Toppbilden, visa:    


Smått och gott från VWJ

Göran T
Inlägg: 508
Blev medlem: 01 okt 2012, 11:36

Smått och gott från VWJ

Inlägg av Göran T »

Hej pojkar.
Jag har inte publicerat så mycket här och framtiden kanske blir fortsatt sparsmakad. Jag lägger ut lite bilder då och då på den egna facebooksidan http://www.facebook.com/vestrawettern och i gruppen som heter Modelljärnväg, i övrigt på smalspårsforumet någon gång då och då. Jag vet att några av er hänger på FB så har ni sett bilderna förut så hoppas jag ni har överseende med detta. Långt ifrån alla har dock Facebookkonto men vill kanske ändå se hur det går och vad som händer vid den lilla trafikförvaltningen Vestra Wetterns Järnväg?

Just nu pågår utlastning av tröskverk i Ebbetorp. Dessa är från Olléns Tröskmaskinfabrik i Flen men som pga av fulla orderböcker med svåra leveransproblem som följd tvingats lägga ut en del på andra tillverkare, däribland Ebbetorps Mek. AB.
Bild
Bild
/Göran T
Att tänka fritt är stort.
Att tänka om är större.
Tage Danielsson

S Johansson
Inlägg: 1310
Blev medlem: 30 jan 2012, 18:05

Re: Smått och gott från VWJ

Inlägg av S Johansson »

Bild
Imponerande leverans till lilla Ebbetorp! Dessa tröskverk användes på små gårdar in på 60/70-tal. Känner väl till dem hemifrån! Foto 1963.
Roligt att få se bilder från VWJ igen! /SJ

Användarens profilbild
GammelDansken
Inlägg: 619
Blev medlem: 05 sep 2013, 09:36
Ort: Fällfors

Re: Smått och gott från VWJ

Inlägg av GammelDansken »

[JC_doubleup.gif]

Fina bildar, försätt gärna.
Jag får väl ge med mig och skaffa detta Facebook :evil:

// John

Användarens profilbild
P Falk
Inlägg: 2894
Blev medlem: 20 apr 2012, 10:56
Ort: Gråbo

Re: Smått och gott från VWJ

Inlägg av P Falk »

Japp, har sett dom på Fejjan, men jag ser dem gäääärna igen... [JC_doubleup.gif]
Jättefina bilder! :D
---------------------------------------
Medlem i MRW. http://www.mrw1.se

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Smått och gott från VWJ

Inlägg av Johan Molin »

Nja, inte ens Görans fantastiska bilder kan tubba mig till att frångå mitt VVF-credo — men desto roligare att få en ny bild från Vestra Wettern att drägla över!

Lasse M
Inlägg: 201
Blev medlem: 31 dec 2011, 01:16

Re: Smått och gott från VWJ

Inlägg av Lasse M »

Johan Molin skrev:Nja, inte ens Görans fantastiska bilder kan tubba mig till att frångå mitt VVF-credo — men desto roligare att få en ny bild från Vestra Wettern att drägla över!
Men du behöver ju inte vara med i Facebook för att ta del av Görans Facebook sida om VWJ.

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Smått och gott från VWJ

Inlägg av Johan Molin »

Nej, jag upptäckte just det! Tack!

Användarens profilbild
H0n3
Inlägg: 2749
Blev medlem: 28 dec 2011, 22:04
Ort: Lindome
Kontakt:

Re: Smått och gott från VWJ

Inlägg av H0n3 »

Mycket trevligt att se - Mera!

Måste också passa på att gratulera till publiceringen i The Review som jag läste om på Smalspårsfrämjandets sidor! [JC_doubleup.gif] [JC_doubleup.gif] [JC_doubleup.gif]

Har definitivt lagt upp ett bokmärke till dina FB-sidor för VWJ måste följas.

Mvh

/Peter
Bygger Slötorp-Dåseberga Järnväg (SDJ) i H0 och H0n3.
Styr med Intellibox 1 och DCC och så småningom med TC.
http://www.daaseberga.se/

http://www.smalsparigt.org/cgi-bin/phpB ... f=10&t=887

Göran T
Inlägg: 508
Blev medlem: 01 okt 2012, 11:36

Re: Smått och gott från VWJ

Inlägg av Göran T »

Ja, se det där med att bli publicerad i ett engelskt mj-magasin med mj-profiler som Bob Barlow, Roy C Link och Tim Schackleton i redaktionen känns som ett rejält erkännande. I synnerhet som engelsmän kan vara ganska svårflirtade då det gäller något "utom-brittiskt". Att som svensk mj-byggare få sitt alster publicerat i Narrow Gauge & Industrial Railway Modelling Review är väl jämförbart med när en läkare får en artikel publicerad i The Lancet.
Gårdagskvällen var lite turbulent med telefonsamtal, sms, kommentarer och bravo-rop på Facebook och i mail och jag var inte riktigt mig själv igår. Stolt, glad och t o m lite mallig. Men visst är det kul att se sina grejor i tryck!

Bild

/Göran T
Att tänka fritt är stort.
Att tänka om är större.
Tage Danielsson

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Smått och gott från VWJ

Inlägg av Johan Molin »

Det är bara att buga inför en av våra verkliga mästare. Bravo!


Göran T
Inlägg: 508
Blev medlem: 01 okt 2012, 11:36

Re: Smått och gott från VWJ

Inlägg av Göran T »

Tack för all uppmärksamhet!
Hmm...Triumfmarschen ur Aida, inga dåliga grejer Johan, rent musikaliskt alltså. Till Giuseppe Verdis musikaliska nivå har jag långt men jag vet inte hur han var som mj-byggare. Förmodligen var han bra på det också?
Artikeln i "The Review" har gett mig ny energi och Bob Barlow har ju redan utlovat en fortsättning så jag skall försöka lägga ännu mer energi på hamnmiljön i Rödesund då det blir den som kommer att få en egen artikel till nästa gång. Båtar och hamnar intresserar givetvis britter, som de stora sjöfarare de en gång var och delvis fortfarande är.
Skrivandet på engelska har också fått spinoff-effekter på mitt författande på svenska och nyligen levererades en artikel till AoH:s MJ-bok som i år kommer att handla om lokstationer. I artikeln finns lite bilder och text som handlar om mitt eget förhållande till lokstationer och om mitt modellerande av lokstallen i Rödesund. En hel del bilder finns i artikeln och bl a förekommer denna:

Bild

SJ:s Z43 nr 270 i modernare målning var stationerad i Rödesund och ombesörjde växlingen i de fall då godstågen drogs av antingen Ha, Hg eller Du/Da. Rödesund hade bara kontaktledning över bangården varför det till hamnväxlingen behövdes dieslfordon. Här syns lokomotorn på väg till eller från växling, passera kolbryggan som i slutet av 1950-talet användes mycket sällan.
/Göran T
Att tänka fritt är stort.
Att tänka om är större.
Tage Danielsson

thorpe
Inlägg: 2393
Blev medlem: 28 dec 2011, 22:11

Re: Smått och gott från VWJ

Inlägg av thorpe »

Gratulerar till artikeln, verkligen roligt. och jag misstänker att fortsättningen blir lika positiv.

Göran T
Inlägg: 508
Blev medlem: 01 okt 2012, 11:36

Re: Smått och gott från VWJ

Inlägg av Göran T »

Det händer att jag passerar Karlsborg då och då och alldeles utanför den norra fästningsvallen på vägen mot Vanäs udde finns ett litet charmigt område med en blandning av byggnader med dels militär anknytning men också höggradigt civila skjul. Det är de sistnämnda som fångat mitt intresse och för några veckor sedan fotograferade jag dem och nu är det dags att börja bygga några stycken. Precis som den funktion de har i Karlsborg kommer de också att få i Rödesund. De kommer att placera i anslutning till hamnen där de tjänar som förråd för bl a yrkefiskarna i Vättern. Som synes på bilderna så är det inga märkvärdiga byggen, färgskalan enhetligt grön (men med viss nyansskillnad) och de är byggda lite efter principen att man-tager-vad-man-har. Jag tror det kan bli en trevlig miljö att skapa i modell. På måndag börjar sportlovet!
Bild
Bild
Bild
/Göran T
Att tänka fritt är stort.
Att tänka om är större.
Tage Danielsson

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Smått och gott från VWJ

Inlägg av Johan Molin »

Trevligt projekt, Göran! Du såg inte några av de berömda lakabusarna på plats också? De som hyddorna med kaminer som man ställde / ställer ut på isen för vinterns fiske av lake, den fisk vilken som bekant gett namn till sjöns engelska namn; Lake Vaettern ...

Göran T
Inlägg: 508
Blev medlem: 01 okt 2012, 11:36

Re: Smått och gott från VWJ

Inlägg av Göran T »

Johan Molin skrev:Trevligt projekt, Göran! Du såg inte några av de berömda lakabusarna på plats också? De som hyddorna med kaminer som man ställde / ställer ut på isen för vinterns fiske av lake, den fisk vilken som bekant gett namn till sjöns engelska namn; Lake Vaettern ...
Nej, det såg jag inga Johan, men jag visste nog inte att jag skulle leta efter några heller men ska titta noga nästa gång.
Att tänka fritt är stort.
Att tänka om är större.
Tage Danielsson


Göran T
Inlägg: 508
Blev medlem: 01 okt 2012, 11:36

Re: Smått och gott från VWJ

Inlägg av Göran T »

Jomenvisst har jag sett såna där Johan och även om jag inte såg någon i Karlsborg så ska det nog finnas en i Rödesund. Gärna med en sparkstötting bredvid, trots högsommar på banan. Minns att även Ljungbymålaren, Sven Ljungberg släpade ut en sådan där på isarna när han målade vintermotiv.
Tack för tipset, en Lakebusa får det bli.
Att tänka fritt är stort.
Att tänka om är större.
Tage Danielsson

Användarens profilbild
1956
Inlägg: 6065
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:13
Ort: Brantevik

Re: Smått och gott från VWJ

Inlägg av 1956 »

Stort grattis Göran till detta fina erkännande! [JC_doubleup.gif]

Sture Bylén

Re: Smått och gott från VWJ

Inlägg av Sture Bylén »

Grattis, Göran!
Jag förstår att du känner dig stolt att uppmärksammas på detta vis. Och du är ju även en av mina stora förebilder. Det smäller väl näääästan lika högt? ;) ;)

Användarens profilbild
Koster
Inlägg: 333
Blev medlem: 28 dec 2011, 22:15
Ort: Partille

Re: Smått och gott från VWJ

Inlägg av Koster »

Grattis till dig Göran. Det är roligt för dig och för våran hobby att du uppmärksammas med denna artikel. Jag var tvungen att ha ett eget exemplar av denna tidning så en beställning är gjord. [JC_doubleup.gif]
/ Tomas

Göran T
Inlägg: 508
Blev medlem: 01 okt 2012, 11:36

Re: Smått och gott från VWJ

Inlägg av Göran T »

1956 skrev:Stort grattis Göran till detta fina erkännande! [JC_doubleup.gif]
Tack Rikard! Din bana skulle definitivt platsa i någon av Greystars tidningar - kanske mer i http://www.greystarpublications.com/fsr/ - då MMJ varken är "Narrow Gauge" eller "Industrial".
Sture Bylén skrev:Grattis, Göran!
Jag förstår att du känner dig stolt att uppmärksammas på detta vis. Och du är ju även en av mina stora förebilder. Det smäller väl näääästan lika högt? ;) ;)
Absolut Sture! Det är alltid roligt att få höra att mina egna försök att förmedla en gången tid med hjälp av plast, träbitar, mässing, papp, lim och lödtenn kan inspirera andra att göra samma sak.
Koster skrev:Grattis till dig Göran. Det är roligt för dig och för våran hobby att du uppmärksammas med denna artikel. Jag var tvungen att ha ett eget exemplar av denna tidning så en beställning är gjord. [JC_doubleup.gif]
/ Tomas
Tack Tomas! Hör från "säkra läckor" inom vår förhållandevis lilla krets att även du är på väg att välja den smala vägen... ;). Lycka till med det!
/Göran T
Att tänka fritt är stort.
Att tänka om är större.
Tage Danielsson

Svenne

Re: Smått och gott från VWJ

Inlägg av Svenne »

Senkomna, men varma gratulationer till "upphöjelsen", Göran! Den omslagspositionen var ditt VWJ verkligen värt. [JC_doubleup.gif]

Göran T
Inlägg: 508
Blev medlem: 01 okt 2012, 11:36

Re: Smått och gott från VWJ

Inlägg av Göran T »

Svenne skrev:Senkomna, men varma gratulationer till "upphöjelsen", Göran! Den omslagspositionen var ditt VWJ verkligen värt. [JC_doubleup.gif]
Tack Svenne! Ditt Ljusnäs är också riktigt trevligt.
/Göran T
Att tänka fritt är stort.
Att tänka om är större.
Tage Danielsson

Användarens profilbild
jogra
Inlägg: 2524
Blev medlem: 29 dec 2011, 09:03

Re: Smått och gott från VWJ

Inlägg av jogra »

Jo, verkligen Göran, all heder till dig med dina verkligt eminenta byggen! [JC_doubleup.gif]
Kom ihåg att komma ihåg.

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Smått och gott från VWJ

Inlägg av Johan Molin »

Du övertygade mig bara genom min kännedom om din person och ditt modellbygger, Göran! Så nu har jag prenumerarat även på denna Mr Barlows tidskrift! Hemmet översvämmas av tidningar ... 8-)

Göran T
Inlägg: 508
Blev medlem: 01 okt 2012, 11:36

Re: Smått och gott från VWJ

Inlägg av Göran T »

jogra skrev:Jo, verkligen Göran, all heder till dig med dina verkligt eminenta byggen! [JC_doubleup.gif]
Tack för det sme´n! Följer dina lika eminenta byggen i smedjan med intresse.
Johan Molin skrev:Du övertygade mig bara genom min kännedom om din person och ditt modellbygger, Göran! Så nu har jag prenumerarat även på denna Mr Barlows tidskrift! Hemmet översvämmas av tidningar ... 8-)
Skall bli intressant att höra av du tycker om tidningen Johan. Jag har själv inte prenumererat ännu men har smygläst den i många år hos frikostiga byggarbröder. Nu trillar det ner friexemplar i brevlådan och det är ju trevligt. Vad gäller layout så är det väldigt snyggt gjort tycker jag och Bob Barlow är inte rädd för att dra upp bilderna så länge de håller för det. Mycket handlar dock om byggen i de större skalorna och där går ibland modellbyggandet över i ren ingenjörskonst där kunskaper i svarvning och fräsning är nödvändig för att rätt förstå artiklarna. Men i England står det väl en Myfordsvarv i varannan källare antar jag? Men byggena går ju att imponeras och njutas av även utan svarv och fräs.
/Göran T
Att tänka fritt är stort.
Att tänka om är större.
Tage Danielsson

Göran T
Inlägg: 508
Blev medlem: 01 okt 2012, 11:36

Re: Smått och gott från VWJ

Inlägg av Göran T »

Gårdagens sittning vid arbetsbänken gav följande resultat innan avbrott för middag. Idag fortsätter jag med att skära till väggar till ytterligare två små hus. Samt en Lakabusa. Men den kan knappast sortera under begreppet hus, eller hur Johan?

Bild
/Göran T
Att tänka fritt är stort.
Att tänka om är större.
Tage Danielsson

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Smått och gott från VWJ

Inlägg av Johan Molin »

Som hus betraktat får väl en lakabusa nästan kallas för ett "hemligt hus ..."

En fundering bara: Är de verkligen lika höga som sjöbodarna? Vättertrakterna är fulla av historier om folk som drivit iväg på isarna på olika sätt, så jag misstänker att man gjorde dem som rätt låga krypin,Men du bor ju närmare, så du har väl bättre koll än jag! ;)

Göran T
Inlägg: 508
Blev medlem: 01 okt 2012, 11:36

Re: Smått och gott från VWJ

Inlägg av Göran T »

Johan Molin skrev:En fundering bara: Är de verkligen lika höga som sjöbodarna? Vättertrakterna är fulla av historier om folk som drivit iväg på isarna på olika sätt, så jag misstänker att man gjorde dem som rätt låga krypin,Men du bor ju närmare, så du har väl bättre koll än jag! ;)
Nej lika höga som sjöbodarna kan de inte vara. Då kan de knappast baxa dem speciellt långt ut på isen. Det är nog som du säger ett väldigt litet krypin med plats för en sittande person, fiskedon och en ränsel fylld med värmande dryck (homeopatisk förtunning kanske ;)). Kaminen var nog av det minimala slaget. Min framlidne svärfar, född i Tornedalen och passionerad fritidsfiskare berättade om liknande som skjul som man släpade ut på Torne älv vintertid.
/Göran T
Att tänka fritt är stort.
Att tänka om är större.
Tage Danielsson

Göran T
Inlägg: 508
Blev medlem: 01 okt 2012, 11:36

Re: Smått och gott från VWJ

Inlägg av Göran T »

Bild
Lakabusa plastikardfärdig. Gustaf Grynning ser tveksam ut och grunnar lite över vad den där 5-2 dieten skulle ha för effekt på hans kropp?
Bild
Under eftermiddagen påbörjades ytterligare en kåk. Denna kommer att tjäna som hamncafé i Rödesund, Förebilden...
Bild
...är Sandstedts fd affär och står i Hökaberg mellan Stenstorp och Skultorp.
Bild
Tills sist, en bild från stickspåret där VWJ:s tjänstetåg oftast stod undanväxlat.
/Göran T
Senast redigerad av Göran T den 10 feb 2015, 10:30, redigerad totalt 1 gånger.
Att tänka fritt är stort.
Att tänka om är större.
Tage Danielsson

Arne Lindgren
Inlägg: 2017
Blev medlem: 28 dec 2011, 22:39
Ort: Bålsta

Re: Smått och gott från VWJ

Inlägg av Arne Lindgren »

Göran T skrev:Jomenvisst har jag sett såna där Johan och även om jag inte såg någon i Karlsborg så ska det nog finnas en i Rödesund. Gärna med en sparkstötting bredvid, trots högsommar på banan. Minns att även Ljungbymålaren, Sven Ljungberg släpade ut en sådan där på isarna när han målade vintermotiv.
Tack för tipset, en Lakebusa får det bli.
Det finns en i Abbonnerad också, av Kirunatyp, sk ark.
Det finns en rad såna små hus i Boden, utefter Bodträskets södra strand, användes som garage, tror jag.

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Smått och gott från VWJ

Inlägg av Johan Molin »

användes som garage
:shock: :shock: :shock:
Inte ens en Ape går väl att få in i en lakabusa?

Göran T
Inlägg: 508
Blev medlem: 01 okt 2012, 11:36

Re: Smått och gott från VWJ

Inlägg av Göran T »

Johan Molin skrev:
användes som garage
:shock: :shock: :shock:
Inte ens en Ape går väl att få in i en lakabusa?
Det är väl knappt en Lake går in? :shock:
/Göran
Att tänka fritt är stort.
Att tänka om är större.
Tage Danielsson

Arne Lindgren
Inlägg: 2017
Blev medlem: 28 dec 2011, 22:39
Ort: Bålsta

Re: Smått och gott från VWJ

Inlägg av Arne Lindgren »

Hehe... Inte ens som barn trångbodda jag skulle kalla en ark/laka för "hus". Jag menade sjöbodarna.

Göran T
Inlägg: 508
Blev medlem: 01 okt 2012, 11:36

Re: Smått och gott från VWJ

Inlägg av Göran T »

Arne Lindgren skrev:Hehe... Inte ens som barn trångbodda jag skulle kalla en ark/laka för "hus". Jag menade sjöbodarna.
Tänkte väl det Arne. Så små är väl inte norrbottningarna...

Inklämt mellan spåren ligger Juhlins Café strategiskt, samtidigt som det skymmer en del så passage med långa växeldrag ner till hamnen fick ske med stor försiktighet.
Byggnaden ser väldigt stor ut just nu där det ligger i skinande vit styrén. Av erfarenhet vet jag att modeller "krymper" när det kommer färg på dem. Plötsligt integreras de i miljön på ett naturligt sätt. Vet inte riktigt hur det går till men effekten är lika överraskande varje gång.
Bild
Bild
/Göran T
Senast redigerad av Göran T den 11 feb 2015, 20:02, redigerad totalt 1 gånger.
Att tänka fritt är stort.
Att tänka om är större.
Tage Danielsson

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Smått och gott från VWJ

Inlägg av Johan Molin »

I dag anlände tidningen! Mycket trevligt Göran, du är en mycket god ambassadör för våra engelska vänner! [JC_doubleup.gif] [JC_doubleup.gif] [JC_doubleup.gif]

Göran T
Inlägg: 508
Blev medlem: 01 okt 2012, 11:36

Re: Smått och gott från VWJ

Inlägg av Göran T »

Johan Molin skrev:I dag anlände tidningen! Mycket trevligt Göran, du är en mycket god ambassadör för våra engelska vänner! [JC_doubleup.gif] [JC_doubleup.gif] [JC_doubleup.gif]
Tack Johan!
***
Vändskivan i Rödesund har fått sig en omgång och det gamla "trädäcket" i plast fick gå hädan och ersattes med ett nytt i äkta trä.
Så här blev det:
Bild
Och nu lite rörliga bilder från VWJ!. Ty det har jag förstått att det ska vara här på Mötesspåret. Hoppas det funkar...
Först ut att snurra på skivan var SJ:s lokomotor litt Z43 nr 270.
View My Video
/Göran T
Att tänka fritt är stort.
Att tänka om är större.
Tage Danielsson

Göran T
Inlägg: 508
Blev medlem: 01 okt 2012, 11:36

Re: Smått och gott från VWJ

Inlägg av Göran T »

En bild från den prunkande stationsträdgården i Ebbetorp. Stinsen, Gustaf Bender och hustru Hulda var passionerade trädgårdsmänniskor och höll sig också med bin förstås. I bakgrunden står handlare Brissman för att möta dagens första kunder. Markisen är nervevad så dagen förväntas bli solig och varm.
Bild
Göran T
Senast redigerad av Göran T den 12 feb 2015, 21:47, redigerad totalt 1 gånger.
Att tänka fritt är stort.
Att tänka om är större.
Tage Danielsson

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Smått och gott från VWJ

Inlägg av Johan Molin »

Som alltid härlig miljö!

Jag undrar lite över busken i bakgrunden. Är det månntro en sådan här?



Vissa aspekter av Karl Gerhards diktande tycks (tyvärr) vara tidlösa.

"Vår stockholmska Tarzan
av morsan och farsan
fått bil, det är klart, det
för regnar det på hönan droppar det på kycklingen"

Brats är tydligen ingen ny företeelse, även fast ordet inte var uppfunnet på 30-talet ...

Göran T
Inlägg: 508
Blev medlem: 01 okt 2012, 11:36

Re: Smått och gott från VWJ

Inlägg av Göran T »

Visst är det ett försök att modellera gullregn (Laburnum) i hörnet hos handlar´n Johan. Så såg det även ut där en gång affären stod i Ranstad, stark norr om Stenstorp utmed G:a Skövdevägen. Karl-Gerhard var en gudabenådade författare och samhällskritiker som verkligen kunde konsten att balansera på en knivsegg om så behövdes. Subtilt och elegant.
/Göran
Att tänka fritt är stort.
Att tänka om är större.
Tage Danielsson

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Smått och gott från VWJ

Inlägg av Johan Molin »

Det är väl du som får malla dig över att jag kände igen vilken buske det var ( i mitt jobb får man inte vara buskablyg, men knallgul är en färg man sällan ser ...)!

Göran T
Inlägg: 508
Blev medlem: 01 okt 2012, 11:36

Re: Smått och gott från VWJ

Inlägg av Göran T »

Johan Molin skrev:Det är väl du som får malla dig över att jag kände igen vilken buske det var ( i mitt jobb får man inte vara buskablyg, men knallgul är en färg man sällan ser ...)!
Jag har varit mallig i en vecka nu Johan och det är i mesta laget. Men det är ju kul att även växter känns igen. Men fråga mig inte vad det är som växer i stationsträdgården bara... :?
/Göran
Att tänka fritt är stort.
Att tänka om är större.
Tage Danielsson

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Smått och gott från VWJ

Inlägg av Johan Molin »

Jag ska fråga min kära bonusdotter Emma som är utbildad landskapsingenjör. Känner inte hon igen växtligheten vandrar du på tunn is ... :mrgreen:

Göran T
Inlägg: 508
Blev medlem: 01 okt 2012, 11:36

Re: Smått och gott från VWJ

Inlägg av Göran T »

"Förtätning" är ju ordet för dagen. I synnerhet bland stadsplanerarna i Stockholm. Det pågår även förtätning vid hamnområdet i Rödesund. Dock av ett helt annat slag. Lite bodar och skjul för Vätterns yrkesfiskare. Småningom skall i närheten också anläggas kolonistugeområde. Mitt emellan spåren uppläts mark till järnvägsanställda och deras familjer.
Bild
/Göran T
Senast redigerad av Göran T den 14 feb 2015, 11:51, redigerad totalt 1 gånger.
Att tänka fritt är stort.
Att tänka om är större.
Tage Danielsson

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Smått och gott från VWJ

Inlägg av Johan Molin »

Inte visste jag att Rödesund ligger "down under"! :mrgreen:

Göran T
Inlägg: 508
Blev medlem: 01 okt 2012, 11:36

Re: Smått och gott från VWJ

Inlägg av Göran T »

Johan Molin skrev:Inte visste jag att Rödesund ligger "down under"! :mrgreen:
Touché M. Molin!
Det gör det inte heller. Det vara bara ett litet experiment för att se om någon öht skulle reagera på det jag publicerar.
/Göran T
Att tänka fritt är stort.
Att tänka om är större.
Tage Danielsson

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Smått och gott från VWJ

Inlägg av Johan Molin »

:shock: Tvivlar du på det ??? ;)

Göran T
Inlägg: 508
Blev medlem: 01 okt 2012, 11:36

Re: Smått och gott från VWJ

Inlägg av Göran T »

Johan Molin skrev::shock: Tvivlar du på det ??? ;)
Nej kanske inte Johan, drygt 100 visningar sedan igår kväll efter publiceringen av den senaste bilden talar sitt tydliga språk. Men varför denna "beröringsskräck"? Inga frågor, ingen dialog modellbyggare emellan? Ryggdunkningarna kan bli tröttsamma i längden, det är inte de jag är ute efter men någon liten positiv kommentar är uppskattad då och då, även av mig. Jag vet, det går inte att interagera med allt och alla men modelljärnvägsforumet Mötesspåret har jag alltid associerat med modelljärnvägsbygge men när man får mer uppmärksamhet för att man bygger BRIO-järnväg så blir jag lite fundersam.
Kanske tar jag det här på för stort allvar?
/Göran T
Att tänka fritt är stort.
Att tänka om är större.
Tage Danielsson

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Smått och gott från VWJ

Inlägg av Johan Molin »

Jag vet vad du menar. Sedan är intressena flaxande och flyktiga på ett forum, så är det ju bara. Det är ju kanske inte alltid så lätt att kommentera allting heller, och det finns nog en liiiten återhållsamhet av rädsla att det ska bli för mycket ryggdunk. Sedan vill jag nog hävda att kommentarer och diskussioner väl är ganska livliga på Mötesspåret, och här förekommer väl betydande mängder seriöst modellbyggeri också!

Hur som haver ser den lilla bodmiljön ut att bli kanon. Här går ju att detaljera hur mycket som helst med nät, flöten, fisklådor, pilsnerbackar, ljugarbänkar m m. Det är väl i sådana här miljöer som de verkliga sanningarna om Vättern och Drottning Omma spreds... 8-)

PeO
Inlägg: 3061
Blev medlem: 14 jul 2012, 22:02

Re: Smått och gott från VWJ

Inlägg av PeO »

Göran T skrev:Bild
Såja, lättare att se med lite tydligare bild.
Det syns på de senaste bilderna att du hunnit med en del, se'n sist jag såg anläggningen.
Förebildstroget ojämna brädbredder. Slaters 1"*2" lösa lock?
Den vita kåken i slutet av min byggtråd (med 372-fönsters glasveranda och äppeltjuven) tog 6 timmar att lägga lock på väggarna, men sådan panel finns inte att köpa färdig. Nordöstra i trä är fin, men för perfekt för ett så'nt här bygge.

Skriv svar

Återgå till "Min Anläggning"