Toppbilden, visa:
En SAAB
-
- Inlägg: 2017
- Blev medlem: 28 dec 2011, 22:39
- Ort: Bålsta
Re: En SAAB
Jag hade en vit.. hade tillgång till den två timmar, sålde den efter en vecka..
-
- Inlägg: 7838
- Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
- Ort: Mölle
Re: En SAAB
Håller med om att 99:an var en trevlig bil! Och "ur-modellen" med kromade kofångare och grill, d v s innan de började förstöra modellen med stötfångande stötfångare (var ju i o f s vansinnigt praktiska), "fågelholksblinkers" och jätteblaffor till bakljus var en rätt snygg bil - även om den absolut inte kan mäta sig utseendemässigt med den fina svarta 93:an med sina röda detaljer!HJP skrev: 99:an var en snygg och trevlig bil, tycker jag. Hade en mörkbrun sådan i några år. Undrar om M-M skulle kalla den havannabrun, eller vad?
Mörkbrun 99:a får mina tankar att vandra iväg i riktning mot denna:
Färgen hette Doradobrun, färgkoden minns jag faktiskt inte (Vierundvierzig - hjälp mig!) och fanns på 77 och 78 års modeller - var det en sådan du hade (tyvärr är det lite blåstick på fotot som jag scannat in, vilke tinte ger kulören riktigt rätt look)? Här ser vi ett ex som jag ägde 83/84, var nog i o f s inte speciellt välskött men att de här årgångarna var rätt rostbenägna framgår väl av bilden.
Also sprach der Matserschmitt!
-
- Inlägg: 7838
- Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
- Ort: Mölle
Re: En SAAB
Då var det väl snarare en sådan här du hade:HJP skrev: Om jag inte minns alldeles galet, så var min en 74:a, med samma karossmodell som den röda, ovan. Dock med en grill som påminner om din, och tjocka stötfångare. Det lilla smala fönsret längst bak, hade inte min. Köpte den "bättre begagnad" och hade den några år.
Här har vi en 99 2-dörrars sedan av just -74 års modell som jag ägde ett tag sommaren -83 (fotad på stranden på Jyllands västkust, där man ju fick köra bil ända ned till vattnet på den tiden). Färgen heter Siennabrun, men även här slirar minnet när det gäller färgkoden (Vierundviertzig - var är du??? Help needed!) och fanns på årsmodellerna 74-76. Interiörens färg skilde mellan årsmodellerna, -74:an hade en som närmast kunde karaktäriseras som "klaustrofobibrun" (hade senare en till likadan som "vinterskott" när Jaguaren och Porschen ställdes av för säsongen, som fick namnet "Claus" just pga interiörens färg), 75:ans hette "Lejongul" och var väl rätt mycket ljusare och år orangebrun-hållet och på -76:orna kom en ljusbegie klädsel som blev solkig bara man tittade på den!
Stötfångande stötfångare infördes ju redan -72, men grillen var lite annorlunda på -74:orna jämfört med de senare årgångarna. Bilen på bilden saknar dock en förkromad ram som ska sitta i mittenpartiet av grillen samt ett par horisontella kromlister mellan den ramen och strålkastarna, den blev väl "sportigare" utan (precis som gamla "chrome bumpers" ju blev rena racerbilar när man monterade bort kofångarhornen! ).
PS! Det där lilla fönstret bakom bakdörrarna på den Doradobrune var ju specifikt för 5-dörrars Combi Coupé-modellen - de kallades för "sjuglasvagnen" pga detta. Hängde ju sedan även med på 5-dörrars 900 OG ända till det bittra slutet -93.
Also sprach der Matserschmitt!
-
- Inlägg: 7838
- Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
- Ort: Mölle
Re: En SAAB
Haha, SAAB:s lås ja (det var f ö ASSA som var underleverantör av dem) - har man sålt många utbytessatser av!HJP skrev: Ja, den känns mer bekant, men min var 4-dörrars.
Minns inte vilket år jag köpte den, men det enda låset som fungerade var i bakluckan. Av den anledningen låste jag aldrig bilen. Men den gick bra, så jag var nöjd med den, trots de dåliga låsen.
Minns att det var en bilmek som betygssatte kvaliteten på de här 99:orna kring mitten av 70-talet med omdömet "som en Volvo (om det var bra eller dåligt kan man förstås diskutera - 200-serien från 70-talet är väl inte de bästa modeller som rullat ut i världen från Hisingen ...), fast med sämre lås"!
Also sprach der Matserschmitt!
- Radiomacke
- Inlägg: 41
- Blev medlem: 05 jan 2012, 11:57
Re: En SAAB
Apropå Saab-lås så minns jag att nyckeln till familjens gröna 99:a hade en väldigt smal midja på ett ställe, vilket mer än en gång resulterade i att den gick av i tändningslåset. Då kunde man starta bilen med valfritt redskap som vred... Mammas virknålar kom i alla fall väl till pass för att fiska upp den avbrutna halvan, så att den nyinköpta ersättningsnyckeln kunde användas. Familjens andra 99:a (av samma årsmodell) hade inte någon sådan midja.
-
- Inlägg: 7838
- Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
- Ort: Mölle
Re: En SAAB
Jodå, vissa SAAB:nycklar hade en getingmidja som gjorde att de bröts av lätt! Det fanns ju bara 999 olika kombinationer för nycklarna och låsen, så det här var ju ett ganska vanligt förekommande problem. Sålde massor av ersättningsnycklar när jag jobbade hos SAAB-återförsäljaren.Radiomacke skrev:Apropå Saab-lås så minns jag att nyckeln till familjens gröna 99:a hade en väldigt smal midja på ett ställe, vilket mer än en gång resulterade i att den gick av i tändningslåset. Då kunde man starta bilen med valfritt redskap som vred... Mammas virknålar kom i alla fall väl till pass för att fiska upp den avbrutna halvan, så att den nyinköpta ersättningsnyckeln kunde användas. Familjens andra 99:a (av samma årsmodell) hade inte någon sådan midja.
Men att sätta tändningslåset på golvet var väl en inte helt igenom briljant idé - det kom ju in en hel del smågrus och annat skräp i låsen som därför slets hårt. Så mot slutet av bilarnas "levnad" så kunde man i princip starta dem med ungefär vad som helst som gick in i öppningen, t ex en skruvmejsel eller glasspinne funkade bra som "tändningsnyckel"!
Also sprach der Matserschmitt!
-
- Inlägg: 7838
- Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
- Ort: Mölle
Re: En SAAB
Bevistade Leksaksmässan i Helsingborg idag (och fick bl a en trevlig pratstund med broder kW), men det var inte mycket som lockade till köp ... Kunde dock inte motstå denna, som erbjöds till det facila extrapriset av 169 kr (ordinarie pris cirka 400-450 kr):
Det här speglar nästan exakt som min första egna bil "EBerhaX Gurka" såg ut när jag köpte den sommaren 1973, d v s innan jag lackade om den vackert grön (sug på den du Sture! ). "EBerhaX" var en -62:a och modellen här (f ö i skala 1:43) är snarare en -60 :a eller -61:a som hade "reverterad" färgsättning på klädseln jämfört med -62:orna och efterföljande årsmodeller.
Och förstås - som den Matserschmitt jag är - så måste det letas "fel" på modellen, men det enda jag kan komma på är att SAAB-emblemet på bagageluckan inte borde varit med, de kom först på -64 års modell (och satt dessutom lite högre upp på bagageluckan).
Det här speglar nästan exakt som min första egna bil "EBerhaX Gurka" såg ut när jag köpte den sommaren 1973, d v s innan jag lackade om den vackert grön (sug på den du Sture! ). "EBerhaX" var en -62:a och modellen här (f ö i skala 1:43) är snarare en -60 :a eller -61:a som hade "reverterad" färgsättning på klädseln jämfört med -62:orna och efterföljande årsmodeller.
Och förstås - som den Matserschmitt jag är - så måste det letas "fel" på modellen, men det enda jag kan komma på är att SAAB-emblemet på bagageluckan inte borde varit med, de kom först på -64 års modell (och satt dessutom lite högre upp på bagageluckan).
Also sprach der Matserschmitt!
-
- Inlägg: 7838
- Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
- Ort: Mölle
Re: En SAAB
Att det heter Matserschmitt!!!HJP skrev:****
HALLÅ Mölle Matserschmidt!
Vad kan du säga om detta ...
I övrigt är jag helt stum - det där blev bara för mycket för mig ...
Also sprach der Matserschmitt!
-
- Inlägg: 7838
- Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
- Ort: Mölle
Re: En SAAB
Vilken härlig kärra! Och jag måste säga att renoveraren lyckats väldigt bra - jag ser bara två detaljer som inte är "rätt" och en som är lite "På gärsgår´n". De två som inte stämmer är grillen och emblemet ovanför den - den här outfiten hade 96:orna bara 60-61, och Sport-modellen kom först -62 (innan hette den GT 750 och hade en mindre 750 cc motor med bara två förgasare). Sedan är instrumentbrädan nyare än -62, den är från -64 eller senare (det är väl kanske där som -65:an kom in som donator!?!).HJP skrev:****Mölle-Mats skrev: Att det heter Matserschmitt!!!
I övrigt är jag helt stum - det där blev bara för mycket för mig ...
Ha ha
Jag fattar
Faktum är att det var just det som var meningen. Frågan är nämligen en liten kuggis....
Bilen, som plåtades 22 mars 2012, är nyrenoverad, med lite återstående "småpyssel". Den är från början, en mörkblå SAAB 96, av 1962 års modell. Enligt ägaren, omgjord till röd SAAB sport, med hopplock från 64:or och 65:or. Som gjort för att testa en "Matserschmitt" alltså.
Som "plåster på såren" för mitt gruvliga stavfel på din titel, bjuder jag dig på ett par bonusbilder
Also sprach der Matserschmitt!
-
- Inlägg: 7838
- Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
- Ort: Mölle
Re: En SAAB
Amatörbyggt fordon, årsmodell 2012?HJP skrev:
Snyggt blev det iallafall, och nu var den i princip klar för typregistrering och besiktning. Vet inte hur man anger årsmodell och annat, för en "HPD", men det kanske är 62:an som styr.
Also sprach der Matserschmitt!
-
- Inlägg: 7838
- Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
- Ort: Mölle
Re: En SAAB
Nån som är sugen på lite hobbyarbete? Här erbjuds ett halvdussin klassiska SAAB:ar "in need of some minor attention" (själv klarar jag nog att motstå denna frestelse ...):
http://www.blocket.se/uppsala/SAAB_2tac ... m?ca=6&w=3
http://www.blocket.se/uppsala/SAAB_2tac ... m?ca=6&w=3
Also sprach der Matserschmitt!
- Johan Molin
- Inlägg: 19976
- Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
- Ort: Moth Virgin
- Kontakt:
Re: En SAAB
Nä, skulle du köpa alla dom så hinner du ju inte bygga på din anläggning!
-
- Inlägg: 1310
- Blev medlem: 30 jan 2012, 18:05
Re: En SAAB
Vad ska man välja? Jag hade gärna haft kvar min första bil, en Saab årsm 1962. Fast ett ELNA-lok att växla med eller heller inte dumt.
-
- Inlägg: 7838
- Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
- Ort: Mölle
Re: En SAAB
Den där gröna kulören fanns egentligen bara på 63:orna, men jag gissar att din första SAAB - liksom min - ursprungligen var registrerad som en 62/63:a. Det var ganska vanligt med just den dubbla årsmodellsbeteckningen, hade ett par polare som hade Volvosar med samma beteckning. Jag gissar att man kanske t ex höjde accisen fr o m årsmodell -63, och detta var ett sätt att kringgå det!S Johansson skrev: ... min första bil, en Saab årsm 1962.
När sedan datoriseringen av bilregistret genomfördes tillsammans med bytet till de nya nummerplåtarna genomfördes så "renodlade" man årsmodellsbeteckningarna, och i alla fall min EBerhaX Gurka fick årsmodell -62 fast att den egentligen mostvarade -63 års specifikationer. Var jag liiiiiiiiite sur för ...
Also sprach der Matserschmitt!
Re: En SAAB
SAAB hit och SAAB dit, varför startas det inte en tråd om Kronan, Hermes och andra legendariska cykelmärken? Ja, jag vet att jag "hänger ut mig" för bitska kommentarer. Bygger man historiskt så är ju velocipeden en maskin som varit en av grundpelarna i den svenska kommunikationshistorien.
Varför startar jag inte en tråd???
Bra fråga.
Glada efterdyningar efter "Äggahelgen"
Varför startar jag inte en tråd???
Bra fråga.
Glada efterdyningar efter "Äggahelgen"
- Johan Molin
- Inlägg: 19976
- Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
- Ort: Moth Virgin
- Kontakt:
Re: En SAAB
Hänger på direkt, särskilt som jag fortfarande brukar min salig fars Hermes, inköpt i Kalmar 1950. Med fälgar och ekrar i rostfritt stål, outslitliga.
Cykelns genombrott kom ju tack vare sådan framsynta herrar som Rover och de uppblåsbara gummidäckens uppfinnare Dunlop. Båda män vars namn knappast förknippas med cyklar nuförtiden ...
Cykelns genombrott kom ju tack vare sådan framsynta herrar som Rover och de uppblåsbara gummidäckens uppfinnare Dunlop. Båda män vars namn knappast förknippas med cyklar nuförtiden ...
- Johan Molin
- Inlägg: 19976
- Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
- Ort: Moth Virgin
- Kontakt:
Re: En SAAB
Jag bara njuter! - tills Mats kommer och berättar om 103 förbättringspunkter ...
Re: En SAAB
Nu väntar vi bara på vädringen!
Re: En SAAB
Haha!! Ja, han är välkommen.. Behöver alltid lära mig nya sakerJohan Molin skrev:Jag bara njuter! - tills Mats kommer och berättar om 103 förbättringspunkter ...
Re: En SAAB
Jaså! Tror inte kunden vill ha den vädrad. Funderar på att göra en 96:a i rallyversion. Då jäklar skall det skitas ner1956 skrev:Nu väntar vi bara på vädringen!
Re: En SAAB
Pedantisk kund alltså...jag känner igen mig själv när det gäller bilar men inte tåg!Regenten skrev:Jaså! Tror inte kunden vill ha den vädrad. Funderar på att göra en 96:a i rallyversion. Då jäklar skall det skitas ner1956 skrev:Nu väntar vi bara på vädringen!
-
- Inlägg: 7838
- Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
- Ort: Mölle
Re: En SAAB
Ja här är det inte mycket att anmärka på!Regenten skrev:Haha!! Ja, han är välkommen.. Behöver alltid lära mig nya sakerJohan Molin skrev:Jag bara njuter! - tills Mats kommer och berättar om 103 förbättringspunkter ...
Själva grundmodellen är väldigt fin, den avspeglar den allra sista årsmodellen av 95:an - alltså 1978 med de stora främre blinkersarna och 99-stolar. Det enda jag kan anföra som fel på den är att den bakre ljudddämparens slutrör är lite för grovt och inte ska peka snett utåt utan rakt bakåt samt att dekorlisten på de stötfångande stötfångarna i gummi inte ska vara helblank utan ha ett svart gummiband omgivet av två smala blanklister som 78:an på bilden här:
http://commons.wikimedia.org/wiki/File: ... ersion.jpg
Och konverteringen till polisbil - wow! Det enda förbättringsförslag jag skulle villja ge vore att måla insidan av takstolparna i en lite mer diskret färg (t ex vit eller svart), den orangeröda kulören som de har nu ger en lite väl intensiv inramning till sidorutorna i mitt tycke. Men det kräver förstås att bilen monteras isär helt förmodar jag ...
Mycket snyggt jobb, broder Jonas! Och självfallet ska bilen inte vädras, ordningsmakten brukar ju alltid hålla sina vagnar i ett propert skick!
Also sprach der Matserschmitt!
-
- Inlägg: 2017
- Blev medlem: 28 dec 2011, 22:39
- Ort: Bålsta
Re: En SAAB
Jag har för mig att polisbilarna på den här tiden hade lufttrycket inskrivet ovanför hjulhusen.
En liten färgdutt kanske..
Annars är den mycket fin.. eller kanske snarare ändå.
En liten färgdutt kanske..
Annars är den mycket fin.. eller kanske snarare ändå.
Re: En SAAB
Tack så mycket, broder MatsMölle-Mats skrev:Ja här är det inte mycket att anmärka på!Regenten skrev:Haha!! Ja, han är välkommen.. Behöver alltid lära mig nya sakerJohan Molin skrev:Jag bara njuter! - tills Mats kommer och berättar om 103 förbättringspunkter ...
Själva grundmodellen är väldigt fin, den avspeglar den allra sista årsmodellen av 95:an - alltså 1978 med de stora främre blinkersarna och 99-stolar. Det enda jag kan anföra som fel på den är att den bakre ljudddämparens slutrör är lite för grovt och inte ska peka snett utåt utan rakt bakåt samt att dekorlisten på de stötfångande stötfångarna i gummi inte ska vara helblank utan ha ett svart gummiband omgivet av två smala blanklister som 78:an på bilden här:
http://commons.wikimedia.org/wiki/File: ... ersion.jpg
Och konverteringen till polisbil - wow! Det enda förbättringsförslag jag skulle villja ge vore att måla insidan av takstolparna i en lite mer diskret färg (t ex vit eller svart), den orangeröda kulören som de har nu ger en lite väl intensiv inramning till sidorutorna i mitt tycke. Men det kräver förstås att bilen monteras isär helt förmodar jag ...
Mycket snyggt jobb, broder Jonas! Och självfallet ska bilen inte vädras, ordningsmakten brukar ju alltid hålla sina vagnar i ett propert skick!
Kofångaren är orginal från Neo och får nog förbli så.. Åtminstone till nästa konvertering. Avgasröret skall jag korrigera! Inredningen skiner väl mycket men kameran framhäver en del. Dra ifrån 50% så hamnar vi ganska rätt.
Kul att du gillar den, Mats! Ingen vädring i sikte här inte
Senast redigerad av Regenten den 13 apr 2012, 19:00, redigerad totalt 1 gånger.
Re: En SAAB
Tusen tack, ArneArne Lindgren skrev:Jag har för mig att polisbilarna på den här tiden hade lufttrycket inskrivet ovanför hjulhusen.
En liten färgdutt kanske..
Annars är den mycket fin.. eller kanske snarare ändå.
Det kan vara så.. Har bilder på två olika 95:or. Den ena är "ren" medan den andra har något som kan tydas som små siffror.
Förresten, håller på med en 99:a från 1971 nu. Är den också av intresse?
-
- Inlägg: 7838
- Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
- Ort: Mölle
Re: En SAAB
You bet! Ser fram emot bilder på den!Regenten skrev: Förresten, håller på med en 99:a från 1971 nu. Är den också av intresse?
Also sprach der Matserschmitt!
-
- Inlägg: 7838
- Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
- Ort: Mölle
Re: En SAAB
Besökte Biltemas nya varuhus (tempel är väl kanske ett bättre ord!?!) i Hälsingborg för första gången idag, och se vad jag till min oförställda glädje hittade:
Här har vi en SAAB 96 av 61 års modell, Diplomatsvart (färgkod Bk 1), i ett härligt patinerat bruksskick - man kan gissa att den stått i en lada i en herrejösses massa år och sedan bara tagits fram, tvättats ömsint och sedan ställts upp i "fyndskicket".
En modell av denna från broder Regentens händer skulle jag gärna vilja se!
Här har vi en SAAB 96 av 61 års modell, Diplomatsvart (färgkod Bk 1), i ett härligt patinerat bruksskick - man kan gissa att den stått i en lada i en herrejösses massa år och sedan bara tagits fram, tvättats ömsint och sedan ställts upp i "fyndskicket".
En modell av denna från broder Regentens händer skulle jag gärna vilja se!
Also sprach der Matserschmitt!
Re: En SAAB
Lyfter upp denna trevliga tråd igen
Till en kompis i Holland har jag byggt denna 99 CC från 1975. Trodde inte att polisen hade en version med tre dörrar men så var fallet. Längst ner i den bifogade pdf-filen finns beviset.
Visste du det, Mölle-Mats
Hälsar Jonas
P.s Hur bifogar man en pdf-fil?
D:\Malmö Brandkår Personbil\DOC060412.pdf
Till en kompis i Holland har jag byggt denna 99 CC från 1975. Trodde inte att polisen hade en version med tre dörrar men så var fallet. Längst ner i den bifogade pdf-filen finns beviset.
Visste du det, Mölle-Mats
Hälsar Jonas
P.s Hur bifogar man en pdf-fil?
D:\Malmö Brandkår Personbil\DOC060412.pdf
Senast redigerad av Regenten den 18 maj 2012, 10:06, redigerad totalt 1 gånger.
-
- Inlägg: 2017
- Blev medlem: 28 dec 2011, 22:39
- Ort: Bålsta
Re: En SAAB
Formula-Renåer med Nissanmotor kan gå som f-n. Det är bara sabbloggan som är saab.
-
- Inlägg: 7838
- Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
- Ort: Mölle
Re: En SAAB
Nej den har jag faktiskt missat! 75 var Ordningsmakten hänvisade till tredörraren om de ville ha en Combi Coupé, 5-dörrarsversionen kom först sent under årsmodell 76 (mina föräldrar hade en av de första i tidsriktig mörkbrun metallic, med en nästan lika ilsket orange inredning som den på modellen som din kompis ställt i ordning - f ö en mycket fin konvertering av modellen han gjort!))Regenten skrev:Lyfter upp denna trevliga tråd igen
Till en kompis i Holland har jag byggt denna 99 CC från 1975. Trodde inte att polisen hade en version med tre dörrar men så var fallet. Längst ner i den bifogade pdf-filen finns beviset.
Visste du det, Mölle-Mats
Polisen hade ju en del tvådörrarsbilar som aldrig fanns i fyradörrarsversioner, VW Bubblan och Typ 3 Variant, SAAB 95, Volvo PV men även Volvo Amazon! De sista årsmodellerna av Amazonen (69-70) tillverkades ju bara i tvådörrarsutförande, och en av dessa finns väl bevarad hos Polismuséet tror jag.
Also sprach der Matserschmitt!
Re: En SAAB
Arne Lindgren skrev:Formula-Renåer med Nissanmotor kan gå som f-n. Det är bara sabbloggan som är saab.
Jag tycker karossen är misstänkt lik en SAAB också........
Re: En SAAB
Tack Mats!Mölle-Mats skrev:Nej den har jag faktiskt missat! 75 var Ordningsmakten hänvisade till tredörraren om de ville ha en Combi Coupé, 5-dörrarsversionen kom först sent under årsmodell 76 (mina föräldrar hade en av de första i tidsriktig mörkbrun metallic, med en nästan lika ilsket orange inredning som den på modellen som din kompis ställt i ordning - f ö en mycket fin konvertering av modellen han gjort!))Regenten skrev:Lyfter upp denna trevliga tråd igen
Till en kompis i Holland har jag byggt denna 99 CC från 1975. Trodde inte att polisen hade en version med tre dörrar men så var fallet. Längst ner i den bifogade pdf-filen finns beviset.
Visste du det, Mölle-Mats
Polisen hade ju en del tvådörrarsbilar som aldrig fanns i fyradörrarsversioner, VW Bubblan och Typ 3 Variant, SAAB 95, Volvo PV men även Volvo Amazon! De sista årsmodellerna av Amazonen (69-70) tillverkades ju bara i tvådörrarsutförande, och en av dessa finns väl bevarad hos Polismuséet tror jag.
Fast det är jag som har byggt den till honom
Det du skriver om "Typ 3, Variant" låter intressant. Var det en VW 1500/1600 eller?
-
- Inlägg: 7838
- Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
- Ort: Mölle
Re: En SAAB
1600 TLE Variant, "Lagen" i Avesta hade ett par sådana, mycket tidig version av Boschs elektroniska bränsleinsprutning. Om två sådana bilar möttes på vägen så störde de ut varandra så att bägge lade av!Regenten skrev: Det du skriver om "Typ 3, Variant" låter intressant. Var det en VW 1500/1600 eller?
Fast när jag rådbråkar mitt minne så hade de nog ingen "svartvitt fyllesnappare" av den modellen, det var "civilbilar" (en röd och en mörkblå) som var stationerade där. Lite senare hade de även en 411 Variant ... Man hade ju "grynkoll" på "Haffas" fordonspark på den tiden, gällde ju att passa sig för dem när man åkte trimmad Puch!
Also sprach der Matserschmitt!
Re: En SAAB
Tack för infon, Broder Som vanligt grymt pålästMölle-Mats skrev:1600 TLE Variant, "Lagen" i Avesta hade ett par sådana, mycket tidig version av Boschs elektroniska bränsleinsprutning. Om två sådana bilar möttes på vägen så störde de ut varandra så att bägge lade av!Regenten skrev: Det du skriver om "Typ 3, Variant" låter intressant. Var det en VW 1500/1600 eller?
Fast när jag rådbråkar mitt minne så hade de nog ingen "svartvitt fyllesnappare" av den modellen, det var "civilbilar" (en röd och en mörkblå) som var stationerade där. Lite senare hade de även en 411 Variant ... Man hade ju "grynkoll" på "Haffas" fordonspark på den tiden, gällde ju att passa sig för dem när man åkte trimmad Puch!
Re: En SAAB
Körde du trimmad Puch?Mölle-Mats skrev:Man hade ju "grynkoll" på "Haffas" fordonspark på den tiden, gällde ju att passa sig för dem när man åkte trimmad Puch!
-
- Inlägg: 1310
- Blev medlem: 30 jan 2012, 18:05
Re: En SAAB
Min andra bil var också en Saab. Här alldeles nyinköpt och fotograferad på semesterresa i Frankrike 1970. Hoppas jag säger rätt på årmodell nu: 1966-67. Tidig V4. Och motorvagnen är inte dum heller med utsiktstorn för föraren på taket. I ena riktningen var väl sikten OK, men i andra?
-
- Inlägg: 2017
- Blev medlem: 28 dec 2011, 22:39
- Ort: Bålsta
Re: En SAAB
Oh, en sån fransk rälsbuss hade någon med sig till modulkörningen i Gävle i höstas.
Den lät helt underbart när den växlade upp.
Och hade typiskt franskt signalhorn.
Men om Saab och TTA.
Jag citerar Mr Robinson i Mandomsprovet.
"Life is plastic"
Inte mycket Saabplåt där inte..
Den lät helt underbart när den växlade upp.
Och hade typiskt franskt signalhorn.
Men om Saab och TTA.
Jag citerar Mr Robinson i Mandomsprovet.
"Life is plastic"
Inte mycket Saabplåt där inte..
Senast redigerad av Arne Lindgren den 19 maj 2012, 23:17, redigerad totalt 1 gånger.
-
- Inlägg: 7838
- Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
- Ort: Mölle
Re: En SAAB
Ja här har du alldeles rätt - Toreadorröd (färgkod R2) dessutom!S Johansson skrev: Min andra bil var också en Saab. Här alldeles nyinköpt och fotograferad på semesterresa i Frankrike 1970. Hoppas jag säger rätt på årmodell nu: 1966-67. Tidig V4. ...
Den första "riktiga" årsmodellen av V4:an var 67, men efter att man presenterat den så blev det inneliggande lagret av tvåtakts 66:or i princip osäljbara. Därför tog man beslutet att bygga om dessa helt fabriksnya bilar och montera V4-motor (och skivbromsar fram!) i dem!
Utvändigt ser man enklast skillnaden på en 66:a och en 67:a på var V4-emblemet på framskärmarna är monterat. På 66:orna sitter ett lite mindre emblem monterat ovanför framhjulet, medan 67:orna har ett lite större emblem mellan framhjulet och dörren. Invändigt är skillnaderna desto större, 66:orna hade den gamla "säckvävs-inredningen" och mindre dörrsidor omgivna av lackerad plåt, medan 67:orna hade en annan klädsel och heltäckande dörrsidor i vinyl.
Also sprach der Matserschmitt!
-
- Inlägg: 1310
- Blev medlem: 30 jan 2012, 18:05
Re: En SAAB
Det är en imponerande kunskap som finns här på forumet om både det ena och det andra. Tack Mölle-Mats för att du hjälpte mig att minnas mina första bilar och för alla data!
Här på bilden från Börringe i Skåne år 1969 skymtar min första Saab till vänster och i bakgrunden kommer SJ E2 1194 - då fortfarande driftslok - med ett utflyktståg anordnat av, vill jag minnas, Sydsvenska Dagbladet. Ångloket finns kvar som museilok någonstans i Norrland. Och självfallet finns både E2 1194 och Saab 96 på Kattnosa Gulmåla Järnväg.
Här på bilden från Börringe i Skåne år 1969 skymtar min första Saab till vänster och i bakgrunden kommer SJ E2 1194 - då fortfarande driftslok - med ett utflyktståg anordnat av, vill jag minnas, Sydsvenska Dagbladet. Ångloket finns kvar som museilok någonstans i Norrland. Och självfallet finns både E2 1194 och Saab 96 på Kattnosa Gulmåla Järnväg.
- Johan Molin
- Inlägg: 19976
- Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
- Ort: Moth Virgin
- Kontakt:
Re: En SAAB
Vilken nostalgifaktor i praktiskt sett allting i denna bild!