Toppbilden, visa:    


Ändra epostadress

Arkivering av regelöverträdelser mm.
Sikforsände
Inlägg: 94
Blev medlem: 17 jan 2012, 16:18

Ändra epostadress

Inlägg av Sikforsände »

Hej! Jag behöver ändra epostadress, men hittar ingen funktion för det. Ändra lösenord går bra, men det finns ingen ändringsmöjlighet för epost. Tacksam för instruktion.

Användarens profilbild
cgn1954
Inlägg: 2976
Blev medlem: 04 feb 2012, 10:58
Ort: Tyresö/Trollbäcken
Kontakt:

Re: Ändra epostadress

Inlägg av cgn1954 »

Hmmm.... du har helt rätt.

Skicka ett PM (personligt meddelande) till Admin.
Med bästa hälsningar
/CGN (Om inga bilder visas så är min server nere - det händer, men inte ofta)
En nästan liten bild - endast 175 px bred
En nästan liten bild - endast 175 px bred

Lasse M
Inlägg: 201
Blev medlem: 31 dec 2011, 01:16

Re: Ändra epostadress

Inlägg av Lasse M »

Även jag behöver ändra min e-postadress då den nuvarande är en hotmail som jag ytterst sällan loggar in på då den inte längre går att knyta till mitt e-post program. Detta går tydligen fortfarande inte att göra på egen hand. :o Hur gör jag för att kontakta admin? Hittar inget om det heller någonstans...

Användarens profilbild
cgn1954
Inlägg: 2976
Blev medlem: 04 feb 2012, 10:58
Ort: Tyresö/Trollbäcken
Kontakt:

Re: Ändra epostadress

Inlägg av cgn1954 »

Hejsan - av säkerhetsskäl (viss) så kan medlems e-postadress bara bytas av admin. Skicka ett PM till admin med signatur och ny e-postadress så blir det fixat så snart det går.

Skicka PM? Tryck på knappen "Medlemmar", tryck på admin, så ska följande bild dyka upp. Tryck på Skicka PM: Skicka personligt meddelande."

En lite större bild - 800 px bred
Med bästa hälsningar
/CGN (Om inga bilder visas så är min server nere - det händer, men inte ofta)
En nästan liten bild - endast 175 px bred
En nästan liten bild - endast 175 px bred

Lasse M
Inlägg: 201
Blev medlem: 31 dec 2011, 01:16

Re: Ändra epostadress

Inlägg av Lasse M »

Ok, det där med säkerhetsskäl känns ju lite underligt måste jag säga, vilka säkerhetsrisker det nu skulle innebära, men men, är det så då är det så.

Tack för infon om hur jag går tillväga.

Användarens profilbild
cgn1954
Inlägg: 2976
Blev medlem: 04 feb 2012, 10:58
Ort: Tyresö/Trollbäcken
Kontakt:

Re: Ändra epostadress

Inlägg av cgn1954 »

Jo, om intresse - så är det så att forumprogramvaran som används - phpBB - är en av de ledande i världen - forumplatser som inte underhålls och uppdateras, men även frsäscha dito, är ständigt föremål för illasinnades intresse och eftersom källkoden är öppen så är det inte heller okänt på nätet hur man tar sig in i systemet (klart det går men även om jag visste så skulle jag inte tala om det men ett sätt är ju att bara ett enda kontos lösenord är känt).

Genom att begränsa möjligheten så att endast admin kan ändra en e-postadress så kan inte heller automatiska program ändra en användares e-post "miljoner" ggr till andra mottagare i världen. Automatiken byter en adress och skickar sen ett spam, byter adress igen och skickar ett spam, osv. Detta förutsätter förstås att man har koll på sitt admin-konto men det är enklare ha koll på ett konto än på alla medlemmars.

Platser som denna med enkel lösenordsinloggning är ju inte särskilt säkra, annat vore det med BankID.

Sen finns det andra skäl till "admin-kravet" men de är kanske inte lika starka.

Jag ska kolla på möjligheten att ladda ner ett tillägg som på ett bättre sätt kan hantera detta. Vi får se - inte på prio-listan just nu.
Med bästa hälsningar
/CGN (Om inga bilder visas så är min server nere - det händer, men inte ofta)
En nästan liten bild - endast 175 px bred
En nästan liten bild - endast 175 px bred

Lasse M
Inlägg: 201
Blev medlem: 31 dec 2011, 01:16

Re: Ändra epostadress

Inlägg av Lasse M »

cgn1954 skrev: 08 apr 2019, 09:35 Hejsan - av säkerhetsskäl (viss) så kan medlems e-postadress bara bytas av admin. Skicka ett PM till admin med signatur och ny e-postadress så blir det fixat så snart det går.

Skicka PM? Tryck på knappen "Medlemmar", tryck på admin, så ska följande bild dyka upp. Tryck på Skicka PM: Skicka personligt meddelande."

En lite större bild - 800 px bred
Nu har det gått 1 och ett ½ år sedan jag skickade PM om ändring av e-postadress, PM:et är ännu inte öppnat och läst. Då den e-post adress jag då ville ändra till också nu upphör att gälla så är det aktuellt med byte av e-postadress igen. Den som står i det olästa PM:et är därför inaktuell. Så jag skickar ett nytt PM med ny e-postadress och hoppas det kanske blir öppnat och läst denna gången.

Användarens profilbild
cgn1954
Inlägg: 2976
Blev medlem: 04 feb 2012, 10:58
Ort: Tyresö/Trollbäcken
Kontakt:

Re: Ändra epostadress

Inlägg av cgn1954 »

Hej - verkar ju inte klokt.... jag har inte fått indikationer på att PM till admin strular (inte till nån annan heller) eftersom det trillar in PM:ar löpande mellan olika medlemmar.

Kan du maila mig nya e-postadressen på admin@motessparet.se så ändrar jag den Pronto. Maila antingen från medlemslistan eller direkt från din privat-mail-adress. Det senare är ju bra - då får jag ju automatiskt din (nya) mail-adress.

PS Gäller ALLA som inte får någon respons på PM - skicka Mail till admin istället, så får jag kolla upp funktionen.
Med bästa hälsningar
/CGN (Om inga bilder visas så är min server nere - det händer, men inte ofta)
En nästan liten bild - endast 175 px bred
En nästan liten bild - endast 175 px bred

Skriv svar

Återgå till "Incident- och olycksarkivet"