Toppbilden, visa:
I en stilla del av världen
I en stilla del av världen
I all stillhet har norrgående rälsbussen stannat till. Postbussen från Råda har också kommit och en ensam resande genar över gräsmattan för komma till tåget. Lok 4 sticker fram sotskåpet i bildkant.
En närbild visar hur morbor Josef satt sig på närmaste bänken, och som vanligt somnat. I fönstret syns tågklarerare Carl S Berg ringa Tåg in-anmälan och samtidigt fråga varför det bara prasslade i tjänsteposten, det brukar ju klucka lite på fredagarna. Ett ögonblick i vardagen i den värmländska urskogen.
Senast redigerad av HKN den 03 jul 2017, 20:07, redigerad totalt 2 gång.
Värmländsk visdom: Tänk på att en lever en kôrt ti, mens en ä dö väldigt länge ...
-
OnlineJohan Molin
- Inlägg: 19973
- Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
- Ort: Moth Virgin
- Kontakt:
Re: I all stillhet
Två mycket vackra bilder ( ) som kittlar vår nostalgiska längtan efter den gamla goda tiden, på skärmbildsbussarnas tid och före poliovaccinationerna ...
(Den som spårar en viss ironi har rätt! Den är riktad mot alla oss nostalgiker och inte minst mig själv!)
(Den som spårar en viss ironi har rätt! Den är riktad mot alla oss nostalgiker och inte minst mig själv!)
Re: I all stillhet
Så fint att järnvägen kom att byggas upp förbi Brattmon. Då har jag inte varit helt fel ute när jag letat terräng runt Sundhultsmon.
/Bengt
i tassemarkerna mellan verklighet och fiktion
/Bengt
i tassemarkerna mellan verklighet och fiktion
- en rest från sent fyrtiotal
Re: I all stillhet
Stiligt Hasse! Bland annat log jag åt höjd och avstånds angivelserna.
Tyvärr kom ju aldrig NKlJ till trakterna av Brattmon - bönderna i dalen skulle ju promt ha normalspår. Den som fikar efter mycket etc...
Lars
PS. Vad står bansignaturen för?
Tyvärr kom ju aldrig NKlJ till trakterna av Brattmon - bönderna i dalen skulle ju promt ha normalspår. Den som fikar efter mycket etc...
Lars
PS. Vad står bansignaturen för?
Re: I all stillhet
Det ser ju ut som om det blev som bönderna ville Lars.lars t skrev:[...]
Tyvärr kom ju aldrig NKlJ till trakterna av Brattmon - bönderna i dalen skulle ju promt ha normalspår. Den som fikar efter mycket etc...
[...]
Kanske genomfördes också planerna som fanns på att bredda NKlJ, så att bönderna och svedjefinnarna i det som blev Finnskoga-Dalby 1952 hade en normalspårig förbindelse både med residensstaden nere i vid Vänern, med masarna i öster och med broderfolket på andra sidan riksgränsen, liksom med världen bortom dessa trakter.
Det har inte alltid gått som man trott - inte ens "högt över havet, långt från allt".
/Bengt
i tassemarken, endast något närmare fiktion än verklighet
- en rest från sent fyrtiotal
Re: I all stillhet
Som BAn konstaterade blev det normalspår i alla fall. VSJ står för Västerdalarna - Sunne Järnväg. Så trafikområdet är ganska så stort.lars t skrev:Stiligt Hasse! Bland annat log jag åt höjd och avstånds angivelserna.
Tyvärr kom ju aldrig NKlJ till trakterna av Brattmon - bönderna i dalen skulle ju promt ha normalspår. Den som fikar efter mycket etc...
Lars
PS. Vad står bansignaturen för?
Värmländsk visdom: Tänk på att en lever en kôrt ti, mens en ä dö väldigt länge ...
Re: I all stillhet
Väldigt trevligt, Hasse!
Som de övriga gillar jag det poetiska "Högt över havet - långt ifrån allt". Det går rätt i hjärtat på oss glesbygdare.
Som de övriga gillar jag det poetiska "Högt över havet - långt ifrån allt". Det går rätt i hjärtat på oss glesbygdare.
Re: I en stilla del av världen
För att ge lite perspektiv på denna lilla värld så visar jag först en karta över var VSJ och den nära lierade banan MEJ finns.
Vi förflyttar oss så till en del av "Norgebanan" där vår fotograf Carl Wellinggroet tagit en av sina få färgbilder, tyvärr lite blekt i färgerna. Där ser vi en norsk rälsbuss komma skumpande medan det i bakgrunden sker stor dramatik. Älgen Lubbe har hittat en av bygdens tjuvskyttar för vilken nöden blev som störst. Lubbe har kickat undan den bössa som stod lutat mot dasset och väntar tålmodigt på en jämn kamp, älg mot man. Från den lilla stugan hörs kvidanden och böner från den ganska så utlämnade mannen.
Mera kanske kommer någon annan gång...
Plus att man se vilka andra banor som kan påverka trafiken.Vi förflyttar oss så till en del av "Norgebanan" där vår fotograf Carl Wellinggroet tagit en av sina få färgbilder, tyvärr lite blekt i färgerna. Där ser vi en norsk rälsbuss komma skumpande medan det i bakgrunden sker stor dramatik. Älgen Lubbe har hittat en av bygdens tjuvskyttar för vilken nöden blev som störst. Lubbe har kickat undan den bössa som stod lutat mot dasset och väntar tålmodigt på en jämn kamp, älg mot man. Från den lilla stugan hörs kvidanden och böner från den ganska så utlämnade mannen.
Mera kanske kommer någon annan gång...
Senast redigerad av HKN den 03 jul 2017, 20:52, redigerad totalt 2 gång.
Värmländsk visdom: Tänk på att en lever en kôrt ti, mens en ä dö väldigt länge ...
Re: I en stilla del av världen
Mycket intressant HKN!
Då fick de ju ända uppe i Norra Finnskoga normalspår till Karlstad direkt via Sunne! I det perspektivet är det ju mycket troligt att NKlJ verkligen breddas och att de får nytta av sina beställda Hg-lok. Att det inte skulle bli så måste vara onda tungors tal.
/Bengt
i tassemarken, nu närmare verklighet än fiktion
PS
Hoppas C Wellinggroet uppmärksammar tjuvskyttens nöd, när Carlssonbussen skramlat förbi, och kan bistå honom - men mycket diskret! Man bör betänka att Nordvärmland är en värld fylld av skrönor och diskretion. Här har älgarna namn, medan man döljer skyttars identitet för fogdar, fiskaler och tocket folk från Karlstad eller Stockholm.
- en rest från sent fyrtiotal
-
OnlineJohan Molin
- Inlägg: 19973
- Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
- Ort: Moth Virgin
- Kontakt:
Re: I en stilla del av världen
En underbar bild som visar att "less is more"! Så sparsmakat fint, med vacker bakgrundsbild och inte en överlastad miljö ( ).
Prydligt!
Prydligt!
Re: I en stilla del av världen
Nu ljug' du allt.
Nä, ljug' gör ja int' men en kan ju allti bättre på't litt'.
Nä, ljug' gör ja int' men en kan ju allti bättre på't litt'.
-
OnlineJohan Molin
- Inlägg: 19973
- Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
- Ort: Moth Virgin
- Kontakt:
Re: I en stilla del av världen
Inget slår väl verkligheten? I synnerhet som bakgrund ...
Re: I en stilla del av världen
Peo skrev
Nu ljug' du allt.
Vi forumbröder talar alltid sanning till varandra. Och för att citera Liftarens väg i Galaxen.
Detta betraktas allmänt som ett stort misstag som gjorde många människor väldigt upprörda.
Re: I en stilla del av världen
Ny mellomriksbaner er alltid velkomment! Og så Cmb 16, da:
Et alternativt forslag (fra 1952):
Trysilbanen (Elverum - Nybergsund) var et selvstendig norsk prosjekt som kom til utstikningsfasen, men som ikke ble bygget.
Mellanriksbanan, sammen med nye baner Moelv - Gjøvik og Aurdal - Gol i Norge, skulle gi Gävle forbindelse med Bergen/Nordsjøen/Atlanterhavet.
Mvh Traveller
Et alternativt forslag (fra 1952):
Trysilbanen (Elverum - Nybergsund) var et selvstendig norsk prosjekt som kom til utstikningsfasen, men som ikke ble bygget.
Mellanriksbanan, sammen med nye baner Moelv - Gjøvik og Aurdal - Gol i Norge, skulle gi Gävle forbindelse med Bergen/Nordsjøen/Atlanterhavet.
Mvh Traveller
Det finnes to typer strøm: Rød og gul
Brun er jord
Blå er ikke en egen type strøm, men kan forekomme mellom gul og brun
https://www.flickr.com/photos/figen62/albums
Brun er jord
Blå er ikke en egen type strøm, men kan forekomme mellom gul og brun
https://www.flickr.com/photos/figen62/albums
Re: I en stilla del av världen
Låt oss fortsätta att betitta denna stilla värld nu när rapportören återvänt från sina irrfärder söder om bokskogsridån.
Först skall sägas att Bengts bön om hjälp för den instängde jägaren blev till viss mån besvarad. Vår fotograferande vän Carl knallade över spåret (begreppet spårspring var inte ens påtänkt), klappade älgen på mulen (Carl sin Lubbe känner, de äro goda vänner) och slängde bössan i den bakomvarande tjärnen. Sedan smög han fram till det lilla husets baksida där, som ni som var med på den tiden vet, finns en liten lucka att rensa bort det som gjorts finns. Carl ropade där med en hink över huvudet nyttjande sin djupaste stämma "slutar Du inte jaga kommer jag upp och hämtar ner Dig". Jägaren blev efter detta vegetarian och kunde i fortsättningen äta sina söndagsmiddagar med rullgardinen uppdragen.
Som i alla dessa små världar där det mesta går i 1/87-delstakt finnes även här ett antal mer eller mindre besynnerliga varelser. Låt oss stifta bekantskap med ett par av dessa: Morbror Josef fanns i och för sig med även i första inlägget men nu har han träffat den lokale landsstormschefen Kalle den Galne som försöker värva Josef. Som vanligt somnar morbror Josef från allt.
Den dominerande figuren i dessa trakter var brukspatronen Metusalem von Knorrig. Hans hustru och tillika patronhylsa Liv von Knorrig ansågs i trakten så underlig att hon allmänt kallades Under-Liv. Hon bedrev bland annat blotterier. På denna suddiga bild syns visa vad hon hon har för fågel- och gökskådaren Nils Dahlman som här får imma på sin kikare.
Avslutningsvis en bild från senare årens trafik där en norsk Di3 är på väg tillbaka hem efter att hämtat sågade trävaror.
Först skall sägas att Bengts bön om hjälp för den instängde jägaren blev till viss mån besvarad. Vår fotograferande vän Carl knallade över spåret (begreppet spårspring var inte ens påtänkt), klappade älgen på mulen (Carl sin Lubbe känner, de äro goda vänner) och slängde bössan i den bakomvarande tjärnen. Sedan smög han fram till det lilla husets baksida där, som ni som var med på den tiden vet, finns en liten lucka att rensa bort det som gjorts finns. Carl ropade där med en hink över huvudet nyttjande sin djupaste stämma "slutar Du inte jaga kommer jag upp och hämtar ner Dig". Jägaren blev efter detta vegetarian och kunde i fortsättningen äta sina söndagsmiddagar med rullgardinen uppdragen.
Som i alla dessa små världar där det mesta går i 1/87-delstakt finnes även här ett antal mer eller mindre besynnerliga varelser. Låt oss stifta bekantskap med ett par av dessa: Morbror Josef fanns i och för sig med även i första inlägget men nu har han träffat den lokale landsstormschefen Kalle den Galne som försöker värva Josef. Som vanligt somnar morbror Josef från allt.
Den dominerande figuren i dessa trakter var brukspatronen Metusalem von Knorrig. Hans hustru och tillika patronhylsa Liv von Knorrig ansågs i trakten så underlig att hon allmänt kallades Under-Liv. Hon bedrev bland annat blotterier. På denna suddiga bild syns visa vad hon hon har för fågel- och gökskådaren Nils Dahlman som här får imma på sin kikare.
Avslutningsvis en bild från senare årens trafik där en norsk Di3 är på väg tillbaka hem efter att hämtat sågade trävaror.
Senast redigerad av HKN den 03 jul 2017, 21:06, redigerad totalt 1 gånger.
Värmländsk visdom: Tänk på att en lever en kôrt ti, mens en ä dö väldigt länge ...
-
OnlineJohan Molin
- Inlägg: 19973
- Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
- Ort: Moth Virgin
- Kontakt:
Re: I en stilla del av världen
Härligt skrönat!
Skönt att höra att dina travesteringar håller Ångbåts AB Jönköping - Stockholm vid liv i dessa forumkamraters medvetande!
Fast det är ju lite fel årstid ...
Carl sin Lubbe känner, de äro goda vänner
Skönt att höra att dina travesteringar håller Ångbåts AB Jönköping - Stockholm vid liv i dessa forumkamraters medvetande!
Fast det är ju lite fel årstid ...
Re: I en stilla del av världen
HKN sin Viktor känner
så får han goda vänner
/Bengt
mår gott,
skaldar och viftar handen smått
så får han goda vänner
/Bengt
mår gott,
skaldar och viftar handen smått
- en rest från sent fyrtiotal
Re: I en stilla del av världen
Ha, ha, du är ju verkligen en skrönikör, Hasse!
Åh, hujedamej!!HKN skrev:rapportören återvänt från sina irrfärder söder om bokskogsridån.
Re: I en stilla del av världen
Vi plockar vidare bland Carl Wellinggroests återfunna bilder. Först en bild som de flesta inblandade inte visste togs. När SJ tagit över BJ kom ibland SJ-fordon in på VSJ. Vid ett tillfälle på 1950-talet hade ett par extratåg körts till Brattmon från södra Värmland med resenärer som skulle vara med på någon sorts sammankomst. När de båda tågen skulle skickas tillbaka söderut tomma så skulle ett växlingsarbete ske. Dock fanns ingen ordinarie personal tillgänglig utan en före detta stationskarl, Manfred Mauser, som råkade passera fick rycka in. Han tog sig an uppgiften med mycket stort allvar. Han vevade alla handsignaler som han mindes från Säö plus några till; fram, back, koppel, sakta, stopp, vad är klockan, lägg om växeln med flera. När diesel- och bromsblocksrökarna lagt sig såg tågsättet ut som på bilden:
I ett tidigare inlägg såg vi en bild tagen på långt håll där Liv von Knorrig blottar sig. I de intersta gömmorna bland bilderna hittades senare denna som visar att Carl följt fru von Knorrigs förehavande vid flera tillfällen: Liv har här visat upp dig för traktens ordförvrängare Helge Andeson som i brist på tillämpliga Bibelord lär ha ropat "Låten barmen komma till mig".
Alla inblandade försvann bakom godsmagasinet medan trafikchefen Metusalem von Knorrig (en av de få tillfällen han fastnat på en bild) och stins Carl S Berg betraktar resultatet. Von Knorrig lär upprepade gånger utbrustit: "Inget får komma ut om detta!" Mauser höll sig sedemera borta från stationsområdet inom överskådlig tid. I ett tidigare inlägg såg vi en bild tagen på långt håll där Liv von Knorrig blottar sig. I de intersta gömmorna bland bilderna hittades senare denna som visar att Carl följt fru von Knorrigs förehavande vid flera tillfällen: Liv har här visat upp dig för traktens ordförvrängare Helge Andeson som i brist på tillämpliga Bibelord lär ha ropat "Låten barmen komma till mig".
Senast redigerad av HKN den 03 jul 2017, 21:13, redigerad totalt 1 gånger.
Värmländsk visdom: Tänk på att en lever en kôrt ti, mens en ä dö väldigt länge ...
-
OnlineJohan Molin
- Inlägg: 19973
- Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
- Ort: Moth Virgin
- Kontakt:
Re: I en stilla del av världen
Våran prost
är rund som en ost
... associerar man ju till när man beskådar de båda bilderna tillsammans.
Och hur man vrider och vänder på detta tågsätt kan man konstatera att man har all anledning att vara rädd för ostfronten ...
är rund som en ost
... associerar man ju till när man beskådar de båda bilderna tillsammans.
Och hur man vrider och vänder på detta tågsätt kan man konstatera att man har all anledning att vara rädd för ostfronten ...
Re: I en stilla del av världen
Den bilden ger mig bara en tanke:
Kvinnor kan!
Kvinnor kan!
Re: I en stilla del av världen
Heter det ikke "hen kan" i din del av verden?
Mvh Traveller
Mvh Traveller
Det finnes to typer strøm: Rød og gul
Brun er jord
Blå er ikke en egen type strøm, men kan forekomme mellom gul og brun
https://www.flickr.com/photos/figen62/albums
Brun er jord
Blå er ikke en egen type strøm, men kan forekomme mellom gul og brun
https://www.flickr.com/photos/figen62/albums
Re: I en stilla del av världen
Det har inte hänt så mycket i den här tråden på ett tag, men det beror delvis på att det inte händer så mycket i denna stilla del av världen heller. Det har det aldrig gjort och kommer aldrig att göra.
Dock har ett mystiskt tåg kommit smygande, ett klart fall av begreppet blandat tåg. Vad de tjusiga bilarna på vagnarna skulle användas till var och är oklart. Vissa rykten gjorde gällande att det skulle handla om någon sorts statsbesök eller besök av modelljärnvägsinspektionen. Men som sagt ingen vet eller vill veta. Så vi får kanske aldrig veta.
Senast redigerad av HKN den 04 jul 2017, 18:05, redigerad totalt 1 gånger.
Värmländsk visdom: Tänk på att en lever en kôrt ti, mens en ä dö väldigt länge ...
Re: I en stilla del av världen
Man vet ju aldrig....HKN skrev:eller besök av modelljärnvägsinspektionen.
Å andra sidan är ju MJ-inspektionen en ovanligt hänsynsfull myndighet och vill nog inte klampa in och störa friden i denna stilla del av världen.
Re: I en stilla del av världen
Om inte det gällde mjinsp så skulle det i så fall vara ett statsbesök... Av vem, varför och när. Mysteriet tätnar som bottensatsen i dunken.
Värmländsk visdom: Tänk på att en lever en kôrt ti, mens en ä dö väldigt länge ...
-
OnlineJohan Molin
- Inlägg: 19973
- Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
- Ort: Moth Virgin
- Kontakt:
Re: I en stilla del av världen
Det känns tyskt på något vis. Dels motorvagnen; är inte andra bilen en gammal Horsch dessutom?
Det kan ju ha varit mera privat för allandel. Ludendorff lär ju ha återhämtat sig i Sverige efter första världskriget (och nu talar jag inte om den vita katten på mejeriets tak i Väderstad!); Göring syntes väl av och till i Sverige; var det inte på Beckomberga för avgiftning så var det på Rockelsta (eller som tidningsrubrikerna förtäljde; "Göring skjuter på bröllopet" ...).
Det kan ju ha varit mera privat för allandel. Ludendorff lär ju ha återhämtat sig i Sverige efter första världskriget (och nu talar jag inte om den vita katten på mejeriets tak i Väderstad!); Göring syntes väl av och till i Sverige; var det inte på Beckomberga för avgiftning så var det på Rockelsta (eller som tidningsrubrikerna förtäljde; "Göring skjuter på bröllopet" ...).
Re: I en stilla del av världen
De rälsbundna fordonen har beteckningen NSB (motorvagnen blev kvar när Herrefolket drog sig tillbaka), men bilarna är riktigt nog Horch. Göring hade käkat sitt sista piller vid den här tidpunkten och någon Ludendorff, med eller utan svans, är inte känd i trakten.
Studierna i Hysteriken om VSJ ger heller ingen ledtråd om händelsen.
Studierna i Hysteriken om VSJ ger heller ingen ledtråd om händelsen.
Värmländsk visdom: Tänk på att en lever en kôrt ti, mens en ä dö väldigt länge ...
-
- Inlägg: 262
- Blev medlem: 29 dec 2011, 21:33
- Ort: Bodö, Norge
Re: I en stilla del av världen
För att sätta punkt för denna diskussion om vad för rälsbuss det är så är det en Bmdo 9a från NSB. Detta var en av 5 som tyskarna tog med till Norge under kriget. I Tyskland hette dom VT 62.9. NSB använde dom bara några få år och de blev utrangerade mellan 1953 och 1958.
Hur fungerar din nya norska rälsbuss? Det är flera som har problem med sina. Det verkar vara något med strömupptagningen som inte fungerar så bra. Har sett en tysk rekommendation om att detta blir en fin vitrinmodell, och det är ju synd när modellen är så fin.
Hur fungerar din nya norska rälsbuss? Det är flera som har problem med sina. Det verkar vara något med strömupptagningen som inte fungerar så bra. Har sett en tysk rekommendation om att detta blir en fin vitrinmodell, och det är ju synd när modellen är så fin.
Re: I en stilla del av världen
För att ge ett seriöst svar i en i övrigt oseriös tråd, så har jag inte testat ekipaget så mycket än. Det kommer att ske lite senare i samband med andra prov- och inkörningar.
/Hasse
/Hasse
Värmländsk visdom: Tänk på att en lever en kôrt ti, mens en ä dö väldigt länge ...
Har det hänt något ?
Visserligen har vi i nutid hamnat i ett nytt år, men i vår stilla lilla del av världen har det inte skett så mycket. Vår fotograferande vän Carl Wellinggroet har satt sig under sin favorittall för att lukta på stenkolsröken. Då kommer lokaltåget in och Carl fattar sin kamera och trycker av.
Därmed kan vi i nutid se lok 4 med allt-i-allovagnen VSJ ABCDEF01 125 framför stationshuset. Och det var väl inte mycket att orda om.
Senast redigerad av HKN den 04 jul 2017, 18:08, redigerad totalt 1 gånger.
Värmländsk visdom: Tänk på att en lever en kôrt ti, mens en ä dö väldigt länge ...
-
OnlineJohan Molin
- Inlägg: 19973
- Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
- Ort: Moth Virgin
- Kontakt:
Re: I en stilla del av världen
Vagnen har alltså såväl en sovvagns- som en postkupé?
Re: I en stilla del av världen
Nej, någon sovplats fanns inte. Inte heller restaurang eller malmficka (vilket en medborgare från Dalarna ansåg självklart på vagn i Bergslagen). Det som fanns var första, andra, tredjeklassavdelningar plus post- och resgodsavdelning. Samt inte att förglömma, en fångkupé (en cellsynt anordning förvisso). Den användes då traktens mesta olagling, Hemfrid Ladulås skulle in till Karlstads länsfängelse för att sitta av en av sina återkommande vistelser där.
Väg och Vatten hade vid en inspektion anmärkt på att vagnen inte hade helt adekvat littrering då en tredjeklasskupé gjorts om till sjukkupé. Eftersom en liten ångpanna satts in för värma vagnen (som oftast gick ensam i lokaltåg) rapporterades som ny littera ABCC10DEFFå01. Det om den vagnen för närvarande.
Väg och Vatten hade vid en inspektion anmärkt på att vagnen inte hade helt adekvat littrering då en tredjeklasskupé gjorts om till sjukkupé. Eftersom en liten ångpanna satts in för värma vagnen (som oftast gick ensam i lokaltåg) rapporterades som ny littera ABCC10DEFFå01. Det om den vagnen för närvarande.
Värmländsk visdom: Tänk på att en lever en kôrt ti, mens en ä dö väldigt länge ...
-
OnlineJohan Molin
- Inlägg: 19973
- Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
- Ort: Moth Virgin
- Kontakt:
Re: I en stilla del av världen
Aha! Jag tänkte bara att på den urgamla tiden (före 1956) när 3:e-klasskupéer fanns så brukade ju 1 klass betyda just sovvagnar (och ännu tidigare även restaurangvagnar). Det låter ju hursomhelst som en mycket spännande - och komplicerad - vagn!
Re: I en stilla del av världen
SJ hade ju inga vagnar med A = första klass på 40-talet (som är aktuellt här) men exempelvis BJ hade vagnar med littera ABC01 och AB01 som hade ren första klass kupé.
Fotografen hade tydligen även offrat en färgbild på vagnen, troligen för att den var nylackad vid tillfället. Många klasser ger också många färger om man har vagnen målad i gamla klassfärger.
Fotografen hade tydligen även offrat en färgbild på vagnen, troligen för att den var nylackad vid tillfället. Många klasser ger också många färger om man har vagnen målad i gamla klassfärger.
Senast redigerad av HKN den 04 jul 2017, 18:15, redigerad totalt 1 gånger.
Värmländsk visdom: Tänk på att en lever en kôrt ti, mens en ä dö väldigt länge ...
-
OnlineJohan Molin
- Inlägg: 19973
- Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
- Ort: Moth Virgin
- Kontakt:
Re: I en stilla del av världen
Den är så färggrann så man skulle tro att den är inköpt av hbtq-rörelsen!
Häftigt!!!
Häftigt!!!
Har det hänt något?
Nej inte mycket.
Ett extratåg draget av 2 S2-lok, 1306 och 1310 har anlänt utan att väcka större uppmärksamhet.
Ett par bussar har stannat till och chaufförerna har knallat in till tågexpeditionen för att få en kopp kaffe.
Att verkar tomt på stationsområdet kan bero på att ständigt återkommande sommargästen Gilda Kvant har kommit på visit. Eftersom hon har underskott på blyghet och överskott på självförtroende så både badar och solar hon utan strumpor. Hennes vistelser brukar medföra att bygdens unga män och män som känner sig unga brukar ägna sig åt intensiva studier i kvantfysik. Att observera är att hon visar baksidan..
Senast redigerad av HKN den 04 jul 2017, 18:19, redigerad totalt 1 gånger.
Värmländsk visdom: Tänk på att en lever en kôrt ti, mens en ä dö väldigt länge ...
-
- Inlägg: 7838
- Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
- Ort: Mölle
Re: Har det hänt något?
HKN skrev:.... Att observera är att hon visar baksidan..
Also sprach der Matserschmitt!
Re: I en stilla del av världen
Jojo, det är ju skillnad på baksidor och baksidor....HKN skrev:Att observera är att hon visar baksidan..
Även i övrigt njutbara bilder.
Re: I en stilla del av världen
Vi visar ännu en bild med det extratåg med dubbla S2-lok som syntes i förra inlägget i tråden. Nu har man vänt ena loket och håller på att växla fram tåget för återfärd.
Så här trångt brukar det inte vara på bangården i Brattmon men nu kommer VSJ lok 32 med godståg in på spår tre medan man skymta taket på en rälsbuss på spår ett. Några inbyggare har letat sig ner för att beskåda detta och mitt i allt står vår ordförvrängare Helge Andeson och önskar en fridfull resa.
Senast redigerad av HKN den 04 jul 2017, 18:22, redigerad totalt 1 gånger.
Värmländsk visdom: Tänk på att en lever en kôrt ti, mens en ä dö väldigt länge ...
-
- Inlägg: 7838
- Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
- Ort: Mölle
Re: I en stilla del av världen
Härlig bild, en excess i vackra ånglok!HKN skrev:... nu kommer VSJ lok 32 med godståg in på spår tre ...
Lok nr 32, anar jag rätt om jag tror det är en gammal bekant till mig? Lite närbilder skulle ju smka fågel i så fall!
Also sprach der Matserschmitt!
Re: I en stilla del av världen
Njaeee, jag tror inte Du stiftat bekantskap med den här kämpen. Tack och lov fanns även färgbild från samma tillfälle:
Och gör man en delförstoring av den bilden så ser man detta är ett lok som trillat över kölen från vårt västra grannland:
Men jag anar vad Du hade i tankarna .....
Senast redigerad av HKN den 05 jul 2017, 19:59, redigerad totalt 1 gånger.
Värmländsk visdom: Tänk på att en lever en kôrt ti, mens en ä dö väldigt länge ...
-
- Inlägg: 7838
- Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
- Ort: Mölle
Re: I en stilla del av världen
Nej nu ser jag att det är en annan maskin (men en ack så trevlig sådan det med! )!HKN skrev:Njaeee, jag tror inte Du stiftat bekantskap med den här kämpen. Tack och lov fanns även färgbild från samma tillfälle:
...
Men jag anar vad Du hade i tankarna .....
Jag får väl ge mig till tåls, tids nog kanske den maskin jag hade i åtanke dyker upp här i tråden!?! Till dess får jag väl ägna mig åt mina egna ångloks-plastbyggsats-konverteringar (fast jag börjar komma rätt långt med omvandlingen av en gammal Märklin DB Br 38 till en DSB T nu också).
Also sprach der Matserschmitt!
Ingen remise, men ett lokstall med två gammaltyskar
Två f d tyska BR57 vid lokstallet i Brattmon, dels NSB 61a 3236 och dels VSJ S 32 är inne på slaggning och genomgång. TC von Knorrig är på plats för se till att allt går rätt till.
Senast redigerad av HKN den 05 jul 2017, 20:07, redigerad totalt 2 gång.
Värmländsk visdom: Tänk på att en lever en kôrt ti, mens en ä dö väldigt länge ...
-
- Inlägg: 7838
- Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
- Ort: Mölle
Re: Ingen remise, men ett lokstall med två gammaltyskar
Härligt att skåda! Synd bara att färgfilmen inte var uppfunnen när bilden togs, det hade varit kul att se vad det är för färg på koppelstängerna på norrmannen (och därmed kunna bestämma dess revisions-stationeringsort).HKN skrev:Två f d tyska BR57 vid lokstallet i Brattmon, dels NSB 61a 3236 och dels VSJ S 32 är inne på slaggning och genomgång. TC von Knorrig är på plats för se till att allt går rätt till.
Måhända har jag bidragit till begreppsförvirringen med min "Frichs remise" dock, en remise ärn og just en lokstation för löpande daglig skötsel och inte en "fullfjädrad" lokverkstad för mer genomgripande revisioner!?! Vi får be vores danske venner att bekräfta eller dementera detta - jag förstår till fullo om någon letts på villovägar av mina göranden och fått intrycket att en remise är en lokomotiv-verkstad.
Also sprach der Matserschmitt!
Re: I en stilla del av världen
Jag hade nog klart för mig betydelsen av "remise" men en skillnad med detta lokstall är att det är odanskt. En koll av de få färgbilder som Carl Wellingroet tog så kan man konstatera att färgen på koppelstängernas liv närmast kan beskrivas som ingrodd smuts... Möjligen kan någon annan ha tagit färgbilder vid denna tiden, även om det verkar osannolikt. Men kan man flyga J35 i flygvapentjänst 1956 så är väl det mesta möjligt
Värmländsk visdom: Tänk på att en lever en kôrt ti, mens en ä dö väldigt länge ...
Re: I en stilla del av världen
Det är rätt, Hasse, lämna inte ut färgen.HKN skrev:kan man konstatera att färgen på koppelstängernas liv närmast kan beskrivas som ingrodd smuts...
Ja, och det är inte första gången du försöker lägga ut dimridåer....Mölle-Mats skrev:Måhända har jag bidragit till begreppsförvirringen
Re: Ingen remise, men ett lokstall med två gammaltyskar
Remise (eller rundremise) er en bygning, hele anlegget ("lokstationen") er et maskindepot; for eksempel (hentet fra Wikipedia): "Roskilde maskindepot, som bl.a. består af en rundremise".Mölle-Mats skrev:Måhända har jag bidragit till begreppsförvirringen med min "Frichs remise" dock, en remise ärn og just en lokstation för löpande daglig skötsel och inte en "fullfjädrad" lokverkstad för mer genomgripande revisioner!?! Vi får be vores danske venner att bekräfta eller dementera detta - jag förstår till fullo om någon letts på villovägar av mina göranden och fått intrycket att en remise är en lokomotiv-verkstad.
Mvh Traveller
Det finnes to typer strøm: Rød og gul
Brun er jord
Blå er ikke en egen type strøm, men kan forekomme mellom gul og brun
https://www.flickr.com/photos/figen62/albums
Brun er jord
Blå er ikke en egen type strøm, men kan forekomme mellom gul og brun
https://www.flickr.com/photos/figen62/albums
-
- Inlägg: 7838
- Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
- Ort: Mölle
Re: Ingen remise, men ett lokstall med två gammaltyskar
Tack för klarläggandet!Traveller skrev:Remise (eller rundremise) er en bygning, hele anlegget ("lokstationen") er et maskindepot; for eksempel (hentet fra Wikipedia): "Roskilde maskindepot, som bl.a. består af en rundremise".Mölle-Mats skrev:Måhända har jag bidragit till begreppsförvirringen med min "Frichs remise" dock, en remise ärn og just en lokstation för löpande daglig skötsel och inte en "fullfjädrad" lokverkstad för mer genomgripande revisioner!?! Vi får be vores danske venner att bekräfta eller dementera detta - jag förstår till fullo om någon letts på villovägar av mina göranden och fått intrycket att en remise är en lokomotiv-verkstad.
Mvh Traveller
Also sprach der Matserschmitt!
-
OnlineJohan Molin
- Inlägg: 19973
- Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
- Ort: Moth Virgin
- Kontakt:
Re: I en stilla del av världen
Det är rätt intressant att se hur forumets trådar med tiden har en tendens att bli insnodda i varandra!Möjligen kan någon annan ha tagit färgbilder vid denna tiden, även om det verkar osannolikt. Men kan man flyga J35 i flygvapentjänst 1956 så är väl det mesta möjligt
Re: I en stilla del av världen
Vem har pratat om flygvapentjänst? De flesta vet väl att fänrik Jahrehorn var testflygare åt SAAB!HKN skrev: Men kan man flyga J35 i flygvapentjänst 1956 så är väl det mesta möjligt
"Den första prototypen flög i oktober 1955"