Toppbilden, visa:    


SJ Presenningar

Bo-Arne
Inlägg: 107
Blev medlem: 25 feb 2012, 20:54

SJ Presenningar

Inlägg av Bo-Arne »

Någonstans har jag läst om vilken storlek SJ standard presenningar som användes till att täcka laster på öppna vagnar hade, vad jag söker är någon standard plan för hur stora dom var och vilken färg och hur de var märkta.
Detta är en del av mitt projekt att skapa ett snyggt godståg från 1960-talet. Det råder inte någon brist på lok & vagnar, det ska bara samanställas så att det ser förebildsenligt ut.

Användarens profilbild
ford1929
Inlägg: 3891
Blev medlem: 24 aug 2014, 15:36
Ort: Luleå

Re: SJ Presenningar

Inlägg av ford1929 »

MRW. Hemsida. Byggtips under Sj särtryck 637. Sidan 119
Roger(Forden)

Göran T
Inlägg: 508
Blev medlem: 01 okt 2012, 11:36

Re: SJ Presenningar

Inlägg av Göran T »

Så här gör jag.
Bild
Presenningarna är tillverkad av Kleenex-servetter som först målats i en grå-grön nyans. Storleken har anpassats efter lasten och jag har inte utgått från några standardmått. Några rep att binda med hade ju varit snyggt men jag hoppade över det eftersom jag ibland vill kunna "lasta om" utan alltför mycket pillande.
/Göran T
Att tänka fritt är stort.
Att tänka om är större.
Tage Danielsson

Användarens profilbild
ford1929
Inlägg: 3891
Blev medlem: 24 aug 2014, 15:36
Ort: Luleå

Re: SJ Presenningar

Inlägg av ford1929 »

Mycket vacker,,,,,+ mycket fyndigt med servetter, hade inte tänk på det.hade funderingar på något tyg av något slag
Som man kunde färga in ,typ batik eller vad det hette..syslöjd i skola fick man hålla på med tygfärgning
Det är ju ett tag sedan. [JC_doubleup.gif]
Roger(Forden)

Per N
Inlägg: 140
Blev medlem: 08 aug 2012, 23:34

Re: SJ Presenningar

Inlägg av Per N »

Hej!
MRW. Hemsida. Byggtips under Sj särtryck 637. Sidan 119
Kollar på MRW´s hemsida, och under byggtips finns det tre Särtryck 637; 1961, 1971 och 1983.
1961 har inte ens 119 sidor, och jag hittar inget om presenningar på sidan 119 i varken 1971 eller 1983 års särtryck.
Var är det jag gör fel???

MVH / Per N

Användarens profilbild
ford1929
Inlägg: 3891
Blev medlem: 24 aug 2014, 15:36
Ort: Luleå

Re: SJ Presenningar

Inlägg av ford1929 »

ursäkta mej se Godsvagnar 1971 :oops: . när du får upp denna sida så står det handbok 636,1
där ser du inehållsförteckningen när man bläddrar ned ett par sidor
står under rubrik lasttillbehör
sida 119...tänkte kopiera över vad som stod där men får det inte o funka
jag o datorer :roll:
hoppas detta hjälper dej
Roger(Forden)

Per N
Inlägg: 140
Blev medlem: 08 aug 2012, 23:34

Re: SJ Presenningar

Inlägg av Per N »

Hej!

Tack! Nu hittade jag sidan 119 (på sidan 117 i pdf´n).
"SJ pressenningar har med få undantag måtten 4x8 m respektive 6x8 m."

Med Vänliga Hälsningar

Per N

Användarens profilbild
ford1929
Inlägg: 3891
Blev medlem: 24 aug 2014, 15:36
Ort: Luleå

Re: SJ Presenningar

Inlägg av ford1929 »

[JC_doubleup.gif]
Roger(Forden)

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: SJ Presenningar

Inlägg av Johan Molin »

Ber att få skaka liv i en gammal tråd.

På gamla MHJ transporterades en hel del hö och halm för att inte minst under de båda krigens år försörja hästarna på regementena i Linköping med foder.

Alltså plockade jag fram en guldgruva som jag hittade på Bokbörsen för ett par tre år sedan; Godstransportföreskrifter del 1, från 1920. Här står att hå och halm som inte transporteras i slutna godsvagnar ovillkorligen måste täckas med presenningar för att förhindra brand. Något som kapten John Lamberg uppenbarligen struntade högeligen i; han lät helt enkelt langa upp halmbalarna på taket till s/s TRAFIK, där ju gnistor från skorstenen lätt kunnat antända hela båten! Vilket ju dock uppenbarligen aldrig hände ...

Alltnog; presenningarna som SJ hade beskrivs också sålunda:

De fanns av två dimensioner; mindre på 7,50 x 2,90 m och större på 8,60 x 4,30 m.

Sedan står det att SJ:s presenningar är märkta i nummerföljd:
De mindre 1–9999 med siffror målade i svart;
De större i serien 10000 – 10679 samt 10840 – ????? med siffror målade i rött
De större i serien10680 – 10839 med siffror målade i svart.

Därefter hävdas det att efterhand kommer ommärkning att ske, så att alla större presenningar ska få svarta siffror på vit botten med ett "S" "anbragt omedelbart under presenningsnumret".

So far so good, men hur såg detta ut i verkligheten? Jag har förgäves försökt hitta gamla fotografier på presenningstäckta öppna vagnar, utan några lyckade resultat.

När det gäller tillverkning av presenningar i modell har jag beskrivit mina vedermödor på annan plats: Jag klipper till presenningsstycken av hushållspapper som sedan formas runt en lastattrapp genom att helt enkelt "penselstöppla" den med vattenlöslig grå hobbyfärg av den typ som t ex Panduro tillhandahåller.

Förresten stod det att presenningen inte får anbringas så att man inte kommer åt bromshytt eller -säte, inte heller så att man skymmer vagnskortet på vagnen.

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: SJ Presenningar

Inlägg av Johan Molin »

Möjligen en glimt i Sundströms bok om svenska godsvagnar. På sidan 44 finns en bild av en TGOJ-vagn med presenningar, och i ena hörnet ser man ett vitt fält med siffror i, som skulle kunna motsvara beskrivningarna ovan. Dock tycks där inte finnas plats för något "S" ...

BAn
Inlägg: 801
Blev medlem: 23 okt 2012, 15:50
Ort: Sävedalen

Re: SJ Presenningar

Inlägg av BAn »

Johan Molin skrev:Möjligen en glimt i Sundströms bok om svenska godsvagnar. På sidan 44 finns en bild av en TGOJ-vagn med presenningar, och i ena hörnet ser man ett vitt fält med siffror i, som skulle kunna motsvara beskrivningarna ovan. Dock tycks där inte finnas plats för något "S" ...
Om vi menar samma bok Johan, så har jag på sidan 44 en vagn som anges registrerad hos BJ som 502403 Ns, fotad på 1940-talet.

Är det inte så att det är den mindre storleken presenning på denna, i och med att numret börjar på 4, och att den således inte skall ha något S. Jag hittar ingen breddangivelse för dessa vagnar som på 40-talet var BJ Ns, men om presenningen är 2,9 m bred så är ju vagnen av en äldre, smalare N-typ som inte uppfyller O-kraven, trots att den försetts med O-liknande lämmar.

Kan det vara så att presenningstorlekarna ändrats efter 1920? 2,9 meter bred är ju ingen höjdare, när de flesta nya öppna vagnar var nära eller just 2,9 m breda. Kan presenningen vara 4 m bred, som Per N skriver?

Sedan kan man ju fundera varför en BJ-vagn går med SJ-presenning, om den nu gör det. Sent 40-tal efter förstatligandet 48, men ännu ej ommärkt? Gick presenningar månne i samtrafik, eller är det måhända en BJ-presenning som vi inte ser ev. BJ-märkning på?

Ja, det var några funderingar på kvällskvisten...

/Bengt
- en rest från sent fyrtiotal

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: SJ Presenningar

Inlägg av Johan Molin »

... och om det är en BJ-presenning; hade man någon överenskommelse om likartad märkning (men sannolikt olika nummerserier!)?

Skriv svar

Återgå till "Svenska Godsvagnar"