Toppbilden, visa:    


Dansk godsvagn litt Gs

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Dansk godsvagn litt Gs

Inlägg av Johan Molin »

Bild
I Spor og Baner Nr 20 i år recenserade Vagn Holstein (hans namn blir morsommere på svenska än på danska!) McK /Dekas modell av danska standardgodsvagnen Gs från 1950-talet. Recensionen bara tvingade mig att köpa ett exemplar (nu plötsligt blir det en dansk vagn per 2.000 i verkligheten, ähum, förutom då 3 Carlsberg-vagnar på raken mm ...)

Bild
Tyvärr har jag inte min bästa kamera rätt inställd f n, ni får nöja er med dessa bilder som långt ifrån gör modellen rättvisa. Själv tycker jag den är helt fantastisk!

Men det blir lite grann som Vagn skrev, nuförtiden har modellerna den detaljrikedomen att man måste vända upp-och-ned på dem för att göra dem full rättvisa.

Kolla bara de genombrutna fotstegen! Innan vagnen tas i trafik borde den märkas "Aktas för stötar" ...

d680ae
Inlägg: 540
Blev medlem: 30 dec 2011, 22:21
Ort: Luleå/Sweden

Re: Dansk godsvagn litt Gs

Inlägg av d680ae »

Johan Molin skrev: I Spor og Baner Nr 20 i år recenserade Vagn Holstein ... McK /Dekas modell av danska standardgodsvagnen Gs från 1950-talet.
Bild
Tyvärr har jag inte min bästa kamera rätt inställd f n, ni får nöja er med dessa bilder som långt ifrån gör modellen rättvisa. Själv tycker jag den är helt fantastisk!

Men det blir lite grann som Vagn skrev, nuförtiden har modellerna den detaljrikedomen att man måste vända upp-och-ned på dem för att göra dem full rättvisa.
...
Ibland känns det oemotståndligt att göra käpphäst av att ha synpunkter på hur förebildsenlig återgivningen av bromsen man bemödat sig om. Den här gången måste jag däremot medge att jag förstummas. Jag måste kanske köpa en egen vagn för att kunna komma den in på livet och hitta något att tycka om. Men det är ju inte heller något hedervärt självändamål att klaga bara för klagandets egen skull, så jag kan lika gärna vika ner på en gång. Om modellen bara är rimligt överkomlig i pris ser det ut att vara en fantastisk modell att ha som exempel på hur bra det kan bli när man gör sin läxa ordentligt.

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Dansk godsvagn litt Gs

Inlägg av Johan Molin »

298 danska kronor tycker jag nog är ett väldigt skäligt pris. Sedan vet ju du mycket mer än jag om vad alla rör och konstruktioner ska vara till för. Men själv tycker jag nog att det är rätt svårt att överträffa det jag ser. Bromsinrättningarna överträffar som sagt de stortillverkare jag studerat hittills.

Dessutom verkar den faktiskt inte alls vara så ömtålig som jag antydde. Det här är en riktigt gediget konstruerad modell — så långt jag begriper mig på det.

Det blir intressant att följa denna firma framöver. Man har tillverkat ett antal danska godsvagnsmodeller hittills — tyvärr blir övriga ganska svårt att motivera existensen av på MHJ ...

Användarens profilbild
magnus63
Inlägg: 1043
Blev medlem: 29 dec 2011, 23:35

Re: Dansk godsvagn litt Gs

Inlägg av magnus63 »

Den kan man utan vidare ha på en svensk anläggning från 1950-70-talet (beroende på märkning).
UIC-standardfinkor som Gs (även de svenska Ge/Gs räknas dit) förde en nomadiserande tillvaro på det europeiska järnvägsnätet.

Användarens profilbild
loktok
Inlägg: 1403
Blev medlem: 29 dec 2011, 20:25

Re: Dansk godsvagn litt Gs

Inlägg av loktok »

Härlig dansk vagn.
Generera allt ett litet "köpsug" nu :)

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Dansk godsvagn litt Gs

Inlägg av Johan Molin »

Faktiskt det allra bästa jag sett av "ready-to-run" godsvagnsmodell (sedan jag blev mj-rallare år 1962!)! [JC_doubleup.gif]

Användarens profilbild
Dalecarlia
Inlägg: 6
Blev medlem: 25 jun 2015, 22:34
Ort: Dalarna

Re: Dansk godsvagn litt Gs

Inlägg av Dalecarlia »

Johan Molin skrev:Faktiskt det allra bästa jag sett av "ready-to-run" godsvagnsmodell (sedan jag blev mj-rallare år 1962!)! [JC_doubleup.gif]
Hej Johan!
Den vagnen ser underbart detaljerad ut. Hos vilken handlare har du handlat den?

Förstagångsinläggshälsningar från Dalarna

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Dansk godsvagn litt Gs

Inlägg av Johan Molin »

Välkommen som skribent! Hoppas du ska trivas!

Den butik jag anlitade var denna:

http://smtmodeltog.dk/epages/SMTModeltog.sf

Närmare bestämt i nedre halvan av denna sida:

http://smtmodeltog.dk/epages/SMTModelto ... /McK/Vogne

Användarens profilbild
Dalecarlia
Inlägg: 6
Blev medlem: 25 jun 2015, 22:34
Ort: Dalarna

Re: Dansk godsvagn litt Gs

Inlägg av Dalecarlia »

Johan Molin skrev:Välkommen som skribent! Hoppas du ska trivas!

Den butik jag anlitade var denna:

http://smtmodeltog.dk/epages/SMTModeltog.sf

Närmare bestämt i nedre halvan av denna sida:

http://smtmodeltog.dk/epages/SMTModelto ... /McK/Vogne
Tack Johan för välkomnandet och för klargörande info! Jag tror minsann att jag ska unna mig en tjusig danskvagn. [JC_doubleup.gif]

Skriv svar

Återgå till "Utländska Vagnar"