Toppbilden, visa:    


Mälarviken-Mollsjö Järnvägar

PeO
Inlägg: 3061
Blev medlem: 14 jul 2012, 22:02

Re: Mälarviken-Mollsjö Järnvägar

Inlägg av PeO »

Johan Molin skrev: 28 mar 2020, 21:34...................................
Men kommer det ut en Xoa9:a på marknaden så ligger en stackars pensionärs plånbok rysligt illa till. :roll:
.............................................................
På "äldre" banor får den heta Yoa2, (hette den någonsin Xoa9?).
Jag fick en indikation från en av en tänkbar fabrikants närstående fru för tre-fyra år sedan på en Gräfsnästräff att "den blir nog dyr", så jag håller med dig till fullo, förutom att plånboken inte räcker, det blir bottenskrap på bankboken. (Någon kanske får tömma madrassen :-BS )

Användarens profilbild
1956
Inlägg: 6065
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:13
Ort: Brantevik

Re: Mälarviken-Mollsjö Järnvägar

Inlägg av 1956 »

IMG_3473-002.JPG
Under överinseende av mäster Jönshagen, som kan skymtas på bild i "luckan" längst upp i snickerifabriken, avgår F 702 med persontåg från Mollsjö.

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19963
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Mälarviken-Mollsjö Järnvägar

Inlägg av Johan Molin »

Detta måste m a o vara en bild från 70-talet? På 50-talet gick det väl svårligen att hitta F-loken i annat än våra större snälltåg?

Eller så är Mollsjötrakten osedvanligt rikt försedd med allehanda dragfordon (och det vet vi ju att den är).

d680ae
Inlägg: 540
Blev medlem: 30 dec 2011, 22:21
Ort: Luleå/Sweden

Re: Mälarviken-Mollsjö Järnvägar

Inlägg av d680ae »

Johan Molin skrev: 30 mar 2020, 21:43 Detta måste m a o vara en bild från 70-talet? På 50-talet gick det väl svårligen att hitta F-loken i annat än våra större snälltåg?

Eller så är Mollsjötrakten osedvanligt rikt försedd med allehanda dragfordon (och det vet vi ju att den är).
Men på 1970-talet hade det väl å andra sidan hunnit bli rätt sällsynt med F-lok i sitt "gamla fina" utseende med fönster i originalskick. Men å andra sidan är kanske Mollsjö-nejden lite "eljest" på många vis. Att låta "moderna" ellok ha hållare för framändesskärm i båda ändar var verkligen en liten finess man inte hittade över allt. I vart fall inte hos "storebror" SJ. SäO-betingat? Och att samtiidigt pryda loket med skuggade buffertbalksiffror och påmålade vikt- och bromsdata på korgsidan förstärker än mer det anakronistiska synsättet i Mollsjö som i slutändan toppas av införandet av RLM (Remote Locomotive Management) med tom hytt.

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19963
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Mälarviken-Mollsjö Järnvägar

Inlägg av Johan Molin »

Det kan ju vara så att lokföraren inte är på plats ännu, och han tänker backa tåget in till perrongen när han väl anlänt ...

d680ae
Inlägg: 540
Blev medlem: 30 dec 2011, 22:21
Ort: Luleå/Sweden

Re: Mälarviken-Mollsjö Järnvägar

Inlägg av d680ae »

Johan Molin skrev: 31 mar 2020, 15:17 Det kan ju vara så att lokföraren inte är på plats ännu, och han tänker backa tåget in till perrongen när han väl anlänt ...
Tänkte inte på det ...!
1956 skrev: 30 mar 2020, 21:12 ...
Under överinseende av mäster Jönshagen, som kan skymtas på bild i "luckan" längst upp i snickerifabriken, avgår F 702 med persontåg från Mollsjö.

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19963
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Mälarviken-Mollsjö Järnvägar

Inlägg av Johan Molin »

Rikard hade väl inte full koll ... :-CO

Användarens profilbild
1956
Inlägg: 6065
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:13
Ort: Brantevik

Re: Mälarviken-Mollsjö Järnvägar

Inlägg av 1956 »

IMG_1809-001.JPG

Johan Molin skrev: 31 mar 2020, 15:27 Rikard hade väl inte full koll ... :-CO
Stämmer bra det, jag har dålig koll på det mesta och har alltid haft det. :( Men...den här är kanske mer rätt?

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19963
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Mälarviken-Mollsjö Järnvägar

Inlägg av Johan Molin »

Jag har ju bara försökt tala om för Ulf att din bild var korrekt, bara feltolkad ... :-CO

Eller som det stod i tidningen Blandaren:

Felstavad, felstavad, felstavad är Herren Seboat.

d680ae
Inlägg: 540
Blev medlem: 30 dec 2011, 22:21
Ort: Luleå/Sweden

Re: Mälarviken-Mollsjö Järnvägar

Inlägg av d680ae »

1956 skrev: 31 mar 2020, 15:47 ...den här är kanske mer rätt?
Det handlar nog inte så mycket om rätt och fel utan snarare om vilket budskap bilderna förmedlar.
Båda bilderna på F-lok i tåg förmedlar för mina ögon lite blandade intryck och budskap av vilka utseendet hos F 702 och svårigheten att hitta rätt kronologisk position i historien för den bara är ett.
Ännu ett intryck är att båda bilderna är så pass vältagna och innehållsrika att man inte frestas att slarva med intaget av deras budskap.
Ett par andra är gemensamma för båda bilderna och sticker ut som mer motsägelsefulla, oberoende av kronologi men desto mer beroende av fototekniken.

BAn
Inlägg: 801
Blev medlem: 23 okt 2012, 15:50
Ort: Sävedalen

Re: Mälarviken-Mollsjö Järnvägar

Inlägg av BAn »

Med nuvarande vinjettbild, nr 015, så förstår jag plötsligt varför det vallfärdas till Mekka!

/Bengt :-J
- en rest från sent fyrtiotal

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19963
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Mälarviken-Mollsjö Järnvägar

Inlägg av Johan Molin »

Jag misstänker att det är en filial till det berömda Café Mekka i Umeå, som ju också ligger i närheten av stationen ...

Användarens profilbild
1956
Inlägg: 6065
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:13
Ort: Brantevik

Re: Mälarviken-Mollsjö Järnvägar

Inlägg av 1956 »

IMG_4846-002.JPG
Allt är inte svart eller vitt i dessa orostider. Det är inte heller flera av Herman Schröders gamla foton från 50-talet, de innehåller hela gråfärgskalan.

Användarens profilbild
1956
Inlägg: 6065
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:13
Ort: Brantevik

Re: Mälarviken-Mollsjö Järnvägar

Inlägg av 1956 »

IMG_4565-009.JPG
2 x diesel i Mollsjö.

S Johansson
Inlägg: 1310
Blev medlem: 30 jan 2012, 18:05

Re: Mälarviken-Mollsjö Järnvägar

Inlägg av S Johansson »

Fint!
Hur är det med trafiken mellan Mälarviken och Mollsjö i dessa Coronatider, då somliga av oss blivit mer osociala. Rullar de små tågen mer nu?

Användarens profilbild
1956
Inlägg: 6065
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:13
Ort: Brantevik

Re: Mälarviken-Mollsjö Järnvägar

Inlägg av 1956 »

Tack Stig.

Nej, de står i stort sätt lika stilla som bilden. Jag har ju anläggningen i Malmö och vi både bor och är skrivna i Brantevik.

Eftersom de flesta bilder här i tråden har försvunnit ut i cyberrymden så tar jag mig friheten att ibland fåtöljralla och lägga in en och annan bild då och då.

d680ae
Inlägg: 540
Blev medlem: 30 dec 2011, 22:21
Ort: Luleå/Sweden

Re: Mälarviken-Mollsjö Järnvägar

Inlägg av d680ae »

1956 skrev: 06 apr 2020, 09:20 ...
2 x diesel i Mollsjö.
En ser jag tydligt. T21 hade otvivelaktigt dieselmotor, men hur var det nu med Zsh, (för det är väl en sådan?) i till synes originalskick? Jag har noterat att Svensk MJ-Wiki om lokomotorn angett att den hade en Wisconsin-motor benämnd "dieselmotor" av en viss typ. Men jag har svårt att finna verfikat på att den motortypen verkligen var en diesel. I USA listas den i underlag för val av "carburetor" som reservdel. Så möjligen var det i stället en förgasarmotor driven av det för sin tid inte helt ovanliga bränslet (lätt)bentyl.

Kjedlund
Inlägg: 846
Blev medlem: 14 jan 2012, 09:30

Re: Mälarviken-Mollsjö Järnvägar

Inlägg av Kjedlund »

Zsh/Z3 80-81, 85-89 hade Scania Vabis 1664 bensinmotorer och hydraulisk kraftöverföring om jag tyder SLM -69 rätt.

Användarens profilbild
1956
Inlägg: 6065
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:13
Ort: Brantevik

Re: Mälarviken-Mollsjö Järnvägar

Inlägg av 1956 »

IMG_2832-002.JPG
Dagligt liv 1960. Det behövs tydligen vädras på avträdet.

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19963
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Mälarviken-Mollsjö Järnvägar

Inlägg av Johan Molin »

Kanske påskstädning?

Användarens profilbild
1956
Inlägg: 6065
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:13
Ort: Brantevik

Re: Mälarviken-Mollsjö Järnvägar

Inlägg av 1956 »

För utslaget för det...trädet alltså.

ErikB
Inlägg: 1677
Blev medlem: 05 jan 2012, 16:37
Ort: Korsanäs

Re: Mälarviken-Mollsjö Järnvägar

Inlägg av ErikB »

Kanske städning midsommardagen då? Alla utslagna? :-haha
/Erik
Alla dessa hjul som kom och gick, inte visste jag att det var tåget.

Användarens profilbild
1956
Inlägg: 6065
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:13
Ort: Brantevik

Re: Mälarviken-Mollsjö Järnvägar

Inlägg av 1956 »

Förmodligen mer sannolikt.

Användarens profilbild
1956
Inlägg: 6065
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:13
Ort: Brantevik

Re: Mälarviken-Mollsjö Järnvägar

Inlägg av 1956 »

IMG_2863-001.JPG
Diesel eller bensin?

Både lokomotorn och betvagnen är suveränt byggda av Kjedlund.

Kjedlund
Inlägg: 846
Blev medlem: 14 jan 2012, 09:30

Re: Mälarviken-Mollsjö Järnvägar

Inlägg av Kjedlund »

I boken "BJURSTRÖM-LOKOMOTORER" kan man läsa: Den fyrcylindriga Fordsonmotorn på 24/31 hästkrafter var vattenkyld. Den startades med bensin, men kunde sedan köras med fotogen, lättare råolja eller en blandning av sprit och råolja. En bild av motorninstallationen finns i boken och på Digitalt museum. Man kan skymta tändstiften på toppen.
https://digitaltmuseum.se/021018124412/ ... ia?slide=0

Svenne

Re: Mälarviken-Mollsjö Järnvägar

Inlägg av Svenne »

Mycket njutbar bild av ett par verkliga skönheter :-T
Är båda i "bara mässingen"?
/ Sven

Svenne

Re: Mälarviken-Mollsjö Järnvägar

Inlägg av Svenne »

1956 skrev: 16 apr 2020, 15:59 IMG_2863-001.JPG

Diesel eller bensin?

Både lokomotorn och betvagnen är suveränt byggda av Kjedlund.
Mycket njutbar bild av ett par verkliga skönheter :-T
Är båda i "bara mässingen"?
/ Sven

PeO
Inlägg: 3061
Blev medlem: 14 jul 2012, 22:02

Re: Mälarviken-Mollsjö Järnvägar

Inlägg av PeO »

Svenne skrev: 17 apr 2020, 12:39 Är båda i "bara mässingen"?
/ Sven
Nog har de omisskännliga drag av ett per "gamla" VVA-plåtar. Denna "smala" breddningen av hytten var ganska ovanlig (hos förebilden), vanligare var att man breddade hela hyttan. Just denna etsplåt blev mitt första digitaliseringsprojekt för massor av år sedan, jag ville börja med något litet och enkelt. :=Koko

Kjedlund
Inlägg: 846
Blev medlem: 14 jan 2012, 09:30

Re: Mälarviken-Mollsjö Järnvägar

Inlägg av Kjedlund »

Lokomotorn har mycket riktigt en mässingskåpa från VVA. Hytten kunde byggas i tre olika varianter och nr 13 hade den "halvbreddade" typen som jag tycker ser rolig ut. Drivningen är hemlagad med motor från Lemo-Solar och vinkelkuggväxlar.
Betvagnen kommer från HNJ-Verkstad , som det hette på den tiden. Också mässing.

PeO
Inlägg: 3061
Blev medlem: 14 jul 2012, 22:02

Re: Mälarviken-Mollsjö Järnvägar

Inlägg av PeO »

Kjedlund skrev: 17 apr 2020, 15:52........
Betvagnen kommer från HNJ-Verkstad , som det hette på den tiden. Också mässing.
Var inte den, tillsammans med NN3 tror jag, en återutgivning från en av de två första plåtarna från VVA från 1984?

Kjedlund
Inlägg: 846
Blev medlem: 14 jan 2012, 09:30

Re: Mälarviken-Mollsjö Järnvägar

Inlägg av Kjedlund »

Om betvagnen ursprungligen kommer från VVA det vet jag inte, men på vagnens undersida finns texten "HNJ Verkstad 062 Betvagn litt J".
P1030860_1.jpg

Användarens profilbild
1956
Inlägg: 6065
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:13
Ort: Brantevik

Re: Mälarviken-Mollsjö Järnvägar

Inlägg av 1956 »

IMG_1469-009.JPG
En X5:a passerar Sjövik.

ErikB
Inlägg: 1677
Blev medlem: 05 jan 2012, 16:37
Ort: Korsanäs

Re: Mälarviken-Mollsjö Järnvägar

Inlägg av ErikB »

Nu tror jag att jag lärt mig att detta inte är ett "paprikatåg" (hoppas jag :=nee ) Hur som helst en mycket snygg bild! :-T

Jag antar att banan är kvar i Malmö och att Du är kvar på Österlen så det blir väl inte så mycket tågkörande just nu? Kanske ett lämpligt tillfälle att gå på en rundtur hemma för att se var Du får plats med en ny (eller flyttad) bana?

Det är aldrig för sent att börja om! :-BS
/Erik
Alla dessa hjul som kom och gick, inte visste jag att det var tåget.

PeO
Inlägg: 3061
Blev medlem: 14 jul 2012, 22:02

Re: Mälarviken-Mollsjö Järnvägar

Inlägg av PeO »

ErikB skrev: 22 apr 2020, 13:04.............
Jag antar att banan är kvar i Malmö och att Du är kvar på Österlen så det blir väl inte så mycket tågkörande just nu? Kanske ett lämpligt tillfälle att gå på en rundtur hemma för att se var Du får plats med en ny (eller flyttad) bana?
.......
/Erik
Läste vi inte om ett dubbelgarage för ett par år sedan? Utmärkt plats för en bana. :-BS :-CO
Jag anser mig som expert på detta - i den latinska betydelsen. :-J

Användarens profilbild
P Falk
Inlägg: 2894
Blev medlem: 20 apr 2012, 10:56
Ort: Gråbo

Re: Mälarviken-Mollsjö Järnvägar

Inlägg av P Falk »

Sjövik verkar vara en ort med lagom fart i. Snygg miljöbild!
---------------------------------------
Medlem i MRW. http://www.mrw1.se

Användarens profilbild
1956
Inlägg: 6065
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:13
Ort: Brantevik

Re: Mälarviken-Mollsjö Järnvägar

Inlägg av 1956 »

Tack för påhejande och beröm.

Det stämmer att det finns ett dubbelgarage men det behövs till bil och som vinterförråd. Dessutom hade det varit svårt att pussla ihop anläggningen där eftersom ytan inte är riktigt lika stor som den där den är nu. Jag har verkligen försökt att just pussla genom att klippa isär spårplanen i flera olika delar, men som sagt det går inte.

Ett annat alternativ är att behålla en eller flera delar och göra något nytt av det. Tyvärr har inspirationen hittills inte räckt till för det, därför finns anläggningen kvar intakt i källaren i Malmö och tittas till då och då. Senast när Johan och Göran var på besök.

Användarens profilbild
1956
Inlägg: 6065
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:13
Ort: Brantevik

Re: Mälarviken-Mollsjö Järnvägar

Inlägg av 1956 »

IMG_4813-001.JPG
I väntan på 2:a klassvagnen.

Svenne

Re: Mälarviken-Mollsjö Järnvägar

Inlägg av Svenne »

Den kommer väl nu till vänster, alldeles intill kaféet - för "andraklassarnas" bekvämlighets skull.
Fint foto :-T
/ Sven

Användarens profilbild
1956
Inlägg: 6065
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:13
Ort: Brantevik

Re: Mälarviken-Mollsjö Järnvägar

Inlägg av 1956 »

IMG_4098-001.JPG
Tack Svenne!

Ett lite gråmulet schröderfoto taget vid ankommande tåg till Mollsjö.

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19963
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Mälarviken-Mollsjö Järnvägar

Inlägg av Johan Molin »

Är det inte avgående? På järnvägen håller vi ju på våra vänstertrafik-traditioner ...

PeO
Inlägg: 3061
Blev medlem: 14 jul 2012, 22:02

Re: Mälarviken-Mollsjö Järnvägar

Inlägg av PeO »

Johan Molin skrev: 17 maj 2020, 20:12 Är det inte avgående? På järnvägen håller vi ju på våra vänstertrafik-traditioner ...
Förhoppningsvis inte, Strålkastarna släckta och semaforen på kör för inkommande trafik, jag tror mer på tågmöte. Linjen är enkelspårig. D-loket ser ut att ha tända strålkastare och torde skulla avgå snart. Ovanligt dock i Sverige med vinge åt höger på semaforen, i Schweiz är det däremot normalt med signalen till vänster om spåret med vingen åt höger.

Användarens profilbild
1956
Inlägg: 6065
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:13
Ort: Brantevik

Re: Mälarviken-Mollsjö Järnvägar

Inlägg av 1956 »

Herman Schröder kunde ibland visa upp sina otypiska tyska drag. Alltså bristen på ordning och reda.

Fotot i fråga återger endast det som står att läsa på baksidan. Det är därför svårt för undertecknad att ta ansvar för riktigheten i om tåget ankommer eller avgår från Mollsjö. Däremot kan jag stå för att semaforens placering inte känns helt relevant. Jag skyller helt på Viessmann och på att jag hade gul färg tillgänglig.

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19963
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Mälarviken-Mollsjö Järnvägar

Inlägg av Johan Molin »

En synnerligen begriplig tanke. Jag sitter fortfarande och bävar inför en T-semafor från Tekno-Bygg. Det värsta är ju att vare sig syn eller finmotorik förbättras medan man väntar ...

Användarens profilbild
1956
Inlägg: 6065
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:13
Ort: Brantevik

Re: Mälarviken-Mollsjö Järnvägar

Inlägg av 1956 »

Johan Molin skrev: 18 maj 2020, 19:05 En synnerligen begriplig tanke. Jag sitter fortfarande och bävar inför en T-semafor från Tekno-Bygg. Det värsta är ju att vare sig syn eller finmotorik förbättras medan man väntar ...
Jag har också en från Tekno-Bygg...halvfärdig. Men jag föredrog försiktighetsprincipen; Bättre vara säker på en som fungerar än att invänta och jobba på en som man inte säkert vet fungerar. Hellre bakvänd i så fall.

PS. Jag har faktist byggt en Tekno-Bygg semafor som jag tror fortfarande står på MMJK:s nya anläggning. DS.

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19963
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Mälarviken-Mollsjö Järnvägar

Inlägg av Johan Molin »

Jag blir givetvis vördnadsfullt imponerad :!:

PeO
Inlägg: 3061
Blev medlem: 14 jul 2012, 22:02

Re: Mälarviken-Mollsjö Järnvägar

Inlägg av PeO »

Min kamrat misslyckades, liksom jag, med sin första Tekno-Bygg, den ligger på skrotgården på hans bana. VVA är möjligen lite mer lättbyggd.
Jag tar ett tips frå Tillorps mek.werkst. i repris: Fila till en bit aluminium, som passar i den färdiga masten. Lägg de 4 sidorna runt den och bind fast med en tråd som lödtennet inte biter på. Löd ihop, dra ut alu-pinnen. Med den hjälpen gick det geschwinnt att löda ihop ett par VVA-semaforer och tro't eller inte, jag lödde isär T-B-semaforen, rensade så gott jag kunde från tenn och riktade och filade så gott det gick och fick ihop den masten också.
Tyvärr har de fortfarande inte fått någon drivning, men belysningen är provad, den gröna och röda plasten som var med T-B räckte till flera.
Och Rickard, semaforens placering till vänster om spåret är normal svensk, men vingen brukar vara åt vänster, från spåret.

Användarens profilbild
1956
Inlägg: 6065
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:13
Ort: Brantevik

Re: Mälarviken-Mollsjö Järnvägar

Inlägg av 1956 »

PeO skrev: 18 maj 2020, 23:05
Och Rickard, semaforens placering till vänster om spåret är normal svensk, men vingen brukar vara åt vänster, från spåret.
Jo, jag visste det, det är det jag menar med "bakvänd". Hur jag än vände vred på semaforen så blev det fel.

Användarens profilbild
1956
Inlägg: 6065
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:13
Ort: Brantevik

Re: Mälarviken-Mollsjö Järnvägar

Inlägg av 1956 »

IMG_2929-001.JPG
Mycket att stå i, i Sjövik.

Användarens profilbild
1956
Inlägg: 6065
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:13
Ort: Brantevik

Re: Mälarviken-Mollsjö Järnvägar

Inlägg av 1956 »

1--original_IMG_4489.jpg
Udda tjänstgöring, mestadels tomvagnar.

Användarens profilbild
1956
Inlägg: 6065
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:13
Ort: Brantevik

Re: Mälarviken-Mollsjö Järnvägar

Inlägg av 1956 »

IMG_2415-001.jpg
Vi bodde i Malmö lördag-söndag och jag körde då några varv på anläggningen. Ovan ett snapshot på Y6 med släp som passerar Sjövik.

Nästan varje gång jag är där och ska "köra med tågen" så är det någon sträcka som inte fungerar. Det enkla svaret är; oxid i skarvarna och skarvjärnen. Jag ångrar verkligen att jag inte följde rådet om att mata ström till alla delsträckor, det hade löst problemet.

Skriv svar

Återgå till "Min Anläggning"