alla är aktiva... :(
Nu får man rycka upp sig!
Men du har ju byggt färdigt Sture. Det är alla vi andra som äntligen ser en chans att komma ikapp dig nu när du har byggt klart.
Hur går det med träningen förresten? Visst var det Triathlon? ;)
/Göran T
Att tänka fritt är stort.
Att tänka om är större.
Tage Danielsson

Mölle-Mats
Inlägg: 7838
Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
Ort: Mölle

Re: Ladugård i Västergötland

Inlägg av Mölle-Mats »

Göran T skrev:
Sture Bylén skrev:Fanken vad alla är aktiva... :(
Nu får man rycka upp sig!
Men du har ju byggt färdigt Sture. Det är alla vi andra som äntligen ser en chans att komma ikapp dig nu när du har byggt klart.
Hur går det med träningen förresten? Visst var det Triathlon? ;)
Haha, ja triathlon utlovade ju herr Bylén i ett svagt ögonblick att han nu ska ägna sig åt när 1/4:e-del av hans anläggning är klar! Skulle nog kunna bli ett och annat kul videoreportage kring den satsningen, vi har väl fått en liten förvarning om hans kvaliteter som idrottare i form av bilder på när han badar med sin kanot i Dalälvens svarta vatten! :-BS

Men alldeles nyss så levererade han sitt nyårslöfte inför 2017 i sin egen tråd, och det innebär att han ska ägna det kommande året åt plankstrykning i skala 1:2,5. Så nu får alla vi som tycker det är roligare att titta på färg som torkar på en vägg än på en fotbollsmatch säkert vårt lystmäte tillgodosett - det blir väl en oändlig videoserie i hur många avsnitt som helst, där vartenda penseldrag kommer att redovisas i detalj! :-JJ
Also sprach der Matserschmitt!

Göran T
Inlägg: 508
Blev medlem: 01 okt 2012, 11:36

Re: Ladugård i Västergötland

Inlägg av Göran T »

Mölle-Mats skrev: Haha, ja triathlon utlovade ju herr Bylén i ett svagt ögonblick att han nu ska ägna sig åt när 1/4:e-del av hans anläggning är klar! Skulle nog kunna bli ett och annat kul videoreportage kring den satsningen, vi har väl fått en liten förvarning om hans kvaliteter som idrottare i form av bilder på när han badar med sin kanot i Dalälvens svarta vatten! :-BS
Simning kan bli en del av en misslyckad kanotpaddling. I Triathlon ingår ju momentet cykel. Det kan inte vara bra för blodtrycket. Kolla på det här: https://youtu.be/w_oawEaQ22M
/Göran T
Att tänka fritt är stort.
Att tänka om är större.
Tage Danielsson

Skriv svar

Återgå till "Andra Byggnader"