Toppbilden, visa:    


En SAAB

Mölle-Mats
Inlägg: 7838
Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
Ort: Mölle

Re: En SAAB

Inlägg av Mölle-Mats »

Johan i Hok skrev:Nu har jag varit på SAAB-museumet!
...
Bilder kommer när jag får tummen ur.....
Visst är det en höjdare! [JC_doubleup.gif] Ser fram emot din bildkavalkad!
Also sprach der Matserschmitt!

Johan i Hok
Inlägg: 276
Blev medlem: 11 maj 2012, 13:36

Re: En SAAB

Inlägg av Johan i Hok »

Lite bilder från Trollhätteexpeditionen....

Vi gav oss av i gryningen för att besöka doktor Hjort på ANA-bil med detta ekipage:
Bild

Efter en timmas nervös väntan i doktorns väntrum konstaterade vi att föryngringskuren gjort underverk och begav oss till SAAB:s museum för att träffa KGR:s släkt. Då museumet befinner sig i ett annat industrihistoriskt område fick vi först betitta denna:
Bild

I utställningens början stog denna privatägda rally-99:a. Precis så som dom brukade se ut när jag tittade på lokala rallyn i smålandsskogarna:
Bild

Temat för utställningen i backen var 9000. Först i ledet som sig bör en prototyp. I sann SAAB anda så är det föregångaren som fått släppa till karossen. När jag för ett tiotal år sedan besökte en kompis på SAAB:s fabrik fanns där för övrigt en prototyp till fyrhjulsdriven SAAB med Opel Vectra kaross. Den skulle visst krockprovas.....
Bild

Bild

En av Talladega-bilarna:
Bild

Väckte ett visst vill ha sug. Jag tycker att 9000 serien är grovt underskattad, men det tycker jag å andra sidan om alla SAAB:ar utom Tid:arna ;) :
Bild

Det fanns en hel del annat att se, lindrigt sagt, men det mesta av de bilarna har Mölle-Mats förtjänstfullt fotograferat. Hätr kommer i alla fall lite från rally-hörnan

Baya-1000 bilen gick rakt in i ett pojkhjärta. När jag frågade vad som var häftigast på museumet kom svaret blixtsnabbt: "Bilen med avgasröret på taket!":
Bild

Som barn brukade jag plocka bort motorhuvarna på mina leksaksbilar för att jag tyckte de såg fräckare ut på så vis. Fungerar tydligen i musei-världen också:
Bild

Och rally-turbon!:
Bild


Och så utställningens stjärna enligt mitt tycke:
Bild

Johan i Hok

Mölle-Mats
Inlägg: 7838
Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
Ort: Mölle

Re: En SAAB

Inlägg av Mölle-Mats »

Tack för härliga bilder från det intressanta och trevliga SAAB-muséet broder Johan! [JC_doubleup.gif]
Also sprach der Matserschmitt!

Mölle-Mats
Inlägg: 7838
Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
Ort: Mölle

F-n tro´t ...

Inlägg av Mölle-Mats »

... men jag har faktiskt lyckats att på Tradera kränga alla de här tre (föga, som någon så vitsigt påpekade förra gången jag lade ut bilden för länge sedan) konstnärligt bemålade leksaksbilarna som åminner om "döda SAAB:ars sällskap" i form av mina tre första egna bilar.

Bild

Från höger Nr 1 EBerhaX Gurka, en provmålning av en vit fartrand som aldrig realiserades på den stora efterföljaren.

I mitten Nr 3 Sporten, den här blå "häftiga" fartranden bemålades även den stora efterföljaren med!

Till vänster Nr 2 Ajnar, och ja - den här orange bemålningen var väl mest till för att dölja en massa rödbrun blymönja som täckte de bruna kanterna av norskt krom på den ursprungligen gröna SAAB:en - syftet var att få till en "enhetlig lackering" vilket var ett krav för att få delta i rallytävlingar enligt reglementet. Hur "enhetlig lackering" skulle definieras kunde ju förstås alltid diskuteras, och den här passerade i alla fall besiktarnas nålsögon!
Also sprach der Matserschmitt!

Användarens profilbild
SWB-56
Inlägg: 305
Blev medlem: 06 jan 2014, 23:51
Ort: Stjärnhov

Re: En SAAB

Inlägg av SWB-56 »

Jag har till och från hittat kommentarer om SAAB:ar i olika trådar. Mest i denna förstås. När jag så hittade denna superSAAB tänkte jag av fullkomligt obegriplig anledning på dig Mölle-Mats. :lol: :lol: :lol: :lol:
Slit bilden med hälsa - inte bilen, den är ju redan färdigsliten. :mrgreen:
LarsEric
Bild

Mölle-Mats
Inlägg: 7838
Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
Ort: Mölle

Re: En SAAB

Inlägg av Mölle-Mats »

SWB-56 skrev:Jag har till och från hittat kommentarer om SAAB:ar i olika trådar. Mest i denna förstås. När jag så hittade denna superSAAB tänkte jag av fullkomligt obegriplig anledning på dig Mölle-Mats. :lol: :lol: :lol: :lol:
Slit bilden med hälsa - inte bilen, den är ju redan färdigsliten. :mrgreen:
LarsEric
Lustigt att den här bilen fick dig att tänka på just mig! :mrgreen:

Ser rätt skum ut, får liksom intrycket av att det nog är något helt annat än en SAAB 92 under det patinerade skalet! Det förlängda frampartiet gör att jag misstänker att det sitter något helt annat än en tvärställd tvåcylindrig tvåtaktare under huven - och det feta bakhjulet ger väl en liten hint om bakhjulsdrift - på en SAAB!!! :shock: . Främre fälgen känns Volvoish ("hundförtis" de Luxe tror jag) ... Vet du något mer om ekipaget?
Also sprach der Matserschmitt!

Användarens profilbild
SWB-56
Inlägg: 305
Blev medlem: 06 jan 2014, 23:51
Ort: Stjärnhov

Re: En SAAB

Inlägg av SWB-56 »

Mölle-Mats skrev:
SWB-56 skrev:Jag har till och från hittat kommentarer om SAAB:ar i olika trådar. Mest i denna förstås. När jag så hittade denna superSAAB tänkte jag av fullkomligt obegriplig anledning på dig Mölle-Mats. :lol: :lol: :lol: :lol:
Slit bilden med hälsa - inte bilen, den är ju redan färdigsliten. :mrgreen:
LarsEric
Lustigt att den här bilen fick dig att tänka på just mig! :mrgreen:

Ser rätt skum ut, får liksom intrycket av att det nog är något helt annat än en SAAB 92 under det patinerade skalet! Det förlängda frampartiet gör att jag misstänker att det sitter något helt annat än en tvärställd tvåcylindrig tvåtaktare under huven - och det feta bakhjulet ger väl en liten hint om bakhjulsdrift - på en SAAB!!! :shock: . Främre fälgen känns Volvoish ("hundförtis" de Luxe tror jag) ... Vet du något mer om ekipaget?
Tja du har väl uttryckt dig lite väl oförsiktigt om just SAAB:ar antar jag. Själv har jag bara haft två 99:or, men det har jag aldrig skrivit om - förrän nu. :oops:
Visst ser den skum ut men det enda jag vet om den är att bilden lagts ut på flickr av don Henrik i hans album: Årsunda Speed Weekend 2015. Bilden tagen 28/2 Där finns också en "underbar" bild på en De Soto -49 [JC_doubleup.gif] [JC_doubleup.gif]

Användarens profilbild
krillodil
Inlägg: 179
Blev medlem: 09 jan 2014, 19:07
Ort: Skänninge

Re: En SAAB

Inlägg av krillodil »

Jag tittade lite på landracing.se och hittade en deltagarlista där Saaben finns med.

Bild

Finns även här, den dyker upp i början på filmen.

Senast redigerad av krillodil den 03 mar 2015, 11:01, redigerad totalt 1 gånger.
/Christer

Mölle-Mats
Inlägg: 7838
Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
Ort: Mölle

Re: En SAAB

Inlägg av Mölle-Mats »

krillodil skrev:Jag tittade lite på landracing.se och hittade en deltagarlista där Saaben finns med.
Ja jösses! Vilka läckra byggen, och idén att köra dragracing på sjöis med dem ... [JC_doubleup.gif] [JC_doubleup.gif] [JC_doubleup.gif] [JC_doubleup.gif] [JC_doubleup.gif]

Arne Jvan Foyt-Neubauer - vad sägs om att bygga om en Ockelbo 300 med Jaguar V12:a och dubbla överliggande tenorsaxofoner som avgassystem och vara med och räjsa lite? :mrgreen:
Also sprach der Matserschmitt!

Användarens profilbild
krillodil
Inlägg: 179
Blev medlem: 09 jan 2014, 19:07
Ort: Skänninge

Re: En SAAB

Inlägg av krillodil »

Mölle-Mats skrev:
krillodil skrev:Jag tittade lite på landracing.se och hittade en deltagarlista där Saaben finns med.
Ja jösses! Vilka läckra byggen, och idén att köra dragracing på sjöis med dem ... [JC_doubleup.gif] [JC_doubleup.gif] [JC_doubleup.gif] [JC_doubleup.gif] [JC_doubleup.gif]

Arne Jvan Foyt-Neubauer - vad sägs om att bygga om en Ockelbo 300 med Jaguar V12:a och dubbla överliggande tenorsaxofoner som avgassystem och vara med och räjsa lite? :mrgreen:
Ja man kan väl lugnt säga att det finns en hel del häftiga byggen. Bör väl påpekas att det inte är dragracing det är frågan om utan hastighetstävling.

Måste bara visa min favorit från en tidigare tävling, Hubbe Bergs trädgårdstraktor... (kommer en bit in)

/Christer

Mölle-Mats
Inlägg: 7838
Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
Ort: Mölle

Re: En SAAB

Inlägg av Mölle-Mats »

Kommentarer överflödiga, va? :D
Also sprach der Matserschmitt!

Användarens profilbild
P Falk
Inlägg: 2894
Blev medlem: 20 apr 2012, 10:56
Ort: Gråbo

Re: En SAAB

Inlägg av P Falk »

Japp!! [JC_doubleup.gif]
"-Volvo Sonett är icke Svensk, den är italiensk!" :oops:
---------------------------------------
Medlem i MRW. http://www.mrw1.se

PeO
Inlägg: 3061
Blev medlem: 14 jul 2012, 22:02

Re: En SAAB

Inlägg av PeO »


Nordpilen
Inlägg: 23
Blev medlem: 30 dec 2011, 14:13
Ort: Tyresö

Re: En SAAB

Inlägg av Nordpilen »

Volvo Sonett är italiensk!! Obetalbart!

/N

Arne Lindgren
Inlägg: 2017
Blev medlem: 28 dec 2011, 22:39
Ort: Bålsta

Re: En SAAB

Inlägg av Arne Lindgren »

Mölle-Mats skrev:
krillodil skrev:Jag tittade lite på landracing.se och hittade en deltagarlista där Saaben finns med.
Ja jösses! Vilka läckra byggen, och idén att köra dragracing på sjöis med dem ... [JC_doubleup.gif] [JC_doubleup.gif] [JC_doubleup.gif] [JC_doubleup.gif] [JC_doubleup.gif]

Arne Jvan Foyt-Neubauer - vad sägs om att bygga om en Ockelbo 300 med Jaguar V12:a och dubbla överliggande tenorsaxofoner som avgassystem och vara med och räjsa lite? :mrgreen:
Jag hade min scooter, en Piaggio Sfera, försedd med endurodubb som vinterpendlarhoj.. men den var tyvärr såld när dom började köra speedweeks. :cry:

Mölle-Mats
Inlägg: 7838
Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
Ort: Mölle

Re: En SAAB

Inlägg av Mölle-Mats »

Den här videon har väl måhända exponerats tidigare, men tål att repriseras! Notera särskilt kvalitetskontrollen av att vatten inte läcker in i motorrummet, Arbetarskyddsstyrelsen var nog inte uppfunnen än 1960! :D
Also sprach der Matserschmitt!

Användarens profilbild
alsum
Inlägg: 639
Blev medlem: 29 dec 2011, 14:29

Re: En SAAB

Inlägg av alsum »

Då vi jobba på SAAB bilfabrik under 1962 årtalet. 2 Döva jobba i målar avdelning, 7 Döva jobba på tapetsering avdelning och 7 Döva jobba på montering avdelning. Lika som film visningen. Då tiden Erik Carlsson var där och tävlings bil. Erik " Carlsson på taket ".

Användarens profilbild
alsum
Inlägg: 639
Blev medlem: 29 dec 2011, 14:29

Re: En SAAB

Inlägg av alsum »

Ursäkta skrev jag fel på tråd och ska ta bort. Syns alla inte skriva svar, så ta bort allt och ursäkta. Dumt av mig. :oops:

Johan i Hok
Inlägg: 276
Blev medlem: 11 maj 2012, 13:36

Re: En SAAB

Inlägg av Johan i Hok »

En hjälte har lagt hjälmen på hyllan efter ett långt och innehållsrikt liv:
http://www.svd.se/erik-carlsson-pa-taket-dod

Precis som det skulle vara svårt att tänka sig Erik Carlsson utan Saab så verkar det inte bli något Saab utan Erik. Världen har blivit lite tråkigare!

Johan i Hok
Som inte kunde tänka sig en lämpligare tråd.

Arne Lindgren
Inlägg: 2017
Blev medlem: 28 dec 2011, 22:39
Ort: Bålsta

Re: En SAAB

Inlägg av Arne Lindgren »

Han och Pat busåker däruppe...

http://en.wikipedia.org/wiki/Pat_Moss

Mölle-Mats
Inlägg: 7838
Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
Ort: Mölle

Asså, den härna, ba ...

Inlägg av Mölle-Mats »

Måste bara dela denna med er alla SAAB- och räjsnördar!!! [JC_doubleup.gif]
Also sprach der Matserschmitt!

Johan i Hok
Inlägg: 276
Blev medlem: 11 maj 2012, 13:36

Re: En SAAB

Inlägg av Johan i Hok »

[JC_doubleup.gif] [JC_doubleup.gif] [JC_doubleup.gif] [JC_doubleup.gif] [JC_doubleup.gif] [JC_doubleup.gif] [JC_doubleup.gif]

Johan i Hok

Användarens profilbild
1956
Inlägg: 6065
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:13
Ort: Brantevik

Re: En SAAB

Inlägg av 1956 »

Kan inte avhålla mig från att kontra med det här:
https://www.youtube.com/watch?v=dGVDkrVXoz4

Det bör dock tilläggas att Monacos Grand Prix inte var C-typens "hemmabana". Dessutom skall noteras att backspegeln är rent förskräcklig men rättfärdigas av modernt säkerhetstänkande vid historic racing.

För icke invigda kan tilläggas att vinnarbilen på Le Mans 24-timmars 1953 hade en genomsnittshastighet på något över 160 km/h.

Arne Lindgren
Inlägg: 2017
Blev medlem: 28 dec 2011, 22:39
Ort: Bålsta

Re: En SAAB

Inlägg av Arne Lindgren »

Fangios Ctype gjorde mig lite fundersam. Vad jag vet tävlade han aldrig med Jaguar, men väl med Lancia, Merc och Maserati. Förutom lite annat i F1, t.ex en Novi på Indy. :? ;)
Hehe, och jag som tycker om att leta.
Och, jag hittade att han köpt en av Phil Hill. Mera sök..
Ah, en bild! Rätt färg och att det var ex Fangios.
Men jag hittar inte att han tävlat med den.
Regnummer 70XVK.
Mera span, chassinummer XVC018.
När den såldes på auktion påstod säljaren att den köptes ny av Fangio, men jag tror mer på Phil Hill-spåret. Varför skulle den uppgiften finnas..
Men OK, det var Fangios :)

Arne Lindgren
Inlägg: 2017
Blev medlem: 28 dec 2011, 22:39
Ort: Bålsta

Re: En SAAB

Inlägg av Arne Lindgren »

Då kan jag inte undanhålla er den här smygfilmningen.
https://www.youtube.com/watch?v=N_MEfBGs73k

Mölle-Mats
Inlägg: 7838
Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
Ort: Mölle

Re: En SAAB

Inlägg av Mölle-Mats »

1956 skrev:Kan inte avhålla mig från att kontra med det här:
Holy smoke! [JC_doubleup.gif] [JC_doubleup.gif] [JC_doubleup.gif] [JC_doubleup.gif] [JC_doubleup.gif]
Also sprach der Matserschmitt!

Kjedlund
Inlägg: 846
Blev medlem: 14 jan 2012, 09:30

Re: En SAAB

Inlägg av Kjedlund »

Vad jag kan minnas så har jag aldrig sett en sådan här SAAB förrän i söndags i Brösarp. Är det någon som vet om det funnits en/flera/många SAAB-ar som lackerades på detta vis på 1960-talet? Inom vilken av SAAB-s verksamheter användes bilen? Eller är det något nutida påhitt?

Bild

Mölle-Mats
Inlägg: 7838
Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
Ort: Mölle

Re: En SAAB

Inlägg av Mölle-Mats »

Kjedlund skrev:Vad jag kan minnas så har jag aldrig sett en sådan här SAAB förrän i söndags i Brösarp. Är det någon som vet om det funnits en/flera/många SAAB-ar som lackerades på detta vis på 1960-talet? Inom vilken av SAAB-s verksamheter användes bilen? Eller är det något nutida påhitt?
Jag tror att den där med största sannolikhet är ett nutida påhitt (kan dock inte utesluta att någon SAAB-handlare kan ha låtit lacka upp en vagn så här någon gång i "forntiden"), jag har i alla fall aldrig sett någon sådan här förr. Anar att den är inspirerad av det fåtal (tror det var ett par-tre stycken) tvåfärgade prototyper av 95:an som SAAB-fabriken tog fram 1959, tyvärr så kom dock aldrig den här snygga lack-kombinationen i produktion.
http://www.seriouswheels.com/1950-1959/ ... 0x1200.htm

95:orna användes däremot flitigt som servicebilar, både av fabriks-rallystallet (rykten förtäljer att de t o m försåg dem med Fords 2-liters V6-motor på 70-talet) och hos SAAB-handlarna. Jag har själv misshandlat (men till skillnad från Bruder Vierundvierzig i alla fall inte totalkvaddat) ett antal exemplar som vi hade som paket-/verkstadsbilar runt om på Dala Bilcentrums filialer på 70-talet. Mestadels var det väl begagnade och rätt ökiga exemplar i sunkig originallack - men vi hade just en 59:a (dock med "rättvända" dörrar men i alla fall med 93:ans instrumentbräda och treväxlad låda) omlackerad i "årets popfärg" Indiskt gul (dvs orange) på filialen i "ständigt detta Hedemora" (av alla ställen :roll: ) som vi totalt körde sk-ten ur. Synd på så rara ärtor, att ingen hade förstånd att ta hand om den rätt unika vagnen och renovera upp den ...
Also sprach der Matserschmitt!

Magnus P3
Inlägg: 624
Blev medlem: 29 dec 2011, 14:04
Ort: Stockholm

Re: En SAAB

Inlägg av Magnus P3 »

1956 skrev:Kan inte avhålla mig från att kontra med det här:
https://www.youtube.com/watch?v=dGVDkrVXoz4

Det bör dock tilläggas att Monacos Grand Prix inte var C-typens "hemmabana".
Det är roligt att se gamla tävlingsbilar användas. Med F1-racet i färskt minne trodde jag att tunneln under hotellet aldrig skulle ta slut. ;)

Stefan S
Inlägg: 1199
Blev medlem: 26 mar 2012, 23:23

Re: En SAAB

Inlägg av Stefan S »

En liten SAAB (1/24) byggd av en av världens skickligaste bilbyggare, Juha Airio.

Bild

Den oranga Challengern i bakgrunden är precis raka motsatsen, en Palmer byggsats byggd av mej 8-) Bägge ytterligheterna bland bilmodeller i en bild [JC_doubleup.gif]

Stefan

PeO
Inlägg: 3061
Blev medlem: 14 jul 2012, 22:02

Re: En SAAB

Inlägg av PeO »

Sista modellen, 79 eller 80.
Den färgen kunde man köpa billigt i 20-litersdunk året efter på Nejmans.

Användarens profilbild
alsum
Inlägg: 639
Blev medlem: 29 dec 2011, 14:29

Re: En SAAB

Inlägg av alsum »

Otroligt SAAB modell ser de riktiga motor och färg. Så jätte fina och snyggt. [JC_doubleup.gif]

Mölle-Mats
Inlägg: 7838
Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
Ort: Mölle

Re: En SAAB

Inlägg av Mölle-Mats »

PeO skrev:Sista modellen, 79 eller 80.
Den färgen kunde man köpa billigt i 20-litersdunk året efter på Nejmans.
80 var sista årsmodellen av 96:an, men 79:orna så likadana ut.

Färgen heter Akaciagrön metallic och fanns på 79 och 80 års modell.

Dj-t fin modell! [JC_doubleup.gif]
Also sprach der Matserschmitt!

Användarens profilbild
GammelDansken
Inlägg: 619
Blev medlem: 05 sep 2013, 09:36
Ort: Fällfors

Re: En SAAB

Inlägg av GammelDansken »

Väldigt fin modell. [JC_doubleup.gif] [JC_doubleup.gif] [JC_doubleup.gif]
Är det en vanlig byggsats eller en kortserie resin modell :?:

// John

Stefan S
Inlägg: 1199
Blev medlem: 26 mar 2012, 23:23

Re: En SAAB

Inlägg av Stefan S »

Det är den här finska byggsatsen, Juha Airio har tagit fram mastern [JC_doubleup.gif]

http://www.saab-archive.com/index.php?p ... s&carid=80

Lite av sortimentet

http://public.fotki.com/tomcoolidge/scandinavian-resin/


Stefan

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19976
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: En SAAB

Inlägg av Johan Molin »

Apropå absolut ingenting alls, noterar jag att trådstartaren HJP har raderat varenda inlägg han skrivit på Mötesspåret. Ett energikrävande företag som måste ha krävt en synnerligen stark motivation!

Mittåt, några av de inlägg han skrivit i trådar som sedermera hamnat i Vislanda finns faktiskt kvar. Så syftet tycks ha varit att sopa undan allting positivt han skrivit på Mötesspåret och låta resten stå kvar. Imponerande fotarbete i vilket fall som helst.

11/10 edit: Då trådstartaren inte önskar figurera med sitt namn har det ändrats till hans signatur. Vad bevekelsegrunderna är till att man vill radera alla inlägg av positiv natur man bidragit med, men låta dem med motsatt laddning stå kvar är alltfort i varje fall för mig mycket svårförståeligt.

Stefan S
Inlägg: 1199
Blev medlem: 26 mar 2012, 23:23

Re: En SAAB

Inlägg av Stefan S »

MustangSaab

http://www.barryboys.co.uk/phpBB2/viewt ... =1&t=36638

Barryboys är ett väldigt kul forum men mycket elakt :)

Mölle-Mats
Inlägg: 7838
Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
Ort: Mölle

Re: En SAAB

Inlägg av Mölle-Mats »

Stefan S skrev:MustangSaab
Döfrän! [JC_doubleup.gif]

Kanske dags att skriva om texten lite till "Mustang SAABly" på Wilson Picketts gamla slagdänga (har man ju spelat covers på en eller annan gång - för mycket ...)!?! :=Koko
Also sprach der Matserschmitt!

Stefan S
Inlägg: 1199
Blev medlem: 26 mar 2012, 23:23

Re: En SAAB

Inlägg av Stefan S »

Hej, det forumet BarryBoys ger mej mycket glädje men jäklar va elaka dom är mot ägarna till de ombyggda bilarna. Man lär sej lite nya engelska ord som innit och twat t ex :)

Själv har jag precis börjat bygga HELLER´s helt nya byggsats av Citroën Fourgon Type H, den klassiska skåpbilen med kaross i korrugerad plåt.

Bild

Man kan följa bygget här

http://www.ipmsstockholm.se/phpBB3/view ... f=3&t=7743

Stefan

Arne Lindgren
Inlägg: 2017
Blev medlem: 28 dec 2011, 22:39
Ort: Bålsta

Re: En SAAB

Inlägg av Arne Lindgren »

Ur en engelsk cykelguide om franska små landsvägar i Provence.
"The only vehicles you are likele to meet are those cars looking like chicken coups, on some rural mission."
Jag gillar franska småskåp. [JC_doubleup.gif]

Stefan S
Inlägg: 1199
Blev medlem: 26 mar 2012, 23:23

Re: En SAAB

Inlägg av Stefan S »

Bygger mitt första bygge som den här Liberty Walk varianten, jag hade t o m rätt typ av fälgar och hjul hemma [JC_doubleup.gif]

http://www.speedhunters.com/2014/03/dro ... k-citroen/

Bild

Stefan

Mölle-Mats
Inlägg: 7838
Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
Ort: Mölle

Re: En SAAB

Inlägg av Mölle-Mats »

Visserligen brukar ju SAAB ibland kallas för "Nordens Citroën", så att blanda in "Sittåträngser" i SAAB-tråden är väl måhända inte helt off track - men börjar det inte bli dags att starta en egen Cittra-tråd!?! :-J
Also sprach der Matserschmitt!

Stefan S
Inlägg: 1199
Blev medlem: 26 mar 2012, 23:23

Re: En SAAB

Inlägg av Stefan S »

Är det en ung Mölle-Mats med hjälp på huvudet?

https://www.flickr.com/photos/autohisto ... ateposted/

Alden Jewells photostream är en guldgruva om man gillar gammal bilreklam [JC_doubleup.gif]

Citroën bygget fortskrider :)

Bild

Stefan

Mölle-Mats
Inlägg: 7838
Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
Ort: Mölle

Re: En SAAB

Inlägg av Mölle-Mats »

Stefan S skrev:Är det en ung Mölle-Mats med hjälp på huvudet?

https://www.flickr.com/photos/autohisto ... ateposted/
Japp! :-CO

Det ska rullas i tid, det som rullat ska bli! :=Koko
Also sprach der Matserschmitt!

Stefan S
Inlägg: 1199
Blev medlem: 26 mar 2012, 23:23

Re: En SAAB

Inlägg av Stefan S »

Hjälm skall det vara, inte hjälp :-BS Så blir det när man ligger ner i soffan och skriver på datorn :-CO


Stefan

Stefan S
Inlägg: 1199
Blev medlem: 26 mar 2012, 23:23

Re: En SAAB

Inlägg av Stefan S »

Läge för en viss person i Mölle att bli prospect? [JC_doubleup.gif]

http://perrabolo.blogspot.se/2016/03/et ... ojekt.html


Stefan

Mölle-Mats
Inlägg: 7838
Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
Ort: Mölle

Re: En SAAB

Inlägg av Mölle-Mats »

Stefan S skrev:Läge för en viss person i Mölle att bli prospect? [JC_doubleup.gif]
Hahaha, ja den vore nåt att yla ner till hamnkiosken i Mölle på - misstänker att det skulle få alla "kapten Gråskägg", som brukar häcka där under sommarhalvåret med sina Harry Parkinson (äkta eller japanska plagiat) gubbrullatorer, att lyfta på ögonbrynen rejält! :-BS
Also sprach der Matserschmitt!

Stefan S
Inlägg: 1199
Blev medlem: 26 mar 2012, 23:23

Re: En SAAB

Inlägg av Stefan S »

Hittade den här bilden bland min pappas gamla foton från tiden då han arbetade på Folkrörelsernas Bilskola i Göteborg. Bilden tagen vid SAAB ANA´s anläggning vid Mölndalsvägen och männen vid bilarna några av hans arbetskamrater.

Bild


Stefan

Magnus P3
Inlägg: 624
Blev medlem: 29 dec 2011, 14:04
Ort: Stockholm

Re: En SAAB

Inlägg av Magnus P3 »

Ett härligt tidsdokument från ..... 1965?

Folkrörelsernas Bilskola låter också som en helt annan tid.

Mölle-Mats
Inlägg: 7838
Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
Ort: Mölle

Re: En SAAB

Inlägg av Mölle-Mats »

Magnus P3 skrev:Ett härligt tidsdokument från ..... 1965?
För en gångs skull så kan jag inte exakt datera bilden med ledning av SAAB:arna, men det är nog tvåtaktare - jag ser inga V4-emblem på framskärmarna. Det såldes ju tvåsmällor parallellt med V4:orna ända fram t o m årsmodell 68 (inte så många, men icke förty så såldes de), så de här bilarna kan vara av årsmodellerna 65-67 (68:orna hade ju en högre vindruta).

Däremot vågar jag med säkerhet påstå att bilden är tagen tidigast nån gång under hösten 1966 - detta p g a att vi ser en Plymouth Valiant av 67 års modell inne i bilhallen.
Also sprach der Matserschmitt!

Skriv svar

Återgå till "Vägfordon"