Toppbilden, visa:    


Godstrafik i västra Östergötland: Källor och funderingar

FREMO, fraktsedlar, hamnanlöp, lastbilscentraler.
Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Godstrafik i västra Östergötland: Källor och funderingar

Inlägg av Johan Molin »

Denna tråd har jag tänkt ägna mina funderingar hur gods transporterades i västra Östergötland, således grundvalen både för båttillägg i Hästholmens hamn och järnvägstrafiken på FVÖJ och MHJ. Många frågetecken återstår, men jag har nog tillräckligt med källmaterial för att kunna åstadkomma åtminstone en dramadokumentär.

Det handlar således om tre (med lastbilstrafiken så småningom om fyra) trafikslag.

1. Sjöfarten, där ss TRAFIK var den viktigaste kommunikationslänken mellan Östergötland och Västergötland. Här fraktades allt från spannmål, kreatur, hästar, hö, halm, kaffe, ärter, "turistsängar", andra möbler, stålämnen och järnstänger, gjutgods, allehanda styckegods (inklusive andra djur såsom grisar, kaniner, höns, hundar, oxar mm), och fr o m slutet av 1920-talet bilar och motorcyklar. Det är förvånansvärt i vilken grad, ända fram till mitten av 1950-talet, passagerarångaren gjorde rätt för epitetet "färja".

Fram till 1930-talets början fraktades även styckegods med kanalbåten mellan Jönköping och Stockholm. Ägg, smör och andra jordbruksprodukter förekom flitigt i varje fall i slutet av 1800-talet.

Lastångare dominerade faktiskt fraktfarten för hundra år sedan. Det var mycket styckegods, men ett otal andra produkter som fraktades denna väg.
När andra världskriget började slogs botten ur styckegodstrafiken. Lastångarna överlevde ett decennium till, men omkring 1950 var det slut.

Segelskutor, senare motoriserade, var relativt sparsamt förekommande i hamnjournalerna för hundra år sedan! Först i och med motoriseringarna på 1920-talet fick denna fraktfart ett uppsving, och lilla skutan ANNA som jag visat på annan plats, fraktade massaved ungefär var tredje dag till Munksjös ginungagap i Jönköping i slutet på 1930-talet.
Under andra världskriget minskade skutsjöfarten drastiskt, tydligen i huvudsak pga brist på bränsle. Den återhämtade sig aldrig, men lastskutor fortsatte att anlöpa Hästholmen på 1950-talet och fram till mitten på 1960-talet, när den mer eller mindre tvärdog. Återkommer till de varierande typer av frakter skutorna hade.

TRAFIKS laster hade ett kvantitativt centrum kring Ödeshög och Hästholmen. Somligt fraktades med smalspåret till och från Väversunda, Rogslösa, Borghamn och t.om. Vadstena, i mindre utsträckning längs MHJ till och från Hedaslätt och Rök, men knappast längre bort. Detta förhållande ändrades aldrig över decennierna och kvarstod från 1890-tal till 1950-tal.

Återkommer med tjänstetidtabeller för såväl MHJ som FVÖJ, och funderingar kring vad som i övrigt fraktades på järnvägarna.

Därefter hur jag själv sammanfattat den information jag har och förvandlat den till någon form av vagnlistor för befraktningen.

Intressant nog kan dock konstateras att fram till omkring 1940 motsvarade en båtfrakt relativt väl en vagnslast. Därefter blev båtanlöpen färre, men med alltmer ensartade och större frakter (framförallt spannmål och "norgesalpeter" som gödningsämnena regelmässigt kallas i varje fall efter andra världskriget).

1958, exempelvis, gjordes 24 anlöp av andra fartyg än TRAFIK, ledande till befraktning med c:a 100 vagnslaster, under sommarmånaderna juni - augusti.

Detta är således första pusselbiten i det som ska bli mitt trafikspel framöver.

Och särskilt för Mika: På 1930-talet fraktades stora mängder glasburkar från Västergötland till trakterna kring Tåkern i juli månad, för att under augusti följas av ständigt återkommande beskrivningar av honungsfrakter västerut ... 8-)

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Godstrafik i västra Östergötland: Källor och funderingar

Inlägg av Johan Molin »

Jag har tidigare nämnt en länk till ett mycket trevligt (och gratis!) danskt program (en Excel-fil egentligen) där man genom att notera vanligheten i olika trafikupplägg kan få hjälp med att skapa vagnlistor med slumptal.

Jag konstaterar snabbt, att med den info jag har om båttrafik, godstrafik på FVÖJ och dito på MHJ, blir jag tvungen att skapa en sådan fil per trafikslag och år (jag hörde inte ordet "nörd" nämnas...).

Jag har gjort egna Excel-ark för de olika trafikslagen, där med hjälp av diverse olika "ljus i mörkret" jag kunnat skapa någorlunda trovärdiga referenstal för varje trafikslag och år.

Vi börjar åter med båtarna (sorry!).
Jag har hamnliggare från 1894, 1937, 1948, 1953, 1958 och 1963 (1968 var båttrafiken över).
Med hjälp av dessa har jag gjort upp följande fraktuppdrag för fartyg år 1910:

Bild
Först rubriksättningen:
Kolumnen längst till höger (i rubrikraden) räknar ihop sannolikheten (per vecka) för alla transporter. Eftersom anlöp skedde varje veckodag ska siffran näst längst till höger komma så nära 7 som möjligt. Genom att laborera med siffran "fartyg per dag" kan man skapa det heltal som kommer närmast detta (helt enkelt totalsumman frakter per vecka / frakter per dag). Väljer man fyra anlöp per dag, kommer "veckosiffran" att bli 5,9 istället för 7,9. Det senare ligger närmare "7", det vill säga anlöp varje dag under veckan (klart som korvspad eller hur? :mrgreen: )

Här ses dels ss TRAFIK, dels frakter med lastångare.
TRAFIK gjorde vid denna tid tre t.o.r.-resor per dag till Hästholmen enligt turlista, så det är inte meningsfullt att låta detta ingå i någon slumpgenerator. Den typ av frakter hon förde med sig lämpar sig inte heller att redovisa här, utan återkommer när det gäller vad järnvägarna fraktade till och från ångbåtsanlöpen. Det återkommer vi till.
Enda anledningen att hon förekommer här är att hon faktiskt fraktade vagnar med "vidhängande hästar" i båda riktningarna, det förefaller vara en tidig variant av den turisttrafik som senare ledde till hennes karriär som "bilfärja" från slutet av 1920-talet. Här avses således en enda fråga besvaras: Fraktade hon någon vagn österut eller västerut under just aktuell trafikdag?

Sedan följer lastångarnas anlöp med lastning och lossning, markerat med grön text. Hoppeligen är det rätt självförklarande.

Bild
Därnäst följer jönköpingsbolagets lastångare TYRA, som gick efter tidtabell Jönköping - Stockholm, anlöpande alla hamnar längs Vättern, c:a 2 ggr per månad. Det är de ockra-färgade raderna.
Skutor så (blått). Dessa var faktiskt inte särskilt vanliga när förra seklet var ungt. Som synes handlar det mest om export av tegel, jordbruksprodukter och massaved.

Bild
Till slut frakter med MOTALA EXPRESS, kanalångare till Stockholm (1910 var det VIKTOR RYDBERG, det ödesdigra 1918 var det PER BRAHE) samt "bondeseglation". Notera att en sådan kommoditet som "vass" fraktades med kanalångare på färd mot kungliga hufvudstaden!

När allt detta arbete är utfört (puh!) räknar programmet självt fram slumpmässigt vad man har att vänta av aktuell dag, i detta fall måndagen den 1 augusti 1910:

Bild
Såsom detta exempel råkade utfalla ska resultatet tolkas så här:

1. Skuta lastar jordbruksprodukter (smör och ägg t.ex.) för frakt längs Göta Kanal, lämpligen t.ex. till Linköping (vilket för det tänkbart att motorpråmen REX som hörde hemma där hämtar dessa varor)
2. ss TRAFIK gör sina tre t.o.r.-resor Hjo - Hästholmen utan befraktning av några vagnar
3. Lastångaren TYRA lastar spannmål för vidare befordran till Stockholm

Varje gång man öppnar excel-arket räknas frakterna slumpmässigt om, så nästa gång kan man få en helt ny lista, ibland med endast TRAFIK:s turer, någon enstaka gång med 5-6 anlöp.

Även med denna vanvettesnoggrannhet kan givetvis denna detaljrikedom aldrig närma sig verkligheten (hur skapar man ett trafikspel för att ss TRAFIK ska befrakta "en hund" eller en säck "jordnötter" ?

But good enough för att bygga ett trafikspel.

Återkommer, järnvägstransporterna stod ju och föll inte med enbart båtfrakter. Fram till omkring 1940 var dessutom båtfrakterna relativt enkla att hantera. De flesta fraktanlöp kunde översättas direkt till "en godsvagn". Från slutet av 1940-talet till fraktfartygens svanesång blev det besvärligare, men det återkommer jag till (för den som har ork att följa med...).

Användarens profilbild
Jan
Inlägg: 1085
Blev medlem: 03 jan 2012, 00:05
Ort: Eckernförde

Re: Godstrafik i västra Östergötland: Källor och funderingar

Inlägg av Jan »

Väldigt intressant tråd Johan. Trafikspel ger alltid en extra dimension till våra små världar. Jag har tyvärr missat/glömt länken till det danska programmet. :oops:
Tacksam om du kan lägga in den igen.

Jan
Planerar bygget av Helsingborg F i skala N.

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Godstrafik i västra Östergötland: Källor och funderingar

Inlägg av Johan Molin »

http://www.banen.dk/Godsvognsforsendels ... -09-06.xls

Jag kan dock inte garantera hur länge denna länk kommer att fungera, då tidskriften Banen sorgligt nog är nedlagd vid årsskiftet.

Arne Lindgren
Inlägg: 2017
Blev medlem: 28 dec 2011, 22:39
Ort: Bålsta

Re: Godstrafik i västra Östergötland: Källor och funderingar

Inlägg av Arne Lindgren »

johanmmolin skrev:http://www.banen.dk/Godsvognsforsendels ... -09-06.xls

Jag kan dock inte garantera hur länge denna länk kommer att fungera, då tidskriften Banen sorgligt nog är nedlagd vid årsskiftet.
Då var det alltså så.. Hobbybokhandeln i stholm hade backissues, men han visste inte att den upphört.
Jag lovade dubbelkolla.
:cry:
Jag jobbar 200 m bort, och han har en rejäl samling Narrow Gauge Gazette i i reahögen.

tågtyckarn

Re: Godstrafik i västra Östergötland: Källor och funderingar

Inlägg av tågtyckarn »

När det gäller passagerartrafiken kan du köra kortleksmodellen.

Gör 40 kort

På 15 av dom skriver du inget särskilt.

På dom andra kan du skriva t.ex.

Familjen Svensson från Skara, hälsar på farmor i Peking 3 pers 2 kl

Sjunddagsdventister på väg till böne möte i Vadstena 5 pers 2 kl

Fanjunkare Strid från Malmen, på väg att hämta nerplöjd fågel i Falköping 1 pers 2 kl

Artur Svinhandlare från Kvarstad till motala 2 pers 1kl

Greve Tosse med Entorage 5 pers 1kl



Sen drar du 6 st kort åt gången och ser hur många säten första och andra klass du behöver. Sen är det bara att växla ihop och köra. :D

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Godstrafik i västra Östergötland: Källor och funderingar

Inlägg av Johan Molin »

Ja, det är ju onekligen en intressant idé! Sedan var väl tyvärr inte MHJ så särskilt känt för sina bekväma 1:a klassvagnar ...

Fast det är ändå användbart. Det rörde sig rätt mycket militärer i grannskapet (Stora Lundby) och en del annat folk, så något kul ska det absolut gå att göra av idén!

tågtyckarn

Re: Godstrafik i västra Östergötland: Källor och funderingar

Inlägg av tågtyckarn »

Ja och det bästa är att du känner ju en hel del av dom. :D

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Godstrafik i västra Östergötland: Källor och funderingar

Inlägg av Johan Molin »

DOKUMENT NR 2: Tjänstetidtabell för MHJ fr.o.m. oktober 1910

Bild

Bild

Bild

Några valda sidor.
Sista uppslaget är rätt intressant. Första blandade tåget (Bt 6) går på förmiddagen från Hästholmen till Mjölby och är i Mjölby lite efter kl 8 på morgonen.
Därefter ska vagnanmälan göras till Trafikexpeditionen, säkert för att fördela tomvagnar till kommande beställningar.
Blandat tåg nr 5 avgår vid olika tidpunkter på f.m. beroende på veckodag, men aldrig före kl 10.

Oljefat lossas i Hästholmen transporterades med lastångare från Göteborg. De får då förstås förvaras i Hästholmen i väntan på vidare transport på onsdagar och lördagar.

Spårnumreringen i Väderstad verkar logiskt enkel - spår 1-3.

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Godstrafik i västra Östergötland: Källor och funderingar

Inlägg av Johan Molin »

Inför de gamla hamnliggarna från 1894 känner jag verkligen historiens vingslag ...

Bild
Formatet är som synes inte helt lätthanterligt. Får prata med bokbindar-Eva hur man går åt att spara sån't här ...

Bild
Båtar och kaptener som ger genklang för den som till äventyrs är intresserad av Vätterns sjöhistoria.

Sluparna HULDA och STINA ROS var välbekanta namn. Resten är dock ångfartyg.
PRIMUS var passagerarångare i trafik mellan Jönköping och Stockholm, långt senare omdöpt till ARIADNE (gamla motalabor brukade envisas med att kalla henne "Adriane"). Skrot 1956 tillsammans med Astrea, sedan var bara dagens Juno, Diana och Wilhelm Tham kvar i kanaltrafiken.

ÖSTERN började sin karriär som NYA HÅLLSVIKEN uppe i stockholmstrakten om jag inte minns fel, blev sedan den första ss TRAFIK som gick mellan Hjo och Hästholmen 1888 - 1891. Döptes sedan om till ÖSTERN, målades skinande vit och trafikerade Vättern i hela dess längd. Gick på grund och blev vrak vid Visingsös norra udde.

ÖRN är Vätterns kanske mest legendariska ångbåt någonsin, trafikerade också hela Vättern. Här har kapten Janne Lindberg befälet, han som sedan blev kapten på MOTALA EXPRESS som övertog ÖRN:s trafik året därpå. I de sista av dagar enleverad och lär aldrig återkomma till Vättern.

TRAFIK känner väl tittare på MHJ-tråden igen, fortfarande med kapten Geintschein vid ratten. Enda överlevare kvar i Vättern av ovanstående.
Dessa hamnliggare ger en god inblick i vad som fraktades per båt till och från Hästholmen, och vad som fortsatte transporteras med järnvägarna.

Svenne bör notera att ÖSTERGÖTLAND finns med, båten som lånat åtminstone några spant till dagens GULLVOR i Hammarbykanalen ...
Levererade 330 hl stenkol från Göteborg.

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Godstrafik i västra Östergötland: Källor och funderingar

Inlägg av Johan Molin »

Funderat mycket fram och tillbaka. Hittade bilder på fraktsedlar från gamla FVÖJ på nätet, de var tydligen rosa. Har dock kommit fram till att det skulle bli okristligt många fraktsedlar för tre olika trafikslag ("bredspår", smalspår och fartyg) med samtidigt ganska blygsamma mängder fartyg och vagnar som ska hanteras varför troligen verkligheten förlaga med listor trots allt får bli rådande. Jag fortsätter således på den inslagna vägen med det danska excel-ark som jag redan tidigare beskrivit. Dock behövs några förbättringar. Det känns dock som om listorna räcker för att hantera trafikspelet. Först här ett exempel på en lista för fartygsanlöp, MHJ och FVÖJ (i ordning framifrån och bakåt):

Bild

Fartygslistan är sedan utformad att så långt som möjligt likna hamnliggaren:
Bild
"TRAFIK utan fordon" kan vi bortse från eftersom TRAFIK anlöper Hästholmen två gånger varje vardag i vilket fall som helst, och tre gånger på söndagarna. Däremot ska spannmål motsvarande en järnvägsvagn transporteras med MOTALA EXPRESS på nästa södergående tur (om det nu inte råkar vara aktuell måndag 1910 så får det väl bli tisdagen den 2 augusti 1911 istället — icke utförda transporter måste således sparas och bokföras för hand på nästa lista istället, ett måttligt ansträngande arbete ...).

Bild
MHJ så. Samtliga transporter denna dag utgår tydligen från Mjölby. Dels de två kursvagnarna med styckgods (de bör komma upp på varje lista eftersom de gick dagligen), dels den lite ovanligare transporten av grus från Kungshöga grustag vid Mjölby.
En nödvändig innovation för att hålla koll på tomvagnstransporterna är att skapa en ny rubrik mitt i listan där dessa beskrivs i "bakvänd" ordning. Det krävdes lite excel-programmering, som till synes ter sig enkel, men som också innehöll uteslutande av de transporter som var beskrivna som "stg t o r (KSV)" då ju dessa inte innefattar någon tomvagnstransport! Kvar blev så att se till att det finns en grusvagn på bangården i Mjölby att frakta ut grustransporten med. Detta innebär möjligen att själva fraktarbetet utförs först nästa dag. I så fall måste förstås vagnslistan sparas "till nästa år" (tala om långsamma transporter! Inte undra på att MHJ konkade redan 1913 ...)

Bild
För att spara på bläcket använder jag färgat papper. Nu fick jag ta vad som fanns närmast tillhands när det gällde FVÖJ, vilket visade sig vara snarast orange papper, men rätt kulör måste förstås inhandlas!
Som synes var kursvagnarna inte obligata, varför den från Vadstena till Väderstad (ähum...) t.o.r. saknas. Här syns också en typisk företeelse, det till synes förvirrande fraktandet av spannmålsprodukter kors och tvärs. En spannmålstransport går från Väderstad till Vadstena (ähum igen...) medan en annan går från Vadstena till magasinet i Hästholmen, säkert för vidare transport, troligen med lastångare då segelskutorna var förvånansvärt få i jämförelse vid denna tid.

Efter ett noggrant förberedelsearbete enligt ovan tycks sedan slumpgeneratorn fungera väldigt väl!
Har försökt välja typsnitt som åtminstone avlägset liknar dem jag hittat på autentiska dokument. När ni ser den vacker präntade hamnlistan i föregående inlägg ovan förstår ni att jag ville försöka avbilda samma sak på mina hamnlistor.
I brist på annat har jag använt något skrivmaskinsliknande när det gäller vagnslistorna. Fler urkunder (!!!) är dock på väg från Riksarkivet, so you never know ...

Det framgår väl också med all tydlighet att även med en förhållandevis blygsam trafik blir det en del att hålla reda på med tre olika typer av trafikförvaltningar samtidigt!

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Godstrafik i västra Östergötland: Källor och funderingar

Inlägg av Johan Molin »

Bild
Sedan ska det produceras någon form av dokument som styr trafiken. En mycket enkel sådan på åtta sidor har tillverkats. Snyggare version kanske följer så småningom.

Bild
Sidan två och tre innehåller information om FVÖJ respektive MHJ, placering av lok och personvagnar, hastighetsgränser, namn på lokpersonal (!) mm.
Här ses sidan fyra med information om hamnkaptenens åligganden. "Frivilliga" sysslor såsom kvalitetskontroll av flytande handelsvaror är inte upptagna här.

Bild
Sidan 5 — 8 innehåller trafikordningen med alla trafikrörelser per dag inklusive båttrafiken som synes. Det bör observeras hur avstånden i västra Östergötland krympts rejält varför gångtiderna till Mjölby respektive Vadstena är förvånansvärt korta. Det handlar om att trafikspelet ska gå att genomföra även om man bara är en person som driver det ...

Tidpunkterna stämmer nästan överallt med verklighetens turlistor, möjligen med justeringar på 5 minuter hit eller dit.

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Godstrafik i västra Östergötland: Källor och funderingar

Inlägg av Johan Molin »

En tjock bunt papper från Riksarkivet med diverse trafikrapporter (plus ett argt brev från Riksrevisionsverket år 1937, där de påpekar att bokföringen på MHJ varit inte bara lagstridig utan även stridit mot bolagets egna stadgar från 1910!).

Bild
Allra första trafikmånaden.

Bild
Bad att få rapporterna för år 1937 — så har jag ett jämförelseår med hamnliggarna! Borde gå att bena upp ytterligare lite om trafiken på detta sätt!

Bild
MHJ:s nya rälsbuss fick en alldeles egen rapport mellan 1936 och 1939. Att putsa motorvagnen tog 40 timmar i anspråk i september 1937.

Bild
Till slut MÖJ:s allra sista trafikrapport före förstatligandet; juni 1950.

Historiens vingslag; en viss andäktighet infinner sig om man nu är tillräckligt helgalen ... :roll:

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Godstrafik i västra Östergötland: Källor och funderingar

Inlägg av Johan Molin »

Tidigare i denna tråd har jag visat mina egna förändringar av det Excel-ark som en duktig dansk broder (vars namn jag inte vet) publicerat på Banen som Freeware.

Jag har lekt vidare med arket. Beskrivningen av frakter och frekvens stämmer fortfarande överens med det jag visat överst. Däremot ville jag försöka åstadkomma fraktsedlar som påminner om dem som använts i Sverige traditionellt sätt. Det här är säkert inte sista versionen, men nu har jag lyckats "bryta mig in i" excelkoden, förändra den lite grann, och dagsresultatet ser ut så här. Med fraktsedlar som slumpgenereras beroende på vad man har skrivit för ingångsdata.

Bild

Tror att detta ska fungera för mig. Men det är en h-es massa jobb kvar att i så fall ändra på allt arbete jag hittills lagt ned på detta.

Nej nu får det bli lite tender-, båt- och semaforbyggen mm ... ! 8-)

Skriv svar

Återgå till "Trafik"