Toppbilden, visa:    


vollmer 6032

Sture Bylén

vollmer 6032

Inlägg av Sture Bylén »

Jag försöker få tag i Vollmers tegelplatta 6032 men den verkar inte finnas någonstans. (I alla fall inte i Europa.)
Någon som vet om den håller på att utgå ur sortimentet?
Vilken tegelplatta kan jag använda i stället som är "svenskliknande"?

BEF
Inlägg: 28
Blev medlem: 23 okt 2012, 19:07
Ort: Skåne-Tranås

Re: vollmer 6032

Inlägg av BEF »

Hej Sture,
Har du testat tegelplatta från Auhagen?
I vart fall så hittar du 6032 på Vollmers hemsida. Men artikelnumret är numera 5-siffrigt och börjar med en fyra. Så sök med 46032.
Med vänlig hälsning/Bertil

PeO
Inlägg: 3061
Blev medlem: 14 jul 2012, 22:02

Re: vollmer 6032

Inlägg av PeO »

Auhagen har lite djupare mönster, men bör duga gott.

Sture Bylén

Re: vollmer 6032

Inlägg av Sture Bylén »

Tack för det!
Är det Auhagen 41611 ni avser då?

PeO
Inlägg: 3061
Blev medlem: 14 jul 2012, 22:02

Re: vollmer 6032

Inlägg av PeO »

Var ute uppe på vinden och tittade. Min heter 4749, verkar vara historia. Ditt förslag har troligen ersatt, den ha fått nockpannor ingjutna på ena plattan.

Sture Bylén

Re: vollmer 6032

Inlägg av Sture Bylén »

PeO skrev:Ditt förslag har troligen ersatt, den ha fått nockpannor ingjutna på ena plattan.
Aha...tack för det.
Jag ska också bygga en lagård där taket svajar lite och planerar göra vitlimsavgjutningar likt dem du visade mig i Älvsjö.
Har du beskrivit denna metod någonstans eller har du tips på annan beskrivning. Jag vill ju inte limma fast takteglet vid vitlimmet.... Gör man först en typ av "master" så inte takteglet blir "undersida", så att säga.

Användarens profilbild
jogra
Inlägg: 2524
Blev medlem: 29 dec 2011, 09:03

Re: vollmer 6032

Inlägg av jogra »

PeO skrev: men bör duga ...
:D 8-) ;)
Kom ihåg att komma ihåg.

PeO
Inlägg: 3061
Blev medlem: 14 jul 2012, 22:02

Re: vollmer 6032

Inlägg av PeO »

Sture Bylén skrev: Jag ska också bygga en lagård där taket svajar lite och planerar göra vitlimsavgjutningar likt dem du visade mig i Älvsjö.
Har du beskrivit denna metod någonstans eller har du tips på annan beskrivning. Jag vill ju inte limma fast takteglet vid vitlimmet.... Gör man först en typ av "master" så inte takteglet blir "undersida", så att säga.
Jag får gräva lite i teflonen, det här började för 15-20 år sedan, några år efter Göran Tholins legendariska löstegelsäventyr.
Claes Mattisson kom på att man kunde gjuta av ett plasttak i vitlim, sedan vidareutvecklade jag Mattissons teknik, genom att blanda brytfärg i vitlimmet innan jag la' på det på plattan. Tekniken var uppe till diskussion på mässan, men vi satt vid olika bord då.
Inte alla plattor passar, men jag har använt från Kibri, Vollmer, Auhagen och Plastruct genom åren. Jag tror det var Kibri, som inte såg så bra ut, men mer liknade en svensk, när den blev spegelvänd (eller var det Vollmer?) De tre första blir tvåkupigt tegel, Plastruct "spanish tiles" stämmer som enkupigt. Den är vacuumformad, man lägger alltså lim på baksidan. Två-fyra lager lim, beroende på konsistens och skikttjocklek. Första lagret kan vara svårt att få blåsfritt om man inte tunnar ut det, eventuellt en droppe diskmedel i. Släppmedel behövs inte, limmet biter lagom bra/dåligt för att kunna dras loss, när det torkat. 3-4 lager, beroende på tjocklek, med torkning mellan.
Om man tar loss tidigt får man räkna med mer krympning än om det får toka länge på plattan.
På senare år har jag börjat att först lägga ett tunt lager ljust tegelfärgat, sedan mörkare. Man får då en avgjutning med mörka dalar och ljusa åsar, minskar behovet av målning/vädring.
Nockpannor fanns med en platta för många år sedan, jag tror det var Vollmer. Jag gjorde en form av överåldrig knådsilikon, den dög till detta. den får jag fylla med uttunnat lim några gånger för att få användbara remsor med nockpannor. Jag brukar försöka att komma ihåg att fylla den efter jag plockat ur den, för att ha lite på lager. Dan Berglund beskrev sin metod för nockpannor i en Krister Brandt-bok någon gång på 90-talet

Användarens profilbild
arcego
Inlägg: 940
Blev medlem: 05 aug 2012, 18:32
Ort: Trelleborg

Re: vollmer 6032

Inlägg av arcego »

Sture,

Kolla i Peter Falks tråd "Smygtitt i Korted".
Finns matnyttigt där!
Ser fram emot en ny instruktionsvideo från proucent Byl'en?

Gott Nytt 2015!

Användarens profilbild
P Falk
Inlägg: 2894
Blev medlem: 20 apr 2012, 10:56
Ort: Gråbo

Re: vollmer 6032

Inlägg av P Falk »

arcego skrev:Sture,
Kolla i Peter Falks tråd "Smygtitt i Korted". Finns matnyttigt där!
Ser fram emot en ny instruktionsvideo från Bylen.
Gott Nytt 2015!
Tack för komplimangen, Har delat med mig lite av min erfarenhet om egna limavgjitningar. Se sid 14 o 15 i "Kortedstråden" Dessvärre tillför den inte så mycket mer än det som Sture o Peo redan varit inne på. Den stora nackdelen är ju att det blir en negativ kopia av taket och det stämmer förstås inte helt utseendemässigt.
För min del så övervägde dock "takkänslan" av resultatet, än vad den exakta kopian egentligen motsvarar. Detta räcker för stunden för mig. Speciellt som jag gillar att smutsa ner o vädra slutresultatet en hel del. Men om rätt skall vara rätt, så är det inte helt rätt... ;)
Så någon gång får man göra om o göra rätt, men inte idag och inte imorgon, men kanske längre fram...
Gott Nytt År på er ungdomar!
---------------------------------------
Medlem i MRW. http://www.mrw1.se

Skriv svar

Återgå till "Andra Byggnader"