Toppbilden, visa:    


Byggandet av Abbonnerads gruvsegment

Arne Lindgren
Inlägg: 2017
Blev medlem: 28 dec 2011, 22:39
Ort: Bålsta

Byggandet av Abbonnerads gruvsegment

Inlägg av Arne Lindgren »

Abbonnerád är ju både "Min anläggning" och min modul... Här eller där..
Jag gör så att fundamentet och spårplan och elektronik, i alla fall den seriösa, hamnar här, så får trafiken, husen, befolkningen och gruvdriften hamna under Min Anläggning.
Nu är i alla fall skala 1:1-banskissen gjord.
Bild
Den svarta raka linjen rakt igenom är normalspåret med dess lilla lastplatsmötesspår.
Den röda linjen och den gröna linjen är 9 mm smalspår. Den börjar grönt längst till vänster på bilden i samma nivå som normalspåret. Först kommer infarten till gruvans ingång. Sen korsar den normalspåret, passerar perrongen för omstigning mellan spåren vid den gamla vagnen som symboliserar stationshus. Därefter kommer spåret för att lasta överföringsvagnar från normalspår och ett spårkors till.. Sen stiger spåret i en krök upp mot gruvbyns hållplats, rundar en vändskiva, passerar spåret ut åt höger, till en framtida hamn, nu troligen nån sorts skrotupplag. Sen på ca 4,5 cm höjd kommer växeln in till gruvbyn, till vänster ett stickspår till en industri, till höger lokstationen. Smalspåret fortsäter stiga upp till 8 cm för att kunna passera normalspåret, och sen smalspåret på tre broar. Däruppe, ca en decimeter över normalspåret ska ett anrikningsverk för malmen ligga.
Första utmaningen blir att löda två spårkors..
Tillsammans med den delbara modul som redan finns, vars halvor funkar ihop som dom är, blir detta en 320 cm modul där dom delar som redan finns byggdes enbart för att bära spårkorsens försignaler.

Arne Lindgren
Inlägg: 2017
Blev medlem: 28 dec 2011, 22:39
Ort: Bålsta

Re: Byggandet av Abbonnerads gruvsegment

Inlägg av Arne Lindgren »

Oj.. kanske dags för en uppdatering, eller nerdatering.
H0e fick lite mer aktivitet här i Mälardalen. Och dom nya modulerna följer Fremos-standard avseende kurvradier.
Alltså funkar inte mina krokar, och jag behöver inte få plats med ett inflyttat normalspår.

Det innebär att gruvområdet ersätts av Tyskby och att Abbonnerads ändmoduler är avsålda. Svärmors hus är borta därifrån, bara grunden är kvar. Elden hos hembrännaren har slocknat men den kanske vaknar till liv igen, även om Ope-Andersson (gammal fotbollsspelare från Östersund) tagit sin 12,5 mm kulspruta och dragit.

Skriv svar

Återgå till "Min Modul"