Toppbilden, visa:    


Vad håller Clarre på med?

Min utrustning, hur jag bär mig åt när jag bygger allt möjligt, och vilka husdjur som hjälper till.
Användarens profilbild
ford1929
Inlägg: 3891
Blev medlem: 24 aug 2014, 15:36
Ort: Luleå

Re: Vad håller Clarre på med?

Inlägg av ford1929 »

Vackert bussbygge [JC_doubleup.gif] [JC_doubleup.gif] även Forden
Roger(Forden)

Användarens profilbild
Clarre
Inlägg: 166
Blev medlem: 24 jun 2014, 22:51
Ort: Hedemora
Kontakt:

Re: Vad håller Clarre på med?

Inlägg av Clarre »

Fortsätter väl med lite som hänt. Hittade en bild på en rolig "läs ovanlig" timmerbil. Hade ett par karosser i skrotlådan. Så jag beslöt mig för att göra ett försök att få till något liknande.

Bild

Det här resultatet av ett snabbförsök. Ska förfina stolparna och göra en kran, Då kanske jag hamnar i närheten.

Bild

Användarens profilbild
Clarre
Inlägg: 166
Blev medlem: 24 jun 2014, 22:51
Ort: Hedemora
Kontakt:

Re: Vad håller Clarre på med?

Inlägg av Clarre »

Hittede lite plast det gick att göra kran av iaf.

Bild

Fingrar får inte vara stilla så nu har jag provat med lite tankar av olika slag. Mjölktank/bränsletank och några farmartankar som dessvärre står på tork just nu.
Det tar lite tid att få gavlarna att torka iaf med den metod jag använder mig av.

Bild

Användarens profilbild
GammelDansken
Inlägg: 619
Blev medlem: 05 sep 2013, 09:36
Ort: Fällfors

Klassiska lastbilar

Inlägg av GammelDansken »

Hej, snygga byggen. Så i siste nummer av klassiska lastbilar en liknande timmerbil.
Det är en norsk reggad Volvo Viking, och dom har också en bild, på en rundnosat Magirus.
Har du använd Wiking eller Preiser hytter.
// John

Användarens profilbild
Clarre
Inlägg: 166
Blev medlem: 24 jun 2014, 22:51
Ort: Hedemora
Kontakt:

Re: Vad håller Clarre på med?

Inlägg av Clarre »

Vad jag har använt har jag dessvärre inte en aning om. Köpte på mig en skrotlåda för ett bra tag sedan. Det var en massa smått och gott i den. Men det enda varunamn jag sett är Viking och det var på något lastbilschassi. Det fanns inte en enda komplett bil i lådan så nu blir det custombyggen för fullt.

Användarens profilbild
jogra
Inlägg: 2524
Blev medlem: 29 dec 2011, 09:03

Re: Vad håller Clarre på med?

Inlägg av jogra »

Ja. int sitter Clarre å hänger framför dumburken int!

Bra jobbat! Intressant att följa med dina lösningar.
Kom ihåg att komma ihåg.

Användarens profilbild
Clarre
Inlägg: 166
Blev medlem: 24 jun 2014, 22:51
Ort: Hedemora
Kontakt:

Re: Vad håller Clarre på med?

Inlägg av Clarre »

Kör väl in lite småsaker också. Det kan ju vara bra att kunna tanka. Även att flytta bilen.

Bild

Bild

Bild

Arne Lindgren
Inlägg: 2017
Blev medlem: 28 dec 2011, 22:39
Ort: Bålsta

Re: Vad håller Clarre på med?

Inlägg av Arne Lindgren »

En 205:a, var har du hittat en sån, eller har du scratchbyggt den också? (inget förvånar mig längre) :)

Användarens profilbild
Clarre
Inlägg: 166
Blev medlem: 24 jun 2014, 22:51
Ort: Hedemora
Kontakt:

Re: Vad håller Clarre på med?

Inlägg av Clarre »

Den du Arne. Den pratade vi om redan i Gävle. Det finns en svart och en silverfärgad.
Vi pratade bland annat om Norev som är tillverkaren. Dom finns på ebay för en billig penning.

Så någor scratchbygge var det inte den här gången. Men jag ska offra en och göra en Dimmabreddning på den. ;)

Användarens profilbild
Cor van der Meijde
Inlägg: 1302
Blev medlem: 01 jan 2012, 15:20
Ort: Etten-Leur, Nederland
Kontakt:

Re: Vad håller Clarre på med?

Inlägg av Cor van der Meijde »

Den 205 är genom Norev. Ursprungligen gjord av United hobby för Editions Atlas.

Användarens profilbild
Clarre
Inlägg: 166
Blev medlem: 24 jun 2014, 22:51
Ort: Hedemora
Kontakt:

Re: Vad håller Clarre på med?

Inlägg av Clarre »

Nu fick det bli en liten rastplats i skogen.

Bild

Användarens profilbild
P Falk
Inlägg: 2894
Blev medlem: 20 apr 2012, 10:56
Ort: Gråbo

Re: Vad håller Clarre på med?

Inlägg av P Falk »

Mums, en tjock grillad m bröd är inte fel. :D
Ser att det finns både ketchup, senap och något drickbart på bänken mittemot. Jag tror jag slår mig ner en stund... [JC_doubleup.gif]
---------------------------------------
Medlem i MRW. http://www.mrw1.se

Användarens profilbild
Clarre
Inlägg: 166
Blev medlem: 24 jun 2014, 22:51
Ort: Hedemora
Kontakt:

Re: Vad håller Clarre på med?

Inlägg av Clarre »

P Falk skrev:Mums, en tjock grillad m bröd är inte fel. :D
Ser att det finns både ketchup, senap och något drickbart på bänken mittemot. Jag tror jag slår mig ner en stund... [JC_doubleup.gif]

Du är så välkommen.

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19963
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Vad håller Clarre på med?

Inlägg av Johan Molin »

Mysfaktorn är så hög att kvällen riskerar att bli överbelamrad med mötesspårare ...

Användarens profilbild
Clarre
Inlägg: 166
Blev medlem: 24 jun 2014, 22:51
Ort: Hedemora
Kontakt:

Re: Vad håller Clarre på med?

Inlägg av Clarre »

Ingen fara. Det finns flera stockar att göra sittplatser av. Vi kan även ordna några fler eldar. ;)

Användarens profilbild
Clarre
Inlägg: 166
Blev medlem: 24 jun 2014, 22:51
Ort: Hedemora
Kontakt:

Re: Vad håller Clarre på med?

Inlägg av Clarre »

Klurar på gatubelysning. Stolparna får jag nog till. Då är det värre med armaturen. Några bra ideer härifrån kanske? Lurar på ytmonterade lysdioder. Men är säker på att ni har masso av ideer som är smidiga och bra.

Jag skulle också vilja ha tag i en enklare båtriitning. Något flytetug måste det väl ligga i hamnen. Vattenlinjemodell är det i första hand jag söker.

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19963
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Vad håller Clarre på med?

Inlägg av Johan Molin »

Clarre!

En fundering jag har haft en tid:

http://www.langley-models.co.uk/acatalo ... y__35.html

Langley är en trogen och ytterligt pålitlig leverantör från "Old Blighty"

Bild
Denna båt från Artitec har nog förbigått de flesta. MEN — på 1920- och 1930-talet hamnade en hel rad flod- och kustbåtar från Holland och Tyskland i Sverige. Riggades om, men hade oftast sitt omisskännliga utseende kvar.

Ett enda litet exempel:

FREJA II, f d holländska EN AVANT, inköptes till Frejabolaget vars huvudsysselsättning var att frakta aspvirke från upplag utanför Mem (dit det forslades från Baltstaterna) till Jönköping för att förvandlas till tändstickor.

Bild

och på sin ålders höst, i Uppsala:

Bild

Jag tror man här har rätt fria händer att rigga upp båten som man vill (eller måhända inte ...) och döpa om den till något rimligt svenskklingande från 1920-talet. Vid denna tid började skutor i regel döpas efter diverse kvinnonamn. Det går nog att spåna tämligen fritt.

En mast med lastbom och en svenskliknande styrhytt torde vara allt som behövs!

PeO
Inlägg: 3061
Blev medlem: 14 jul 2012, 22:02

Re: Vad håller Clarre på med?

Inlägg av PeO »

Om belysningen, tänkte du dig lysrör eller kvicksilverlampa?
MRW hade ett förslag på den senare för massor av år sedan.
Lysrör har jag försökt att efterlikna med 3 ytmonterade led i serie, men blev inte helt nöjd. Kan man se ljuskällan ser man 3 ljuspunkter. 3 i serie för att varje behöver drygt 3 volt, ett motstånd i serie tar ett par volt. Lurade på om man ska köra 6 led på 24 volt eller mata ena polen i båda ändar och andra polen i mitten, men har inte hunnit prova ut ännu. B.t.w., Artitecbåten på bilden har också legat flera år och väntat i sin låda. :oops:

Användarens profilbild
Clarre
Inlägg: 166
Blev medlem: 24 jun 2014, 22:51
Ort: Hedemora
Kontakt:

Re: Vad håller Clarre på med?

Inlägg av Clarre »

Ja där fanns det en del båtar att välja på. Men helst av allt skulle jag vilja göra ett scratchbygge och utgå från en ritning.
Dessa ritningar verkar dessvärre svåra att få tag på. Iaf har jag svårt att få tag på det.

Angående belysningen så vet jag faktiskt inte vilka som har vad. Men jag får väl forska lite i det.
Vi hade iaf kvicksilver i en armatur utanför tomten när vi flyttade hit. Nu har dom bytt armatur så numera är belysningen lite gulaktig. Vad som sitter i vetjag inte. Det sitter en diffus plastkåpa för. Känner också att jag börjar bli lite till åren så jag har ingen lust att klättra upp och kika.

Ska se om jag kan fixa några bilder tills imorgon på vad jag kommit fram till såhär långt.

Göran T
Inlägg: 508
Blev medlem: 01 okt 2012, 11:36

Re: Vad håller Clarre på med?

Inlägg av Göran T »

Clarre skrev:Ja där fanns det en del båtar att välja på. Men helst av allt skulle jag vilja göra ett scratchbygge och utgå från en ritning.
Dessa ritningar verkar dessvärre svåra att få tag på. Iaf har jag svårt att få tag på det.
Har du provat med Sjöhistoriska muséets ritnings- och fotoarkiv i Stockholm?
/Göran T
Att tänka fritt är stort.
Att tänka om är större.
Tage Danielsson

BAn
Inlägg: 801
Blev medlem: 23 okt 2012, 15:50
Ort: Sävedalen

Re: Vad håller Clarre på med?

Inlägg av BAn »

P Falk skrev:Mums, en tjock grillad m bröd är inte fel. :D
Ser att det finns både ketchup, senap och något drickbart på bänken mittemot. Jag tror jag slår mig ner en stund... [JC_doubleup.gif]
Jag ser om det finns plats för mig med... 8-)
Johan Molin skrev:Mysfaktorn är så hög att kvällen riskerar att bli överbelamrad med mötesspårare ...
På en flugfiskekurs i Lappland för många år sedan lärde jag mig av en annan deltagare, en Ica-handlare från Norrbotten, att bästa korven att grilla vid lägerelden är falukorv. Särskilt bra är falukorven när man återutsätter fisken - ett finare uttryck för att man inte fått upp någon i tillåten storlek, eftersom att man envisas med att fiska med just fluga - eller när man får besök av lavskrikor, som gärna delar måltiden med en. Att den dessutom är stor och behändig att göra i modell är ytterligare ett plus! ;)

/Bengt
- en rest från sent fyrtiotal

Användarens profilbild
H0n3
Inlägg: 2749
Blev medlem: 28 dec 2011, 22:04
Ort: Lindome
Kontakt:

Re: Vad håller Clarre på med?

Inlägg av H0n3 »

Clarre, Vad sorts båt hade du tänkt dig att börja med? Det skulle göra det lite lättare att föreslå något.

Jag har ju byggt lite båtar vara minst en efter ritning, se trådarna DMW bygger .... under kategorin Garaget => Flytetyg. Johan Molins båtar är ju också förvisso scratchbyggen och Johan lär ha lite ritningar på dem.

Sjöhistoriska museet är en guldgruva men det går också att hitta användbara ritningar genom att få hjälp av t ex Google.

När det gäller gatlyktor så har signaturen Bo på Svenskt MJ forum faktiskt petat ihop en radda riktigt snygga sådana. Hans tråd om det är riktigt informativ.

/Peter
Bygger Slötorp-Dåseberga Järnväg (SDJ) i H0 och H0n3.
Styr med Intellibox 1 och DCC och så småningom med TC.
http://www.daaseberga.se/

http://www.smalsparigt.org/cgi-bin/phpB ... f=10&t=887

Användarens profilbild
Clarre
Inlägg: 166
Blev medlem: 24 jun 2014, 22:51
Ort: Hedemora
Kontakt:

Re: Vad håller Clarre på med?

Inlägg av Clarre »

Göran T skrev:
Clarre skrev:Ja där fanns det en del båtar att välja på. Men helst av allt skulle jag vilja göra ett scratchbygge och utgå från en ritning.
Dessa ritningar verkar dessvärre svåra att få tag på. Iaf har jag svårt att få tag på det.
Har du provat med Sjöhistoriska muséets ritnings- och fotoarkiv i Stockholm?
/Göran T
Tackar för tipset. Det ska undersökas.

Användarens profilbild
Clarre
Inlägg: 166
Blev medlem: 24 jun 2014, 22:51
Ort: Hedemora
Kontakt:

Re: Vad håller Clarre på med?

Inlägg av Clarre »

H0n3 skrev:Clarre, Vad sorts båt hade du tänkt dig att börja med? Det skulle göra det lite lättare att föreslå något.

Jag har ju byggt lite båtar vara minst en efter ritning, se trådarna DMW bygger .... under kategorin Garaget => Flytetyg. Johan Molins båtar är ju också förvisso scratchbyggen och Johan lär ha lite ritningar på dem.

Sjöhistoriska museet är en guldgruva men det går också att hitta användbara ritningar genom att få hjälp av t ex Google.

När det gäller gatlyktor så har signaturen Bo på Svenskt MJ forum faktiskt petat ihop en radda riktigt snygga sådana. Hans tråd om det är riktigt informativ.

/Peter
Nu är inte jag så hemma på vad de olika båttyperna heter. Men något enklare till att börja med. Utan allt för mycket master osv. Den typen som Johan visade en bild på här ser helt ok ut.

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19963
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Vad håller Clarre på med?

Inlägg av Johan Molin »

Vänta bara till du ska rigga den!

Min tanke var att man kan ta Artitecs motorpråm, bygga ett svenskliknande styrhus m/skuta istället för modellens överbyggnad, och istället för den fjuttiga masten sätta dit en riktig, med lastbom. Men man bör beakta att även med en väldig förenkling blir det en del rigg att spänna upp!

Användarens profilbild
H0n3
Inlägg: 2749
Blev medlem: 28 dec 2011, 22:04
Ort: Lindome
Kontakt:

Re: Vad håller Clarre på med?

Inlägg av H0n3 »

OK, så någon form av liten lastbåt i behändigt modellformat.

Själv fastnade jag för den här lite fulsnygga knubbigt f d brittiska puffern då det också fanns en ritning att få tag i på nätet. S/S Puff blev namnet och den första i en rad lastfartyg från Dåseberga Mekaniska Werkstad.

http://www.motessparet.se/viewtopic.php?f=35&t=116

Inte onödigt mycket rigg men kan bli precis så pillig som du själv önskar.

En idé bara...

/Peter
Bygger Slötorp-Dåseberga Järnväg (SDJ) i H0 och H0n3.
Styr med Intellibox 1 och DCC och så småningom med TC.
http://www.daaseberga.se/

http://www.smalsparigt.org/cgi-bin/phpB ... f=10&t=887

Användarens profilbild
Clarre
Inlägg: 166
Blev medlem: 24 jun 2014, 22:51
Ort: Hedemora
Kontakt:

Re: Vad håller Clarre på med?

Inlägg av Clarre »

H0n3 skrev:OK, så någon form av liten lastbåt i behändigt modellformat.

Själv fastnade jag för den här lite fulsnygga knubbigt f d brittiska puffern då det också fanns en ritning att få tag i på nätet. S/S Puff blev namnet och den första i en rad lastfartyg från Dåseberga Mekaniska Werkstad.

http://www.motessparet.se/viewtopic.php?f=35&t=116

Inte onödigt mycket rigg men kan bli precis så pillig som du själv önskar.

En idé bara...

/Peter
Tack. Jag håller på och lusläser den tråden nu. Det var precis något sådant jag hade som tanke att bygga.

Användarens profilbild
Clarre
Inlägg: 166
Blev medlem: 24 jun 2014, 22:51
Ort: Hedemora
Kontakt:

Re: Vad håller Clarre på med?

Inlägg av Clarre »

Lovade lite bilder på belysningen i nuvarande skick. Så här kommer det ett par bilder.

Bild

Bild

Göran T
Inlägg: 508
Blev medlem: 01 okt 2012, 11:36

Re: Vad håller Clarre på med?

Inlägg av Göran T »

Kan det vara en sådan här du letar efter, Clarre?
Bild
Bild
/Göran T
Att tänka fritt är stort.
Att tänka om är större.
Tage Danielsson

Användarens profilbild
Clarre
Inlägg: 166
Blev medlem: 24 jun 2014, 22:51
Ort: Hedemora
Kontakt:

Re: Vad håller Clarre på med?

Inlägg av Clarre »

Ja den verkar inte allt för avancerad med massor av tackel o tåg.

PeO
Inlägg: 3061
Blev medlem: 14 jul 2012, 22:02

Re: Vad håller Clarre på med?

Inlägg av PeO »

Clarre skrev:Bild
Kanske lite grova rör, men skarvarna och böjarna är perfekta.
Kvarstår frågan hur man åstadkommer en 2-3 mm bred, 14mm lång lysande kropp, för att efterlikna en 2 eller 3X40 w lysrörsarmatur som var vanlig på 50-70-talet. Kanske som Frykmo, baka in i vitlim.

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19963
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Vad håller Clarre på med?

Inlägg av Johan Molin »

Jag tycker det ser väldigt lovande ut! Keep up the good work!

Användarens profilbild
Clarre
Inlägg: 166
Blev medlem: 24 jun 2014, 22:51
Ort: Hedemora
Kontakt:

Re: Vad håller Clarre på med?

Inlägg av Clarre »

PeO skrev:Kanske lite grova rör, men skarvarna och böjarna är perfekta.
Kvarstår frågan hur man åstadkommer en 2-3 mm bred, 14mm lång lysande kropp, för att efterlikna en 2 eller 3X40 w lysrörsarmatur som var vanlig på 50-70-talet. Kanske som Frykmo, baka in i vitlim.
Ja ag tyckte också att rören var i grövsra laget när jag fick ihop dom. Får helt enkelt leta tunnare rör som passar i varandra.
Ska försöka löda ihop tre diodet så tätt det bara går och sen köra med antingen vitlim eller epoxy för att få dom att se ut att hänga ihop.
Det är bra att det inte bara är jag som tycker det ser grovt ut. Det sporrar för att få det smäckrare.

Undrar om 1,5 2 och 2,5 mm rör skulle se smäckrare ut. Tunnare hittar jag inte om ingen har något bra tips.

PeO
Inlägg: 3061
Blev medlem: 14 jul 2012, 22:02

Re: Vad håller Clarre på med?

Inlägg av PeO »

Det finns mycket tunnare, jag vet att jag köpt en sats på Intermodellbau, men hittar den inte nu. Nåja, 3-4 tänkbara utställare att välja mellan Gabriele Hüttl-Wagener, Dieter Kupfer och ett par till, Hassler brukar inte vara med.
http://knupfer.info/shop/index.php/deut ... -rohr.html ger lite att välja på, http://www.modellbauershop.de/metalle/m ... -rohre.php har lite andra dimensioner.
1-1,5-2,5 ser möjligt ut, (finns även hos Hassler, jag har gjort slut på de jag hade, så lyktstolpsbyggandet har fått vänta)
Årets mässa är 15-19/4, får ha en inköpslista tills dess.
Lyckas vi lura med Johan, kommer han garanterat att fastna bland de många båtbyggarna i fyra dagar och först på söndag upptäcka att resekamraterna åkt hem och att det finns tåg, bilar, livesteam och flygplan också.

NATTSUDD
Jag letade på lyktstolpar, de verkar ha bottendiameter på 140 mm =>1,61 mm i Ho. Knupfers 3:e sats (från den minsta räknat) har 1,1-1,3-1,5-1,7, använd de tre minsta + lite färg torde ge närmast exakt mått. Gott om plats för en emaljerad koppartråd inuti.
tjugo över tolv nu, LÄGGDAGS!

Användarens profilbild
Clarre
Inlägg: 166
Blev medlem: 24 jun 2014, 22:51
Ort: Hedemora
Kontakt:

Re: Vad håller Clarre på med?

Inlägg av Clarre »

Jag letar vidare helt enkelt. Ju tunnare dess bättre.

Men jag kunde inte sitta sysslolös en hel dag så jag tog mig friheten att "kopiera" HOn3's pågående bygge.
Det gick skapligt så länge materialet räckte. Sedan blev det kulissbygge i papper för att få en blick av vad det skulle kunna bli.
Nu hade jag inga direkta mått att gå efter så jag höftade hej vilt, med den bestämda uppfattningen att båtar faktiskt kan se ut precis hur som helst bara dom flyter.
Risken lär vara liten att denna kommer att sjunka om jag inte får för mig att göra ett diorama med en sjunken båt. Ja vi får se hur det går. Mera material är beställt
så det kommer väl på torsdag.
Bild
Bild
Bild
Lite stor styrhytt men den är inte måttad på något sätt bara klippt på fri hand-

Tills dess ska jag bege mig till bokhandeln och se om jag kan hitta något lämpligt papper att bygga denna av.
Bild
Göran T hade den stora vänligheten att skicka mig en ritning idag.
Ja nu fick ni något att bita iidag också så även jag. ;)

Användarens profilbild
H0n3
Inlägg: 2749
Blev medlem: 28 dec 2011, 22:04
Ort: Lindome
Kontakt:

Re: Vad håller Clarre på med?

Inlägg av H0n3 »

Kul att fler ger sig på fartygsbygge! Kopiera på du bara, det ska bli spännande att se den färdig! Å som du säger, den ena är inte den andra lik ens i fullskala.

Haklapp på!

/Peter
Bygger Slötorp-Dåseberga Järnväg (SDJ) i H0 och H0n3.
Styr med Intellibox 1 och DCC och så småningom med TC.
http://www.daaseberga.se/

http://www.smalsparigt.org/cgi-bin/phpB ... f=10&t=887

Användarens profilbild
Clarre
Inlägg: 166
Blev medlem: 24 jun 2014, 22:51
Ort: Hedemora
Kontakt:

Re: Vad håller Clarre på med?

Inlägg av Clarre »

Ja som sagt i brist på material så fick det bli pappslöjd idag. Lite pyssligare än plast och inte lika snällt material att jobba med.
Men man ska väl lära sig något nytt varje dag. Annars är det väl meningslöst. Det känns iaf som om jag är betydligt mera van att bygga båtar i fullskala.
Då har man något rejält att ta i iaf. Men några bilder på vad som hänt idag kan jag väl slänga upp även om det inte är mycket.

Sätter lite "spant" vet inte om det är för glest men isåfall får jag komplettera med några bitar extra.
Bild

Bild

Nu får den vila i lite press över natten. Har petat in lite vitlim som förstärkning. Det gör även att det blir lite segare och förhoppningsvis hållbarare.
Imorgon ska jag testa lite bordläggning så jag vet hur det blir med "spanten". Fortsättning följer.
Bild

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19963
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Vad håller Clarre på med?

Inlägg av Johan Molin »

Hmmmm, det där ser vagt bekant ut! 8-)

Användarens profilbild
Clarre
Inlägg: 166
Blev medlem: 24 jun 2014, 22:51
Ort: Hedemora
Kontakt:

Re: Vad håller Clarre på med?

Inlägg av Clarre »

För att vara första pappersbåten så får den duga som mockup. Ska bara dit med en relinslist och måla lite bättre. Nu var jag bara nyfiken på hur det kunde se ut.

Bild

Användarens profilbild
Clarre
Inlägg: 166
Blev medlem: 24 jun 2014, 22:51
Ort: Hedemora
Kontakt:

Re: Vad håller Clarre på med?

Inlägg av Clarre »

Lägger väl upp en något mera färdig båt. Jag tycker nog att relingen är i tjockaste laget. Men jag får inte smalare pappersremsor att hålla ihop. Nackdelen med papper som jag upptäckt är att det går inte att korrigera genom att slipa. Då blir det bara en massa fnas. Men det är väl jag som inte kan tekniken.
Planerar att ge mig på det här bygget en gång till och då i styren. Då får jag se om det blir någon skillnad. Men jag tar och gör klart den andra båten först. Nytt material ramlade in idag. Inte nog med det, det dök upp lite tegeltak också. Där ska jag ju försöka mig på en avgjutning. Det vore kul om det fungerade och jag har lite alternativa metoder jag tänkte testa.

Bild
Måste nog plocka fram den andra kameran och se om det går att få någon bättre bildkvalite. Mobilen lämnar en del övrigt att önska tycker jag.

Fortsättning följer.

Användarens profilbild
Clarre
Inlägg: 166
Blev medlem: 24 jun 2014, 22:51
Ort: Hedemora
Kontakt:

Re: Vad håller Clarre på med?

Inlägg av Clarre »

Tänkte bara så att ni inte tror att jag har somnat om. ;)

Bild

Upptäckte till min besvikelse att jag inte hade några tunna kablar hemma. Men jag måste iaf testa.

Användarens profilbild
H0n3
Inlägg: 2749
Blev medlem: 28 dec 2011, 22:04
Ort: Lindome
Kontakt:

Re: Vad håller Clarre på med?

Inlägg av H0n3 »

Se där! [JC_doubleup.gif]

Dags att hämta en stol, plocka fram popcornskålen och haklappen ser jag - well done so far! [JC_doubleup.gif]

/Peter
Bygger Slötorp-Dåseberga Järnväg (SDJ) i H0 och H0n3.
Styr med Intellibox 1 och DCC och så småningom med TC.
http://www.daaseberga.se/

http://www.smalsparigt.org/cgi-bin/phpB ... f=10&t=887

PeO
Inlägg: 3061
Blev medlem: 14 jul 2012, 22:02

Re: Vad håller Clarre på med?

Inlägg av PeO »

Hmmmm, du kom in här och gav sken av att vara nybörjare. Här sitter vi med lång näsa - och haka och ser prima prov på de flesta tekninker.

Användarens profilbild
Clarre
Inlägg: 166
Blev medlem: 24 jun 2014, 22:51
Ort: Hedemora
Kontakt:

Re: Vad håller Clarre på med?

Inlägg av Clarre »

Tack men jag är ju nybörjare. Men med envishet kan man komma en bit på väg. Får man sedan prova lite olika tekniker så brukar det mesta ge med sig med tiden. Tålamod har jag gott om efter fyra egna jäntor och tio barnbarn so far.

Men jag är den förste att hålla med om att det tar tid. Det tar en evinnerlig tid bara att få limmet att torka. Tänkte jag skulle pröva det där UHU limmet menhittar inte på det i närområdet iaf inte än så länge. Det jag upptäckte med lanternorna var att det var lite testande av olika motstånd för att få den ljusstyrka som jag vill ha. Nu kör jag 9V batteri. Anledningen är att jag tänkte försöka mig på att använda glödlampor i undervåningen och ev styrhytten. Sedan blir det nog tre strömbrytare. Då går det att välja belysning efter vilket arbete som ska utföras. Vi får se om jag kommer en bit på väg imorgon också. Dessvärre stundar ett läkarbesök som tar bort värdefull byggtid. Men kände igår att nu måste jag ha en ny rygg. Det räcker inte längre att lägga ost på den gamla.

Användarens profilbild
Clarre
Inlägg: 166
Blev medlem: 24 jun 2014, 22:51
Ort: Hedemora
Kontakt:

Re: Vad håller Clarre på med?

Inlägg av Clarre »

Det var inte lätt det här inte. Nu var jag inne på Eskaders webbsida för att se vad det fanns för roliga saker.
Men det står inte på deras saker vad det är för skala. :evil: Inte har jag något fartyg ligger på tomten heller. Då hade jag kunnat mäta och räkna om. Så nu står mitt hopp till er kära forumbröder. Är det någon som kan tipsa om lämplig storlek på ankare, ankarkätting, ankarklys, ratt och ev andra tillbehör som finns i styrhytten. Om inte så får jag väl chansa och beställa hem lite vad jag tror. Men det brukar bara bli fel och därmed onödigt dyrt.

Kan ju lägga upp en bild där jag börjar få ordning på belysningen iaf.

Bild

Användarens profilbild
Clarre
Inlägg: 166
Blev medlem: 24 jun 2014, 22:51
Ort: Hedemora
Kontakt:

Re: Vad håller Clarre på med?

Inlägg av Clarre »

Börjat lite med styrhytten/kommandobryggan. Hoppas jag får måtten att stämma.
Det blev också en början på listerna för nitskyddet.

Bild

Bild

Bild

Användarens profilbild
H0n3
Inlägg: 2749
Blev medlem: 28 dec 2011, 22:04
Ort: Lindome
Kontakt:

Re: Vad håller Clarre på med?

Inlägg av H0n3 »

Ja, det är så snyggt! [JC_doubleup.gif]

Verkar som det är dags att försöka få till det sista på Dåsa så jag inte kommer på efterkälken....

/Peter
Bygger Slötorp-Dåseberga Järnväg (SDJ) i H0 och H0n3.
Styr med Intellibox 1 och DCC och så småningom med TC.
http://www.daaseberga.se/

http://www.smalsparigt.org/cgi-bin/phpB ... f=10&t=887

Användarens profilbild
Clarre
Inlägg: 166
Blev medlem: 24 jun 2014, 22:51
Ort: Hedemora
Kontakt:

Re: Vad håller Clarre på med?

Inlägg av Clarre »

Tack! Jag kämpar på. Men det tar en evig tid att få till det som man vill.
Det tog alldeles för lång tid innan jag hittade Sydfarts sida på facebook. Där finns det en uppsjö av bilder som jag har stor nytta av.
Nu håller jag på och försöker få till en inredning i styrhytten. Det är lite pillrigt, men att det är så kul gör att det inte spelar någon roll.

Användarens profilbild
Clarre
Inlägg: 166
Blev medlem: 24 jun 2014, 22:51
Ort: Hedemora
Kontakt:

Re: Vad håller Clarre på med?

Inlägg av Clarre »

Nu så. Tänt var det här. Nu slipper gubbarna fumla i mörkret i styrhytten. Nu kan dom se vad dom gör. Förmodligen hittar de rätt också då det installerades lite ny modern navigationsutrustning. Kommer dimman så ska det inte vara någon större fara då heller.

Bild

Bild

OBS! taket sitter inte fast och fönsterkarmarna är inte färdigmålade. Men det är väl en dag imorgon också.

Användarens profilbild
jogra
Inlägg: 2524
Blev medlem: 29 dec 2011, 09:03

Re: Vad håller Clarre på med?

Inlägg av jogra »

Å kvällen är låång.... ;)

Oj ändå vilka moderniteter du installerat. :o
Kom ihåg att komma ihåg.

Skriv svar

Återgå till "Från min egen verkstad"