Toppbilden, visa:    


HNJ, VCJ, BAJ - Godsvagnar

Pennstativ
Inlägg: 461
Blev medlem: 06 aug 2014, 17:09

HNJ, VCJ, BAJ - Godsvagnar

Inlägg av Pennstativ »

Hej!

Två frågor om litt Eamo:

1. Gick dessa någonsin på sträckorna Halmstad-Nässjö, Borås-Alvesta eller Landeryd-Falköping?
2. Vad i så fall användes de i huvudsak till?

Tacksam för information om detta :roll: :roll: :roll:?
Min modellvärld: VCJ/BAJ 1959-1969 ur ett Burserydsperspektiv.

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: HNJ, VCJ, BAJ - Godsvagnar

Inlägg av Johan Molin »

Jag är alldeles säkert inte den bästa ägnade på forumet att svara dig, men jag skulle inte tro det.
Vagnarna inköptes ju under kriget från Belgien där de stod och rostade, ursprungligen avsedda att levereras till Kina.
Fick i Sverige littera Ibr, och användes tydligen huvudsakligen för kol- och vedtransporter till Stockholm. Ett 20-tal vagnar fick oljetank, men eftersom oljeimporten från västerhavet till Sverige ströps blev det inte något av med sådana transporter. Efter kriget var dock behovet av tankvagnar stort så tydligen togs ett antal vagnar i anspråk på nytt med påmonterade tankar. Från 1950 och under resten av sin livslängd ska tydligen vagnarna ha använts för kokstransporter till Domnarvet från Stockholm och Luleå.
Allt enligt Erik Sundströms godsvagnsbok.

Samlingsportalens bilder på vagnar litt Ibr/Eamo tycks samtliga vara tagna i Värtahamnen.

Jag vet inte om någon enstaka kom att bli tagen i bruk som tjänstevagn? De finns inte i tjänstevagnsboken från 1970-talet i alla fall.

Pennstativ
Inlägg: 461
Blev medlem: 06 aug 2014, 17:09

Re: HNJ, VCJ, BAJ - Godsvagnar

Inlägg av Pennstativ »

Tack Johan!

Klarar mig bra med denna verkligt uttömmande information då anledningen till frågan var om jag skulle ta in dem i min vagnspark till anläggningen. Tack!

//JS
Min modellvärld: VCJ/BAJ 1959-1969 ur ett Burserydsperspektiv.

Skriv svar

Återgå till "Svenska Godsvagnar"