Toppbilden, visa:    


Hyllbana i N-Skala

Användarens profilbild
P Ekstrand
Inlägg: 623
Blev medlem: 29 dec 2011, 22:33
Ort: Ingarö
Kontakt:

Re: Hyllbana i N-Skala

Inlägg av P Ekstrand »

Hej !

Tack Sture, ska göra mina största granar i liknande storlek :-T

Tack så mycket för tipsen vonWow [JC_doubleup.gif]
Ett exempel från en av mina provpannåer: http://frykmo.se/mj/mrfrm/161127_prov.jpg
Jätte fint det syns att du har konstnärs talang [JC_doubleup.gif]
Jag har också tittat på dina bakgrunder på hemsidan som jag gillar
http://www.frykmo.se/mj/modulbygge/bakg ... runder.htm

MvH
Pär

Användarens profilbild
StefanChrister
Inlägg: 520
Blev medlem: 05 nov 2015, 16:06
Ort: Stockholm

Re: Hyllbana i N-Skala

Inlägg av StefanChrister »

Fantastiskt roligt att följa detta, Pär! Du har fallenhet för både det elektriska och det konstnärliga. Mycket roligt att du vill dela med dig av ditt arbete. Denna tråd ska följas med stor glädje och nyfikenhet.
Heja, heja!!
[JC_doubleup.gif]

Användarens profilbild
P Ekstrand
Inlägg: 623
Blev medlem: 29 dec 2011, 22:33
Ort: Ingarö
Kontakt:

Re: Hyllbana i N-Skala

Inlägg av P Ekstrand »

StefanChrister skrev:Fantastiskt roligt att följa detta, Pär! Du har fallenhet för både det elektriska och det konstnärliga. Mycket roligt att du vill dela med dig av ditt arbete. Denna tråd ska följas med stor glädje och nyfikenhet.
Heja, heja!!
[JC_doubleup.gif]
Stort tack :-)

MvH
Pär

Användarens profilbild
P Ekstrand
Inlägg: 623
Blev medlem: 29 dec 2011, 22:33
Ort: Ingarö
Kontakt:

Re: Hyllbana i N-Skala

Inlägg av P Ekstrand »

Hej !

Nu har jag fått lite mer gjort på min hyllbana.

Bild

Jag har lagt klart rälsen och kopplat in det elekriska. Tre servon till de tre växlarna är fastsatta under plywooden. Servorna är
kopplade till MGP's Servodekoder. Som jag skrivit förut så går det att använda MGP's Servodekoder till att sköta polariteten för
slingan så det behövs ingen extra elektronik för att hantera detta.

Jag har sedan ganska länge en servodekoder till som sköter växlarna på min lilla station. Nytt för mig denna gång var att i
nuvarande version av appen man använder för att konfigurera Servodekodern samt alla andra MGP dekodrar har en ny smart
fuktion för att ställa in min och maxlägena för varje servo på ett smart sätt samt även möjlighet att i samma "vy" ställa
in polaritet för hjärtstycket, vända på vilket som är "closed" eller "thrown" för växeln samt också hastigheten på servot.

I mitt fall har jag två växlar innanför loopen för att ha två dolda uppställningsspår. Det krånglar till det hela lite. Den nuvarande
mjukvaran till Servodekodern kan hantera att få rätt polaritet till slingan. Det fungerar på det sättet att den inre rälen i slingan
kopplas till reläutgången för infartsväxlen som i mitt fall är växel 1. Reläutgångarna på Servodekodern är normalt till för att
hjärtstycket ska få rätt polaritet när växeln läggs om. Så i detta fall så ser Servodekodern till att den inre rälen i slingan alltid
får samma polaritet som hjärtstycket i växel 1. Nu behöver den yttre rälen ha motsatt polaritet och det smarta är här att man
kan använda reläutgång 5 på dekodern för att mata den [JC_doubleup.gif] Man väljer i inställnings appen bara att använda relä 5 till detta
istället för till växlel 5.

Hade det inte varit så att jag hade två växlar innanför slingan så hade det hela varit klart nu. Men Servodekodern är matat med
spårströmmen som blir "inström" till alla 5 reläer på servot vilket betyder att polariteten på strömmen till hjärtstyckerna på de
två inre växlarna inte bara ska läggas om när de två inre växlarna läggs om på vanligt sätt utan polariteten måste också följa
växel 1. Eftersom det är spårströmmen som matas in till Servodekodern så kommer inte det att funka. Hur gör man då ?

Här kommer det fantastiska att ha en engagerad och service minded utvecklare in, Anders på MGP [JC_doubleup.gif]
Jag skickar ett mail om mitt problem och två dagar senare har Anders gjort en ny prel version av mjukvaran som innefattar
funktionalitet som kan hantera detta problem, fantastiskt [JC_doubleup.gif]

I den nya versionen 12, som inte är offeciell ännu, så kan man ställa polariteten för en växel till att bero av en annan. Nu kan jag
låtal de två inre växlarna, 2 och 3, bero av infartsväxeln 1. Och det funkar utan extra elektronik eller knep :-)

Jag är väldigt imponerad av MGP's banstyrning som är otroligt enkel att jobba med samt väldigt genomtänkt och smart.

För att jag ska komma åt vändslingan när den är övertäkt med landskap har jag också gjort hål i plywooden så att jag kan
komma in underifrån.

Bild

För att hålla reda på var tågen är och för att sköta automatiken för vändslingan så har jag också installerat en Spårdetektering 5 från
MGP. Spåravkänning funkar på det sätt att man drar stömmen till ena rälen via en spole på kortet, se de 5 vita kablarna med svart krympslang.
Man ställer känsligheten genom att dra kabeln olika många gånger genom spolarna. Det finns också en liten skruv vid varje spola där man
kan finjustera känsligheten. Jag har börjat med två varv kring spolen och ska finjustera när jag har en vagn med motstånd, än så länge
har jag bara lok att testa med.I sockerbiten till höger har jag kopplat matningen som ska gå ut till de olika zonerna via spolarna. En av
zonerna, den vid infartsväxlen som har nummer 5, har jag kopplat till körströmmen röd kabel i mitt fall. De andra 4 zonerna är inne i
slingan och är kopplad till blå kabel som kommer från Servodekoden's första reläutgång, samma som till hjärtstycket till växel 1 som jag
beskrev ovan.

Utgångarna från spårdetekteringskortet kan kopplas till MGP's Servodekoder eller Signaldekoder. I kommade mjukvaruversion kan också
MGP's Paneldekoder användas. I mitt fall har jag kopplat de 5 utgångarna till de 5 ingångarna på min Servodekoder. Det är den gröna plinten
i överdelen på kortet där en vit mångleddare är kopplad.

Strömmen till kortet är taget från Servodekodern vi den vita plinten till vänster. Det är viktigt att kortet har samma ström nolla som den
dekoder dit man kopplar utgångarna.

Bild

På andra sidan regeln har jag Servodekodern. Utgångarna från Spårdetekteringskortet är kopplat in till den gröna plinten
längst ner ditt vänster dit man också kan koppla knappar för att styra växlarna om man vill. Jag kommer att koppla mina
knappar på panelerna till min paneldekoder istället så jag använder de ingåmgarna till spåravkäningen istället. Den gröna
plinten är 0V och 5V som jag matar Spårdetekteringskortet med. I överkant gör spårströmmen in, svart och röd kabel.
Där finns också de fem reläutgångarna till växlarna hjärtstycken samt till innerälen i slingan. Öppe på vänstersidan finns
det utgångar till de 5 möjliga servona. Det finns också två RJ12 kontakter för LocoNet, jag hade inte kopplat in dessa då
jag tog bilden. LocaNet används för att koppla ihop all banstyrning samt i mitt fall till men dator via en LocoBuffer USB
så jag kan styra det hela från JMRI samt till min DigiTrax DCS100.



Jag gjorde en liten dålig video med ett Tommix chassie som åker i slingan. Vi regler som jag lagt in i Servodekodern så
sköts omläggningen av infartsväxeln, växel 1, samt polvändning av slingan automatiskt när loket är påväg ut ur slingan
och kommer till avkänningszonerna 3 och 4 som är på vänster och höger sida just innanför växel 1 i slingan. De inre
växlarna har jag i filmen lagt om med JMRI men de skulle också kunna göras automatiskt via Servodekodern så att
inkommade tåg i slinag kommer in på ett ledigt spår.

Hoppas detta kan ge input till någon och inte vara för trivialt ...

MvH
Pär
Senast redigerad av P Ekstrand den 07 feb 2017, 12:53, redigerad totalt 1 gånger.

Användarens profilbild
P Ekstrand
Inlägg: 623
Blev medlem: 29 dec 2011, 22:33
Ort: Ingarö
Kontakt:

Re: Hyllbana i N-Skala

Inlägg av P Ekstrand »

Hej !

Jag har fått en del frågor om jag inte kan visa lite vad jag gjort med JMR så jag tänkte förklara lite kort
vad jag gjort hitills. Jag är ingen expert på JMRI och lär mig eftersom jag använder mer och mer av program
paketet. JMRI, Java Model Railroad Interface, är öppen programvara som finns att ladda ner för Windows, Mac OS
samt Linux från projektets hemsida http://jmri.sourceforge.net/. JMRI består av många delar som
hänger ihop på lite olika sätt, det kan vara lite förvirrande att förstå hur alla delar hänger ihop samt vilka delar
som man själv bordeanvända. Det finns mycket information på hemsidan och det finns gott om Youtube filmer
om JMRI.

Omrsaken att jag från början testade JMRI var att det var gratis jag hade annars tänkt använda TrainController
vilket kostar en del. Jag provade lite med en testbana först som jag beskrivit tidigare och fann att jag inte behöver
TrainController för det jag vill göra.

En del av JMRI är programmet DecoderPro som är ett program för att programera dekodrar. Jag har använt det
lite för att programera en Tran samt en Digitrax doceder jag har i två Tomix Chassin som så småningom bli två
Y6 rälsbussar. Jag har inget att jämföra med men det är ett mycket kababelt program. Jag tänkte inte gå in på
det nu.

När man installerat JMRI har man två ikoner på skrivbordet DecoderPro samt PanelPro. Om man startar PanelPro
så får man upp ett fönster där man kan komma åt olika delar av programsviten. Det man ska börja med är dock
att definiera vad för system man har. Man går in i preferenses och får då upp följande fönster.

Bild

Jag använder en Digitrax DCS100 kommandostation/booster samt en LocoBuffer-USB som interface till LocoNet.
Nu har JMRI stöd för MGP's bluetooth interface men när jag startade med min testbana så tyckte jag LocoBuffer-USB
var det bästa valet. För dig som använder eller tänkt använda MGP's banstyrningssystem så behövs bluetooth interfacet
för att ställa in de olika dekodrarna så det måste man ändå ha vilket gör det till en billig lösning då det bara kostnar
några hundra kronor och man kanske ändå har den. Jag har för mig att jag betalade nästan 1.000:- för LocoBuffer
med frakten från USA. Inställningarna här gäller också för DecoderPro.

Bild

Det jag gjorde sedan vara att definiera alla växlar. Det kan man göra genom att öppna ett fönster som heter Tables och
där välja Turnouts. Här skriver man in de växlar man har deras LocoNEt adress i mitt fall samt ett text namn för växeln.
För textnamnet är det viktigt att skilja på små och stora bokstäver då systemet gör skillanad på dem. Man kan också
bl.a. invertera växlarna för att växlens läge ska stämma med det som är i verkligheten på banan. Detta gjorde jag senare.
Jag har 9 växklar på mitt plan 2 och adresserna börjar på 101 och slutar på 109. Det har jag förut ställt in i mina två
MGP Servo5 dekodrar vi MGP's app.

Bild

Det jag gjorde sedan vara att gå till Sensors tabellen och definerade alla mina sensorer. Jag har 22 st sensorer på plan2
med LocoNet adresser mellen 201 till 202. Dessa adresser har jag också skrivit in i de dekodrar ingångarna för spåravkänningen
är kopplad till med appen. I mitt fall är spåravkänningskorten kopplade till mina två servodekodrar samt en av mina sigal
dekodrar. På samma sätt som för växlarna ger man varje sensor ett textnamn. Jag har 4st MGP Spåravkänning5 kort samt
ett Spåravkänning2 kort på plan 2.

Bild

För att göra paneler finns det flera delprogram i JMRI. Jag har använt det som heter Layout Editor. För att komma igång
välj New panel och sedan Layout Editor. Då öppnas en grafisk editor där man kan skapa en grafisk och logisk representation
av sin bana som också är interaktiv med en begränsad del möjligheter att skapa snygg grafik. Det finns andra delprogram
som kan skapa mer avancerade grafiska lösningar. I bilden ovan har jag redan skapat en panel för mittplan 2. Man skapar
sin panel genom att klicka i fältet ovan vilka element man vill lägga till, en växel, en korsning, en Ancor Point, en End Bumper etc.
Sedan klickar man på panelen för att lägga till det elementet. En ancorpint är en "knytpunkt" som man vill att spåret ska
passera och End Bumper är ett slut på ett spår. Man kopplar sedan ihop växlar, korsningar, Ancor Points, End Bumpers etc
genom att lägga till Track Segments mellan dem.

Jag hade för definierat mina växlar och sensorer och det kan man utnyttja då mangör sin panel. När jag lade till växlarna skrev
jag dess namn i fältet Turnout Name, då representerar den grafiska bilden i panelen samma växel som man förut definierat
i sin tabell. Man måste här tänka på at programmet skiljer på stor och liten bokstav.

Sedan ville jag knyta varje sensor till ett Block i JMRI som kan bestå av en eller flera element, växlar, track segments etc.
Man kan göra detta på olika sätt men jag valde att efter att alla delar av min panel för plan 2 var klar högerklicka på varje
element. Då får man upp info om elementet där man kan definiera vilket Block och vilken sensor elementet hör till. Jag
hittade då på textnamn förmina block som förståss måste vara lika för de Block som tillhör samma Sensor och skrev in
textnamnet från min Sensors tabell för varje element. De Block man skriver in läggs automatiskt in i tabellen för Block
ifall det redan inte finns med.

Bild

Efter att jag gjort detta så såg min Block tabell ut som ovan. Tabellen innehåller bl.a. namnen på Blocken samt namnen
på Sensorn i det Blocket. Den innehåller lite andra saker som man också kan definiera för diverse funktioner i JMRI som
t.ex. längden på Blocket. Den som tittar nogra ser att Överby Spår 5 inte har en Sensor definierad, det hade jag missat
när jag tog denna skärmbild men har rättat till det senare.

Bild

Om man går ur Edit mode för panelen så försvinner Edit sakerna och men panel ser ut som ovan. Jag har valt att
blocken som är upptagna ska visas med rött. Jag har sedan tänkt att ha en extra touch skärm där jag tänkt visa
min panel och man kan följa vad som händer med tågen och se hur växlar ligger samt också någon sorts representation
av läget på mina signaler, hur har jag inte bestämt ännu. Då kan man också t.ex. lägga om växlarna genom att trycka
på dem.

En smart sak med LocaNet där alla komponenter lyssnar på varandra och skickar ut meddelande om sin status är att
JMRI automatiskt återspeglar det som händer med min banstyrning, signaler, växlar, sensorer, paneler etc och jag
kan styra saker via datorn, via paneler, automatiskt via banstyrningen eller JMRI och allt hänger ihop automatiskt.

Jag har också fått hem en Hsi3 signal från MGP och de är så fina att jag nog tänker ge upp mina plan på att bygga
egna signaler [JC_doubleup.gif] Jag har också fått hem ett "schackt" för signalen som är tänkt att montera signalerna i. Se
denna tråd, http://www.svensktmjforum.se/forum/inde ... ic=18995.0. Jag håller på att se hur
jag kan montera signal schakten på min bana.

Bild

Signalerna kopplas till MGP's Signal Dekoder. Dekodern har två LocoNet anslutningar höst upp, den använder samma
buss för Signalernas LED'ar som Paneldekoderna, den finns till höger på kortet. MGP's Signaler sitter fast på LED
drivare som kopplas ihop med servokabel på samma sätt som för Paneldekodern. Dekodern matas som de andra med
5V via microUSB eller skruvterminaler. I botten sitter ingångar för 16st spåravkänningar. Jag har två sådana
dekodrar på mitt plan 2 som ska styra 10 signaler vid min lilla station, 3 signaler vid min såg samt spårskydds
signaler vid en järnvägsövergång.



Jag gjorde en liten dålig film med en Hsi3 signal som är kopplad till en Signaldekoder. SIgnaldekodern har en fuktion
där den kan blika igenom LED's kopplade till den vilket sker här. Jag har inte gjort någon inställning av ljusstyrkan hos
de olika LED'arna vilket går att göra i dekodern så att et lyser lagom starkt och balansen mellan olika typ och/eller
färger av LED'ar blir rätt.

MvH
Pär
Senast redigerad av P Ekstrand den 07 feb 2017, 12:52, redigerad totalt 1 gånger.

Sture Bylén

Re: Hyllbana i N-Skala

Inlägg av Sture Bylén »

Oj, oj, oj..... :o
Jag säger bara:
- Det finns modellrallare och modellrallare...... :shock:

Imponerande, Pär!! [JC_doubleup.gif] [JC_doubleup.gif]

Användarens profilbild
ford1929
Inlägg: 3891
Blev medlem: 24 aug 2014, 15:36
Ort: Luleå

Re: Hyllbana i N-Skala

Inlägg av ford1929 »

håller med Sture,,,,ja det är bara och inse man är själv på stenåldern när det gäller sånt här.....
men man blir väl aldrig för gammal för att lära sej.....häftigt bygge [JC_doubleup.gif]
Roger(Forden)

Användarens profilbild
P Ekstrand
Inlägg: 623
Blev medlem: 29 dec 2011, 22:33
Ort: Ingarö
Kontakt:

Re: Hyllbana i N-Skala

Inlägg av P Ekstrand »

Hej !

Tack Sture men det är inte så märkvärdigt [JC_doubleup.gif]

Jag ser att jag inte lyckades lägga in min lilla Youtube film rätt, fattar inte vad jag gjort för fel ...

MvH
Pär

Användarens profilbild
P Ekstrand
Inlägg: 623
Blev medlem: 29 dec 2011, 22:33
Ort: Ingarö
Kontakt:

Re: Hyllbana i N-Skala

Inlägg av P Ekstrand »

Tack Roger [JC_doubleup.gif]

MvH
Pär

Användarens profilbild
Jan
Inlägg: 1085
Blev medlem: 03 jan 2012, 00:05
Ort: Eckernförde

Re: Hyllbana i N-Skala

Inlägg av Jan »

P Ekstrand skrev:Jag ser att jag inte lyckades lägga in min lilla Youtube film rätt, fattar inte vad jag gjort för fel ...
Du skall bara kopiera in koden (i det här fallet nPZxU5mc9ls) så funkar det.



Riktigt intressant tråd och kul med ännu en N-skalerallare. [JC_doubleup.gif]
Planerar bygget av Helsingborg F i skala N.

Användarens profilbild
P Ekstrand
Inlägg: 623
Blev medlem: 29 dec 2011, 22:33
Ort: Ingarö
Kontakt:

Re: Hyllbana i N-Skala

Inlägg av P Ekstrand »

Hej !

Tack Jan då vet jag [JC_doubleup.gif]

Jag tycker JMRI är lite krångligt för det är ett lapptäcke av många olika delar men MGP's banstyrning tycker
jag är jätte lätt att få att fungera. Det är inte alls komplicerat, det finns bra manualer och MGP Anders svarar
snabbt på frågor om man har några. Han har t.o.m. infört ny funktionallitet som jag saknat. Jag måste dock säga
att jag är nybörjare och inte provat andra alternativ bara läst om dem.

Men kul är det [JC_doubleup.gif]

Jag har snart gjort klart infrastrukturen på plan 2 så jag ska få prova att göra lite landskap.

MvH
Pär

Användarens profilbild
P Ekstrand
Inlägg: 623
Blev medlem: 29 dec 2011, 22:33
Ort: Ingarö
Kontakt:

Re: Hyllbana i N-Skala

Inlägg av P Ekstrand »

Hej !

Har fortsatt lite med elektroniken.

Jag har tänkt mycket på hur jag ska fästa signalerna nu när jag bestämt mig för använda MGP's signaler
och inte göra egna. En sak jag hade missat var att lämna tillräcklig plats mellan och bredvid spåret för att
ha plats att montera signalerna så att inte spåret eller tågen ska vara ivägen. Det faktum att jag bara gjort
smala plyfa remsor som bara är lite bredare än banvallen komplicerar det hela lite också då det inte finns
mycket plyfa utanför spåret.

För N-skala ger Morop-normerna att breddeb på fria rummet på raksträcka är 27mm. Signaltavlan är 4mm
bred vilket innebär att stolpen till signalen måste stå minst 15,5mm från spårets mitt. Ytterligare ett antal
mm i kurvor beroende på radie och rullande material. Mellan spåren på min station har jag inte så mycket
plats på några av de ställen jag ska ha signaler. Jag får då sätta de signalerna på höger sida spåret istället
vilka kan vara fallet i verkligeheten också. På något ställe fick jag också bygga på plyfan lite på bredden.
jag valde att ha signalstolpen 17mm från spårmitt på raksträckorna.

Bild

Här är en bild på en Hsi3 signal samt MGP's signalschakt. Tanken är egentligen att sätta fast det större
vita röret i anläggningen och sedan uppifrån sticka i det mindre i vilken signalen sitter fast. Det större
röret är 14mm i diameter och det inre är 12mm. För att spara plats mm så kommer jag bara att använda
det inre röret och som jag tänkte limma fast och sedan sticka in signalen underifrån. Sedan täcker jag
hålet uppifrån med ballast och landskap tänkte jag.

Bild

Jag har borrat 12mm hål och för schaktet och då ser det ut som ovan vilket kommer att fungera bra för mig :D

MvH
Pär

Användarens profilbild
Jan
Inlägg: 1085
Blev medlem: 03 jan 2012, 00:05
Ort: Eckernförde

Re: Hyllbana i N-Skala

Inlägg av Jan »

Tack för dina klargörande bilder Pär. [JC_doubleup.gif] [JC_doubleup.gif]
Verkar vara väldigt fina signaler. Ser fram emot fler testrapporter.
Planerar bygget av Helsingborg F i skala N.

Sture Bylén

Re: Hyllbana i N-Skala

Inlägg av Sture Bylén »

Mycket instruktivt!
P Ekstrand skrev:En sak jag hade missat var att lämna tillräcklig plats mellan och bredvid spåret för att ha plats att montera signalerna
En del av processen är att göra missar. Det känner vi nog alla igen.
P Ekstrand skrev:Jag har snart gjort klart infrastrukturen på plan 2 så jag ska få prova att göra lite landskap.
Yes! :D :D

Användarens profilbild
P Ekstrand
Inlägg: 623
Blev medlem: 29 dec 2011, 22:33
Ort: Ingarö
Kontakt:

Re: Hyllbana i N-Skala

Inlägg av P Ekstrand »

Hej !

Nu har jag lyckats göra ganska mycket på min hyllbana.

Bild

Bild

Bild

Jag har gjort sarger av 7mm plyfa och målat med mörkgrå väggfärg från Biltema. Överkanten av sargen som är under plan3
kommer att formas efter landskapet. Jag vill ha ett relativt kuperat landskap och jag vill att sargen ska följa efter det. Det är
mycket röra runt omkring men det blev en ganska dramatisk förändring om man tittar på plats, det börjar bli lite som ett
diorama, tittskåp, som jag vill :)

Jag har också gjort klart de tre paneler jag tänkt ha för plan 3. Jag hade gjort panelen för men lilla station Överby förut av
"plastglas" från Biltema men jag hade så svårt att såga och borra i materialet så jag bestämde mig för att göra om alla tre från
början. Nu gjorde jag så att jag tog och skrev ut min layout på gaksa tjockt fotopapper som jag sedan laminerade. Jag tog sedan
en hålpunch och gjorde hål i laminatet för knapparna och för LED. Sedan klistrade jag laminatet på 4mm plywood som jag borrat
hål i för LED och knappar. Det var lite lättare än min första variant. De röda dioderna är för spåravkänning och de vita är för att
visa växle lägen. Det var lite svårt att fota panelerna så det ser ut som i verkligheten.

Bild

Panelen för min lilla sttion Överby.

Bild

Panelen för den del som är längst till "öster" med en liten såg och där spåret sedan försvinner ner i en helix till plan2.

Bild

Panelen för min vändslinga som ska representera "världen" till väster om min lilla station.

Alla paneler är kopplade till en Paneldekoder från MGP. Paneldekodern kan hantera 64 LED'ar samt 16 knappar så det räcker
med en dekoder för mitt plan 3. Jag använder 9 av knapparna som är kopplade direkt till ingångarna på paneldekodern. LED'arna
kan visa lite av varje så det är väldigt smidigt att göra paneler som visar många olika saker. Jag visar växelposition med de vita
LED'arna och om spåret är upptaget med de röda. Det går att ställa ljusstyrkan i grupper för olika typ av LED'ar så att man får
ett balanserat ljus mellan olika typer av LED'ar samt kan få det lagom starkt. Jag har inte gjort detta ännu på bilderna ovan. Växellägen
och spåravkänning snappar dekodern automatiskt upp via LocoNet från de andra dekodrarna dit växlar och spåravkänning är kopplade.
Alla inställningarna för paneldekodern gör man som för alla andra dekodrar från MGP via Android Appen.

Alla LED'ar är kopplade till paneldekodern via en seriebuss med hjälp av "servokabel". Det finns som jag skrivit tidigare två typer av
små kort för detta ett för 3 LED'ar och ett för 12 LED'ar. LED'arna får automatiskt sitt "ordningsnummer" från 1-64 beroende på i
vilken ordning de är inkopplade 1 för den första o.s.v.

När jag gjorde iordning sargen vid Bergfors panelen så råkade jag såg sönder ett 12 LED'kort klantig som jag är :-Dia
Så jag måste köpa ett nytt.

Jag har också en penel i JMRI som också automatiskt visar status av upptagna spår och växlar via LocoNet.

Nu har jag bara lite räls jobb kvar borta vid nedfarten till helixen sedan ska jag börja med landskap lite [JC_doubleup.gif]
Jag har också lite jobba att rätta till spårläget så att tågen går bra ...

MvH
Pär

PeO
Inlägg: 3061
Blev medlem: 14 jul 2012, 22:02

Re: Hyllbana i N-Skala

Inlägg av PeO »

Snyggt uppbyggt med mörk sarg och gradäng och mer ljus på banan än i rummet. Blå bakgrund är en bra början, fortsätter du att måla bakgrundslandskap blir det riktigt bra.

Användarens profilbild
P Ekstrand
Inlägg: 623
Blev medlem: 29 dec 2011, 22:33
Ort: Ingarö
Kontakt:

Re: Hyllbana i N-Skala

Inlägg av P Ekstrand »

Tack PeO !

MvH
Pär

Sture Bylén

Re: Hyllbana i N-Skala

Inlägg av Sture Bylén »

Det där blir ju kanon, Pär! [JC_doubleup.gif]
Fantastiskt prydligt och genomtänkt.
Efter att ha sett Svenska SommarModulers svarta inramning och din mörkgrå så inser jag att mitt färgval (ljusblå uppe och grön nere) kanske inte är det optimala... :(
Och panelerna är ju som riktiga smycken. [JC_doubleup.gif]

Användarens profilbild
P Ekstrand
Inlägg: 623
Blev medlem: 29 dec 2011, 22:33
Ort: Ingarö
Kontakt:

Re: Hyllbana i N-Skala

Inlägg av P Ekstrand »

Hej Sture !
Sture Bylén skrev:Det där blir ju kanon, Pär! [JC_doubleup.gif]
Fantastiskt prydligt och genomtänkt.
Efter att ha sett Svenska SommarModulers svarta inramning och din mörkgrå så inser jag att mitt färgval (ljusblå uppe och grön nere) kanske inte är det optimala... :(
Och panelerna är ju som riktiga smycken. [JC_doubleup.gif]
Tack !

Jag tyckte det var jätte fint som du gjort det med din bana, det var inspererande att se live [JC_doubleup.gif]
Ser fram emot att få din bok med mer inspiration :-JJ
Rikards bok har jag fortfarande vid sängbordet och tittar i med jämna mellanrum, en jätte fin bok [JC_doubleup.gif]

Läser just nu också igenom Gissbergs landskaps "trådar" igen innan jag vågar mig på att börja med det ...
har samlat på mig lite MDF sågspån och köpt några styrofoam skivor. Synd att man har ett jobb att sköta också ..

MvH
Pär

Användarens profilbild
P Ekstrand
Inlägg: 623
Blev medlem: 29 dec 2011, 22:33
Ort: Ingarö
Kontakt:

Re: Hyllbana i N-Skala

Inlägg av P Ekstrand »

Hej !

Nu är all elektronik och spår klart på plan 3 förutom alla signaler. Jag har testat att göra ett script i JMRI som kör ett tåg från Sågen mot
vändslingan Bergfors och tillbaka. Scriptet känner av sensorerna som passeras på vägen och anpasar hastigheten och lägger om växlar efter
tågets framfart. På vägen till Bergfors lägger den om växlar så att tåget stannar på spår 1 i Överby och på vägen tillbaka så lägger scriptet
om växlar så att tåget stannar på spår 2. Till min stora glädje så funkar detta perfekt :-T Jag var lite rädd att jag skulle behöva tre sensorer
på varje stationsspår för att tågen skulle stanna på rätt ställe på stationen med med hjälp av att anpassa hastigheten på tåget och lägga in
"väntan" i scriptet så funkar det jätte bra att få tåget att stanna på nästan exakt samma ställe varje gång. LEDarna på panelerna på banan
visar utan problem tågets och växlarnas läge och samtidgt uppdateras JMRI panelen i datorn med växlelägen och sensorer.

Bild

Just nu har jag bara en signal på stationen, mellansignalen 5, på bilden ovan. Så fort jag får lite mer signaler ska jag gära en liten film där
man kan se vilka komandom scriptet kör, hur tåget åker, panelerna på anläggningen och i datorn ändras samt hur signalerna ändras. Jag har
tänkt göra så att jag via JMRI scriptet styr "grundläget" för utfartssignalerna 2 och 9 och resten av signallägena styrs automatiskt via MGP's
växledekoder som använder information från LocoNet om växlars lägen och om sensorer är upptagna från de andra MGP dekoderna jag har.
Mer om detta senare.

Just nu har jag bara ett Tomix chassie till en Y6 som har dekoder och jag an köra runt med. Jag har satt fast en stor skruv på toppen av chassiet
som vikt. Det ser rätt trist att se denna åka runt på banan istället för en fin modell. Jag måste ha något bättre så jag håller på att göra
klart en T43 från MGP samt en Tb från Olle Frykmo / N-Modell.

Jag valde att bygga banan av 4mm plywood. Jag ville också ha landskap som var både högre ock lägre än spåret därför så har jag gjort en
smal plywood "remsa" där spåret lägger på sedan tänkte jag med cellplast göra marken runt spåret i varierande höjd. Jag kommer nog att
använda 7mm plywood istället på plan 2. 4mm plywooden sviktar för mycket om jag inte har äldigt nära mellan "stöden" den vilar på.

Jag har 3mm kork mellan spåret och plywooden. Det blir ganska tyst på de delarna där jag har en smal plywoodremsa. Men vid sågen har jag
en större bit plywwod som korken är limmad på och där bilr det mer resonans i konstruktionen och det låter mer. Jag ska prova att limma lite
blymattor under plywooden för att se om jag kan dämpa ljudet lite.

Bild

Nu har jag kommit så långt att jag i veckan ska börja lite med landskap, det ska bli jätte kul :-JJ
Jag ska börja med den kortsidan av mitt rum där min provmålning finns på bilden ovan. Jag ska där ha ett jordbrukslandskap med åkrar och
röda stugor, hö skörd, en vägport mm. Jag tänkte ha en väg och en å som går i framkant. Jag ska börja att kapa till cellplast skivorna man ser
i överkant av bilden. Bilder kommer i veckan ...

Läser också Sture Byléns bok vilket "stör" bygget lite :-BS

MvH
Pär

Sture Bylén

Re: Hyllbana i N-Skala

Inlägg av Sture Bylén »

P Ekstrand skrev:Nu har jag kommit så långt att jag i veckan ska börja lite med landskap, det ska bli jätte kul
Ja, det ska bli kul att se. [JC_doubleup.gif]
P Ekstrand skrev:Läser också Sture Byléns bok vilket "stör" bygget lite
Ber om ursäkt... :oops: :oops: ;)

Användarens profilbild
ford1929
Inlägg: 3891
Blev medlem: 24 aug 2014, 15:36
Ort: Luleå

Re: Hyllbana i N-Skala

Inlägg av ford1929 »

P Ekstrand skrev:Hej !

Nu är all elektronik och spår klart på plan 3 förutom alla signaler. Jag har testat att göra ett script i JMRI som kör ett tåg från Sågen mot
vändslingan Bergfors och tillbaka. Scriptet känner av sensorerna som passeras på vägen och anpasar hastigheten och lägger om växlar efter
tågets framfart. På vägen till Bergfors lägger den om växlar så att tåget stannar på spår 1 i Överby och på vägen tillbaka så lägger scriptet
om växlar så att tåget stannar på spår 2. Till min stora glädje så funkar detta perfekt :-T Jag var lite rädd att jag skulle behöva tre sensorer
på varje stationsspår för att tågen skulle stanna på rätt ställe på stationen med med hjälp av att anpassa hastigheten på tåget och lägga in
"väntan" i scriptet så funkar det jätte bra att få tåget att stanna på nästan exakt samma ställe varje gång. LEDarna på panelerna på banan
visar utan problem tågets och växlarnas läge och samtidgt uppdateras JMRI panelen i datorn med växlelägen och sensorer.

Bild

Just nu har jag bara en signal på stationen, mellansignalen 5, på bilden ovan. Så fort jag får lite mer signaler ska jag gära en liten film där
man kan se vilka komandom scriptet kör, hur tåget åker, panelerna på anläggningen och i datorn ändras samt hur signalerna ändras. Jag har
tänkt göra så att jag via JMRI scriptet styr "grundläget" för utfartssignalerna 2 och 9 och resten av signallägena styrs automatiskt via MGP's
växledekoder som använder information från LocoNet om växlars lägen och om sensorer är upptagna från de andra MGP dekoderna jag har.
Mer om detta senare.

Just nu har jag bara ett Tomix chassie till en Y6 som har dekoder och jag an köra runt med. Jag har satt fast en stor skruv på toppen av chassiet
som vikt. Det ser rätt trist att se denna åka runt på banan istället för en fin modell. Jag måste ha något bättre så jag håller på att göra
klart en T43 från MGP samt en Tb från Olle Frykmo / N-Modell.

Jag valde att bygga banan av 4mm plywood. Jag ville också ha landskap som var både högre ock lägre än spåret därför så har jag gjort en
smal plywood "remsa" där spåret lägger på sedan tänkte jag med cellplast göra marken runt spåret i varierande höjd. Jag kommer nog att
använda 7mm plywood istället på plan 2. 4mm plywooden sviktar för mycket om jag inte har äldigt nära mellan "stöden" den vilar på.

Jag har 3mm kork mellan spåret och plywooden. Det blir ganska tyst på de delarna där jag har en smal plywoodremsa. Men vid sågen har jag
en större bit plywwod som korken är limmad på och där bilr det mer resonans i konstruktionen och det låter mer. Jag ska prova att limma lite
blymattor under plywooden för att se om jag kan dämpa ljudet lite.

Bild

Nu har jag kommit så långt att jag i veckan ska börja lite med landskap, det ska bli jätte kul :-JJ
Jag ska börja med den kortsidan av mitt rum där min provmålning finns på bilden ovan. Jag ska där ha ett jordbrukslandskap med åkrar och
röda stugor, hö skörd, en vägport mm. Jag tänkte ha en väg och en å som går i framkant. Jag ska börja att kapa till cellplast skivorna man ser
i överkant av bilden. Bilder kommer i veckan ...

Läser också Sture Byléns bok vilket "stör" bygget lite :-BS

MvH
Pär
blir mycket snyggt det där... :-T
Roger(Forden)


Användarens profilbild
1956
Inlägg: 6065
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:13
Ort: Brantevik

Re: Hyllbana i N-Skala

Inlägg av 1956 »

P Ekstrand skrev:Hej !

Nu är all elektronik och spår klart på plan 3 förutom alla signaler. Jag har testat att göra ett script i JMRI som kör ett tåg från Sågen mot
vändslingan Bergfors och tillbaka. Scriptet känner av sensorerna som passeras på vägen och anpasar hastigheten och lägger om växlar efter
tågets framfart. På vägen till Bergfors lägger den om växlar så att tåget stannar på spår 1 i Överby och på vägen tillbaka så lägger scriptet
om växlar så att tåget stannar på spår 2. Till min stora glädje så funkar detta perfekt :-T Jag var lite rädd att jag skulle behöva tre sensorer
på varje stationsspår för att tågen skulle stanna på rätt ställe på stationen med med hjälp av att anpassa hastigheten på tåget och lägga in
"väntan" i scriptet så funkar det jätte bra att få tåget att stanna på nästan exakt samma ställe varje gång. LEDarna på panelerna på banan
visar utan problem tågets och växlarnas läge och samtidgt uppdateras JMRI panelen i datorn med växlelägen och sensorer.

Bild

Just nu har jag bara en signal på stationen, mellansignalen 5, på bilden ovan. Så fort jag får lite mer signaler ska jag gära en liten film där
man kan se vilka komandom scriptet kör, hur tåget åker, panelerna på anläggningen och i datorn ändras samt hur signalerna ändras. Jag har
tänkt göra så att jag via JMRI scriptet styr "grundläget" för utfartssignalerna 2 och 9 och resten av signallägena styrs automatiskt via MGP's
växledekoder som använder information från LocoNet om växlars lägen och om sensorer är upptagna från de andra MGP dekoderna jag har.
Mer om detta senare.

Just nu har jag bara ett Tomix chassie till en Y6 som har dekoder och jag an köra runt med. Jag har satt fast en stor skruv på toppen av chassiet
som vikt. Det ser rätt trist att se denna åka runt på banan istället för en fin modell. Jag måste ha något bättre så jag håller på att göra
klart en T43 från MGP samt en Tb från Olle Frykmo / N-Modell.

Jag valde att bygga banan av 4mm plywood. Jag ville också ha landskap som var både högre ock lägre än spåret därför så har jag gjort en
smal plywood "remsa" där spåret lägger på sedan tänkte jag med cellplast göra marken runt spåret i varierande höjd. Jag kommer nog att
använda 7mm plywood istället på plan 2. 4mm plywooden sviktar för mycket om jag inte har äldigt nära mellan "stöden" den vilar på.

Jag har 3mm kork mellan spåret och plywooden. Det blir ganska tyst på de delarna där jag har en smal plywoodremsa. Men vid sågen har jag
en större bit plywwod som korken är limmad på och där bilr det mer resonans i konstruktionen och det låter mer. Jag ska prova att limma lite
blymattor under plywooden för att se om jag kan dämpa ljudet lite.

Bild

Nu har jag kommit så långt att jag i veckan ska börja lite med landskap, det ska bli jätte kul :-JJ
Jag ska börja med den kortsidan av mitt rum där min provmålning finns på bilden ovan. Jag ska där ha ett jordbrukslandskap med åkrar och
röda stugor, hö skörd, en vägport mm. Jag tänkte ha en väg och en å som går i framkant. Jag ska börja att kapa till cellplast skivorna man ser
i överkant av bilden. Bilder kommer i veckan ...

Läser också Sture Byléns bok vilket "stör" bygget lite :-BS

MvH
Pär
Det här ser verkligen lovande ut [JC_doubleup.gif] men jag saknar lite ordning och reda. :mrgreen:

Användarens profilbild
Jan
Inlägg: 1085
Blev medlem: 03 jan 2012, 00:05
Ort: Eckernförde

Re: Hyllbana i N-Skala

Inlägg av Jan »

P Ekstrand skrev:LEDarna på panelerna på banan
visar utan problem tågets och växlarnas läge och samtidgt uppdateras JMRI panelen i datorn med växlelägen och sensorer.

Bild
Det här blev ju fantastiskt fint. [JC_doubleup.gif]

Som före detta tågklarerare blir jag lite nervös när jag ser ställverksbilden. Det är visserligen bra med gröna signaler men inte om alla visar grönt samtidigt. :mrgreen:

Jag ser fram emot fortsättningen på ditt fina bygge.
Planerar bygget av Helsingborg F i skala N.

Användarens profilbild
P Ekstrand
Inlägg: 623
Blev medlem: 29 dec 2011, 22:33
Ort: Ingarö
Kontakt:

Re: Hyllbana i N-Skala

Inlägg av P Ekstrand »

Hej !

Tack för kommentarerna !

Håller på att planera för fullt för landskap men det är lite svårt att bestämma hur det ska bli så jag blir nöjd och
det verkar någorlunda nuturligt.

Jag har också fortsatt med elekttroniken lite.

Jag använder ju en LocoBuffer USB som interface till JMRI och det funkar bra. Jag har också ett BlueTooth Interface från MGP
som jag använder för att konfigurera alla MGP dekodrar. Jag har kopplat in interfacet de gånger jag behövt konfigurera något
och sedan har jag kopplat bort det. I nuvarande version av JMRI finns det stöd för MGP's BT Interface så jag tänkte att jag skulle
prova att styra banan med BT Interfacet istället för med LocoBuffer USB. BT interfacet är mycket billigare och använderman MGP's
dekodrar så använder man ända BT Interfacet för att konfigurera dekodrar och då får man ju ett dator interface på köpet. Om man
inte vill använda JMRI för att styra banan kan man använda DecoderPro från JMRI för att programera lokdekodrar.

Bild

När jag skulle testa detta så märkte jag att så fort jag kopplade in BT Interfacet på LocoNet bussen så funkade det inte som det ska
att styra banan med JMRI via LocoBuffer på vanligt sätt. Jag fattade inte först vad det kunde bero på men fick fort hjälp av Anders
på MGP som trodde det kunde vara så att BT Interfacet inte fick tillräckligt med ström via LocoNet. Jag hade en Digitrax UP5 panel
som jag tänkt sätta på min sarg för att koppla in eventuella körhandtag. Man kan koppla ett nätagregat till den så att den ger extra
strömförsörjning av de saker man kopplar in på LocoNet via de "externa" uttagen på panelen. Om jag nu kopplade in UP5 och kopplade
in BT Interfacet till den så fick BT Interfacet tillräckligt med ström.

Efter att ha gjort detta så funkar det utmärkt att styra banan från JMRI via BT Interfacet [JC_doubleup.gif]

Det visar sig att Digitrax DCS100 som jag använder som central lämnar för lite ström till LocoNet för att kunna användas med flera
dekodrar samt BT Interfacet. Man behöver extra strömförsörjning till BT Interfacet. Det är lite konstigt att att DCS100 lämnar så lite
ström och Anders berättade att han känner till en massa centraler som används med interfacet och som lämnar tillräckligt med ström
så det är så att DCS100 är ett undantag.

En annan rolig sak jag provat är Virtual Sound Decoder som finns som beta i senaste versionen av JMRI. Det funkar så att i datorn finns
mjukvara som fungerar som en ljuddekoder på samma sätt som en ljuddekoder i ett lok men spelar upp ljudet via datorns ljudkort. Den
virtuella dekodern tar då bara hand om ljuddelen för dekoder. Om man väljer samma adress som ett lok så kommer den virtuella dekodern
att fungera på samma sätt som det vore en ljuddekoder i loket. Ljuden följer med då man styr loken via JMRI och även om man kopplar in
ett externt körhandtag, man kan tuta och annat med F knapparna på vanligt sätt. Jag tänkte sätta lite små högtalare runt banan för ljuden
där kan jag ju också spela miljöljud tex [JC_doubleup.gif] Smart för små skalor som N där det är lite svårt att få plats med högtalare i loken.

Åter till landskapsplanering ..

Mvh
Pär

PeO
Inlägg: 3061
Blev medlem: 14 jul 2012, 22:02

Re: Hyllbana i N-Skala

Inlägg av PeO »

P Ekstrand skrev: .....lite små högtalare runt banan för ljuden
där kan jag ju också spela miljöljud tex [JC_doubleup.gif] Smart för små skalor som N där det är lite svårt att få plats med högtalare i loken.
Åter till landskapsplanering ..
Mvh
Pär
En ljudkuliss gör mycket för upplevelsen. Lynton and Barnstaple, förekommer på nätet och visades i Dortmund 2010, imponerade, speciellt hamnmiljön, med illusoriska ljud, som förekom i respektive miljö.
f.ö. Kan man (med måttlig arbetsinsats) ha flera högtalare kopplade till datorn och låta ljudet följa loket.
I nya Model Railroader, f. ö. nummer 1000 från starten 1934, visas ett exempel på att ha en separat ljuddekoder, med samma adress som loket, kopplad till en blåtand och hörlurar på huvudet på maskinisten , för att få riktigt god ljudkvalitet. tidvis undrar jag om detta var årets apriklskämt.
Åter till landskapsplanering...

då börjar det roligaste.

ErikB
Inlägg: 1677
Blev medlem: 05 jan 2012, 16:37
Ort: Korsanäs

Re: Hyllbana i N-Skala

Inlägg av ErikB »

Nej Du Peo, årets aprilskämt hittar Du på sidan 98! :-BS

Snyggt arbete förresten Pär. Det här artar sig till att bli en av de prydligaste banorna på Mötesspåret! [JC_doubleup.gif]
/Erik
Alla dessa hjul som kom och gick, inte visste jag att det var tåget.

Användarens profilbild
P Ekstrand
Inlägg: 623
Blev medlem: 29 dec 2011, 22:33
Ort: Ingarö
Kontakt:

Re: Hyllbana i N-Skala

Inlägg av P Ekstrand »

Hej !
PeO skrev: En ljudkuliss gör mycket för upplevelsen. Lynton and Barnstaple, förekommer på nätet och visades i Dortmund 2010, imponerade, speciellt hamnmiljön, med illusoriska ljud, som förekom i respektive miljö.
Tack för tipset, är det den här du menar ?
https://www.youtube.com/watch?v=DriwrPswIVs
PeO skrev: f.ö. Kan man (med måttlig arbetsinsats) ha flera högtalare kopplade till datorn och låta ljudet följa loket.
I nya Model Railroader, f. ö. nummer 1000 från starten 1934, visas ett exempel på att ha en separat ljuddekoder, med samma adress som loket, kopplad till en blåtand och hörlurar på huvudet på maskinisten , för att få riktigt god ljudkvalitet. tidvis undrar jag om detta var årets apriklskämt.
Ja, jag såg att fanns text om det som jag inte hunnit igenom i JMRI dokumentationen, jag såg något om ett tredimensionellt
kordinatsystem.. Det vore kul om man kunde få Virtual Sound Decoder att stödja mångkanalsljud. Då kunde jag ha kanske en
4 kanaler ljud på varje plan. Då kunde jag också ha olika miljöljud vid olika "scener", det vore ju toppen [JC_doubleup.gif]
Det måste jag kolla vidare på ...

PeO skrev:
Åter till landskapsplanering...

då börjar det roligaste.
Ja verkligen :-)
ErikB skrev: Snyggt arbete förresten Pär. Det här artar sig till att bli en av de prydligaste banorna på Mötesspåret! [JC_doubleup.gif]
/Erik
Tack!
Men det återstår att se vad jag kan lyckas åstadkomma ...

MvH
Pär

PeO
Inlägg: 3061
Blev medlem: 14 jul 2012, 22:02

Re: Hyllbana i N-Skala

Inlägg av PeO »

P Ekstrand skrev: Tack för tipset, är det den här du menar ?
https://www.youtube.com/watch?v=DriwrPswIVs
Pär
Just den banan, jag såg en längre intervju, men hittade den inte nu.Hans hemsida innehåller många tips och mycket humor http://www.009.cd2.com/
Min favorit är Organic Grass, lite nedanför mitten på "model railways and cats". Jag sa' det till John, som svarade "I see you're a cat lover" med ett stort leende.

Användarens profilbild
P Ekstrand
Inlägg: 623
Blev medlem: 29 dec 2011, 22:33
Ort: Ingarö
Kontakt:

Re: Hyllbana i N-Skala

Inlägg av P Ekstrand »

Hej !

Det var ett tag sedan jag skrev något. Jag har haft lite för mycket jobb men nu har jag hållit
på ett tag och försökt göra granar. Jag har tittat på diverse olika youtube filmer och läst lite
här och där. Jag ska försöka hitta på en metod som gör att jag kan göra många träd ger ok
resultat. Jag har förståss sneglat mycket på Gissbergs träd men jag kan inte göra granar på
hans sätt det skulle ta aldeles för mycket tid. Efter diverse försök har jag nog kommit på ett
sätt som ger ett reslutat som är ok nog för mig med en sorts "tvinn metod".

Bild

Jag har byggt en liten jigg av brädor där jag kan spänna fast en ståltråd och med en platta
där jag kan lägga granmaterialet. På plattan har jag ritat en siluett av den största granen
jag tänkte ha ca 15cm hög. Plattan kan jag ta bort när ska tvinna granen så att granen
kan ligga kvar på sin position när den tvinnas.

Jag använder 0,7mm ståltråd och trådar från ett spunnet natur snöre. Jag använder en liten
kam jag har till våra hundar för att kamma ut trådarna så att de blir separerade och lite mer
raka. Sedan tar jag trådar och lägger på ståltråden med min siluett som mall. När jag lagt
tillräckligt med trådar så lägger jag över ståltråden så att den bildar en ögla och går tillbaka
över trådarna, på vanligt sett som många andra gör. Jag har skruvat fast en bräda 90° mot
den första med ett hål genom där jag kan dra ståltråden. Jag har också två metallbitar som
jag kan använda för att hålla fast tråden under det att jag lägger ut trådarna.

Orsaken att jag gjorde så att jag kunde ta bort underlaget när jag tvinnar är att jag hade
svårt att få trådarna att ligga kvar på ståltråden på rätt sätt.

Sedan tvinnar jag ståltråden på vanligt sätt med en skruvdragare.

Bild

Efter det första momentet i jiggen så tar jag ock klipper lös granen och formar den med en sax.
Då för jag en gran som ser ut som den vänstra ovan.

Nästa moment blir att spraya Tamiya TS-28 Olive Drab 2 på granen, färgvalet är ett tips från
Gissberg i hans tråd om att göra träd. Jag provade först med en brun färg men blev mer nöjd
med Olive Drab 2. Efter det så ser granen ut som i mitten på bilden ovan.

Det sista momentet blir att strö turf över granen. Jag tänkte att jag skulle använda spraylim istället
för hårspray då jag tycker det verkar med logiskt. Jag köpte ett spraylim på Jula men det blev en
enda kletig massa av allt så jag fick skippa det limmet. Istället så köpte jag Cien Power Hairspray på
Lidl för 20:-.

Jag sprayade granarna med hårsprej och strödde över WS Fine Turf Weeds över granen.
Resultatet blir en gran likt den till höger.

Bild

Här ovan är 14st testgranar jag gjort. De ska putsas till lite mer och glesas ut lite. Jag
har märkt att granarna blir bättre om de är lite överdrivet ojämna i stadiet då det bara
är tvinnan tråd. Målningen och tillförandet av turf gör granarna mer regelbundna och
lite mer onaturliga likt Disney granar.

Jag är i alla fall tillräckligt nöjd med denna metod och med lite putsning av granarna tycker
jag att jag kan använda dem. Granar på 15cm i N-skalan blir 24 meter i naturlig storlek så det
är ganska små granar men jag tror storleken blir lagom. Jag har Sture Byléns och Gissbergs granstorlek
som referens. Jag tänkte prova att sätta lite mindra granar i bak än i fram för att se om jag kan få
lite mer djup så, vi får se hur det blir ...

Nu ska jag prova med tallar ...

MvH
Pär

PeO
Inlägg: 3061
Blev medlem: 14 jul 2012, 22:02

Re: Hyllbana i N-Skala

Inlägg av PeO »

P Ekstrand skrev: Det sista momentet blir att strö turf över granen. Jag tänkte att jag skulle använda spraylim istället
för hårspray då jag tycker det verkar med logiskt. Jag köpte ett spraylim på Jula men det blev en
enda kletig massa av allt så jag fick skippa det limmet. Istället så köpte jag Cien Power Hairspray på
Lidl för 20:-.
Spraylim kan vara väldigt olika, jag har misslyckats med flera sorter, lyckats med få. Ullared sålde Den Braven för några år sedan, den var bra, jag tänkte köpa fler nästa gång jag passerade, det blev ett par år senare, då hade man en annan typ, som var oanvändbar till trädbygge.
Vad gäller hårspray tror jag du kommit rätt. Köp den billigaste du hittar, den innehåller mest shellack.
Du lyckades ovanligt bra med att spinna sisalgarn dessutom.

Sture Bylén

Re: Hyllbana i N-Skala

Inlägg av Sture Bylén »

Mycket instruktivt, och resultatet blev ju strålande! [JC_doubleup.gif]
PeO skrev:Jag
har märkt att granarna blir bättre om de är lite överdrivet ojämna i stadiet då det bara
är tvinnan tråd. Målningen och tillförandet av turf gör granarna mer regelbundna och
lite mer onaturliga likt Disney granar.
Håller med om den iakttagelsen. Naturens granar kan vara lrätt oregelbundna och tufsiga. Oftast ser de inte ut som "julgranen på stadens torg".

Kul att se att du är i farten igen, Pär. Nu har du kläm på både bakgrund och träd. Då är det snart dags att ta krafttag med själva terrängen. [JC_doubleup.gif]

Användarens profilbild
ford1929
Inlägg: 3891
Blev medlem: 24 aug 2014, 15:36
Ort: Luleå

Re: Hyllbana i N-Skala

Inlägg av ford1929 »

ser bra ut dom där granarna.... [JC_doubleup.gif] håller själv på med granar enl VMJF.s recept
Roger(Forden)

Användarens profilbild
P Ekstrand
Inlägg: 623
Blev medlem: 29 dec 2011, 22:33
Ort: Ingarö
Kontakt:

Re: Hyllbana i N-Skala

Inlägg av P Ekstrand »

Hej !
PeO skrev:
P Ekstrand skrev: Det sista momentet blir att strö turf över granen. Jag tänkte att jag skulle använda spraylim istället
för hårspray då jag tycker det verkar med logiskt. Jag köpte ett spraylim på Jula men det blev en
enda kletig massa av allt så jag fick skippa det limmet. Istället så köpte jag Cien Power Hairspray på
Lidl för 20:-.
Spraylim kan vara väldigt olika, jag har misslyckats med flera sorter, lyckats med få. Ullared sålde Den Braven för några år sedan, den var bra, jag tänkte köpa fler nästa gång jag passerade, det blev ett par år senare, då hade man en annan typ, som var oanvändbar till trädbygge.
Vad gäller hårspray tror jag du kommit rätt. Köp den billigaste du hittar, den innehåller mest shellack.
Du lyckades ovanligt bra med att spinna sisalgarn dessutom.
Tack !
Det verkar faktiskt funka jätte bra med Lidl's hårspray, billig också [JC_doubleup.gif]
Sture Bylén skrev:Mycket instruktivt, och resultatet blev ju strålande! [JC_doubleup.gif]
PeO skrev:Jag
har märkt att granarna blir bättre om de är lite överdrivet ojämna i stadiet då det bara
är tvinnan tråd. Målningen och tillförandet av turf gör granarna mer regelbundna och
lite mer onaturliga likt Disney granar.
Håller med om den iakttagelsen. Naturens granar kan vara lrätt oregelbundna och tufsiga. Oftast ser de inte ut som "julgranen på stadens torg".

Kul att se att du är i farten igen, Pär. Nu har du kläm på både bakgrund och träd. Då är det snart dags att ta krafttag med själva terrängen. [JC_doubleup.gif]
Tack Sture !
Det börjar närma sig att börja med terrängen på allvar :-)
Jag är lite långsam av mig och tycker om att testa saker innan ... så nu håller jag på med tallar och har börjat
tänka på lövträd ....
Det finns lite mer tid nu vilket är kul [JC_doubleup.gif]
ford1929 skrev:ser bra ut dom där granarna.... [JC_doubleup.gif] håller själv på med granar enl VMJF.s recept
Tack !
... och tack för tipset om VMJF.s recept [JC_doubleup.gif]
Har tittat på videorna och kommit på en sak jag ska ta till mig se nedan ...

Jag har kommit på några saker jag ska ändra för att få det lite bätre.

- För det första ska jag glesa ut granarna lite mer än jag gjorde och göra dem lite mer ojämna än
jag gjorde nu. Målningen och turfen gjorde dem lite mer Disney likna än jag vill ....

- Jag är inte helt nöjd med hur jag ska göra med topparna på granarna. Jag tar ditt tips Roger om
VMJF.s recept och tvinnar in några metall trådar från en FK
kabel i toppen på granen som man kan göra en topp/krona av det tror jag kommer bli toppen.

- Det tredje jag tänker göra är att spaya granarna lite från ovan med en ljusare grön eller kanke gul
färg uppifrån för att ska högdagrar. Har testat lite och det skapar ett större djup och ökar realismen lite.

Jag återkommer med nya bilder på förbättrad gran samt tallar som jag håller på med ....

Tack för de vänliga kommentarerna :-T

MvH
Pär

Användarens profilbild
P Ekstrand
Inlägg: 623
Blev medlem: 29 dec 2011, 22:33
Ort: Ingarö
Kontakt:

Re: Hyllbana i N-Skala

Inlägg av P Ekstrand »

Hej !

Nu har jag pysslat med tallar ett tag. Jag har provat två olika sätt, dels Jan Gissbergs metod som
han beskriver i hans tråd "Att göra träd", https://www.svensktmjforum.se/forum/ind ... c=8409.100
, dels Olle Frykmo's metod med Häckspirea, http://www.frykmo.se/mj/modulbygge/tree ... spirea.htm.

Tallar ser ju väldigt olika ut, en del är långa och raka och har lite grenar i toppen, en del har grenar hela vägen ner,
en del är breda och en del är smala. Jag har mest koncentrerat mig på tallar som är långa och har lite grenar högst
upp.

Jag började först med att försöka göra något liknande Jan gjort. Jag blev inte riktigt nöjd med resultatet då jag inte lyckades
forma foliaget på ett trovärdigt sätt, jag lyckads inte få till det på det naturtrogna sätt som Jan lyckats med, inte ens nära ...
Jag saknade också grenar ut från stammen.

Jag läste på Olles hemsida då han publicerade sin metod med Häckspirea och lyckligt vis hade huset vi flyttat till Häckspirea på
tomten :) Jag skördade ett antal blommor och lät dessa ligga ett dygn i en blandning av 1/3 glycerol och 2/3 vatten enligt recept
på Olles sida. Innan dess hade jag klipp till den så de liknade tallar. Jag satt dem i en bit frigolit och sedan så blev det inte av
att jag gjorde något mer med dem. Det var nog 10-15 år sedan eller så.

Nu tog jag fram dessa tallar och fortsatte att prova mig fram lite med dem och kom så småning fram till denna metod.

Bild

1) Plocka lämpliga blommor av häckspirea på scensommaren hösten.

2) Ansa dem så de liknar tallar.

3) Lägg dem i blöt i en blandning av 1/3 Glycerol och 2/3 vatten under ett dygn. Låt torka.

4) Glesa ut träden lite så de inte blir så kompakta. (Jag ska glesa ut lite mer i framtiden)

5) Spraya kronorna med Montana Gold CL6340 Olive Green.

6) Måla stammarnas överdel med Vallejo Orange brown 70981 blandad med lite grå färg, tips
från Jan. Jag hade Vallejo Neutral Grey 70992 hemma så jag tog den istället för WS Stone Grey.
Sedan målade jag undre delen av stammen med Vallejo Neutral Grey. Jag tyckte att färgen blev
lite för enhetligt orange och grå så jag blande de två färgerna lite slumpmässingt och duttade
på stammen.

7) Spraya kronan med mitt Lidl hårspray och strö över WS Fine Turf Weeds.

8) Spraya kronan ytters lite uppifrpån med Montana Gold TG6040 Lawn Green. Gör stor skilland på
slutresultatet då tallarna står i hyllbanans ljus. Det syns inte så bra på bilden.

Resultat av detta blev ok tycker jag inte perfekt men jag tror det kommer att vara tillräckligt bra för
att jag ska bli nöjd med det. Jag har fått det intrycket att tallar är lite ljusare än granar så jag tror man
kanske skulle tagit WS Fine Turf Green Grass istället för Weeds, men jag hade ingen hemma. Jag tor man
ska glesa ut stammarna lite mer också. Nu har jag gjort slut på de Häckspirea träd jag förberedde för 10-15 år
sedan så det är dags att gå ut i trädgården och skörda nya. Metoden går snabbt och enkelt men jag tror jag
skulle kunna få lite bättre resultat. Det ser dock lite bättre ut i verkligheten än på bilden.

Bild på förbättrade granar kommer straxt.

MvH
Pär

Användarens profilbild
P Ekstrand
Inlägg: 623
Blev medlem: 29 dec 2011, 22:33
Ort: Ingarö
Kontakt:

Re: Hyllbana i N-Skala

Inlägg av P Ekstrand »

Hej !

Nu har jag exprimenterat lite med att göra lövträd.

Bild
Bild

Jag har tittat runt på nätet lite och tycker att Supter Trees från Scenic Express såg lovande ut.
Sedan dess har jag förstått att det är samma växt som Noch och SMJ säljer, Teloxys Aristata
med svenska namnet Renlavsmålla.

http://www.smj.org/wp/?p=4155&cat=107
https://www.noch.com/en/23100.html
http://www.sceneryexpress.com/SuperTree ... ucts/1007/

Jag hade svårt att hitta någonstans där jag kunde köpa Scenic Express träd, de var slut på deras sida
och de jag hittade på eBay i USA skulle ha 3-400:- för frakt till Sverige. Jag köpte istället Noch variant ovan.

Växterna kommer ganska ihoptryckta, de är rätt tillplattade och sitter fast i varandandra rätt bra. Man får vara
försiktig då man särar på dem då de i detta stadie är rätt sköra.

Bild

Jag började att testa med 4st träd, så här såg de ut då jag lossat dem från klumpen av träd. Förutom
att de är lite platta så är de också böjda onaturligt i stammen. Jag har sett tre metoder att rätta till snedheten
som jag återkommer till.

Det första jag gjorde var att med en pincett ta bort de små smala blad som finns på växterna, de syns
liggande bredvid träden på bilden ovan. Sedan så lät jag träden ligga i en blandning av 1/3 Glycerol och
2/3 vatten i ca en timme så att träden skulle bli mjukare och mer hållbara i framtiden. Glycerol
kan köpas på apotek och säljs som medel att konservera löv och växter med. Framtida träd ska jag låta
vara i badet i ett dygn. efter bandet hängde jag dem upp och ner i klädnypor på ett uppspännt snöre.
Jag hängde också några klädnypor i toppen på träden, som nu pekar ner, för att tynga ner dem och
räta ut dem. Det är den första metoden jag sett för att göra dem raka. Efter att ha hängt ett dygn
var träden inte tillräckligt raka, men de var mjukare och mer hållbara.

Bild

Efter att ha torkat såg träden ut som ovan.

Bild

Sedan tog jag och sprayade träden med Montana Gold CL7060 Gravel, en mellangrå färg lite åt det
mörkare hållet. Som synes är träden fortfarande lite böjda. Metod nummer två för att få träden raka
är att använda en lödpenna och försiktigt värma på trädets stam på motsatt sida samtidigt som man
böjer trädet rakt. Det fungerar och jag fick träden rakare efter det. Jag vill dock ha lite böjda och lite
oputsade träd som ser lite mer ut som om de inte fått växa fritt stående på en gräsmatta.

Bild

Efter att ha rätat ut stammarna lite med lödkolven och trimmat bort lite grenar så sprude jag träden
med samma hårspray jag använde till barrträden och strödde WS Turf över dem, jag hade inte någon
bra ljusgrön färg av turf hemma så jag tog Burt Grass. Sedan sprayade jag två träd med
Montana Gold TG6040 Lawn Green och två med Montana Gold TG6050 Greenery. Jag har märkt att det
blir en jätte skillnad i min belysning om jag har en ljusare färg uppifrån så jag tog och sprayade lite
Lawn Green på de träden som var målade med Greenery. Jag ska köpa Montana Gold TG6030 Lime
och sprayade de målade med Lawn Green uppifrån senare. De två till vänster är de målade med Lawn Green
och de högra är de målade med Greenery som också då är sprayade lite med den ljusare Lawn Green
uppifrån. Det syns inte så bra på bilden men det gör en ganska stor skillnad då de är ljusare uppifrån.
Jag målade stammarna lite med pensel med Vallejo Neutral Grey 70992 blandad med lite Vallejo Orange
Brown 70981 då jag fått lite mycket grön färg på stammarna.

Jag ska ändra lite i min metod då jag testat att det går utmärkta att hålla träden sträckta över ånga en
stund och sedan ta bort dem från ångan och hålla dem sträckta i ca 10 sekunder för att de ska bli raka.
Jag ska också testa om träden kan bli bättre med en ljusare turf och mindre sprayfärg. Jag tänkter nog
göra på följande sätt ...

1) Välja ut träd och putsa bort de små bladen.
2) Ånga dem över pipen av en kokade kaffe panna med vatten för att göra träden raka.
3) Ha dem i glycerol/vatten bad i ett dygn.
4) Hänga dem på tork ett dygn.
5) Spraya stammarna med Montana Gold CL7060 Gravel. (För björkar först en vit färg sedan lite av den gå på grentopparna)
6) Spraya med hårspray och strö över turf, sluta med ett sista lager hårspray.
7) Spraya trädet med en lämplig grön färg om inte turfens färg är bra.
8) Spraya trädet lite uppifrån med en nyans ljusare färg än det övriga lövverket.
9) Bättringsmåla stammen om det behövs.(För björkar måla lite svarta fläckar också.)

Jag ska också se om en längre tid i gycerol/vatten bad får träden att räta ut sig och bli mindre platta.
Träden är mjukare då så jag kanske kan böja till trädet lite manuellt.

Jag tycker att det går att få till aceptabla träd i N-skala på detta sätt så jag nog nöjd med att använda
träd som dessa. Det blir en massa små bitar kvar av träden som man kan använda till sly och buskar.

Efter tips på forumet har jag beställt Teloxys Aristata frön så ska jag se om jag kan odla egna träd
nästa år. Jag var just ute och skördade årets Häckspirea till tallar.

MvH
Pär

Användarens profilbild
kjaxne
Inlägg: 86
Blev medlem: 27 aug 2015, 11:51
Ort: Hallsberg
Kontakt:

Re: Hyllbana i N-Skala

Inlägg av kjaxne »

P Ekstrand skrev:Nu har jag exprimenterat lite med att göra lövträd.
Tack för att du delar med dig av dina erfarenheter om detta! Det är mycket intressant att läsa då. Speciellt då jag själv köpt sådana här träd för att använda jag med. Det ser ju ut att bli mycket realistiskt att använda dessa [JC_doubleup.gif]

Ska nog också göra ett försök att odla sådana här träd. Enligt återförsäljare är de redan när man köper de behandlade på något vis för att hålla bättre. Vad kan det vara de gjort då? Kanske bara räcker med glycerol-behandlingen?
En annan växt som jag också ska försöka odla som jag kan rekommendera fler att testa är Asparagus aethiopicus. Har ej hittat denna växt för försäljning i Sverige, men frön går att få tag på.
Kör svenskt i N-Re, epok V (-VI).
Dioramabyggare i flera skalor.

Sture Bylén

Re: Hyllbana i N-Skala

Inlägg av Sture Bylén »

Fantastiskt informativt och pedagogiskt, Pär! [JC_doubleup.gif]
Att fixa krokiga träd över en kaffepannepip måse jag prova. Jag har några häckspireor som måste rätas upp.Tack för tipset!

Användarens profilbild
P Falk
Inlägg: 2894
Blev medlem: 20 apr 2012, 10:56
Ort: Gråbo

Re: Hyllbana i N-Skala

Inlägg av P Falk »

Oj så mycket fina träd du producerat här.
De ser väldigt fina ut, allihop. Blir en häftig massverkan när de kommer på plats i grupper om 3-5 st i taget.
Bra tips om självbygge också, vilket är trevligt att läsa om. Snyggt! [JC_doubleup.gif]
---------------------------------------
Medlem i MRW. http://www.mrw1.se

Användarens profilbild
ford1929
Inlägg: 3891
Blev medlem: 24 aug 2014, 15:36
Ort: Luleå

Re: Hyllbana i N-Skala

Inlägg av ford1929 »




[JC_doubleup.gif]
Roger(Forden)

Användarens profilbild
P Ekstrand
Inlägg: 623
Blev medlem: 29 dec 2011, 22:33
Ort: Ingarö
Kontakt:

Re: Hyllbana i N-Skala

Inlägg av P Ekstrand »

Hej !
kjaxne skrev: Tack för att du delar med dig av dina erfarenheter om detta! Det är mycket intressant att läsa då. Speciellt då jag själv köpt sådana här träd för att använda jag med. Det ser ju ut att bli mycket realistiskt att använda dessa [JC_doubleup.gif]
Tack :-)
kjaxne skrev: Ska nog också göra ett försök att odla sådana här träd. Enligt återförsäljare är de redan när man köper de behandlade på något vis för att hålla bättre. Vad kan det vara de gjort då? Kanske bara räcker med glycerol-behandlingen?
Jag vet faktiskt inte vad de kan ha gjort, är det Noch's variant du menar då ?
Jag tror absolut det räcker med glycerolblandningen, jag har häckspirea som jag behandlade för 10 år sedan
som står sig jätte bra. Jag har också läst om andra som har behandlat växter på detta sätt som hållt lång tid.
Det är ju också ett lager färg på också.
kjaxne skrev: En annan växt som jag också ska försöka odla som jag kan rekommendera fler att testa är Asparagus aethiopicus. Har ej hittat denna växt för försäljning i Sverige, men frön går att få tag på.
Tack för tipset det ska jag kolla upp :-T
Sture Bylén skrev:Fantastiskt informativt och pedagogiskt, Pär! [JC_doubleup.gif]
Att fixa krokiga träd över en kaffepannepip måse jag prova. Jag har några häckspireor som måste rätas upp.Tack för tipset!
Tack Sture :-)
Jag höll växten sträckt mellan två pinsetter sedan förde växten i ångan framför pipen, lite längre tid där det var lite tjockare växt,
sedan tog jag bort växten från ungan fortfarande sträckt och höll den så i ca 10 sekunder.
P Falk skrev:Oj så mycket fina träd du producerat här.
De ser väldigt fina ut, allihop. Blir en häftig massverkan när de kommer på plats i grupper om 3-5 st i taget.
Bra tips om självbygge också, vilket är trevligt att läsa om. Snyggt! [JC_doubleup.gif]
Tack Peter :-)
ford1929 skrev: [JC_doubleup.gif]
Tack Roger :-)
Jag ska försöka få till några susande björkar också :-T

Det har varit kul att experimentera med träden.

MvH
Pär

Användarens profilbild
P Ekstrand
Inlägg: 623
Blev medlem: 29 dec 2011, 22:33
Ort: Ingarö
Kontakt:

Re: Hyllbana i N-Skala

Inlägg av P Ekstrand »

Hej !

Nu har jag exprimenterat lite vidare med att göra björkar.

Bild

4st kandidater till björkar. Uträtade med ånga, blötlagda över natten i Glycerol blandning och de msala bladen bortputsade.

Bilden emellan blev ur fokus men efter detta sprayde jag stammarna med Montana Gold S9110 Shock White Cream.
Istället för WS Turf provade jag för björkarna att strö över Noch Leaves Light Green artikel. 07142 efter att ha sprayat på
hårspray.

Bild

Jag blev inte riktigt nöjd med resultat med de vita grenarna det blev för mycket vitt och för stor kontrast mot
de gröna löven. Så jag gjorde om förfarande och efter att jag sprayat träden med Shock White Cream så sprayade jag
de yttersta grenarna med Montana Gold G7060 Gravel. Sedan hårspray och Noch Leaves Light Green, resultatet syns
ovan.

Bild

Efter det tog jag vit akrylfärg och bättrade på det vita på stammen där det kommit grön eller grå färg. Efter det tog
jag Vallejo Neutral Grey 70992 och penslade fläckvis på stammen. Som avslutning så sprayade jag lite ljusare färg,
Montana Gold G6030 Lime sparsamt ovanifrån. Träden blev lite luftigare med Noch löven vilket jag tyckte var bra för
björkar.

Ska man göra H0 träd av Teloxys Aristata tycker jag att stammarna kan bli lite tunna för större träd. Då kan man
bygga på stammarna genom att pensla dem i omgångar med vitlim och sedan hälla på stendamm i omgångar innan
målning. Jag har också sett att en del använder smältlim för att bygga på stammarna.

MvH
Pär

Användarens profilbild
P Ekstrand
Inlägg: 623
Blev medlem: 29 dec 2011, 22:33
Ort: Ingarö
Kontakt:

Re: Hyllbana i N-Skala

Inlägg av P Ekstrand »

Hej !

Nu var det rätt länge sedan jag skrev något om min hyllbana. Det har hänt rätt mycket sedan jag skrev senast. Jag har
gjort lite uppehåll i landskapsbygget för att göra några andra saker. Jag har verkstad i samma lokal som hyllbanan och
jag märkte att jag skräpar ner mycket när jag håller på att bygga. Dessutom har jag en massa saker som jag tänkt förvara
under banan som jag var tvungen att ta in i mitt hobbyrum.

Jag har därför bestämt att jag ska göra klart plan2 och plan1 med spår och elektronik först så att jag inte behöver såga
och hålla på så mycket innan jag på alvar börjar med landskap. Jag har också köpt grått tyg jag tänkte hänga under plan 1
för att dölja och skydda de saker jag förvarar där. Jag ska snart visa lite hur långt jag kommit med detta.

Jag har också testat en vändskive dekoder från MGP som jag ska ha vid mitt lokstall på plan2. Jag är lite ivrig att installera
vändskivan på plats och prova vilket är ytterligare en orsak till att jag börjat med spår etc på plan 2. Återkommer till detta
lite senare också.

En tredje sak jag roat mig med är att försöka få lite ordning på elekroniken med dator, central, LocoNet kablar etc.
Jag har därför satt upp två hyllor för all elektronik som tills nu hängt lite här och där. Jag tänkte inte ha ljuddekodrar i mina lok
utan använda mig av Virtual Sound Decoder (VSD) i JMRI. För det och för diverse miljöljud som jag tänkte ha har jag också
skaffat 8st små högtalare, 4st till plan3 och 4st till plan2. Jag har också tillgång till lite ljudsaker från min firma som jag tänkte
använda till detta.

Bild
Min översta hylla har plats för mindator längst ner till höger brevid det min central Digitrax DSC 100 samt min LocoBuffer-USB.
Uppe till vänster finns strömförsörjning till MGP's elektronik som jag distribuerar till de olika dekodrarna med USB kablage.
Där finns också 24V strömförsörjning till 4st små stereo försärkare, se nästa bild. Uppe i övre kant finns alla anslutningar till
banans tre olika plan, 24V till förstärkare, spårström till plan 1-3 samt programeringsspår, LocoNet via RJ12 samt USB ström
för MGP's saker.

Bild
Min nedersta hylla har plats för i övre vänstra hörnet fjärrströmbrytare för belysning på plan 1-3, fjärrbrytare för ström till
cnentral samt strömförsörjning till förstärkare och dekodrar. Den stora rakenheten nere till höger är en QSC Core110f, vilket
i princip är en linux dator som man kan konfigurera för att hantera ljud, ljus, projektorer, reläer etc. Jag nvänder sådana i
mitt jobb och hade en över på mitt företag jag kunde ha till detta. Det denna burk ska göra hos mig är att ta in ljud från
5.1 ljudkortet som ligger ovanpå processa detta ljud för att sendan skicka det till de 4st små stereo förstärkarna och vidare
till de 8 små högtalarna på plan 2 och plan 3. De ljud som det är tal om här är i första hand ljud från loken via VSD från JMRI
i datorn. Det finns i JMRI stöd för att ljuden följer loken på banan genom att panoreraas olika i 5.1 ljudkortet. Normalt fungerar
ju 5.1 så att man har två fronthögtalare, två bakhögtalare samt center och sub. Man kan i JMRI med hjälp av OpenAL placera
ljuden olika i 5.1 rummet. Jag har vridit på koordinatsystemet så för mig är front plan 3 och bak plan2. man definierar också
en lyssningsposition i 3D rummet som för mig blir mitt framför mina hyllor och i vanliga 5.1 rummet uppe i taket mitt emellan
front och bakhögtalare. Jag skickar alla 6 kanaler från 5.1 ljudkortet in i min Core 110f men i princip kommer jag bara att använda
vänster och högre fram samt vänster och höger bak. OpenAl används i spel och annat för att skapa 3D ljud för lyssnaren. En schematiisk
bild finns lite längre ner. Ut från Core 100f går ljudet till förstärkarna samt till två RCA honor i nerkant av hyllan. Det är en stereo mix
av ljudet från mkn hyllbana som jag tänkte man kunde koppla in till en kamera om man ska filma banan.

Förutom ljudet från VSD och loken så tänkte jag spela lite ljud från JMRI som triggas av olika händelser på banan t.ex. ljud från
järnvägsövergång som triggas från sensorerna i spåren. Dessa ljud kan jag placera i 5.1 rymden så de sedan låter från
rätt ställe på hyllbanan.

Jag kan också spela ljud direkt från ljudfiler i Coren. Här tänkte jag spela upp olika miljöljud, kyrkklockor som ringer vid vissa
tidpunkter etc. Desa kan då styras till den eller de högtalare som är närmast den tänkte ljudkällan som tex en kyrka jag tänkte
ha på plan 3. I Coren kan jag också processa ljuden och bl.a. lägga till ambiens så att ljuden låter lite mer fjärran då min tanke
är att man beskådar banan från ett avstånd som i verkligheten skulle vara långt.

Jag har tänkt att när jag till slut är klar med banan ska ha ett JMRI script jag startar som automatiskt kör tåg, spelar ljud etc
efter ett schema som simulerar kanske två timmar verklighet på kanske 20 minuter. När scriptet i JMRI startar så är min tanke
att scriptet triggar Coren att också starta sina ljud som då följer ett 20 minuters schema.

På denna hylla finns också en liten nätverksswitch och en homeplug för att koppla sakerna till mitt hemnätverk
via elsystemet. Två fjärrkontroller för ljus och kraft finns nere till vänster.

Bild
Här syns hyllorna på plats.

Bild
Mina fyra små 2x20W förstärakre av modell the t.amp TA50 samt mina 8st små 1,6" bredbandshögtalare av modell Visaton FRWS 4 ND.
Jag behöver inga stora högtalare då jag vill ha ett väldigt försiktigt ljud som man förhoppningsvis ska uppleva som avlägset.

Bild
En schematisk bild över ljudsystemet.

MvH
Pär

Användarens profilbild
ford1929
Inlägg: 3891
Blev medlem: 24 aug 2014, 15:36
Ort: Luleå

Re: Hyllbana i N-Skala

Inlägg av ford1929 »

Hej Pär....oj oj vad elektronik o pryttlar.....vore kanske något för våran Rossberga Sture...eller hur ;)
Roger(Forden)

Användarens profilbild
P Ekstrand
Inlägg: 623
Blev medlem: 29 dec 2011, 22:33
Ort: Ingarö
Kontakt:

Re: Hyllbana i N-Skala

Inlägg av P Ekstrand »

Hej !
ford1929 skrev:Hej Pär....oj oj vad elektronik o pryttlar.....vore kanske något för våran Rossberga Sture...eller hur ;)
Ja det här gillar nog Sture [JC_doubleup.gif]

MvH
Pär

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19963
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Hyllbana i N-Skala

Inlägg av Johan Molin »

Helt säkert något för Sture, särskilt om du monterar dit några radiorör också ... :=u :-BS

Sture Bylén

Re: Hyllbana i N-Skala

Inlägg av Sture Bylén »

ford1929 skrev:.oj oj vad elektronik o pryttlar.....vore kanske något för våran Rossberga Sture...eller hur
P Ekstrand skrev:Ja det här gillar nog Sture
Ja, det finns modellbyggare och modellbyggare.... :(
Johan Molin skrev:Helt säkert något för Sture, särskilt om du monterar dit några radiorör också .
Jag har också ljud på min bana men om Pärs lösning är som en toppmodern radio med transistorer, chips och dips, så är mina attiraljer som en gammal racklig kristallmottagare. :( :(

Fantastiskt projekt, Pär! [JC_doubleup.gif]
Snyggt presenterat och kul att läsa även om jag inte begriper riktigt allt. :? :?

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19963
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Hyllbana i N-Skala

Inlägg av Johan Molin »

Om det kan vara någon tröst, Sture, så kan vi ta varandra i hand avseende avancerad elektronik!

Användarens profilbild
P Falk
Inlägg: 2894
Blev medlem: 20 apr 2012, 10:56
Ort: Gråbo

Re: Hyllbana i N-Skala

Inlägg av P Falk »

P Ekstrand skrev: En tredje sak jag roat mig med är att försöka få lite ordning på elekroniken med dator, central, LocoNet kablar etc.
Jag har därför satt upp två hyllor för all elektronik som tills nu hängt lite här och där. Jag tänkte inte ha ljuddekodrar i mina lok
utan använda mig av Virtual Sound Decoder (VSD) i JMRI. För det och för diverse miljöljud som jag tänkte ha har jag också
skaffat 8st små högtalare, 4st till plan3 och 4st till plan2. Jag har också tillgång till lite ljudsaker från min firma som jag tänkte
använda till detta.
Pär
Mycket imponerande ordning bland sladdar och mojänger.
Detta var en spännande lösning att styra ljudet på och det skall bli kul att se hur det här växer vidare framåt.
Inte alldeles enkelt att begripa sig på, men kanske att man kan lära sig något.
---------------------------------------
Medlem i MRW. http://www.mrw1.se

Skriv svar

Återgå till "Min Anläggning"