Toppbilden, visa:    


Som det kan bli .....

Lihkströmsverken
Inlägg: 2060
Blev medlem: 29 dec 2011, 00:14

Som det kan bli .....

Inlägg av Lihkströmsverken »

Under åren har det blivit några (?) byggnader till min modelljärnvägsklubb men nu är det några år sedan sist. Tidigare har jag testat olika material, plast och trä, vid mina byggen och när jag nu i ett svagt ögonblick lovade att fixa till ett stationshus blev valet denna gång plasticard.

Efter att hittat att lämpligt stationshus som förebild och lött ihop/konverterat fönster/dörrar från Rimbo Grande var det så dags att börja foga samman hussektionerna. Det var här jag plötsligt fick problem.
Station bild 1.jpg
När jag skulle limma fast en list som skulle representera kanten vid kortgaveln "bet" inte limmet. Jag försökte med "allt", ruggade upp ytan, lät limmet flyta in med kappilärkraft - inget hjälpte. Limmet tog bara inte! Plötsligt förstod jag varför. Det var inte lim jag använde utan lödvatten! Med vätska ur rätt flaska fungerade det förstås, och nu gick det bättre. Alltså, håll ordning på flaskorna, det underlättar.

/Ola
Senast redigerad av Lihkströmsverken den 13 aug 2019, 19:21, redigerad totalt 1 gånger.

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19963
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Som det kan bli .....

Inlägg av Johan Molin »

Om du har problem finns nog snar hjälp att hämta från "hjälpsam herre" på annan plats!

Allvarligt talat är de här beskrivningarna över "gör om - gör rätt"-äventyr ytterligt hjälpsamma. Ungefär som när Sture beskriver sina byggbekymmer i AoH. Ovärderligt för oss andra! [JC_doubleup.gif] [JC_doubleup.gif] [JC_doubleup.gif]

Online
Användarens profilbild
cgn1954
Inlägg: 2976
Blev medlem: 04 feb 2012, 10:58
Ort: Tyresö/Trollbäcken
Kontakt:

Re: Som det kan bli .....

Inlägg av cgn1954 »

Ja, det blir lite jobbigt med vitt vin som hopfogningsmedel och vitlim i munnen. Håll ordning på pavorna.
Med bästa hälsningar
/CGN (Om inga bilder visas så är min server nere - det händer, men inte ofta)
En nästan liten bild - endast 175 px bred
En nästan liten bild - endast 175 px bred

Sture Bylén

Re: Som det kan bli .....

Inlägg av Sture Bylén »

Lihkströmsverken skrev: Limmet tog bara inte! Plötsligt förstod jag varför. Det var inte lim jag använde utan lödvatten!
Ha, ha, Ola! :lol:
Den utnämner vi direkt till dagens bästa! [JC_doubleup.gif]

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19963
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Som det kan bli .....

Inlägg av Johan Molin »

Ja, det blir lite jobbigt med vitt vin som hopfogningsmedel och vitlim i munnen. Håll ordning på pavorna.
Jag ser att du känner Ola bättre än vad jag trodde! :mrgreen:

Lihkströmsverken
Inlägg: 2060
Blev medlem: 29 dec 2011, 00:14

Re: Som det kan bli .....

Inlägg av Lihkströmsverken »

cgn1954 skrev:Ja, det blir lite jobbigt med vitt vin som hopfogningsmedel och vitlim i munnen. Håll ordning på pavorna.
Ja flera "missar" har det blivit genom åren som när jag använde tennrullen istället för lödkstationens hållare för lödkolven, när jag limmade ihop pekfingert och långfingert med superlim och en kort stund övervägde att med skallpellens hjälp snitt loss (?) fingrarna, eller som när jag lyckade limma fast bägge handens fingrar i en mässingskorg och thinnerflaskan hade barnsäker kork! Men aldrig, aldrig har jag blandat ihop vitvinsglaset med vitlimsflaskan..

Dock har stationshuset nu med rätt lim börjat likna något ...
Station bild 2.jpg
Stationsbygget får ses som en förövning till det kommande bygget av Malmö C som jag snart hoppas kunna ge mig i kast med. Skall bli roligt med en så stor stationsbyggnad och banhall ...

/Ola
Senast redigerad av Lihkströmsverken den 13 aug 2019, 19:22, redigerad totalt 1 gånger.

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19963
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Som det kan bli .....

Inlägg av Johan Molin »

Det här blir ju RIKTIGT spännande! Du har ju dessutom ett grundmurat rykte att färdigställa de projekt du ger dig in på! Dags att plocka fram popcornen och något gott att dricka därtill! [JC_doubleup.gif] [JC_doubleup.gif] [JC_doubleup.gif]

PeO
Inlägg: 3061
Blev medlem: 14 jul 2012, 22:02

Re: Som det kan bli .....

Inlägg av PeO »

Lihkströmsverken skrev: Det var inte lim jag använde utan lödvatten!
/Ola
Tvärsom fungerar inte heller, du behöver inte prova, det har jag redan gjort :oops: .

MatsN
Inlägg: 228
Blev medlem: 01 apr 2012, 11:01

Re: Som det kan bli .....

Inlägg av MatsN »

Johan Molin skrev:Dags att plocka fram popcornen och något gott att dricka därtill! [JC_doubleup.gif] [JC_doubleup.gif] [JC_doubleup.gif]
Rött vin? :mrgreen:

/Mats

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19963
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Som det kan bli .....

Inlägg av Johan Molin »

Hur i allsinadar kan du tro något sådant? :roll:

Användarens profilbild
1956
Inlägg: 6065
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:13
Ort: Brantevik

Re: Som det kan bli .....

Inlägg av 1956 »

...och jag som gissade på Coca Cola! :mrgreen:

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19963
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Som det kan bli .....

Inlägg av Johan Molin »

Då har du nog tagit fel på person! :mrgreen:

Lihkströmsverken
Inlägg: 2060
Blev medlem: 29 dec 2011, 00:14

Re: Som det kan bli .....

Inlägg av Lihkströmsverken »

Stationsbygget till klubbanan fortsätter och är nu så pass långt kommit att husgrunden är installerad på anläggningen. Byggnaden i övrigt har dock en del kvar att jobbas på, men snart så .......
Mållösa station.jpg
/Ola
Senast redigerad av Lihkströmsverken den 13 aug 2019, 19:27, redigerad totalt 1 gånger.

Lihkströmsverken
Inlägg: 2060
Blev medlem: 29 dec 2011, 00:14

Re: Som det kan bli .....

Inlägg av Lihkströmsverken »

Bygget av det Verkebäcksinspirerade stationehuset har fortsatt efter Pragresan. Byggnaden har fått en orangebrun putsyta ...
Station bild 100.jpg
och provplacerats på anläggningen.
Station bild 101.jpg
Nu gäller det att montera fönster och så göra klart plåttak, balkonger samt hängrännor och stuprör.

/Ola
Senast redigerad av Lihkströmsverken den 04 nov 2021, 11:03, redigerad totalt 1 gånger.

Lihkströmsverken
Inlägg: 2060
Blev medlem: 29 dec 2011, 00:14

Re: Som det kan bli .....

Inlägg av Lihkströmsverken »

Fönster på plats och även taket gjort. Nu återstår bara takmålning och lite detaljering i form av stuprör och ....
Stationshus 102.jpg
på detta Verkebäcksinspirerade stationshus.
Stationshus 103.jpg
/Ola
Senast redigerad av Lihkströmsverken den 04 nov 2021, 11:10, redigerad totalt 2 gång.

MickeC
Inlägg: 318
Blev medlem: 30 dec 2011, 23:12

Re: Som det kan bli .....

Inlägg av MickeC »

Underbart bygge!
//Micke C
VMJF - FREMO
Hökerum som N-RE
Crawford Valley i americaN

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19963
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Som det kan bli .....

Inlägg av Johan Molin »

Blir det klart till i morgon? :-J

Användarens profilbild
Graffen
Inlägg: 1000
Blev medlem: 29 dec 2011, 16:49
Ort: Thumatorp
Kontakt:

Re: Som det kan bli .....

Inlägg av Graffen »

Mycket läckert!
[JC_doubleup.gif]
Bild

Lihkströmsverken
Inlägg: 2060
Blev medlem: 29 dec 2011, 00:14

Re: Som det kan bli .....

Inlägg av Lihkströmsverken »

Nästan på dagen två månader efter den riktiga byggstarten placerades så den Verkebäcksinspirerade stationen ut på klubbanana.
Stationshus 104.jpg
Även om det återstår en del detaljer som balkongräcket och de två stuprören på baksidan, klara till på måndag, så tyckte jag det var dags att placera ut stationen på anläggningen. Därutöver krävs lite detaljering såsom stationsskylt, brevlåda, gardiner och säkert en hel del till, men det får dröja.
Stationshus 105.jpg
Nu är det vagnsbygge som får gälla ett tag framöver .....

/Ola
Senast redigerad av Lihkströmsverken den 04 nov 2021, 11:09, redigerad totalt 1 gånger.

Göran T
Inlägg: 508
Blev medlem: 01 okt 2012, 11:36

Re: Som det kan bli .....

Inlägg av Göran T »

Härlig modell av ett trevligt stationshus. Passerade Verkebäck i våras...
Snyggt jobbat Ola!
/Göran T
Att tänka fritt är stort.
Att tänka om är större.
Tage Danielsson

Lihkströmsverken
Inlägg: 2060
Blev medlem: 29 dec 2011, 00:14

Re: Som det kan bli .....

Inlägg av Lihkströmsverken »

Ännu ett försök att reparerar en tråd där bilderna försvunnit (?). Denna gång inte så lätt och jag får känslan av att mitt försök att rekonstruera tråden haltar lite. Därför kommer har några bilder till som låg i mappen om mitt bygge, håll till godo.
Stationshus 106.jpg
Stationshus 107.jpg
Stationshus 108.jpg
/Ola

Skriv svar

Återgå till "Järnvägsrelaterade Byggnader"