Toppbilden, visa:    


En SAAB

Arne Lindgren
Inlägg: 2017
Blev medlem: 28 dec 2011, 22:39
Ort: Bålsta

Re: En SAAB

Inlägg av Arne Lindgren »

Jag hade en vit.. hade tillgång till den två timmar, sålde den efter en vecka.. :mrgreen:

Användarens profilbild
HJP
Inlägg: 215
Blev medlem: 29 dec 2011, 22:52

Re: En SAAB

Inlägg av HJP »

*
Senast redigerad av HJP den 19 aug 2013, 17:53, redigerad totalt 2 gång.

Mölle-Mats
Inlägg: 7838
Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
Ort: Mölle

Re: En SAAB

Inlägg av Mölle-Mats »

HJP skrev: 99:an var en snygg och trevlig bil, tycker jag. Hade en mörkbrun sådan i några år. Undrar om M-M skulle kalla den havannabrun, eller vad?
Håller med om att 99:an var en trevlig bil! Och "ur-modellen" med kromade kofångare och grill, d v s innan de började förstöra modellen med stötfångande stötfångare (var ju i o f s vansinnigt praktiska), "fågelholksblinkers" och jätteblaffor till bakljus var en rätt snygg bil - även om den absolut inte kan mäta sig utseendemässigt med den fina svarta 93:an med sina röda detaljer!

Mörkbrun 99:a får mina tankar att vandra iväg i riktning mot denna:
Bild

Färgen hette Doradobrun, färgkoden minns jag faktiskt inte (Vierundvierzig - hjälp mig!) och fanns på 77 och 78 års modeller - var det en sådan du hade (tyvärr är det lite blåstick på fotot som jag scannat in, vilke tinte ger kulören riktigt rätt look)? Här ser vi ett ex som jag ägde 83/84, var nog i o f s inte speciellt välskött men att de här årgångarna var rätt rostbenägna framgår väl av bilden.
Also sprach der Matserschmitt!

Användarens profilbild
HJP
Inlägg: 215
Blev medlem: 29 dec 2011, 22:52

Re: En SAAB

Inlägg av HJP »

*
Senast redigerad av HJP den 19 aug 2013, 17:53, redigerad totalt 1 gånger.

Mölle-Mats
Inlägg: 7838
Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
Ort: Mölle

Re: En SAAB

Inlägg av Mölle-Mats »

HJP skrev: Om jag inte minns alldeles galet, så var min en 74:a, med samma karossmodell som den röda, ovan. Dock med en grill som påminner om din, och tjocka stötfångare. Det lilla smala fönsret längst bak, hade inte min. Köpte den "bättre begagnad" och hade den några år.
Då var det väl snarare en sådan här du hade:
Bild

Här har vi en 99 2-dörrars sedan av just -74 års modell som jag ägde ett tag sommaren -83 (fotad på stranden på Jyllands västkust, där man ju fick köra bil ända ned till vattnet på den tiden). Färgen heter Siennabrun, men även här slirar minnet när det gäller färgkoden (Vierundviertzig - var är du??? Help needed!) och fanns på årsmodellerna 74-76. Interiörens färg skilde mellan årsmodellerna, -74:an hade en som närmast kunde karaktäriseras som "klaustrofobibrun" (hade senare en till likadan som "vinterskott" när Jaguaren och Porschen ställdes av för säsongen, som fick namnet "Claus" just pga interiörens färg), 75:ans hette "Lejongul" och var väl rätt mycket ljusare och år orangebrun-hållet och på -76:orna kom en ljusbegie klädsel som blev solkig bara man tittade på den!

Stötfångande stötfångare infördes ju redan -72, men grillen var lite annorlunda på -74:orna jämfört med de senare årgångarna. Bilen på bilden saknar dock en förkromad ram som ska sitta i mittenpartiet av grillen samt ett par horisontella kromlister mellan den ramen och strålkastarna, den blev väl "sportigare" utan (precis som gamla "chrome bumpers" ju blev rena racerbilar när man monterade bort kofångarhornen! :D ).

PS! Det där lilla fönstret bakom bakdörrarna på den Doradobrune var ju specifikt för 5-dörrars Combi Coupé-modellen - de kallades för "sjuglasvagnen" pga detta. Hängde ju sedan även med på 5-dörrars 900 OG ända till det bittra slutet -93.
Also sprach der Matserschmitt!

Användarens profilbild
HJP
Inlägg: 215
Blev medlem: 29 dec 2011, 22:52

Re: En SAAB

Inlägg av HJP »

*
Senast redigerad av HJP den 19 aug 2013, 17:54, redigerad totalt 1 gånger.

Mölle-Mats
Inlägg: 7838
Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
Ort: Mölle

Re: En SAAB

Inlägg av Mölle-Mats »

HJP skrev: Ja, den känns mer bekant, men min var 4-dörrars.
Minns inte vilket år jag köpte den, men det enda låset som fungerade var i bakluckan. Av den anledningen låste jag aldrig bilen. Men den gick bra, så jag var nöjd med den, trots de dåliga låsen.
Haha, SAAB:s lås ja (det var f ö ASSA som var underleverantör av dem) - har man sålt många utbytessatser av! :D

Minns att det var en bilmek som betygssatte kvaliteten på de här 99:orna kring mitten av 70-talet med omdömet "som en Volvo (om det var bra eller dåligt kan man förstås diskutera - 200-serien från 70-talet är väl inte de bästa modeller som rullat ut i världen från Hisingen ...), fast med sämre lås"! :lol:
Also sprach der Matserschmitt!

Användarens profilbild
Radiomacke
Inlägg: 41
Blev medlem: 05 jan 2012, 11:57

Re: En SAAB

Inlägg av Radiomacke »

Apropå Saab-lås så minns jag att nyckeln till familjens gröna 99:a hade en väldigt smal midja på ett ställe, vilket mer än en gång resulterade i att den gick av i tändningslåset. :shock: Då kunde man starta bilen med valfritt redskap som vred... Mammas virknålar kom i alla fall väl till pass för att fiska upp den avbrutna halvan, så att den nyinköpta ersättningsnyckeln kunde användas. :D Familjens andra 99:a (av samma årsmodell) hade inte någon sådan midja.

Mölle-Mats
Inlägg: 7838
Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
Ort: Mölle

Re: En SAAB

Inlägg av Mölle-Mats »

Radiomacke skrev:Apropå Saab-lås så minns jag att nyckeln till familjens gröna 99:a hade en väldigt smal midja på ett ställe, vilket mer än en gång resulterade i att den gick av i tändningslåset. :shock: Då kunde man starta bilen med valfritt redskap som vred... Mammas virknålar kom i alla fall väl till pass för att fiska upp den avbrutna halvan, så att den nyinköpta ersättningsnyckeln kunde användas. :D Familjens andra 99:a (av samma årsmodell) hade inte någon sådan midja.
Jodå, vissa SAAB:nycklar hade en getingmidja som gjorde att de bröts av lätt! Det fanns ju bara 999 olika kombinationer för nycklarna och låsen, så det här var ju ett ganska vanligt förekommande problem. Sålde massor av ersättningsnycklar när jag jobbade hos SAAB-återförsäljaren.

Men att sätta tändningslåset på golvet var väl en inte helt igenom briljant idé - det kom ju in en hel del smågrus och annat skräp i låsen som därför slets hårt. Så mot slutet av bilarnas "levnad" så kunde man i princip starta dem med ungefär vad som helst som gick in i öppningen, t ex en skruvmejsel eller glasspinne funkade bra som "tändningsnyckel"! :?
Also sprach der Matserschmitt!

Mölle-Mats
Inlägg: 7838
Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
Ort: Mölle

Re: En SAAB

Inlägg av Mölle-Mats »

Bevistade Leksaksmässan i Helsingborg idag (och fick bl a en trevlig pratstund med broder kW), men det var inte mycket som lockade till köp ... Kunde dock inte motstå denna, som erbjöds till det facila extrapriset av 169 kr (ordinarie pris cirka 400-450 kr):

Bild

Bild

Det här speglar nästan exakt som min första egna bil "EBerhaX Gurka" såg ut när jag köpte den sommaren 1973, d v s innan jag lackade om den vackert grön (sug på den du Sture! :mrgreen: ). "EBerhaX" var en -62:a och modellen här (f ö i skala 1:43) är snarare en -60 :a eller -61:a som hade "reverterad" färgsättning på klädseln jämfört med -62:orna och efterföljande årsmodeller.

Och förstås - som den Matserschmitt jag är - så måste det letas "fel" på modellen, men det enda jag kan komma på är att SAAB-emblemet på bagageluckan inte borde varit med, de kom först på -64 års modell (och satt dessutom lite högre upp på bagageluckan).
Also sprach der Matserschmitt!

Användarens profilbild
HJP
Inlägg: 215
Blev medlem: 29 dec 2011, 22:52

Re: En SAAB

Inlägg av HJP »

*
Senast redigerad av HJP den 19 aug 2013, 17:54, redigerad totalt 1 gånger.

Användarens profilbild
HJP
Inlägg: 215
Blev medlem: 29 dec 2011, 22:52

Re: En SAAB

Inlägg av HJP »

*
Senast redigerad av HJP den 19 aug 2013, 17:55, redigerad totalt 2 gång.

Mölle-Mats
Inlägg: 7838
Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
Ort: Mölle

Re: En SAAB

Inlägg av Mölle-Mats »

HJP skrev:****
HALLÅ Mölle Matserschmidt!
Vad kan du säga om detta ...
Att det heter Matserschmitt!!! :mrgreen:

I övrigt är jag helt stum - det där blev bara för mycket för mig ...
Also sprach der Matserschmitt!

Användarens profilbild
HJP
Inlägg: 215
Blev medlem: 29 dec 2011, 22:52

Re: En SAAB

Inlägg av HJP »

[
Senast redigerad av HJP den 19 aug 2013, 17:55, redigerad totalt 2 gång.

Mölle-Mats
Inlägg: 7838
Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
Ort: Mölle

Re: En SAAB

Inlägg av Mölle-Mats »

HJP skrev:
Mölle-Mats skrev: Att det heter Matserschmitt!!! :mrgreen:

I övrigt är jag helt stum - det där blev bara för mycket för mig ...
****
Ha ha :lol:
Jag fattar ;)
Faktum är att det var just det som var meningen. Frågan är nämligen en liten kuggis....
Bilen, som plåtades 22 mars 2012, är nyrenoverad, med lite återstående "småpyssel". Den är från början, en mörkblå SAAB 96, av 1962 års modell. Enligt ägaren, omgjord till röd SAAB sport, med hopplock från 64:or och 65:or. Som gjort för att testa en "Matserschmitt" alltså.

Som "plåster på såren" för mitt gruvliga stavfel på din titel, bjuder jag dig på ett par bonusbilder ;)
Vilken härlig kärra! Och jag måste säga att renoveraren lyckats väldigt bra - jag ser bara två detaljer som inte är "rätt" och en som är lite "På gärsgår´n". De två som inte stämmer är grillen och emblemet ovanför den - den här outfiten hade 96:orna bara 60-61, och Sport-modellen kom först -62 (innan hette den GT 750 och hade en mindre 750 cc motor med bara två förgasare). Sedan är instrumentbrädan nyare än -62, den är från -64 eller senare (det är väl kanske där som -65:an kom in som donator!?!).
Also sprach der Matserschmitt!

Användarens profilbild
HJP
Inlägg: 215
Blev medlem: 29 dec 2011, 22:52

Re: En SAAB

Inlägg av HJP »

.
Senast redigerad av HJP den 20 jun 2014, 14:10, redigerad totalt 1 gånger.

Mölle-Mats
Inlägg: 7838
Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
Ort: Mölle

Re: En SAAB

Inlägg av Mölle-Mats »

HJP skrev:
Snyggt blev det iallafall, och nu var den i princip klar för typregistrering och besiktning. Vet inte hur man anger årsmodell och annat, för en "HPD", men det kanske är 62:an som styr.
Amatörbyggt fordon, årsmodell 2012? :D
Also sprach der Matserschmitt!

Mölle-Mats
Inlägg: 7838
Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
Ort: Mölle

Re: En SAAB

Inlägg av Mölle-Mats »

Nån som är sugen på lite hobbyarbete? Här erbjuds ett halvdussin klassiska SAAB:ar "in need of some minor attention" (själv klarar jag nog att motstå denna frestelse ...): :mrgreen:

http://www.blocket.se/uppsala/SAAB_2tac ... m?ca=6&w=3
Also sprach der Matserschmitt!

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19976
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: En SAAB

Inlägg av Johan Molin »

Nä, skulle du köpa alla dom så hinner du ju inte bygga på din anläggning!

S Johansson
Inlägg: 1310
Blev medlem: 30 jan 2012, 18:05

Re: En SAAB

Inlägg av S Johansson »

Bild
Vad ska man välja? Jag hade gärna haft kvar min första bil, en Saab årsm 1962. Fast ett ELNA-lok att växla med eller heller inte dumt.

Mölle-Mats
Inlägg: 7838
Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
Ort: Mölle

Re: En SAAB

Inlägg av Mölle-Mats »

S Johansson skrev: ... min första bil, en Saab årsm 1962.
Den där gröna kulören fanns egentligen bara på 63:orna, men jag gissar att din första SAAB - liksom min - ursprungligen var registrerad som en 62/63:a. Det var ganska vanligt med just den dubbla årsmodellsbeteckningen, hade ett par polare som hade Volvosar med samma beteckning. Jag gissar att man kanske t ex höjde accisen fr o m årsmodell -63, och detta var ett sätt att kringgå det!

När sedan datoriseringen av bilregistret genomfördes tillsammans med bytet till de nya nummerplåtarna genomfördes så "renodlade" man årsmodellsbeteckningarna, och i alla fall min EBerhaX Gurka fick årsmodell -62 fast att den egentligen mostvarade -63 års specifikationer. Var jag liiiiiiiiite sur för ... :evil:
Also sprach der Matserschmitt!

thorpe
Inlägg: 2394
Blev medlem: 28 dec 2011, 22:11

Re: En SAAB

Inlägg av thorpe »

SAAB hit och SAAB dit, varför startas det inte en tråd om Kronan, Hermes och andra legendariska cykelmärken? Ja, jag vet att jag "hänger ut mig" för bitska kommentarer. Bygger man historiskt så är ju velocipeden en maskin som varit en av grundpelarna i den svenska kommunikationshistorien.
Varför startar jag inte en tråd???
Bra fråga.
Glada efterdyningar efter "Äggahelgen"

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19976
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: En SAAB

Inlägg av Johan Molin »

Hänger på direkt, särskilt som jag fortfarande brukar min salig fars Hermes, inköpt i Kalmar 1950. Med fälgar och ekrar i rostfritt stål, outslitliga.

Cykelns genombrott kom ju tack vare sådan framsynta herrar som Rover och de uppblåsbara gummidäckens uppfinnare Dunlop. Båda män vars namn knappast förknippas med cyklar nuförtiden ...

Regenten
Inlägg: 74
Blev medlem: 30 dec 2011, 10:48
Ort: Kristianstad
Kontakt:

Re: En SAAB

Inlägg av Regenten »

Då kan väl jag visa mitt lilla bygge i skala 1:43 :D

Bild

Bild

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19976
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: En SAAB

Inlägg av Johan Molin »

Jag bara njuter! :D - tills Mats kommer och berättar om 103 förbättringspunkter ... :?

Användarens profilbild
1956
Inlägg: 6065
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:13
Ort: Brantevik

Re: En SAAB

Inlägg av 1956 »

Nu väntar vi bara på vädringen! :mrgreen:

Regenten
Inlägg: 74
Blev medlem: 30 dec 2011, 10:48
Ort: Kristianstad
Kontakt:

Re: En SAAB

Inlägg av Regenten »

Johan Molin skrev:Jag bara njuter! :D - tills Mats kommer och berättar om 103 förbättringspunkter ... :?
Haha!! Ja, han är välkommen.. Behöver alltid lära mig nya saker :D

Regenten
Inlägg: 74
Blev medlem: 30 dec 2011, 10:48
Ort: Kristianstad
Kontakt:

Re: En SAAB

Inlägg av Regenten »

1956 skrev:Nu väntar vi bara på vädringen! :mrgreen:
Jaså! Tror inte kunden vill ha den vädrad. Funderar på att göra en 96:a i rallyversion. Då jäklar skall det skitas ner :P

Användarens profilbild
1956
Inlägg: 6065
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:13
Ort: Brantevik

Re: En SAAB

Inlägg av 1956 »

Regenten skrev:
1956 skrev:Nu väntar vi bara på vädringen! :mrgreen:
Jaså! Tror inte kunden vill ha den vädrad. Funderar på att göra en 96:a i rallyversion. Då jäklar skall det skitas ner :P
Pedantisk kund alltså...jag känner igen mig själv när det gäller bilar men inte tåg! :D

Mölle-Mats
Inlägg: 7838
Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
Ort: Mölle

Re: En SAAB

Inlägg av Mölle-Mats »

Regenten skrev:
Johan Molin skrev:Jag bara njuter! :D - tills Mats kommer och berättar om 103 förbättringspunkter ... :?
Haha!! Ja, han är välkommen.. Behöver alltid lära mig nya saker :D
Ja här är det inte mycket att anmärka på!

Själva grundmodellen är väldigt fin, den avspeglar den allra sista årsmodellen av 95:an - alltså 1978 med de stora främre blinkersarna och 99-stolar. Det enda jag kan anföra som fel på den är att den bakre ljudddämparens slutrör är lite för grovt och inte ska peka snett utåt utan rakt bakåt samt att dekorlisten på de stötfångande stötfångarna i gummi inte ska vara helblank utan ha ett svart gummiband omgivet av två smala blanklister som 78:an på bilden här:

http://commons.wikimedia.org/wiki/File: ... ersion.jpg

Och konverteringen till polisbil - wow! Det enda förbättringsförslag jag skulle villja ge vore att måla insidan av takstolparna i en lite mer diskret färg (t ex vit eller svart), den orangeröda kulören som de har nu ger en lite väl intensiv inramning till sidorutorna i mitt tycke. Men det kräver förstås att bilen monteras isär helt förmodar jag ...

Mycket snyggt jobb, broder Jonas! Och självfallet ska bilen inte vädras, ordningsmakten brukar ju alltid hålla sina vagnar i ett propert skick!
Also sprach der Matserschmitt!

Arne Lindgren
Inlägg: 2017
Blev medlem: 28 dec 2011, 22:39
Ort: Bålsta

Re: En SAAB

Inlägg av Arne Lindgren »

Jag har för mig att polisbilarna på den här tiden hade lufttrycket inskrivet ovanför hjulhusen.
En liten färgdutt kanske..
Annars är den mycket fin.. eller kanske snarare ändå.

Användarens profilbild
1956
Inlägg: 6065
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:13
Ort: Brantevik

Re: En (riktig) SAAB

Inlägg av 1956 »

Bild

Regenten
Inlägg: 74
Blev medlem: 30 dec 2011, 10:48
Ort: Kristianstad
Kontakt:

Re: En SAAB

Inlägg av Regenten »

Mölle-Mats skrev:
Regenten skrev:
Johan Molin skrev:Jag bara njuter! :D - tills Mats kommer och berättar om 103 förbättringspunkter ... :?
Haha!! Ja, han är välkommen.. Behöver alltid lära mig nya saker :D
Ja här är det inte mycket att anmärka på!

Själva grundmodellen är väldigt fin, den avspeglar den allra sista årsmodellen av 95:an - alltså 1978 med de stora främre blinkersarna och 99-stolar. Det enda jag kan anföra som fel på den är att den bakre ljudddämparens slutrör är lite för grovt och inte ska peka snett utåt utan rakt bakåt samt att dekorlisten på de stötfångande stötfångarna i gummi inte ska vara helblank utan ha ett svart gummiband omgivet av två smala blanklister som 78:an på bilden här:

http://commons.wikimedia.org/wiki/File: ... ersion.jpg

Och konverteringen till polisbil - wow! Det enda förbättringsförslag jag skulle villja ge vore att måla insidan av takstolparna i en lite mer diskret färg (t ex vit eller svart), den orangeröda kulören som de har nu ger en lite väl intensiv inramning till sidorutorna i mitt tycke. Men det kräver förstås att bilen monteras isär helt förmodar jag ...

Mycket snyggt jobb, broder Jonas! Och självfallet ska bilen inte vädras, ordningsmakten brukar ju alltid hålla sina vagnar i ett propert skick!
Tack så mycket, broder Mats :D

Kofångaren är orginal från Neo och får nog förbli så.. Åtminstone till nästa konvertering. Avgasröret skall jag korrigera! Inredningen skiner väl mycket men kameran framhäver en del. Dra ifrån 50% så hamnar vi ganska rätt.

Kul att du gillar den, Mats! Ingen vädring i sikte här inte :D
Senast redigerad av Regenten den 13 apr 2012, 19:00, redigerad totalt 1 gånger.

Regenten
Inlägg: 74
Blev medlem: 30 dec 2011, 10:48
Ort: Kristianstad
Kontakt:

Re: En SAAB

Inlägg av Regenten »

Arne Lindgren skrev:Jag har för mig att polisbilarna på den här tiden hade lufttrycket inskrivet ovanför hjulhusen.
En liten färgdutt kanske..
Annars är den mycket fin.. eller kanske snarare ändå.
Tusen tack, Arne :D

Det kan vara så.. Har bilder på två olika 95:or. Den ena är "ren" medan den andra har något som kan tydas som små siffror.

Förresten, håller på med en 99:a från 1971 nu. Är den också av intresse?

Mölle-Mats
Inlägg: 7838
Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
Ort: Mölle

Re: En SAAB

Inlägg av Mölle-Mats »

Regenten skrev: Förresten, håller på med en 99:a från 1971 nu. Är den också av intresse?
You bet! Ser fram emot bilder på den!
Also sprach der Matserschmitt!

Mölle-Mats
Inlägg: 7838
Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
Ort: Mölle

Re: En SAAB

Inlägg av Mölle-Mats »

Besökte Biltemas nya varuhus (tempel är väl kanske ett bättre ord!?!) i Hälsingborg för första gången idag, och se vad jag till min oförställda glädje hittade:

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Här har vi en SAAB 96 av 61 års modell, Diplomatsvart (färgkod Bk 1), i ett härligt patinerat bruksskick - man kan gissa att den stått i en lada i en herrejösses massa år och sedan bara tagits fram, tvättats ömsint och sedan ställts upp i "fyndskicket".

En modell av denna från broder Regentens händer skulle jag gärna vilja se! :D
Also sprach der Matserschmitt!

Regenten
Inlägg: 74
Blev medlem: 30 dec 2011, 10:48
Ort: Kristianstad
Kontakt:

Re: En SAAB

Inlägg av Regenten »

Lyfter upp denna trevliga tråd igen :D

Till en kompis i Holland har jag byggt denna 99 CC från 1975. Trodde inte att polisen hade en version med tre dörrar men så var fallet. Längst ner i den bifogade pdf-filen finns beviset.

Visste du det, Mölle-Mats :D

Hälsar Jonas

P.s Hur bifogar man en pdf-fil?

D:\Malmö Brandkår Personbil\DOC060412.pdf

Bild

Bild



Bild

Bild

Bild
Senast redigerad av Regenten den 18 maj 2012, 10:06, redigerad totalt 1 gånger.

Stefan S
Inlägg: 1199
Blev medlem: 26 mar 2012, 23:23

Re: En SAAB

Inlägg av Stefan S »


Arne Lindgren
Inlägg: 2017
Blev medlem: 28 dec 2011, 22:39
Ort: Bålsta

Re: En SAAB

Inlägg av Arne Lindgren »

Stefan S skrev:Ni missade väl inte det här?

http://ttagroup.se/2012/05/12/linus-ohl ... e-victory/
Formula-Renåer med Nissanmotor kan gå som f-n. Det är bara sabbloggan som är saab.

Mölle-Mats
Inlägg: 7838
Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
Ort: Mölle

Re: En SAAB

Inlägg av Mölle-Mats »

Regenten skrev:Lyfter upp denna trevliga tråd igen :D

Till en kompis i Holland har jag byggt denna 99 CC från 1975. Trodde inte att polisen hade en version med tre dörrar men så var fallet. Längst ner i den bifogade pdf-filen finns beviset.

Visste du det, Mölle-Mats :D
Nej den har jag faktiskt missat! 75 var Ordningsmakten hänvisade till tredörraren om de ville ha en Combi Coupé, 5-dörrarsversionen kom först sent under årsmodell 76 (mina föräldrar hade en av de första i tidsriktig mörkbrun metallic, med en nästan lika ilsket orange inredning som den på modellen som din kompis ställt i ordning - f ö en mycket fin konvertering av modellen han gjort!))

Polisen hade ju en del tvådörrarsbilar som aldrig fanns i fyradörrarsversioner, VW Bubblan och Typ 3 Variant, SAAB 95, Volvo PV men även Volvo Amazon! De sista årsmodellerna av Amazonen (69-70) tillverkades ju bara i tvådörrarsutförande, och en av dessa finns väl bevarad hos Polismuséet tror jag.
Also sprach der Matserschmitt!

Stefan S
Inlägg: 1199
Blev medlem: 26 mar 2012, 23:23

Re: En SAAB

Inlägg av Stefan S »

Arne Lindgren skrev:
Stefan S skrev:Ni missade väl inte det här?

http://ttagroup.se/2012/05/12/linus-ohl ... e-victory/
Formula-Renåer med Nissanmotor kan gå som f-n. Det är bara sabbloggan som är saab.

Jag tycker karossen är misstänkt lik en SAAB också........

Regenten
Inlägg: 74
Blev medlem: 30 dec 2011, 10:48
Ort: Kristianstad
Kontakt:

Re: En SAAB

Inlägg av Regenten »

Mölle-Mats skrev:
Regenten skrev:Lyfter upp denna trevliga tråd igen :D

Till en kompis i Holland har jag byggt denna 99 CC från 1975. Trodde inte att polisen hade en version med tre dörrar men så var fallet. Längst ner i den bifogade pdf-filen finns beviset.

Visste du det, Mölle-Mats :D
Nej den har jag faktiskt missat! 75 var Ordningsmakten hänvisade till tredörraren om de ville ha en Combi Coupé, 5-dörrarsversionen kom först sent under årsmodell 76 (mina föräldrar hade en av de första i tidsriktig mörkbrun metallic, med en nästan lika ilsket orange inredning som den på modellen som din kompis ställt i ordning - f ö en mycket fin konvertering av modellen han gjort!))

Polisen hade ju en del tvådörrarsbilar som aldrig fanns i fyradörrarsversioner, VW Bubblan och Typ 3 Variant, SAAB 95, Volvo PV men även Volvo Amazon! De sista årsmodellerna av Amazonen (69-70) tillverkades ju bara i tvådörrarsutförande, och en av dessa finns väl bevarad hos Polismuséet tror jag.
Tack Mats!

Fast det är jag som har byggt den till honom ;)

Det du skriver om "Typ 3, Variant" låter intressant. Var det en VW 1500/1600 eller?

Mölle-Mats
Inlägg: 7838
Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
Ort: Mölle

Re: En SAAB

Inlägg av Mölle-Mats »

Regenten skrev: Det du skriver om "Typ 3, Variant" låter intressant. Var det en VW 1500/1600 eller?
1600 TLE Variant, "Lagen" i Avesta hade ett par sådana, mycket tidig version av Boschs elektroniska bränsleinsprutning. Om två sådana bilar möttes på vägen så störde de ut varandra så att bägge lade av! :-)

Fast när jag rådbråkar mitt minne så hade de nog ingen "svartvitt fyllesnappare" av den modellen, det var "civilbilar" (en röd och en mörkblå) som var stationerade där. Lite senare hade de även en 411 Variant ... Man hade ju "grynkoll" på "Haffas" fordonspark på den tiden, gällde ju att passa sig för dem när man åkte trimmad Puch! :mrgreen:
Also sprach der Matserschmitt!

Regenten
Inlägg: 74
Blev medlem: 30 dec 2011, 10:48
Ort: Kristianstad
Kontakt:

Re: En SAAB

Inlägg av Regenten »

Mölle-Mats skrev:
Regenten skrev: Det du skriver om "Typ 3, Variant" låter intressant. Var det en VW 1500/1600 eller?
1600 TLE Variant, "Lagen" i Avesta hade ett par sådana, mycket tidig version av Boschs elektroniska bränsleinsprutning. Om två sådana bilar möttes på vägen så störde de ut varandra så att bägge lade av! :-)

Fast när jag rådbråkar mitt minne så hade de nog ingen "svartvitt fyllesnappare" av den modellen, det var "civilbilar" (en röd och en mörkblå) som var stationerade där. Lite senare hade de även en 411 Variant ... Man hade ju "grynkoll" på "Haffas" fordonspark på den tiden, gällde ju att passa sig för dem när man åkte trimmad Puch! :mrgreen:
Tack för infon, Broder :D Som vanligt grymt påläst 8-)

thorpe
Inlägg: 2394
Blev medlem: 28 dec 2011, 22:11

Re: En SAAB

Inlägg av thorpe »

Mölle-Mats skrev:Man hade ju "grynkoll" på "Haffas" fordonspark på den tiden, gällde ju att passa sig för dem när man åkte trimmad Puch! :mrgreen:
Körde du trimmad Puch? :shock:

S Johansson
Inlägg: 1310
Blev medlem: 30 jan 2012, 18:05

Re: En SAAB

Inlägg av S Johansson »

Bild
Min andra bil var också en Saab. Här alldeles nyinköpt och fotograferad på semesterresa i Frankrike 1970. Hoppas jag säger rätt på årmodell nu: 1966-67. Tidig V4. Och motorvagnen är inte dum heller med utsiktstorn för föraren på taket. I ena riktningen var väl sikten OK, men i andra?

Arne Lindgren
Inlägg: 2017
Blev medlem: 28 dec 2011, 22:39
Ort: Bålsta

Re: En SAAB

Inlägg av Arne Lindgren »

Oh, en sån fransk rälsbuss hade någon med sig till modulkörningen i Gävle i höstas.
Den lät helt underbart när den växlade upp.
Och hade typiskt franskt signalhorn.

Men om Saab och TTA.
Jag citerar Mr Robinson i Mandomsprovet.
"Life is plastic"
Inte mycket Saabplåt där inte.. :mrgreen:
Bild
Senast redigerad av Arne Lindgren den 19 maj 2012, 23:17, redigerad totalt 1 gånger.

Mölle-Mats
Inlägg: 7838
Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
Ort: Mölle

Re: En SAAB

Inlägg av Mölle-Mats »

S Johansson skrev: Min andra bil var också en Saab. Här alldeles nyinköpt och fotograferad på semesterresa i Frankrike 1970. Hoppas jag säger rätt på årmodell nu: 1966-67. Tidig V4. ...
Ja här har du alldeles rätt - Toreadorröd (färgkod R2) dessutom! :D

Den första "riktiga" årsmodellen av V4:an var 67, men efter att man presenterat den så blev det inneliggande lagret av tvåtakts 66:or i princip osäljbara. Därför tog man beslutet att bygga om dessa helt fabriksnya bilar och montera V4-motor (och skivbromsar fram!) i dem!

Utvändigt ser man enklast skillnaden på en 66:a och en 67:a på var V4-emblemet på framskärmarna är monterat. På 66:orna sitter ett lite mindre emblem monterat ovanför framhjulet, medan 67:orna har ett lite större emblem mellan framhjulet och dörren. Invändigt är skillnaderna desto större, 66:orna hade den gamla "säckvävs-inredningen" och mindre dörrsidor omgivna av lackerad plåt, medan 67:orna hade en annan klädsel och heltäckande dörrsidor i vinyl.
Also sprach der Matserschmitt!

S Johansson
Inlägg: 1310
Blev medlem: 30 jan 2012, 18:05

Re: En SAAB

Inlägg av S Johansson »

Det är en imponerande kunskap som finns här på forumet om både det ena och det andra. Tack Mölle-Mats för att du hjälpte mig att minnas mina första bilar och för alla data!
Bild
Här på bilden från Börringe i Skåne år 1969 skymtar min första Saab till vänster och i bakgrunden kommer SJ E2 1194 - då fortfarande driftslok - med ett utflyktståg anordnat av, vill jag minnas, Sydsvenska Dagbladet. Ångloket finns kvar som museilok någonstans i Norrland. Och självfallet finns både E2 1194 och Saab 96 på Kattnosa Gulmåla Järnväg.

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19976
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: En SAAB

Inlägg av Johan Molin »

Vilken nostalgifaktor i praktiskt sett allting i denna bild!

Skriv svar

Återgå till "Vägfordon"