Toppbilden, visa:    


Intermodellbau Dortmund 2015

S Johansson
Inlägg: 1310
Blev medlem: 30 jan 2012, 18:05

Intermodellbau Dortmund 2015

Inlägg av S Johansson »

Några foton, del 1

Bild

Bild

Bild

Bild
Nu förväntas att någon bidrar med bilmärke, årsmodell, färgkod, däcksdimension mm
Senast redigerad av S Johansson den 18 apr 2015, 19:02, redigerad totalt 1 gånger.

S Johansson
Inlägg: 1310
Blev medlem: 30 jan 2012, 18:05

Re: Intermodellbau Dortmund 2015

Inlägg av S Johansson »

Några foton, del 2
Bild

Bild
Något att placera i Morshyttans stationsbyggnad?

Bild
Rote Lampe! Lyftbron har gått upp.

Bild
Strax kom ett litet lok bogserande en pråm. Mycket snyggt gjort!

Användarens profilbild
Ubbe
Inlägg: 476
Blev medlem: 29 dec 2011, 12:03
Ort: Västra Götaland / Sweden

Re: Intermodellbau Dortmund 2015

Inlägg av Ubbe »

Härligt djup i bilden med slottet i bakgrunden! [JC_doubleup.gif]
Hur svårt kan det va?!?! ;)

S Johansson
Inlägg: 1310
Blev medlem: 30 jan 2012, 18:05

Re: Intermodellbau Dortmund 2015

Inlägg av S Johansson »

Några foton. Del 3 och sista för den här gången! /SJ

Bild
Lantmännens silo i Väderstad, men fanns det hamn där?

Bild
En tysk modellbyggare som gjort ett svenskt fartyg! Han ursäktade sig med att modellen inte var helt färdig...

Bild
Välkänt fartyg!

Bild
Stora modeller som kan flyga!

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19963
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Intermodellbau Dortmund 2015

Inlägg av Johan Molin »

Tack för trevligt fotoreportage!

Bild
Förvisso skaffade även jag Walthers silobyggnad i akt och mening att använda den i Värsta, men den visade sig vara aaaalldeles för stor ...

Bild
Rederimärket saknas ännu! Fin modell annars. Namnen på de tre kvarvarande klassiska kanalbåtarna avspeglar sjöfartshistorien på kanalen. Man kan ju undra över namnsättningen JUNO, DIANA och WILHELM THAM! Men bakgrunden var att Ångfartygs AB Göta Kanal hade gudinnenamn på sina passagerarångare, som JUNO, VENUS, CERES, PALLAS förutom de gamla veteranerna BALTZAR v PLATEN och MOTALASTRÖM.
På hösten 1914 köpte man upp Ångbåtsbolaget Jönköping-Stockholms ångare, vilka var döpte efter lokala storheter, såsom PER BRAHE, VIKTOR RYDBERG och Huskvarna Vapenfabriks gamle chef WILHELM; THAM, med den distinkt udda fågeln PRIMUS i sammanhanget ...
PRIMUS kom sedan att bli ARIADNE och VIKTOR RYDBERG fick klä om sig till ASTREA. Så Thammen blev ensam kvar bland gubbarna vad tiden led ...

Bild
Klarade hon seglatsen utan att sjunka? Eller det är kanske systerfartyget OLYMPIC? 8-)

tågtyckarn

Re: Intermodellbau Dortmund 2015

Inlägg av tågtyckarn »

Känns ganska overkligt att ha en modell av Titanic som flyter. :D :D :D

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19963
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Intermodellbau Dortmund 2015

Inlägg av Johan Molin »

Svårt att åstadkomma en realistisk kollision med ett isberg i modell ...

BAn
Inlägg: 801
Blev medlem: 23 okt 2012, 15:50
Ort: Sävedalen

Re: Intermodellbau Dortmund 2015

Inlägg av BAn »

tågtyckarn skrev:Känns ganska overkligt att ha en modell av Titanic som flyter. :D :D :D
Det beror ju på vilken tidsepok man avbildar. För perioden 2 - 14 april 1912 är det ju helt OK.

Det kan ju också kanske vara systerfartyget Olympic (färdigbyggd 1911, rammade och sänkte en tysk ubåt 1918 och överlevde till 1937) som Johan säger, eller möjligen det senare byggda systerfartyget Britannic (färdigbyggd 1915, sänkt av tysk mina 1916) - fast Britannic kanske hade vitt skrov redan från början?

/Bengt
- en rest från sent fyrtiotal

Användarens profilbild
P Falk
Inlägg: 2894
Blev medlem: 20 apr 2012, 10:56
Ort: Gråbo

Re: Intermodellbau Dortmund 2015

Inlägg av P Falk »

Tack för fotoreportage, Stig! Härligt att kunna ta lite del av er resa.
Ser ut som det fanns en hel del fina miljöer att studera närmare, förutom alla försäljare och representanter förstås. Ser fram emot ytterligare rapporter, inte minst någon torsdag framöver. Välkomna hem! [JC_doubleup.gif]
---------------------------------------
Medlem i MRW. http://www.mrw1.se

PeO
Inlägg: 3061
Blev medlem: 14 jul 2012, 22:02

Re: Intermodellbau Dortmund 2015

Inlägg av PeO »

S Johansson skrev: Bild
Nu förväntas att någon bidrar med bilmärke, årsmodell, färgkod, däcksdimension mm
Årsmodell 1970-71, inte såld i Sverige, (1 backspegel var standard i Holland) Osäker på färg Mats? toreadorröd R2?

PeO
Inlägg: 3061
Blev medlem: 14 jul 2012, 22:02

Re: Intermodellbau Dortmund 2015

Inlägg av PeO »

Johan Molin skrev: Bild
Förvisso skaffade även jag Walthers silobyggnad i akt och mening att använda den i Värsta, men den visade sig vara aaaalldeles för stor ...
Den här långrandiga var nog inte en 20", utan en 40" i den jämförelsen. Undrar hur den var gjuten.

PeO
Inlägg: 3061
Blev medlem: 14 jul 2012, 22:02

Re: Intermodellbau Dortmund 2015

Inlägg av PeO »

S Johansson skrev: Bild
Stora modeller som kan flyga!
Flugbåten har 12 4-taktsmotorer på en inte obetydlig summa hästkrafter.

Användarens profilbild
cgn1954
Inlägg: 2976
Blev medlem: 04 feb 2012, 10:58
Ort: Tyresö/Trollbäcken
Kontakt:

Re: Intermodellbau Dortmund 2015

Inlägg av cgn1954 »

Hmmmm .... en ingenjörstanke slog mig: Att ha två motorer på det viset, på samma "konsol" och efter varandra - blir det optimalt egentligen?
Alltså - den främre propellern vevar ju runt luften till en viss fart som sen snart kommer till den bakre som väl inte kan ge luften så värst mycket mer fart. Eller?

Ursäkta - det blev lite OT men kunde inte låta bli. Nån som vet?
Med bästa hälsningar
/CGN (Om inga bilder visas så är min server nere - det händer, men inte ofta)
En nästan liten bild - endast 175 px bred
En nästan liten bild - endast 175 px bred

tågtyckarn

Re: Intermodellbau Dortmund 2015

Inlägg av tågtyckarn »

Okey, det som begränsar propellerns fart är ljudhastigheten vid propeller spetsen. Man har gjort experiment med motroterande propellrar, men man får i princip samma effekt med fler propeller blad.

Dessutom kom man in i det här området samtidigt som jetturbinen introducerades, så behovet fanns inte.

Användarens profilbild
BR78
Inlägg: 724
Blev medlem: 15 aug 2014, 12:07
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Intermodellbau Dortmund 2015

Inlägg av BR78 »

Mycke trevligt blir tyvärr bara ännu mer sugen att resa dit

[JC_doubleup.gif]
Medlem i MRW: http://www.mrw1.se

Göran T
Inlägg: 508
Blev medlem: 01 okt 2012, 11:36

Re: Intermodellbau Dortmund 2015

Inlägg av Göran T »

Tack för trevliga bilder Stig!
Jag förstår att Dortmund och Intermodellbau är definitivt värt en resa. Fick en direktrapport via telefon igår av en av forumbröderna som berättade om en intressant smalspårsnyhet från Tillig.
För två år sedan var jag i och vandrade i Harz och stiftade samtidigt bekantskap med smalspårsbanorna i Harz och bjässarna till ånglok som rullar där. DR 99 eller Neubaulokomotiven kommer som sagt i modell från nämnda Tillig och kommer att ges ut med både DR- och HSB-märkning. En liten tysk smalspårsmodul med inspiration från Harz blir nu plötsligt möjlig utan att behöva krångla med de femkopplade lokens drivning. Tack för det!
Här finns loken att beskåda med 3D-printade kåpor: http://www.tillig.com/Produkte/produktinfo-02926.html
/Göran T
Att tänka fritt är stort.
Att tänka om är större.
Tage Danielsson

PeO
Inlägg: 3061
Blev medlem: 14 jul 2012, 22:02

Re: Intermodellbau Dortmund 2015

Inlägg av PeO »

S Johansson skrev: 18 apr 2015, 17:27 Bild
En tysk modellbyggare som gjort ett svenskt fartyg! Han ursäktade sig med att modellen inte var helt färdig...
Jag halkade in på den här gamla tråden när jag sökte upplysning om ifall IM2021 fortfarande planeras i mitten av november, eller om det blir "abgesagt".
Jag kan meddela att byggaren heter Christian Rex och saluför modellen i skala 1/50, både i version SS före (som på bilden) och efter ombyggnaden till MS för en mansålder sedan. Modellen på bilden är i skala 1/25, med mycket komplett inredning, jag tittade länge på den på den mässan.
Gissa vem som är en av dem han lurat :oops:
Om du inte är alltför känslig eller lättlurad är hans hemsida https://www.rex-schiffsmodelle.de/schiffsmodelle.php

larsess
Inlägg: 187
Blev medlem: 29 dec 2011, 09:38

Re: Intermodellbau Dortmund 2015

Inlägg av larsess »

Förlåt en hovsam fråga;
Vari menar du att lurendrejeriet skulle ligga? Är det skalan 1:25 kontra den saluförda byggsatsen i 1:50? Blir litet nyfiken bara.
/Larsess

PeO
Inlägg: 3061
Blev medlem: 14 jul 2012, 22:02

Re: Intermodellbau Dortmund 2015

Inlägg av PeO »

Inte värre än att han "lurade" mig att köpa en byggsats. Min ovana trogen måste jag "klämma" lite på den, så nu står ett pågående bygge till och väntar. Ett pärs(er)jobb har tagit all mental kraft sedan november, ett halvt år försenat nu, men jag håller på att sparka mig ut från det nu, så jag hoppas snart få lite tid för byggande igen. Lite brådskande jobb i skala 1/1 kommer undan, jag måste få ordning på värmen först. Det hade jag räknat med att kunna göra i somras, räknade bara med ett par månaders försening på detta mitt sista utejobb, som jag tog motvilligt, med stor tvekan.
Flytetyget i 1/50 är tänkt i en kommande (insjö)hamn på nollskalabanan. Skrovet är gjutet i glasfiber, så man slipper från den tidsödande plankningen, som gäller för träbyggsatser.
En berättelse om bygget av 1/25-modellen finns på http://www.rex-schiffsmodelle.de/schiff ... ericht.php, ta på haklappen och se på den, jag kommer inte att orka få min modell lika vackert inredd.

larsess
Inlägg: 187
Blev medlem: 29 dec 2011, 09:38

Re: Intermodellbau Dortmund 2015

Inlägg av larsess »

Tack, PeO för ditt svar.
Jag har också låtit mig "luras". I maj anlände en byggsats från Christian Rex till min favorit-vaxholmsbåt S/S Storskär. också den i skala 1:50 med skrov i glasfiberplast.
Den bereder mig mycket nöje att bygga och modifiera en smula här och där så att den motsvarar förebilden än mer än byggsatsen är konstruerad. Jag har dock inte kommit så långt ännu. Men jag kommer att bygga henne för gång i sjön med radiostyrning. Då jag inte anser tyska vara så knepigt har jag skrivit till Christian ett par gånger och fått vänliga och utförliga svar och bra modellfoton som en god hjälp på vägen med bygget. Just nu pågår gestaltningen av för- och mellandäck och installation av motor och styrservo, mm.
Lycka till med ditt bygge av S/S alt M/S Wilhelm Tham! Och, eftersom Christians modell i länken var dubbelt så stor som din byggsats behöver du knappast deppa över att hans båt har så fin inredning!
/Larsess

PeO
Inlägg: 3061
Blev medlem: 14 jul 2012, 22:02

Re: Intermodellbau Dortmund 2015

Inlägg av PeO »

Jag fick också god kontakt med Christian direkt. Om Intermodellbau 2021 blir av i november och om jag får möjlighet att åka, kan det nog bli en pratstund då, annars får vi vänta tills april.
Jag tittade också länge på Storskär, men en inlandsbåt passade mig bättre än en skärgårds-. I november ska det finnas ytterligare ett par, lite mindre, byggsatser att välja på.

Skriv svar

Återgå till "Föreningar och evenemang"