Toppbilden, visa:
Datorstyrd Testbana i H0
Re: Datorstyrd Testbana i H0
Köpte min från en galen jänkare som gör en massa "Medieval Stuff" (http://www.medievalcollectibles.com/c-2 ... pipes.aspx)
Tänkte jag skulle lära mig att blåsa en fullriggare. Just nu tränar jag på en optimistjolle...
Tänkte jag skulle lära mig att blåsa en fullriggare. Just nu tränar jag på en optimistjolle...
Hur svårt kan det va?!?!
- GammelDansken
- Inlägg: 619
- Blev medlem: 05 sep 2013, 09:36
- Ort: Fällfors
Re: Datorstyrd Testbana i H0
Har provad i många år, är inte kommet längre en att blåsa en åre.
// John
// John
- Johan Molin
- Inlägg: 19974
- Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
- Ort: Moth Virgin
- Kontakt:
Re: Datorstyrd Testbana i H0
Vilket ju ooosööökt får en gammal diggare att tänka på dennna:
Good evening, swingers! ...
Gäller att hitta rätt inspelning också. Denna ska det vara.
Good evening, swingers! ...
Gäller att hitta rätt inspelning också. Denna ska det vara.
Re: Datorstyrd Testbana i H0
När jag är igång ser det nog mer ut så här:
Senast redigerad av Ubbe den 12 feb 2018, 15:46, redigerad totalt 1 gånger.
Hur svårt kan det va?!?!
- Johan Molin
- Inlägg: 19974
- Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
- Ort: Moth Virgin
- Kontakt:
Re: Datorstyrd Testbana i H0
När man röker pipa ska man inte elda upp stället man befinner sig på!
Smoke Rings var ju ett legendariskt jazzprogram på Sveriges Radio med den likaledes legendariske Leif Andersson som med sin karaktäristiska hesa röst (han hade visst men efter en strupkatarr som ung) vägledde oss till kunskap om Cab Calloway, Bob Crosby (Bings brorsa) and his Bob-Cats, m fl m fl.
Smoke Rings var ju ett legendariskt jazzprogram på Sveriges Radio med den likaledes legendariske Leif Andersson som med sin karaktäristiska hesa röst (han hade visst men efter en strupkatarr som ung) vägledde oss till kunskap om Cab Calloway, Bob Crosby (Bings brorsa) and his Bob-Cats, m fl m fl.
Re: Datorstyrd Testbana i H0
Jodå, Johan, jag mins att jag låg och lyssnade på honom i mina föräldrars sommarstuga ute vid Vänern, alldeles intill sjömagasinet där bl.a. skeppet Halling låg.
Smoke Rings och rasslandet av godstågen som passerade järnvägsbron i Köpmannebro väcker ljuva sommarminnen från en skön barndom.
Smoke Rings och rasslandet av godstågen som passerade järnvägsbron i Köpmannebro väcker ljuva sommarminnen från en skön barndom.
Hur svårt kan det va?!?!
- GammelDansken
- Inlägg: 619
- Blev medlem: 05 sep 2013, 09:36
- Ort: Fällfors
Re: Datorstyrd Testbana i H0
Dubbelt LPen Made in Japan, spelad in på kassettband, den har varit en vän i natten,
på otaliga sega mil i lastbil på autobahn. Svår slagen.
//John
på otaliga sega mil i lastbil på autobahn. Svår slagen.
//John
Re: Datorstyrd Testbana i H0
Senast redigerad av Ubbe den 12 feb 2018, 15:48, redigerad totalt 1 gånger.
Hur svårt kan det va?!?!
Re: Datorstyrd Testbana i H0
Dags att köra fram byggtåget.
Nästa insats blir att strömsätta rälsen
...men först skall det installeras feedbackmoduler.
Byggtåget får successivt röra sig mot Freiberg allteftersom banan blir klar.
DRG BR 81 007 skjuter sakta byggtåget i riktning Freiberg...
Nästa insats blir att strömsätta rälsen
...men först skall det installeras feedbackmoduler.
Byggtåget får successivt röra sig mot Freiberg allteftersom banan blir klar.
DRG BR 81 007 skjuter sakta byggtåget i riktning Freiberg...
Senast redigerad av Ubbe den 12 feb 2018, 15:49, redigerad totalt 1 gånger.
Hur svårt kan det va?!?!
- Johan Molin
- Inlägg: 19974
- Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
- Ort: Moth Virgin
- Kontakt:
Re: Datorstyrd Testbana i H0
Härligt lok — en tysk motsvarighet till våra svenska N-lok?
Re: Datorstyrd Testbana i H0
BR 81 serien var en tyngre variant av BR 80.Wikipedia skrev:Die Lokomotiven der Baureihe 81 waren Tenderlokomotiven der Deutschen Reichsbahn für den Rangierdienst.
Die zehn Maschinen wurden im Rahmen des Einheitsdampflokomotive-Programmes im Jahr 1928 beschafft.
Lillasyster BR 80 var i huvudsak avsedd för rangering på personbangårdar medan den kraftigare BR 81:an tjänstgjorde på bangårdar med tung last.
De tjänstgjorde fram till oktober 1963 hos DB.
Ett exemplar, BR 81 004, finns bevarat för eftervärlden (se bild nedan)
En lite sliten BR 81 004
Senast redigerad av Ubbe den 12 feb 2018, 15:53, redigerad totalt 1 gånger.
Hur svårt kan det va?!?!
Re: Datorstyrd Testbana i H0
Sådär ja, nu kan jag styra Freibergs bangård från TC.
Det går framåt.
Ett första utkast till ställverk för Freiberg.
Det går framåt.
Ett första utkast till ställverk för Freiberg.
Senast redigerad av Ubbe den 12 feb 2018, 15:54, redigerad totalt 1 gånger.
Hur svårt kan det va?!?!
Re: Datorstyrd Testbana i H0
Byggtåget rullar makligt genom växlarna på Freibergs bangård.
Hitintills har drygt hälften av bangården elektrifierats.
Byggtåget provrullar den nyligen elektrifierade delen av Freibergs bangård.
Hitintills har drygt hälften av bangården elektrifierats.
Byggtåget provrullar den nyligen elektrifierade delen av Freibergs bangård.
Senast redigerad av Ubbe den 12 feb 2018, 15:55, redigerad totalt 1 gånger.
Hur svårt kan det va?!?!
Re: Datorstyrd Testbana i H0
Tågen börjar anlända på Freibergs station nu när den elektriska installationen är klar.
Samtliga spår inklusive infarten från väster elektrifierade via feedback moduler.
Bangården är nu klar och arbetet kommer att fortsätta antingen i riktning Allenheim eller i riktning Schattenbahnhof.
DRG BR 01 066 med Rheingold på kroken samt K.P.E.V. P10 2811 med ett persontåg har rullat in på Freiberg station.
Freiberg bangård uppritad som ställverk i TC.
Samtliga spår inklusive infarten från väster elektrifierade via feedback moduler.
Bangården är nu klar och arbetet kommer att fortsätta antingen i riktning Allenheim eller i riktning Schattenbahnhof.
DRG BR 01 066 med Rheingold på kroken samt K.P.E.V. P10 2811 med ett persontåg har rullat in på Freiberg station.
Freiberg bangård uppritad som ställverk i TC.
Senast redigerad av Ubbe den 12 feb 2018, 15:58, redigerad totalt 1 gånger.
Hur svårt kan det va?!?!
Re: Datorstyrd Testbana i H0
Senast redigerad av Ubbe den 12 feb 2018, 15:59, redigerad totalt 1 gånger.
Hur svårt kan det va?!?!
Re: Datorstyrd Testbana i H0
Bangården vid Allenheim börjar komma på plats.
Inga spikar i ännu men spåren har fått isolerade delar för feedback så det går framåt.
Blir spikande imorgon hoppas jag.
En hel del spår även på Allenheims bangård.
Inga spikar i ännu men spåren har fått isolerade delar för feedback så det går framåt.
Blir spikande imorgon hoppas jag.
En hel del spår även på Allenheims bangård.
Senast redigerad av Ubbe den 12 feb 2018, 16:00, redigerad totalt 1 gånger.
Hur svårt kan det va?!?!
Re: Datorstyrd Testbana i H0
Efter att spikat räls mest hela dagen är äntligen alla spår och växlar på plats.
Nästa uppgift blir att strömsätta spår och fixa manövrering för växlarna men det får bli en annan dag.
Bangården på Allenheim station mer eller mindre färdig rallad.
Nästa uppgift blir att strömsätta spår och fixa manövrering för växlarna men det får bli en annan dag.
Bangården på Allenheim station mer eller mindre färdig rallad.
Senast redigerad av Ubbe den 12 feb 2018, 16:02, redigerad totalt 1 gånger.
Hur svårt kan det va?!?!
Re: Datorstyrd Testbana i H0
Arbetet med bron som leder förbi dörren har påbörjats av Herrar Günter och Ludwig!
Brückenbau alla DRG
Brückenbau alla DRG
Senast redigerad av Ubbe den 12 feb 2018, 16:03, redigerad totalt 1 gånger.
Hur svårt kan det va?!?!
Re: Datorstyrd Testbana i H0
Invigning av "Wagner Brücke" m.h.a en flaska Henkel Trocken.
...Günter och Ludwig är mycket nöjda.
Wagner Brücke skålas in...
...Günter och Ludwig är mycket nöjda.
Wagner Brücke skålas in...
Senast redigerad av Ubbe den 12 feb 2018, 16:04, redigerad totalt 1 gånger.
Hur svårt kan det va?!?!
- Johan Molin
- Inlägg: 19974
- Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
- Ort: Moth Virgin
- Kontakt:
Re: Datorstyrd Testbana i H0
Skål på dig för lyckat brobygge! Schüß!
Re: Datorstyrd Testbana i H0
Skål Johan!
...och nu har undertecknad utökat pip kollektionen.
Hur månde detta sluta...
Peterson System Rustic 312
...och nu har undertecknad utökat pip kollektionen.
Hur månde detta sluta...
Peterson System Rustic 312
Senast redigerad av Ubbe den 12 feb 2018, 16:06, redigerad totalt 1 gånger.
Hur svårt kan det va?!?!
- Johan Molin
- Inlägg: 19974
- Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
- Ort: Moth Virgin
- Kontakt:
Re: Datorstyrd Testbana i H0
Gack du åstad till Tobaksmuseet, precis till vänster om Skansens entré, och köp dig en indianpipa också! Min dito använder jag ungefär en gång om året.
Re: Datorstyrd Testbana i H0
Senast redigerad av Ubbe den 12 feb 2018, 16:07, redigerad totalt 1 gånger.
Hur svårt kan det va?!?!
Re: Datorstyrd Testbana i H0
...och vi har kontakt!!!
Förbindelse har etablerats mellan Allenheim och Schattenbahnhof
(om än temporärt)
Förbindelse har etablerats mellan Allenheim och Schattenbahnhof
(om än temporärt)
Senast redigerad av Ubbe den 12 feb 2018, 16:09, redigerad totalt 1 gånger.
Hur svårt kan det va?!?!
- Johan Molin
- Inlägg: 19974
- Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
- Ort: Moth Virgin
- Kontakt:
Re: Datorstyrd Testbana i H0
Dags för ännu ett "cin cin" m a o ! Grattis!
Re: Datorstyrd Testbana i H0
Nu var äntligen spåret fastsatt hela vägen runt banan.
Nu är det dags att koppla in det elektriska så vi kan ta ett varv men det får bli en annan dag.
Wagner Brücke i uppfällt driftläge.
Wagner Brücke i nedfällt läge.
Speciellt tack till Mats "Günter" Andersson för all hjälp vid konstruktionsarbetet.
Nu är det dags att koppla in det elektriska så vi kan ta ett varv men det får bli en annan dag.
Wagner Brücke i uppfällt driftläge.
Wagner Brücke i nedfällt läge.
Speciellt tack till Mats "Günter" Andersson för all hjälp vid konstruktionsarbetet.
Senast redigerad av Ubbe den 12 feb 2018, 16:12, redigerad totalt 1 gånger.
Hur svårt kan det va?!?!
Re: Datorstyrd Testbana i H0
Idag har det mekats med diverse spårarbete på bl.a. "Wagner Brücke".
Utöver diversearbetet så har antalet boostrar ökat från en till tre.
Den första försörjer Freiberg området medan de två nya hanterar Allenheims område respektive området för Schattenbahnhof.
Booster två och tre monterade och uppkopplade på LocoNet-B.
Utöver diversearbetet så har antalet boostrar ökat från en till tre.
Den första försörjer Freiberg området medan de två nya hanterar Allenheims område respektive området för Schattenbahnhof.
Booster två och tre monterade och uppkopplade på LocoNet-B.
Senast redigerad av Ubbe den 12 feb 2018, 16:13, redigerad totalt 1 gånger.
Hur svårt kan det va?!?!
Re: Datorstyrd Testbana i H0
Nu är samtliga feedback enheter monterade.
De flesta är av typen Uhlenbrock 63 340, en 2R LocoNet baserad enhet som hanterar åtta feedback avsnitt.
Uhlenbrock 63 340, 2R feedbackmodul, LocoNet
På Schattenbahnhof, där det kommer att bli en hel dröse med feedbackavsnitt, testar jag en för mig ny lösning.
En Digikeijs DR4088LN med 16 feedbackavsnitt.
DR4088LN är sedan vidarekopplad via deras implementation av S88 bussen till två DR4088, vardera med 16 feedbackavsnitt.
Vanlig patchkabel (RJ45, CAT 5/6 etc.) används för S88 bussen.
DR4088LN hanterar på så vis 48 feedbackavsnitt via LocoNet.
Totalt kan en DR4088LN hantera upp till 256 feedbackavsnitt.
Digikeijs DR4088LN, LocoNet baserad2R enhet med 16 feedbackavsnitt.
Skall bli intressant att se hur det funkar.
Har redan insett att en nackdel är ju att kopplar jag in ytterligare en DR4088 någonstans mitt i kedjan kommer jag vara tvungen att definiera om samtliga efterliggande feedbackavsnitt.
Jaja, nu har jag i alla fall 48 feedbackavsnitt i den dolda bangården så det kanske räcker för fas 1 av testbanan.
De flesta är av typen Uhlenbrock 63 340, en 2R LocoNet baserad enhet som hanterar åtta feedback avsnitt.
Uhlenbrock 63 340, 2R feedbackmodul, LocoNet
På Schattenbahnhof, där det kommer att bli en hel dröse med feedbackavsnitt, testar jag en för mig ny lösning.
En Digikeijs DR4088LN med 16 feedbackavsnitt.
DR4088LN är sedan vidarekopplad via deras implementation av S88 bussen till två DR4088, vardera med 16 feedbackavsnitt.
Vanlig patchkabel (RJ45, CAT 5/6 etc.) används för S88 bussen.
DR4088LN hanterar på så vis 48 feedbackavsnitt via LocoNet.
Totalt kan en DR4088LN hantera upp till 256 feedbackavsnitt.
Digikeijs DR4088LN, LocoNet baserad2R enhet med 16 feedbackavsnitt.
Skall bli intressant att se hur det funkar.
Har redan insett att en nackdel är ju att kopplar jag in ytterligare en DR4088 någonstans mitt i kedjan kommer jag vara tvungen att definiera om samtliga efterliggande feedbackavsnitt.
Jaja, nu har jag i alla fall 48 feedbackavsnitt i den dolda bangården så det kanske räcker för fas 1 av testbanan.
Senast redigerad av Ubbe den 12 feb 2018, 16:16, redigerad totalt 1 gånger.
Hur svårt kan det va?!?!
Re: Datorstyrd Testbana i H0
Hej Ubbe,
Följer din tråd med intresse. Inte alltid man kommenterar men det betyder inte att man är ointresserad!
Har du funderat något om det framtida landskapet? Tema?
Mvh
Fredrik
Följer din tråd med intresse. Inte alltid man kommenterar men det betyder inte att man är ointresserad!
Har du funderat något om det framtida landskapet? Tema?
Mvh
Fredrik
Re: Datorstyrd Testbana i H0
Hej Fredrik!
Just denna bana kommer ej att ha något landskap då det är en testbana.
Jag vill utvärdera driftegenskaper, rullande material, testa dekoderinbyggnad, datorstyrning etc.
Plan finns däremot dels för en sektion med ett större Bahnbetriebswerk som sedan kan ingå i en expansion till en större bana.
När den delen är på gång kommer jag att göra om testbanan, dvs. jag river upp all räls, för att sedan göra det övre planet till en del av hela anläggningen.
Övre planet kommer då att utgöras av en slingrande liten lokalbana någonstans i Tyskland anno 1925.
...ja, under förutsättning att utvärderingen föll väl ut, alltså.
Just denna bana kommer ej att ha något landskap då det är en testbana.
Jag vill utvärdera driftegenskaper, rullande material, testa dekoderinbyggnad, datorstyrning etc.
Plan finns däremot dels för en sektion med ett större Bahnbetriebswerk som sedan kan ingå i en expansion till en större bana.
När den delen är på gång kommer jag att göra om testbanan, dvs. jag river upp all räls, för att sedan göra det övre planet till en del av hela anläggningen.
Övre planet kommer då att utgöras av en slingrande liten lokalbana någonstans i Tyskland anno 1925.
...ja, under förutsättning att utvärderingen föll väl ut, alltså.
Hur svårt kan det va?!?!
- Johan Molin
- Inlägg: 19974
- Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
- Ort: Moth Virgin
- Kontakt:
Re: Datorstyrd Testbana i H0
Då håller vi alla tummar för att utvärderingen blir positiv!
Re: Datorstyrd Testbana i H0
Nu har vi el i rälsen nästan ända fram till "Wagner Brücke".
Endast ett spår i Allenheim är i nuläget elektrifierat och växlarna får läggas om för hand.
En sista sektion innan bron skall kopplas in på en feedbackenhet.
Bron skall dock matas från andra sidan så i nästa byggetapp får vi börja västerut från Freiberg igen.
Byggtåget har nått Wagner Brücke
Endast ett spår i Allenheim är i nuläget elektrifierat och växlarna får läggas om för hand.
En sista sektion innan bron skall kopplas in på en feedbackenhet.
Bron skall dock matas från andra sidan så i nästa byggetapp får vi börja västerut från Freiberg igen.
Byggtåget har nått Wagner Brücke
Senast redigerad av Ubbe den 12 feb 2018, 16:18, redigerad totalt 1 gånger.
Hur svårt kan det va?!?!
Re: Datorstyrd Testbana i H0
Nu börjar vi närma oss Schattenbahnhof från nordost.
Härnäst väntar en ny boosterskarv och när den är passerad innebär det att det blir till att testa Digikeijs feedback enheter; skall bli spännande.
Arbetståget närmar sig den "dolda" bangården från nordost.
Härnäst väntar en ny boosterskarv och när den är passerad innebär det att det blir till att testa Digikeijs feedback enheter; skall bli spännande.
Arbetståget närmar sig den "dolda" bangården från nordost.
Senast redigerad av Ubbe den 12 feb 2018, 16:20, redigerad totalt 1 gånger.
Hur svårt kan det va?!?!
- Johan Molin
- Inlägg: 19974
- Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
- Ort: Moth Virgin
- Kontakt:
Re: Datorstyrd Testbana i H0
Det hela ser ju så pass spännande ut att det väl nästan vore synd, om nu allting fungerar som du vill, att inte fortsätta och utveckla detta till en "riktig" mj-anläggning! Eller ?
Re: Datorstyrd Testbana i H0
Det finns planer på det, Johan, men då kommer jag att riva upp alla spår utom dolda bangården.
Fas 1 är byggande av en testbana, den som växer fram på bilderna.
Fas 2 är byggandet av ett större diorama av ett DRG Bahnbetriebswerk. Det sker i form av en sektionsanläggning.
I fas 3 byggs testbanan om till en lokalbana med lite mer slingrande spår, två varv runt rummet för att få lite mer körsträcka mellan stationerna samt säkerställa att samtliga synliga växlar har växelmotorerna monterade så de ej syns.
I fas 4 byggs dioramat successivt ut för att bli en stor anläggning på nedre planet.
I fas 5 kopplas nedre planet ihop med övre planet för att få en stor sammanhängande modelljärnväg.
Får vi se hur långt jag kommer.
Fas 1 är byggande av en testbana, den som växer fram på bilderna.
Fas 2 är byggandet av ett större diorama av ett DRG Bahnbetriebswerk. Det sker i form av en sektionsanläggning.
I fas 3 byggs testbanan om till en lokalbana med lite mer slingrande spår, två varv runt rummet för att få lite mer körsträcka mellan stationerna samt säkerställa att samtliga synliga växlar har växelmotorerna monterade så de ej syns.
I fas 4 byggs dioramat successivt ut för att bli en stor anläggning på nedre planet.
I fas 5 kopplas nedre planet ihop med övre planet för att få en stor sammanhängande modelljärnväg.
Får vi se hur långt jag kommer.
Hur svårt kan det va?!?!
- Johan Molin
- Inlägg: 19974
- Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
- Ort: Moth Virgin
- Kontakt:
Re: Datorstyrd Testbana i H0
Ett ambitiöst projekt! Det är nog bra att dela upp i delprojekt så man inte tröttnar under tiden. Men spännande låter det likafullt!
- P Ekstrand
- Inlägg: 623
- Blev medlem: 29 dec 2011, 22:33
- Ort: Ingarö
- Kontakt:
Re: Datorstyrd Testbana i H0
Hej Ubbe !
Det var ett ambisiöst projekt
Vad är det du framförallt vill testa med din testbana ?
Är det något du inte gjorde med din N-skale testbana ?
MvH
Pär
Det var ett ambisiöst projekt
Vad är det du framförallt vill testa med din testbana ?
Är det något du inte gjorde med din N-skale testbana ?
MvH
Pär
Re: Datorstyrd Testbana i H0
Testa var det ja.
Jo, jag vill...
Jo, jag vill...
- testa den elektromekaniska tillförlitligheten i H0 kontra N.
Var väldigt missnöjd med den saken i N. - kunna testa TC Gold fullt ut.
- ha någonstans att rulla lok och vagnar jag fixar till, speciellt de som digitaliseras.
- ha en anläggning där jag kan testa mitt kommande datorprogram för trafikgenerering.
- någonstans att köra tåg medan jag bygger på de mer seriösa projekten.
- ...och slutligen komma fram till om jag gillar hobbyn överhuvudtaget.
Hur svårt kan det va?!?!
- P Ekstrand
- Inlägg: 623
- Blev medlem: 29 dec 2011, 22:33
- Ort: Ingarö
- Kontakt:
Re: Datorstyrd Testbana i H0
Hej !
Låter spännande
Jag håller på att försöka få en datorstyrd hyllbana i N, tänkte först använda
Train Controller inspererad av bl.a. det du presenterat förut på forum med
din N skale bana. Tack för det föresten
Jag har nu testat lite med JMRI och tror jag kanske nöjer mig med det, då
sparar jag också någon krona på att slippa köpa TC. Testar lite saker åt
MGP vilket varit roligt och funkat bra än så länge.
Hoppas tillförlitligheten i N ska räcka för det jag vill göra ... vi får se
MvH
Pär
Låter spännande
Jag håller på att försöka få en datorstyrd hyllbana i N, tänkte först använda
Train Controller inspererad av bl.a. det du presenterat förut på forum med
din N skale bana. Tack för det föresten
Jag har nu testat lite med JMRI och tror jag kanske nöjer mig med det, då
sparar jag också någon krona på att slippa köpa TC. Testar lite saker åt
MGP vilket varit roligt och funkat bra än så länge.
Hoppas tillförlitligheten i N ska räcka för det jag vill göra ... vi får se
MvH
Pär
Re: Datorstyrd Testbana i H0
Problemet för min del när det gällde N-skalan var nog val av epok.
Att köra DRG epok II med stela, mångaxliga, ånglok eller små lok med endast två axlar skapade verkligen underhållsproblem.
Kör man moderna boggielok så tror jag det skulle fungera mycket bättre.
Har en E 93:a och den gick väldigt fint.
Mats Andersson hade med sig en dröse Kato US dieslar och dessa funkade också väldigt fint.
Sedan var det ju även så att jag tycket att i ett 30+ kvm stort rum så var det svårt att se tågen i andra änden av rummet så jag kände att jag kanske borde ha möjlighet att gå upp en skala.
Funderar på att bygga några moduler i N med alla grejer jag har kvar.
Har inte gjort mig av med något av N-skale grejorna så en station eller liknande skulle vara kul att bygga.
Att köra DRG epok II med stela, mångaxliga, ånglok eller små lok med endast två axlar skapade verkligen underhållsproblem.
Kör man moderna boggielok så tror jag det skulle fungera mycket bättre.
Har en E 93:a och den gick väldigt fint.
Mats Andersson hade med sig en dröse Kato US dieslar och dessa funkade också väldigt fint.
Sedan var det ju även så att jag tycket att i ett 30+ kvm stort rum så var det svårt att se tågen i andra änden av rummet så jag kände att jag kanske borde ha möjlighet att gå upp en skala.
Funderar på att bygga några moduler i N med alla grejer jag har kvar.
Har inte gjort mig av med något av N-skale grejorna så en station eller liknande skulle vara kul att bygga.
Hur svårt kan det va?!?!
- P Ekstrand
- Inlägg: 623
- Blev medlem: 29 dec 2011, 22:33
- Ort: Ingarö
- Kontakt:
Re: Datorstyrd Testbana i H0
Hej !
30+ kvm låter kul att disponera
Har själv ca 10 kvm tror jag det är.
MvH
Pär
30+ kvm låter kul att disponera
Har själv ca 10 kvm tror jag det är.
MvH
Pär
Re: Datorstyrd Testbana i H0
Byggtåget har nått Schattenbahnhof, den "dolda" bangården.
Här skall det in en dröse med spår men jag inleder med ett så jag kan ta mig runt.
Äntligen anländer första tåget för egen maskin till den "dolda" bangården.
Här skall det in en dröse med spår men jag inleder med ett så jag kan ta mig runt.
Äntligen anländer första tåget för egen maskin till den "dolda" bangården.
Senast redigerad av Ubbe den 12 feb 2018, 16:23, redigerad totalt 1 gånger.
Hur svårt kan det va?!?!
Re: Datorstyrd Testbana i H0
På bron till slut.
Nu är det endast denna del som skall elektrifieras, sedan är jag runt!
Får se om jag lyckas med det i helgen...
Byggtåget når "Die Wagner Brücke" från andra hållet.
Nu är det endast denna del som skall elektrifieras, sedan är jag runt!
Får se om jag lyckas med det i helgen...
Byggtåget når "Die Wagner Brücke" från andra hållet.
Senast redigerad av Ubbe den 12 feb 2018, 16:24, redigerad totalt 1 gånger.
Hur svårt kan det va?!?!
- GammelDansken
- Inlägg: 619
- Blev medlem: 05 sep 2013, 09:36
- Ort: Fällfors
Re: Datorstyrd Testbana i H0
Måste man elektrifiera för ÅNGdrivna bRygtåg.
Jag läser med stort allvar denna tråd, och sugar åt mig, i ett försök att rycka upp mig från analogt till digitalt.
Så snälla försätt
// John
Jag läser med stort allvar denna tråd, och sugar åt mig, i ett försök att rycka upp mig från analogt till digitalt.
Så snälla försätt
// John
Re: Datorstyrd Testbana i H0
Äntligen kan tågen rulla runt banan.
Premiärtåget, bestående av K.P.E.V.'s P 10 2811 (sedermera DRG BR 39) och sju DRG personvagnar av varierande urspung, passerar Die Wagner Brücke.
K.P.E.V. P 10 2811 rullar med premiärtåget över Die Wagner Brücke.
Premiärtåget, bestående av K.P.E.V.'s P 10 2811 (sedermera DRG BR 39) och sju DRG personvagnar av varierande urspung, passerar Die Wagner Brücke.
K.P.E.V. P 10 2811 rullar med premiärtåget över Die Wagner Brücke.
Senast redigerad av Ubbe den 12 feb 2018, 16:26, redigerad totalt 1 gånger.
Hur svårt kan det va?!?!
- Johan Molin
- Inlägg: 19974
- Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
- Ort: Moth Virgin
- Kontakt:
Re: Datorstyrd Testbana i H0
Wagner Brücke (ja nu sitter jag vid en mac igen! "ü") låter väldigt pompöst och dramatiskt, likt en bro över floden Styx eller någonting åt det hållet ...
Re: Datorstyrd Testbana i H0
Ja, men eftersom jag håller Richard Wagner som den störste inom musiken någonsin (tätt följ av Frank Zappa) så fick jag ju tillägna en bro till hans ära.
Richard Wagner (1813 – 1883)
Richard Wagner (1813 – 1883)
Senast redigerad av Ubbe den 12 feb 2018, 16:27, redigerad totalt 1 gånger.
Hur svårt kan det va?!?!
- Johan Molin
- Inlägg: 19974
- Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
- Ort: Moth Virgin
- Kontakt:
Re: Datorstyrd Testbana i H0
Hur var det nu Woody Allen sade: "När man hör Wagners musik får man lust att invadera Polen".
Eller Oscar Wilde: “I like Wagner's music better than anybody's. It is so loud that one can talk the whole time without other people hearing what one says.”
Eller Oscar Wilde: “I like Wagner's music better than anybody's. It is so loud that one can talk the whole time without other people hearing what one says.”
Re: Datorstyrd Testbana i H0
Grattis till invigningen.
Eftersom det dröjer med egen bana hemma så ska jag fixa till en testmiljö så jag kan skaffa TC (som Ubbe). Hobbyn är ju inte bara anläggning och bygga fina miljöer, det kan kosta en del multum och tid bara att digitalisera loken (ev. vagnar), köpa TC, skaffa belysning och elektriska koppel till vagnar, hå hå ja ja... man kan ju vädra också när man har lite tid över...
Kanske ska gå ner på deltid (jobbet alltså!).
Eftersom det dröjer med egen bana hemma så ska jag fixa till en testmiljö så jag kan skaffa TC (som Ubbe). Hobbyn är ju inte bara anläggning och bygga fina miljöer, det kan kosta en del multum och tid bara att digitalisera loken (ev. vagnar), köpa TC, skaffa belysning och elektriska koppel till vagnar, hå hå ja ja... man kan ju vädra också när man har lite tid över...
Kanske ska gå ner på deltid (jobbet alltså!).
Med bästa hälsningar
/CGN (Om inga bilder visas så är min server nere - det händer, men inte ofta)
/CGN (Om inga bilder visas så är min server nere - det händer, men inte ofta)
Re: Datorstyrd Testbana i H0
Nu har det varit ett litet uppehåll i flödet men arbetet har varit igång även om inget synts till här.
Mats och undertecknad gjorde ett ryck i helgen med diverse olika jobb.
"Die Wagner Brücke" har trimmats in, rälsen limmats och skruvarna plockats bort.
Nu skall det bli en bågbro ovanpå asap.
Intrimning av Die Wagner Brücke är mer eller mindre klart.
Mats och undertecknad gjorde ett ryck i helgen med diverse olika jobb.
"Die Wagner Brücke" har trimmats in, rälsen limmats och skruvarna plockats bort.
Nu skall det bli en bågbro ovanpå asap.
Intrimning av Die Wagner Brücke är mer eller mindre klart.
Senast redigerad av Ubbe den 12 feb 2018, 16:29, redigerad totalt 1 gånger.
Hur svårt kan det va?!?!