Toppbilden, visa:
Mälarviken-Mollsjö Järnvägar
Re: Mälarviken-Mollsjö Järnvägar
Kapten och dessutom både konstruktör och byggare av skutan är Johan Molin och jag kan på heder och samvete intyga att han inte intagit några starka drycker vid tillfället för förevigat av denna händelse och man kan därför helt bortse från försumlighet på grund av sjöfylleri.
Senare uppgifter gör gällande att både Elida och bryggan i Sjövik mirakulöst nog klarade sig helt utan skador och att Elida kom till Sjövik lika snabbt som hon försvann.
- Bilagor
-
Re: Mälarviken-Mollsjö Järnvägar
En vacker båt...och vattnet den seglar i även det mycket övertygande.
Får man fråga hur det är gjort?
Får man fråga hur det är gjort?
- Johan Molin
- Inlägg: 19964
- Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
- Ort: Moth Virgin
- Kontakt:
Re: Mälarviken-Mollsjö Järnvägar
Jag står för båten, Rikard för vattenspegeln.
När det gäller båtar finns en del under rubriken "Båtar på Vättern" under "Fartyg", annat finns i MHJ-tråden. Jag misstänker det kan komma mera inom en relativt nära framtid.
Och ELIDA var en sällsamt vacker vätternbåt, med typiskt utfallande stäv, och rundgattad. Raka motsatsen således till så kallade "marstalare", som även de hamnade i mängder i Sverige med tiden. Läs Carsten Jensens "Vi de drunknade" om du inte redan har gjort det.
Rikard får som sagt svara för böljan blå (?).
När det gäller båtar finns en del under rubriken "Båtar på Vättern" under "Fartyg", annat finns i MHJ-tråden. Jag misstänker det kan komma mera inom en relativt nära framtid.
Och ELIDA var en sällsamt vacker vätternbåt, med typiskt utfallande stäv, och rundgattad. Raka motsatsen således till så kallade "marstalare", som även de hamnade i mängder i Sverige med tiden. Läs Carsten Jensens "Vi de drunknade" om du inte redan har gjort det.
Rikard får som sagt svara för böljan blå (?).
Re: Mälarviken-Mollsjö Järnvägar
Tack för tips- har helt missat Båtar på Vettern-tråden tidigare. Får läsa den imorgon! Jag har planer på att försöka
bygga en lite mer prosaisk båt än din
eleganta, avbildad här ovan.
Nämligen M/S Terma som jag hittat på en Vadstenabild i DigitaltMuseum.
bygga en lite mer prosaisk båt än din
eleganta, avbildad här ovan.
Nämligen M/S Terma som jag hittat på en Vadstenabild i DigitaltMuseum.
- Johan Molin
- Inlägg: 19964
- Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
- Ort: Moth Virgin
- Kontakt:
Re: Mälarviken-Mollsjö Järnvägar
Då får du två problem.
1. TERMA byggdes om till tankfartyg 1953, så bör inte ha setts på Vättern förrän tidigast 1954, och
2. då enbart i Vadstena. Några tankbåtar anlöpte aldrig Hästholmen.
Det finns andra alternativ. BELE kan vara ett alternativ, möjligen AGE. Får fundera och titta i mina skeppslistor!
1. TERMA byggdes om till tankfartyg 1953, så bör inte ha setts på Vättern förrän tidigast 1954, och
2. då enbart i Vadstena. Några tankbåtar anlöpte aldrig Hästholmen.
Det finns andra alternativ. BELE kan vara ett alternativ, möjligen AGE. Får fundera och titta i mina skeppslistor!
Re: Mälarviken-Mollsjö Järnvägar
Tackar! "Vattnet" är högblank båtlack på målad plywood.NisseH0 skrev:En vacker båt...och vattnet den seglar i även det mycket övertygande.
Får man fråga hur det är gjort?
- Johan Molin
- Inlägg: 19964
- Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
- Ort: Moth Virgin
- Kontakt:
Re: Mälarviken-Mollsjö Järnvägar
Räkna med en viss zenbuddistisk mentalitet! Det brukar krävas sisådär en 7 lager, och det måste vara absolut torrt mellan varje lager, annars lyfter lacken från underlaget (gissa hur jag vet det!).
I en av Krister Brandts årsböcker finns ett kapitel som heter "Stilla flyter ån". Där finns recepten (jag är inte hemma och kan slå upp exakt vilken bok det var för ögonblicket).
I en av Krister Brandts årsböcker finns ett kapitel som heter "Stilla flyter ån". Där finns recepten (jag är inte hemma och kan slå upp exakt vilken bok det var för ögonblicket).
Re: Mälarviken-Mollsjö Järnvägar
Tack båda för era svar!
Jag bygger Vadstena stationsområde med
en liten bit av hamnen, tiden är sent 50-tal tills runt 1970, så Terma blir perfekt.
Har någon vag känsla av att jag sett henne
själv som barn.
Vattnet i modellen är så levande med stocken som sticker upp också.
Även båten som skymtar bakom Johans
båt ser trevlig ut.
Jag bygger Vadstena stationsområde med
en liten bit av hamnen, tiden är sent 50-tal tills runt 1970, så Terma blir perfekt.
Har någon vag känsla av att jag sett henne
själv som barn.
Vattnet i modellen är så levande med stocken som sticker upp också.
Även båten som skymtar bakom Johans
båt ser trevlig ut.
- Johan Molin
- Inlägg: 19964
- Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
- Ort: Moth Virgin
- Kontakt:
Re: Mälarviken-Mollsjö Järnvägar
Jag tror det är Ola (Lihkströmsverken) som står för resterande, mycket snygga båtar, i hamnen.
Re: Mälarviken-Mollsjö Järnvägar
Båtlakk ja ...Johan Molin skrev:Räkna med en viss zenbuddistisk mentalitet! Det brukar krävas sisådär en 7 lager, och det måste vara absolut torrt mellan varje lager, annars lyfter lacken från underlaget (gissa hur jag vet det!).
I en av Krister Brandts årsböcker finns ett kapitel som heter "Stilla flyter ån". Där finns recepten (jag är inte hemma och kan slå upp exakt vilken bok det var för ögonblicket).
Min Fremodul, lok og vogner bygget og lakkert av Steinar Snøtun
Min erfaring er at det er avgjørende for godt resultat at man sparkler, sliper og grunnmaler kryssfinéren skikkelig før man maler sort. Ellers ser det bare ut som lakkert plywood ...
Her er en eldre modul som får nytt "vann":
Slipe, sparkle, slipe
Malt med matt sort
Seks lag med ***-båtlakk (syv er å overdrive ...).
Mvh Traveller
Det finnes to typer strøm: Rød og gul
Brun er jord
Blå er ikke en egen type strøm, men kan forekomme mellom gul og brun
https://www.flickr.com/photos/figen62/albums
Brun er jord
Blå er ikke en egen type strøm, men kan forekomme mellom gul og brun
https://www.flickr.com/photos/figen62/albums
Re: Mälarviken-Mollsjö Järnvägar
En tidig bild från MMJ...mycket tidig, förmodligen tagen någon gång runt förra sekelskiftet. Fotograf okänd.
Re: Mälarviken-Mollsjö Järnvägar
Mycket fint! [JC_doubleup.gif]Traveller skrev:
Seks lag med ***-båtlakk (syv er å overdrive ...).
Mvh Traveller
Re: Mälarviken-Mollsjö Järnvägar
SJ:s H3s passerar S. Jönshagens Hus & Snickerifabrik.
Re: Mälarviken-Mollsjö Järnvägar
I skala 1:1 hade SJ omtrent 8 oika typer av A-lok varav några hade slående likheter med avbildad modell. Några H3s hade man däremot inte. Däremot hade privatbanan BJ 3 st lok som littererades så, men som i gengäld såg rätt annorlunda ut. Kan det faktum att SJ-loken med littera A6, som mest liknar modellen, ursprungligen kom från BJ, likväl som att SJ littera A8 hade sitt ursprung hos BJ med littera H3s ha orsakat förväxling eller gäller avvikande historieskrivning på MMJ?1956 skrev:...
SJ:s H3s passerar S. Jönshagens Hus & Snickerifabrik.
Re: Mälarviken-Mollsjö Järnvägar
Visst har du rätt, det är jag som vimsar till det. Bilden ovan är helt riktigt en modell av SJ litt A6, mycket fint byggd av Michael Thörning utifrån SMJ:s byggsats.d680ae skrev:I skala 1:1 hade SJ omtrent 8 oika typer av A-lok varav några hade slående likheter med avbildad modell. Några H3s hade man däremot inte. Däremot hade privatbanan BJ 3 st lok som littererades så, men som i gengäld såg rätt annorlunda ut. Kan det faktum att SJ-loken med littera A6, som mest liknar modellen, ursprungligen kom från BJ, likväl som att SJ littera A8 hade sitt ursprung hos BJ med littera H3s ha orsakat förväxling eller gäller avvikande historieskrivning på MMJ?1956 skrev:...
SJ:s H3s passerar S. Jönshagens Hus & Snickerifabrik.
Re: Mälarviken-Mollsjö Järnvägar
Rälsbussen lämnar Sjövik mot Mälarviken. Vad personen som står på perrongen väntar på framstår som oklart. Möjligen bättre tider.
- Johan Molin
- Inlägg: 19964
- Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
- Ort: Moth Virgin
- Kontakt:
Re: Mälarviken-Mollsjö Järnvägar
Han kan ju vara trainspotter!
Re: Mälarviken-Mollsjö Järnvägar
...tänkte inte på det.
Re: Mälarviken-Mollsjö Järnvägar
A 1001 med persontåg passerar Lillsjön.
Re: Mälarviken-Mollsjö Järnvägar
Den bilden var fin Rikard! Dubbelupp! (i brist på fungerande smiley!)
/Erik
/Erik
Alla dessa hjul som kom och gick, inte visste jag att det var tåget.
Re: Mälarviken-Mollsjö Järnvägar
Tack Erik!
Märkligt, på min Mac har jag fungerande smileys.
Märkligt, på min Mac har jag fungerande smileys.
Re: Mälarviken-Mollsjö Järnvägar
Tack för Svenne!
Re: Mälarviken-Mollsjö Järnvägar
Mollsjö Veteranjärnvägsförening luftar en del av sitt rullande materiel. MVF var tidigt ute att förstå värdet av att bevara tidiga delar av Sveriges lok- och vagnpark.
- Johan Molin
- Inlägg: 19964
- Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
- Ort: Moth Virgin
- Kontakt:
Re: Mälarviken-Mollsjö Järnvägar
Den preussiskt blå vagnen med sina vackra stafferingar / bårder har alltid varit en av mina favoriter.
Re: Mälarviken-Mollsjö Järnvägar
Tack Johan! Det var ett litet helvete att få just dekalerna med alla linjer på plats.
Re: Mälarviken-Mollsjö Järnvägar
Instämmer med Johan, den blå vagnen är väldigt snygg.
Hur gick du tillväga med dekalerna? Jag tänker klippa så nära linjen det går och sen dela dem i horisontella och vertikala bitar o foga samman vått.
(Jag har några stycken perlvagnar på lut, ett par i mässingen, några till kvar i kartongen så jag behöver alla tips du kan avvara)
Hur gick du tillväga med dekalerna? Jag tänker klippa så nära linjen det går och sen dela dem i horisontella och vertikala bitar o foga samman vått.
(Jag har några stycken perlvagnar på lut, ett par i mässingen, några till kvar i kartongen så jag behöver alla tips du kan avvara)
Medlem i MRW: https://www.mrw1.se
Re: Mälarviken-Mollsjö Järnvägar
Tack Hans! Javisst är den vacker men jag har sett flera exempel på andra byggare som lyckats betydligt bättre än vad jag har.
Visserligen år det kanske 20 år sedan jag byggde Perls modell så har jag egentligen inte mer att hjälpa dig med än att det som sagt var tämligen besvärligt att få dom på plats. Om jag inte minns fel så var orsaken särskilts att dekalerna ”serverades” i stora sjok. Det var därför svårt att både få dom rätt placerade och att tränga ut dom så att all luft därunder försvann.
Jag undviker därför alltför närgående bilder på den och en annan vagn som är byggd och försedd med dekaler på samma sätt. Däremot är jag nöjd med gardinerna och tillåter mig därför att ge ett bra tips om det.
Jag klippte ut den medföljande ritningen över vagnen, målade den först och därefter fyllde i veck, och omtag med blyertspenna.
Visserligen år det kanske 20 år sedan jag byggde Perls modell så har jag egentligen inte mer att hjälpa dig med än att det som sagt var tämligen besvärligt att få dom på plats. Om jag inte minns fel så var orsaken särskilts att dekalerna ”serverades” i stora sjok. Det var därför svårt att både få dom rätt placerade och att tränga ut dom så att all luft därunder försvann.
Jag undviker därför alltför närgående bilder på den och en annan vagn som är byggd och försedd med dekaler på samma sätt. Däremot är jag nöjd med gardinerna och tillåter mig därför att ge ett bra tips om det.
Jag klippte ut den medföljande ritningen över vagnen, målade den först och därefter fyllde i veck, och omtag med blyertspenna.
Re: Mälarviken-Mollsjö Järnvägar
Hus på räls, destination Mollsjö.
Re: Mälarviken-Mollsjö Järnvägar
Vilken skärpa du har i dina bilder Rikard!
Väldigt fint modellerande
/Fredrik
Väldigt fint modellerande
/Fredrik
Re: Mälarviken-Mollsjö Järnvägar
Ovan en T21:a i tjänst vid Mollsjö Lådfabrik.
Re: Mälarviken-Mollsjö Järnvägar
Nästan alla tåg är inställda, därför trångt i och vid lokstallet.
- Johan Molin
- Inlägg: 19964
- Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
- Ort: Moth Virgin
- Kontakt:
Re: Mälarviken-Mollsjö Järnvägar
Kom Asiaten ett år för tidigt till Mollsjö?
Re: Mälarviken-Mollsjö Järnväga
Både ja och nej, men det ligger en del i det du säger. Orsaken var att det redan sommaren 1956 kom en kines på besök till Mälarviken. Det har senare bekräftats att just han var patient Zero i Sverige.
Det besöket fick relativt små konsekvenser för regionen, mycket tack vare rådigt ingripande av Hälsovårdnämnden i Mollsjö i form av mycket tidig isolering av inte bara kinesen, utan även av alla dom han hade träffat när han kom till Mälarviken. Det hör till saken att Mälarviken och Mollsjö låg under samma paraplymyndighet, med så många som 2 anställda. Det var ju då betydligt enklare att slå sina kloka huvuden ihop än när 490 ( alltså nästan 500) ska göra detsamma.
Trots rådigt ingripande från Hälsovårdsnämnden i Mollsjö lyckades dock kinesen ”slinka ur näven” och resa vidare i Sverige. Resten är historia.
Det besöket fick relativt små konsekvenser för regionen, mycket tack vare rådigt ingripande av Hälsovårdnämnden i Mollsjö i form av mycket tidig isolering av inte bara kinesen, utan även av alla dom han hade träffat när han kom till Mälarviken. Det hör till saken att Mälarviken och Mollsjö låg under samma paraplymyndighet, med så många som 2 anställda. Det var ju då betydligt enklare att slå sina kloka huvuden ihop än när 490 ( alltså nästan 500) ska göra detsamma.
Trots rådigt ingripande från Hälsovårdsnämnden i Mollsjö lyckades dock kinesen ”slinka ur näven” och resa vidare i Sverige. Resten är historia.
Re: Mälarviken-Mollsjö Järnvägar
En smittsam atmosfär för alla med den
minsta svaghet för ånga och gammal
järnvägsatmosfär!
minsta svaghet för ånga och gammal
järnvägsatmosfär!
Re: Mälarviken-Mollsjö Järnvägar
Den ena "anställde" torde varit dr Molin, vem var den andre?
PS Förvisso en paraplymyndighet, men det går nog bra med hatt enligt Dr Molin (endast ett antagande från min sida men man får INTE negligera avatarer!).
PS Förvisso en paraplymyndighet, men det går nog bra med hatt enligt Dr Molin (endast ett antagande från min sida men man får INTE negligera avatarer!).
Med bästa hälsningar
/CGN (Om inga bilder visas så är min server nere - det händer, men inte ofta)
/CGN (Om inga bilder visas så är min server nere - det händer, men inte ofta)
Re: Mälarviken-Mollsjö Järnvägar
Kö vid kolbryggan i Mollsjö.
Re: Mälarviken-Mollsjö Järnvägar
Tåget är inställt. Dålig information. Stinsen i Mollsjö tar sig för pannan. Spår 4? Var, och vad händer där? Jo, nästa ankommande tåg kommer in där. Kan det bero på att luftledningsstolpen framför stationshuset har utsatts för otillbörlig åverkan? Är det ett pojkstreck som gick snett redan 1956? Ja, frågorna är många!
- Johan Molin
- Inlägg: 19964
- Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
- Ort: Moth Virgin
- Kontakt:
Re: Mälarviken-Mollsjö Järnvägar
Jag kan i alla fall lugna med att min hatt inte är någon foliehatt ...
Re: Mälarviken-Mollsjö Järnvägar
Sommaren 1968, solen skiner på D 316 i Mollsjö. Jag minns det året på många sätt (peace and flower power) men jag har inget som helst minne av att jag var bekymrad över Hong Kong influensan.
- Johan Molin
- Inlägg: 19964
- Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
- Ort: Moth Virgin
- Kontakt:
Re: Mälarviken-Mollsjö Järnvägar
Nä, det året var det 300.000 smittade i Sverige. Året därpå blev det flera gånger fler. Jag minns inte om det var julen 68 eller 69 som min familj drabbades, och till den milda (?) grad att ingen orkade gå upp och öppna julklappar på julafton. Jag har en bestående rethosta som lätt dyker upp alltsedan dess.
Re: Mälarviken-Mollsjö Järnvägar
Full fart i Mollsjö.
Re: Mälarviken-Mollsjö Järnvägar
Mina historiska kunskaper bleknar allteftersom, men.... så många ånglok samtidigt som där dyker upp ett paprikatåg? Är det rimligt Rikard?
/Erik
/Erik
Alla dessa hjul som kom och gick, inte visste jag att det var tåget.
Re: Mälarviken-Mollsjö Järnvägar
Erik, det var väl ändå Xoa9 och inte Xoa5 som benämndes "Paprikatåg", eller?
/Mats
/Mats
- Johan Molin
- Inlägg: 19964
- Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
- Ort: Moth Virgin
- Kontakt:
Re: Mälarviken-Mollsjö Järnvägar
Erik, enligt min förmenande har MatsN rätt avseende paprikatågen. Jag har påpekat det tidigare, men det gick ett paprikatåg "Konferensen" vid 6-tiden från Motala över Mjölby till Stockholm, och från Stockholm vid fyratiden på eftermiddagen åter till Motala. Fick åka med min pappa vid ett par tillfällen med detta, som man tyckte då, fantastiska tåg. Och det var Xoa9.
Det hade varit roligt att ha ett Xoa5-tåg, eftersom jag förstår att det var några stycken sådana som passerade Mjölby, framförallt på sträckan Norrköping - Jönköping - Göteborg, men dert må vara som det kan. Jag får väl, när mitt byggande kommit så långt, bjuda hit Rikard med sin Xo5:a för att få en bild av hur det kunde se ut i alla fall ...
Men kommer det ut en Xoa9:a på marknaden så ligger en stackars pensionärs plånbok rysligt illa till.
Edit: Jag såg fel vem som skrivit vad.
Det hade varit roligt att ha ett Xoa5-tåg, eftersom jag förstår att det var några stycken sådana som passerade Mjölby, framförallt på sträckan Norrköping - Jönköping - Göteborg, men dert må vara som det kan. Jag får väl, när mitt byggande kommit så långt, bjuda hit Rikard med sin Xo5:a för att få en bild av hur det kunde se ut i alla fall ...
Men kommer det ut en Xoa9:a på marknaden så ligger en stackars pensionärs plånbok rysligt illa till.
Edit: Jag såg fel vem som skrivit vad.
Senast redigerad av Johan Molin den 28 mar 2020, 23:04, redigerad totalt 1 gånger.
Re: Mälarviken-Mollsjö Järnvägar
Till Mats får jag påpeka just att mina historiska ihågkommamden kan vara bristfälliga. Inte sjutton minns jag vilka X som kallades paprika!
Men annars minns jag allt!
/Erik
Men annars minns jag allt!
/Erik
Alla dessa hjul som kom och gick, inte visste jag att det var tåget.