[quote="HKN"]Vi plockar vidare bland Carl Wellinggroests återfunna bilder. Först en bild som de flesta inblandade inte visste togs. När SJ tagit över BJ kom ibland SJ-fordon in på VSJ. Vid ett tillfälle på 1950-talet hade ett par extratåg körts till Brattmon från södra Värmland med resenärer som skulle vara med på någon sorts sammankomst. När de båda tågen skulle skickas tillbaka söderut tomma så skulle ett växlingsarbete ske. Dock fanns ingen ordinarie personal tillgänglig utan en före detta stationskarl, Manfred Mauser, som råkade passera fick rycka in. Han tog sig an uppgiften med mycket stort allvar. Han vevade alla handsignaler som han mindes från Säö plus några till; fram, back, koppel, sakta, stopp, vad är klockan, lägg om växeln med flera. När diesel- och bromsblocksrökarna lagt sig såg tågsättet ut som på bilden:
Alla inblandade försvann bakom godsmagasinet medan trafikchefen Metusalem von Knorrig (en av de få tillfällen han fastnat på en bild) och stins Carl S Berg betraktar resultatet. Von Knorrig lär upprepade gånger utbrustit: "Inget får komma ut om detta!" Mauser höll sig sedemera borta från stationsområdet inom överskådlig tid.
Jag satt och funderade över ytterligheterna. Dom där korta godssläporna UBF. Är inte det dom två som hade hemmastation Ystad? Därav smeknamnet.