Toppbilden, visa:    


Smått och gott från VWJ

Sture Bylén

Re: Smått och gott från VWJ

Inlägg av Sture Bylén »

Göran T skrev:för att veta hur mycket plats jag kommer att behöva görs samtliga bottenplattor i kartong och placeras ut på ett stort målarpapper i skala 1:1 av den befintliga ytan.
Ett mycket trevligt moment i ett anläggningsbygge!

Väldigt intressant att läsa om en välbyggd och välplanerad anläggning. [JC_doubleup.gif] Och att den är fantastisk även irl har jag ju haft glädjen att konstatera under 2016.

Gott nytt år på dig själv!

Användarens profilbild
FredrikÅ
Inlägg: 950
Blev medlem: 09 mar 2013, 22:40

Re: Smått och gott från VWJ

Inlägg av FredrikÅ »

Hej Göran,
Jag måste ju säga att ditt modellerande håller fantastisk klass.
Gott nytt år och förhoppningsvis många bilder framöver [JC_doubleup.gif]
/Fredrik

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19963
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Smått och gott från VWJ

Inlägg av Johan Molin »

Underbart! Och jag zoomar förstås direkt in på den fina hamnen ...
Lite avis på den långa kaj du har till ditt förfogande! Nästan som Munkbrohamnen i Jönköping var! [JC_doubleup.gif] [JC_doubleup.gif] [JC_doubleup.gif]

Göran T
Inlägg: 508
Blev medlem: 01 okt 2012, 11:36

Re: Smått och gott från VWJ

Inlägg av Göran T »

Hej pojkar.
Det är bra länge sedan någon uppdatering skedde kring livet och verksamheten i och kring VWJ:s trafikområde men nu är det dags. Flera forumkamrater ligger i startgroparna för att avsluta/bygga om/bygga till sina anläggningar. Magnus Eriksson tar åter upp byggande av den egna hemmabanan Bradley & Scotsdale efter att ha arbetat professionellt vid "Kungariket i Miniatyr" under en tid. Sture Bylén har tröttnat på Triathlon (efter för många punkteringar måhända?) och på Mölle-Mats kritiska granskning av hans "färdiga" anläggning och beslutat sig för att gå över "till andra sidan" för att bygga "färdigt" på riktigt.
I somras var vi hemma hos PeO Helgesson och hälsade på och såg att det hänt mycket sedan jag var där senast för ca 5 år sedan.
Detta är bara tre exempel där jag kan konstatera att det byggs lite här och var.
På VWJ har det gått lite långsamt fram (vilket det alltid gör) och det mesta av arbetet som skett på banan har varit i form av landskapsbyggande vid Snärtan. Nu börjar dock väldigt mycket av detta kännas klart och både landskapsyggandet och stadsplanerandet närmare sig nu Rödesund med en förfärande hastighet. Flera stadskåkar är på gång och ritningar finns redan till de flesta hus som skall ingå i detaljplanen för stadsbebyggelsen.
Att sticka ut hakan likt Hr Bylén och utlova ett datum då banan skall vara "färdig" vill jag inte göra men jag vill, genom att utlova lite flitigare uppdateringar på detta forum passa på att "binda lite ris åt egen rygg" som förhoppningsvis gör att jag ökar tempot något och kan presentera en någorlunda färdig stadsmiljö inom något år.
Mitt mål är dock precis samma som Stures: att presentera en färdig anläggning. Men dock inte med ett fastställt datum för invigning men så mycket kan jag ju avslöja, den 29 juni 2019 kommer jag att ha minnet.

/Göran T
Att tänka fritt är stort.
Att tänka om är större.
Tage Danielsson

Sture Bylén

Re: Smått och gott från VWJ

Inlägg av Sture Bylén »

Instämmer, Göran! Det är kul när det tar fart i byggandet ute på anläggningarna. Forum-inspiration när den är som bäst.
Det känns väl kanske som att fejjan har tagit över lite på forumens bekostnad, men fejjan är ju tyvärr väldigt flyktig. Ska man kunna se en kontinuitet i ett anläggningsbygge så tycker jag att en forumtråd är helt överlägsen. Ska bli kul att se VWJ:s utveckling lite oftare här. [JC_doubleup.gif]
Göran T skrev:Att sticka ut hakan likt Hr Bylén och utlova ett datum då banan skall vara "färdig" vill jag inte göra
Fegis!! :mrgreen: ;)

PeO
Inlägg: 3061
Blev medlem: 14 jul 2012, 22:02

Re: Smått och gott från VWJ

Inlägg av PeO »

Ett tag sedan jag såg din anläggning också nu, men lite bilder har ju synts lite då och då. Min egen hände inte mycket på under tre års tid, en viss bättring började i sommar och jag hoppas på fortsatt bättring, men datum för färdig, nej då är jag hellre feg. (Sture har ju dessutom lite mindre hus än vi)
Jag ser fram mot att se lite mer från Ebbetorp- Rödesund.

Göran T
Inlägg: 508
Blev medlem: 01 okt 2012, 11:36

Re: Smått och gott från VWJ

Inlägg av Göran T »

En bild som visar hur igenvuxet det blivit den sista tiden. Inget är statiskt här förutom de ansenliga mängderna av gräs som marken bearbetats med. Lite öppningar skall dock skapas i skogen då stationen knappast syns längre. Inte heller dansbanan. Men från den lär höras en del i alla fall. I synnerhet om lördagskvällarna då "lymmeltågen" var välfyllda med lika välfyllda unga män "från plogen tagna".
Snärtan sept 2017.jpg
Att tänka fritt är stort.
Att tänka om är större.
Tage Danielsson

Användarens profilbild
1956
Inlägg: 6065
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:13
Ort: Brantevik

Re: Smått och gott från VWJ

Inlägg av 1956 »

Snyggt Göran, bättre än så här blir det inte! [JC_doubleup.gif]

Göran T
Inlägg: 508
Blev medlem: 01 okt 2012, 11:36

Re: Smått och gott från VWJ

Inlägg av Göran T »

1956 skrev:Snyggt Göran, bättre än så här blir det inte! [JC_doubleup.gif]
Tack Rickard!
Det kanske låter förmätet och aningen stöddigt men lite bättre vill jag nog att det skall bli. Det där med "färdig" har ju dryftats här och var på forumet och allting är ju relativt men innan jag anser mig färdig så skall det pillas mera på detaljnivå. En sådan här bild avslöjar ju inte så mycket när det gäller just detaljer men jag vill ju även kunna krypa nära med kameran och inte bara visa flygbilder över VWJ.
30-centimetersperspektivet från den gamle tandteknikern sitter i fortfarande fast det var 15 år sedan jag lade Adamstången och vaxkniven på hyllan.
/Göran T
Att tänka fritt är stort.
Att tänka om är större.
Tage Danielsson

Användarens profilbild
1956
Inlägg: 6065
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:13
Ort: Brantevik

Re: Smått och gott från V

Inlägg av 1956 »

För min del är det nu 30 år sen jag lade vaxkniven på hyllan och istället kom att syssla med välmående personal.

Nu är företaget sålt och efter många månaders våndor börjar det kännas lite befriande att slippa att ha ansvaret för 40-50 anställda.

Göran T
Inlägg: 508
Blev medlem: 01 okt 2012, 11:36

Re: Smått och gott från V

Inlägg av Göran T »

1956 skrev:För min del är det nu 30 år sen jag lade vaxkniven på hyllan och istället kom att syssla med välmående personal.
Nu är företaget sålt och efter många månaders våndor börjar det kännas lite befriande att slippa att ha ansvaret för 40-50 anställda.
Nu är det bara att se till att Preiserpersonalen på MMJ mår väl. Det tror jag de gör i en sådan fin miljö.
/Göran T
Att tänka fritt är stort.
Att tänka om är större.
Tage Danielsson

Göran T
Inlägg: 508
Blev medlem: 01 okt 2012, 11:36

Re: Smått och gott från VWJ

Inlägg av Göran T »

Dags för en uppdatering av VWJ-tråden igen. Trafikchefen tillhör ju fortfarande de "ofria" som måste ägna sig åt hobbyn på helger och kvällar. När det inte är föräldramöten eller barnbarn som skall lekas med (än så länge är de inte så stora att jag kan stoppa lödkolven i händerna på dem men jag jobbar på det). Stadsplanering pågår som sagt i Rödesund och eftersom stan ligger så avsides och utom räckhåll så måste bygget planläggas ganska noga. Jag behöver veta ganska exakt vilka kåkar jag skall bygga (vilket jag vet), var de skall stå och framförallt hur de skall stå. Jag bygger ju inte efter någon speciell topografisk exakthet men vill ändå att stadsmiljön skall kännas trovärdig.
Nåväl, det man märker är ju att man har mycket mindre plats än man tror - en obehaglig överraskning för många i MJ-världen tror jag. Jag är absolut inget undantag och inser att flera kåkar som jag vill bygga kommer att få bli kulisser eller halvkulisser närmast bakgrunden. Kvarteren skall byggas som moduler och förses med minimagneter som kommer att hålla kvarteren på plats.
IMG_4931.jpg
Rödesund - I begynnelsen var blott intet. Utrymmet synes lika oändligt som Atlanten
IMG_4932.jpg
Här är samma yta överförd till målarpapp....
IMG_4936.jpg
...och här står det lite kåkar och plötligt känns utrymmet litet. Konsumbutiken skall ju få plats, Bussgaraget, Brandstation, Sagabiografen samt ett ganska stort antal egnahemsbebyggelse med uthus. det kommer att bli tätbefolkat. Huset längst bort är en mock-up av Järnvägshotellet i Rödesund. Förebilden står i Tidaholm och kallas Amerikahuset. I den kåken tog undertecknad sina första egna stapplande steg som Tandtekniker 1975, året innan det bar iväg till Stockholm och Statens Tandteknikerskola.
/Göran T
Att tänka fritt är stort.
Att tänka om är större.
Tage Danielsson

S Johansson
Inlägg: 1310
Blev medlem: 30 jan 2012, 18:05

Re: Smått och gott från VWJ

Inlägg av S Johansson »

Göran T skrev: Nåväl, det man märker är ju att man har mycket mindre plats än man tror - en obehaglig överraskning för många i MJ-världen tror jag. Jag är absolut inget undantag och inser att flera kåkar som jag vill bygga kommer att få bli kulisser eller halvkulisser närmast bakgrunden. Kvarteren skall byggas som moduler och förses med minimagneter som kommer att hålla kvarteren på plats.

/Göran T
Du har kommit långt, Göran Det ser mycket fint ut! Roligt att du delar med dig av dina tankegångar.

Visst har jag önskat mer utrymme till min modelljärnväg också, men risken hade då varit att banan kanske hade fått stå halvfärdig alldeles för länge. Att bygga MJ är ständigt kompromisser och för min del har det varit en hel del genvägar och fusk.

Jag antar, att du bygger husen skalenligt, men gator, trädgårdar och en del andra ytor får väl minskas ned. Jag var nyligen i Hjo och lade märke till hur smala gatorna var i den äldre bebyggelsen.

Kanske får du lägga dig på mage på golvet eller åtminstone krypa ned på alla fyra för att få rätt perspektiv och fundera över var du kan "fuska så att det inte märks". Det senare är ju tillåtet, enligt en viss forumbroder. /SJ

Göran T
Inlägg: 508
Blev medlem: 01 okt 2012, 11:36

Re: Smått och gott från VWJ

Inlägg av Göran T »

S Johansson skrev: Du har kommit långt, Göran Det ser mycket fint ut! Roligt att du delar med dig av dina tankegångar.
Tack Stig. Delad glädje är dubbel glädje. Och jag vet ju hur mycket kunskaper det finns på detta forum så feedback under resans gång uppskattas.
S Johansson skrev:Visst har jag önskat mer utrymme till min modelljärnväg också, men risken hade då varit att banan kanske hade fått stå halvfärdig alldeles för länge. Att bygga MJ är ständigt kompromisser och för min del har det varit en hel del genvägar och fusk.
Jag har ju valt att bygga min anläggning i etapper och en station i taget. Ebbetorp har ju varit presentabel och hyfsat färdig ganska länge. Rödesund har ju varit väldigt ofärdig under lång tid men det gäller ju att ha lite is i magen och samtidigt hålla drömmen vid liv: Jag vet vad jag vill se men kanske inte riktigt hur vägen dit ser ut. Det är det som jag laborerar med just nu.
S Johansson skrev:Jag antar, att du bygger husen skalenligt, men gator, trädgårdar och en del andra ytor får väl minskas ned. Jag var nyligen i Hjo och lade märke till hur smala gatorna var i den äldre bebyggelsen..
Krympning av tomter kommer att bli nödvändigt men det är ju helt i linje med den rådande tidsandan vars ledord är förtätning. T o m min hemstad Falköping håller på att begåvas med höghus alldeles i anslutning till det som kallas "Gamla stan". Några höghus blir det dock inte i Rödesund.
S Johansson skrev:Kanske får du lägga dig på mage på golvet eller åtminstone krypa ned på alla fyra för att få rätt perspektiv och fundera över var du kan "fuska så att det inte märks". Det senare är ju tillåtet, enligt en viss forumbroder.
"För när som Storfuskarn talar om..." Visst vet jag hur jag genar i kurvorna Stig men än så länge bygger jag även baksidor på mina kåkar. Denna inställning kanske kommer att omprövas småningom.
/Göran T
Att tänka fritt är stort.
Att tänka om är större.
Tage Danielsson

Sture Bylén

Re: Smått och gott från VWJ

Inlägg av Sture Bylén »

Göran T skrev:inser att flera kåkar som jag vill bygga kommer att få bli kulisser eller halvkulisser närmast bakgrunden.
Göran T skrev:än så länge bygger jag även baksidor på mina kåkar.
Hmmm.... :? Baksidor på kulisserna???
Göran T skrev:Denna inställning kanske kommer att omprövas småningom.
Känns som att det redan är på gång :D ;)

Göran T
Inlägg: 508
Blev medlem: 01 okt 2012, 11:36

Re: Smått och gott från VWJ

Inlägg av Göran T »

Sture Bylén skrev: Hmmm.... :? Baksidor på kulisserna???
Haha. Nu tog du mig på bar gärning Sture. Baksidan(!) med att publicera sig i detta forum är att det finns alldeles för många uppmärksamma läsare som hittar de Freudianska felsägningarna. Och givetvis hittar baksidornas okrönte mästare något som tenderar att göra även mig till en aspirant på titeln. Vi får se hur den matchen slutar... :-BS
/GT
Att tänka fritt är stort.
Att tänka om är större.
Tage Danielsson

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19963
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Smått och gott från VWJ

Inlägg av Johan Molin »

I jakt på bildinspiration hittade jag denna bild "från kanalmynningen vid Karlsborg".
HELGE.jpg
Lastångaren är HELGE, tillhörigt just Ångfartygs AB Helge, ett av ursprungsrederierna till den s k Samseglingen.
Fraktade från slutet av 1920-talet mycket massaved till Olshammar, och sedan från Askersund till Lilla Edet.
Halva kriget låg hon (! det är bara bogserbåtar som är "han"!) upplagd i Askersund, från vars hamn det finns ett känt vykort i form av ett flygfoto.

Gissningsvis är kortet 1930-tal. MEN vad är det för järnvägsvehikel vi ser på bilden??? :-CO

Just det, jag glömde ju det. Byggd 1890. Kom inte igång igen ordentligt efter kriget. Såld till Borgå i Finland 1947 efter att ha länsats på ångmaskin och utrustning, troligen skrotad samma år som jag föddes, således 1955.

Göran T
Inlägg: 508
Blev medlem: 01 okt 2012, 11:36

Re: Smått och gott från VWJ

Inlägg av Göran T »

Helge var ju en väldigt läcker ångare. Har du spantruta på den? Järnvägsfordonet som står i bakgrunden vållar lite bryderier. Det ser ut som en treaxlig godsfinka???
/Göran T
Att tänka fritt är stort.
Att tänka om är större.
Tage Danielsson

Göran T
Inlägg: 508
Blev medlem: 01 okt 2012, 11:36

Re: Smått och gott från VWJ

Inlägg av Göran T »

Ett snapshot från igår med några fler fejk-hus (inte news) på plats. Nu syns det ungefär var Järnvägsgatan kommer att gå.
Än en gång tack för inspirationsbilden från Karlsborg Johan men en tid framöver lär inte så många fartyg rulla från stapelbädden vid Vestra Wetterns Varv AB. Förtätad stämning råder i Rödesund och småningom skall bebyggelsen lyftas någon meter upp för att provplaceras där den småningom skall permanentas.
IMG_3417.jpg
/Göran T
Att tänka fritt är stort.
Att tänka om är större.
Tage Danielsson

Sture Bylén

Re: Smått och gott från VWJ

Inlägg av Sture Bylén »

Ungefär hur lång är den sektion du visar upp, Göran?

Göran T
Inlägg: 508
Blev medlem: 01 okt 2012, 11:36

Re: Smått och gott från VWJ

Inlägg av Göran T »

Sture Bylén skrev:Ungefär hur lång är den sektion du visar upp, Göran?
Jag har faktiskt inte mätt den så noga Sture men tippar på c:a 230 cm. Kollar måttet ikväll. Det är märkligt med bilder, ju mer jag studerar den och försöker sätta orden "tät småstadsbebyggelse" så inser jag att jag ändå kommer att få plats med en hel del kåkar ytterligare. Men som sagt, tillhörande uthus och trädgårdar bygger en hel del yta också.
/Göran
Att tänka fritt är stort.
Att tänka om är större.
Tage Danielsson

Sture Bylén

Re: Smått och gott från VWJ

Inlägg av Sture Bylén »

Göran T skrev:ju mer jag studerar den och försöker sätta orden "tät småstadsbebyggelse" så inser jag att jag ändå kommer att få plats med en hel del kåkar ytterligare.
Jag tror jag förstår vad du menar. Jag tycker mig ha upptäckt att "verkligheten överträffar dikten" ibland vid modellbygge. Vad jag menar är att även verklighetens kåkar ofta ligger tätare än man tror om man verkligen börjar se efter. Här finns med andra ord centimetrar att tjäna för oss trångbodda modellbyggare. (Se bara Johan Molins Hästholmen - en härligt gyttrig trängsel som känns mycket trovärdig.)

Göran T
Inlägg: 508
Blev medlem: 01 okt 2012, 11:36

Re: Smått och gott från VWJ

Inlägg av Göran T »

Nu har jag mätt Sture. Den raka sidan mot bakgrunden är 220 cm och den krökta sidan som går jäms med spår 1 i Rödesund är 250 cm.
Johans anläggning är ett gott exempel på en tät anläggning. Stig Johanssons betraktelser från Hjo med smala gator är också något att notera. Dessutom vet jag hur nära kåkarna ligger varandra i Hjo. De skaver liksom mot varandra, så visst går det att komprimera även modellvärlden.
/Göran T
Att tänka fritt är stort.
Att tänka om är större.
Tage Danielsson

Sture Bylén

Re: Smått och gott från VWJ

Inlägg av Sture Bylén »

Göran T skrev:Nu har jag mätt Sture. Den raka sidan mot bakgrunden är 220 cm och den krökta sidan som går jäms med spår 1 i Rödesund är 250 cm.
Tack för det, Göran! Ungefär lika stort som det område jag själv håller på att jobba med för tillfället, alltså.

Göran T
Inlägg: 508
Blev medlem: 01 okt 2012, 11:36

Re: Smått och gott från VWJ

Inlägg av Göran T »

Byggboomen fortsätter!
Igår skars väggarna ut till Konsumbutiken i Rödesund. Idag är det Caltexmacken som håller på att skäras till. Det blir en liten behändig kiosk med drag av Zenbuddhistiskt tempel. Förebilden stod en gång i Hjo alldeles i anslutning till järnvägsstationen.
IMG_3458.jpg
/Göran T
Att tänka fritt är stort.
Att tänka om är större.
Tage Danielsson

Användarens profilbild
Koster
Inlägg: 333
Blev medlem: 28 dec 2011, 22:15
Ort: Partille

Re: Smått och gott från VWJ

Inlägg av Koster »

Här händer det mycket.
Charmig kiosk du snickrar på [JC_doubleup.gif]

Göran T
Inlägg: 508
Blev medlem: 01 okt 2012, 11:36

Re: Smått och gott från VWJ

Inlägg av Göran T »

Mackbygget avancerar vidare. Taket på plats idag. Nu återstår ett antal lister på fasden och plåtfalsar å taket innan det är dags att grundmåla bygget. Frågan är: Hur var en Caltexmack målad på 1950-talet? Vit och grön har jag sett och det kanske är det troligaste?
IMG_3483.jpg
IMG_3484.jpg
/Göran T
Att tänka fritt är stort.
Att tänka om är större.
Tage Danielsson

Göran T
Inlägg: 508
Blev medlem: 01 okt 2012, 11:36

Re: Smått och gott från VWJ

Inlägg av Göran T »

Allt nog och medan stadsplanering pågår i Rödesund rullar tågen på VWJ. Således en trafikbild från Snärtan. Det är en fördel att i alla fall ha vissa delar av banan hyfsat färdiga så man kan krypa in i hobbyrummet och bara leka lite.
Snärtan.jpg
Göran T
Att tänka fritt är stort.
Att tänka om är större.
Tage Danielsson

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19963
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Smått och gott från VWJ

Inlägg av Johan Molin »

Diggabelt som vanligt ... [JC_doubleup.gif] [JC_doubleup.gif] [JC_doubleup.gif]
Helge var ju en väldigt läcker ångare. Har du spantruta på den?
Nej. Kan bara konstatera att alla kanalpesar såg ungefär likadana ut i skrovet. Slusslängden begränsade ju fartygslängderna (i modern tid fanns det en motorlastare som man var tvungen att lägga på skrodden i slussen för att hon skulle komma igenom, säkert det längsta fartyg som kunnat passera Göta Kanal utan att man först sågade av fören (hrmpff! :-Dia :-Dia :-Dia ).

Bredden var också ungefär densamma mht kanalens bredd och möjligheten att möta andra farkoster i kanalen.
Skrovmässig var de i övrigt väldigt fyrkantiga, helt enkelt för att inom dessa gränssättande dimensioner kunna lasta så mycket som möjligt.

Så mitt tips är att har man spantruta på en äkta kanalpese så kan man vara rätt säker på att de övriga i praktiken såg likadana ut!

Göran T
Inlägg: 508
Blev medlem: 01 okt 2012, 11:36

Re: Smått och gott från VWJ

Inlägg av Göran T »

Efter att ha varit på resande fot ett tag med besök i både Stockholm, Paris och Ljungby (!) så har jag nu åter krupit in i verkstadens lugna vrå och byggt färdigt CALTEX-stationen. Eftersom den har så mycket fönster så funderar jag på att inreda den och även montera några små lampor. Macken, liksom övriga kåkar i Rödesund kommer att monteras som egna små moduler som går att avlägsna vid behov.
IMG_3666.JPG
/Göran T
Att tänka fritt är stort.
Att tänka om är större.
Tage Danielsson

S Johansson
Inlägg: 1310
Blev medlem: 30 jan 2012, 18:05

Re: Smått och gott från VWJ

Inlägg av S Johansson »

Snygg liten byggnad för en bensintapp! Kunde passa även vid en spårvagnshållplats. En sådan finns kvar vid Hinsholmen på Långedragslinjen.

Användarens profilbild
ford1929
Inlägg: 3891
Blev medlem: 24 aug 2014, 15:36
Ort: Luleå

Re: Smått och gott från VWJ

Inlägg av ford1929 »

Göran T skrev:Efter att ha varit på resande fot ett tag med besök i både Stockholm, Paris och Ljungby (!) så har jag nu åter krupit in i verkstadens lugna vrå och byggt färdigt CALTEX-stationen. Eftersom den har så mycket fönster så funderar jag på att inreda den och även montera några små lampor. Macken, liksom övriga kåkar i Rödesund kommer att monteras som egna små moduler som går att avlägsna vid behov.
IMG_3666.JPG
/Göran T

små lysdioder skulle nog göra "susen" .....i övrigt mycket kul byggnad :-T
Roger(Forden)

Göran T
Inlägg: 508
Blev medlem: 01 okt 2012, 11:36

Re: Smått och gott från VWJ

Inlägg av Göran T »

S Johansson skrev:Snygg liten byggnad för en bensintapp! Kunde passa även vid en spårvagnshållplats. En sådan finns kvar vid Hinsholmen på Långedragslinjen.
Ja den här passar in lite varstans Stig. Men håll med om att det förr i tiden var lite stil på även de enklaste av byggnader.
ford1929 skrev:små lysdioder skulle nog göra "susen" .....i övrigt mycket kul byggnad :-T
Jag har mycket små lampor Roger och det får nog bli två sådana invändigt.
/Göran T
Att tänka fritt är stort.
Att tänka om är större.
Tage Danielsson

Göran T
Inlägg: 508
Blev medlem: 01 okt 2012, 11:36

Re: Smått och gott från VWJ

Inlägg av Göran T »

Ett bildexempel på en MACK från förr. Bilden hittad på en Hjulmarknad i Blå Hallen - även den från förr (Ahhh, såna tider...). Notera den enhetliga och estetiskt tilltalande utformningen av staketet. Tyvärr har jag inget ursprung eller årtal på bilden men pumparna är ju av relativt gammal modell. Någon som har ett förslag?
IMG_3683.JPG
/Göran T
Att tänka fritt är stort.
Att tänka om är större.
Tage Danielsson

Användarens profilbild
ford1929
Inlägg: 3891
Blev medlem: 24 aug 2014, 15:36
Ort: Luleå

Re: Smått och gott från VWJ

Inlägg av ford1929 »

slutet 40..början på 50 talet är min gissning
Roger(Forden)

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19963
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Smått och gott från VWJ

Inlägg av Johan Molin »

Byggnadsstilen är 1920-tal, då bensinstationerna hade modellen "grekiskt tempel". Flera bilder på just Texacomackar med detta utseende finns och även många andra (Ludvika, Haparanda, Norra Bantorget i Stockholm bl a). "Sittande hunden" tycks vara ganska exakt samtida med Stockholmsutställningen 1930 och funkisens genombrott.

Men var specifikt detta är? Tja ...

När bilden är tagen? Tidigaste 1920-tal tror jag.

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19963
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Smått och gott från VWJ

Inlägg av Johan Molin »

Vid en snabb genomgång av DigitaltMuseums bilder på Texaco.stationer ter sig den mest sannolika macken i Kållered i Göteborg.

Bild

Denna bild dock från 1984 med "moderna" neonskyltar mm, så den är uppenbarligen kraftigt ombyggd. Om det nu är den ...

Göran T
Inlägg: 508
Blev medlem: 01 okt 2012, 11:36

Re: Smått och gott från VWJ

Inlägg av Göran T »

Macken lämnar vi för ett tag för att fortsätta med ett för länge sedan påbörjat bygge. Materialet är styrén och förebilden till modellen är en Konsumbutik från Tidaholm. Den invigdes 1922 och bilden är hämtad ur boken Arbetarrörelsen i Tidaholm. Ritningen är från 1950-talet då butiken byggdes om till "Snabbköp". Notera den snärtiga neonskylten i skrivstil. På VWJ-banan finns redan en ICA-handlare i Ebbetorp så det är inte mer än rätt att Kooperationen får en butik också. Dock inte på samma ort.
Konsum 6.jpg
Konsum 5.jpg
Konsum 4.jpg
Konsum 2.jpg
Konsum 1.jpg
/Göran T
Att tänka fritt är stort.
Att tänka om är större.
Tage Danielsson

Göran T
Inlägg: 508
Blev medlem: 01 okt 2012, 11:36

Re: Smått och gott från VWJ

Inlägg av Göran T »

ford1929 skrev:slutet 40..början på 50 talet är min gissning
Johan Molin skrev:När bilden är tagen? Tidigaste 1920-tal tror jag.
Pumpen är ju en VICI och den kom 1927 och macken med tillhörande omgivnings ser ju väldigt ny och städad ut så jag tippar på runt c:a 1930.
/Göran T
Att tänka fritt är stort.
Att tänka om är större.
Tage Danielsson

Användarens profilbild
ford1929
Inlägg: 3891
Blev medlem: 24 aug 2014, 15:36
Ort: Luleå

Re: Smått och gott från VWJ

Inlägg av ford1929 »

Göran T skrev:
ford1929 skrev:slutet 40..början på 50 talet är min gissning
Johan Molin skrev:När bilden är tagen? Tidigaste 1920-tal tror jag.
Pumpen är ju en VICI och den kom 1927 och macken med tillhörande omgivnings ser ju väldigt ny och städad ut så jag tippar på runt c:a 1930.
/Göran T
Johan var nog inne på rätt spår...med hunden
Roger(Forden)

Användarens profilbild
H0n3
Inlägg: 2749
Blev medlem: 28 dec 2011, 22:04
Ort: Lindome
Kontakt:

Re: Smått och gott från VWJ

Inlägg av H0n3 »

Göran T skrev:Ett bildexempel på en MACK från förr. Bilden hittad på en Hjulmarknad i Blå Hallen - även den från förr (Ahhh, såna tider...). Notera den enhetliga och estetiskt tilltalande utformningen av staketet. Tyvärr har jag inget ursprung eller årtal på bilden men pumparna är ju av relativt gammal modell. Någon som har ett förslag?
IMG_3683.JPG
/Göran T
Den här bilden triggade ett minne av att ha sett precis en sådan här mack någon gång i Smalspårigt. Kan det vara Hjo?!?

Det var i alla fall en artikel kring bilden (eller en likadan) där det också fanns en "kartbild" som visade placering och utrymme för macken i fråga.

Kanske var den jag såg märkt Shell eller IC men modellen var nog mycket vanlig vid tiden.

Mycket närmare än så här kan jag inte säga just nu.

/Peter
Bygger Slötorp-Dåseberga Järnväg (SDJ) i H0 och H0n3.
Styr med Intellibox 1 och DCC och så småningom med TC.
http://www.daaseberga.se/

http://www.smalsparigt.org/cgi-bin/phpB ... f=10&t=887

Göran T
Inlägg: 508
Blev medlem: 01 okt 2012, 11:36

Re: Smått och gott från VWJ

Inlägg av Göran T »

H0n3 skrev: Den här bilden triggade ett minne av att ha sett precis en sådan här mack någon gång i Smalspårigt. Kan det vara Hjo?!?
Det var i alla fall en artikel kring bilden (eller en likadan) där det också fanns en "kartbild" som visade placering och utrymme för macken i fråga.
Kanske var den jag såg märkt Shell eller IC men modellen var nog mycket vanlig vid tiden.
Mycket närmare än så här kan jag inte säga just nu.
Peter.
Ditt minne är det inget fel på. Det var i en av de första Smalspårigt som jag var redaktör för (från nr 66 t o m nr 100) och bilden är densamma som i denna tråd men frågan om var macken på bilden är/var belägen kvarstår. Kartskissen och ritningen som jag publicerade gällde dock CALTEX-förslaget i Hjo men den har inget med bilden att göra.
/Göran
Att tänka fritt är stort.
Att tänka om är större.
Tage Danielsson

Göran T
Inlägg: 508
Blev medlem: 01 okt 2012, 11:36

Re: Smått och gott från VWJ

Inlägg av Göran T »

Började igår "tälja" på ytterligare en liten kåk som kommer att placeras i "Hantverkskvarteren" i Rödesund. Förebilden är ett gårdshus ifrån Skövde och är som klippt och skuren för oss husmodellörer - den har nämligen 3 brandgavlar. Å andra sidan är det ett riktigt knepigt plåttak som kommer att bereda mig en stund av tankemöda och kanske svordomar. Men mycket hus per satsad timma blir det!
Skövdekåk.jpg
Ritning.jpg
/Göran T
Att tänka fritt är stort.
Att tänka om är större.
Tage Danielsson

Användarens profilbild
H0n3
Inlägg: 2749
Blev medlem: 28 dec 2011, 22:04
Ort: Lindome
Kontakt:

Re: Smått och gott från VWJ

Inlägg av H0n3 »

Göran T skrev:
H0n3 skrev: Den här bilden triggade ett minne av att ha sett precis en sådan här mack någon gång i Smalspårigt. Kan det vara Hjo?!?
Det var i alla fall en artikel kring bilden (eller en likadan) där det också fanns en "kartbild" som visade placering och utrymme för macken i fråga.
Kanske var den jag såg märkt Shell eller IC men modellen var nog mycket vanlig vid tiden.
Mycket närmare än så här kan jag inte säga just nu.
Peter.
Ditt minne är det inget fel på. Det var i en av de första Smalspårigt som jag var redaktör för (från nr 66 t o m nr 100) och bilden är densamma som i denna tråd men frågan om var macken på bilden är/var belägen kvarstår. Kartskissen och ritningen som jag publicerade gällde dock CALTEX-förslaget i Hjo men den har inget med bilden att göra.
/Göran
Aha, då är jag med.
Det som är svårt att bedöma från din bild på den riktigt gamla macken är hur vägarna går. Det skulle kunna vara den i Kållered, men staketet skymmer för mycket och de bilder jag sett är modernare.

Kålleredsmacken låg i en T-korsning mellan Gamla Riksvägen (1an) och Streteredsvägen. Riks-ettan gick i bildens vinkel bakom macken och Streteredsvägen är den vi ser framför macken. En korsning som varit rätt olycksförföljd då riks-ettan hade mycket trafik jmf m Streteredsvägen och baken i den senare gör korsningen lurig i vinterväglag eller regn.

Macken fanns kvar när jag flyttade till Lindome 1989 men revs redan 1991.

Mvh

/Peter
Bygger Slötorp-Dåseberga Järnväg (SDJ) i H0 och H0n3.
Styr med Intellibox 1 och DCC och så småningom med TC.
http://www.daaseberga.se/

http://www.smalsparigt.org/cgi-bin/phpB ... f=10&t=887

Sture Bylén

Re: Smått och gott från VWJ

Inlägg av Sture Bylén »

Göran T skrev:ett gårdshus ifrån Skövde och är som klippt och skuren för oss husmodellörer - den har nämligen 3 brandgavlar.
Underbart! ;)
Blir lite "suktande" när jag ser dina husbyggen, Göran. De är fjärran från den ramverks- och kabelverksamhet jag själv är mitt uppe i för närvarande. :(
Men tider skola komma... Fortsätter att dregla över dina alster så länge.

Göran T
Inlägg: 508
Blev medlem: 01 okt 2012, 11:36

Re: Smått och gott från VWJ

Inlägg av Göran T »

Sture Bylén skrev:Blir lite "suktande" när jag ser dina husbyggen, Göran. De är fjärran från den ramverks- och kabelverksamhet jag själv är mitt uppe i för närvarande. :( Men tider skola komma... Fortsätter att dregla över dina alster så länge.
Tack och lov är ju min ramverksperiod över för ganska länge sedan och jag kan ägna mig åt det som ligger mig allra varmast om hjärtat, nämligen hus- och miljörallandet. Parallellbygger just nu ett stort antal kåkar, stora som små, för att på detta sätt försöka effektivisera och optimera vissa moment. "Målgången" - vad det nu innebär i MJ-världen - hägrar, om än bara i form av ett delmål (= stadsmiljö i Rödesund).
Det är ju dock livsfarligt att sticka ut hakan och säga att man har en "färdig anläggning", eller hur Sture?
Ikväll begynner byggandet av ytterligare ett hus: Järnvägshotellet i Rödesund. Denna bastanta kåk kommer dock att byggas i North Eastern med en stomme av plywood.
/Göran T
Att tänka fritt är stort.
Att tänka om är större.
Tage Danielsson

Sture Bylén

Re: Smått och gott från VWJ

Inlägg av Sture Bylén »

Göran T skrev:Det är ju dock livsfarligt att sticka ut hakan och säga att man har en "färdig anläggning", eller hur Sture?
Definitionsfråga, kan man väl säga. 8-)
Göran T skrev:Målgången" - vad det nu innebär i MJ-världen - hägrar, om än bara i form av ett delmål (= stadsmiljö i Rödesund).
Bra definition! [JC_doubleup.gif]
Göran T skrev:Parallellbygger just nu ett stort antal kåkar,
Låter väldigt trevligt. Själv parallellekopplar jag en ny uppställningsbangård med gamla befintliga olikfärgade kablar från den gamla uppställningsbangården. Kortslutna partier avlöses i jämn ström(!) av partier med oförklarliga glappkontakter. Nackspärrsframkallande verksamhet. :( Den som ändå vore framme vid husbyggen....

Mölle-Mats
Inlägg: 7838
Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
Ort: Mölle

Re: Smått och gott från VWJ

Inlägg av Mölle-Mats »

Göran T skrev: "Målgången" - vad det nu innebär i MJ-världen - hägrar, om än bara i form av ett delmål ...
Så länge det inte är dalmål så är väl allt frid och fröjd!?! :mrgreen:
Göran T skrev: ... eller hur Sture?
:-JJ
Also sprach der Matserschmitt!

Användarens profilbild
FredrikÅ
Inlägg: 950
Blev medlem: 09 mar 2013, 22:40

Re: Smått och gott från VWJ

Inlägg av FredrikÅ »

Mycket trevligt att få följa ditt arbete.
Blir fantastiskt fint och jag njuter av dina bilder [JC_doubleup.gif]
/Fredrik

Göran T
Inlägg: 508
Blev medlem: 01 okt 2012, 11:36

Re: Smått och gott från VWJ

Inlägg av Göran T »

Sture Bylén skrev: Själv parallellekopplar jag en ny uppställningsbangård med gamla befintliga olikfärgade kablar från den gamla uppställningsbangården.
Olikfärgade kablar!!?? :=Koko Tell me about it! Jag har gjort samma misstag på min bana och jag är glad för att jag inte behöver in och rota för att bygga om eller bygga till något. Att flytta den är helt uteslutet just pga av detta med den mycket ologiska (och olikfärgade) kabeldragningen. Huuvva!
Sture Bylén skrev: Nackspärrsframkallande verksamhet. :( Den som ändå vore framme vid husbyggen....
Kan meddela att även husbygge ger en viss anspänning i nacke och axlar. Detta sagt även som en upplysning till dessa som ännu inte börjat bygga utan tänker sätta igång "när jag blir pensionär". Kan bara konstatera att det blir inte lättare. Det blir bara senare.
Fast å andra sidan, bättre sent än aldrig.
FredrikÅ skrev:Mycket trevligt att få följa ditt arbete.
Blir fantastiskt fint och jag njuter av dina bilder [JC_doubleup.gif]
/Fredrik
Tack Fredrik!
Mölle-Mats skrev:Så länge det inte är dalmål så är väl allt frid och fröjd!?! :mrgreen:
Jag är ju så oerhört tolerant Mats så t o m dalmål accepterar jag. :-BS
/Göran T
Att tänka fritt är stort.
Att tänka om är större.
Tage Danielsson

Skriv svar

Återgå till "Min Anläggning"