Toppbilden, visa:    


X2000 - Min drömmodell i skala N - Återstart

Min utrustning, hur jag bär mig åt när jag bygger allt möjligt, och vilka husdjur som hjälper till.
Användarens profilbild
ollef
Inlägg: 885
Blev medlem: 28 dec 2011, 22:09
Ort: Skultuna
Kontakt:

X2000 - Min drömmodell i skala N - Återstart

Inlägg av ollef »

Hej - Jag hade just börjat fundera på vilken kategori som skulle passa för en byggtråd.
Och precis då dyker den här nya kategorin upp så att nu är det väl bara att börja skriva.

Tråden kommer att handla om ett bygge som när jag började scratchbygga egna modeller under nittiotalet, var mitt då, ouppnåeliga drömprojekt.
Men nu är jag där, resan har varit lång och det har varit mycket att lära om metoder, material och verktyg.

Jag har just nu provrullat den slutgiltiga modellen, men jag börjar med en introduktion om de långa förberedelserna och den första provmodellen.
Fortsättning kommer snart i följande avsnitt......

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------
X2000 - Min drömmodell i skala N

Introduktion - Bygge av trevagnars provmodell

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------

Under lång tid var det mest drömmarna som höll idén om en N-skalemodell vid liv.
Det fanns så många utmaningar på vägen:
- Hur skulle man ordna drivning och underreden till både drivenhet och resandevagnar
- En hopplös form på nosen som dessutom borde innehålla åtta belysningspunkter i var ände
- Korglutning utan att konstruktionen blir klumpig och ohanterlig
- Och många vagnar blir det i ett X2000-sätt.

Men samtidigt som jag tog fram enklare modeller hittade jag allt mer fram till det sätt som projektet kunde tänkas bi genomförbart.

Bild

Bild

Under våren 2009 började jag skissa på modellen och jag hittade ett lämpligt Kato-tåg med färdig korglutning!!
- Kato 10-358 E351 "Super Azusa" som omgående beställdes hem.

Men vid den tiden hade jag inte riktigt kommit över de sista hindren så projektet lades på is två år till.

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------

Utvecklingen av Regina och X55-modellerna öppnade de sista portarna och de flesta bitar föll på plats.
Så under våren 2011 ritades underlagen till de första etsplåtarna.

Det skulle bli en bantad provmodell med de tre grundtyperna av vagn som X2K-tågen är uppbyggda av.
Drivenhet, mellanvagnar och manöverenhet.

Drivenheten (eller loket) kommer inte att bli drivenhet på modellen.
Det passade betydligt bättre att använda Kato-motorvagnens centralplacerade driv istället för att försöka slakta och modifiera ett dyrt lok från t.ex Fleischmann
Även om jag köpte ett Tauruslok som hade rätt axel och boggieavstånd för att försöka få det förebildslikt.
Men det blev besvärligt att kapa och beskära loket så att det gick in under den lutande fronten.

Bild

"loket" fick bli dummyvagn på modellen och stommen blev spantbyggt på det här sättet.
Spanten visade sig mest vara ivägen för kommande belysningsdekoder och kabeldragning och de behövdes inte för stabiliteten, så de skars ned betydligt
och plockades bort i nästa version, precis som de hemkonstuerade boggierna som visserligen fungerade, men inte blev så bra som önskat.

Bild

Utanpå stommen monteras en kåpa och utanpå denna läggs vagnssidorna med rill-mönstret på


Bild

Allt blir ju inte helt rätt på första plåten, det är då kapskivan, styrenskivor, lim och spackel kommer till nytta.
Nospartiet på manövervagnens sidoplåt blev för långt och en 5-6 mm remsa fick kapas bort.

Bild

Dessutom hade jag bara lagt med en front på plåten, så en ny front fick skäras till i styrenplast till manövervagnen.

Bild

Men så småningom kom även nospartierna på plats efter en del spackeljobb där jag använder knåd-epoxi för att forma de böjda nospartierna mellan plåtarna.
En del försök med belysning hade gjorts under bygget, men kopplades aldrig in på prototypen.
Mer om detta kommer lite senare under bygget av nästa version av modellen.

Lagom till modelltåg 2011 på Järnvägsmuseét i Gävle var det klart för roll-out för modellen
illustrerat av följande bild som länkar till en You-tube-video.

Bild

Länk till videon: http://youtu.be/juZ_n-9TyH8


---------------------------------------------------------------------------------------------------

Efter ett litet uppehåll har nu bygget av slutversionen kommit igång och är en bra bit på väg.

Det kommer alltså inom kort en fortsättning på X2000-tråden där vi förhoppningsvis om ett par månader är i mål med drömprojektet

To be continued…………..
Senast redigerad av ollef den 02 feb 2023, 16:14, redigerad totalt 6 gång.
Olle Frykmo - Kör i skala N - En mellansvensk modelljärnväg
med starka kopplingar till Frykmo Modellbyggeri/Frykmodell

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19963
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: X2000 - Min drömmodell i skala N

Inlägg av Johan Molin »

Den sanne hantverkarens fiffighet! Det syns ju lång väg att det här är en össchötte guschelöv! :mrgreen:

Allvarligt talat är jag alldeles stum av beundran!

Användarens profilbild
Jigun
Inlägg: 337
Blev medlem: 28 dec 2011, 22:01
Ort: Sölvesborg

Re: X2000 - Min drömmodell i skala N

Inlägg av Jigun »

Kommer Olle att göra ett steg uppåt även här? Så vi i skalan H0 över kan se fram emot
en byggsats.
Jigun

Användarens profilbild
perjan
Inlägg: 277
Blev medlem: 31 dec 2011, 08:50
Ort: Värmland
Kontakt:

Re: X2000 - Min drömmodell i skala N

Inlägg av perjan »

Det är sannerligen ett projekt som kräver en Olle F. Fantastiskt jobb!

För mig får det allt stanna vid en dröm. Det närmaste jag kan komma blir väl ett omlackat ICE-tåg i N-skalan.
Men det är ju en helt annan historia om man nu skall "svära i kyrkan" :oops:
Bästa MJ-hälsningar
Per-Åke
http://www.mj-rallaren.se/
Bild

liabacken
Inlägg: 196
Blev medlem: 30 dec 2011, 19:52
Ort: Äppelbo
Kontakt:

Re: X2000 - Min drömmodell i skala N

Inlägg av liabacken »

Vilket fantastiskt jobb du gör :o Ser otroligt bra ut :)
/Magnus

Användarens profilbild
1956
Inlägg: 6065
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:13
Ort: Brantevik

Re: X2000 - Min drömmodell i skala N

Inlägg av 1956 »

Instämmer, det där är verkligen modellbygge av högsta klass!

Användarens profilbild
ollef
Inlägg: 885
Blev medlem: 28 dec 2011, 22:09
Ort: Skultuna
Kontakt:

Re: X2000 - Min drömmodell i skala N

Inlägg av ollef »

Jigun skrev:Kommer Olle att göra ett steg uppåt även här? Så vi i skalan H0 över kan se fram emot
en byggsats.
Jigun
I detta fall är svaret nej, och då inte ett klassiskt socialdemokratiskt "Nej, nej, nej"
Utan ett absolut nej som även gäller skala N, så att alla behandlas kollektivt lika i detta fall. ;)

X2000-bygget gör jag helt och hållet för egen förnöjelse, det kommer inte att släppas varken byggsats eller plåtar.

I den utvecklingsfas plåtarna befinner sig i är det är alldeles för mycket hantverk och fixande på allt för många delar och underreden för att vara intressant för tillräckligt många.
Redan i skala N skulle det till att börja med behöva göras två eller tre nya versioner av verktygen för att ha något som börjar bli användbart för fler än "konstruktören"
Av samma orsak har jag aldrig har släppt Reginan som byggsats heller.

För att nå ut i skala N skulle man istället behöva en serie med färdiggjutna kåpor som passar på underreden som inte behöver modifieras men det är liksom inte "min grej" att ta fram.
Men i H0:an lär det ju komma färdigmodeller inom kort från Jeco, så där finns det i alla fall hopp för X2000-diggare
Olle Frykmo - Kör i skala N - En mellansvensk modelljärnväg
med starka kopplingar till Frykmo Modellbyggeri/Frykmodell

Användarens profilbild
ollef
Inlägg: 885
Blev medlem: 28 dec 2011, 22:09
Ort: Skultuna
Kontakt:

Re: X2000 - Min drömmodell i skala N

Inlägg av ollef »

Efter rekapituleringen är det dags att gå vidare med projektet.

Under bygget av provmodellen gjorde jag en del markeringar och noteringar på punkter som behövde åtgärdas på plåten för att korrigera konstruktionen.
En del av noteringarna begrep jag när det var dags att rita nya plåtar,
andra noteringar hade jag glömt innebörden av, några missades helt och en del påverkade andra delar utan att jag tänkt på följderna. :? :? :?

Med andra ord, det här var plåt version två, den som normalt innehåller flest missräkningar och det är den jag tänkt bygga slutversionen utifrån :o .
Men som skrivet tidigare, det mesta går att ordna med lite fantasi en kapskiva, lim och spackel, ibland mycket, mycket spackel.
Får väl se hur mycket som behöver korrigeras...........

De nya plåtarna kom hem strax före nyårsafton, så det fanns gott om tid att kapa loss och finputsa delarna till stommarna.

Bild

Den ena plåten innehöll delar till drivenhet, manövervagn och bistrovagn, den andra plåten (på bilden) de fyra vanliga resandevagnarna.
Plåtarna innehöll också en hel del "ifall att" och "eller om jag gör så här" delar eftersom jag inte var riktigt klar med hur t.ex. infästningen mot underredena skulle säkras.

Bild

Efter någon veckas tempoarbeten var både kåpor monterade och de flesta underreden förlängda :roll: :roll: :roll:
- Många vagnar blir det när man bygger två stycken X2000.
---------------------------------------------------------------

Den stora utmaningen ligger nog inte på konstruktions- eller monteringsplanet då redan provmodellen från första plåten såg rätt bra ut.
Utan det gäller att göra alla grova justeringar innan slutfinishen läggs på.

För fortsättningen på arbetet kräver alltså arbetsledaren att projektplanen följs under hård disciplin

Så när Olle har försökt att lägga lack på vagnssidorna eller tagit fram knådepoxin för att börja forma nospartierna har Lars-Olov fått säga ifrån på skarpen :mrgreen:
och Olle har fått slokörat återgå till att finjustera de förlängda underredena, löda strömupptagningsbleck, justera gångegenskaper etc etc på alla 14 enheterna :( :(

Först därefter kommer kreativiteten och den stora bygglädjen släppas lös och Olle åer ståla som solen 8-)

(Så här långt har det nästan gått att hålla Olle på mattan, med vissa undantag när Lars-Olov gått upp och lagt sig.....)
Olle Frykmo - Kör i skala N - En mellansvensk modelljärnväg
med starka kopplingar till Frykmo Modellbyggeri/Frykmodell

Användarens profilbild
ollef
Inlägg: 885
Blev medlem: 28 dec 2011, 22:09
Ort: Skultuna
Kontakt:

Re: X2000 - Min drömmodell i skala N

Inlägg av ollef »

Hmmmm...
Det räckte tydligen med att jag i förbifarten berättade om min nitiske projektledare Lars-Olov. Bild

Idag slog han till med en flygande inspektion i samband med att jag ( enligt projektplanen :| ) började rita på dekalerna till "X2K classic"

Han hade vid tidigare inspektioner noterat vissa skönhetsfel på bl.a drivenhetens vagnssidor, men det blev bara en not i protokollet
Det skulle troligtvis kunna åtgärdas utan att det syntes allt för mycket. Men här blev det nedslag och underkänt.

Tillsammans med de andra småmissarna som gjorts var det det här som fick droppen att rinna över.
Inspektionen avbröts tvärt och han ritade ett stort X över hela protokollets förstasida och överlämnade följande bilder med kommentaren:

"Finn tre rätt med ett fel!"
Rita därefter om hela plåt 1 och ta fram dubbla exemplar av etsplåten!

Bild

Bild

Jag protesterade lamt: "etsplåtarna ser ju ut som fotografiet och fotografier ljuger väl inte" men jag visste redan då att det argumentet inte var hållbart.

Det var tur att jag följt projektplanen och inte monterat vagnssidor och format nospartierna.
Nu räcker det med att bocka till och limma ihop kåporna till drivenhet och bistrovagn när väl de nya plåtarna kommer tillbaka från etsfirman om ett par veckor.

Men var hade det gått fel :?:
Olle Frykmo - Kör i skala N - En mellansvensk modelljärnväg
med starka kopplingar till Frykmo Modellbyggeri/Frykmodell

Användarens profilbild
ollef
Inlägg: 885
Blev medlem: 28 dec 2011, 22:09
Ort: Skultuna
Kontakt:

Re: X2000 - Min drömmodell i skala N

Inlägg av ollef »

ollef skrev:Men var hade det gått fel :?:
Jo, jag ville stämma av mina första ritningar med fotografier så att allt skulle bli korrekt, det var bara det att jag fick photoshoppa lite för mycket för att få in en hel vagn på varje bild.
Och ena sidan av bistrovagnen hade jag bara närbilder på, så det blev många bilder som skulle slås ihop till en enda bild och Ooops, då försvann ett fönster på höger sida på nedre fotot.

Eftersom jag givetvis litade på fotot överfördes missen till etsplåten. (Det förklarar också varför jag hade så svårt att få ihop hur mitt-dörrarnas skulle placeras när jag ritade)

Nu tror jag att egentligen skulle detta inte detta märkas alls när man ser ett helt sjuvagnarsset, men.........
Nu bygger jag ju till min mest besvärliga kund, mig själv, en petig djävel :twisted: och har han väl upptäckt felet går det ju inte att få honom att släppa den detaljen.

Så jag får stå ut med att det blir ett par överblivna vagnar, drivenhet manövervagn och ett par bistrovagnar

----------------------------------------------------------

Men igår kväll kom mitt tredje alter ego, revisorn Snål-Olle, på en försvarbar och egen idé (trodde han)
I sann revisorsanda påpekade han att man inte bara kan skrota så fina vagnar
utan dom bör väl kunna komma till nytta på något sätt (om än bara med tre av fyra fönster i en viss rad)

Varför inte för en gångs skull avvika från att nitiskt avbilda verkligheten, var lite kreativ
- skapa ett "evenemangståg" med två bistrovagnar mellan driv- och manövervagn för uthyrning till rullande "events" och konferenser

Och hur eget var det?
Idag damp tidningen Tåg ned i brevlådan och på sidan 13 fanns en bild på just en sådan X2000-kombination som SJ använt vid en personalutbildning!!!
Men idén föll ändå i god jord här hemma på förvaltningen, men för att vara kreativ, kanske det blir en helt egen målning och inte SJ:s "trygga grå" :mrgreen:

-------------------------------

By the way.
Nu medan jag själv spårat ur lite i byggtråden (som annars lätt blir lite torra och tråkiga)
så har ni fått träffa ett par av mina alter egos som jag använder för att skylla på
- Den nitiske projektledaren Lars-Olov
- Revisorn Snål-Olle

Och givetvis finns det en bild även på Snål-Olle

Bild

Fångad på eventresa i snålhetens högborg, Edinburgh

Jag lovar att i morgon försöker jag åter komma på spåret med byggtråden...........
Olle Frykmo - Kör i skala N - En mellansvensk modelljärnväg
med starka kopplingar till Frykmo Modellbyggeri/Frykmodell

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19963
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: X2000 - Min drömmodell i skala N - Nya uppslag...

Inlägg av Johan Molin »

That's a new one!

Olle Frykmo Sutherland ...

Användarens profilbild
mikath
Inlägg: 1789
Blev medlem: 28 dec 2011, 20:00
Ort: Skultorp
Kontakt:

Re: X2000 - Min drömmodell i skala N - Nya uppslag...

Inlägg av mikath »

Spännande projekt Olle.

/Mika
Bild

Sture Bylén

Re: X2000 - Min drömmodell i skala N - Nya uppslag...

Inlägg av Sture Bylén »

ollef skrev:Och givetvis finns det en bild även på Snål-Olle
:lol: :lol:
(Detta föder ju tanken att hitta på alter egon åt diverse forumbröder. :mrgreen: )

thorpe
Inlägg: 2393
Blev medlem: 28 dec 2011, 22:11

Re: X2000 - Min drömmodell i skala N - Nya uppslag...

Inlägg av thorpe »

Med tanke på Clan Sutherland och ett av deras fästen (Skelbo Castle) så vore det ju roligt om det någonstans i Bergslagen fanns en liten station vid namn Skelbo. Med en vindögd stins! :roll:

Användarens profilbild
ollef
Inlägg: 885
Blev medlem: 28 dec 2011, 22:09
Ort: Skultuna
Kontakt:

Re: X2000 - Min drömmodell i skala N - Nya uppslag...

Inlägg av ollef »

Tillbaka på det krokiga spåret som är tänkt att leda till två X2000modeller..........

I väntan på att den nya plåten med korrigerade byggdetaljer skall komma hem från etsfirman backar jag tillbaka lite i bygget.

Bild

Det här är kåpan till en av de fyra vanliga resandevagnarna.
Konstruktionen är öppen och betydligt enklare jämfört med Reginakåporna, men inte fullt lika styv.

Vagnssidan bredvid kåpan skall monteras långt senare, när all injustering och inpassning på underedena är gjord.

Samtliga underreden kommer alltså från ett motorvagnsset från Kato och de behöver förlängas för att anpassas till X2K-måtten.
Receptet för förlängningen är samma som när jag byggt Reginorna, så det känns rätt tryggt när kapklingan tas fram.

Bild

Vagnarna har en lite annorlunda konstruktion eftersom de faktiskt har en enklare form av korglutning inbyggd, men principen är samma.
Underredet skalas från allt onödigt, även överdelen med "sätesattrapperna" för att göra underredet så lågt som möjligt.
Förlängningen görs med 3 mm L-profiler av mässing som fästs med Epoxi (JB-quick)

De rätt kraftiga strömblecken kapas och återmonteras i respektive halva och en kabel löds fast mellan halvorna för att bibehålla genomgående strömupptagning.
I vagnsänden skymtar de nya mikrokontakterna som kan ansluta mellan vagnarna, mer om dom kommer i kommande inlägg.....

Bild

Det är lite mer jobb med drivenhetens delar. Överst en färdig drivenhet med dekoder och sladdhärva
(dekodern sa tyvärr "Pjoff" nu i veckan när jag "bara" skulle prova kåpan lite grann och glömde hålla undan ett par lösa sladdändar, mitt eget fel, och har hänt förr :oops:

Nedanför de olika delarna i drivenheten
- Överdel med strömupptagningsbleck
- Boggier och motor som inte behöver ändras
- Däremellan drivaxlarna, varav den ena har förlängts (kapats i två delar och skarvats till rätt längd med ett 2mm mässingsrör)
- Längst ned den kapade och förlängda metallvaggan.
Olle Frykmo - Kör i skala N - En mellansvensk modelljärnväg
med starka kopplingar till Frykmo Modellbyggeri/Frykmodell

Användarens profilbild
ollef
Inlägg: 885
Blev medlem: 28 dec 2011, 22:09
Ort: Skultuna
Kontakt:

Prov med nya detaljer - Mikrokontakter

Inlägg av ollef »

Katodriven är normalt mycket bra med god strömupptagning.

Men genom att koppla samman vagnarna elektriskt minskar man ytterligare risken för tillfälliga stopp i växlar och vid sämre spårläge som ibland förekommer i N-skalan.
På ett sammankopplat X2000 får man strömupptagning på 28 axlar, det kan man kalla spridning.

Tidigare har jag provat lite olika mer eller mindre bra varianter. Kroiss ledande koppel och som på bilden nedan, hemgjorda småkontakter från kopplingslister.

Bild

Det har fungerat, men har antingen blivit klumpigt eller svårhanterligt.

Till X2000 provar jag en ny typ av mikrokontakter med färdiglödda extremt tunna anslutningskablar.
- De kommer garanterat inte att på grund av styvhet dra vagnarna ur spår som har hänt med andra kablar.
(Tunna dekoderkablar fungerar för det mesta bra)
- Jag slipper fixa och löda kontakterna och även slippa att trä krympslang utanpå för att isolera lödningen.
- De är som synes mycket små och smidiga och tar alltså inte mycket plats när de skall pillas in i kåpan,
bara det finns tillräcklig med slack på båda anslutningarna.

Bild

OK
- det blir samma pill med att efter sammankoppling få in kontakterna i kåporna, men något skall jag väl ha att gnälla på.......
-

Kontakterna är inköpta via http://www.ledbaron.de som fram till nu sålt sina grejer via en e-bay shop (men håller tydligen på att bygga om sin egen hemsida)
- Den kontakttyp jag valt http://www.ebay.de/itm/1x-Micro-Stecker ... 4ab379946a

Samma kontakttyp finns även med lite kraftigare svart/röd kabel, då behöver man int färgmärka kontakterna som jag gjort, men kabeln är alltså aningen styvare (tror jag)

Bild

Så här ser det ut i änden på vagnen med kontakt och det hål där de kopplade kontakterna skall gömmas undan i.

- och om man någon gång inte kopplar samman vagnarna med kontakterna måste man komma ihåg att skydda kontaktstiften
så att de inte kortsluter mot kåpa eller annan kopplingspunkt vid t.ex en dekoder (pjoff !!!)
Olle Frykmo - Kör i skala N - En mellansvensk modelljärnväg
med starka kopplingar till Frykmo Modellbyggeri/Frykmodell

Användarens profilbild
ollef
Inlägg: 885
Blev medlem: 28 dec 2011, 22:09
Ort: Skultuna
Kontakt:

Re: X2000 - Min drömmodell i skala N

Inlägg av ollef »

Lokets boggier - en mix av gammalt och nytt

X2000-tågets lok (eller drivenhet) är ett kapitel för sig i bygget.
Det skiljer sig kraftigt från resandevagnarna och manövervagnen. Det är betydligt kortare och har givetvis en helt annan typ av boggier och hjul.
Då kommer inte boggierna från Kato-motorvagnens underreden att vara lämpliga, de liknar inte på långa vägar en lokboggie, har alldeles för små hjul.

På modellen kommer dessutom inte drivningen att sitta i loket utan i bistrovagnen av praktiska orsaker.

Det som ställde till huvudbry var alltså boggiekonstruktionen.
Den egna etskonstruktionen jag provade på protoypen fungerade faktiskt bättre än väntat, men var inte så lätt att komplettera med strömupptagning.

Lösningen hittades i skrotlådan.

Bild

Ett antal boggier på några 20 år gamla Ibertrenchassien kunde återanvändas.
De hade tidigare använts till de några X20-motorvagnar innan de ersattes av betydligt bättre Tomix-chassien.
Och av en slump så stämde höjden perfekt utan extra justering.

Bild

De klumpiga boggierna bantades ner till ett minimum. En ny kabel löddes till strömblecket och träddes upp till ovansidan.
Inte så vackra eller förbildslika kanske, men......

Bild

Förhoppningsvis skulle de etsade boggiesiddorna dölja skavankerna

Bild

Tre sammanvikta etsade lager tar fram lite X2000-karaktär årt sidorna.

Bild

X2000-drivenheten, eller i alla fall den bärande ramen, med de nya boggierna på plats.
Olle Frykmo - Kör i skala N - En mellansvensk modelljärnväg
med starka kopplingar till Frykmo Modellbyggeri/Frykmodell

Användarens profilbild
ollef
Inlägg: 885
Blev medlem: 28 dec 2011, 22:09
Ort: Skultuna
Kontakt:

Re: X2000 - Min drömmodell i skala N - Syjunta ?

Inlägg av ollef »

I veckan som gick hade frugan syjunta här hemma,
Det var väl mer prat än nål och tråd och det är väl så det ska vara.

Bild

Inspirerad av temat tog även jag fram mina trådhärvor som skulle redas upp.
Olle Frykmo - Kör i skala N - En mellansvensk modelljärnväg
med starka kopplingar till Frykmo Modellbyggeri/Frykmodell

Användarens profilbild
ollef
Inlägg: 885
Blev medlem: 28 dec 2011, 22:09
Ort: Skultuna
Kontakt:

Re: X2000 - Min drömmodell i skala N - bygget fortsätter

Inlägg av ollef »

Jo, det var belysningsboxorna med alla kablarna från mikro-LED:arna som skulle sorteras ut för att lödas ihop i rätt ordning.

Här duger det nog inte med varken virknål eller stickor för trådarna är tunna som hårstrån.

Bild

Jag har nog beskrivit de första försöken med LED:arna tidigare, men jag tar grunderna en gång till.
Precis som mikrokontakterna som tidigare beskrivits är dessa små LED:ar inköpta via http://www.ledbaron.de

Bild

LED:arna har funnits redan tidigare men vad som var nytt för mig när jag hittade dom här varianterna i höstas var att dom nu hade färdiglödda anslutningskablar
I detta fall till vänster en med tunn lackad koppartråd samt till höger en lite styvare inplastad variant.

Bild

De minimala lödningarna är givetvis rätt så känsliga vid hantering av de långa kablarna som gärna fastnar under något på arbetsbänken
och då går det så här.

Bild

Så för att skydda infästningarna innan kablarna kapas, löds och samlas ihop har jag täckt LED:arna med klar epoxi
Det är lite knepigt att fästa LED:arna på rätt ställe i rätt vinkel, då kablarna, trots att de är så tunna, gärna drar iväg på egen hand innan limmet/epoxin stelnat.

Varje box har 8 ljuspunkter kopplade i tre kedjor, vitt ljus framåt, helljus framåt samt blinkade röd slutbelysning.
Fortsättning följer.......
Olle Frykmo - Kör i skala N - En mellansvensk modelljärnväg
med starka kopplingar till Frykmo Modellbyggeri/Frykmodell

Användarens profilbild
ollef
Inlägg: 885
Blev medlem: 28 dec 2011, 22:09
Ort: Skultuna
Kontakt:

Re: X2000 - Min drömmodell i skala N - bygget fortsätter

Inlägg av ollef »

Nu syns inte mycket av trådhärvan efter kapning, kedjning och lödning.
Innan varje del i kedjorna löddes på, var det bäst att kolla att tråden gick till rätt lampa och att man höll rätt på
vilken kabel som anslöt anod- och katod-sida på lysdioden.

Bild

Tre olika motstånd är början på varje kedja för att få till lagom styrka på de olika ljustyperna
- Röd slutbelysning 0,8 kOhm
- Halvljuset 5,6 kOhm
- Helljus 1,2 kOhm

Bild

En funktionsdekoder TCS Fl4 har nu programmerats upp med tågets adress och inställningar för belysning i vardera nospaketet.
Först i halvljusläge

Bild

Därefter har hellyset slagits på med F1

Bild

Nästa steg är att passa in paketen i de öppna gapen i tågets ändar i samband med att vagnsidorna monteras och nospartierna skall byggas upp och formas med epoxi och spackel.
Tills dess blir det uppehåll i arbetet, jag väntar på att de korrigerade vagnssidorna till bistrovagnarna och drivenheterna kommer hem.

Under tiden skall jag utvärdera (vad formellt det låter :? ) den här belysningsvarianten jämfört med att dra ljusledare från "klassiska" LED:ar.
Just nu känns det som om en återgång till ljusledare skulle vara att föredra till de korrigerade ändvagnarna som skall byggas när de nya plåtarna kommer.
Har nu under byggets gång hittat ett rätt bra uppslag på hur ljusledarna skall dras och det blir betydligt mer distinkta ljuspunkter
och mycket mindre kabeltrassel och kladd med lim och epoxi.
Olle Frykmo - Kör i skala N - En mellansvensk modelljärnväg
med starka kopplingar till Frykmo Modellbyggeri/Frykmodell

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19963
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: X2000 - Min drömmodell i skala N

Inlägg av Johan Molin »

Du har ungefär samma lättsamma jargong att påvisa hur enkelt det här är som när Graffen är i farten! :evil:
Enda anledningen att jag förlåter dig det är att du är össchötte! :mrgreen:

Användarens profilbild
ollef
Inlägg: 885
Blev medlem: 28 dec 2011, 22:09
Ort: Skultuna
Kontakt:

Re: X2000 - Min drömmodell i skala N

Inlägg av ollef »

johanmmolin skrev:Du har ungefär samma lättsamma jargong att påvisa hur enkelt det här är som när Graffen är i farten! :evil:
Enda anledningen att jag förlåter dig det är att du är össchötte! :mrgreen:
Det där med össchötte kan man kanske inte lute sig mot allt för länge, döhh....
-----------------------------------------------------------------------------------------------------

Nåväl, enkelt eller svårt , så här långt är projektet kommet nu när jag gör en lite paus
(I klartext: gjorde lite fel, gör om, gör rätt ;) )

En skakig video på en lång men just nu riktigt "ugly" modell

http://youtu.be/-s8NzcDU12k
Olle Frykmo - Kör i skala N - En mellansvensk modelljärnväg
med starka kopplingar till Frykmo Modellbyggeri/Frykmodell

Sture Bylén

Re: X2000 - Min drömmodell i skala N

Inlägg av Sture Bylén »

Det här är ju omöjligt! Det går bara inte att fixa så där med det där lilla fipplet...... :(

Användarens profilbild
ollef
Inlägg: 885
Blev medlem: 28 dec 2011, 22:09
Ort: Skultuna
Kontakt:

Re: X2000 - Min drömmodell i skala N

Inlägg av ollef »

Sture Bylén skrev:Det här är ju omöjligt! Det går bara inte att fixa så där med det där lilla fipplet...... :(
Jo då Sture, men ibland blir det fel (fast det händer ju också när man bygger i både H0 och fullskala har jag hört.....)

Här fick jag ju göra ett par steg tilllbaka, ta en byggpaus under väntan på de korrigerade plåtarna.
Pausen blev inte så lång, redan igår kom paketet med plåtarna.

Det var den här vagnssidan som slutligen fick mig att backa:

Bild

Den nya korrigerade vagnssidan till bistrovagnen ovanför den som saknade ett fönster.
Nu kom även dörren på rätt ställe på vagnen.

När plåten gjordes om passade jag på att fixa en del annat jag stört mig lite på:


Bild

Det hade av misstag blivit lite perforering längs rillorna på drivenhetens sidoplåtar - korrigerat .
Man får se till att bara rista vikanvisningen på baksidan istället för att etsa den när man har rillor...... borde vetat bättre.

Och så fick jag till en takdel att montera under strömavtagarna. Den hade jag inte tidigare kunnat räkna ut hur den skulle måttsättas.
-------------------

Sen lite mer "jenkadans" fram tillbaka och så fram igen....
Den handlar än en gång om belysning, med risk för att bli tjatig.

Bild

Har alltså återgått till den gamla metoden med vanliga 3 mm lysdioder och ljusledare inkapslade i krympslang.
Den metoden har jag utvecklat så pass mycket att den känns färdig och går betydligt snabbare att montera.
Och ljusboxarna jag byggde till mikroLED:arna visade sig bli en utmärkt hållare till ljusledarna istället.

Det här är helljuspaketet, sen skall både halvljus och slutbelysningspaketet klämmas in parallellt.
Hmmm..... jo det var det där med pilligt :? :?
Olle Frykmo - Kör i skala N - En mellansvensk modelljärnväg
med starka kopplingar till Frykmo Modellbyggeri/Frykmodell

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19963
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: X2000 - Min drömmodell i skala N

Inlägg av Johan Molin »

Utomordentlig imponerande!
Jag försöker fortfarande förhålla mig till det här –är det så enkelt som det ser ut, då borde man väl själv försöka att hantera sina blivande fordon så också, ELLER ... ???

Det är hursomhelst ytterligt inspirerande även om man blir andfådd på kuppen! :roll:

Användarens profilbild
ollef
Inlägg: 885
Blev medlem: 28 dec 2011, 22:09
Ort: Skultuna
Kontakt:

Re: X2000 - Min drömmodell i skala N

Inlägg av ollef »

Efter lite behövlig andhämtning ;) är det dags för nästa fas där det äntligen börjar synas vart man är på väg.

Nej, det är inte en bricka med plockmat vid "kick-offen" till den påbörjade fasen......

Bild

Jag kom inte på något bättre sätt att hålla i vagnssidorna vid grundmålningen.
- Tändstickor med en klutt häftmassa i änden gör att man kan lyfta och lägga tillbaka vagnssidorna utan att komma åt de nylackade ytorna.

Som grundfärg använder jag en klar metallack som normalt används för att lackera lättmetallfälgar och därför biter bra på metallytan.
På det viset kan jag behålla nysilvrets passande metallfinish på de många metallytorna på X2000.

Bild

Jag har valt en lite udda monteringsföljd för bygget, därför måste jag måla vagnssidorna redan innan montering på stommen.
Fönsterrutorna skall placeras mellan vagnssidan och stommen och då är det bra om fönsterbården är målad innan dess.
Bra, eller bara extra tilltrasslat? Man får i alla fall se till att skydda målningen med maskeringstejp under de kommande momenten

Två varianter av fönsterbård, X2000 original - svartgrå, X2000 nydesign - ljusgrå
Olle Frykmo - Kör i skala N - En mellansvensk modelljärnväg
med starka kopplingar till Frykmo Modellbyggeri/Frykmodell

Användarens profilbild
Koster
Inlägg: 333
Blev medlem: 28 dec 2011, 22:15
Ort: Partille

Re: X2000 - Min drömmodell i skala N

Inlägg av Koster »

Vilket bygge du håller på med och i skala N. Det är bara att buga och bocka till vad du åstadkommer. Som sagt så tycker jag det är pilligt nog att bygga i H0. Verkligen roligt att följa detta/Tomas

Användarens profilbild
ollef
Inlägg: 885
Blev medlem: 28 dec 2011, 22:09
Ort: Skultuna
Kontakt:

Re: X2000 - Min drömmodell i skala N

Inlägg av ollef »

Resultatet av dagens pyssel och kladd.....

Bild

Smala remsor av OH-film målade på ena sidan med klarlack med några droppar svart Humbrol för att få tonade rutor.
På vagnssidornas insida finns en försänkning där remsan passas in.
Därefter limmas sidorna fast på stommen.

Fastklämda mellan vagnssidor och stomme är det ingen risk att rutorna med tiden faller av,
vilket troligtvis kan hända, förr eller senare, om man bara limmar fast dom på insidan (eller på utsidan som jag gjort på Reginorna)

Bild

På drivenheten är det lite mindre besvär, inga fönsterrutor och ingen målning som man behöver vara försiktigt med.
Olle Frykmo - Kör i skala N - En mellansvensk modelljärnväg
med starka kopplingar till Frykmo Modellbyggeri/Frykmodell

Användarens profilbild
ollef
Inlägg: 885
Blev medlem: 28 dec 2011, 22:09
Ort: Skultuna
Kontakt:

Re: X2000 - Min drömmodell i skala N

Inlägg av ollef »

Efter en del labbande fram och tillbaka blev det två olika modeller av belysningspaket som skall in i nospartierna.

Bild

Ett par med vanliga LED:ar till vänster och ett par med mini-LED:ar till höger
De första var både lättare att bygga och ger en snyggare ljusbild, men tar lite större plats.

Ljuspaketen skall nu monteras in i det stora hålet i fronten (se ovan)
Det blir lite av en "flytande" installation då det egentligen inte finns någon fast punkt att fästa mot.
Har använt Loctites Extreme Repair för att rikta in paketen.

Bild

Efter en del kladdigt trixande hamnar fronterna ungefär som jag tänkt mig.
Jag hade inte tänkt på att de långa paketen spände emot i bakkant och ville styra lite på eget bevåg.
Men med lite milt tvång och mera kladdigt lim gick dom att justera.

Sen blir det en del tomrum och rundade och välvda karossytor som behöver fyllas ut och formas för hand.

Jag börjar med hålet i överkant som fylls med Epoxi som m.h.a tyngdlagen får rinna ner eftersom jag inte kommer åt från insidan.
När denna fyllning stelnat är paketet fixerat och kan bearbetas vidare utan att röra på sig..

Bilden visar tydligt att epoxismörjan både rinner och hinner sjunka en del innan den stelnar (vilket passar bra i första momentet)

Bild

Men i nästa moment när nosens sidor skall fyllas ut går jag över till knådepoxi, som är stabilare och inte sjunker.

Jag spacklar med skalpellbladet och vid arbetet med de två första kåporna fastnar epoxin på knivbladet när jag skall släta ut och det blir knöligt och släpper ibland.
Sen kom jag ihåg att jag ju brukar doppa bladet i diskmedel när jag skall eftersläta och vips går det bättre.

Lägger upp epoxin med överskott så kanterna blir nästan rätvinkliga.
Det är lättare att senare slipa ned till rätt form än att försöka hitta rätt direkt med "spackeln"
Olle Frykmo - Kör i skala N - En mellansvensk modelljärnväg
med starka kopplingar till Frykmo Modellbyggeri/Frykmodell

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19963
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: X2000 - Min drömmodell i skala N

Inlägg av Johan Molin »

Knådepoxi låter som ett alldeles nödvändigt hjälpmedel! Var kommer det ifrån, vad heter det och i vilken lämplig butik kan man köpa sådant?

Användarens profilbild
ollef
Inlägg: 885
Blev medlem: 28 dec 2011, 22:09
Ort: Skultuna
Kontakt:

Re: X2000 - Min drömmodell i skala N

Inlägg av ollef »

Johan Molin skrev:Knådepoxi låter som ett alldeles nödvändigt hjälpmedel! Var kommer det ifrån, vad heter det och i vilken lämplig butik kan man köpa sådant?
Köpt på Clas i sjön

Loctite Repair Putty.

Knådepoxin är aningen mjukare att slipa än "vanlig epoxi" men fortfarande rätt hård.
Men det passar utmärkt vid fyllnadsjobb på metallmodeller, men avrådes bestämt vid arbete på modeller i styren eller papp.
Då passar diverse lufttorkande Panduro-leror bättre.
Olle Frykmo - Kör i skala N - En mellansvensk modelljärnväg
med starka kopplingar till Frykmo Modellbyggeri/Frykmodell

Användarens profilbild
Radiomacke
Inlägg: 41
Blev medlem: 05 jan 2012, 11:57

Re: X2000 - Min drömmodell i skala N

Inlägg av Radiomacke »

På jobbet har jag fått lära mig att epoxi inte är att leka med, och ska man hålla på med det är det skyddshandskar, skyddsglasögon och andningsskydd på som gäller. Då låter knådepoxi definitivt inte nyttigt... Men det är väl inte samma elaka substaner i knådepoxi som i "vanlig" epoxi, eller är det jag som är lite paranoid?? :oops:

Användarens profilbild
ollef
Inlägg: 885
Blev medlem: 28 dec 2011, 22:09
Ort: Skultuna
Kontakt:

Re: X2000 - Min drömmodell i skala N

Inlägg av ollef »

Radiomacke skrev:På jobbet har jag fått lära mig att epoxi inte är att leka med, och ska man hålla på med det är det skyddshandskar, skyddsglasögon och andningsskydd på som gäller. Då låter knådepoxi definitivt inte nyttigt... Men det är väl inte samma elaka substaner i knådepoxi som i "vanlig" epoxi, eller är det jag som är lite paranoid?? :oops:
Tja, utan att vara kemiexpert kan jag väl utläsa att även knådepoxin innehåller en del otyg som:
Bisfenol A, epiklohydrin, formaldehydfenolpolymerer och det låter väl inte direkt hälsosamt och skyddshandskar rekommenderas på baksidan av kartongen
även om på framsidans bilder knådas det utan handskar.

Jag känner av vanlig epoxi om jag får det på fingrarna, men knådepoxin har jag inte känt av på samma sätt som tur är,
för det är rätt svårt att knåda och forma med skyddshandskar på så här små ytor.
Men vid sliparbeten är det nog bäst med något andningsskydd, som man ju egentligen borde använda lite mer än vad man gör. (För man ska ju "bara" slipa lite grann......)
Olle Frykmo - Kör i skala N - En mellansvensk modelljärnväg
med starka kopplingar till Frykmo Modellbyggeri/Frykmodell

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19963
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: X2000 - Min drömmodell i skala N

Inlägg av Johan Molin »

Formaldehyd låter för mig definitivt som andningsmask också ...

Användarens profilbild
ollef
Inlägg: 885
Blev medlem: 28 dec 2011, 22:09
Ort: Skultuna
Kontakt:

Re: X2000 - Min drömmodell i skala N

Inlägg av ollef »

Kvällens arbete - ett av de roligare, men helt avgörande momenten i bygget - Formning av nospartier

Med fin fil formas de halvvälvda ytorna i nospartierna från första grova spacklingen.
Det här blir riktigt hantverk och med de små marginalerna i N-skalan får varje vagn ett eget utseende,
men förhoppningsvis skall det inte skilja alltför mycket mellan individerna

Bild

Därefter ytterligare en spackling längs kanter och där första lagret fått gropar eller hack.

Framför vagnarna är nosens underdel med monterad plog, förberedd för montage
Olle Frykmo - Kör i skala N - En mellansvensk modelljärnväg
med starka kopplingar till Frykmo Modellbyggeri/Frykmodell

Användarens profilbild
alsum
Inlägg: 639
Blev medlem: 29 dec 2011, 14:29

Re: X2000 - Min drömmodell i skala N

Inlägg av alsum »

Kan man använda plastic padding. Jo likta stark men finns som heter börja på S. . Stålspackel? Kom inte ihåg.
Inte så lukta stark men gick lukta bort fort. Bara fråga :oops: :oops:

Användarens profilbild
ollef
Inlägg: 885
Blev medlem: 28 dec 2011, 22:09
Ort: Skultuna
Kontakt:

Re: X2000 - Min drömmodell i skala N

Inlägg av ollef »

Affetuff skrev:Kan man använda plastic padding. Jo likta stark men finns som heter börja på S. . Stålspackel? Kom inte ihåg.
Inte så lukta stark men gick lukta bort fort. Bara fråga :oops: :oops:
Jo, Plastic Padding fungerar ju ungefär likadant.
Sen haar vi ju alla våra favoriter bland materiel och hjälpmedel.
Själv tycker jag att Plastic Padding luktar alldeles för illa medan man jobbar med det och är lite svårare att slipa.

Mina favoriter är
- JB Weld Långsamhärdande Epoxi för infästning och utfyllnad
- JB Quick Snabbhärdande Epoxi för infästning och utfyllnad där det är viktigt att epoxin inte flyter ut så mycket under härdningstiden
- Loctite Knådepoxi för utfyllnad och skapande av böjda ytor som i nospartierna på X2000 och reginorna

Ingen av Epoxiprodukterna luktar illa under hanteringen,
Men som sagt tidigare, Epoxi är inte heller hälsosamt, precis som så många andra produkter vi använder under modellbygget vid limning, lödning, målning....... :?

-
Olle Frykmo - Kör i skala N - En mellansvensk modelljärnväg
med starka kopplingar till Frykmo Modellbyggeri/Frykmodell

Användarens profilbild
ollef
Inlägg: 885
Blev medlem: 28 dec 2011, 22:09
Ort: Skultuna
Kontakt:

Re: X2000 - Min drömmodell i skala N

Inlägg av ollef »

Jobbar vidare på "karaktärsvagnarna" Driv- och manövervagnarna för att få till personligheten.
Mellanvagnarna blir ju lite mer anonyma och blir lite mer av massproduktion.

Efter fyllningen med epoxi blev det ett antal varv med finspackel och slipning, finspackel och slipning .........
Använder för tillfället Italeris Putty som finspackel.

Bild

Sen blev det mer jobb av typen "sånt som tar tid men inte syns"
Alla smådelaljer som skall monteras på taken innan målning har klippts loss från etsarket.
Och så ett par tillfilade "anknäbbar", nospartierna till den enhet som skall målas i orginalmålning.

Bild

Anknäbben på plats i fronten på en av drivenheterna.
Näbben är kanske aningen för lång, får se vad jag tycker i morgon, om filen kommer fram ytterligare en gång.
Olle Frykmo - Kör i skala N - En mellansvensk modelljärnväg
med starka kopplingar till Frykmo Modellbyggeri/Frykmodell

Användarens profilbild
ollef
Inlägg: 885
Blev medlem: 28 dec 2011, 22:09
Ort: Skultuna
Kontakt:

Re: X2000 - Min drömmodell i skala N

Inlägg av ollef »

Ledig dag 8-)
Ett pass vid sprutboxen är ett bra sätt att öppna dagen på. (senare under dagen skall det dammsugas och donas, men det glömmer vi ett tag :cry: )

Bild

Det här är min variant av hemsnickrad sprutbox med utsug via en kanalfläkt och med utblås genom källarväggen med ett ventilationsspjäll på utsidan.
(Vintertid spänner jag upp en masonitskiva över utsugshålet i boxen för att slippa kallras när den inte används)
Ett lysrör sitter i framkant på boxen för att ge ljus under målningen.
Under boxen finns:
- En utdragbar arbetsskiva med urtag för färgspruta och för färgburkar (så att man inte av misstag vispar ner dom när man lir lite ivrig ;)
(Jo det har hänt, och det är inte så roligt när man ägnat en bra stund åt att blanda till "rätt kulör")
- Två lådor
Den undre innehåller delar till färgsprutan (och lite annat) och i den övre ligger alla små färgburkar i en salig röra.

--------------------------------------------

Det är äntligen dags att lägga grundlack på X2K-drivenheterna och färgkoppen har fyllts upp med Eastwood Diamond Clear
En klarlack för metallytor, men den ser ju inte speciellt klar ut varken i färgburken eller i koppen!

Bild

Vagnssidorna skall ju ha kvar sin metallglans från nysilvret och då räcker det ju med denna klarlack för att behålla glansen.
Därför har jag har blandat i tre droppar svart Humbrol i färgburken.
Idén med detta är att dämpa den "gulning" som med tiden kommer fram i de flesta klarlacker.

Bild

Trots att sörjan ser väldigt svart ut i koppen, syns inget av detta när lacken lagts på eftersom det ju bara är en tunn hinna lack.

Sedan lagom när jag lackat kåporna kom posten och där fanns en brevavi från min dekalleverantör

Bild

En korrigerad upplaga av X2K-dekalerna där jag nu fått till en bättre blå färg till orginalmålningen
Men jag får lugna mig en stund med dekalerna, det återstår en hel del detaljarbete med alla mellanvagnar innan dom är klara för lack och dekaler.
Olle Frykmo - Kör i skala N - En mellansvensk modelljärnväg
med starka kopplingar till Frykmo Modellbyggeri/Frykmodell

MickeC
Inlägg: 318
Blev medlem: 30 dec 2011, 23:12

Re: X2000 - Min drömmodell i skala N

Inlägg av MickeC »

Alldeles fantastiskt, precis som vanligt när du är i farten :)
//Micke C
VMJF - FREMO
Hökerum som N-RE
Crawford Valley i americaN

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19963
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: X2000 - Min drömmodell i skala N

Inlägg av Johan Molin »

Jo men det är ju så det är — inte mera spännande än det Olle brukar visa (gäsp) ... :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

Vänta bara tills han börjar starta serieproduktion i skala H0! Då får en känd modellbutik i trakten av Fjollträsk hålla i hatten!

Användarens profilbild
ollef
Inlägg: 885
Blev medlem: 28 dec 2011, 22:09
Ort: Skultuna
Kontakt:

Re: X2000 - Min drömmodell i skala N

Inlägg av ollef »

Sorry Johan, mer spännande än så här har jag inte lyckats sammanställa resultatet från min hobbydag ;)

Bild

Och det här börjar komma farligt nära serieproduktionskänsla, även om jag håller det i mindre skala (än H0).
Det är nackdelen med att vurma för långa motorvagnar och snabbtåg

När det här väl har kommit i mål och det så småningom kommer ett nytt projekt på byggbordet
blir det kanske "singelprojekt" MGP:s T43:a eller Ma-lok ur "byggsatser-jag-köpt-och-skall-bygga-sen-lådan".

Hur som helst, under dagen har alla vagnssidor, fönsterrader och takdetaljer (förutom antennerna som sparas till slutet) kommit på plats på samtliga vagnar
som även har blivit täckta med maskeringstejp inför nästa session vid sprutboxen.

Bild

Men i morron är det en vanlig jobbardag igen. Två veckor tills nästa hobbydag.
Olle Frykmo - Kör i skala N - En mellansvensk modelljärnväg
med starka kopplingar till Frykmo Modellbyggeri/Frykmodell

Användarens profilbild
alsum
Inlägg: 639
Blev medlem: 29 dec 2011, 14:29

Re: X2000 - Min drömmodell i skala N

Inlägg av alsum »

Trevligt skala N bygga ;) . Men tyckte ganska svårt och små pilla delar :oops: . Känn som inte klara sig vid 100 % exakt och kanske 80% gör själv vilken dåligt. :o

Användarens profilbild
ollef
Inlägg: 885
Blev medlem: 28 dec 2011, 22:09
Ort: Skultuna
Kontakt:

Re: X2000 - Min drömmodell i skala N

Inlägg av ollef »

En vecka med färgblandning, maskering,målning, slipning,färgblandning, ommålning och justeringar............

Bild

Ett par av nospartierna, både orginalmålning och den grå varianten.
Maskning med Scotch Magic tape på sidorna medan frontens fönster och belysningsgluggar maskades med vitlim.

Ingen av målningarna fungerad riktigt som jag hade hoppats.
- På den första nosen som målades vit, blev det något knas på förhållandet färg/lösningsmedel i färgkoppen till sprutan.
Humbrol matt vit utspädd med balsamterpentin
Färgen "byggde" konstigt och verkade bara innehålla pigment och mattmedel, inget bindemedel.
- Gjorde ny blandning till nos nummer två, den som syns på bilden och det verkade bättre.
- Efter en natts torkning hade färgen krackelerat på den första nosen :cry:
- Det var bara att slipa ned färgen och måla om det vita lagret.

- Och den grå färgen blev mycket mörkare än vad jag tänkt mig.
På prototypen var den för ljus så jag blandade en ny kulör som jag använde på fönstersidorna och där såg det OK ut.
- Men på nospartiet blev inrycket alltför tungt.
- Här behövde jag inte slipa ner färgen, den satt bra och färglagret var ännu inte för tjockt.
- I med mer ljusgrått och vitt i färgburken, men inte för mycket, den får ju inte skilja sig allt för mycket från fönstersidorna.

Bild

Det blev lite ljusare utan att skilja sig från fönsterraden. :D

Bild

Och så vagnarna med orginalmålningen där jag också målat den svartgråa dekorranden.
De blå ränderna och dörrsidorna kommer senare att appliceras som dekaler.


Bild

Hela upplagan före dekalsättning.
Olle Frykmo - Kör i skala N - En mellansvensk modelljärnväg
med starka kopplingar till Frykmo Modellbyggeri/Frykmodell

TuveB
Inlägg: 962
Blev medlem: 29 dec 2011, 20:17
Ort: Lund

Re: X2000 - Min drömmodell i skala N

Inlägg av TuveB »

Ingen Linx?

Ser fram emot det färdiga resultatet, får vi se det i Skövde?
#JB17

Användarens profilbild
ollef
Inlägg: 885
Blev medlem: 28 dec 2011, 22:09
Ort: Skultuna
Kontakt:

Re: X2000 - Min drömmodell i skala N

Inlägg av ollef »

TuveB skrev:Ingen Linx? Ser fram emot det färdiga resultatet, får vi se det i Skövde?
Linx? Nej, det är en helt okänd variant för oss i Engelsfors - Drambo bergslag. ;) (även om designen på dom tågen var rätt lyckad)
I Skövde, jo det hoppas jag: Och då borde modellerna vara klara med god marginal innan kalaset, för en gångs skull.
-----------------------

Var lite väl snabb med att ta bort maskeringen på modellen med orginalfärgsättningen. :o :o
Det skulle ju på ett svart fält på frontplåten också innan målningen var klar.

Bild

Så där......Nu skall färgen få vila ett par dagar innan jag börjar med dekalerna.
Men det finns en del kvar att göra på underredena så jag behöver ju inte vara sysslolös :mrgreen:
Olle Frykmo - Kör i skala N - En mellansvensk modelljärnväg
med starka kopplingar till Frykmo Modellbyggeri/Frykmodell

Användarens profilbild
ollef
Inlägg: 885
Blev medlem: 28 dec 2011, 22:09
Ort: Skultuna
Kontakt:

Re: X2000 - Min drömmodell i skala N

Inlägg av ollef »

Under helgen väntade ett viktigt moment i bygget.
Det var nu vagnarna med orginalmålningen skulle få sina karaktärsdrag med hjälp av dekalerna som legat hemma i ett par veckor.

Så under pausarna i trädgårdarbetet blöttes det dekaler.
Eller det var nog snarare tvärsom, ibland tog jag paus med dekalsättningen och gick ut i vårsolen 8-) och plockade lite skräp och klippta grenar

Så här blev i alla fall resultatet.

Bild

Huvuddragen klara, färger och former stämde.
Sen skall vagnarna kompletteras med dekaler för sittplatsmärkningen
och den där lilla remsan som man egentligen skulle kunna skippa i skala N - vagnsmärkningen på rambalken.
Men nu är det ju så, att kan man göra den, så gör man den.
Och den blir ju läsbar , men bara med förstoringsglas :D
Senast redigerad av ollef den 27 mar 2012, 21:42, redigerad totalt 1 gånger.
Olle Frykmo - Kör i skala N - En mellansvensk modelljärnväg
med starka kopplingar till Frykmo Modellbyggeri/Frykmodell

Användarens profilbild
bermod
Inlägg: 317
Blev medlem: 29 dec 2011, 10:07
Ort: Odensbacken

Re: X2000 - Min drömmodell i skala N

Inlägg av bermod »

Kanonsnyggt :D :D :D

bermod

Användarens profilbild
ollef
Inlägg: 885
Blev medlem: 28 dec 2011, 22:09
Ort: Skultuna
Kontakt:

Re: X2000 - Min drömmodell i skala N

Inlägg av ollef »

Den modernare grå varianten har inte fullt lika mycket karaktär.........

Bild

Å andra sidan har den ett fulare tryne :P
Olle Frykmo - Kör i skala N - En mellansvensk modelljärnväg
med starka kopplingar till Frykmo Modellbyggeri/Frykmodell

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19963
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: X2000 - Min drömmodell i skala N

Inlägg av Johan Molin »

Håller helt med dig, inte ens du lyckades få den att se särskilt snygg ut! 8-)

Skriv svar

Återgå till "Från min egen verkstad"