Toppbilden, visa:
Vad håller Clarre på med?
Re: Vad håller Clarre på med?
Kände att jag kanske behöver lite stadsmiljö också. Så jag gör som i Hollywood.
Jag bygger kulisser avsedda att stå mot väggen.
Jag bygger kulisser avsedda att stå mot väggen.
- Johan Molin
- Inlägg: 19976
- Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
- Ort: Moth Virgin
- Kontakt:
Re: Vad håller Clarre på med?
Otroligt så produktiv du är — och så bra det blir också!
Re: Vad håller Clarre på med?
Tack! Nja bra o bra kan väl alltid diskuteras. Men jag är ju nybörjare på sånt här.
Det viktiga är att det är fruktansvärt roligt att hålla på. Börjar iaf komma på knepet med dragstiftet.
Men fönster gillar jag inte riktigt än. Men det kanske blir ändring på det. Fick en hyresgäst till den första
färdigställda lokalen Erns Glasmästeri och Ramaffär. Han verkar ha fullt upp i garaget som ligger på innergården.
Det viktiga är att det är fruktansvärt roligt att hålla på. Börjar iaf komma på knepet med dragstiftet.
Men fönster gillar jag inte riktigt än. Men det kanske blir ändring på det. Fick en hyresgäst till den första
färdigställda lokalen Erns Glasmästeri och Ramaffär. Han verkar ha fullt upp i garaget som ligger på innergården.
Re: Vad håller Clarre på med?
Jag har inte glömt dig Sture.
Jag fick bara en luftburk till en bil som skulle gjutas om. Först göra form sedan modifiera den.
Med allt vad det innebär och till slut gjuta en färdig produkt. Men nu så är jag inne på slutspurten.
Jag fick bara en luftburk till en bil som skulle gjutas om. Först göra form sedan modifiera den.
Med allt vad det innebär och till slut gjuta en färdig produkt. Men nu så är jag inne på slutspurten.
Re: Vad håller Clarre på med?
Dessvärre blir det ett litet avbrott i det intensiva byggandet. Det är ju vår och hus och hem behöver ses över.
Har dessvärre ingen hjälp, men vi är dessvärre två som stökar till + hunden som fäller päls. Så just nu finns det mycket annat att ta tag i.
Men en sak är säker jag återkommer med mer och fler byggen framöver.
Har dessvärre ingen hjälp, men vi är dessvärre två som stökar till + hunden som fäller päls. Så just nu finns det mycket annat att ta tag i.
Men en sak är säker jag återkommer med mer och fler byggen framöver.
- Johan Molin
- Inlägg: 19976
- Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
- Ort: Moth Virgin
- Kontakt:
Re: Vad håller Clarre på med?
Det låter trösterikt och lovande!!!
Re: Vad håller Clarre på med?
Trots allt regnande och gräsmattans snabba tillväxt så är det inte helt stiltje i verkstan.
Det senaste från byggbordet blev ett litet hus. Det där med fönster är inte det lättaste. Trots att jag numera är sams med dragstiftet.
Det senaste från byggbordet blev ett litet hus. Det där med fönster är inte det lättaste. Trots att jag numera är sams med dragstiftet.
Re: Vad håller Clarre på med?
Idag så blev det en rejäl för att inte säga hårdvädring av taket. Jag tyckte att det såg bättre ut inan det torkade helt.
Jag får laborera vidare helt enkelt. Å andra sidan är väl tak inte speciellt lika varandra.
Jag får laborera vidare helt enkelt. Å andra sidan är väl tak inte speciellt lika varandra.
- GammelDansken
- Inlägg: 619
- Blev medlem: 05 sep 2013, 09:36
- Ort: Fällfors
Re: Vad håller Clarre på med?
Tycker det tak ser mycket realistisk ut.
Liknar till förväxling vårt tak, som frugan menar bör byttas.
// John
Liknar till förväxling vårt tak, som frugan menar bör byttas.
// John
Re: Vad håller Clarre på med?
Tackar för den kommentaren. Då kanske jag är på rätt väg iaf. Fortsätter väl i samma stil för trots allt blir det ju en del variationer.GammelDansken skrev:Tycker det tak ser mycket realistisk ut.
Liknar till förväxling vårt tak, som frugan menar bör byttas.
// John
Re: Vad håller Clarre på med?
Just nu tragglar jag vidare med lite bussar. Tänkte att jag skulle komma på knepet och lära mig någon gång.
Visst ja det blev ett hus till för några veckor sedan. Det hade jag så gott som glömt.
Sedan så smög det visst in sig ett par husvagnar också.
Så helt sysslolös har jag inte varit. Har hunnit med att bredda en bil också.
Visst ja det blev ett hus till för några veckor sedan. Det hade jag så gott som glömt.
Sedan så smög det visst in sig ett par husvagnar också.
Så helt sysslolös har jag inte varit. Har hunnit med att bredda en bil också.
Re: Vad håller Clarre på med?
Spännande bussbygge!
Re: Vad håller Clarre på med?
Faktiskt mycket snygga bussar!
Och det andra också, så mycket trevligt du knåpat ihop, tom egentillverkade lastpallar! Tabbert vagnen är härlig!
Keep on Clarre!
PS. Kanske har du nån byggbild av bussfronterna?
Och det andra också, så mycket trevligt du knåpat ihop, tom egentillverkade lastpallar! Tabbert vagnen är härlig!
Keep on Clarre!
PS. Kanske har du nån byggbild av bussfronterna?
Kom ihåg att komma ihåg.
Re: Vad håller Clarre på med?
Ja byggbild och byggbild vet jag inte direkt. Det som är på bilden är utgångsläget. Flikarna till vänster och höger böjs till och limmas ihop. På så sätt formas fram och bakdel. Vet inte riktigt hur jag ska förklara. Du får fråga lite mer specifikt vad du vill se så ska jag försöka ordna det.
Re: Vad håller Clarre på med?
Snygga bussar ,bygger du efter Jörgen E,s princip...har påbörjat ett bussbygge
Men har tyvärr inte kommit så långt pga av motorrenovering i skala 1:1 på en sidventiler
Men har tyvärr inte kommit så långt pga av motorrenovering i skala 1:1 på en sidventiler
Roger(Forden)
Re: Vad håller Clarre på med?
Jo Clarre, hur du formar till formerna, spackel och så filar till rätt form? Eller...?
Här är en till som inte kommit till skott med att pröva på Jörgens byggprincip. Drar mej för att rita ritningar....
Här är en till som inte kommit till skott med att pröva på Jörgens byggprincip. Drar mej för att rita ritningar....
Kom ihåg att komma ihåg.
- Johan Molin
- Inlägg: 19976
- Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
- Ort: Moth Virgin
- Kontakt:
Re: Vad håller Clarre på med?
För min del tror jag, att ska jag försöka börja scratcha bussar så får det bli kantiga 30-talare, t ex Motalabussar ...
Imponerande arbete, Clarre!
Imponerande arbete, Clarre!
Re: Vad håller Clarre på med?
Ja jag kör enligt Jörgens princip. Plasten är någon typ av polykarbonat. Vilket i sin tur medför att det inte finns något riktigt bra lim som fastnar. Jag har testat med typ kontaktlim som Jörgen föredrar. Men jag har också testat det där huvlimmet som du tipsade Sture om. Jag tycker nog att det är hugget som stucket vilket man använder. Formar plasten gör man genom att rispa lite försiktigt på insidan. Men som vind och bakrutor får man böja helt enkelt. Lite försiktigt till att börja med Men det går att rulla runt en tandpetare om man nöter på lite. Den undre delen på fronten kan man förstärka genom att lägga en extrabit plast på insidan. Rutorna måste passas in så att de går att limma kant i kant. Vilket är ganska svårt på en plast som är 0,20 mm tjock. Men trägen vinner. Något spackel har jag inte använt än så länge. det är nog svårt att få det att fästa på plasten. Slipa är också lite svårt. Dels är plasten väldigt seg. Och du vet säkert hur det blir om man slipar på kontaktlim eller det där huvlimmet. Det rullar bara ihop sig och dras bort från fogarna. Då är det bara att göra om. Något som jag tror kan vara till stor hjälp och som jag ska skaffa nästa gång jag har vägarna förbi Borlänge är en rundtång. Jag hittar inte på den jag har haft sedan -60 talet. Kika igenom den här så ser du mycket bättre än vad jag kan förklara http://jorgenedgar.se/kurser/scania/1.html . en det är väl som med allt annat, får man hålla på ett tag så lär man sig ju knepen. Hoppas du fick lite mera klarhet i det hela nujogra skrev:Jo Clarre, hur du formar till formerna, spackel och så filar till rätt form? Eller...?
Här är en till som inte kommit till skott med att pröva på Jörgens byggprincip. Drar mej för att rita ritningar....
Mvh
Clarre
Re: Vad håller Clarre på med?
Nu kom jag på en sak. Om det är rundningen av taket du menar Jogra så är det DAS prontolera.
Sorry tänkte inte på det förut.
Sorry tänkte inte på det förut.
- Jörgen Edgar
- Inlägg: 150
- Blev medlem: 28 jan 2013, 23:00
- Ort: Tumba
- Kontakt:
Re: Vad håller Clarre på med?
Hej Clarre,Clarre skrev:Nu kom jag på en sak. Om det är rundningen av taket du menar Jogra så är det DAS prontolera.
Sorry tänkte inte på det förut.
Tjusiga bussar! CF-Scanians former är inte att leka med, tycker jag fortfarande efter några exemplar byggda.
Byggtipsen på min hemsida borde egentligen uppdateras (när jag får tid ). Har t ex hittat nya material m m.
Leran: Testa Panduro´s "Hobby Clay Classic", den är underbar att jobba med. Är precis som DAS-leran lufthärdande, men smidigare. Ytan blir porslinslik efter tork, och "krymper" mindre. Kan slipas, karvas, borras - you name it! Funkar även som spackel i glipor etc.
Plast: Även här gäller Panduro. Deras kraftiga, glasklara plastfilm är min favorit, A4-format i 5-pack.
Matton-butiken har också en plast som är nästan lika bra, men till betydligt lägre pris.
Rekommenderat lim: vanligt RX-lim - ni vet det där kontorslimmet i grå plastflaska! Limmet hugger bra, utan att etsa plasten.
Re: Vad håller Clarre på med?
Tack Jörgen!Jörgen Edgar skrev:Clarre skrev:
Hej Clarre,
Tjusiga bussar! CF-Scanians former är inte att leka med, tycker jag fortfarande efter några exemplar byggda.
Byggtipsen på min hemsida borde egentligen uppdateras (när jag får tid ). Har t ex hittat nya material m m.
Leran: Testa Panduro´s "Hobby Clay Classic", den är underbar att jobba med. Är precis som DAS-leran lufthärdande, men smidigare. Ytan blir porslinslik efter tork, och "krymper" mindre. Kan slipas, karvas, borras - you name it! Funkar även som spackel i glipor etc.
Plast: Även här gäller Panduro. Deras kraftiga, glasklara plastfilm är min favorit, A4-format i 5-pack.
Matton-butiken har också en plast som är nästan lika bra, men till betydligt lägre pris.
Rekommenderat lim: vanligt RX-lim - ni vet det där kontorslimmet i grå plastflaska! Limmet hugger bra, utan att etsa plasten.
Det var bra att få veta. Ska omedelbart testa det. Vad det gäller plasten så har jag både från Matton och Panduro. Det värsta är att jag har blandat ihop dom så jag vet inte vilken som är vilken. Men den ena tycker jag bättre om att jobba med. Får köpa en omgång på Panduro och se om det är den. Jag tragglar vidare så länge. Har börjat knåpa på en Ra kåpa i N skalan bara för att se om det går. Nu blev den lite lång 65mm istället för 60. Men det är inget jag ska använda utan bara ett övningsobjekt.
Re: Vad håller Clarre på med?
Jag tänkte att ni skulle få er ett gott skratt när det är måndag och allt. Som jag skrev tidigare så skulle jag försöka mig på att göra en lokkåpa i skala N av ett Ra lok. Det var lite i minsta laget att hålla på med. Är inte lätt när man har prinskorvar till fingrar och dessutom dåliga ögon. Men här är iaf resultatet. Jag har inte varit så noga med maskering och målning eftersom att jag inte ska använda den.
Re: Vad håller Clarre på med?
Skratta? NEEE, du Clarre, all heder till dej som tar dej an såna utmaningar och ror dem i hamn med sån glans!
Verkligt snyggt jobbat!
Verkligt snyggt jobbat!
Kom ihåg att komma ihåg.
- GammelDansken
- Inlägg: 619
- Blev medlem: 05 sep 2013, 09:36
- Ort: Fällfors
Re: Vad håller Clarre på med?
Håller med Smeden, om jag så fick 10 försökt hade det väl set ut som Titanic efter mötet med isberget.
Lyfter på hatten och bugar.
// John
Lyfter på hatten och bugar.
// John
Re: Vad håller Clarre på med?
Det ser ju ut som du har lyckats med alla tekniker du har försökt med hittills. Korvfingrarna måtte ha otroligt god "Fingerspitzgefühl"
Re: Vad håller Clarre på med?
Det var ju kul det här. Så det blev ett litet F-lok i skala N.
Får väl maskera och fylla i med färg runt rutorna, Dokument
tejpen tog slut, så det får bli en ny rulle imorgon. Måste säga
att jag tyckte att det här loket var betydligt svårare än Rapid loket.
Men jag tror att jag börjar komma underfund med plasten. Jag tänker plåt
då funkar det ganska bra. Även om det inte går att krympa och sträcka plasten.
Som tur är så finns det ju lera och vitlim.
Får väl maskera och fylla i med färg runt rutorna, Dokument
tejpen tog slut, så det får bli en ny rulle imorgon. Måste säga
att jag tyckte att det här loket var betydligt svårare än Rapid loket.
Men jag tror att jag börjar komma underfund med plasten. Jag tänker plåt
då funkar det ganska bra. Även om det inte går att krympa och sträcka plasten.
Som tur är så finns det ju lera och vitlim.
Re: Vad håller Clarre på med?
Då var det slut på N skalajobbet. Iaf för den här gången.
Avslutade det hela med att testa och bygga en buss.
Förhoppningen är att jag ska tycka att Ho skalan är lte mer att ta i.
Avslutade det hela med att testa och bygga en buss.
Förhoppningen är att jag ska tycka att Ho skalan är lte mer att ta i.
Re: Vad håller Clarre på med?
Såg en bild på en rolig glasskiosk på fb häromdagen. Det var i en tråd om hur vi minns vårt -50 -60 och -70 tal. Den måste ha varit riktigt modern på sin tid. Så jag tänkte att jag testar och gör en 1:87. Så här blev det iaf.
Bilden jag såg på fb.
Och min lilla skapelse.
Jag fick dörren på fel sida. Men det spelar inte någon roll tycker jag.
Bilden jag såg på fb.
Och min lilla skapelse.
Jag fick dörren på fel sida. Men det spelar inte någon roll tycker jag.
Re: Vad håller Clarre på med?
Ett tidsdokument från en varm sommardag på, gissningsvis, tidigt 60-tal. Utsvängd kjol, kortbyxor, kavaj, spetsiga solglasögon, diskreta färger på herrklädseln men ingen hatt, som det borde varit på 50-talet.
Modellen blev, som vanligt, på pricken.
Modellen blev, som vanligt, på pricken.
Re: Vad håller Clarre på med?
Det var den mest spektakulära kiosk jag skådat på länge! Den andas ju bland annat mycken framtidsoptimism! Är det tidigt 60-tal, tro?
Roligt att du valt denna förlaga för din snyggt byggda modell! Inte helt lätt att få till, kan jag tänka.
Mycket trevligt att följa dina husprojekt i övrigt också!
/Larsess
Roligt att du valt denna förlaga för din snyggt byggda modell! Inte helt lätt att få till, kan jag tänka.
Mycket trevligt att följa dina husprojekt i övrigt också!
/Larsess
Re: Vad håller Clarre på med?
Nu håller jag på att ledsna ur fullständigt. Det är tredje om inte fjärde gången jag river och ska försöka få till en bana. Då vill jag ha en där jag känner mig nöjd med spårplanen. Helst av allt skulle jag vilja ha lite variation i höjdled så inte allt bara är platt. Har en ganska begränsad yta så det är inte så mycket utrymme att spela på. Vill också få plats med lite spår (inte bara en oval) så ska det ju vara landskap också.
Så här långt har jag kommit med spårplanen. Bu eller bää?
Sedan ett litet försök. Men det är så platt
Meningen är att den ska förlängas på vänstra sidan.
Alla tips och förslag tas tacksamt emot.
Så här långt har jag kommit med spårplanen. Bu eller bää?
Sedan ett litet försök. Men det är så platt
Meningen är att den ska förlängas på vänstra sidan.
Alla tips och förslag tas tacksamt emot.
Re: Vad håller Clarre på med?
Massor som kikar men inget skrivet. Säg vad ni tycker eller tala om vad jag ska göra. Det tål jag.
Re: Vad håller Clarre på med?
Hej Clarre,
Spårplaner är jag mindre bra på tyvärr, men en fundering har jag och det bygger på vad jag gjort på min bana.
Istället för att ha bara två plan med relativt högt mellan planen så har jag lagt ett "normalplan" med en av stationerna på ca 130 cm över golvet, och sedan finns ett tågmagasin som ligger en halvvåning ner. Tågmagasinet är dolt av den andra stationen som ligger ovanför tågmagasinet och alltså en halvvåning upp jämfört med normalplanet. Det betyder att stigningarna inte blir så stora eller långa och ger ett mer naturligt intryck på de relativt korta avstånd vi har möjligheter till.
Om man sedan väljer rundbanor, dogbones eller punkt-till-punkt blir ju till var och en att besluta sig för.
Lite ledning kan man nog få om man funderar över trafiken man vill ha och mellan vilka verksamheter den ska transportera gods och resande. ska det finnas en hamn, ett sädesmagasin, en malmhamn eller ett pappersbruk? Kanske rent av ett valsverk eller en liten mekanisk verkstad. Ska det finnas en större lokstation eller en mindre? Är det i stad eller på landsbygd? Ska det vara både normal- och smalspår eller bara ena slaget, etc, etc? Ja frågorna blir många och kan bara bevaras av byggaren själv, men jag tror att svaren ger god ledning till hur själva banlayouten ska vara.
Mvh
/Peter
Spårplaner är jag mindre bra på tyvärr, men en fundering har jag och det bygger på vad jag gjort på min bana.
Istället för att ha bara två plan med relativt högt mellan planen så har jag lagt ett "normalplan" med en av stationerna på ca 130 cm över golvet, och sedan finns ett tågmagasin som ligger en halvvåning ner. Tågmagasinet är dolt av den andra stationen som ligger ovanför tågmagasinet och alltså en halvvåning upp jämfört med normalplanet. Det betyder att stigningarna inte blir så stora eller långa och ger ett mer naturligt intryck på de relativt korta avstånd vi har möjligheter till.
Om man sedan väljer rundbanor, dogbones eller punkt-till-punkt blir ju till var och en att besluta sig för.
Lite ledning kan man nog få om man funderar över trafiken man vill ha och mellan vilka verksamheter den ska transportera gods och resande. ska det finnas en hamn, ett sädesmagasin, en malmhamn eller ett pappersbruk? Kanske rent av ett valsverk eller en liten mekanisk verkstad. Ska det finnas en större lokstation eller en mindre? Är det i stad eller på landsbygd? Ska det vara både normal- och smalspår eller bara ena slaget, etc, etc? Ja frågorna blir många och kan bara bevaras av byggaren själv, men jag tror att svaren ger god ledning till hur själva banlayouten ska vara.
Mvh
/Peter
Bygger Slötorp-Dåseberga Järnväg (SDJ) i H0 och H0n3.
Styr med Intellibox 1 och DCC och så småningom med TC.
http://www.daaseberga.se/
http://www.smalsparigt.org/cgi-bin/phpB ... f=10&t=887
Styr med Intellibox 1 och DCC och så småningom med TC.
http://www.daaseberga.se/
http://www.smalsparigt.org/cgi-bin/phpB ... f=10&t=887
Re: Vad håller Clarre på med?
Tack Peter nu fick jag lite mer input. Det där med halvplan låter som en bra ide. Stigningarna blir ju så fruktansvärt långa annars.
Mvh
Clarre
Mvh
Clarre
Re: Vad håller Clarre på med?
Håller nog med Peter här ovan. Spårplaner är klurigt och i mångt o mycket handlar det om vad man själv tycker är roligt.
Vad är din ursprungliga tankar kring banan, kanske har du tidigare skrivit om detta tidigare, det må vara osagt. Oavsett, så får man bestämma om man vill se tågen rulla, om man gillar rangering, är miljön det viktiga eller vill man ha lite av varje. Detta får styra de stora delarna i planeringen. Tyvärr så blir det ju mycket spår på en mindre yta och kanske att man inte får plats med så mkt miljö.
Med Peters fundering i bakgrunden (normalplan, 1/2 plan upp och 1/2 plan ner) så kanske jag själv (som gillar att se tågen gå) flyttat stationen till den långa vänstersidan, ha kvar kurvväxeln längst ner, så stationsområdet blir lite större, forma stationen där och låta spåret närmast vägg gå till magasinet (bortom) en halv våning ner. Om man sedan placerar industrier överst + hamnspår så kan den högra delen riktas in på mer landskap en halv våning upp. Men som sagt, smaken är delad i många olika smådelar och det viktiga är ju vad du själv tycker är roligt.
Har du dessutom din verkstad i samma rum så är det ju trevligt att kunna se ett tåg rulla förbi ovanför/bredvid. Lycka till!
Vad är din ursprungliga tankar kring banan, kanske har du tidigare skrivit om detta tidigare, det må vara osagt. Oavsett, så får man bestämma om man vill se tågen rulla, om man gillar rangering, är miljön det viktiga eller vill man ha lite av varje. Detta får styra de stora delarna i planeringen. Tyvärr så blir det ju mycket spår på en mindre yta och kanske att man inte får plats med så mkt miljö.
Med Peters fundering i bakgrunden (normalplan, 1/2 plan upp och 1/2 plan ner) så kanske jag själv (som gillar att se tågen gå) flyttat stationen till den långa vänstersidan, ha kvar kurvväxeln längst ner, så stationsområdet blir lite större, forma stationen där och låta spåret närmast vägg gå till magasinet (bortom) en halv våning ner. Om man sedan placerar industrier överst + hamnspår så kan den högra delen riktas in på mer landskap en halv våning upp. Men som sagt, smaken är delad i många olika smådelar och det viktiga är ju vad du själv tycker är roligt.
Har du dessutom din verkstad i samma rum så är det ju trevligt att kunna se ett tåg rulla förbi ovanför/bredvid. Lycka till!
---------------------------------------
Medlem i MRW. http://www.mrw1.se
Medlem i MRW. http://www.mrw1.se
Re: Vad håller Clarre på med?
Tack P Falk.
Nu har jag lite mera att fundera på. Bland annat så har jag problem att komma på hur man elklast ordnar till ett halvplan. Jag är ju ny på det här så jag har inte en aning.
Nu hållar jag iaf på att rita upp en ny spårplan. Jag är väl inte så mycket för rangering. Antagligen beror det på att jag inte tycker att det funkar så bra med att koppla av och på vagnar. Kanske skulle testa digitala koppel? Men dom är ju inte billiga. Speciellt inte om man behöver ett gäng.
Nu har jag lite mera att fundera på. Bland annat så har jag problem att komma på hur man elklast ordnar till ett halvplan. Jag är ju ny på det här så jag har inte en aning.
Nu hållar jag iaf på att rita upp en ny spårplan. Jag är väl inte så mycket för rangering. Antagligen beror det på att jag inte tycker att det funkar så bra med att koppla av och på vagnar. Kanske skulle testa digitala koppel? Men dom är ju inte billiga. Speciellt inte om man behöver ett gäng.
Re: Vad håller Clarre på med?
Svårt att säga vad som är enklast, man kan få mkt tips via spårplaner på nätet och bara titta runt bland trådar i olika forum kan man också få tips. I din bygghörna tycker jag mig se ett öppet regelverk under skivorna. Överkant på det regelverket blir ju din nuvarande nollnivå, men den behöver vara en "minus" nivå för att tankesättet med 1/2 upp och 1/2 ner skall fungera bättre. Dvs skall du börja med en nollnivå så får du regla upp den lite med skivmaterial och placera denna nivån lite högre upp. Med hjälp av kortare reglar och bandelar av plyfa kan du då skapa negativa (ner till överkanten på regelverket) eller positiva för att nå högre upp i nivå. Om du söker på "open bench work layout" eller liknande så får du mycket bilder på hur ett sådant regelverk ser ut. Det öppna fackverket ger dig enklare möjligheter att få negativa höjdskillnader om du vill göra en sjö, bäck, flod som går in i landskapet.Clarre skrev: Nu har jag lite mera att fundera på. Bland annat så har jag problem att komma på hur man elklast ordnar till ett halvplan. Jag är ju ny på det här så jag har inte en aning. Nu hållar jag iaf på att rita upp en ny spårplan. Jag är väl inte så mycket för rangering. Antagligen beror det på att jag inte tycker att det funkar så bra med att koppla av och på vagnar. Kanske skulle testa digitala koppel? Men dom är ju inte billiga. Speciellt inte om man behöver ett gäng.
Du nämner att du vill i först hand "köra" så då behöver du ju inte ha en massa bangårdar, utan kanske mer uppställningsspår för hela tågset osv. De flesta koppel kräver en del pyssel. Antingen är de svåra att tillverka/montera eller också så kan de vara känsliga för injustering för att de skall koppla ihop/isär. Ja, du har lite att fundera på här. Men det är ju samtidigt väldigt roligt.
---------------------------------------
Medlem i MRW. http://www.mrw1.se
Medlem i MRW. http://www.mrw1.se
Re: Vad håller Clarre på med?
Ja visst är det roligt. Inte tu tal om den saken. Jag ska genast googla på open bench work layout. Så får vi se vad jag hittar.
Tackar för input.
Editerar lite.
Det var en bra sökterm. Nu fattade jag vad jag gjort för fel och varför jag tyckte att det var svårt att få till höjdskillnader.
Nu tar jag i med nya krafter imorgon.
Tackar för input.
Editerar lite.
Det var en bra sökterm. Nu fattade jag vad jag gjort för fel och varför jag tyckte att det var svårt att få till höjdskillnader.
Nu tar jag i med nya krafter imorgon.
-
- Inlägg: 300
- Blev medlem: 05 jan 2015, 10:23
Re: Vad håller Clarre på med?
Du kan også anvende en helix for at komme op og ned, søg på ordet helix, der er mange forslag til hvordan du kan lave det.Clarre skrev:Ja visst är det roligt. Inte tu tal om den saken. Jag ska genast googla på open bench work layout. Så får vi se vad jag hittar.
Tackar för input.
Editerar lite.
Det var en bra sökterm. Nu fattade jag vad jag gjort för fel och varför jag tyckte att det var svårt att få till höjdskillnader.
Nu tar jag i med nya krafter imorgon.
Mvh Kurt
Re: Vad håller Clarre på med?
Jo Helix var det jag började med. Men upptäckte att den tog för stor plats om det inte skulle haka upp sig för vagnarna när man körde. Tror att man måste ha en riktigt stor diameter på den för att det ska gå helt smärtfritt. Så den har jag dessvärre lagt ner. Nu får vi se vad det kan bli för roligt av en open bench work layout.
-
- Inlägg: 2017
- Blev medlem: 28 dec 2011, 22:39
- Ort: Bålsta
Re: Vad håller Clarre på med?
Det kanske är där dina och mina kör-ideer skiljer sig..Clarre skrev: Jag är väl inte så mycket för rangering.
Min andra sektion hemma, efter Äckleberga blir nog väldigt lik den engelska i senaste MJ-maggan.
Få jag komma och provköra din bana ändå, sen?
Re: Vad håller Clarre på med?
Klart du får Arne. Du är alltid välkommen. Det vet du väl?
Det kommer att finnas utrymme för rangering också.
Just nu håller jag på att utveckla några ideer som ska göra rangeringen lite enklare.
Det kommer att finnas utrymme för rangering också.
Just nu håller jag på att utveckla några ideer som ska göra rangeringen lite enklare.
- Johan Molin
- Inlägg: 19976
- Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
- Ort: Moth Virgin
- Kontakt:
Re: Vad håller Clarre på med?
Några enkla funderingar i all hast:
1. Verklighetens järnvägar tycker ju distinkt illa om nivåskillnader. Så att järnvägsspåren ligger platt är ju ganska förebildsenligt! DOCK kan ju omgivande landskap vara hur kuperat som helst, vilket framtvingar skärningar, broar och rent av tunnlar för järnvägen!
2. Personligen gillar jag bäst en anläggningsvariant där en eller två stationer förenas med en "fippelbangård" som förbinder dem med omvärlden. På det sättet kan man få verklighetsliknande trafikupplägg.
Vill man ha en rundbana kan man ju avbilda en station där spåren åt båda håll förenas i en gemensam fippelbangård som då föreställer såväl stationen före som stationen efter den som avbildas. Detta medger ju såväl verklighetstrogen trafik som att köra runt runt, om man bara vill se tågen gå ibland.
3. En hamn är ju aldrig fel; det är som en "universal-industri" där allt möjligt fraktas. OBS dock bara att från 1950-talet och framåt blir det distinkt sällsynt med styckegodsutbyte, åtminstone om man sak avbilda den typ av inhemsk sjöfart som är småskalig nog för att båtar inte ska bli för stora att ha på anläggningen.
1. Verklighetens järnvägar tycker ju distinkt illa om nivåskillnader. Så att järnvägsspåren ligger platt är ju ganska förebildsenligt! DOCK kan ju omgivande landskap vara hur kuperat som helst, vilket framtvingar skärningar, broar och rent av tunnlar för järnvägen!
2. Personligen gillar jag bäst en anläggningsvariant där en eller två stationer förenas med en "fippelbangård" som förbinder dem med omvärlden. På det sättet kan man få verklighetsliknande trafikupplägg.
Vill man ha en rundbana kan man ju avbilda en station där spåren åt båda håll förenas i en gemensam fippelbangård som då föreställer såväl stationen före som stationen efter den som avbildas. Detta medger ju såväl verklighetstrogen trafik som att köra runt runt, om man bara vill se tågen gå ibland.
3. En hamn är ju aldrig fel; det är som en "universal-industri" där allt möjligt fraktas. OBS dock bara att från 1950-talet och framåt blir det distinkt sällsynt med styckegodsutbyte, åtminstone om man sak avbilda den typ av inhemsk sjöfart som är småskalig nog för att båtar inte ska bli för stora att ha på anläggningen.
Re: Vad håller Clarre på med?
Någon spårplan har jag ännu inte lyckats få till. Men det kommer väl bara jag får kliva ur idet först. Den här årstiden känns verkligen som en downperiod iaf för mig. Jag har dock inte varit helt sysslolös som tur är. Det har blivit ca 100 talet fåglar av olika slag former och format. Såg att allas vår Mr Gissberg anslöt sig idag, så nu kanske jag kan få lite konstruktiv kritik på vad jag bör ändra på. Lägger väl in lite bilder som vanligt.
Erkänner villigt att en del är för stora, men jag jobbar på och de krymper. Jag är ju inte tecknare som Gissberg så redan där är det en del problem. Jag vet för det mesta hur jag vill att det ska se ut. Men det är en match att få det som jag vill. Det blir mest att det liknar barnteckningar om man jämför.
Erkänner villigt att en del är för stora, men jag jobbar på och de krymper. Jag är ju inte tecknare som Gissberg så redan där är det en del problem. Jag vet för det mesta hur jag vill att det ska se ut. Men det är en match att få det som jag vill. Det blir mest att det liknar barnteckningar om man jämför.
Re: Vad håller Clarre på med?
Häpnadsväckande!!
Det här måste man prova, så småningom.
Det här måste man prova, så småningom.
Re: Vad håller Clarre på med?
ser mycket bra ut,,,sen när det gäller storleken så finns det ju större skala än H0..Clarre skrev:Erkänner villigt att en del är för stora, men jag jobbar på och de krymper
tips till en ny affärside
Roger
Roger(Forden)
Re: Vad håller Clarre på med?
Helt stilla står det ju inte. Även om uppdateringarna är så täta.
Jag har iaf satt in ett driv från Rocos Da-940 i min gamla D träkorg. Det har varit ett långdraget projekt. Först så låg det i en låda i ca 30 år. När jag för ett år sedan tog fram det och digitaliserade det så gick det 10 minuter innan det rök några kugg. Det gamla drivet visade sig vara omöjligt att hitta rätt kugghjul till. Då fick jag en ide som jag tänkte testa, så jag köpte ett Da 940 med tanken att går det inte att använda så skadar det väl inte med ett stålklätt D-lok.
Det hela visade sig dock passa utmärkt efter en lätt slipning på insidan av kåpan. Så nu äntligen Up and running.
Funderar ev på att byta pantograferna till några från Entec. Men det får bli i framtiden.
Jag har iaf satt in ett driv från Rocos Da-940 i min gamla D träkorg. Det har varit ett långdraget projekt. Först så låg det i en låda i ca 30 år. När jag för ett år sedan tog fram det och digitaliserade det så gick det 10 minuter innan det rök några kugg. Det gamla drivet visade sig vara omöjligt att hitta rätt kugghjul till. Då fick jag en ide som jag tänkte testa, så jag köpte ett Da 940 med tanken att går det inte att använda så skadar det väl inte med ett stålklätt D-lok.
Det hela visade sig dock passa utmärkt efter en lätt slipning på insidan av kåpan. Så nu äntligen Up and running.
Funderar ev på att byta pantograferna till några från Entec. Men det får bli i framtiden.
Re: Vad håller Clarre på med?
Vsst ja jag har ju varit lite elektriker också. Gatubelysning är inte att förakta- Så det bör väl finnas det också.. Jag använder mig av rör i rör metoden. Mässingsrör från 1,1 mm sedan1,3mm och så det grova i botten1,5 mm Motsvarar väl ca 131mm i skala 1:1 när färgen kommit på" och så en liten krage längst ner som "betongfundament". SMD dioder 0805 2mmx1,25mm storade löds fast direkt på röret till stolpen. Då är jordningen klar. Sedan trär jag i en tunn dekoderkabel och löder fast den i änden på dioden. Sedan kommer pillet med att forma till lamphus med hjälp av vitlim. Det hela ter sig ut såhär.
Efter det så lite svart färg runt "lamphuset" sedan målar jag dom ljust grå-
Efter det så lite svart färg runt "lamphuset" sedan målar jag dom ljust grå-