Toppbilden, visa:    


Vad håller Clarre på med?

Min utrustning, hur jag bär mig åt när jag bygger allt möjligt, och vilka husdjur som hjälper till.
Användarens profilbild
Clarre
Inlägg: 166
Blev medlem: 24 jun 2014, 22:51
Ort: Hedemora
Kontakt:

Re: Vad håller Clarre på med?

Inlägg av Clarre »

Jovisst är kvällen lång. Men det har ju varit nattsändningar från F1 tre dagar så jag känner mig lite sliten.
Det är inte bra att jobba när man är trött och okoncentrerad.
Bonusbild i märkret.

Bild

Användarens profilbild
Clarre
Inlägg: 166
Blev medlem: 24 jun 2014, 22:51
Ort: Hedemora
Kontakt:

Re: Vad håller Clarre på med?

Inlägg av Clarre »

Nu har äntligen kapten äntrat bryggan. Snart kastar vi loss.

Bild

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19963
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Vad håller Clarre på med?

Inlägg av Johan Molin »

Häftig detaljering! Jag ser att kapten har sommarkapellet på!

Användarens profilbild
Clarre
Inlägg: 166
Blev medlem: 24 jun 2014, 22:51
Ort: Hedemora
Kontakt:

Re: Vad håller Clarre på med?

Inlägg av Clarre »

Detaljeringen är ju nästan det roligaste. Det går nog att hålla på i det oändliga. Jag kommer på nya saker hela tiden. Det tillsammans med att jag hittar en hel del detaljer på sydkrafts facebooksida gör inte saken mindre inspirerande, Men visst är det pillrigt och smått smått smått och så ännum mindre

Vi kan ta en liten gissningslek, Är dert någon som kan gissa hur jag gjort ratten? Lovar er att jag fick fundera ett tag innan iden dök upp i skallen.
Lite dålig bild förstås som vanligt men imorgon ska jag göra ryy försök utomhus och sätta kameran på stativet. Så har ingen listat ut det tills dess så hoppas jag att jag kan presentera bättre bilder.

Användarens profilbild
Clarre
Inlägg: 166
Blev medlem: 24 jun 2014, 22:51
Ort: Hedemora
Kontakt:

Re: Vad håller Clarre på med?

Inlägg av Clarre »

Nu blev dom inte så bra som jag hade tänkt mig. Men något mer ser man iaf.
Fattar inte att det ska vara så svårt att ta bilder på stillastående modeller.

Bild

Bild

Sture Bylén

Re: Vad håller Clarre på med?

Inlägg av Sture Bylén »

Jag gissar att ratten är en detalj från ett gammalt fickur.

Användarens profilbild
Clarre
Inlägg: 166
Blev medlem: 24 jun 2014, 22:51
Ort: Hedemora
Kontakt:

Re: Vad håller Clarre på med?

Inlägg av Clarre »

Det var dessvärre fel Sture.
Det är ingen färdig del utan den är ihopsatt av återvunna delar.

Användarens profilbild
GammelDansken
Inlägg: 619
Blev medlem: 05 sep 2013, 09:36
Ort: Fällfors

Re: Vad håller Clarre på med?

Inlägg av GammelDansken »

Hjul från prärievagn i H0 + tandpetare stumpar. :lol:

// John

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19963
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Vad håller Clarre på med?

Inlägg av Johan Molin »

Jag funderade just över någon form av hjulnav ... Är det Airfix gamla "Waggon Train" som släppt till delar?

Användarens profilbild
Clarre
Inlägg: 166
Blev medlem: 24 jun 2014, 22:51
Ort: Hedemora
Kontakt:

Re: Vad håller Clarre på med?

Inlägg av Clarre »

Hoppas på att några till gissar sedan lägger jag upp lösningen.

Användarens profilbild
Clarre
Inlägg: 166
Blev medlem: 24 jun 2014, 22:51
Ort: Hedemora
Kontakt:

Re: Vad håller Clarre på med?

Inlägg av Clarre »

Tar väl en till för att ge er större chans.

Bild

Fick idag hem lite delar från Eskader. Det var lite spännande att öppna när jag inte hade en aning om vilken storlek jag skulle ha. Det mesta var dock användbart glädjande nog.
Det enda från eskader på den här bilden är livbojen. Själv har jag gjort skåp för brandslang, någon form av elcentral och lite små ventilatorer.

Bild

Fick hem den största ventilen som ska vara på båten. Och den kom med här i fören skymtar ankarspelet.
Lite mera rtyrhytt och ratt också. Dessutom ser man lite vad han har fått för navigationsutrustning så här långt.

Bild

Ankarna montrade och jag tycker nästsn chansningen gick hem hade ingen aning om vilket jag skulle ha

Bild

Lite relingsstöttor kom det också. Men där stötte jag på patrrull. Jag hade ingen lämplig tråd att dra igenom dom men. Men testa måste gras. Men 0,12 mjuk koppartråd var inte direkt någon höjdare så det får bli inköp av 0.30 eller 040 Mässingstråd.

Bild

Kanske en bättre bild på mitt tillverkade ankarspel.

Bild

Användarens profilbild
SWB-56
Inlägg: 305
Blev medlem: 06 jan 2014, 23:51
Ort: Stjärnhov

Re: Vad håller Clarre på med?

Inlägg av SWB-56 »

Clarre skrev:Hoppas på att några till gissar sedan lägger jag upp lösningen.
Om jag skulle behöva en styrratt till en båt jag aldrig kommer att bygga, skulle jag leta fram ett mässing- eller plaströr av lämplig dimension, såga av en passande bit, dela in ringen i sjättedelar om du vill ha sex "ekrar" och borra hål för dem. Kapa till en lagom lång pinne av lämpligt material och sticka in den rakt igenom ringen. I de övriga fyra hålen sticker jag in liknande pinnar men bara till mitten där jag löder eller limmar ihop alltsammans. I den lilla lim-/tennklumpen borrar jag ett hål för axeln, målar styrratten och sätter fast den där den ska sitta.
Ja, så skulle jag göra, men du hittade säkert på något listigare - beställde från Eskader eller nåt sånt... :lol: :lol: :lol:
LarsEric

Användarens profilbild
Clarre
Inlägg: 166
Blev medlem: 24 jun 2014, 22:51
Ort: Hedemora
Kontakt:

Re: Vad håller Clarre på med?

Inlägg av Clarre »

SWB-56 Var klart närmast den lösning jag använde mig av. Skillnade består i att jag använde mig av delar från en gammat penna. Jag hade bara 6mm grov mässing hemma. Sedan använde jag mig av 1mm grov styren stav som ekrar. Delarna som gick åt finns på bilden, men jag använde bara en 3mm bred remsa från häljet till pennan. När allt sedan var ihoplimmat och torrt så slipade jag ner 3mm ringen till ca 1,5mm.

Bild

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19963
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Vad håller Clarre på med?

Inlägg av Johan Molin »

En mycket snygg och prydlig lösning för att få en fin fartygsratt! — Men vänta nu, det röda på pennan, är det blod ???? :shock:

Användarens profilbild
Clarre
Inlägg: 166
Blev medlem: 24 jun 2014, 22:51
Ort: Hedemora
Kontakt:

Re: Vad håller Clarre på med?

Inlägg av Clarre »

Nej inget blod här inte. Det passar sig inte med blodförtunnande medel. Det är resterna av ett Gillingmärke då det var reklampennor vi använde på halkkörningsbanan Gillinge. Numera Stockholms Trafiksäkerhetscenter Gillinge AB

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19963
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Vad håller Clarre på med?

Inlägg av Johan Molin »

Skönt att höra! Hur snyggt resultatet än blir av ens vedermödor så finns det ju gränser för vilket pris man vill betala! 8-)

Användarens profilbild
Clarre
Inlägg: 166
Blev medlem: 24 jun 2014, 22:51
Ort: Hedemora
Kontakt:

Re: Vad håller Clarre på med?

Inlägg av Clarre »

Jo någon måtta får det ju vara. Man ska inte behöva skära sönder sig bara för att bygga en båt. Men det är lätt att slinta med skalpellen om man är ivrig.

Användarens profilbild
SWB-56
Inlägg: 305
Blev medlem: 06 jan 2014, 23:51
Ort: Stjärnhov

Re: Vad håller Clarre på med?

Inlägg av SWB-56 »

Clarre skrev:Jo någon måtta får det ju vara. Man ska inte behöva skära sönder sig bara för att bygga en båt. Men det är lätt att slinta med skalpellen om man är ivrig.
Ja, och Johan behöver inte ens slinta med skalpellen för att bli blodig. :lol: :lol: :lol:

S Johansson
Inlägg: 1310
Blev medlem: 30 jan 2012, 18:05

Re: Vad håller Clarre på med?

Inlägg av S Johansson »

Följer ditt knåpande med stort intresse. Fint sjömansarbete!
Bif ett gammalt foto fr vinden på Sjöfartsmuseet i Göteborg. Där (och på andra ställen) finns många modeller magasinerade. Den gamla modellen av Dalslandsångaren Ellida med ratt i hytten finns nu avdammad i den publika avdelningen.
/SJ

Bild

Användarens profilbild
Clarre
Inlägg: 166
Blev medlem: 24 jun 2014, 22:51
Ort: Hedemora
Kontakt:

Re: Vad håller Clarre på med?

Inlägg av Clarre »

S Johansson skrev:Följer ditt knåpande med stort intresse. Fint sjömansarbete!
Bif ett gammalt foto fr vinden på Sjöfartsmuseet i Göteborg. Där (och på andra ställen) finns många modeller magasinerade. Den gamla modellen av Dalslandsångaren Ellida med ratt i hytten finns nu avdammad i den publika avdelningen.
/SJ

Bild
Det där var en trevlig båt. Tur att den fick komma ut och visa upp sig.

Jag har lite funderingar på vad som ska användas till religar. Jag har stöttor med 3 hålrader och den största funderingen är vad jag ska använda för tråd. Mässing är ju lätt att löda, men håller det? Pianotråd är betydligt srarkare, men även betydligt svårare att få till fina lödningar på. Och som det är på båten jag bygger nu så är det kapat och böjt hej vilt på olika ställen för olika funktioner.

Nästa fråga. Vad använder man för spackel till styrenplast. Helst ska det vara lättslipat men inte ramla bort. Har några små glipor i en del av skarvarna till bordläggningen.

PeO
Inlägg: 3061
Blev medlem: 14 jul 2012, 22:02

Re: Vad håller Clarre på med?

Inlägg av PeO »

Humbrol, Tamya m. fl. har. diskuteras på http://www.svensktmjforum.se/forum/inde ... #msg144596

Användarens profilbild
H0n3
Inlägg: 2749
Blev medlem: 28 dec 2011, 22:04
Ort: Lindome
Kontakt:

Re: Vad håller Clarre på med?

Inlägg av H0n3 »

Clarre skrev:
S Johansson skrev:Följer ditt knåpande med stort intresse. Fint sjömansarbete!
Bif ett gammalt foto fr vinden på Sjöfartsmuseet i Göteborg. Där (och på andra ställen) finns många modeller magasinerade. Den gamla modellen av Dalslandsångaren Ellida med ratt i hytten finns nu avdammad i den publika avdelningen.
/SJ

Bild
Det där var en trevlig båt. Tur att den fick komma ut och visa upp sig.

Jag har lite funderingar på vad som ska användas till religar. Jag har stöttor med 3 hålrader och den största funderingen är vad jag ska använda för tråd. Mässing är ju lätt att löda, men håller det? Pianotråd är betydligt srarkare, men även betydligt svårare att få till fina lödningar på. Och som det är på båten jag bygger nu så är det kapat och böjt hej vilt på olika ställen för olika funktioner.

Nästa fråga. Vad använder man för spackel till styrenplast. Helst ska det vara lättslipat men inte ramla bort. Har några små glipor i en del av skarvarna till bordläggningen.
Tunn mässingtråd är det jag använt. Fungerar alldeles utmärkt. Vill minnas att jag trädde ståndarna med tråd innan jag placerade dem på båten. Lättare att maka allt på plats då och böja så att böjarna kommer rätt.

När det spackel så har de flesta stora färgtillverkarna sådant. Min nuvarande tub kommer från Airfix om jag minns rätt.

/Peter
Bygger Slötorp-Dåseberga Järnväg (SDJ) i H0 och H0n3.
Styr med Intellibox 1 och DCC och så småningom med TC.
http://www.daaseberga.se/

http://www.smalsparigt.org/cgi-bin/phpB ... f=10&t=887

Användarens profilbild
Clarre
Inlägg: 166
Blev medlem: 24 jun 2014, 22:51
Ort: Hedemora
Kontakt:

Re: Vad håller Clarre på med?

Inlägg av Clarre »

Nästan klar, men bara nästan. Det ska slipas och målas. Även lite mera smådetaljer ska tillverkas. Dagen har gått i småsakernas tecken. Jag har gjort lite livflottar några pollare och två P11 gasoltuber. Det blir lätt mycket pill när man sätter igång. Ännu mera när man får inspiration av den riktiga båten där man ser vad som finns på däck mm.

Bild

Bild

Bild

Bild

Sture Bylén

Re: Vad håller Clarre på med?

Inlägg av Sture Bylén »

Mycket snyggt, Clarre! [JC_doubleup.gif]
Och byggtempot är som vanligt imponerande. :o
Jag har heller inget att anmärka på vad gäller val av namn och hemmahamn. ;)

PeO
Inlägg: 3061
Blev medlem: 14 jul 2012, 22:02

Re: Vad håller Clarre på med?

Inlägg av PeO »

Sture Bylén skrev: Jag har heller inget att anmärka på vad gäller val av namn och hemmahamn. ;)
Kommer det månntro en MS Mora från samma ort snart också? eller ännu hellre SS Mora.

Användarens profilbild
Clarre
Inlägg: 166
Blev medlem: 24 jun 2014, 22:51
Ort: Hedemora
Kontakt:

Re: Vad håller Clarre på med?

Inlägg av Clarre »

PeO skrev:
Sture Bylén skrev: Jag har heller inget att anmärka på vad gäller val av namn och hemmahamn. ;)
Kommer det månntro en MS Mora från samma ort snart också? eller ännu hellre SS Mora.
Vem vet. Vi får väl sw vad jag hittar på. Skulle ha en bra förebild och gärna en ritning på en S/S som inte är allt för stor. Blir det för många stora båtar så får jag nog bygga hamn istället för modelljärnväg.

Så är det någon som har en bra ritning. på en någolunda enkel S/S så skulle det kanske gå att ordna en kopia.

PS. Finns det någonstans en bra beskrivning på riggen? Jag har som vanligt inte en aning om vad som ska till för att det ska bli bra.

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19963
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Vad håller Clarre på med?

Inlägg av Johan Molin »

Bild
Från Sjöhistoriska fotoarkiv.

s/s MORA var återigen en av alla dessa kanalpesar som kom att ägas av Ångfartygs AB Göta Kanal. Så den som trodde att hon trafikerade Dalarna bedrog sig! I själva verket stånkade hon sig fram i "diket" på sina turer mellan Göteborg och Stockholm.

Ursprungligen byggd 1898 för Mora-Venerns Jernvägs AB som bedrev en hel del sjötrafik från Vänern till Göteborg.
Inför säsongen 1921 inköpt av Ångfartygs AB Göta Kanal. Åtminstone det året tycks hon ha gjort turer utsträckta ända till Finland.

Efter haveri 1948 (året då i nästan all lastångartrafik på Göta Kanal försvann) utdömd och skrotad.
För hugad byggare har jag fler foton på henne, bl a ett mycket illustrativt sådant akterifrån! Dock ingen ritning tyvärr.
Och hon var, liksom alla göta kanal-ångare, omkring 30 m lång.

Användarens profilbild
P Falk
Inlägg: 2894
Blev medlem: 20 apr 2012, 10:56
Ort: Gråbo

Re: Vad håller Clarre på med?

Inlägg av P Falk »

Oj, så mkt detaljer! Ett fantastiskt arbete du gör, Clarre! Imponerande! [JC_doubleup.gif]
Fina relingstöttor i aktern, är det månne från Eskader, eller kanske RBModel? Det rinner till skall jag säga, på med stövlarna...
---------------------------------------
Medlem i MRW. http://www.mrw1.se

PeO
Inlägg: 3061
Blev medlem: 14 jul 2012, 22:02

Re: Vad håller Clarre på med?

Inlägg av PeO »

Clarre skrev:
PeO skrev:
Sture Bylén skrev: Jag har heller inget att anmärka på vad gäller val av namn och hemmahamn. ;)
Kommer det månntro en MS Mora från samma ort snart också? eller ännu hellre SS Mora.
Vem vet. Vi får väl sw vad jag hittar på. Skulle ha en bra förebild och gärna en ritning på en S/S som inte är allt för stor. Blir det för många stora båtar så får jag nog bygga hamn istället för modelljärnväg.

Så är det någon som har en bra ritning. på en någolunda enkel S/S så skulle det kanske gå att ordna en kopia.

PS. Finns det någonstans en bra beskrivning på riggen? Jag har som vanligt inte en aning om vad som ska till för att det ska bli bra.
Jag tänkte förståss vi skulle få se något från Morshyttan också :mrgreen:

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19963
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Vad håller Clarre på med?

Inlägg av Johan Molin »

Jag tänkte förståss vi skulle få se något från Morshyttan också :mrgreen:
Då blir det med nödvändighet en sådan här modell:

Bild

8-)

Användarens profilbild
Clarre
Inlägg: 166
Blev medlem: 24 jun 2014, 22:51
Ort: Hedemora
Kontakt:

Re: Vad håller Clarre på med?

Inlägg av Clarre »

P Falk skrev:Oj, så mkt detaljer! Ett fantastiskt arbete du gör, Clarre! Imponerande! [JC_doubleup.gif]
Fina relingstöttor i aktern, är det månne från Eskader, eller kanske RBModel? Det rinner till skall jag säga, på med stövlarna...
Relingsstöttorna, flaggan, ankare, kedja och något som jag använder som ankarklys kommer från Eskader. Det ändra är hemknåpat.

Tänke precis skriva till PeO att kom med ett bra förslag. Men Johan hann före.

Användarens profilbild
Clarre
Inlägg: 166
Blev medlem: 24 jun 2014, 22:51
Ort: Hedemora
Kontakt:

Re: Vad håller Clarre på med?

Inlägg av Clarre »

Men nu Johan blir jag allt lite villrådig. När jag söker på S/S Mora så får jag upp en helt annan båt som är omdöpt till Engelbrekt. och ser ut så här.

Bild

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19963
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Vad håller Clarre på med?

Inlägg av Johan Molin »

För mig, uppvuxen vid Sveriges Blå Band, finns bara en MORA! 8-)

Användarens profilbild
Clarre
Inlägg: 166
Blev medlem: 24 jun 2014, 22:51
Ort: Hedemora
Kontakt:

Re: Vad håller Clarre på med?

Inlägg av Clarre »

Nu får armadan vara fulltalig för ett tag. Jag tror att det börjar bli fullt i hamnen som ännu inte finns. Lete småjusteringar kvar på M/S Hede, men dom andra får duga som dom är.

Dags at ge sambon lite utrymme på köksbordet ett tag. Men jag vet ju att det bara är för ett par dagar innan det kliar för mycket i fingrarna igen. Ja så var det dom där småjusteringarna som var kvar.

Bild

Bild

Bild

Användarens profilbild
P Falk
Inlägg: 2894
Blev medlem: 20 apr 2012, 10:56
Ort: Gråbo

Re: Vad håller Clarre på med?

Inlägg av P Falk »

Imponerande Clarre! Dom ser jättefina ut! [JC_doubleup.gif]
---------------------------------------
Medlem i MRW. http://www.mrw1.se

S Johansson
Inlägg: 1310
Blev medlem: 30 jan 2012, 18:05

Re: Vad håller Clarre på med?

Inlägg av S Johansson »

Fint! Många detaljer! Och fartygsbygget har gått med snälltågsfart. Dags att planera för en rejäl kaj.
Antar att de nyvunna erfarenheterna ger mersmak. Vad hamnar på stapelbädden härnäst?
/SJ

Användarens profilbild
Clarre
Inlägg: 166
Blev medlem: 24 jun 2014, 22:51
Ort: Hedemora
Kontakt:

Re: Vad håller Clarre på med?

Inlägg av Clarre »

Med så mycket "gamla" båtar i hamnen. Så tänkte jag att det vore bra om även sjöräddningen var på plats.
Lite målning kvar. Det täcker dåligt. Sedan ska det monteras lite relingar och handräcken.

Bild

Användarens profilbild
Clarre
Inlägg: 166
Blev medlem: 24 jun 2014, 22:51
Ort: Hedemora
Kontakt:

Re: Vad håller Clarre på med?

Inlägg av Clarre »

Då får jag väl anse mig färdig med det lilla experimentet. Undrar vad jag ska hitta på nu?


Bild

Kanske skulle tillägga att jag har haft den här bilden som förebild.

Bild

Användarens profilbild
jogra
Inlägg: 2524
Blev medlem: 29 dec 2011, 09:03

Re: Vad håller Clarre på med?

Inlägg av jogra »

Mycket snyggt jobbat Clarre! [JC_doubleup.gif]
Kom ihåg att komma ihåg.

Användarens profilbild
Clarre
Inlägg: 166
Blev medlem: 24 jun 2014, 22:51
Ort: Hedemora
Kontakt:

Re: Vad håller Clarre på med?

Inlägg av Clarre »

Jag fick ett återfall när det gäller husbyggnad. En chans att testa lite för mig nya grepp.

Bild

Användarens profilbild
Clarre
Inlägg: 166
Blev medlem: 24 jun 2014, 22:51
Ort: Hedemora
Kontakt:

Re: Vad håller Clarre på med?

Inlägg av Clarre »

Då får jag väl anse mig klar även med detta.

Bild

Bild

Är det någon som har ett bra tips på hur man får fönstren i linje och lika stora. Har försökt några varianter nu men jag bir inte nöjd med resultatet.

Användarens profilbild
Clarre
Inlägg: 166
Blev medlem: 24 jun 2014, 22:51
Ort: Hedemora
Kontakt:

Re: Vad håller Clarre på med?

Inlägg av Clarre »

Nu har jag börjat med försöket att göra tak.
Två takplattor fastsatta med dubbelhäftande tejp på en glasskiva.
Dom äe vaxade ett antal gånger ocnu har jag lagt släppmedel över alltihop.
Det får torka tills imorgon och då kommer jag att lägga formgelcoat
När den härdat så är det dags för ett antal lager med glasfiber Böejar med tunnaste tunna 30 gram kvadratmetern.
Sen ett lager 300 gram och avslutar med tre eller fyra lager 450 grams matta.
Efter härdning. pilla bort taken som fått agera plugg. Bara hoppas att dom i8nte smält av gelcoaten
men det brukar klara sig. Det är inte mycket som biter på släppmedlet. Bara vanligt vatten inga lösningmedel som jag testat ännu.

Efter det då så nägra gänger vaxning av formen och påläggning av släppmedel.
Sedan blir det beslutsångest epoxy eller polyester. Och hur tjocka dom ska vara.
Ni får vara med och bestämma Så här ser det ut so far.

Bild

Användarens profilbild
Clarre
Inlägg: 166
Blev medlem: 24 jun 2014, 22:51
Ort: Hedemora
Kontakt:

Re: Vad håller Clarre på med?

Inlägg av Clarre »

Liten bildserie på dagens jobb.
Gelcoaten lagd. Väntar på att härda.
Bild

Glasfiber fyra lager 450 matta.
Bild

Några förstyvningar så det inte slår sig.
Bild

Tada så var formen klar och orginal plattorna intakta. Men det var farligt nära. Polyestern löser nämligen plasten. Så ska det göras någon mera gång så blir det släppmedel även på undersidan.
Bild

Nu återstår frågan. Hur tjockt, vilket material.

Användarens profilbild
Clarre
Inlägg: 166
Blev medlem: 24 jun 2014, 22:51
Ort: Hedemora
Kontakt:

Re: Vad håller Clarre på med?

Inlägg av Clarre »

Första provgjutningen och ett försök till vädring.
Gjorde den första i vitlim så jag kommer att testa vidare.

Bild

Bild

Användarens profilbild
jogra
Inlägg: 2524
Blev medlem: 29 dec 2011, 09:03

Re: Vad håller Clarre på med?

Inlägg av jogra »

Ja'a du Clarre, du e nog handlingens man du! :D
Inga långa funderingar på saker å ting utan bara att prova sig fram. [JC_doubleup.gif]

Det där taket blir nog bra.
Kom ihåg att komma ihåg.

Användarens profilbild
Clarre
Inlägg: 166
Blev medlem: 24 jun 2014, 22:51
Ort: Hedemora
Kontakt:

Re: Vad håller Clarre på med?

Inlägg av Clarre »

Ja det stämmer nog jogra. har jag börjat med något då gör jag klart eller kastar i papperskorgen om det inte blir eller fungerer som tänkt.
Antingen blir det ett nytt projekt eller så testar jag om det skulle kunna bli bättre andra gången. Har ett helsike med fönster, men nu har jag tränat dragstift halva dagen igår.
Så det är en sak som börjar fungera. Sedan är det alla små eländiga fönsterkarmar som på något sätt ska dit och dessutom helst rakt o på linje. Hämtade nya glasögon idag iaf så det kanske blir lättare. Verkarsom om jag har haft perceptionsstörningar med de gamla. Jag har satt dom rakt men när jag tagit av glasögonen så sitter dom lik förbaskat snett

Sture Bylén

Re: Vad håller Clarre på med?

Inlägg av Sture Bylén »

Clarre skrev:Verkarsom om jag har haft perceptionsstörningar med de gamla. Jag har satt dom rakt men när jag tagit av glasögonen så sitter dom lik förbaskat snett
Det tror jag stämmer, Clarre. Jag har samma problem och har kommit fram till att det blir en sorts "objektivförvrängning" när jag använder mina starka glasögon. :(

Användarens profilbild
Clarre
Inlägg: 166
Blev medlem: 24 jun 2014, 22:51
Ort: Hedemora
Kontakt:

Re: Vad håller Clarre på med?

Inlägg av Clarre »

Första riktiga provgjutningen klar. Tjockleken är 1mm och består av tre lager.
Först en ytmatta kallad tissue.
Sedan ett lager 300 grams glasfibermatta. Kan tunnas ut något för att få tunnare gjutningar.
Sist ett lager av ytmattan igen för att den ska bli slätare och inte stickig på baksidan.

Allt är sedan satt under vacuum och även härdat under vacuum.

Resultatet blev det här. Neutral färg. Det går att lägga gelcoat först men då ökar tjockleken.

Bild
Bild

Sture! Är du sugen på att testa? Isåfall kan jag slänga in några bitar vid tillfälle.

Sture Bylén

Re: Vad håller Clarre på med?

Inlägg av Sture Bylén »

Ja, vad jag främst är nyfiken på är hur det går att skära i materialet. Kom gärna förbi med en provbit.

Användarens profilbild
Clarre
Inlägg: 166
Blev medlem: 24 jun 2014, 22:51
Ort: Hedemora
Kontakt:

Re: Vad håller Clarre på med?

Inlägg av Clarre »

Förklaringen till hur man bäst kapar och slipar till det kan vi ta en genomgång på när jag kommer förbi.
Klippa med Biltemas teflonbelagda sax går iaf utmärkt.

Skriv svar

Återgå till "Från min egen verkstad"