Mj-tillverkaren Heris presenterar inför 2015 ett antal ryska modellvagnar, varav åtminstone en sovvagn gick i trafik Stockholm-Moskva
se länk: http://www.heris-modelleisenbahn.de/pdf ... e-2015.pdf
Samt diskuteras idag denna trafik på järnvägshistoriskt forum där också bilder finns: http://www.jvmv2.se/forum/index.php?id=160182
/LYR
:
Toppbilden, visa:
Ryska personvagnar i modell och förebild
Re: Ryska personvagnar i modell och förebild
Samt svenska trätransportvagnar.
Var finns priserna?
Var finns priserna?
-
OnlineJohan Molin
- Inlägg: 19974
- Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
- Ort: Moth Virgin
- Kontakt:
Re: Ryska personvagnar i modell och förebild
Jag antar att de ryska vagnarna har 16,5 mm spårvidd. Skillnaden mot "riktigt" bredspår, har det ju hävdats annorstädes, är tämligen liten.
Re: Ryska personvagnar i modell och förebild
Jaaee... i H0 skiljer det sig knappt +1 mm (mer exakt 0,97701 mm) för rysk spårvidd (1520) men hela +2,7 (mer exakt 2,67816 mm) för Spanien/Portugal (1668).
Med bästa hälsningar
/CGN (Om inga bilder visas så är min server nere - det händer, men inte ofta)
/CGN (Om inga bilder visas så är min server nere - det händer, men inte ofta)
Re: Ryska personvagnar i modell och förebild
Räknar du approximativt med 1/87, eller med 1/87,08571428571428571428571428571428571428571428571.......... ?cgn1954 skrev:Jaaee... i H0 skiljer det sig knappt +1 mm (mer exakt 0,97701 mm) för rysk spårvidd (1520) men hela +2,7 (mer exakt 2,67816 mm) för Spanien/Portugal (1668).
-
OnlineJohan Molin
- Inlägg: 19974
- Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
- Ort: Moth Virgin
- Kontakt:
Re: Ryska personvagnar i modell och förebild
Det senare såklart. Det gör väl alla?
Re: Ryska personvagnar i modell och förebild
De nye Heris-vognene har russisk profil, mens vognene som gikk til Oslo og Stockholm hadde UIC-profil. Mellom Brest og Berlin ble det laget "Stalin-profil" i 1945, og her kan man kjøre med "vanlige" russiske vogner med normalsporboggier.
Jeg husker godt den russiske sovevognen som gikk til Norge. Det var mye hemmelighetskremmeri rundt den vognen, særlig i et NATO-land. Jeg mener å huske at det var alltid to sovevognskonduktører, hvorav den ene var KGB-mann. Varmekoblingene hadde en spesiell lås som bare den russiske sovevognskondukturen hadde nøkkel til. Det skapte mye bry for skiftepersonalet. Minst to kupeer var belagt med diplomatpost, som ambassaden leverte selv, og det var nok vognens egentlige hensikt.
Bildet viser vognen på vei til Oslo ved Rygge på Østfoldbanen. Det er et flott internasjonalt tog som lar seg gjenskape med modeller fra Sachsenmodelle/Tillig http://www.tillig.com/Produkte/produktinfo-74485.html, NMJ (SJ) og Heljan (DSB).
Mvh P.
Foto 1975: Bjørn Næss
Jeg husker godt den russiske sovevognen som gikk til Norge. Det var mye hemmelighetskremmeri rundt den vognen, særlig i et NATO-land. Jeg mener å huske at det var alltid to sovevognskonduktører, hvorav den ene var KGB-mann. Varmekoblingene hadde en spesiell lås som bare den russiske sovevognskondukturen hadde nøkkel til. Det skapte mye bry for skiftepersonalet. Minst to kupeer var belagt med diplomatpost, som ambassaden leverte selv, og det var nok vognens egentlige hensikt.
Bildet viser vognen på vei til Oslo ved Rygge på Østfoldbanen. Det er et flott internasjonalt tog som lar seg gjenskape med modeller fra Sachsenmodelle/Tillig http://www.tillig.com/Produkte/produktinfo-74485.html, NMJ (SJ) og Heljan (DSB).
Mvh P.
Foto 1975: Bjørn Næss
Det finnes to typer strøm: Rød og gul
Brun er jord
Blå er ikke en egen type strøm, men kan forekomme mellom gul og brun
https://www.flickr.com/photos/figen62/albums
Brun er jord
Blå er ikke en egen type strøm, men kan forekomme mellom gul og brun
https://www.flickr.com/photos/figen62/albums
Re: Ryska personvagnar i modell och förebild
Snyggt.Traveller skrev:De nye Heris-vognene har russisk profil, mens vognene som gikk til Oslo og Stockholm hadde UIC-profil. Mellom Brest og Berlin ble det laget "Stalin-profil" i 1945, og her kan man kjøre med "vanlige" russiske vogner med normalsporboggier.
Jeg husker godt den russiske sovevognen som gikk til Norge. Det var mye hemmelighetskremmeri rundt den vognen, særlig i et NATO-land. Jeg mener å huske at det var alltid to sovevognskonduktører, hvorav den ene var KGB-mann. Varmekoblingene hadde en spesiell lås som bare den russiske sovevognskondukturen hadde nøkkel til. Det skapte mye bry for skiftepersonalet. Minst to kupeer var belagt med diplomatpost, som ambassaden leverte selv, og det var nok vognens egentlige hensikt.
Bildet viser vognen på vei til Oslo ved Rygge på Østfoldbanen. Det er et flott internasjonalt tog som lar seg gjenskape med modeller fra Sachsenmodelle/Tillig http://www.tillig.com/Produkte/produktinfo-74485.html, NMJ (SJ) og Heljan (DSB).
Mvh P.
Foto 1975: Bjørn Næss
Trevligt att vagnen faktiskt finns i modell från Tillig! Var en klar nyhet för mig.
Har sett den "Ryska" vagnen i Göteborg sent 70 eller möjligen tidigt 80tal. Politruken höll alla dörrar stängda.
Kommer ihåg att det talades om Diplomatresor i vagnen.
Loket fanns (hoppas komer åter) också i modell från Jeco.
Sissta vagnen? En SJ B5?
BoJ
Bild med vagnen vid Götaälv på väg mot Oslo.
Foto Hans Nilsson.
Betänk att detta är gamla BJ! Över Mellerud och vidare gamla DJ, med trästolpar, mot Kornsjö och vidare Oslo.
Detta blir jag knäsvag över.
Re: Ryska personvagnar i modell och förebild
Hur gick det med Heris SJ AB8K? Den bara dog liksom...
- Svante Andersson
- Inlägg: 1179
- Blev medlem: 01 jan 2012, 23:05
Re: Ryska personvagnar i modell och förebild
Om du kollar lite vad det ryska (sovjetiska?) spårviddsbytet innebar så var det egentligen inte en systemvid förändring av spårvidden.cgn1954 skrev:Jaaee... i H0 skiljer det sig knappt +1 mm (mer exakt 0,97701 mm) för rysk spårvidd (1520) men hela +2,7 (mer exakt 2,67816 mm) för Spanien/Portugal (1668).
Man minskade spårvidden i linjespår för att få lugnare gång med snabbare tåg men man ändrade inte inte på axlarnas spårvidd. På så sätt fick man 4 mm mindre spel och lugnare gång. Antagligen ändrade man inte heller på växlar och liknande.
Så man kan lugnt räkna rysk spårvidd i H0 som 17,5 mm... 17,5172 och en massa decimaler till om man vill vara noga. Vore ganska kul att bygga och innebär bara ett bygga att bygga spåret själv. Axlar på lok och vagnar kan man nog i de flesta fall flytta isär 0,5 mm på vardera sidan.
SA
Vila i tid... så blir risken att du behöver "VILA I FRID" betydligt mindre!