Toppbilden, visa:    


Smått och gott från VWJ

simonarvestrand
Inlägg: 36
Blev medlem: 16 feb 2015, 09:44
Ort: Rinna,Boxholm

Re: Smått och gott från VWJ

Inlägg av simonarvestrand »

Kul att se den !

Det finns flera fina lok i skara, gamla saker som man sällan ser ute. har haft förmånen att växa upp några hundra meter från rälsen .
håller förövrigt på att letar fram lok m.m för att återskapa delar av den sträckan dom kör på ( Lundsbrunn-Skara )

Användarens profilbild
P Ekstrand
Inlägg: 623
Blev medlem: 29 dec 2011, 22:33
Ort: Ingarö
Kontakt:

Re: Smått och gott från VWJ

Inlägg av P Ekstrand »

Hej !

Vilken fin bild, man blir lockad att gå in och titta i lokstallet [JC_doubleup.gif]

MvH
Pär

simonarvestrand
Inlägg: 36
Blev medlem: 16 feb 2015, 09:44
Ort: Rinna,Boxholm

Re: Smått och gott från VWJ

Inlägg av simonarvestrand »

P Ekstrand skrev:Hej !

Vilken fin bild, man blir lockad att gå in och titta i lokstallet [JC_doubleup.gif]

MvH
Pär
Ångloket 29 an står där inne . Mitt favorittåg som jag har massor minnen av . Har du vägarna förbi ska du helt klart kolla upp möjligheten att få kika in.

Användarens profilbild
P Ekstrand
Inlägg: 623
Blev medlem: 29 dec 2011, 22:33
Ort: Ingarö
Kontakt:

Re: Smått och gott från VWJ

Inlägg av P Ekstrand »

Hej !

Jag tänkte egentligen på att man som Preiser gubbe skulle vilja gå in i Görans modellbild :-)

Men ... visst skulle jag också vilja gå in och titta på ångloket 29 an :-)
Jag har aldrig varit i Skara.

MvH
Pär

Göran T
Inlägg: 508
Blev medlem: 01 okt 2012, 11:36

Re: Smått och gott från VWJ

Inlägg av Göran T »

Bifogar några bilder från omorganiseringen av VWJ:s verkstad, en flytt om krävt sin tribut och som inverkat menligt på modellerandet. Men nu börjar allt kännas klart men jag har ännu inte provat att bygga något i den nya miljön men i helgen skall det bli en liten första sittning. Såväl på bottenvåningen som på 1:a våningen. Målet är att där införskaffa lite mer sittvänliga möbler än den kökssoffa som står där nu tillsammans med några fällstolar. Risken är dock att om dessa blir för bekväma att fåtöljrallandet blir en svårartad vana. I synnerhet som det också skall stå ett kylskåp välfyllt med allehanda drycker med olika maltkaraktär. TV:n är bannlyst. Möjligtvis en AGA-transistor kan komma över tröskeln. Böcker finns att läsa och jag kan intyga att kökssoffan är alldeles utmärkt att ta sig en "gubbakvart" på så den får nog stå kvar tills vidare.
Bild
bottenvåningen med verkstad och material- och verktygsförråd
Bild
1:a våningen med biblioteket och lite sittmöbler. Och anläggningen förstås. Plötsligt blev det väldigt gott om plats!
Bild
Till sist en nytagen bild med Ebbetorp i somrigt solsken, en tid som inte är så långt borta. Tills dess önskar jag er alla en Glad Påsk!
/Göran T
Att tänka fritt är stort.
Att tänka om är större.
Tage Danielsson

Användarens profilbild
P Falk
Inlägg: 2894
Blev medlem: 20 apr 2012, 10:56
Ort: Gråbo

Re: Smått och gott från VWJ

Inlägg av P Falk »

Detsamma till dig, Göran!
Tycker din ombyggnation ser väldigt trevlig ut och ordning och struktur breder ut sig. Hoppas du får tid till lite modellerande under helgen. [JC_doubleup.gif]
/Peter
---------------------------------------
Medlem i MRW. http://www.mrw1.se

MickeC
Inlägg: 318
Blev medlem: 30 dec 2011, 23:12

Re: Smått och gott från VWJ

Inlägg av MickeC »

Tack det samma Göran!

Härlig miljö för hobby är det minsta man kan säga.
//Micke C
VMJF - FREMO
Hökerum som N-RE
Crawford Valley i americaN

S Johansson
Inlägg: 1310
Blev medlem: 30 jan 2012, 18:05

Re: Smått och gott från VWJ

Inlägg av S Johansson »

Göran T skrev:Böcker finns att läsa och jag kan intyga att kökssoffan är alldeles utmärkt att ta sig en "gubbakvart" på så den får nog stå kvar tills vidare.
Bild
bottenvåningen med verkstad och material- och verktygsförråd
Bild
1:a våningen med biblioteket och lite sittmöbler. Och anläggningen förstås. Plötsligt blev det väldigt gott om plats!
Bild
Till sist en nytagen bild med Ebbetorp i somrigt solsken, en tid som inte är så långt borta. Tills dess önskar jag er alla en Glad Påsk!
/Göran T
Glad Påsk, Göran och övriga!

Instämmer i lovorden! Det är ett riktigt kulturhus, som du skapat med modelljärnväg, böcker och kökssoffa. Den senare möbelns bekvämlighet är varje gubbe väl medveten om. Till det goda hör dock att den motverkar allmän försoffning i modellbyggandet och är därtill en praktisk förvarningsmöbel från anno dazumal.

PS: Fin bild som vanligt!

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Smått och gott från VWJ

Inlägg av Johan Molin »

Ja, det var riktigt nöjsamt att se bilderna från "arbets-, tänkar- och hyggar-rum" också! Inspirerande även det! Glad Påsk Göran!

Sture Bylén

Re: Smått och gott från VWJ

Inlägg av Sture Bylén »

Fantastiskt trevligt! [JC_doubleup.gif]
En illustration till begreppet "var sak har sin tid". Vila, intellektuell laddning och konsthantverk. ;)
Glad Påsk på dig själv!

Svenne

Re: Smått och gott från VWJ

Inlägg av Svenne »

Mycket trevliga bilder. [JC_doubleup.gif] Och Glad Påsk, Göran !

thorpe
Inlägg: 2393
Blev medlem: 28 dec 2011, 22:11

Re: Smått och gott från VWJ

Inlägg av thorpe »

Instämmer. Glad Påsk!

Göran T
Inlägg: 508
Blev medlem: 01 okt 2012, 11:36

Re: Smått och gott från VWJ

Inlägg av Göran T »

Under några intensiva påskdagar har VWJ:s nya verkstad invigts och testats. Resultatet visade sig vara till alla inblandades belåtenhet och såväl form och funktion visade sig hålla måttet. Hur kan en verkstadsmiljö testas bättre än av kreativa och bygghungriga modellspacklare?
Mitt eget testbygge blev den sedan den 6-7 år tillbaka påbörjade modellen av Karlsborgs station (visad tidigare i tråden). Här följer några bilder som visar resultatet av en viss progressiv verksamhet under helgen.
Bild
Stationshuset från spårsidan med skärmtaket. Någon plattform av egentlig storlek fanns inte i Karlsborg, ej heller plattformstak av Törebodatyp. Taket grundmålat med Tamiyas primer.Jo, skorstenarna är murade, men plåtklädda. I bakgrunden Peter Nelander.
Bild
Gaveln som vetter åt norr. Notera de små krumelurerna på fönsterfodren, ett etsuppdrag utfört av SV&LV, Skultorps Vagn & Lokverkstad.
Bild
Huset åt gatsidan. Här är bottenvåningens fönsterfoder mer arbetade med profilerade under och överstycken. Foder och dekorationerna runt varje fönster består av 8 delar.
/Göran T
Att tänka fritt är stort.
Att tänka om är större.
Tage Danielsson

MickeC
Inlägg: 318
Blev medlem: 30 dec 2011, 23:12

Re: Smått och gott från VWJ

Inlägg av MickeC »

Mycket snyggt bygge Göran!

(Och trevligt att få det bekräftat att det inte bara är jag som har långtidsprojekt ;) )
//Micke C
VMJF - FREMO
Hökerum som N-RE
Crawford Valley i americaN

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Smått och gott från VWJ

Inlägg av Johan Molin »

Instämmer! Det ser dessutom ut att vara ett riktigt roligt bygge. Vi väntar förstås spänt och nyfiket på fortsättningen!

Göran T
Inlägg: 508
Blev medlem: 01 okt 2012, 11:36

Re: Smått och gott från VWJ

Inlägg av Göran T »

Karlsborgs stationshus är ett roligt bygge Johan men kåken har sett annorlunda ut i tidernas begynnelse. Jag kommer att bygga huset så som det såg ut på 1950-talet då det fortfarande satt spröjsade fönster även på 1:vån. Dessa byttes 1963 i samband med en invändig ombyggnad av huset.
Men tittar man på gamla foton (det finns en på nätet med ett ånglok litt W framför stationen) så ser man en helt annan byggnad och med en makalös snickarglädje (det var ju reservhuvudstaden gu´bevars´). Den byggnaden har jag medvetet låtit bli med motiveringen att såååå roligt ska vi inte ha ;)
Här är kåken grundmålad och småningom så skall jag spruta huset i den gröna nyans det hade innan den blev pizzeria. Stationen avbemannades 1993.

Bild
Bild

Apropå oavslutade projekt Micke C så har jag flera stycken. Här är ett som jag tog fram i väntan på att färgen skall torka ordentligt på stationshuset. Det är den gamla brandstationen från Skara med ett litet speciellt tak för att vara placerad i den inre delarna av Skaraborg. De är nämligen skiffer på taket, en inte helt vanlig takbeläggning häromkring; åk till Bergslagen och se skillnaden, där kryllar det av dem.
Skiffertak åstadkoms bäst med att skära svart papper helt enkelt. Jag skär fyra papper åt gången så det går ganska snabbt och det blir så där lagom osymmetriskt. Just så som ett prefabricerat plasttak aldrig blir. De är ofta för snygga och allt för regelbundna.

Bild
Bild
Slut för idag!
/Göran T
Att tänka fritt är stort.
Att tänka om är större.
Tage Danielsson

Användarens profilbild
Svante Andersson
Inlägg: 1179
Blev medlem: 01 jan 2012, 23:05

Re: Smått och gott från VWJ

Inlägg av Svante Andersson »

Göran T skrev:Karlsborgs stationshus är ett roligt bygge Johan men kåken har sett annorlunda ut i tidernas begynnelse. Jag kommer att bygga huset så som det såg ut på 1950-talet då det fortfarande satt spröjsade fönster även på 1:vån. Dessa byttes 1963 i samband med en invändig ombyggnad av huset.
Men tittar man på gamla foton (det finns en på nätet med ett ånglok litt W framför stationen) så ser man en helt annan byggnad och med en makalös snickarglädje (det var ju reservhuvudstaden gu´bevars´). Den byggnaden har jag medvetet låtit bli med motiveringen att såååå roligt ska vi inte ha ;)
/Göran T

Ja, den ombyggnaden var avancerad... man sparade en del i mitten.
Tror du att "skräpet" på varderera sidan av stationshuset på den här bilden från 1940 eller -42 kommer från ombyggnationen?
http://www.samlingsportalen.se/getitem- ... _KDAA04001

SA
Vila i tid... så blir risken att du behöver "VILA I FRID" betydligt mindre!

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Smått och gott från VWJ

Inlägg av Johan Molin »

Skiffertaket blir hur fint som helst! Första beskrivningen av hur man gör på samma sätt som du som jag fick hugg på var Gil Freitag i en av de allra första filmerna i serien "Great Model Railroads". Fast han gjorde "bara" fyrkantiga skifferplattor - om än väldigt duktig på det, precis som du tycks vara. Jag använde det som tak till en modell av Herrestads kyrka, en modell som det är fullkomligt omöjligt att få plats med på min nutida MHJ -FVÖJ - anläggning, och då torde det ändå vara en av de minsta stenkyrkorna i landet!

Göran T
Inlägg: 508
Blev medlem: 01 okt 2012, 11:36

Re: Smått och gott från VWJ

Inlägg av Göran T »

Svante Andersson skrev:Ja, den ombyggnaden var avancerad... man sparade en del i mitten.
Tror du att "skräpet" på varderera sidan av stationshuset på den här bilden från 1940 eller -42 kommer från ombyggnationen?
http://www.samlingsportalen.se/getitem- ... _KDAA04001
Förmodligen Svante. Norr om stationen ligger ansenliga mängder rivningsmaterial och det var också i den änden man rev mest. Efter den stora förändringen på 1940-talet har huset byggts om ett antal gånger men då mest interiört. På den aktuella bilden på Samlingsportalen så är det inga fönster på gaveln närmast fotografen. Dessa kom till senare.
Johan Molin skrev:Skiffertaket blir hur fint som helst! Första beskrivningen av hur man gör på samma sätt som du som jag fick hugg på var Gil Freitag i en av de allra första filmerna i serien "Great Model Railroads". Fast han gjorde "bara" fyrkantiga skifferplattor - om än väldigt duktig på det, precis som du tycks vara. Jag använde det som tak till en modell av Herrestads kyrka, en modell som det är fullkomligt omöjligt att få plats med på min nutida MHJ -FVÖJ - anläggning, och då torde det ändå vara en av de minsta stenkyrkorna i landet!
Tack Johan, metoden är ganska enkel och hyfsat snabb: fyra papper skärs i taget och efter det att "skifferplattorna" fått sin form så skärs remsor av dem och limmas direkt på taket. Jag har sett en del britter göra på detta vis men som sagt, väldigt ofta är det raka "shingles", även om det förekommer sådana med avfasade hörn som på brandstationen i Skara.
Idag ska Karlsborgs station få lite färg och bli vackert grön.
/Göran T
Att tänka fritt är stort.
Att tänka om är större.
Tage Danielsson

Göran T
Inlägg: 508
Blev medlem: 01 okt 2012, 11:36

Re: Smått och gott från VWJ

Inlägg av Göran T »

Har jobbat lite mer med taket på stationshuset idag. Nämligen de delar som inte syns vid första anblicken och som definitivt inte märks en meter från modellen. Men med dagens kameror och vidvinkeloptik så blir en sådan detalj som takstolsavslutningar väldigt synliga och finns de inte där så ser det lite tomt ut. Jag kunde valt att bygga in takfoten i en låda men tycker att profilerade avslut på takstolarna är en rolig detalj.
Bild
Bild

Taket fick sig därefter en blåsning med färgsprutan och jag tycker att jag fick till den grå-gröna nyans jag vill ha. Återstår att blanda ytterligare två gröna nyanser med en ljusare till fasader och en mörkare till listverk.
Bild

Göran T
Att tänka fritt är stort.
Att tänka om är större.
Tage Danielsson

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Smått och gott från VWJ

Inlägg av Johan Molin »

Oj så fint Göran! Det är något visst, det där med detaljer som inte syns! 8-)

Användarens profilbild
Koster
Inlägg: 333
Blev medlem: 28 dec 2011, 22:15
Ort: Partille

Re: Smått och gott från VWJ

Inlägg av Koster »

Det blir hur fint som helst. [JC_doubleup.gif]

Göran T
Inlägg: 508
Blev medlem: 01 okt 2012, 11:36

Re: Smått och gott från VWJ

Inlägg av Göran T »

Två nyanser av grönt. Småningom skall det bli en tredje på listverk, foder och dörrar. Som referens bredvid står bekvämlighetsinrättningen från Örebro Södra, målad så som Karlsborgs stationshus är tänkt att slutligen se ut. Båda husen skall samplanteras i Rödesund.
Bild
/Göran T
Att tänka fritt är stort.
Att tänka om är större.
Tage Danielsson

PeO
Inlägg: 3061
Blev medlem: 14 jul 2012, 22:02

Re: Smått och gott från VWJ

Inlägg av PeO »

Afträdet blir smöget, säkert också väl utnyttjat i Rödesunds allt livligare miljö . Gaveln på stationshuset ser ut som en gubbe som gapar av förvåning över resultatet. Jag ser fram mot det färdiga resultatet.
Din metod att göra tassar är helt rätt. Jag försökte etsa liknande till klossar under fönsterfoder i 4-6 lager, men gav upp och skrapade en liknande remsa i plast och körde genom choppern.
Senast redigerad av PeO den 09 apr 2015, 11:27, redigerad totalt 1 gånger.

MickeC
Inlägg: 318
Blev medlem: 30 dec 2011, 23:12

Re: Smått och gott från VWJ

Inlägg av MickeC »

Snyggt blir det :) !
//Micke C
VMJF - FREMO
Hökerum som N-RE
Crawford Valley i americaN

Göran T
Inlägg: 508
Blev medlem: 01 okt 2012, 11:36

Re: Smått och gott från VWJ

Inlägg av Göran T »

Jag knaprar vidare så sakteliga på stationshuset i Rödesund/Karlsborg.
Nästan alla fönster är dragna - 45 stycken (!) - ett drygt jobb, men när de sitter på plats glömmer man snabbt de timmar av lösningsmedelsbaserad koncentration med dragsiftet i hand och tungan i rätt mun. Nu börjar det likna något jag sett förut!
Bild

Fram till 1963 satt det på övre våningen spröjsade fönster. Färgen har på några av fönstren flutit ut och det har inte blivit den raka linje jag vill ha. Detta går dock att rätta till med en linjal och en skalpell och försiktigt skrapa rent för att åstadkomma en rak kant. Fönstren monteras från baksidan dikt an mot fönsterfodret. Detta sticker alltså ut några tiondelar över fasadlivet och stoppar på så vis fönstret från att ramla ut. Jag sätter fast fönstren med Crystal Clear för då gör det inte så mycket om det skulle komma lite på glaset. Det blir helt genomskinligt när det torkar.
Bild

/Göran T
Att tänka fritt är stort.
Att tänka om är större.
Tage Danielsson

Användarens profilbild
Koster
Inlägg: 333
Blev medlem: 28 dec 2011, 22:15
Ort: Partille

Re: Smått och gott från VWJ

Inlägg av Koster »

Det här blir som vanligt bra och med din film på youtube kan vi andra lära oss hur du gör. [JC_doubleup.gif]

Göran T
Inlägg: 508
Blev medlem: 01 okt 2012, 11:36

Re: Smått och gott från VWJ

Inlägg av Göran T »

Fönstermonteringen går långsamt vidare på stationshuset. Nu är i alla fall en sida så gott som klar. Återstår gör några dörrar.
Bild
/Göran T
Att tänka fritt är stort.
Att tänka om är större.
Tage Danielsson

Göran T
Inlägg: 508
Blev medlem: 01 okt 2012, 11:36

Re: Smått och gott från VWJ

Inlägg av Göran T »

Lite annat att syssla med medan jag pustar ut från Karlsborgs stationshus.
Den gamla brandstationen i Skara med sitt särpräglade skiffertak är ytterligare en kåk som håller på att förfärdigas för att småningom ingå i den planerade stadsmiljön i Rödesund.
Bild
/Göran T
Att tänka fritt är stort.
Att tänka om är större.
Tage Danielsson

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Smått och gott från VWJ

Inlägg av Johan Molin »

Har inte hunnit kommentera tidigare, men det var väl ett otroligt pampigt stationshus! Och ändå är det väl inte särskilt stort som sådant betraktat i verkligheten. Husmodeller i skala 1:87 tenderar ju att bli mycket större än man tror. Ska bli spännande att se stationen i sin rätta miljö så småningom! [JC_doubleup.gif] [JC_doubleup.gif] [JC_doubleup.gif]

Göran T
Inlägg: 508
Blev medlem: 01 okt 2012, 11:36

Re: Smått och gott från VWJ

Inlägg av Göran T »

Johan Molin skrev:Har inte hunnit kommentera tidigare, men det var väl ett otroligt pampigt stationshus! Och ändå är det väl inte särskilt stort som sådant betraktat i verkligheten. Husmodeller i skala 1:87 tenderar ju att bli mycket större än man tror. Ska bli spännande att se stationen i sin rätta miljö så småningom! [JC_doubleup.gif] [JC_doubleup.gif] [JC_doubleup.gif]
Tack Johan!
Jo, det blir några bastanta kåkar runt stationsområdet. Stationshuset mäter 29 cm i längd och 12 cm i bredd och strax bredvid kommer posthuset (också förebild från Karlsborg) med måtten 20 x 15 cm, ett något högre hus i 2 ½ plan. Ytterligare en tredje kåk med lite volym skall ingår i kvarteret och det är järnvägshotellet. Förebilden till detta är ett bostadshus från Tidaholm men som mycket väl kan tas för ett järnvägshotell med sin pampiga glasveranda.
/Göran T
Att tänka fritt är stort.
Att tänka om är större.
Tage Danielsson

Göran T
Inlägg: 508
Blev medlem: 01 okt 2012, 11:36

Re: Smått och gott från VWJ

Inlägg av Göran T »

Har haft en tids frånvaro från byggbordet då det blev ett välbehövligt men sedan länge planerat avbrott 10 dagar i maj som tillbringades i Somerset, bland kanaler, pråmar, järnvägar (GWR), slitna men välmående byar i ett bedövande vackert landskap. Här följer några bilder som kanske avslöjar något om min passion för de brittiska öarna.
Bild
Tåg från Bristol Temple Meads ankommer Bradford-on-Avon
Bild
The Bridge Tea Rooms i Bradford. Ett fantastiskt ställe med anor från 1500-talet där man kan avnjuta en förstklassig Afternoon Tea.
Bild
En liten del av linjen som en gång tillhörde den legendarisk förvaltningen Great Western Railway och en av de fyra stora som blev kvar efter "The Pregrouping" 1923.
Bild
Ställverket i Blue Anchor på West Somerset Railway. Inte en enda transistor eller diod i den här kåken.
Bild
Tåg från Maidenhead rullar in på stationen i Blue Anchor. Observera lokbiträdet som håller ut ringen med nyckeln som lämnas till "The Signalman" och som bekräftar att linjen som just lämnats av tåget är klar. Tågklareraren på stationen lämnar samtidigt nyckeln till lokbiträdet som då får ett kvitto på att linjen är klar för vidare färd från Blue Anchor till nästa station. Denna typ av tåganmälan införde pga av för många olyckor med muntlig tåganmälan av den typ som vi har haft och på vissa delar fortfarande har i Sverige.
Bild
Den anglofila delen av mitt modellbyggarhjärta klappar alltid lite fortare när jag ser sådan här hus.
Bild
Kennet & Avon Canal. Även denna del frestar att bygga i dioramaform. Eller åtminstone föreviga i en akvarell. Foto får duga så länge.
Bild
Jag avslutar fotosvepet från England med en bild som avslöjar ett annat av mina intressen, nämligen fåglar. Den vackert blåskimrande Kungsfiskaren poserade för mig i ca 15 sekunder innan han var borta.
Att tänka fritt är stort.
Att tänka om är större.
Tage Danielsson

PeO
Inlägg: 3061
Blev medlem: 14 jul 2012, 22:02

Re: Smått och gott från VWJ

Inlägg av PeO »

Man anar att du noga studerat "Cottage modelling for Pendon"

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Smått och gott från VWJ

Inlägg av Johan Molin »

Ett omistligt verk för husbyggaren!
Till Görans bilders fördel ska dock nämnas att de är i färg — det lyser ju tyvärr med sin frånvaro i boken ...

Tack för synnerligen inspirerande bilder, Göran!

Användarens profilbild
ollef
Inlägg: 885
Blev medlem: 28 dec 2011, 22:09
Ort: Skultuna
Kontakt:

Re: Smått och gott från VWJ

Inlägg av ollef »

Den här gången var det din tur att sätta mina anglofila nerver i vibration, med dina inspirerande bilder på "the real thing".

With best regards // OlleF
Olle Frykmo - Kör i skala N - En mellansvensk modelljärnväg
med starka kopplingar till Frykmo Modellbyggeri/Frykmodell

Användarens profilbild
1956
Inlägg: 6065
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:13
Ort: Brantevik

Re: Smått och gott från VWJ

Inlägg av 1956 »

Det är något visst med good old Blighty [JC_doubleup.gif]

Göran T
Inlägg: 508
Blev medlem: 01 okt 2012, 11:36

Re: Smått och gott från VWJ

Inlägg av Göran T »

Tack ska ni ha!
Jodå Chris Piltons bok har studerats ett antal gånger jämte annan brittisk litteratur i ämnet så endera dan (eller året) så kommer jag nog att skava på ett litet brittiskt diorama. Bradford-on-Avon är en synnerligen liten trevlig station med den klassiska gångbron över spåren och med alla de typiska GWR-detaljerna kvar. En riktig godbit! Men jag skulle gärna vilja få fatt i en ritning men den får jag nog söka på något brittiskt forum. Lite bilder på stationen kommer vad det lider.
Och på stationshuset i Rödesund, icke att förglömma. Just nu tillverkas stuprör, trist jobb men nödvändigt och ger huset några extra detaljer att fästa blicken på. Därefter följer ett antal fönsterbleck ( :o ), gardiner och blommor i fönstren på övre planet. Tja, därefter är det inte så mycket mer än att faktiskt plantera huset där det skall stå.
/Göran T
Att tänka fritt är stort.
Att tänka om är större.
Tage Danielsson

Torbjörn Holmberg
Inlägg: 21
Blev medlem: 05 sep 2013, 21:13

Re: Smått och gott från VWJ

Inlägg av Torbjörn Holmberg »

Fin fina England men nog är kungsfiskaren läckrast.

Tobbe

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Smått och gott från VWJ

Inlägg av Johan Molin »

Helt fantastisk bild! Göran, hur lyckades du få den att sitta stilla så du kunde fånga den i motljus? ;)

Göran T
Inlägg: 508
Blev medlem: 01 okt 2012, 11:36

Re: Smått och gott från VWJ

Inlägg av Göran T »

Bild
Håller med Tobbe, Kungsfiskaren är en väldigt vacker fågel så därför visar jag en bild till. Till Johan vill jag visa att den satt stilla även i medljus. Men som sagt, det hela var över på 15 sekunder. Som tur var hade jag teleobjektivet redan monterat och alla värden var hyfsat rätt inställda på kameran. Ibland måste man ha lite tur också.

Bild
En annan liten krabat som inte är särskilt skygg av sig är fågeln som av britterna kallas "Robin", en närmast mytisk liten fågel och med en underbar stark och silverklingande sång. Den jämte Gärdsmygen är oerhört vanlig och dessa två småttingar hörs lite överallt. Rödhaken visar sig också väldigt gärna. Det tackar jag särskilt för.

Innan jag spårar ur fullständigt i min egen tråd så måste jag väl ta den tillbaks till det den handlar om: Järnväg!
Således kommer här några bilder av det utlovade stationshuset i Bradford-on-Avon. Sedan får det vara bra med bilder från öriket i väster på ett tag. I alla fall från mig. Och i den här tråden.
Bild
Bild
Bild
Bild
Håll med om att det är läckra detaljer på huset. Kolla bara in skorstenarna! Solklara 10-poängare!

/Göran T
Att tänka fritt är stort.
Att tänka om är större.
Tage Danielsson

Användarens profilbild
Traveller
Inlägg: 453
Blev medlem: 17 sep 2013, 14:41
Ort: Oslo
Kontakt:

Re: Smått och gott från VWJ

Inlägg av Traveller »

Göran T skrev: bilder av det utlovade stationshuset i Bradford-on-Avon
Bild
Håll med om att det är läckra detaljer på huset. Kolla bara in skorstenarna! Solklara 10-poängare!
Du tok vel med deg hjem et av disse byggesettene fra Metcalfe? :)
Bild
Mvh Peder
Det finnes to typer strøm: Rød og gul
Brun er jord
Blå er ikke en egen type strøm, men kan forekomme mellom gul og brun

https://www.flickr.com/photos/figen62/albums

Göran T
Inlägg: 508
Blev medlem: 01 okt 2012, 11:36

Re: Smått och gott från VWJ

Inlägg av Göran T »

Nämen, titta där! Där har vi ju stationshuset i Bradford-on-Avon. Ganska snyggt är det också. Scratchbyggare som jag är vill jag nog ändå bygga själv men fönstren skulle ju kunna gå att använda och en del andra detaljer som konsolerna. Huset går ju att använda som ritningsunderlag. Skalan blir givetvis 00, detta för att ev. framtida rullande materiel skall passa. Tack för tipset Peder! [JC_doubleup.gif]
Dags att beställa!
/Göran T
Att tänka fritt är stort.
Att tänka om är större.
Tage Danielsson

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Smått och gott från VWJ

Inlägg av Johan Molin »

Det tycks vara senaste flugan på Mötesspåret; att kombinera en fantastisk modelljärnväg med klassiskt svenskt stuk med en pendang i form av en brittisk utbyggnad! Och jag som hade fullt sjå med att planera för "fippelbangårdar" föreställande Mjölby och Vadstena. Nu tvingas jag fundera på Watlington och Talyllyn istället ... :?
Undrar hur Sture och Rikard ska reda ut motsvarande krav?

Sture Bylén

Re: Smått och gott från VWJ

Inlägg av Sture Bylén »

Johan Molin skrev:Undrar hur Sture och Rikard ska reda ut motsvarande krav?
Vad gäller Morshyttan så utgår jag ifrån att Mölle-Mats i vanlig ordning hittar på någonting.... :D

Mölle-Mats
Inlägg: 7838
Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
Ort: Mölle

Re: Smått och gott från VWJ

Inlägg av Mölle-Mats »

Sture Bylén skrev:
Johan Molin skrev:Undrar hur Sture och Rikard ska reda ut motsvarande krav?
Vad gäller Morshyttan så utgår jag ifrån att Mölle-Mats i vanlig ordning hittar på någonting.... :D
Mmmmm, nu äntligen får jag fritt spelrum för min kreativitet!!! 8-)

De brittiska öarna hyser ju åtskilliga härliga miljöer med gamla fina byggnader (för att inte tala om alla vackra ånglok i regnbågens alla färger, ja t o m deras diesellok är ju uthärdliga med avrundade former och lackering i t ex British Racing Green. Inga fula fyrkantiga smutsbruna ellok där inte!!! :mrgreen: ) - och tänk vilka möjligheter ett modellbygge av en sådan miljö skulle erbjuda i form av anledning att gödsla hela anrättningen med massor av modeller av Jaguarer och diverse andra intressanta brittiska sportvagnar (ja, en och annan Land Rover skulle nog också kunna beredas plats)!!! [JC_doubleup.gif]

Så vad väntar du på Sture - den motsatta väggen i stationshuset, som ju hittills är obebyggd i modellsammanhang, borde väl enkelt kunna utvecklas till Morquay med det beryktade pensionatet Fall(ing)ty TwoWalls" i den angränsande byn Rossdon eller nåt ... :mrgreen:

Några inspirerande bilder kanske kan bidra till att trigga igång denna utmärkta idé till vidareutveckling (tyvärr inga på spårbunden trafik, vid mina besök på Ön så har väl fokus legat på gummihjulsförsedda vägfordon)!?!
Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

En närbild på skylten på mitt "stamlokus" vid Themsens strand i Staines
Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild
Also sprach der Matserschmitt!

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Smått och gott från VWJ

Inlägg av Johan Molin »

Milde himmel! Du får ursäkta, Göran, det var inte min mening att öppna en Pandoras ask! :shock: (Fast liiite ditt eget fel var det också ...)

Göran T
Inlägg: 508
Blev medlem: 01 okt 2012, 11:36

Re: Smått och gott från VWJ

Inlägg av Göran T »

Johan Molin skrev:Milde himmel! Du får ursäkta, Göran, det var inte min mening att öppna en Pandoras ask! :shock: (Fast liiite ditt eget fel var det också ...)
Hur ska jag kunna klandra någon: Det var ju jag själv som började (som du så finstilt påpekade). ;) Aktiviteten och bildvisningen avslöjar att det bor en liten kubbförsedd gentleman i många av oss. Blev själv biten av det brittiska modellerandet någon gång under sent 1970.tal när jag först läste Iain Rice´s artikel om Thatchers Inlet och Treggarick (går delvis i repris nu i "The Review"). Även Dave Rowe´s 009-anläggning "Milkwood" gjorde intryck. Hela anläggningen är byggd efter att ha inspirerats av en radiopjäs skriven av Dylan Thomas. Det poetiska stycket som heter "Under Milkwood" utspelar sig i en liten walesisk by och den har även gjorts som animerad film med en makalös uppläsning av Richard Burton.
Visst finns det mycket från England för oss modellbyggare att inspireras av.
/Göran T
Att tänka fritt är stort.
Att tänka om är större.
Tage Danielsson

Sture Bylén

Re: Smått och gott från VWJ

Inlägg av Sture Bylén »

...och nu ska jag gå och lägga mig och läsa Bengt Liljegrens biografi om Winston Churchill. Det bor som sagt en liten limey i många av oss.

Användarens profilbild
Traveller
Inlägg: 453
Blev medlem: 17 sep 2013, 14:41
Ort: Oslo
Kontakt:

Re: Smått och gott från VWJ

Inlägg av Traveller »

Göran T skrev:Nämen, titta där! Där har vi ju stationshuset i Bradford-on-Avon. /.../ Dags att beställa!
/Göran T
Her er link til en side jeg har funnet med historien bak stasjonen Bradford-on-Avon og tegninger, kart, etc:

http://www.freshford.com/bradford_trains1.htm

Mvh Peder
Det finnes to typer strøm: Rød og gul
Brun er jord
Blå er ikke en egen type strøm, men kan forekomme mellom gul og brun

https://www.flickr.com/photos/figen62/albums

Göran T
Inlägg: 508
Blev medlem: 01 okt 2012, 11:36

Re: Smått och gott från VWJ

Inlägg av Göran T »

Traveller skrev:Her er link til en side jeg har funnet med historien bak stasjonen Bradford-on-Avon og tegninger, kart, etc:
http://www.freshford.com/bradford_trains1.htm
Mvh Peder
Tack för länken Peder. fantastiskt snygga ritningar!
Göran T
Att tänka fritt är stort.
Att tänka om är större.
Tage Danielsson

Skriv svar

Återgå till "Min Anläggning"