Toppbilden, visa:    


Hyllbana i N-Skala

Användarens profilbild
P Ekstrand
Inlägg: 623
Blev medlem: 29 dec 2011, 22:33
Ort: Ingarö
Kontakt:

Hyllbana i N-Skala

Inlägg av P Ekstrand »

Hej !

Vi har förut rivit vårt fallfärdig garage på 40m2 och byggt upp ett nytt 40m2 hus vi ska ha till
min fru's webshop lite förråd samt ett litet hobby rum till mig. Hobbyrummet blir 3,62m x 2.81m,
ca 10m2. I rummet tänkte jag bygga en liten hyllbana i tre plan samt ha plats för ett litet arbetsbord.

Jag hade tänkt att det ska vara sommar ca 1971 på banan. 1971 föddes min fru och jag själv var 8år
och åkte tåg varje sommar till mina släktingar i Mellansel från Stockholm. Jag brukade vara ofta vid
stationen och titta på tågen.

Min tanke är att skapa små scener, dioramor ca 3st på plan 2 och 3st på plan 3. Jag tänkte göra klart
en sådan scen åt gången. Jag är ganska långsam av mig så det kommer att ta många år innan allt
börjar bli klart.

Det nedersta planet blir ett dolt plan med en uppställningsbangård och möjlighet att vända tåg.
Jag hade tänkt att detta plan blir 70cm över golvet. Det är tänkt att det ska vara en helix i varje
ända av planet.

Mellanplanet är tänkt att vara på 100cm höjd i medeltal. Där har jag bestämt att det ska vara en lite
större station samt ett litet lokstallsområde. Sedan blir det plats för ca två scener till som jag inte bestämt.
I ena sidan av av planet går en helix ner till plan 2 och i andra ändan en helix som går ner till plan 1
eller upp till plan 3. Det är tänkt att det ska gå en "huvudbana" genom stationen på plan 2 och ner till
uppställningsbangården på plan 1 i varje ända. från stationen går en bibana upp till plan 3. Jag har också
tänkt mig en liten avstickare till ett programeringsbord framför mitt arbetsbord.

Det översta planet, plan3, är tänkt att vara på 150cm höjd. Här har jag tänkt att det skulle vara jordbruksbygd
med en liten station. En scen, den jag tänkte börja med, är området kring stationen. sedan blir det nog två
scener till varav en kanske blir en såg. I ena änden av planet kommer tågen upp från plan 2 genom helixen.
I den andra änden finns en dold vändslinga med två spår.

Tåg som kommer från plan 2 ner till plan 1 är tänkt att vändas i vändslingorna där och sedan parkera på
uppställningsbangården för att vid tillfälle komma tillbaka upp till plan 2 från samma håll de försvann.
Jag har redan bestämt mig för att radien på mina helixar är för liten och ska öka dessa till lämplig storlek
då jag sett hur det hela ser ut i mitt hobbyrum.

Spårplanen blir i princip som nedan men jag kommer att göra ändringar och tillägg eftersom jag bygger.

Bild
Plan 3 på 150cm höjd.

Bild
Plan 2 på 100cm höjd.

Bild
Plan 1 på 70cm höjd, dolt.

Jag hade tänkt att tågen på banan skulle köras helt automatiskt med TrainController
eller med JMRI som jag börjat testa lite. Jag hade tänkt att bygga ett antal tåg som
skulle kunna vara typiska för 1971 och låta dessa vara ihopsatta på något halvpermanent
sätt så att jag slipper de fula stora N-skale kopplen.

Jag har bestämt att använda PECO c55 samt LocoNet.

Jag har hållit på lite med en enkel testbana för att lära mig lite om att automatiskt styra,
växlar, signaler och återkopplingszoner. Jag tänkte berätta lite om det i en annan tråd när
jag hunnit ta lite foton av banan.

MvH
Pär

Användarens profilbild
P Ekstrand
Inlägg: 623
Blev medlem: 29 dec 2011, 22:33
Ort: Ingarö
Kontakt:

Re: Hyllbana i N-Skala

Inlägg av P Ekstrand »

Hej !

Nu är jag i princip klar med rummet jag ska ha som hobby rum :-)
Jag har börjat att bygga upp en liten arbetsplats och ska i helgen starta bygga min hyllbana.

Bild

Bild

Ovan någon vecka gamla bilder på mitt lilla rum.

Jag har efter era tips bestämt att bygga hyllbanan på ramar typ moduler som jag med lite
jobb skulle kunna flytta till en annan plats om det skulle behövas i framtiden.

Jag har också efter tips från Anders Runnholm i Arjeplog bestämt att använda dagljuslysrör
av färgtyp 950. Anders har byggt flera fantastiska dioramor som bl.a. visats på Hobbymässan i
Älvsjö och i Allt om Hobby. Senast på Älvsjömässan diskuterade jag belysning lite med honom
då jag tyckte att ljuset i hans dioram var jätte bra. Jag har hittat kortare lysrörsarmaturer på
Jula för 18W lysrör som jag tänkte använda,
http://www.jula.se/catalog/el-och-belys ... ur-424048/

Jag har också monterat ner en servodekoer med servon till växelomläggning samt en paneldekoder
som jag varit med att beta testa åt Anders på Möllehem från min lilla testbana. Jag ska fortsätta att
testa dem på hyllbanan i stället. Jag tänkte använda dessa till den lilla stationen på plan 3 som har
just 5st växlar vilket dekodern stöder. Mer om detta straxt då jag monterat klart.

Det är så kul att jag äntligen kommit så långt att jag startat med detta :-)

MvH
Pär

Användarens profilbild
P Falk
Inlägg: 2894
Blev medlem: 20 apr 2012, 10:56
Ort: Gråbo

Re: Hyllbana i N-Skala

Inlägg av P Falk »

Ser ju jättesnyggt ut Pär! Vad fint du gjort i rummet.
Skall bli spännande att se när det börjar växa fram. Kul att du delar med dig! [JC_doubleup.gif]
---------------------------------------
Medlem i MRW. http://www.mrw1.se

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19963
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Hyllbana i N-Skala

Inlägg av Johan Molin »

Mycket prydligt! Ska bli kul att få se - är det Mellansel i dina drömmar som är huvudattraktionen på denna bana? Där har man åkt förbi några gånger ...

Sture Bylén

Re: Hyllbana i N-Skala

Inlägg av Sture Bylén »

Alltid lika roligt att se en bana från "första spadtaget".
Kul med Norrlandsförebild. "Jordbruksbygd med en liten station" - ett säkert kort, Pär! ;)

Användarens profilbild
P Ekstrand
Inlägg: 623
Blev medlem: 29 dec 2011, 22:33
Ort: Ingarö
Kontakt:

Re: Hyllbana i N-Skala

Inlägg av P Ekstrand »

Hej !

Tack för komentarerna :-)

Ja det skulle kunna vara i närhetn av Mellansel ... det är fantasi förebild men någonstans
i mellansverige/norrland 1971 ..

MvH
Pär

Användarens profilbild
P Ekstrand
Inlägg: 623
Blev medlem: 29 dec 2011, 22:33
Ort: Ingarö
Kontakt:

Re: Hyllbana i N-Skala

Inlägg av P Ekstrand »

Hej !

Här är en försök till att förklara hur jag tänkt.

Bild

Jag har ändrat nivå för plan 1 till 65cm och för plan 3 till 155cm över golv för att
få lite mer plats. Jag hade glömt längsgående reglar under ramarna på denna
skiss syns på den under.

Bild

Så här hade jag tänkt med vanliga Elfa konsoler. Ovanpå Elfa konsolen hade jag tänkt
två längsgående reglar en i framkant av konsolen och en i bakkant. Ovanpå reglarna
hade jag tänkt mina ramar. Där spår ska gå hade jag tänkt bygga upp en bit med klossar
för att kunna ha landskap både lägre och högre äns spåret. På klossarna tänkte jag lägga
remsor av 8mm plywood, på det korkbanvall sedan rälsen. På sidorna av spåret tänkte
jag bygga landskap av styrofoam. Jag tänkte bygga en front av plywood i ovankant och
underkant så att det blir som ett tittskåp. Dagljus lysrör bakom fronten i ovankant. Jag
tänkte också måla vitt i "himlen" för att reflektera ljus. I bakkant hade jag tänkt board
som jag målar himmel på. Jag tänkte också ha paneler med lysdioder och knappar för
att ställa om växlar på fronten kopplade till Möllehems dekodrar.


Bild

Ramverk för delarna uppifrån. Jag tänkte anpassa längd och tvärgående stag så
de inte är i vägen för växelmotorer.

MvH
Pär

Användarens profilbild
P Ekstrand
Inlägg: 623
Blev medlem: 29 dec 2011, 22:33
Ort: Ingarö
Kontakt:

Re: Hyllbana i N-Skala

Inlägg av P Ekstrand »

Hej !

Gjorde en liten avstickare från bygget av själva hyllbanan idag. Jag har länge sneglat
på Gissbergs fantastiska träd och landskap och skulle vilja se om det för en vanlig "dödlig"
som jag är möjligt att få till landskap och träd som jag skulle kuna bli nöjd med.

Eftersom jag jobbar i halva Gissbergs skala så tänkte jag att jag skulle ha ungefär
hälften så tjock tråd att jobba med. Jag har titta på hans tråd om trädtillverkning.
http://www.svensktmjforum.se/forum/inde ... ;topicseen

Efter tips från Bo med flera åkte jag till Panduro och köpte svart 0,3mm koppartråd.
http://www.pandurohobby.se/Katalog/10-S ... 40-m-svart

Bild
Det verkar som det skulle funka med denna tråden, ovan syns en bild på mina första
stapplande försök att tvinna ihop några träd. Björkar tror jag det ska bli. Riktigt
roligt faktiskt.

Nu måste jag ut och leta stendamm :-)

MvH
Pär

Användarens profilbild
P Ekstrand
Inlägg: 623
Blev medlem: 29 dec 2011, 22:33
Ort: Ingarö
Kontakt:

Re: Hyllbana i N-Skala

Inlägg av P Ekstrand »

Hej !

Bild

Nu har jag kommit vidare lite med själva banan. Jag har gjort ramverk av 45x21mm virke liggande på högkant. Jag har sedan
limmat på bitar av 45x21 under det område där det ska ligga räls så att det blir 90mm högt där. Sedan har jag skurit ut en
profil ur 4mm plywood och limmat och skruvat ovanpå. Jag tänkter sedan fylla ut området runt plywooden med markisolerings-
skivor så jag kan ha kuperat landskap både under och över rälsens nivå. På bilden har jag ritat på papper hur jag tänkt spår och
växlar och börjat kapa och provlägga räls. Jag kommer att på plywooden limma 3mm gummikork som underlag till rälsen.
Det är området kring min lilla station på plan 3 jag börjat med.

Bild

Jag har som jag nämde ovan betatestat en servodekoder åt Anders på MGP. Jag bygde en liten tetsbana i forma av en oval med
fem växlar som jag testade på. Jag kör JMRI på min MacBook Pro med LocoBuffer-USB och Digitrax DCS-100. Jag lyckades bygga
en panel i JMRI där man kunde se när växlarna på panelen lades lades om simultant med väslarna på banan. Nu har jag flyttat
dekodern och servona till min hyllbana för att fortsätta testa där.

Bild

Ovan är en bild av servodekodern från Anders bruksanvisning. Man styr servona via LocoNet eller via tryckknappar som man
kopplar till dekodern. Dekodern kan styra 5st servon till 5 växlar i mitt fall. I en ny verson av mjukvaran kan man också använda
ingångarna för de 5 tryckknapparna för återkoppling, detta har jag inte provat ännu. Dekodern konfigureras med en Android app
via ett bluetooth interface med smartphone eller padda. Jag köpte en billig Android padda, en Acer Iconica på Jula för att göra detta.
Det har gått väldigt lätt att konfigurera dekodern och få den att lägga om växlar både via LocoNet och via tryckknappar.

Bild

Ovan är en bild på servona jag använder med en hållare som Anders gjutit. Jag sätter fast servot under växeln med hjälp av hållaren
och sedan fäster jag en pianotråd i servots arm och borrar ett litet hål under hålet i växelomläggaren dit jag för upp tråden genom.
Den funkar jättebra och man kan ställa hastighet och ändlägen för servots rörelser med appen. Väldigt enkelt och smidigt. Det här
var första gången jag gjort något sådant så jag är nybörjare på allt detta.

Bild

Nu har jag också fått en Paneldekoder från Anders som jag ska betatesta. Den kontrolleras via LocoNet och kan hantera 16 tryckknappar
samt 64 lysdioder och kan styra växlar signaler m.m. Istället för att koppla mina tryckknappar för att styra växlarna till servodekodern
kommer jag att koppla dem till paneldekodern istället.

Bild

För att koppla lysdioder till paneldekodern använder man speciella LED-kort som man kopplar på en seriebuss med samma typ av
kablarsom man har till servona. Det finns två typer en för tre dioder och en för 12st som syns på bilden ovan. Med korten behöver
man inga motstånd till lysdioderna.

Bild

Jag har börjat göra en panel till området runt min lilla station på plan 3 som jag kallat för "Överby" för att det är en liten by på
övre planet i brist på annat namn. Panelen är gjord av en bit plexiglas jag köpt på Biltema och ett utskrivet photopapper under.
Till min panel behöver jag 21st dioder så jag har 2st LED-kort av typen ovan till min panel. För varje växel har jag tre dioder,
två vita för att visa vilket läge växeln ligger i och en röd som antingen ska visa när växlen är mitt emellan lägena eller som
återkoppling när det är upptaget av en vagn eller ett lok på växeln. Sedan har jag 6 stycken röda dioder för återkoppling för
de olika avsnitten mellan växlarna. Jag har bestämnt mig för att dela upp denna bandel i en återkopplingszon för varje växel
och en för varje bandel mellan dem. Sedan har jag 5st tryckknappar jag köpt på Kjell för att lägga om växlarna som alternativ
till att göra det via LocoNet. Jag var lite slarvig när jag borrade i plexiglaset så det är lite sprickor runt något hål och så tycker
jag att när det blev klart så ser det inte så balanserat ut och dioderna hanar lite närma knapparna men det får duga. Jag
kommer att sätta lister runt som en ram och montera på plywoodskivorna jag kommer ha som front till banan.

MvH
Pär

Användarens profilbild
P Falk
Inlägg: 2894
Blev medlem: 20 apr 2012, 10:56
Ort: Gråbo

Re: Hyllbana i N-Skala

Inlägg av P Falk »

Spännande projekt och välformulerade beskrivningar! [JC_doubleup.gif] /Peter
---------------------------------------
Medlem i MRW. http://www.mrw1.se

Göran T
Inlägg: 508
Blev medlem: 01 okt 2012, 11:36

Re: Hyllbana i N-Skala

Inlägg av Göran T »

Det lär vara någon som sagt: "Lyckligast är den som håller på att planera bygget av en ny bana". Jag minns själv den där smått maniska euforin som man kan vara inne i alldeles i början av bygget och planeringen av en ny anläggning; man glömmer äta och man sover för lite. Den där urladdningen går småningom över när det börjar bli dags att bygga de små strukturerna och plötsligt går allting mycket långsammare. Men det är en annan fas och det långsammare tempot känns behagligt. Detta är naturligtvis högst individuellt och gäller långt ifrån alla. Alldeles oavsett vilken fas du är i Peter så ser ditt bygge välplanerat och intressant ut. Jag märker dock att jag är dåligt uppkopplad i den digitala världen då jag ser dina elektronikmoduler och inser för varje dag som går att jag är en av de sista analoga dinosaurierna som trampar omkring i MJ-världen. Jag kan dock inte annat än att vara full av beundran för all de som behärskar tekniken.
Det skall bli väldigt kul att följa processen och ditt banbygge!
/Göran T
Att tänka fritt är stort.
Att tänka om är större.
Tage Danielsson

Användarens profilbild
P Ekstrand
Inlägg: 623
Blev medlem: 29 dec 2011, 22:33
Ort: Ingarö
Kontakt:

Re: Hyllbana i N-Skala

Inlägg av P Ekstrand »

Hej !

Tack för komentarerna :-)

Det är jätteroligt att äntligen få göra något "riktigt". Jag har bara byggt någon modell och nyss en
enkel testbana för att testa dekoder åt Anders på MGP samt lära mig något. Det är fantastiskt vad
mycket information som amn kan få från forum som detta och så mycket insperation från alla fina
anläggningar som man kan se som tex de ni visar Göran och Peter.

Jag har hållit på hela helgen och det tar mer tid än man tror att göra saker. På min testabana så var
jag inte så noga med att lägga räls och det var bara på en plan plywood skiva där det inte behövde
vara snyggt. Nu vill jag att det ska se något sånär ut och vara rakt och fungera bra .. se om man lyckas
.. men det tar tid. Fast roligt är det :-)

MvH
Pär

Användarens profilbild
P Falk
Inlägg: 2894
Blev medlem: 20 apr 2012, 10:56
Ort: Gråbo

Re: Hyllbana i N-Skala

Inlägg av P Falk »

Det är olika faser, Pär! Och det viktigaste säger du ju själv i ena stycket. "Att det är roligt..."
Det är kryddan i det här och i mångt o mycket det som håller ihop det. Att det är kul och trevligt... och att man aldrig blir för gammal att lära nya saker.
Önskar jag också kunde mer av den här digitala biten, men man får lära sig. Jag har ett knippe med Roco DCC prylar hemma så jag skall sätta mig in i det så småningom och då är det bra att denna tråd finns, och andra... som ger mig möjlighet att kanske lära nytt igen.
Härligt när vi kan dela med oss och lära av varandra... Som sagt, Jag lär återkomma till denna tråden... [JC_doubleup.gif]
---------------------------------------
Medlem i MRW. http://www.mrw1.se

Användarens profilbild
1956
Inlägg: 6065
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:13
Ort: Brantevik

Re: Hyllbana i N-Skala

Inlägg av 1956 »

Ser spännande ut det här, särskilt att du skall ha så många plan. Jag har sett i MR att det inte är så ovanligt i USA med anläggningar i flera plan, det ger ju ett maffigt intryck att komma in i ett rum som nästan är "tapetserat" från golv till tak.

S Johansson
Inlägg: 1310
Blev medlem: 30 jan 2012, 18:05

Re: Hyllbana i N-Skala

Inlägg av S Johansson »

Roligt att se en ny anläggning växa fram. Fortsätt gärna att rapportera!

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19963
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Hyllbana i N-Skala

Inlägg av Johan Molin »

Ja, det blir väl nästan premiär på Mötesspåret för järnväg i flera plan? [JC_doubleup.gif] [JC_doubleup.gif] [JC_doubleup.gif]

Mittåt! Liabacken får vi ju inte glömma! Men det är ändå framåtsträvande!

Användarens profilbild
P Ekstrand
Inlägg: 623
Blev medlem: 29 dec 2011, 22:33
Ort: Ingarö
Kontakt:

Re: Hyllbana i N-Skala

Inlägg av P Ekstrand »

Hej !

Tack för kommentarerna :-)

Mer kommer inom kort ...

MvH
Pär

Sture Bylén

Re: Hyllbana i N-Skala

Inlägg av Sture Bylén »

En modelljärnvägsingenjör!!
Mycket imponerande, Pär! [JC_doubleup.gif] [JC_doubleup.gif]

Användarens profilbild
Koster
Inlägg: 333
Blev medlem: 28 dec 2011, 22:15
Ort: Partille

Re: Hyllbana i N-Skala

Inlägg av Koster »

Ett roligt projekt att följa. Får här många goda tips att ta till sig. Jag bygger nu själv om min anläggning och MGP:s produkter måste jag titta närmare på. [JC_doubleup.gif]

Användarens profilbild
P Ekstrand
Inlägg: 623
Blev medlem: 29 dec 2011, 22:33
Ort: Ingarö
Kontakt:

Re: Hyllbana i N-Skala

Inlägg av P Ekstrand »

Hej !

Tack för kommentarerna :-)

Byggandet går vidare på flera fronter ...

Bild

Jag har börjat planera lite för signaler för min lilla station. Jag håller också på att försöka
tillverka signaler för detta.

Jag tänkte det skulle vara ok att ha två fyr-skens infartssignaler 1 och 2, två två-skens utfartsiganler
3 och 6 för det genomgående spåret samt fyra stycken tre-skens utfartssignaler för de två sidospåren.
Det skulle väl egentligen räcka med tre-skens infartssignaler men vad jag läst verkar det inte så vanligt
med det. Undrar om detta är riktigt ?

Tror detta stämmer:

Infartssignalerna ska kunna visa
1) Kör
2) Kör 40, om växel är till sidospår.
3) Stop

Två-skens utfartssignalerna ska kunna visa
1) Kör
2) Stop

Tre-skens utfartsignalerna ska kunna visa
1) Kör 40
2) Stop

Jag tänkte skippa den nedersta vita lampan i fyra-skens signalerna då de
vad jag förstår inte behöver användas för en sådan här liten station.

MvH
Pär

Användarens profilbild
P Ekstrand
Inlägg: 623
Blev medlem: 29 dec 2011, 22:33
Ort: Ingarö
Kontakt:

Re: Hyllbana i N-Skala

Inlägg av P Ekstrand »

Hej !

Bild

Jag har efter tips lagt till två stycken utfartssignaler, 2 och 9. Då blir 3-8
mellansignaler.

Jag tänkte strunta i försignalerna.

MvH
Pär

Användarens profilbild
P Ekstrand
Inlägg: 623
Blev medlem: 29 dec 2011, 22:33
Ort: Ingarö
Kontakt:

Re: Hyllbana i N-Skala

Inlägg av P Ekstrand »

Hej !

Bild

Jag märkte att i bilden på MGP's växel servo så hade jag klämt fast servot bak och fram. Bilden oven är från under min hyllbana.
Servot ska sitta i hållaren så att man kan använda hålet nedanför armen att dra pianotråden i. Jag borrar ett 4mm hål genom
korken och plywoden mittför där växelomläggararmen sitter och använder en 1mm pianotråd. Hålet i hållaren fungerar som led
för växelrörelsen. Det är mycket praktiktiskt med hållarna som Anders gjutit. Först på min testbana innan Anders ordnat hållarna
skruvade jag fast servona med skruvar och stora brickor, detta är mycket enklare och snyggare.

Det är sedan väldigt enkelt att med Appen ställa in ändlägena för servorörelsen och hastigheten funkar jätte bra och det går att få
till en väldigt långsam rörelse om man vill det. Jag har kvar snäpp fjädrarna i växeln då det inte gör mig så mycket att man hör
knäppet i växeln när den kommer till ändlägena.

Bild

Nu har jag lagt klart rälsen runt den lilla stationen. På bilden hade jag ännu inte gjort några korta bitar räls på var sida om stationen
jag nu gjort. Jag ska ordna med några till slipers i mina skarvar och vid växlarna. Jag måste säga att det var mycket jobbigare än jag
trodde att få till spåret som jag ville ha det. Jag använde nålar och mätte och satt först upp alla spår som jag ville ha dem. Sedan DCC
fixade jag väslarna på vanligt sätt och lödde fast anslutningsledning till varje räls samt hjärtstycket. Jag kopplar sedan kabeln från
hjärtstycket till MGP's servodekoder som automatiskt sköter polaritetsväxlingen utan att man behöver extra omkopplare.

Bild

Just nu håller jag på att dra kablage på undersidan. Smidigt att kunna vända på allting då. Man kan se växleservon, det blåaktiga som
är servodekodern samt till vänster två stycken LED kort kopplade till paneldekodern, flatkablen är utgångarna till dioderna på panelen.
LED korten kopplas ihop med varandra och sedan till paneldekodern i en seriebuss mha servokablar. Det ser rörigt ut nu men jag tror
det ska gå att få till det ganska enkelt och överskådligt då det är gjort på ett smart sätt med dekodrar och LocoNet.

Bild

Jag har också börjat lite med signalerna. Här är en tvåskens variant. Jag hittade inte min håltång till att göra signalskärmar med så
jag kunde inte komma längre idag. Det är lite pillrigt att löda på stolparna på tavlorna, jag tror jag ska försöka att göra en liten jigg
för det. Ska se om jag hinner köpa en ny håltång i morgon.

Jag bävar lite för att få igenom de åtta tunna kopparledningarna som behövs till fyrskenssignalerna. Hålet i stolpen är bara ca 0,55mm
i diameter. Kopparledningana är 0,1mm i diameter. Det är 0603 SMD dioder från ledbaron.de som har redan pålödda kablar.

MvH
Pär

Användarens profilbild
P Ekstrand
Inlägg: 623
Blev medlem: 29 dec 2011, 22:33
Ort: Ingarö
Kontakt:

Re: Hyllbana i N-Skala

Inlägg av P Ekstrand »

Hej !

Nu har jag äntligen fått lite mer tid att fortsätta med min hyllbana.

Bild

Innan jag lägger klart alla spår på plan 3 tänkte jag förbereda bakgrunden lite. Jag har satt små distanser på väggarna som är
lika tjocka som hyllornas hängskenor på dessa har jag skruvat fast 3mm board. Det blir ett bra utrymmy bakom boarden att dra
kablar i. Jag harmålat boarden med azurblå väggfärg från Biltema, artikelnummer 362011, med hjälp av roller. Jag tänkte sedan
att ta en matt vit sprayfärg och göra en gradvis övergång från ljusare i nedkant till blått i överkant. Jag hoppas det kan likna en
himmel vid soldis när det är klart. kanske vågar jag på mig att måla lite avlägsen skog också senare.

Jag har också monterat lysrörsarmaturer ovanför plan 3. Det är T8 glimtändarfria armaturer från Jula ca 60cm långa, artikelnummer
424048, som är ganska billiga. Jag ska byta till lysrör med annan färgtemperatur senare. På bilden har jag satt lite karton framför
för att se hur långtner täckskivan framför dem ska gå.

Bild

Jag håller på att lägga klart rälsen för hela plan 3. Jag planerar att använda mig av 22 sensorer enligt bilden ovan. Jag har valt
att bara ha en sensor på stationens spår, i vändslingansuppställningsspår och på den lilla sågens lastspår. Jag kommer dock
att förbereda så att jag kan ha ett separat block med en sensor i slutet på varje sådant spår. Jag tror jag kan programera JMRI
så att jag kan få tågen att stanna där jag vill med bara en sensor men i fall det inte skulle fungera har jag i alla fall förberett så
att jag ganska enkelt kan lägga till fler sensorer.

På plan 3 kommer jag att använda följade elektronik från MGP,

- 2st Servo5 dekodrar. En har jag redan installerat vid stationen för dess 5 växlar, den andra kommer att sköta de tre växlarna
vid vändslingan samt växlen vid sågen. Det sista relät kommer att användas för att styra polariteten på vändslingan. Varje Servo5
dekoer har 5 ingångar som kan användas för knappar eller sensorer. Jag kommer att använda alla 2 x 5 ingångar till sensorer,
närmare bestämt sensor 1-10 i bilden ovan.

- 8st Servon till växlar samt ett eller två servon som jag tänkte styra bommarna till en järnvägsövergång med.

- 2st Signaldekoder Sv10. En av dekodrarna ska sköta de 10 signalerna på den lilla stationen. Den andra ska sköta 3 signalern vid den
lilla sågen samt 6st signaler vid vägövergången. Varje signaldekoder kan hatera 10 signaler med 7 dioder men totalt max 64 dioder. Varje
dekoder har också 16st ingångar för sensorer. Jag kommer att använda 12 av dessa till sensorer på detta plan.

- 1st Paneldekoder. Jag kommer att ha 3st paneler med lysdioder och knappar på plan 3. En för stationen med 21 dioder och 5 knappar för
växlar. En för sågen med 6st dioder samt en knapp för växeln. En för vänslingan med med 13 dioder samt 3 knappar för växlar. Varje
paneldekoder kan hantera 16 knappar och 64 dioder. Jag har en röd diod för varje sensor och 2 vita dioder för varje växel.

- Ett antal spårdetekeringskort där utgångarna kopplas till Servodekodrar eller Signaldekodrar. MGP har spårdetekteringskort för två och 5 spår.
Det ska även komma ett kort för 8 spår. Kabeln med strömmatningen till spåret dras igenom en drossel för varje spår på kortet vilket gör att
kortet kan känna av den ändring av strömen som uppstår då spåret är upptaget av ett lok eller en vagn med en resistor mellan hjulen.

- Ett antal LED drivkort för dioderna på panelerna och för signalerna. MGP har LED kort för 12st och 3st dioder. LED korten kopplas i hop och
till respektive dekoder med samma typ av kablar som används till servona i en seriebus. "Ordningsnumret" på varje diod beror på vilken ordning
de är inkopplade.

- Ett smartphone interface via bluetooth till systemet så jag kan programera dekodrarna med hjälp av MGP's app i min läsplatta.

Allting kommer att kopplas ihop med Loconet till min dator som ska styra det hela via JMRI. Det fungrera också utan datorn då systemet klarar
sig självständigt utan central då man kan styra växlar och annat med knappar och regler i dekodrarna.

Jag saknar för närvarande en signaldekoder samt 10st spår sensorer. Hoppas få råd att köpa in dessa snart. Jag kommer att koppla in det jag
har så länge.

Återkommer med mer inom kort från bygget ...

MvH
Pär

PeO
Inlägg: 3061
Blev medlem: 14 jul 2012, 22:02

Re: Hyllbana i N-Skala

Inlägg av PeO »

Klokt att sätta upp bakgrundskulissen först. Fråga inte, hur jag vet. :oops:
Klokt också att bygga i lyftbara sektioner, jag har provat det också. 8-) Tanken att kunna lyfta alla sektioner ensam, fick jag ge upp på halvöarna, men två man lyfter lätt en halvcirkel på drygt 2 m diameter om den är byggd av plywood och cellplast.

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19963
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Hyllbana i N-Skala

Inlägg av Johan Molin »

Det här ser väldigt trevligt ut! En bana precis i min smak! [JC_doubleup.gif]

vonWow
Inlägg: 222
Blev medlem: 30 sep 2015, 10:30

Re: Hyllbana i N-Skala

Inlägg av vonWow »

Väldans fint [JC_doubleup.gif] [JC_doubleup.gif] [JC_doubleup.gif]

Kolla runt på youtube på tips att måla bakgrunder, skog, vatten moln, enkelt och roligt :-T

https://www.youtube.com/watch?v=OIB1Rddh2p8

https://www.youtube.com/watch?v=P0Q2XhOODLY

Användarens profilbild
P Ekstrand
Inlägg: 623
Blev medlem: 29 dec 2011, 22:33
Ort: Ingarö
Kontakt:

Re: Hyllbana i N-Skala

Inlägg av P Ekstrand »

Hej !

Tack så mycket och tack för länkarna :-)

Jag kanske ska våga mig på något, jag känner mig inte som någon
konstnär direkt.

MvH
Pär

Användarens profilbild
1956
Inlägg: 6065
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:13
Ort: Brantevik

Re: Hyllbana i N-Skala

Inlägg av 1956 »

Ser mycket bra ut det här och jag gillar verkligen den enkla spårplanen som är helt i min smak! [JC_doubleup.gif]

vonWow
Inlägg: 222
Blev medlem: 30 sep 2015, 10:30

Re: Hyllbana i N-Skala

Inlägg av vonWow »

målade efter detta tipset och fick en del beröm för mitt resultat :-J

http://www.svensktmjforum.se/forum/inde ... #msg155968

Här är ett väldigt bra tips för större ytor....

https://www.youtube.com/watch?v=wgInYtjXWvk

Användarens profilbild
P Ekstrand
Inlägg: 623
Blev medlem: 29 dec 2011, 22:33
Ort: Ingarö
Kontakt:

Re: Hyllbana i N-Skala

Inlägg av P Ekstrand »

Hej !

Tack så mycket för målningstipsen vonWov :-)
Jag ska nog prova i alla fall och se vad jag kan lyckas med.

Tack Richard :-)
Jag är mest intresserad av att göra landskap samt lite datastyrning.
Kan jag få till något som är 1% så bra som du gjort så blir jag nöjd ..
De foton du visat här och i din bok är fantastiskt fina [JC_doubleup.gif]
Det är en väldig inspiration för mig.
Jag tycker själv om mer landskap och mindre spår. Jag hade tänkt mig
det hela lite som dioramor bredvid varandra med en fyra fem scener
med natur partier emallan som avgränsningar mellan de olika vyerna.
Jag var och hälsade på hos Sture och jag tycker om hur han har gjort
det med skogsområden emellan de olika "delarna" på hans bana.

MvH
Pär

Användarens profilbild
1956
Inlägg: 6065
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:13
Ort: Brantevik

Re: Hyllbana i N-Skala

Inlägg av 1956 »

Tack för dina vänliga ord Pär om än mycket överdrivna. Jag ser verkligen fram emot fortsättningen på ditt anläggningsbygge!

vonWow
Inlägg: 222
Blev medlem: 30 sep 2015, 10:30

Re: Hyllbana i N-Skala

Inlägg av vonWow »

1956 spelar i en egen liga :-r2

Ja det är bara kul att kunna hjälpa med det man kan hjälpa med, så jag tycker verkligen att du gör rätt i att försöka måla, för det är roligt och lättare än man tror när man väl kommer igång :-J

Blir det inte bra så är det bara att printa nåt istället :-T

Sture Bylén

Re: Hyllbana i N-Skala

Inlägg av Sture Bylén »

Kul att du är på gång, Pär!
Hela upplägget känns väldigt imponerande.
Och räds inte bakgrundsmålningen. Det är lättare än man tror om man bara börjar. Blir det inte bra direkt är det ju bara "gör om, gör rätt". :D

PeO
Inlägg: 3061
Blev medlem: 14 jul 2012, 22:02

Re: Hyllbana i N-Skala

Inlägg av PeO »

Sture Bylén skrev: Blir det inte bra direkt är det ju bara "gör om, gör rätt". :D
En expert har talat!
EXPERT = latin för "en som har försökt".
Men skämt åsido, sa' grönsakshandlaren, Nog har du några spillbitar att pröva på. Skär till kulisser, som du kan ställa några millimeter framför himlen, det ger mycket större djupverkan än att måla direkt på bakgrunden och ger fler fria försök.

Användarens profilbild
1956
Inlägg: 6065
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:13
Ort: Brantevik

Re: Hyllbana i N-Skala

Inlägg av 1956 »

vonWow skrev:1956 spelar i en egen liga
Nja, det där är väl verkligen att ta i, särskilt i detta sällskap av skickliga modellbyggare som huserar på detta forum såsom; BoIS:aren, Sture Bylén, Graffen, Johan Molin, Göran T, ErikB, Koster, Svenne, pareng, S Johansson, ollef, hansen, FredrikÅ, P Ekstrand, liabacken m.fl. m.fl.

Uppräkningen är inte komplett och rangordningen är helt slumpmässig, men den visar på ett gäng som förordar lite snack och mer verkstad.

PS. Jag glömde ju de övriga mästerbyggarna, Lihkströmverken, Stefan Jönsson och Michael Thörning. DS.

vonWow
Inlägg: 222
Blev medlem: 30 sep 2015, 10:30

Re: Hyllbana i N-Skala

Inlägg av vonWow »

1956 skrev:
vonWow skrev:1956 spelar i en egen liga
Nja, det där är väl verkligen att ta i, särskilt i detta sällskap av skickliga modellbyggare som huserar på detta forum såsom; BoIS:aren, Sture Bylén, Graffen, Johan Molin, Göran T, ErikB, Koster, Svenne, pareng, S Johansson, ollef, hansen, FredrikÅ, P Ekstrand, liabacken m.fl. m.fl.

Uppräkningen är inte komplett och rangordningen är helt slumpmässig, men den visar på ett gäng som förordar lite snack och mer verkstad.

PS. Jag glömde ju de övriga mästerbyggarna, Lihkströmverken, Stefan Jönsson och Michael Thörning. DS.
Jag tor inte att någon av dessa herrar känner sig dissade om jag säger detta; att din anläggning är komplett och därmed i en egen liga, men är det kanske så att en del om inte alla har bidragit till din anläggning på ett eller annat sätt :-BS Den är stilren och jag gillar den skarpt :-T
Alla kan göra jinglar, men få kan göra symfonier (för att bre på lite) :=Koko
Men det är riktigt att det finns många, många, både på detta forumet och andra som man förundras över deras blick och idéer :-T :-T :-T
Men låt oss inte vara så Svenska att vi inte kan säga som det är, snyggt.

Sen måste jag säga att denna hyllbana i N skala ser riktigt lovande ut :-T

Användarens profilbild
P Ekstrand
Inlägg: 623
Blev medlem: 29 dec 2011, 22:33
Ort: Ingarö
Kontakt:

Re: Hyllbana i N-Skala

Inlägg av P Ekstrand »

Hej !

Tack alla för svar och tips på filmklipp om målning [JC_doubleup.gif]

Richard, du ska nog inte nämna mig bland de andra namnen, jag har mest kommenterat andra, men tack :-J

Tyvärr har det varit mycket jobb men nu har jag kommit lite vidare.

Jag har inhandlat lite akrylfärger på Claes Ohlsson och börjat testa och måla moln och skog mm på mina bakgrunder.
Jag har en överbliven bit board som jag övat på, det går lite framåt och jag tror det ska kunna bli ok, jättekul är det i alla fall.
Har tittat på en massa You Tube klipp om målning efter tipsen från, Bob Ross, Lex Parker, Tim Gagnon, John Magne Lisondra m.fl.
Min fru Annelie har tröttnat på dem ... har blivit mycket förtjudt i Bob Ross program som det finns massor av avsnitt av på
You Tube, de är ju förståss väldigt lika varandra, har tittat på ett avsnitt vaje kväll innan jag lagt mig, till Annelies förtret :-)

Har ni sett på filmklipp av John Magne Lisondra ?
Tex denna
https://www.youtube.com/watch?v=09xq4YCRhqs
, egentligen lite mer likt min situation än Bob Ross då han använder Akrylfärger och inte olja på våt duk.

Bild kommer snart på en målning, måste träna lite mer först bara.

Bild

Sedan så håller jag också på med att lägga räls på min vändslinga och förbereda för elektroniken. Med hjälp av MGP's servodekoder
kan man enkelt ordna med rätt polaritet i vändslingor. Det blir dock lite mer koplicerat i mitt fall som har växlar innan för vändslingan
men nu ska MGP Anders göra en updatering av mjukvaran för servodekodern som löser mitt problem. Det komer också att lösa problemen
med likande problem jag kommer att få på plan 1 då jag kommer så långt. Mer om detta inom kort.

MvH
Pär

Användarens profilbild
P Ekstrand
Inlägg: 623
Blev medlem: 29 dec 2011, 22:33
Ort: Ingarö
Kontakt:

Re: Hyllbana i N-Skala

Inlägg av P Ekstrand »

Hej !

Bild

Nu är det klart för att limma fast rälsen på min dolda vändslinga. Jag tycker det är ganska svårt att lägga rälsen
så att det blir jämt och plant när man samtidigt ska göra hål för kablage och växelstyrning mm. Senare ska jag
täcka slingan med landskap så det är mer viktigt att det är bra än snyggt i detta fall vilket gör det lite enklare.

Bild

På bilden ovan så syns elekroniken som ska installeras för vändslingan. 3st servon med hållare och 1mm bockad pianotråd
som följer med servona, en servo dekoder för 5 växlar samt två stycken spåravkänningar med 5 kretsar var. Jag har borrat
6mm hål i korken och plywooden för att dra pianotråden genom. Servohållaren har ett litet hål som som pianotråden går igenom
och tjänar som "led" för växleomläggningen.

MGP's servodekoer har 5st ingångar för avkänning, eller knappar, dit jag ska koppla sensor 1-5 som finns i slingan, sensor 6-10
ska jag sedan koppla till den befintliga servodekoder som finns under den lilla stationen. Man kan också koppla avkänningen till
MGP's signaldekoder som har 16st ingångar på varje dekoder. MGP kommer i nästa version av mjukvaran till paneldekodern också
göra det möjligt att koppla återkoppling till knappingångarna på den, förstår jag det rätt så kommer det då finnas möjlighet att koppla
16st sensorer till varje paneldekoder. Jag tycker det är bra att man kan koppla sensorerna till alla dessa tre dekoder typer, det gör
att det blir lättare att undvika ett råttbo av kablar undet banan.

MvH
Pär

Användarens profilbild
ford1929
Inlägg: 3891
Blev medlem: 24 aug 2014, 15:36
Ort: Luleå

Re: Hyllbana i N-Skala

Inlägg av ford1929 »

mycket elektronik här....blir hur bra som helst... [JC_doubleup.gif]
Roger(Forden)

Användarens profilbild
P Ekstrand
Inlägg: 623
Blev medlem: 29 dec 2011, 22:33
Ort: Ingarö
Kontakt:

Re: Hyllbana i N-Skala

Inlägg av P Ekstrand »

Hej !

Tack ford1929 :-J

Bild

Har tagit en liten paus och fortsatt att öva på att måla bakgrund. Någom konstnär blir jag aldrig det är en sak som är säker :-)

Ovan ett försök att måla en spillbit board samma som jag har som bakgrund. Har rollat den först med den blåa färgen från
Biltema. Sedan har jag sprayat vit färg i nederkan, det jag hade var Tamiya primer då jag tog den. Sedan har jag försökt
att måla moln och bakgrundsskog med Akrylfärgerna från Claes Ohlson. Jag inte alls nöjd, jag behöver öva och lära mig
mer, men jag tror att jag kanske kan klara av att så småningom få något jag blir nöjd med ... roligt är det i alla fall :-)

Bild

Jag provade att ta en bit räls, en Z43 samt några Oms vagnar, ett litet hus jag byggt förut samt lite granar jag hittade in en
låda och stälde upp för att prova hur det kunde bli. Nu har jag använt min iPhone att fota med och det blev inte så bra kvalité.

MvH
Pär

PeO
Inlägg: 3061
Blev medlem: 14 jul 2012, 22:02

Re: Hyllbana i N-Skala

Inlägg av PeO »

:-T Plötsligt ser anläggningen mycket större ut!

Sture Bylén

Re: Hyllbana i N-Skala

Inlägg av Sture Bylén »

Det elektroniska kan jag inte yttra mig om eftersom det går över mitt förstånd. Om detta säger jag bara: Mycket imponerande! [JC_doubleup.gif] (Alltså, det elektroniska - inte mitt förstånd. :? )

Om bakgrunden säger jag: Det där har du bevisligen fallenhet för, Pär! [JC_doubleup.gif] [JC_doubleup.gif]
Och visst är det roligt, och visst är det faktiskt lättare än man tror?
PeO skrev:Plötsligt ser anläggningen mycket större ut!
Just precis! Ett mycket effektivt sätt att lura ögat.

Berätta mera, Pär!!

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19963
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Hyllbana i N-Skala

Inlägg av Johan Molin »

Håller fullständigt med föregående talare! Det elektroniska övergår onekligen Stures förstånd ... :mrgreen:

Allvarligt talat, det blir fler tummar upp för såväl den mycket snygga vändslingan (t o m med stickspår!), som den likaledes otroligt fint målade bakgrunden!

S Johansson
Inlägg: 1310
Blev medlem: 30 jan 2012, 18:05

Re: Hyllbana i N-Skala

Inlägg av S Johansson »

Visst, mycket fint gjort!
Med en målad bakgrund blir det genast mindre "tågbana" och mer ett modellandskap.
Tycker han, som inte vågat måla på väggarna än...

vonWow
Inlägg: 222
Blev medlem: 30 sep 2015, 10:30

Re: Hyllbana i N-Skala

Inlägg av vonWow »

Kalas :-T
Visst är det kul? :-BS
"Gråa-till" en del av kullarna som är längre bak så blir det ännu mer djup....
Ser jättefint ut med granarna :-J och det andra i "Testen"

Användarens profilbild
ollef
Inlägg: 885
Blev medlem: 28 dec 2011, 22:09
Ort: Skultuna
Kontakt:

Re: Hyllbana i N-Skala

Inlägg av ollef »

Alldeles utmärkt Per för att vara första försöken, är det säkert du inte provat förut? :-r2

Den rätt mörka främre granridån stämmer bra mot de lösa granarna på anläggningen.
Och följande tips vill jag komplettera:
vonWow skrev: "Gråa-till" en del av kullarna som är längre bak så blir det ännu mer djup...."
Du kan enkelt "gråa-till-det" genom att stryka en eller två tunna genomskinliga ljust gråvita lager över de bakre kullarna
över det du redan målat.Mindre genomskinligt på de bortersta kullarna.

Om du även tonar himlen i en långsam övergång från nästan vitt vid horisonten till himmelsblått på den sista övre decimetern
så förstärker du djupet över hela ytan.

Ett exempel från en av mina provpannåer: http://frykmo.se/mj/mrfrm/161127_prov.jpg
och en bild från verkligheten http://frykmo.se/mj/mrfrm/140520_blueskies.jpg
Olle Frykmo - Kör i skala N - En mellansvensk modelljärnväg
med starka kopplingar till Frykmo Modellbyggeri/Frykmodell

Användarens profilbild
P Ekstrand
Inlägg: 623
Blev medlem: 29 dec 2011, 22:33
Ort: Ingarö
Kontakt:

Re: Hyllbana i N-Skala

Inlägg av P Ekstrand »

Hej !

Tack så mycket för kommentarerna, det är så kul att ni vill skriva något, det är till jätte stor hjälp och det är roligt
med lite feedback [JC_doubleup.gif]

Jag har försökt att få himlen ljusare i nedkant än i överkant. Jag målade först bakgrunden med azurblå väggfärg från Biltema
med hjälp av en roller. Sedan tog jag och sprayade matt vit färg i nedkant och försökte få en övergång till mer blå i
överkant. Det märks lite mer i verkligheten än på fotot. Men jag håller med om att det kan vara mer ljust så jag ska
följa ert råd :-) Jag tror jag ska gå högre upp på boarden med min toning nu hanade mycket av den bakom skogen
när jag målade på den senare.

Som nästa steg tog jag en blyertspenna och målade hur skogen skulle vara. De färger som jag sedan målat med är Lefranc & Bourgeois Fine Akrylfärger från Claes Ohlson, först målade jag moln med Titanium White. Jag försökte att göra lite mörkare på
molnens undersida med Titanium White utblandat med lite Ivory Black. Tell träden använde jag Sap Green utblandat med samt lite Prussian Blue samt Ivory Black. Jag försökte få till mer blå,gått och ljusare på de bakre skogspartierna och mindre blått och mörkare
grön ju närmare skogen är. Jag tycker jag inte lyckades med det riktigt som ni också skriver, jag ska försöka göra det bättre nästa
gång och ta till mig av era tips. Jag tycker det är ganska svårt att blanda till färgerna så det blir som man vill ha det, det verkar också
bli så att jag underskattar när det är väl är målat på bakgrunden så blir det mer grönt och ljusare än jag tycker det verkar på paletten.
Färgerna på fotot gör inte riktigt rättvisa åt hur färgerna är i verkligheten men ni har helt rätt med era förslag :-) Efter att jag
målat skogen så försökte jag göra lite "higlights" på den genom att ta samma färger som förut men också lite gul ockra, tyckte dock
att det var svårt att bestämma var jag skulle på den. Jag har tänkt att ljuset kommer från den övre vänstra sidan. Med molnen är jag
mest nöjd med det längst till vänster, de andra blev inge bra.

Jag har aldrig målat något förut om man inte räknar med det man gjorde på teckningslektonerna i grundskolan. Jag vet inte
om jag skulle använt oljefärger istället, jag har läst på din sida Olle att du använt olja. Jag gillar annars att använda vattenbaserade
färger för att slitta tvätta penslar mm i lösningsmedel. Akrylfärgen torkar otroligt snabbt vilket gör det lite svårt, jag har
spätt ut färgen med vatten och/eller Mattmedium som jag köpt på Materialbutiken i Stockholm.

Sture, jag har tänkt mycket på det du berättat med att göra hus mm i olika skalor för att lurar ögat och skapa mer djup. En
sak jag har kommit att tänka på är hur hög ska jag göra skogen i bakgrunden. De granar jag placerat runt huset är ganska små
jag kommer nog ha rätt mcyket högre granar när jag gör detta på riktigt. Jag tycker att dina granar var lagom på din bana,
vet du ungefär hur höga de är ? Jag tänkte först att jag skulle etsa de hus jag behöver i skala 1:160 och kanske erbjuda andra
som vill ha hus att köpa men jag har ändrat mig och vill nog göra hus i skiftande skala i fram och bakkant. Jag kommer nog att
göra provisoriska hus först som du gjort.

Bild

Jag ska byta till dagljuslysrör senare, färgtemperaturen är lite konstig i bilderna mot i verkligheten. Nu är det orginalrören
som satt i armaturerna när jag köpte dem på Jula. Det ska bli kul att göra landskap på riktigt senare. Nu tog jag bra några
gamla granar och stack ner i en bit styroform för att se hur granar ser ut mot bakgrunden.

Bild

Nu ska jag fortsätta och göra klar vändslingans räls och elektronik så jag kan testa en updaterad verson av servodekoder
mjukvaran som jag just fick av MGP Anders. Han har ordnat så att polariteten på strömmen för hjärtstycket på en
växel kan vara beroende av läget av en annan samtidigt som den också är beroende av läget på den ena växeln som jag
skrev om tidigare. I figuren ovan som är samma som förut har jag också numrerat växlarna med röda siffror, de svarta
är som förut sensorer. För mig ska polariseringen av hjärtstycket på växel 7 och 8 bero på hur växel 6 ligger förutom på
hur växeln själv ligger.

Än en gång tack för kommentarerna, det börjar nästan bli för kul det här [JC_doubleup.gif]

MvH
Pär

Sture Bylén

Re: Hyllbana i N-Skala

Inlägg av Sture Bylén »

P Ekstrand skrev:Jag tycker att dina granar var lagom på din bana,vet du ungefär hur höga de är ?
De allra högsta granarna, alltså de vid framkanten, närmast betraktaren, tror jag är ungefär 20 centimeter. Jag ska kolla det i morgon.
P Ekstrand skrev:Jag kommer nog att göra provisoriska hus först som du gjort.
Det kan jag verkligen rekommendera. Lämplig storlek är svår att bestämma "teoretiskt", så att säga.

För övrigt kan jag berätta att min bakgrund målade jag om och förbättrade flera gånger innan jag var något så när nöjd. Bland annat så minns jag att jag gjorde samma misstag som du: Den ljusa himlen doldes till stor del när jag målade skogen. Hur gör man då? Jo, naturligtvis: Gör om, gör rätt! ;)

Sture Bylén

Re: Hyllbana i N-Skala

Inlägg av Sture Bylén »

Sture Bylén skrev:De allra högsta granarna, alltså de vid framkanten, närmast betraktaren, tror jag är ungefär 20 centimeter. Jag ska kolla det i morgon.
Kollat nu: den högsta granen är 21 cm.

vonWow
Inlägg: 222
Blev medlem: 30 sep 2015, 10:30

Re: Hyllbana i N-Skala

Inlägg av vonWow »

Oljefärg skulle jag inte använda [JC_doubledown.gif] , det kommer att lukta alldeles för mycket, om du inte kan stå ute så klart, men eftersom du inte är van vid något av dom så skulle jag träna och bli van vid Akryl, oljefärg är härlig att måla med, men som du själv säger besvärligt på många sätt och lite farligt.
Att-det-torkar-fort-känslan kan du få bort igenom att använda större penslar, finlira inte så mycket först, utan svep mer och fyll en pensel med vitt och måla aldrig moln utan dutta fram dom, pröva med olika svampar också, jag har lärt mig att gå från ljus färg till mörk.
Köp inte dyra penslar eller för små.
Köp stora skolburkar eller vanlig väggfärg, dom ljusa färgerna går det åt mer av än dom mörka, i skalan som dom är.
Lär dig att blanda till din kulör själv, så att du bara behöver grundfärgerna.
Bestäm dig för vart solen är så vet du vart du ska high-lighta både moln och växtlighet.

Fin bana [JC_doubleup.gif] [JC_doubleup.gif] [JC_doubleup.gif]

Skriv svar

Återgå till "Min Anläggning"