Toppbilden, visa:    


De svenska kylvagnarna SJ He/Icps

Användarens profilbild
LYR
Inlägg: 999
Blev medlem: 29 dec 2011, 22:07

De svenska kylvagnarna SJ He/Icps

Inlägg av LYR »

Igår, 2015-03-12 gjordes ett inlägg på Järnvägshistoriskt forum http://www.jvmv2.se/forum/index.php?id=162260 av Jan Lundstrøm
kopierat rakt av här på danska språket - ska väl inte möta något problem att förstå.

>>> Hej,
en kilde tæt på Hobbytrade/F2010 meddeler: "Produktionen af de danske IKA, Ics, Danefrost-vognene og Mayo Ibgps'en er tæt på at starte. Således er en dansk udgave af de svenske kølevogne altså på trapperne i form af Mayo-vognen! Desværre har ingen svenske forhandlere vist interesse for at købe de svenske vogne, måske fordi de ikke kender hobbytrades nye navn "F2010", fordi de ikke ved at vognene stadig kommer, eller fordi chefen for hobbytrade ikke ønsker at gøre opmærksom på firmaets produkter..... ;-) Her er en oversigt over vognene:
34101 SJ 64177 He (nylevererad, vit, glessickad)
34102 SJ 64180 He (nylevererad, vit, glessickad)
34103 11 RIV-IF 74 SJ 807 0 032-9 Icps (smutsig, elfenbensvit, silver tak, glessickad)
34104 11 RIV-IF 74 SJ 807 0 027-9 Icps (nymålad korg, elfenbensvit,
glessickad)
34105 SJ 64362 He (nymålad, elfenbensvit, många sickar)
34106 11 RIV-IF 74 SJ 807 0 146-7 Icps (nymålad, elfenbensvit, silver tak, många sickar)
34113 01 RIV-IF 74 SJ 840 5 179-6 Icps (smutsig, elfenbensvit, silver tak, många sickar)
34114 11 RIV-IF 74 SJ 807 0 185-5 Icps “Konsum” ("nylevererad", elfenbensvit, silver tak, många sickar)
34115 SJ 64236 He “Rimfo” (nylevererad, vit, många sickar, fel gavel)"
Også en Kö/Udg er stort set færdigkonstrueret både i åben version, samt med fast tag med to rektangulære luger og med tre runde luger, men også dette projekt ligger bare og venter på interesserede købere ... <<<

Så nu gäller det att få hobbytrade och F2010 allmänt känt bland mj-rallare/kunder och inte minst mj-handlare......

Här kan man se tidigare inlägg med bilder om modellerna http://www.motessparet.se/viewtopic.php?f=29&t=1085


/LYR

lokf
Inlägg: 32
Blev medlem: 29 dec 2011, 17:08

Re: De svenska kylvagnarna SJ He/Icps

Inlägg av lokf »

Det vore verkligen synd om vi gick miste om detta tillfälle att få ytterligare en svensk vagn på grund av att ingen känner till nystarten med dessa, eller att ingen återförsäljare är intresserad. Vi får väl försöka visa vårt intresse på våra forum. Själv kan jag tänka mig minst ett par av de glesrillade och ett par av de tätrillade.
Björn B

larsess
Inlägg: 187
Blev medlem: 29 dec 2011, 09:38

Re: De svenska kylvagnarna SJ He/Icps

Inlägg av larsess »

Jag håller verkligen med!!
Dessa vagnar har vi ju väntat på i ett par år nu, de är verkligen VÄLKOMNA! Handlare, -agera!
För mig blir det mist 2-3 av varje! Sen finns RIMFO, SCAN och KONSUM också, ju! Känner man till fler reklammålade? För SCAN finns ingen förlagebild vad jag vet men väl en ritning av förlagan i ett gammalt POCHER-prospekt!
Helst väljer jag litt Icps (efter -67) för de neutrala vita, men He-versionen går det med!
Detta får vi inte "gå glip om" som dansken säger!, LYR, kan inte du propagera mer för detta?
/Larsess

larsess
Inlägg: 187
Blev medlem: 29 dec 2011, 09:38

Re: De svenska kylvagnarna SJ He/Icps

Inlägg av larsess »

Nu läste jag inlägget ännu noggrannare och höll på att trilla av stolen!!
Man planerar tydligen också att ge ut en av de mest svenska godsvagnar som finns; litt Kö/Udg, den s k sädesärlan!!!
Fantastiskt! de används ju faktiskt fortfarande i sandtågen till Limmareds glasbruk och fanns förr över hela landet lastade med säd, kalk mm!
Dessa blir det många av på vår klubbana om de kommer i produktion! En av de sista "luckorna" när det gäller svenska godsvagnar i HO, den ser jag fram emot att få "täppa till"! [JC_doubleup.gif]
/Larsess

Användarens profilbild
LYR
Inlägg: 999
Blev medlem: 29 dec 2011, 22:07

Re: De svenska kylvagnarna SJ He/Icps

Inlägg av LYR »

Bild

I mångfalden av exponerade järnvägsmodeller på årets Hjulmarknad (2015) kunde man hitta förhandsprov på dessa två svenska kylvagnar,
nämligen SJ litt. He och Icps som kommande nyheter från JECO och Hobbytrade.

En mer representativ bild visas längst ner, då de vid ett annat tillfälle kunde ses sammankopplade på spåret.

Vagnarna kommer att finnas med flera olika nummer och utföranden, även med reklam enligt nedan:
34101 SJ 64177 He (nylevererad, vit, glessickad)
34102 SJ 64180 He (nylevererad, vit, glessickad)
34103 11 RIV-IF 74 SJ 807 0 032-9 Icps (smutsig, elfenbensvit, silver tak, glessickad)
34104 11 RIV-IF 74 SJ 807 0 027-9 Icps (nymålad korg, elfenbensvit, glessickad)
34105 SJ 64362 He (nymålad, elfenbensvit, många sickar)
34106 11 RIV-IF 74 SJ 807 0 146-7 Icps (nymålad, elfenbensvit, silver tak, många sickar)
34113 01 RIV-IF 74 SJ 840 5 179-6 Icps (smutsig, elfenbensvit, silver tak, många sickar)
34114 11 RIV-IF 74 SJ 807 0 185-5 Icps “Konsum” ("nylevererad", elfenbensvit, silver tak, många sickar)
34115 SJ 64236 He “Rimfo” (nylevererad, vit, många sickar)
- vagnarna beräknas komma i handeln mars/april 2016.

/LYR

Bild

Online
Användarens profilbild
cgn1954
Inlägg: 2976
Blev medlem: 04 feb 2012, 10:58
Ort: Tyresö/Trollbäcken
Kontakt:

Re: De svenska kylvagnarna SJ He/Icps

Inlägg av cgn1954 »

larsess skrev:. . . en av de mest svenska godsvagnar som finns; litt Kö/Udg, den s k sädesärlan!!!
Tja, var ju tvungen googla efter en bild, vi amatörer har ju inte kunskapen. Så det blev en länk till Järnvägshistoriskt där Morrgan (Claesson) visade en bild på BJ:s Kö. Bra. Bästa Kö jag sett.

http://www.jvmv2.se/forum/index.php?id=29222
Med bästa hälsningar
/CGN (Om inga bilder visas så är min server nere - det händer, men inte ofta)
En nästan liten bild - endast 175 px bred
En nästan liten bild - endast 175 px bred

Användarens profilbild
LYR
Inlägg: 999
Blev medlem: 29 dec 2011, 22:07

Re: De svenska kylvagnarna SJ He/Icps

Inlägg av LYR »

cgn1954 skrev:
larsess skrev:. . . en av de mest svenska godsvagnar som finns; litt Kö/Udg, den s k sädesärlan!!!
Tja, var ju tvungen googla efter en bild, vi amatörer har ju inte kunskapen. Så det blev en länk till Järnvägshistoriskt där Morrgan (Claesson) visade en bild på BJ:s Kö. Bra. Bästa Kö jag sett.

http://www.jvmv2.se/forum/index.php?id=29222
Eftersom denna tråd startade i mars nu i år (2015), så har mycket hänt sedan dess.
De SJ-vagnar Kö/Udg, ("sädesärlor") som nämnts är inte aktuella just nu i samband med He/Icps-vagnarna - men har sedan några år tillbaka funnits i planeringen.. - men därom har vi ännu inget nytt- men vi ska inte ge upp hoppet....
tidigare inf. om dessa vagnar har vi avhandlat här: Länk till tidigare inlägg >>> : http://www.stinsensforum.se/spannmalsva ... t8295.html
LYR

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19963
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: De svenska kylvagnarna SJ He/Icps

Inlägg av Johan Molin »

Jag vet vilket arbete LYR har lagt ner på att få se kylvagnarna i svensk klädsel realiserade. Det torde ha runnit mycket vatten under broarna sedan HobbyTrades tillkännagivande i våras, så det är bara att buga och tacka LYR:s arbete långt därefter, och de aktörer som samverkat för att göra detta till verklighet! Vi andra "soffsittare" kan bara slicka oss om munnen och tacksamt ta emot.

Det bör väl påpekas att det finns entusiaster som hjälpt till bakom kulisserna när det gäller de flesta svenska projekt av detta slag. Det är knappast någon som får för sig att tillverka en modell i ren altruism. Det är viktigt att komma ihåg när nästa stadium nås: Vagnarna kommer i produktion, och alla duktiga förståsigpåare ska försöka överträffa varandra i leken "finn fem fel". En liten eftertanke kan då vara hälsosam; för visst ska vi i botten vara tacksamma för det hängivna arbete som några lägger ner, och som vi andra sedan får glädje av. Så tack än en gång LYR!

Användarens profilbild
LYR
Inlägg: 999
Blev medlem: 29 dec 2011, 22:07

Re: De svenska kylvagnarna SJ He/Icps

Inlägg av LYR »

Tack Johan, men jag vill framhålla att jag inte är ensam.
Vi är flera, låt oss säga ett nätverk med kontakter både i Sverige och utomlands, men med det gemensamma intresset att få fram underlag,
ritningar/foton/färgprover och övrig inf. till önskade modeller.

En del är aktiva/verksamma på olika modellforum, under namn eller signatur- men andra kan välja att inte vara kända eftersom de har anknytning tiil affärsverksamhet/produktion m.m.
Men framför allt måste vi behålla all viktig information för oss själva och endast lämna över uppgifter till de berörda parterna.

Visst får modellers utförande/funktioner kritiseras, men det har hänt att vid obefogad/icke konstruktiv kritik har vi blivit utan modeller, på grund av att planerad produktion har avslutats och upphört.

/LYR

Användarens profilbild
LYR
Inlägg: 999
Blev medlem: 29 dec 2011, 22:07

Re: De svenska kylvagnarna SJ He/Icps

Inlägg av LYR »

Bild

De båda modellerna från Hobbytrade av SJs kylvagnar med den nyare litt.-märkningen Icps och den ursprungliga He-märkningen från Hobbytrade finns i olika versioner.
Trots att alla förebilderna är byggda av Kalmar verkstad - så har vagnskorgen fått olika plåt-pressningar under de år tillverkningen pågick; från 1957 och några år framåt.
Olikheter framgår tydligt i 1:87-modellerna - en pressad plåt med täta förstyvningar (rillor) är mer motståndskraftig än en glesrillad motsvarighet.
Fler bilder kommer att visas under den tid vi får vänta på modellerna.
/LYR

Användarens profilbild
LYR
Inlägg: 999
Blev medlem: 29 dec 2011, 22:07

Re: De svenska kylvagnarna SJ He/Icps

Inlägg av LYR »

Bild

Här är några av våra förebilder för He/Icps-vagnarna, sedan länge tagna ur trafik och blivit utsatta för väder och graffitimålning och slutligen transporterade till Gävle för framtida renovering – får vi hoppas.
Den som vill försöka imitera väderbitning och rostangrepp kan här utföra närmare studier.
/LYR

Bild

lokf
Inlägg: 32
Blev medlem: 29 dec 2011, 17:08

Re: De svenska kylvagnarna SJ He/Icps

Inlägg av lokf »

Även jag har precis som Lyr vurmat för dessa vagnar. Är jätteglad att dom nu verkar vara på gång på allvar och ser fram emot att få äga minst 4 st. 2 av var typ, med reklam och utan.
Nedan Vännäs förbipasserande tåg 1980.
Bild
Luleå kall februari från långt håll 1980.
Bild
Luleå Ljuva sommartid 1980
Bild

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19963
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: De svenska kylvagnarna SJ He/Icps

Inlägg av Johan Molin »

Mayo-vagnarna recenserades av Flemming Søeborg i senaste numret av Spor og Baner som kom hem i brevlådan för ett par dagar sedan.
Modellerna fick lysande kritik i dansk press, vilket ju var roligt. Blir de lika väl mottagna i svensk skepnad så finns det kanske en liten chans för sädesärlorna trots allt!

Användarens profilbild
LYR
Inlägg: 999
Blev medlem: 29 dec 2011, 22:07

Re: De svenska kylvagnarna SJ He/Icps

Inlägg av LYR »

Bild

Oftast syns inte vagnarnas undersida i trafik, men en känd mj-profil lär har uttryckt "... numera är många modeller så väldetajerade att tågen borde köras upp och ned".
Så då kan vi titta lite närmare på en He-vagn.
Visst har det hänt en del under senare år, men inte alltid behöver prisnivån därför hamna på högre nivåer - här är det ändå en
vagn gjord mest av plastmaterial och inte en mässingsmodell - men det beror naturligtvis också på hur stora upplagorna är.
/LYR

Användarens profilbild
LYR
Inlägg: 999
Blev medlem: 29 dec 2011, 22:07

Re: De svenska kylvagnarna SJ He/Icps

Inlägg av LYR »

Bild

För att kunna uppskatta alla datauppgifter och beteckningar - behövs närbilder, som t.ex. får ej färsk fisk transporteras i vagnarna enligt texten...

Tilläggas kan, att stegar med skyddsräcken på gavlarna är tillverkade i metall - så det blir då mer hållbara.
Jag kan bara visa de bilder som togs innan MJ-mässan, men vagnarna finns nu utställda hos MJ-Hobby i Västberga (Stockholm).
/LYR

d680ae
Inlägg: 540
Blev medlem: 30 dec 2011, 22:21
Ort: Luleå/Sweden

Re: De svenska kylvagnarna SJ He/Icps

Inlägg av d680ae »

LYR skrev:Bild

Oftast syns inte vagnarnas undersida i trafik, men en känd mj-profil lär har uttryckt "... numera är många modeller så väldetajerade att tågen borde köras upp och ned".
Så då kan vi titta lite närmare på en He-vagn.
...
/LYR
Även om man numera finner många fordon väldetaljerade i underredet så medför det ju inte automatiskt att man höjer överensstämmelsen med förebilden i samma grad.
Jag har aldrig haft förmånen att få besiktiga en He/Icps underifrån och på så sätt förvissa mig om vilket utseende modellen kunde förväntas ha. I det perspektiv från sidan som vanligen är tillgängligt för jämförelse är det ändå rätt uppenbart att He/Icps var utrustad med KE-GP-A broms. Annat hade dessutom varit ägnat att förvåna. Vagntypen är ungefär jämnårig med Oe/Oms som ju också uppvisade samma grundläggande uppbyggnad av bromsen. Från fjädernävarna på insidan av lagergafflarna ser man länkaget för lastutvägningen. Det finns också prydligt återgivet på modellen. Men med modellen i ryggläge inställer sig vissa funderingar om var lastutbromsningen tog vägen. Bromscylinder med anordning för horisontella vändbalanser, men utan bärjärn för dessa, hittar man. Men hur skedde utväxlingen av bromskraften? Inga spår av ens en lastväxel, än mindre någon lastbromsautomat. Helpneumatisk bromskraftreglering för lastutbromsningen var inte etablerad hos SJ på den tiden (runt mitten av 1950-talet).
Enligt registeruppgifter skulle vagnarna dock ha haft en lastbromsautomat typ AC3. Det är således avsaknaden av en sådan mitt öga reagerar på i bilden med vagnen i ryggläge. Upplagt för lite GDS-pyssel för den nogräknade niträknaren alltså.

Användarens profilbild
LYR
Inlägg: 999
Blev medlem: 29 dec 2011, 22:07

Re: De svenska kylvagnarna SJ He/Icps

Inlägg av LYR »

Bild

Vilket verkstadsföretag som stod för leveransen och vilket år framgår av skylten....
/LYR

Användarens profilbild
LYR
Inlägg: 999
Blev medlem: 29 dec 2011, 22:07

Re: De svenska kylvagnarna SJ He/Icps

Inlägg av LYR »

Bild

Användarens profilbild
LYR
Inlägg: 999
Blev medlem: 29 dec 2011, 22:07

Re: De svenska kylvagnarna SJ He/Icps

Inlägg av LYR »

Bild

En av Hobbytrades SJ He/Icps-vagnar som vi kan se fram emot under 2016 kommer att vara denna med reklam för Frukt & Grönt till Konsum-Domus.
Notera att vagnens båda sidor skiljer sig något åt i formen av bokstäverna k och G i reklamtexten.
Anledningen till dessa avvikelser har inte framgått av det underlag som funnits i vagnens historik, men Hobbytrade har planerat för att göra modellens dekor så nära originalet som är möjligt enligt den period som Kjell Fribergs bilder visar..


Bild

Bild

/LYR

Användarens profilbild
LYR
Inlägg: 999
Blev medlem: 29 dec 2011, 22:07

Re: De svenska kylvagnarna SJ He/Icps

Inlägg av LYR »

Bild

Denna färgbild fotograferad av Per Niklasson, visar Frukt & Grönt-vagnen delvis skymd av ett Ma-lok i Uppsala 1975.
Bilden har varit till stor hjälp som underlag för att kunna bedöma vagnens färgnyanser.
De är endast en vagn som fått denna reklam-målning och de är flera som sett vagnen i trafik ute på spåren,
men endast Per Niklasson och Kjell Friberg har haft tillfällen för fotografering, vad vi känner till för närvarande.

/LYR

larsess
Inlägg: 187
Blev medlem: 29 dec 2011, 09:38

Re: De svenska kylvagnarna SJ He/Icps

Inlägg av larsess »

Spännande att se en färgbild av denna "gäckande" vagn!
Att dessa snart kommer i sina svenska versioner ser jag verkligen fram emot! Toppen att Hobby-Trade vågar satsa på detta! Jag kunde inte hålla mig utan har fått hjälp med att få tre "MAYO"-vagnar levererade från "Kystbanens" butik norr om Köpenhamn. Dessa skall bli He/Icps i olika versioner framöver. Den första är redan klar och ses på bilden nedan.
Vagnen går mycket bra i spåret och koppel mm passar väl ihop med allehanda andra tillverkares vagnar kan jag rapportera.
Bild
Icps-vagn i 70-talsutförande inkopplad i ett godståg på MMjS station Kilafors.
/Larsess

Användarens profilbild
LYR
Inlägg: 999
Blev medlem: 29 dec 2011, 22:07

Re: De svenska kylvagnarna SJ He/Icps

Inlägg av LYR »

Bild

Tidigare fick vi se en av de två reklamvagnar som fanns bland SJs He/Icps kylvagnar, nämligen Frukt & Grönt TILL KONSUM DOMUS
och här är ett prov på den andra vagnen, målad med reklam för Rimfo KÖTTPRODUKTER HYGIEN KVALITET
- Så den kan vi se fram emot som modell om några månader.
Den nedre bilden är från Järnvägsmuseums bildarkiv.

/LYR

Bild

Användarens profilbild
BoJ
Inlägg: 593
Blev medlem: 30 dec 2011, 01:16

Re: De svenska kylvagnarna SJ He/Icps

Inlägg av BoJ »

Tack Lars för bra utredning.
I väntan på Svenskmärkta vagnar så fick det bli de från Sverige övertagna Danska vagnarna.
HobbyTrade slår alla stortillverkare på fingrarna med deras två Mayo reklam vagnar.
Olika nummer är väll inte så svårt! Men en hel del annat skiljer vagnarna åt också!
Så finn fem Rätt.
BJ
Bild


Bild
Medlem i MRW: https://www.mrw1.se
Kalender för 2023 här: http://www.mrw1.se/pdf_filer/Kal2024.pdf

Beeblebrox
Inlägg: 283
Blev medlem: 06 jan 2012, 22:20
Ort: Kalmar

Re: De svenska kylvagnarna SJ He/Icps

Inlägg av Beeblebrox »

En solblekt
Åskviggarna sitter olika
Det svarta fältet och den röda triangeln som jag inte vet vad det är
Det var det jag såg vid en snabb koll.
Daniel Jonsson
Kalmar Modelljärnvägsklubb

MickeC
Inlägg: 318
Blev medlem: 30 dec 2011, 23:12

Re: De svenska kylvagnarna SJ He/Icps

Inlägg av MickeC »

Beeblebrox skrev:En solblekt
Åskviggarna sitter olika
Det svarta fältet och den röda triangeln som jag inte vet vad det är
Det var det jag såg vid en snabb koll.
Handtagen till bromsarna
//Micke C
VMJF - FREMO
Hökerum som N-RE
Crawford Valley i americaN

Användarens profilbild
LYR
Inlägg: 999
Blev medlem: 29 dec 2011, 22:07

Re: De svenska kylvagnarna SJ He/Icps

Inlägg av LYR »

MickeC skrev:
Beeblebrox skrev:En solblekt

Handtagen till bromsarna
Att bromshandtagen synes vara olika placerade beror på att man vänt vagnen 180 grader.
/LYR

ArneL
Inlägg: 58
Blev medlem: 30 dec 2011, 18:47

Re: De svenska kylvagnarna SJ He/Icps

Inlägg av ArneL »

Jag ser fram mot dessa vagnar, men synd att gavelstegarna är så överdrivet grova.

/A

Användarens profilbild
LYR
Inlägg: 999
Blev medlem: 29 dec 2011, 22:07

Re: De svenska kylvagnarna SJ He/Icps

Inlägg av LYR »

För de som är nyfikna och har nära till MJ Hobby Experten AB i Västberga i Stockholm, så finns färg-/tryck-prov på He/Icps-vagnarna som ska finnas i sortimentet inom en snar framtid.
Jag var själv där härom dagen och såg dem utställda i montrar och skyltskåp.
/LYR

Användarens profilbild
LYR
Inlägg: 999
Blev medlem: 29 dec 2011, 22:07

Re: De svenska kylvagnarna SJ He/Icps

Inlägg av LYR »

Bild

Under 19-20 april var det helgöppet hos MJ-hobby i Västberga, Stockholm och där fanns flera av de snart kommande He/Icps-vagnarna utställda.
Här ser vi skillnader i färgnyanser på en helvit ny levererad Rimfo-vagn till skillnad mot den He 64362, som blivit omlackerad några år senare vid revision,
men då var färgen elfenbensgul (äggskal) som var den tidens kulör för kylvagnar. Helt i enlighet med modellernas verkliga förebilder.
/LYR

tågtyckarn

Re: De svenska kylvagnarna SJ He/Icps

Inlägg av tågtyckarn »

Förlåt en kanske dum fråga, men var köttvagnarna reserverade för enbart kött, jag vet att det inte fanns tekniska skäl för det men kanske det fanns hygieniska.

Användarens profilbild
LYR
Inlägg: 999
Blev medlem: 29 dec 2011, 22:07

Re: De svenska kylvagnarna SJ He/Icps

Inlägg av LYR »

tågtyckarn skrev:Förlåt en kanske dum fråga, men var köttvagnarna reserverade för enbart kött, jag vet att det inte fanns tekniska skäl för det men kanske det fanns hygieniska.
Bild
Nej då, visst kan man fråga om det, vagnarna klassades som kyl- och varmvagnar men de var avsedda för livsmedel eller annat klimatkänsligt gods,
som t.ex. keramisk lera, som ej får utsättas för frostskador.
Vagnarna var utrustade med isbehållare åtkomliga via gavlarna och dessutom fanns termostatstyrd värme.
inredningen i rostfritt stål var också utrustad med köttkrokar.
Men färsk fisk fick ej transporteras.
Uppgifter från Statens Järnvägars Handböcker SJH 636.1
/LYR

Användarens profilbild
LYR
Inlägg: 999
Blev medlem: 29 dec 2011, 22:07

Re: De svenska kylvagnarna SJ He/Icps

Inlägg av LYR »

Äntligen! Nu ligger kylvagnarna ute på MJ-Hobbys hemsida - I lager - Fler än 100 st
http://www.mjhobby.se/news.asp?qsLang=swe
/LYR

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19963
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: De svenska kylvagnarna SJ He/Icps

Inlägg av Johan Molin »

Här är något skruvat!
Vagnarna är inte publicerade på JECO:s hemsida. Här har jag en automatisk inloggning. När jag försöker beställa "Frukt och Grönt" via MJ-Hobby-Expertens hemsida (din länk) kräver den att jag skapar ett konto där. När jag försöker göra det hävdar sidan att jag redan har ett konto. Tyvärr krävs ju en skruvad användar-adress som jag visserligen har lagrad i datorns gömslen men inte kommer ihåg, tillika något lika skruvat i form av lösenord. Varför finns inte vagnarna att återfinna på JECO:s hemsida? Och varför göra det så besvärligt att man måste hålla reda på, och särskiljer mellan två olika hemsidor? :-Dia :evil: :=S

Tågklareraren
Inlägg: 393
Blev medlem: 18 feb 2012, 11:32
Ort: Västra Aros

Re: De svenska kylvagnarna SJ He/Icps

Inlägg av Tågklareraren »

En fråga om Konsum-Domus vagnen med reservation för att jag missat det :o
Vilket år målades vagnen i denna färgsättning?
Bygger Pömseboda-Blåshålet Järnväg i Ho DCC.
En varm och solig sommardag i juli 1969 (+- 1 år eller så).

Användarens profilbild
LYR
Inlägg: 999
Blev medlem: 29 dec 2011, 22:07

Re: De svenska kylvagnarna SJ He/Icps

Inlägg av LYR »

Bild

Igår begav jag mig till Västberga där dessa reklammålade kylvagnar inhandlades.
Nu finns det ytterligare några individer (totalt 9 stycken) med olika nummer och i olika grader av färgsättning /väderbitet utförande.
/LYR

Lihkströmsverken
Inlägg: 2060
Blev medlem: 29 dec 2011, 00:14

Re: De svenska kylvagnarna SJ He/Icps

Inlägg av Lihkströmsverken »

Fick idag "mina" beställda He vagnar. Snyggt märkta och väldetaljerade, i alla fall min uppfattning efter att snabbt tittat på dem. En negativ kommentar måste jag tyvärr ge och det är de "fjädrande buffertarna". Själva bufferttallrikarna, som tydligen är svarvade, är metallrena, alltså "silverfärgade", synd.

/Ola

Tillägg; Tycker mig se ett hänglås på vagnens dörr! Stämmer det så säger jag bara, "snygg detalj"!
Senast redigerad av Lihkströmsverken den 13 apr 2016, 16:04, redigerad totalt 1 gånger.

Tågklareraren
Inlägg: 393
Blev medlem: 18 feb 2012, 11:32
Ort: Västra Aros

Re: De svenska kylvagnarna SJ He/Icps

Inlägg av Tågklareraren »

LYR skrev:Bild

Igår begav jag mig till Västberga där dessa reklammålade kylvagnar inhandlades.
Nu finns det ytterligare några individer (totalt 9 stycken) med olika nummer och i olika grader av färgsättning /väderbitet utförande.
/LYR

Men ännu ingen som vet när konsumvagnen målades?
Jag skulle vilja ha en men frågan är ju om vagnen fanns sommaren -69 (eller däromkring)
Bygger Pömseboda-Blåshålet Järnväg i Ho DCC.
En varm och solig sommardag i juli 1969 (+- 1 år eller så).

Användarens profilbild
LYR
Inlägg: 999
Blev medlem: 29 dec 2011, 22:07

Re: De svenska kylvagnarna SJ He/Icps

Inlägg av LYR »

Tågklareraren skrev:

Men ännu ingen som vet när konsumvagnen målades?
Jag skulle vilja ha en men frågan är ju om vagnen fanns sommaren -69 (eller däromkring)
Tyvärr har jag inga uppgifter om det. Kanske var vagnen i leveransskick vid reklammålningen.

Men ställ gärna frågan på järnvägshistoriskt forum - där brukar finnas kunskaper om sådant.
/LYR

Användarens profilbild
Svante Andersson
Inlägg: 1179
Blev medlem: 01 jan 2012, 23:05

Re: De svenska kylvagnarna SJ He/Icps

Inlägg av Svante Andersson »

Lihkströmsverken skrev:Fick idag "mina" beställda He vagnar. Snyggt märkta och väldetaljerade, i alla fall min uppfattning efter att snabbt tittat på dem. En negativ kommentar måste jag tyvärr ge och det är de "fjädrande buffertarna". Själva bufferttallrikarna, som tydligen är svarvade, är metallrena, alltså "silverfärgade", synd.

/Ola

Tillägg; Tycker mig se ett hänglås på vagnens dörr! Stämmer det så säger jag bara, "snygg detalj"!
Ungefär samma uppfattning från min sida.

Extra positivt är de snygga kopplarhandtagen... har det förkommit något liknande på en storseriemodell tidigare?

Däremot vill jag ge Hobbytrade och i samma släng NMJ en riktig känga för att de på så här långa vagnar och även ännu längre fortfarande inte tittat på Rocos vagnsunderreden och fått till en trepunktslagring av axlarna. Rocos vagnar av olika modeller däribland de privatbaneimporterade tyska Gbl och rena tyska Gbs har jag kört på amerikanska RP-25 code 88 hjul utan problem i modulkörningar. Skulle knappast funka med Hobbytrade, Heljan (F5) eller en hel drös NMJ-vagnar.

Koppelfickor och kulisser har jag inte testat ännu...

SA
Vila i tid... så blir risken att du behöver "VILA I FRID" betydligt mindre!

Användarens profilbild
BoJ
Inlägg: 593
Blev medlem: 30 dec 2011, 01:16

Re: De svenska kylvagnarna SJ He/Icps

Inlägg av BoJ »

Tågklareraren skrev:
LYR skrev:Bild

Igår begav jag mig till Västberga där dessa reklammålade kylvagnar inhandlades.
Nu finns det ytterligare några individer (totalt 9 stycken) med olika nummer och i olika grader av färgsättning /väderbitet utförande.
/LYR

Men ännu ingen som vet när konsumvagnen målades?
Jag skulle vilja ha en men frågan är ju om vagnen fanns sommaren -69 (eller däromkring)
Måste göra dig besviken! Om du nu inte kan leva med några år fel?
Jens Dalström har redovisat fakta i detta fallet.
Står skrivet i texten om KF margarin i ModelljärnvägsMagasinet nr 6 Mars 2011.
Texten kommer här:
"
I oktober 1972 gjorde Konsum en förfrågan om prisuppgift på ommålning av 28 stycken Icps och 2 stycken Ibblps-v. Tydligen blev det dyrare än vad Konsum tänkt sig för endast 3 stycken Icps målades om, detta till en kostnad av 3100 kr per vagn. Icps 807 0 185 -5 och Icps 807 0 177 -2 hade denna målning men vilken den tredje var är okänt.
Vagnarna målades om under våren 1973 och målningen bestod i en text, ca 1,5m hög, ”Frukt & Grönt” och därunder ett konsummärke och texten ”Till Konsum // Domus”.
Vagnarna hade KF Grönsakscentralen i Malmö som hemstation.
"
BoJ

PS:
Det finns en färgbild som delvis varit förlaga vid målningen av modellen.
På denna bild förekommer också en Ma 833 med A-B märkning, vita tecken på buffertbalk men fortfarande stor topplyckta.
Så bilden bör vara mellan ca 1973 och 1976.
Medlem i MRW: https://www.mrw1.se
Kalender för 2023 här: http://www.mrw1.se/pdf_filer/Kal2024.pdf

Tågklareraren
Inlägg: 393
Blev medlem: 18 feb 2012, 11:32
Ort: Västra Aros

Re: De svenska kylvagnarna SJ He/Icps

Inlägg av Tågklareraren »

Tack BoJ!
Med sådana fakta får jag antingen låtsas som om det regnar och köra vagnen för att den är snygg eller också låta bli.
Bygger Pömseboda-Blåshålet Järnväg i Ho DCC.
En varm och solig sommardag i juli 1969 (+- 1 år eller så).

Användarens profilbild
LYR
Inlägg: 999
Blev medlem: 29 dec 2011, 22:07

Re: De svenska kylvagnarna SJ He/Icps

Inlägg av LYR »

Bild

Jag hittade idag en papperskopia på en Icps-vagn, som jag fotograferat för 31 år sedan på Årsta godsbangård...och då inser man vad tiden skenar iväg....
Hur som helst noterar man att bromsplattform och stegar är vita, så då stämmer 1:87-modellen med förebilden...
- men många varianter finns. Om jag inte ser helt galet, så står en Arla mjölkvagn bakom.
/LYR

ArneL
Inlägg: 58
Blev medlem: 30 dec 2011, 18:47

Re: De svenska kylvagnarna SJ He/Icps

Inlägg av ArneL »

Hur ska det egentligen vara med bromsslangarna?

Jag har köpt tre olika vagnar och till alla tre följer med två slangar i godispåsen, alltså en till var ände. På vagnarna finns dock två monteringshål i var ände.

På några av LYRs förebildsfoton syns tydligt att det bara är en slang i var ände, på samma sida som elkabeln. På några andra foton är det mer otydligt och i något fall ser det nog ut som att det är två slangar.

Är det någon som kan reda ut detta vore jag tacksam.

/A

Tågklareraren
Inlägg: 393
Blev medlem: 18 feb 2012, 11:32
Ort: Västra Aros

Re: De svenska kylvagnarna SJ He/Icps

Inlägg av Tågklareraren »

ArneL skrev:Hur ska det egentligen vara med bromsslangarna?

Jag har köpt tre olika vagnar och till alla tre följer med två slangar i godispåsen, alltså en till var ände. På vagnarna finns dock två monteringshål i var ände.

På några av LYRs förebildsfoton syns tydligt att det bara är en slang i var ände, på samma sida som elkabeln. På några andra foton är det mer otydligt och i något fall ser det nog ut som att det är två slangar.

Är det någon som kan reda ut detta vore jag tacksam.

/A
Fick hem min Konsumvagn idag, den hade 4 bromsslangar.
Bygger Pömseboda-Blåshålet Järnväg i Ho DCC.
En varm och solig sommardag i juli 1969 (+- 1 år eller så).

Tågklareraren
Inlägg: 393
Blev medlem: 18 feb 2012, 11:32
Ort: Västra Aros

Re: De svenska kylvagnarna SJ He/Icps

Inlägg av Tågklareraren »

På sidan 1 i denna tråd tolkar jag det som att Konsumvagnen skall vara olika på varje sida, dvs att K & G ska se olika ut på olika sidor.
Blev det så eller har jag fått ett "feltryck" för min vagn har "lilla k" på bägge sidorna?

/S
Bygger Pömseboda-Blåshålet Järnväg i Ho DCC.
En varm och solig sommardag i juli 1969 (+- 1 år eller så).

Användarens profilbild
LYR
Inlägg: 999
Blev medlem: 29 dec 2011, 22:07

Re: De svenska kylvagnarna SJ He/Icps

Inlägg av LYR »

Bild

Vad gäller målningarna på Konsumvagnarna, så finns det bara två foton, båda tagna av Kjell Friberg,

tyvärr bara en sida av vardera vagnarna 807 0 185-5 och 807 0 172-2 , och som tidigare visats så skiljer sig de exponerade sidorna åt, men vi vet inget om hur de motsatta sidorna ser ut.

Men vi har även bilden av den vagn som står delvis skymd av ett Ma-lok, och vad jag kan utläsa av slutsiffran på litt-skylten, som jag nu gjort en delförstoring av, så är det en 5:a - alltså är det 807 0 185-5 , vilket kan tolkas att hobbytrades modell är korrekt med ett kort (avhugget) litet k.
Jag visade här tidigare i tråden hur Hobbytrades modeller kunde ha gestalltat sig, men tyvärr var det en missuppfattning av mig,.

Sannolikheten att den motsatta sidan av vagnen är likadan är nog stor.
Varför vagnen 807 0 172-2 skiljer sig åt och fått annat utförande på bokstäverna k och G för vi nog aldrig veta....

Så den modell som nu är i handeln är alltså rätt (?) någon som har andra synpunkter?

Vag gäller bromsslangarna har jag inga kunskaper om dessa - men jag hoppas någon teknisk behörig järnvägare kan bidra med fakta.

/LYR

H-nollan
Inlägg: 17
Blev medlem: 06 dec 2014, 10:08

Re: De svenska kylvagnarna SJ He/Icps

Inlägg av H-nollan »

God morgon
Kollade just två av mina vagnar. Konsum och en Icps utan tryck. Båda har 4 bromsslangar med i påsen.

//H-nollan

Kjell Friberg
Inlägg: 93
Blev medlem: 06 jan 2012, 16:28
Ort: Linköping

Re: De svenska kylvagnarna SJ He/Icps

Inlägg av Kjell Friberg »

Mina båda bilder visar de två sidorna på samma vagn.
Låt inte din fantasi hindra dig - den är ändå överträffad av verkligheten.

Användarens profilbild
LYR
Inlägg: 999
Blev medlem: 29 dec 2011, 22:07

Re: De svenska kylvagnarna SJ He/Icps

Inlägg av LYR »

Kjell Friberg skrev:Mina båda bilder visar de två sidorna på samma vagn.
Ok Kjell, tack, visst är det så. Det ser jag nu.
/LYR

Användarens profilbild
LYR
Inlägg: 999
Blev medlem: 29 dec 2011, 22:07

Re: De svenska kylvagnarna SJ He/Icps

Inlägg av LYR »

Bild

Några ytterligare He/Icps-vagnar har tillförts vagnparken. Med denna bild försöker jag visa skillnaden i färgnyanser.
Leveransmålning i vitt och senare "äggskal"....
De som är noggranna med tidsperioder i epoktänkande kan få problem, själv har jag inte tidigare haft sådana funderingar,
och ska nog inte heller fördjupa mig i detta....
Med de He-Icps-vagnar jag nu har i samlingen, så är spännvidden enl. lev./-rev.datum mellan 1957 -1985 - och då har jag inte koll på alla Hobbytrades utgåvor....
Niträknare lär ju förekomma.. - men detta har jag tidigare inte ägnat någon tanke åt.
/LYR

Skriv svar

Återgå till "Svenska Godsvagnar"