Toppbilden, visa:    


Modellbyggarhelg 14 - 16 augusti. Nu kör vi!

Göran T
Inlägg: 508
Blev medlem: 01 okt 2012, 11:36

Modellbyggarhelg 14 - 16 augusti. Nu kör vi!

Inlägg av Göran T »

Nu är ramprogrammet för augustihelgen klart för leverans till den som är intresserad. Antalet är maximerat till 12 och i nuläget har 4 stycken redan betalt för att förvissa sig om en plats. Sista anmälningsdag är den 20 maj så än är det god tid men som sagt, det är först till kvarn som gäller så är du intresserad, varför vänta? För att detta skall fungera så som vi har tänkt så är föranmälan och maximering av antalet deltagare nödvändigt. Faller det hela väl ut så kanske det blir en annan form på evenemanget nästa gång. Vad som är extra roligt i sammanhanget är att gårdskrogen belägen i den lantliga idyll där vi skall vara, har uppgraderats i White Guide och är nu en av Sveriges 275 bästa krogar. Detta sagt som en upplysning till de av er som lika gärna avnjuter goda drycker i kombination med god som bygger modeller. Här kan ni göra båda delarna!
Vi som kommer att agera instruktörer är Micke Graff - visar i senaste numret av Modelljärnvägsmagasinet om hur man vädringsmålar. Han kommer att visa detta även på Mönethorp och det finns naturligtvis möjlighet att prova själv. Michael Thörning kommer att visa mässingsmodellbygge och är också handledare för de som vill prova detta. Peter Nelander och jag själv kommer att dela på instruerandet i modellbåtsbygge och husbygge.
Låter det intressant? Hör av det med ett mail till mig på adressen: goran.tholin@gmail.com så skicka jag ytterligare information.
/Göran T
Att tänka fritt är stort.
Att tänka om är större.
Tage Danielsson

Göran T
Inlägg: 508
Blev medlem: 01 okt 2012, 11:36

Re: Modellbyggarhelg 14 - 16 augusti. Nu kör vi!

Inlägg av Göran T »

Hej allihop.
Vill puffa lite ytterligare för detta evenemang och påminna de av er som eventuellt funderat på att anmäla er. I nuläget är det 7 stycken som betalt in sin anmälningsavgift vilket innebär att det är endast 5 platser kvar så det är stora chanser att modellbyggarhelgen rullar igång (vid 10 anmälda kör vi). Vår senaste mediekändis Michael Graff (känd från senaste numret av Modelljärnvägsmagasinet) kommer att avslöja sina tips och tricks för lyckad airbrush-målning samt vädring. Bara en sådan sak!
Så vill du vara med och förvissa dig om en plats så tveka inte utan anmäl dig nu. När anmälningstiden går ut den 20 maj så är det risk att det redan är fullt. Skicka ett mail till mig på goran.tholin@gmail.com så kommer ett preliminärt program för de tre dagarna.
/Göran T
Att tänka fritt är stort.
Att tänka om är större.
Tage Danielsson

Göran T
Inlägg: 508
Blev medlem: 01 okt 2012, 11:36

Re: Modellbyggarhelg 14 - 16 augusti. Nu kör vi!

Inlägg av Göran T »

...och plötsligt var det bara 3 platser kvar!
/Göran T
Att tänka fritt är stort.
Att tänka om är större.
Tage Danielsson

Göran T
Inlägg: 508
Blev medlem: 01 okt 2012, 11:36

Re: Modellbyggarhelg 14 - 16 augusti. Nu kör vi!

Inlägg av Göran T »

...2 platser kvar...
/Göran
Att tänka fritt är stort.
Att tänka om är större.
Tage Danielsson

Göran T
Inlägg: 508
Blev medlem: 01 okt 2012, 11:36

Re: Modellbyggarhelg 14 - 16 augusti. Nu kör vi!

Inlägg av Göran T »

Vi skriver den 20 april 2015 och det är exakt en månad kvar innan sista anmälningsdagen går ut för modellbyggarhelgen den 14-16 augusti. Från och med idag så är evenemanget fulltecknat men är du intresserad så tveka inte att anmäla dig. Det kan ju bli återbud...
/Göran T
Att tänka fritt är stort.
Att tänka om är större.
Tage Danielsson

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Modellbyggarhelg 14 - 16 augusti. Nu kör vi!

Inlägg av Johan Molin »

Lycka till! Jag hade gärna varit med, och kanske t om tagit med mig några kartongmodeller av kanalpesar för att berätta "the sloppy and easy way to do them", men i sommar ska ett 120-årskalas avfiras, vilket i klartext handlar om två 60-åringar som hållit ihop länge nu, och det tar förstås plats före denna spännande happening! Men jag anmäler mig redan nu som frivillig till NÄSTA år, för det förutsätter jag att det blir ett ...

Pennstativ
Inlägg: 461
Blev medlem: 06 aug 2014, 17:09

Re: Modellbyggarhelg 14 - 16 augusti. Nu kör vi!

Inlägg av Pennstativ »

Finns det platser kvar???
Min modellvärld: VCJ/BAJ 1959-1969 ur ett Burserydsperspektiv.

Göran T
Inlägg: 508
Blev medlem: 01 okt 2012, 11:36

Re: Modellbyggarhelg 14 - 16 augusti. Nu kör vi!

Inlägg av Göran T »

Pennstativ skrev:Finns det platser kvar???
Som jag skrev i inlägget ovanför så är evenemanget fulltecknat men som sagt, det kan ju bli återbud och anmälningstiden går ut först den 20 maj. Så är du intresserad kan du alltid anmäla dig så för jag upp dig på en reservlista. Vill du ha information om evenemanget så maila mig så skickar jag information. Min mail är goran.tholin@gmail.com
Johan Molin skrev:Lycka till! Jag hade gärna varit med, och kanske t om tagit med mig några kartongmodeller av kanalpesar för att berätta "the sloppy and easy way to do them", men i sommar ska ett 120-årskalas avfiras, vilket i klartext handlar om två 60-åringar som hållit ihop länge nu, och det tar förstås plats före denna spännande happening! Men jag anmäler mig redan nu som frivillig till NÄSTA år, för det förutsätter jag att det blir ett ...
Sådana högtider skall givetvis uppmärksammas Johan. Om allt faller ut väl och deltagarna åker hem nöjda och belåtna (mätta kommer de definitivt att vara, det kommer sonen att se till) så kör vi nog igen nästa år. I vilken form och var, får vi återkomma till. Kanske har vi hittat ett vinnande koncept redan från start? Men inget är ju så bra att det inte kan bli bättre.
/Göran T
Att tänka fritt är stort.
Att tänka om är större.
Tage Danielsson

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Modellbyggarhelg 14 - 16 augusti. Nu kör vi!

Inlägg av Johan Molin »

Det blir hoppeligen inte som skriftväxlingen mellan George Bernard Shaw och Winston Churchill, där Shaw skickade två biljetter till premiären på sin nya pjäs. Med två biljetter kunde ju även Mr Churchill ta med sig en vän, "om han hade någon".

Winston var ju aldrig svaret skyldig, utan tackade för artigheten men förklarade att hans statsplikter hindrade honom att komma till premiären. Men han skulle gärna komma till nästa föreställning, "om det blir någon" ...

Göran T
Inlägg: 508
Blev medlem: 01 okt 2012, 11:36

Re: Modellbyggarhelg 14 - 16 augusti. Nu kör vi!

Inlägg av Göran T »

Så var den över, modellbyggarhelgen på Källarkrogen Mönethorp på Mönarps gård någon mil söder om Falköping. 13 "lärlingar" och 4 "mästare" för att använda sig av gamla skråtermer, deltog med liv och lust i evenemanget. Eftersom jag är en av de "skyldiga" till denna happening så skall väl inte jag använda allt för många superlativ men jag själv hade i alla fall fantastiskt kul. Här kommer några bilder men jag vill som sagt inte kommentera eller recensera arrangemanget. Det får deltagarna själva göra. Referat lär komma i den eminenta föreningstidskriften Smalspårigt.
Bild
Källarkrogens kock, Emil Tholin (jo, det är min son) presenterar gården och historien bakom den fem år gamla restaurangen och idéerna som har burit ända fram till att idag vara en av de 275 bästa krogarna i Sverige och en bland de bättre i Skaraborg.
Bild
Hela gänget samlade för att avnjuta lördagens middag.
Bild
Johan Stenson klurar över sitt båtbygge. De första spanten sitter dock på plats till vattenlinjemodellen av en Sjötorpsskuta i skala 0.
Bild
I airbrushtältet var det ofta tätt med deltagare som ville lyssna till färgsprutornas betvingare, Micke Graff. Många goda tips förmedlade av en duktig pedagog med tunga kunskaper i ämnet. Möjligheterna att få prova själv ingick självfallet och många tog chansen.
Bild
Mässingsjunta i miniatyr. I förrummet till vinkällaren häckade tre man tillsammans med Mika Thörning som handledare. På bilden syns Lazze Grönberg och Gert Salenlid. Den tredje mannen var Bo Hammarling som rest ända från Kalifornien för att delta i evenemanget.
Bild
Hej och tack för den här gången. Ingen åkte hem hungrig tror jag. Men kanske med en god portion inspiration för att fortsätta en bra bit in på hösten med oförminskad intensitet.
Att tänka fritt är stort.
Att tänka om är större.
Tage Danielsson

Användarens profilbild
Koster
Inlägg: 333
Blev medlem: 28 dec 2011, 22:15
Ort: Partille

Re: Modellbyggarhelg 14 - 16 augusti. Nu kör vi!

Inlägg av Koster »

Jag var en av eleverna denna helg och upplägget var mycket lyckat. Att träffa likasinnade och få byta erfarenheter varvat med god mat ger mersmak. Maten var av hög klass och rikligt tilltagen. Vad sägs om en mustig fisksoppa till lunch. En hängmörad biff från gårdens egna djur,en av traktens ostar med smultronmarmelad som mellanrätt, avsluta middagen med en underbar creme brulee. Detta bara för att nämna några av all rätter vi bjöds på. Jag fick lektioner i om att bygga båt i papp vilket var helt nytt för mig men som gav mersmak. Prövade också lite husbyggeri i detta material. Graffen förvisade hantverket att måla sina modeller vilket var mycket lärorikt. Men upplägget att under en helg vara tillsammans var också väldigt roligt rent socialt med många goa skratt. Vi får hoppas på fler sådana här träffar.
/Tomas

HKN
Inlägg: 255
Blev medlem: 19 feb 2013, 19:16
Ort: Surahammar

Re: Modellbyggarhelg 14 - 16 augusti. Nu kör vi!

Inlägg av HKN »

Jag kan bara nicka bifall till Kosters inlägg. En superhelg kort sagt.

/Hasse
Värmländsk visdom: Tänk på att en lever en kôrt ti, mens en ä dö väldigt länge ...

Användarens profilbild
mikath
Inlägg: 1789
Blev medlem: 28 dec 2011, 20:00
Ort: Skultorp
Kontakt:

Re: Modellbyggarhelg 14 - 16 augusti. Nu kör vi!

Inlägg av mikath »

Ett stort tack till alla goa rallare som på Mönethorp som lärde sig olika delar inom mjhobbyn. Det var 5 som var på min lödkurs med varierande förkunskaper och några rena nybörjare som med med mycket gott resultat fick ihop SV&LV:s lilla kiosk.

Tyvärr blev min egna hälsa ordentligt dålig, men jag klarade mig igenom och även hälsan skal väl bli bättre med tiden.

Tack även till Micke, Peter och framför allt Göran. Slutligen ett riktigt stort tack till Mönethorp och Emil för de fantastikt goda måltiderna han har satt ihop och som det bjöds på.

/Mika
Bild

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Modellbyggarhelg 14 - 16 augusti. Nu kör vi!

Inlägg av Johan Molin »

Kul att det blev så lyckat! Låter som om jag vill boka mig till nästa år. Och god bättring, Mika!

PeO
Inlägg: 3061
Blev medlem: 14 jul 2012, 22:02

Re: Modellbyggarhelg 14 - 16 augusti. Nu kör vi!

Inlägg av PeO »

Göran T skrev: Bild
Hela gänget samlade för att avnjuta lördagens middag.

God matkultur och frikostig spridning av modellbyggarteknik i den goda samvaron ser ut att ha blivit ett signum för sommarträffar i Västergötland :-T

Mölle-Mats
Inlägg: 7838
Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
Ort: Mölle

Re: Modellbyggarhelg 14 - 16 augusti. Nu kör vi!

Inlägg av Mölle-Mats »

PeO skrev: God matkultur och frikostig spridning av modellbyggarteknik i den goda samvaron ser ut att ha blivit ett signum för sommarträffar i Västergötland :-T
Bara att instämma med föregående talare (och ja - maten var utsökt, en eloge till kockan Em-On!): :-BS
Bild
Also sprach der Matserschmitt!

Per N
Inlägg: 140
Blev medlem: 08 aug 2012, 23:34

Re: Modellbyggarhelg 14 - 16 augusti. Nu kör vi!

Inlägg av Per N »

Hej!
Som deltagare i modellbyggarhelgen i Skaraborg, så vill även jag passa på att tacka både Göran Tholin och Peter Nelander som initiativtagare och Michael Thörning samt Michael Graff som ytterligare handledare för ett utmärkt planerat, arrangerat och genomfört arrangemang!

Vi som deltog inte bara lärde oss mycket om modellbygge i fyra olika dicipliner (mässingsbygge, husbygge, båtbygge samt airbrushmålning/vädring), utan vi njöt av mycket god mat och dryck och hade det väldigt roligt tillsammans. :D

Bilder och ett litet reportage kommer i nästa Smalspårigt.

MVH / Per N

Skriv svar

Återgå till "Föreningar och evenemang"