Toppbilden, visa:    


Ladugård i Västergötland

Göran T
Inlägg: 508
Blev medlem: 01 okt 2012, 11:36

Ladugård i Västergötland

Inlägg av Göran T »

Just nu har intresset för byggandet av hus i stationssamhället Rödesund förskjutits åt den mer agrart orienterade arkitekturen. Detta skedde efter att undertecknad i somras hittade några mätskisser i en låda. Ladugården vid Madkvarn är en riktig 5-poängare enligt mitt sätt att se. Den har allt! Såväl, skiftesverk, liggande timmer, stående panel med läkt och panel täckt med "bakar". Och en utmanande, kallmurad naturstensgrund.
Bygget har påbörjats men än är det inte så mycket att visa. Tills vidare får ni dregla över förebilden.
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
/Göran T
Att tänka fritt är stort.
Att tänka om är större.
Tage Danielsson

MickeC
Inlägg: 318
Blev medlem: 30 dec 2011, 23:12

Re: Ladugård i Västergötland

Inlägg av MickeC »

Det här ser vi fram mot att följa bygget av [JC_doubleup.gif]
//Micke C
VMJF - FREMO
Hökerum som N-RE
Crawford Valley i americaN

Användarens profilbild
P Falk
Inlägg: 2894
Blev medlem: 20 apr 2012, 10:56
Ort: Gråbo

Re: Ladugård i Västergötland

Inlägg av P Falk »

Vilken härlig utmaning, Göran!
Finns ganska gott om liknande byggnader i våra trakter. Det svåra kan vara att hitta dom bara, men promenader in på ödsliga vägar brukar ge resultat. ;) Den här innehåller verkligen det mesta. Bara fasaden hat ju en underbar patina och fina detaljer sneda och vinda vinklar, kattluckor o en massa annat.
Ser fram emot en liten trevlig byggtråd. Tänker du dig i trä, eller styrén?
---------------------------------------
Medlem i MRW. http://www.mrw1.se

Användarens profilbild
LYR
Inlägg: 999
Blev medlem: 29 dec 2011, 22:07

Re: Ladugård i Västergötland

Inlägg av LYR »

En värdefull förebild, med en patina och spår av många generationers verksamhet.
Inspirerande objekt för modellgestaltning - lycka till med bygget!
/LYR

Sture Bylén

Re: Ladugård i Västergötland

Inlägg av Sture Bylén »

Verkligen en höjdare! [JC_doubleup.gif]
Nu väntar vi på första byggbilden, Göran.
Från ax till ladugård..... ;)

BAn
Inlägg: 801
Blev medlem: 23 okt 2012, 15:50
Ort: Sävedalen

Re: Ladugård i Västergötland

Inlägg av BAn »

Göran T skrev: Bygget har påbörjats men än är det inte så mycket att visa.
Man kan ju konstatera att det finns kluriga byggubbar i Västergötland - både förr och nu! :-J

/Bengt
- en rest från sent fyrtiotal

Göran T
Inlägg: 508
Blev medlem: 01 okt 2012, 11:36

Re: Ladugård i Västergötland

Inlägg av Göran T »

Detta är en byggnad med en hel del historia och jag kommer att berätta dem efter hand. Just nu har jag färdigställt "baksidan" alltså den sida som vetter mot slänten. Mycket arbete har det varit eftersom skiftesverket limmats planka-för-planka. Jag har använt prefabricerad Northeastern för de sidor som har stående panel med plank men mycket skärande och filande har det blivit för att få till det lite ojämna utseende som sådana äldre och lite slitna väggar har. Så svaret på din fråga Peter är: Trä! Det känns rätt att bygga i just detta material. Det är en stor byggnad - baksidan mäter hela 30 meter så det blir en hel del pyssel. Och det bästa är att det gör inget om huset blir lite skevt och snett, för så ser det ju ut i verkligheten :-CO
Återkommer med lite bilder redan ikväll.
/Göran T
Att tänka fritt är stort.
Att tänka om är större.
Tage Danielsson

PeO
Inlägg: 3061
Blev medlem: 14 jul 2012, 22:02

Re: Ladugård i Västergötland

Inlägg av PeO »

Göran T skrev: det gör inget om huset blir lite skevt och snett, för så ser det ju ut i verkligheten :-CO
/Göran T
Du menar väl inte att det skulle göra saken lättare - och få det att gå ihop i sista hörnet :o
Skämt åsido sa' grönsakshandlar'n, det här är kulturhistoria på väg att försvinna. I dagens samhälle, styrt av unga kvartalsekonomer, måste vi bevara minnet av våra rötter. Det var människor som verkade här, i "enkla" byggnader, som byggde upp vårt välfärdssamhälle.
Du har onekligen hittat en byggnad med många byggnadssätt. Man tager om man så hafva kan, sa' Kajsa Varg.

Användarens profilbild
Koster
Inlägg: 333
Blev medlem: 28 dec 2011, 22:15
Ort: Partille

Re: Ladugård i Västergötland

Inlägg av Koster »

Det ser ut att bli ett roligt bygge med många sköna detaljer. Vi ser fram i mot att få följa detta.
/Tomas

Användarens profilbild
P Falk
Inlägg: 2894
Blev medlem: 20 apr 2012, 10:56
Ort: Gråbo

Re: Ladugård i Västergötland

Inlägg av P Falk »

Göran T skrev:...Jag har använt prefabricerad Northeastern för de sidor som har stående panel med plank men mycket skärande och filande har det blivit för att få till det lite ojämna utseende som sådana äldre och lite slitna väggar har. Så svaret på din fråga Peter är: Trä! Det känns rätt att bygga i just detta material.
/Göran T
Ja, det känns som en härlig kåk att tälja ut i trä. Så spännande med de olika typerna av panel som syns på dina bilder.
Göran T skrev:Återkommer med lite bilder redan ikväll.
/Göran T
Ja, jag dreglar redan... :-T
---------------------------------------
Medlem i MRW. http://www.mrw1.se

Användarens profilbild
P Ekstrand
Inlägg: 623
Blev medlem: 29 dec 2011, 22:33
Ort: Ingarö
Kontakt:

Re: Ladugård i Västergötland

Inlägg av P Ekstrand »

Hej !

Det ska bli kul att se bygget av ladugården [JC_doubleup.gif]

MvH
Pär

Användarens profilbild
ollef
Inlägg: 885
Blev medlem: 28 dec 2011, 22:09
Ort: Skultuna
Kontakt:

Re: Ladugård i Västergötland

Inlägg av ollef »

En byggnad helt i min smak. :=KOMP
En sådan där man känner att väggarna skulle vilja berätta allt som hänt under åren.

Har samlat på mig bilder på några liknande byggnader som någon gång skall byggas på en "skogssektion".
Men det ligger fortfarande långt fram. Först måste det Brittiska infaller få tona ut..........
Olle Frykmo - Kör i skala N - En mellansvensk modelljärnväg
med starka kopplingar till Frykmo Modellbyggeri/Frykmodell

Göran T
Inlägg: 508
Blev medlem: 01 okt 2012, 11:36

Re: Ladugård i Västergötland

Inlägg av Göran T »

Roligt att ladugården väcker era känslor och inspiration till liv. Jag skall försöka landa bygget inom rimlig tid och just nu så är tre väggar färdiga. Några dörrar återstår på gaveln och på "baksidan". Min målsättning är att ha ladugården klar till Sydostträffen i Blekinge när den infaller någon gång i februari.
Här följer några bilder på de tre väggar som är klara. Jag har varit ganska tuff mot Northeasternflaken och skrapat den med stålraderare för att få lite sprickor och ränder i plankväggarna. Därför är det lite träfjun som sticker upp här och var men jag tror att dessa lägger sig när jag börjar måla. Dörrarna är limmade bräda för bräda och är i nuläget bara löst monterade. Några av dem skall vara öppningsbara. Det är alltid kul att förändra utseendet på ett hus genom en så förhållandevis enkel åtgärd.
Bild
Bild
Närbild på baksidan med skiftesverk.
Bild
Närbild på väggen som vetter in mot gårdsplanen. Notera "bakarna" som väggen är klädd med. Till uthus var det inte ovanligt att man använde det yttersta på stocken utan att kantsåga denna. Det var ju enklare virke men dög till att täta springor i en lada.Bild
De tre vägarna provisoriskt resta.
/Göran T
Att tänka fritt är stort.
Att tänka om är större.
Tage Danielsson

PeO
Inlägg: 3061
Blev medlem: 14 jul 2012, 22:02

Re: Ladugård i Västergötland

Inlägg av PeO »

De väggar som var klädda med bakar, kunde ofta ha okantade bräder som klädselbräder. Smedjan i Hössna, vet inte om jag visat den på bild, är ett exempel, det enda jag byggt.

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Ladugård i Västergötland

Inlägg av Johan Molin »

Ytterligare en rent kulturhistorisk gärning på gång från Göran ser jag! [JC_doubleup.gif] [JC_doubleup.gif] [JC_doubleup.gif]

Arne Lindgren
Inlägg: 2017
Blev medlem: 28 dec 2011, 22:39
Ort: Bålsta

Re: Ladugård i Västergötland

Inlägg av Arne Lindgren »

Nästan så jag väljer att blunda... jag har för många knappt påbörjade projekt och ett till skulle ta tid&kraft från dom andra. Men att testa din byggteknik lockar kollossalt. [JC_doubleup.gif] [JC_doubleup.gif] [JC_doubleup.gif]

Göran T
Inlägg: 508
Blev medlem: 01 okt 2012, 11:36

Re: Ladugård i Västergötland

Inlägg av Göran T »

PeO skrev:De väggar som var klädda med bakar, kunde ofta ha okantade bräder som klädselbräder.
Hmm...det är nog det jag menar PeO...
Johan Molin skrev:Ytterligare en rent kulturhistorisk gärning på gång från Göran ser jag! [JC_doubleup.gif] [JC_doubleup.gif] [JC_doubleup.gif]
Tack Johan. Vi får väl se var det slutar. Hela gårdsmiljön är egentligen det jag helst vill bygga men jag börjar med ladugården. Det är den riktigt stora utmaningen!
Arne Lindgren skrev:Nästan så jag väljer att blunda... jag har för många knappt påbörjade projekt och ett till skulle ta tid&kraft från dom andra. Men att testa din byggteknik lockar kollossalt. [JC_doubleup.gif] [JC_doubleup.gif] [JC_doubleup.gif]
Hä´bar´å´åk Arne! Påbörjade projekt??? Nu förstår jag inte alls vad du syftar på.... :oops:
/Göran T
Att tänka fritt är stort.
Att tänka om är större.
Tage Danielsson

PeO
Inlägg: 3061
Blev medlem: 14 jul 2012, 22:02

Re: Ladugård i Västergötland

Inlägg av PeO »

Minnet sviktar här också. :oops: Jag trodde det var bakar på smedjan, men vid närmre titt var det ju okantade bräder. Det borde jag kommit ihåg sedan jag skar dem. Hembygdsföreningen har numera hand om smedjan.
Bild
Det var inte klädsen, utan det udda tillbygget jag fastnade för och mätte upp den efter att åkt förbi ett antal gånger.

Arne Lindgren
Inlägg: 2017
Blev medlem: 28 dec 2011, 22:39
Ort: Bålsta

Re: Ladugård i Västergötland

Inlägg av Arne Lindgren »

Göran T skrev: Hä´bar´å´åk Arne! Påbörjade projekt??? Nu förstår jag inte alls vad du syftar på.... :oops:
/Göran T
Jag hade tänkt avstå från MMM-juntan hos SMJ ikväll, men det gick inte, för den var redan inställd pga SMJ-möte i lokalen.

Men ikväll ska jag mura stenhus i 1/87, med riktiga stenar och bruk.
Och lägga en växel på en H09-modul.
Och testa att göra en gran-timmerstock så Arnesvall får nåt att flisa och Örnefors nåt att göra massa av (med etanol som bipodukt) :-BS

Sen gav radion en idé till diorama i morse...
Sen borde jag printa lite dekaler, två amerikanska lok ska försvenskas, varav ett via Spanien.
Och göra en sektionsskarv som ska bli Äckelberga... (flämt)

/Arne

Göran T
Inlägg: 508
Blev medlem: 01 okt 2012, 11:36

Re: Ladugård i Västergötland

Inlägg av Göran T »

Ladugårdsbygget går vidare. Nu börjar jag känna igen byggnaden. Luckan på "framsidan" ovanför den timrade delen av ladugården saknas men den skall tillverkas i helgen. De måste ju få in höet på höskullen. ;) Sedan är det ytterligare en hel del detaljer såsom dörrar och listverk som återstår innan jag börjar måla så smått.
Bild
Bild
Jag gillar den insnävade knuten som blivit till pga att det är en mycket trång och smal "ladugårdsgata" så att häst och vagn (senare traktor) skulle slippa "närkontakt" med ladan.
/Göran T
Senast redigerad av Göran T den 14 dec 2015, 16:04, redigerad totalt 1 gånger.
Att tänka fritt är stort.
Att tänka om är större.
Tage Danielsson

MickeC
Inlägg: 318
Blev medlem: 30 dec 2011, 23:12

Re: Ladugård i Västergötland

Inlägg av MickeC »

Snyggt [JC_doubleup.gif]
//Micke C
VMJF - FREMO
Hökerum som N-RE
Crawford Valley i americaN

PeO
Inlägg: 3061
Blev medlem: 14 jul 2012, 22:02

Re: Ladugård i Västergötland

Inlägg av PeO »

Göran T skrev:Bild
Jag gillar den insnävade knuten
Instämmer, den la' jag inte märke till på förebildsfotot, taket går ju hela vägen ner. Å andra sidan var inte vagnarna så höga på den tiden. Mätarskåpet torde ha bytts på senare år.

Göran T
Inlägg: 508
Blev medlem: 01 okt 2012, 11:36

Re: Ladugård i Västergötland

Inlägg av Göran T »

Så har det blivit lite färg på ladan också...
Bild
Närbild av den timrade delen.
Bild
Ladugården in mot ladugårdsgatan.
Bild
Baksidan.
Nu återstår, dörrar, dörrar, dörrar och luckor samt fönster. Och ett snyggt tvåkupigt tegeltak skall täcka alltihop.
Och kanske lite mer färg. Jag får se hur det ser ut när den torkat ordentligt.
/Göran T
Att tänka fritt är stort.
Att tänka om är större.
Tage Danielsson

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Ladugård i Västergötland

Inlägg av Johan Molin »

En imposant byggnad! Den kräver sina modiga kvadratcentimetrar ... [JC_doubleup.gif] [JC_doubleup.gif] :-T :-T

Användarens profilbild
Graffen
Inlägg: 1000
Blev medlem: 29 dec 2011, 16:49
Ort: Thumatorp
Kontakt:

Re: Ladugård i Västergötland

Inlägg av Graffen »

Toksnyggt!
Bild

PeO
Inlägg: 3061
Blev medlem: 14 jul 2012, 22:02

Re: Ladugård i Västergötland

Inlägg av PeO »

Tidens tand har helt klart gnagt. Jag tror t.o.m. att ett par brädor börjat ruttna i nederändan, så'nt där som man hellre ser i modell än i fullskala.

Göran T
Inlägg: 508
Blev medlem: 01 okt 2012, 11:36

Re: Ladugård i Västergötland

Inlägg av Göran T »

Ladugården är inte klar än på långa vägar men det bryr sig inte hönsen om.
Bild

Bild
Northeastern i all ära men det finns ju byggmaterial på närmare håll. Jag har aldrig använt tändstickssplint till modellbygge förut men för att göra denna timmervägg så fungerade det alldeles utmärkt.
Fortsättning följer. Just nu är det inpassning av tak samt tillverkning av gångjärn som pågår. Några av dörrarna skall göras öppningsbara.
/Göran T
Att tänka fritt är stort.
Att tänka om är större.
Tage Danielsson

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Ladugård i Västergötland

Inlägg av Johan Molin »

Underbart, särskilt hönan i fönstret! [JC_doubleup.gif] [JC_doubleup.gif] [JC_doubleup.gif]

PeO
Inlägg: 3061
Blev medlem: 14 jul 2012, 22:02

Re: Ladugård i Västergötland

Inlägg av PeO »


Användarens profilbild
Koster
Inlägg: 333
Blev medlem: 28 dec 2011, 22:15
Ort: Partille

Re: Ladugård i Västergötland

Inlägg av Koster »

Vilket mäktigt bygge du har fått till Göran. Det kräver ju lite plats för att få den planterad i sin anläggning men det finns ju hos dig.
/Tomas

BAn
Inlägg: 801
Blev medlem: 23 okt 2012, 15:50
Ort: Sävedalen

Re: Ladugård i Västergötland

Inlägg av BAn »

Johan Molin skrev:Underbart, särskilt hönan i fönstret! [JC_doubleup.gif] [JC_doubleup.gif] [JC_doubleup.gif]
I Skaraborg tydligen... https://youtu.be/mjqCtn_2RD4

/Bengt :-J
- en rest från sent fyrtiotal

Göran T
Inlägg: 508
Blev medlem: 01 okt 2012, 11:36

Re: Ladugård i Västergötland

Inlägg av Göran T »

Koster skrev:Vilket mäktigt bygge du har fått till Göran. Det kräver ju lite plats för att få den planterad i sin anläggning men det finns ju hos dig./Tomas
Den ska placeras tillsammans med några övriga kåkar på en modul som täcker ett av de två inspektionshålen vid Snärtan. Detta gör att jag kan ta med en del av VWJ:s närområde på träffar och liknande. Tyvärr blir det ju inte så mycket järnvägsanknytning men sådant brukar det ju vara ganska gott om ändå.
BAn skrev:I Skaraborg tydligen... https://youtu.be/mjqCtn_2RD4/Bengt :-J
Vilken actionrulle! Gestaltar livet på landet ganska bra... ;)
/Göran T
Att tänka fritt är stort.
Att tänka om är större.
Tage Danielsson

Göran T
Inlägg: 508
Blev medlem: 01 okt 2012, 11:36

Re: Ladugård i Västergötland

Inlägg av Göran T »

En liten rapport från landsbygden.
Dagarna går och bygget av ladugården går vidare. Mycket lägligt så börjar nu taket komma på i form av tvåkupigt tegel. Jag har också ägnat mig åt att göra dörrar och gångjärn så några av dem går att öppna och stänga. På bilderna syns "baksidan", eller den sida som vetter mot uppfarten till gården (Madkvarn ligger högt). Lite förvirrande vad som är bak och framsida på en ladugård och i så fall, i förhållande till vadå? Dörren i den timrade delen är dock dörren ut till gödselstacken och den låg alltid på baksidan av ladugården. Alltså, sett från boningshuset.
Särskild nöjd är jag med den skeva väggen (jämför med bilderna på förebilden tidigare i tråden). Takpannorna är ännu så länge inte vädrade men det kommer. tänkte bara jag skulle uppdatera så ni inte tror att jag somnat.
Bild
/Göran T
Att tänka fritt är stort.
Att tänka om är större.
Tage Danielsson

PeO
Inlägg: 3061
Blev medlem: 14 jul 2012, 22:02

Re: Ladugård i Västergötland

Inlägg av PeO »

Göran T skrev: Särskild nöjd är jag med den skeva väggen
/Göran T
Nästan lika skev som Kjells på Knarven ladugård. Den lär ha satt sig vid en om/tillbyggnad 1918. Det livar upp modellen.

Att tänka fritt är stort, men att tänka oförställt, det kan straffa sig i synnerhet om man tänker så uti tält.
Owe Thörnqvist.

Sture Bylén

Re: Ladugård i Västergötland

Inlägg av Sture Bylén »

Göran T skrev:Särskild nöjd är jag med den skeva väggen
Mycket bra! [JC_doubleup.gif] Det är ju mycket roligare att bygga skeva hus än hus där alla vinklar är räta.
Göran T skrev: Lite förvirrande vad som är bak och framsida på en ladugård och i så fall, i förhållande till vadå?
En av bylénismens grundtankar är att baksidan alltid är den sida som betraktaren inte ser. På en "mitt-i-rummet-anläggning" saknar alltså husen baksidor och alla sidor kan betraktas som framsidor. ;)

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Ladugård i Västergötland

Inlägg av Johan Molin »

Ja, det är ju en av baksidorna med den typen av anläggning ...

Användarens profilbild
ford1929
Inlägg: 3891
Blev medlem: 24 aug 2014, 15:36
Ort: Luleå

Re: Ladugård i Västergötland

Inlägg av ford1929 »

En av bylénismens grundtankar är att baksidan alltid är den sida som betraktaren inte ser. På en "mitt-i-rummet-anläggning" saknar alltså husen baksidor och alla sidor kan betraktas som framsidor. ;)
:o
Särskild nöjd är jag med den skeva väggen
[JC_doubleup.gif]
Roger(Forden)

Användarens profilbild
P Falk
Inlägg: 2894
Blev medlem: 20 apr 2012, 10:56
Ort: Gråbo

Re: Ladugård i Västergötland

Inlägg av P Falk »

Göran T skrev:Takpannorna är ännu så länge inte vädrade men det kommer. tänkte bara jag skulle uppdatera så ni inte tror att jag somnat. /Göran T
Ser väldigt fint ut, Göran! Funderade på dina pannor. Vad har du använt för material och teknik till dessa?
Såg ett foto på FB där pannorna såg väldigt "handlagda" ut. Väldigt snyggt! [JC_doubleup.gif]
---------------------------------------
Medlem i MRW. http://www.mrw1.se

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Ladugård i Västergötland

Inlägg av Johan Molin »

Det är väl en avgjutning av det famösa taket som Göran ägnade en jul- och nyårshelg åt att bygga, takpanna för takpanna ...

Det enda jag inte kan se hos denna fantastiska modellbyggnad är ladusvalorna, men det beror kanske på tilltagande skumögdhet (sorry, nu gjorde jag en "Svenne" ...)! :-CO

Användarens profilbild
P Falk
Inlägg: 2894
Blev medlem: 20 apr 2012, 10:56
Ort: Gråbo

Re: Ladugård i Västergötland

Inlägg av P Falk »

Johan Molin skrev:Det är väl en avgjutning av det famösa taket som Göran ägnade en jul- och nyårshelg åt att bygga, takpanna för takpanna ...
Ja, så är det säkert... Ett jättearbete. :shock:
---------------------------------------
Medlem i MRW. http://www.mrw1.se

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Ladugård i Västergötland

Inlägg av Johan Molin »

Visst! Och man blir rent grön av avundsjuka (tvåkupigt tegel är en av de attiraljer som man saknar i väsentlig mån när det gäller att avbilda svenska miljöer. Väderstads stationshus för att bara nämn ett exempel ...)! Synd att arkitektmodeller av hus oftast är i skala 1:100. Annars hade Göran haft en gjuten (!) marknad ...

Göran T
Inlägg: 508
Blev medlem: 01 okt 2012, 11:36

Re: Ladugård i Västergötland

Inlägg av Göran T »

Några tankar om tegel (inte Hegel! Vi pratar byggnadshistoria nu och inte filosofi).
Tvåkupiga tegelpannor började jag fundera på i samband med byggandet av Årebergs såg utanför Tibro. Sågen står idag på Skövdeanläggningen och är mera känd som sågen i Kråkvattnet. Eftersom allt annat var skalariktigt och förebilden trogen efter Eric Juhlins fina ritningar i boken "Industriminnen i Tibro Kommun" så tyckte jag att även tegeltaket skulle vara det. Således är måttet på min master 220 x 60 mm vilket motsvaras av ena takhalvan på såghuset.
Precis som Johan nämner så tog det mig en lååååång jul- och nyårshelg att skära till alla de 1152 pannorna från slaters Corrugated aluminium (4 mm scale) och jag lade ca 50 pannor varje dag. Den individuella läggningen gör att takpannorna inte blir snörräta och jag lade helt avsiktligt någon panna på sniskan och någon ficka kana ner.
Sådär ser förhistorien ut kring hur mastern kom till.

Själva mångfaldigandet gick till så att jag göt av mitt positiva original i gips blandad under vakuum (hög kvalitet, sk stengips eller alfahemihydrat) och fick på det viset ut ett negativ. Mot detta punsas sedan tunn tennfolie vars baksida beläggs med Cascol för att ge lite stadga åt det supertunna foliearket. Sedan primas och målas arkets framsida och limmas därefter på plats. På grund av arkets ringa tjocklek så går det fint att skarva utan att det syns och jag har lagt större tak än 220x60 mm. Men försök avslöja det om ni kan.
Vad gäller fram- och baksidor så är ladugården i Madkvarn inget som följer Bylénismens grundregel eftersom denna byggnad kommer att kunna skärskådas från alla håll.
Bild
Mastern i plasticard
Bild
Gipsavgjutningen av mastern.
Bild
Folien lossad från formen. Notera hur väl den stämmer med originalet. Lite tappas dock i detaljskärpa trots foliens ringa tjocklek (0,03mm)
Bild
Det grundmålade teglet

Nåväl, det var det hela. Julhelgen är ju inte så gynnsam i år för såna här projekt men det går ju alltid att börja... ;)
/Göran T
Att tänka fritt är stort.
Att tänka om är större.
Tage Danielsson

Göran T
Inlägg: 508
Blev medlem: 01 okt 2012, 11:36

Re: Ladugård i Västergötland

Inlägg av Göran T »

Ni som har tillgång till Facebook har redan sett det här men det finns ju några Anti-FB bland Mötesspårets medlemmar, med all respekt för det ställningstagandet. För er kommer här en liten uppdatering av Ladugårdsbygget Madkvarn som nu börjar gå mot slutet. Återstår gör nockplåtar och ränndalar samt vindskivor och lite annat småpyssel.
Bild
Som synes så är det en hel del takytor. Totalt har det gått åt lie mer än en meter tennfolie. Idag har även taket vädrats så att det inte ser nylagt ut.
Bild
Bild
När jag var och mätte byggnaden för några år sedan så undrade jag så över den lilla luckan på baksidan, den enda öppningen i den dryga 30 m långa väggen. Jag fick förklaringen av den gamle lantbrukaren som förklarade att det var för att hästen skulle ha något att titta på under tiden man lastade av höet.
Bygget går vidare...
/Göran T
Senast redigerad av Göran T den 14 dec 2015, 16:14, redigerad totalt 1 gånger.
Att tänka fritt är stort.
Att tänka om är större.
Tage Danielsson

Användarens profilbild
P Ekstrand
Inlägg: 623
Blev medlem: 29 dec 2011, 22:33
Ort: Ingarö
Kontakt:

Re: Ladugård i Västergötland

Inlägg av P Ekstrand »

Hej !

Va fint det blev [JC_doubleup.gif]

I lycklig avsaknad av Face Book :-BS

MvH
Pär

Användarens profilbild
jogra
Inlägg: 2524
Blev medlem: 29 dec 2011, 09:03

Re: Ladugård i Västergötland

Inlägg av jogra »

Jo'o, verkligen snyggt! :-T
Kom ihåg att komma ihåg.

PeO
Inlägg: 3061
Blev medlem: 14 jul 2012, 22:02

Re: Ladugård i Västergötland

Inlägg av PeO »

Göran T skrev: det var för att hästen skulle ha något att titta på under tiden man lastade av höet.
Bygget går vidare...
/Göran T
Vi väschötar har väl alltid varit djurvänner... :-J
Ladugårdar behövs många i ett västgötalandskap och den här har samlat många stilar.

larsess
Inlägg: 187
Blev medlem: 29 dec 2011, 09:38

Re: Ladugård i Västergötland

Inlägg av larsess »

Fantastiskt snyggt, Göran!
Detta är husbygge i den högsta skolan, 4:e ring alltså! :)
De tvåkupiga pannorna gör susen! Fortsätt gärna visa bilder!!!
/Larsess

Användarens profilbild
ford1929
Inlägg: 3891
Blev medlem: 24 aug 2014, 15:36
Ort: Luleå

Re: Ladugård i Västergötland

Inlägg av ford1929 »

det är bara havrepåsen som fattas till hästen :-J ,,,,,mycket snyggt bygge :-T


Roger
Roger(Forden)

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Ladugård i Västergötland

Inlägg av Johan Molin »

Från mig närstående hästkunnig person meddelas, att det är vanligt att hästar står i boxar med denna typ av "dörrar". Det brukar alltid ligga lite halm / havre på marken utanför, eftersom hästarna brukar stå och tugga i sig detta när de tankfullt kikar ut.

Göran T
Inlägg: 508
Blev medlem: 01 okt 2012, 11:36

Re: Ladugård i Västergötland

Inlägg av Göran T »

Johan Molin skrev:Från mig närstående hästkunnig person meddelas, att det är vanligt att hästar står i boxar med denna typ av "dörrar". Det brukar alltid ligga lite halm / havre på marken utanför, eftersom hästarna brukar stå och tugga i sig detta när de tankfullt kikar ut.
"Denna typ av dörr" hör inte till vanligheterna Johan (vågar jag nog påstå som son till en hästkunnig person och uppvuxen i Skaraborg, Sveriges Kentucky: min pappa höll på med hästar under hela sitt liv). Den har byggts av ren omtanke om hästens välbefinnande under tiden lossning av hö skedde inne i ladan. Den gamle lantbrukaren som fortfarande bor kvar på gården berättade för mig att de tyckte hästen hade det tråkigt då den bara fick stå och titta rakt in i väggen. Eftersom det handlar om hårt arbete för hästen så utfodrades den nog med havre under tiden också, antingen via en tornister ("havrepåse" som någon sa´) eller en krubba som i så fall satt fast i väggen. Det såg jag dock ingen när jag var där. Jag skall göra ett återbesök vid Madkvarn ganska snart, nu när ladugården snart är färdig, för att visa den för de som bor där. Jag skall då också passa på och fotografera hela gårdsmiljön och ta mått på de tre övriga byggnaderna som finns vid fastigheten. Boningshuset är också en riktig pärla, liksom de två rödfärgade flyglarna.
/Göran T
Att tänka fritt är stort.
Att tänka om är större.
Tage Danielsson

Skriv svar

Återgå till "Andra Byggnader"