Toppbilden, visa:
Lite nytt från SkJb och Trafikverket
Lite nytt från SkJb och Trafikverket
SkJb B36 5574 2273 624-8
SkJb BS5 5574 2833 743-9 (4743)
S11 4871 och S6 5156 har lämnat kvar den svarta färgen hos SJ och är numera röda hos Trafikverket...
- Johan Molin
- Inlägg: 19964
- Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
- Ort: Moth Virgin
- Kontakt:
Re: Lite nytt från SkJb och Trafikverket
Som vanligt spännande! Håller Trafikverket på att ömsa skinn från gult till rött?
- Svante Andersson
- Inlägg: 1179
- Blev medlem: 01 jan 2012, 23:05
Re: Lite nytt från SkJb och Trafikverket
Trafikverket har väl aldrig varit gult? Det var banverket och senare Infranord som hade de gula loken.Johan Molin skrev:Som vanligt spännande! Håller Trafikverket på att ömsa skinn från gult till rött?
SA
Vila i tid... så blir risken att du behöver "VILA I FRID" betydligt mindre!
- Johan Molin
- Inlägg: 19964
- Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
- Ort: Moth Virgin
- Kontakt:
Re: Lite nytt från SkJb och Trafikverket
Oh dear. Visst är det så Svante! Är då Trafikverket rött månne? Eller bara ett sammelsurium av överblivna tidigare färger?
Re: Lite nytt från SkJb och Trafikverket
Trafikverket är väl numera något obestämbart grått???? = Vet allt om ingenting
Bygger Slötorp-Dåseberga Järnväg (SDJ) i H0 och H0n3.
Styr med Intellibox 1 och DCC och så småningom med TC.
http://www.daaseberga.se/
http://www.smalsparigt.org/cgi-bin/phpB ... f=10&t=887
Styr med Intellibox 1 och DCC och så småningom med TC.
http://www.daaseberga.se/
http://www.smalsparigt.org/cgi-bin/phpB ... f=10&t=887
- Johan Molin
- Inlägg: 19964
- Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
- Ort: Moth Virgin
- Kontakt:
Re: Lite nytt från SkJb och Trafikverket
Nja, tvärtom väl?
Jag tror det var gamle Cello som redan för 40 år sedan skrev, apropå skolan:
"Förr skulle eleverna kunna så mycket som möjligt om så lite som möjligt. Sedan har utvecklingen gått därhän att i dag ska eleverna kunna så lite som möjligt om så mycket som möjligt. Den slutliga målsättningen är att eleverna inte ska kunna någonting om allting!"
Det är väl borta i den ändan Trafikverket numera befinner sig ...
Jag tror det var gamle Cello som redan för 40 år sedan skrev, apropå skolan:
"Förr skulle eleverna kunna så mycket som möjligt om så lite som möjligt. Sedan har utvecklingen gått därhän att i dag ska eleverna kunna så lite som möjligt om så mycket som möjligt. Den slutliga målsättningen är att eleverna inte ska kunna någonting om allting!"
Det är väl borta i den ändan Trafikverket numera befinner sig ...
Re: Lite nytt från SkJb och Trafikverket
Mea culpa ...
Helt rätt Johan, jag tänkte bakvänt
/Peter
Helt rätt Johan, jag tänkte bakvänt
/Peter
Bygger Slötorp-Dåseberga Järnväg (SDJ) i H0 och H0n3.
Styr med Intellibox 1 och DCC och så småningom med TC.
http://www.daaseberga.se/
http://www.smalsparigt.org/cgi-bin/phpB ... f=10&t=887
Styr med Intellibox 1 och DCC och så småningom med TC.
http://www.daaseberga.se/
http://www.smalsparigt.org/cgi-bin/phpB ... f=10&t=887
Re: Lite nytt från SkJb och Trafikverket
Trafikverkets vagnar är märkta SSRT, så färgregistret är väl ursprungligen grått/vitt/rött med svarta tak...
- Svante Andersson
- Inlägg: 1179
- Blev medlem: 01 jan 2012, 23:05
Re: Lite nytt från SkJb och Trafikverket
För övrigt så är alla fordon på Sveriges Järnvägsmuseum inregistrerade på Trafikverket.
http://www.trafikverket.se/Museer/Sveri ... donslista/
SA
http://www.trafikverket.se/Museer/Sveri ... donslista/
SA
Vila i tid... så blir risken att du behöver "VILA I FRID" betydligt mindre!
- Johan Molin
- Inlägg: 19964
- Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
- Ort: Moth Virgin
- Kontakt:
Re: Lite nytt från SkJb och Trafikverket
Da915: T o m du måste ha svårt att hinna hänga med i svängarna!
Re: Lite nytt från SkJb och Trafikverket
Det går väl an vad gäller personvagnssidan, men t ex dieselloken (TMX, TMY, TMZ och T43) är det dagsnotering som gäller...
Blir stressad av att bara titta i senaste SLMP 2015 från SJK!
Vad gäller personvagnar så blir det intressant att se om SkJb lackar om sina 2 80-talare S1 och Tågab sina två dito B7:or...
Blir stressad av att bara titta i senaste SLMP 2015 från SJK!
Vad gäller personvagnar så blir det intressant att se om SkJb lackar om sina 2 80-talare S1 och Tågab sina två dito B7:or...
Re: Lite nytt från SkJb och Trafikverket
Alltså - vad jag fattar så är SSRT en fordonsmärkning tillhörande Affärsverket Statens Järnvägar. Det är inte samma som gamla Statens Järnvägar.
Statens Järnvägar (SJ) upphörde 2001 och finns inte mer, det delades i 6 bolag, bl a SJ AB och Green Cargo, Euromaint, Jernhusen och 2 till.
I gamla SJ fanns det ett antal leasingkontrakt, detsamma som åtaganden över ganska långa tidsperioder. I regeringens instruktioner fanns det med att alla leasingavtal ska avvecklas till 2019.
För att hantera dessa leasingkontrakt bildades Affärsverket Statens Järnvägar och fordonen fick märkningen SSRT (vilket inte betyder nåt men kan ju vara - om man vill - Swedish State Railway Trains).
Affärsverket Statens Järnvägar avvecklades 31 december 2012 och kvarvarande järnvägsrelaterad verksamhet överfördes därvid till Trafikverket och de fordon som man ägde överfördes till Transitio.
Alltså 90 fordon; 26 sittvagnar, 20 liggvagnar, 25 sovvagnar, 16 ellok samt 3 elmotorvagnar, som hyrs ut till järnvägsföretag, inkl.. SJ AB.
Det är alltså de fordonen som är röda/grå och med svarta tak (oftast).
Kanske värt notera: Färjorna M/S Skåne och M/S Aurora ingick i leasingåtagandena.
Kanske oxå värt att notera (visste inte detta): 1990 startades Nordwaggon AB genom ett samarbete mellan Statens Järnvägar och AB Electrolux.
PS Visste (kände till) merparten ovan men tog förstås härvidlag hjälp av nätet för att bekräfta om det stämmer...
Statens Järnvägar (SJ) upphörde 2001 och finns inte mer, det delades i 6 bolag, bl a SJ AB och Green Cargo, Euromaint, Jernhusen och 2 till.
I gamla SJ fanns det ett antal leasingkontrakt, detsamma som åtaganden över ganska långa tidsperioder. I regeringens instruktioner fanns det med att alla leasingavtal ska avvecklas till 2019.
För att hantera dessa leasingkontrakt bildades Affärsverket Statens Järnvägar och fordonen fick märkningen SSRT (vilket inte betyder nåt men kan ju vara - om man vill - Swedish State Railway Trains).
Affärsverket Statens Järnvägar avvecklades 31 december 2012 och kvarvarande järnvägsrelaterad verksamhet överfördes därvid till Trafikverket och de fordon som man ägde överfördes till Transitio.
Alltså 90 fordon; 26 sittvagnar, 20 liggvagnar, 25 sovvagnar, 16 ellok samt 3 elmotorvagnar, som hyrs ut till järnvägsföretag, inkl.. SJ AB.
Det är alltså de fordonen som är röda/grå och med svarta tak (oftast).
Kanske värt notera: Färjorna M/S Skåne och M/S Aurora ingick i leasingåtagandena.
Kanske oxå värt att notera (visste inte detta): 1990 startades Nordwaggon AB genom ett samarbete mellan Statens Järnvägar och AB Electrolux.
PS Visste (kände till) merparten ovan men tog förstås härvidlag hjälp av nätet för att bekräfta om det stämmer...
Med bästa hälsningar
/CGN (Om inga bilder visas så är min server nere - det händer, men inte ofta)
/CGN (Om inga bilder visas så är min server nere - det händer, men inte ofta)
Re: Lite nytt från SkJb och Trafikverket
De två röda 60-talarna som jag har gjort är märkta med Vehicle Keeper Marking (VKM): SSRT, precis som de röd/vit/grå lok och vagnar som f.n. hyrs ut till SJ för Norrlandstrafiken.
Numera står SSRT för Trafikverket Förvaltning.
Se även: http://www.trafikverket.se/Forvaltning- ... agsfordon/
Numera står SSRT för Trafikverket Förvaltning.
Se även: http://www.trafikverket.se/Forvaltning- ... agsfordon/