Toppbilden, visa:
Mälarviken-Mollsjö Järnvägar
Re: Mälarviken-Mollsjö Järnvägar
Ja de problemen kan man råka ut för oväntat fort, det gick på ca. två år för mig sedan jag
lade räls! Har löst problemet med att lösa kabel som förbinder rälsen på ömse sidor
av skarven.
Fin bana du har!
lade räls! Har löst problemet med att lösa kabel som förbinder rälsen på ömse sidor
av skarven.
Fin bana du har!
Re: Mälarviken-Mollsjö Järnvägar
Ja, jag vet att det går att lösa i efterhand på det sätt du nämner, och det har jag gjort på ett flertal ställen, men det hade varit smartare och enklare att göra det i samband med rälsläggningen innan målning av rälerna och ballastering. Nu senast var glappet inne i en tunnel och jag kunde åtgärda det genom att jag faktiskt hade varit förutseende genom att jag vid bygget sågat ett stort hål i plattan som gav mig möjlighet att försiktigt ”massera fram” kontakten underifrån. Att komma åt att löda där är däremot omöjligt.
Re: Mälarviken-Mollsjö Järnvägar
Märkligt att min son som jobbar med fullskaliga problem inom järnvägstrafiken använde samma uttryck vid något tillfälle, Man får ibland "massera fram trafiken under den tid nödvändiga reparationer pågår!"
(Finns det utrymme för "massagesalonger skala H0?")
Re: Mälarviken-Mollsjö Järnvägar
Juli 1955, nästan kusligt varmt. Tur att det fanns kylvagnar,
Re: Mälarviken-Mollsjö Järnvägar
Det där Järnvägshotellet hade man ju velat
övernatta på! Härlig miljö....
övernatta på! Härlig miljö....
Re: Mälarviken-Mollsjö Järnvägar
Blandade operatörer. MMJ, SJ och YEJ. Nästan som idag.
Re: Mälarviken-Mollsjö Järnvägar
I väntans tider.
- St. Mikael
- Inlägg: 602
- Blev medlem: 11 jan 2014, 17:06
Re: Mälarviken-Mollsjö Järnvägar
Det är så vackert !!!!
Re: Mälarviken-Mollsjö Järnvägar
Hoppas du har överseende Rikard - men sättet väcker minnen från Nynäsbanan - en härlig kombination
/ Sven
/ Sven
Re: Mälarviken-Mollsjö Järnvägar
Tack för positiva tillrop grabbar! Och Svenne, det är just associationer till en svunnen tid som har varit mitt mål vid byggandet av anläggningen. Mälarviken, Mollsjö, Sjövik och sträckorna däremellan är ett försök att återge små samhällen och naturen runt järnvägen någonstans i Sverige på 1950-talet. Det är därför upp till var och en att associera fritt.
Re: Mälarviken-Mollsjö Järnvägar
Tänkte väl det!
Det är något speciellt med ett Hg och en eller ett par lokaltågsvagnar; nästan lite "vemodigt" enkelt och avskalat kort för att vara ett "riktigt" tåg. Och ändå helt nödvändigt för den tidens pendeltrafik.
Tyvärr sågs det aldrig i Ljusdal - morgonrusningen krävde nog inte så många dörrar. Men i Ljusnäs kan jag ju töja lite på normalplanerna.
/ Sven
Det är något speciellt med ett Hg och en eller ett par lokaltågsvagnar; nästan lite "vemodigt" enkelt och avskalat kort för att vara ett "riktigt" tåg. Och ändå helt nödvändigt för den tidens pendeltrafik.
Tyvärr sågs det aldrig i Ljusdal - morgonrusningen krävde nog inte så många dörrar. Men i Ljusnäs kan jag ju töja lite på normalplanerna.
/ Sven
- Johan Molin
- Inlägg: 19974
- Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
- Ort: Moth Virgin
- Kontakt:
Re: Mälarviken-Mollsjö Järnvägar
Jag får också nostalgiska vibbar, fastän inte en siffra är rätt!
Engång i världen gick det i Motala världsberömda tåget "Konferensen" från Motala c:a kvart över sex på morgonen med "paprikatåg" (sedermera X9) direkttill Stockholm, för att sedan vända åter ungefär kvart över fyra på eftermiddagen.
Någon gång, väldigt ungefärligen, i slutet av 60-talet ersattes tåget med ett lokdraget lokaltåg till Mjölby, där man fick byta.
Det tåget minns jag som draget av ett lok av H-serien, troligen dock inte just Hg. Vagnarna var inte heller lokaltågsvagnar utan, såsom jag minns det, två "vanliga" vagnar av 40-50-talsstuk, säkerligen en ABo- och en Bo-variant.
Men känslan finns där, i Rikards bild!
Engång i världen gick det i Motala världsberömda tåget "Konferensen" från Motala c:a kvart över sex på morgonen med "paprikatåg" (sedermera X9) direkttill Stockholm, för att sedan vända åter ungefär kvart över fyra på eftermiddagen.
Någon gång, väldigt ungefärligen, i slutet av 60-talet ersattes tåget med ett lokdraget lokaltåg till Mjölby, där man fick byta.
Det tåget minns jag som draget av ett lok av H-serien, troligen dock inte just Hg. Vagnarna var inte heller lokaltågsvagnar utan, såsom jag minns det, två "vanliga" vagnar av 40-50-talsstuk, säkerligen en ABo- och en Bo-variant.
Men känslan finns där, i Rikards bild!
Re: Mälarviken-Mollsjö Järnvägar
En mycket tidig bild från Mollsjö tagen innan detaljplanen för stationsområdet ändrades.
Re: Mälarviken-Mollsjö Järnvägar
Snyggt tågbana!
Att lägga sand som ballast är svårt med tanke om att använda vattenlim som kan resultera till små katrar.
Det svenska landskapet är trevligt.
Att lägga sand som ballast är svårt med tanke om att använda vattenlim som kan resultera till små katrar.
Det svenska landskapet är trevligt.
- Johan Molin
- Inlägg: 19974
- Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
- Ort: Moth Virgin
- Kontakt:
Re: Mälarviken-Mollsjö Järnvägar
Personligen tycker jag sand är överlägset annat material, men man får tänka sig för hur man applicerar den (liksom chamotte som vägmaterial. något jag lärde mig av skeppsmodellbyggaren CeGe Ohlsson när vi båda häckade på gamla Stinsen.
Re: Mälarviken-Mollsjö Järnvägar
20 minuter kvar till avgång.
Re: Mälarviken-Mollsjö Järnvägar
Ingen varjedagleverans. Destination Mollsjö, förskottsbetalning erlagd.
Re: Mälarviken-Mollsjö Järnvägar
Husvagnsekipage?
/Erik
/Erik
Alla dessa hjul som kom och gick, inte visste jag att det var tåget.
Re: Mälarviken-Mollsjö Järnvägar
Sjövik, ännu oelektrifierat. Ett tidigt foto av Schröder.
Re: Mälarviken-Mollsjö Järnvägar
Någon enstaka gång kunde X7:or passera Mollsjö. Var just denna kom ifrån och var den var på väg framgår inte av det som står skrivet på baksidan av fotot.
Re: Mälarviken-Mollsjö Järnvägar
Ingen dans på helsvetsat, som Kbran uttryckte det, men vida överlägsen dåtida landsvägsbussar i komfort.
Re: Mälarviken-Mollsjö Järnvägar
Rusningstrafik i Mollsjö 1961. Opel var tydligen mycket tidigt ute med självkörande bilar, dessutom inte i senaste modell. Men man ville väl kanske inte riskera för många plåtskador på de senast fabricerade vagnarna.
- Johan Molin
- Inlägg: 19974
- Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
- Ort: Moth Virgin
- Kontakt:
Re: Mälarviken-Mollsjö Järnvägar
Är den på väg för at hämta husse (eller matte)?
Den var säkert inkopplad på det så kallade CeGe- nätet, uppkallat efter en känd radioprofil när det gäller biltrafik!
Den var säkert inkopplad på det så kallade CeGe- nätet, uppkallat efter en känd radioprofil när det gäller biltrafik!
Re: Mälarviken-Mollsjö Järnvägar
Svårt att veta. Den kan ju också rent utav vara parkerad, snabbt in för att köpa wienerbröd till kaffet.
Eller också så är det då någon av de några hundratal muslimer i Sverige som kände sig frestad att besöka kaféet.
Re: Mälarviken-Mollsjö Järnvägar
I väntan på 1:a klass.
Re: Mälarviken-Mollsjö Järnvägar
Sjövik. Farmor väntar på barnbarnet som kommer från Mälarviken.
Re: Mälarviken-Mollsjö Järnvägar
Men i vilken tågplaneperiod tilldrar sig denna väntan mellan regnskurarna tro? Bilden ser i sig själv ut att rymma en avsevärd tidsresa. Alltifrån tiden före kraftbromsarnas entré på MMJ till herrmodeperioden med kostym med slips, beige poplinrock och dagpackning i mjuk resväska av ljust konstläder.
Re: Mälarviken-Mollsjö Järnvägar
En nytagen drönarbild över Mälarvikens industriområde, tyvärr med smuts på linsen.
Re: Mälarviken-Mollsjö Järnvägar
Härlig bild, lugn stämning,
fredag eftermiddag
och alla har gått hem...
fredag eftermiddag
och alla har gått hem...
Re: Mälarviken-Mollsjö Järnvägar
Morgonfrost redan i början av oktober på Svartsjön vid Sjövik. Vilket år det var finns tyvärr inte att läsa på Schröders foto. Möjligen någon gång i början, mitten på 1960-talet. Det var något av de åren jag lärde mig åka skridskor "på riktigt".
Re: Mälarviken-Mollsjö Järnvägar
Stiligt!
/Janne
/Janne
- Johan Molin
- Inlägg: 19974
- Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
- Ort: Moth Virgin
- Kontakt:
Re: Mälarviken-Mollsjö Järnvägar
Det måste ha varit riktigt läskigt för de kringboende med någon som kom och sniffade UNDER trädtoppshöjd i ett jetplan (reaplan som man sade på den tiden ...)!
-
- Inlägg: 1310
- Blev medlem: 30 jan 2012, 18:05
Re: Mälarviken-Mollsjö Järnvägar
Fin höstbild! Ja, det syns ju på bilden att det är nyis på sjön.
Isdubbar fick man förr tillverka i slöjden, men jag minns ingen som hade dem med sig när man var ute och lallade på isflaken.
Isdubbar fick man förr tillverka i slöjden, men jag minns ingen som hade dem med sig när man var ute och lallade på isflaken.
Re: Mälarviken-Mollsjö Järnvägar
Och HC-bussen är väl den med lite högre tak, har alltid hållit den för den charmigaste.
Synd att den bara fanns på normalspår!
Synd att den bara fanns på normalspår!
Re: Mälarviken-Mollsjö Järnvägar
Tack för uppiggande ord!
Re: Mälarviken-Mollsjö Järnvägar
Ja, vi har också en brandstation men den är tyvärr inte längre i drift. Men vi har både kafé, fiskvagn och flera restauranger med hotellverksamhet. Däremot är det sämre med diversehandel, då får vi ta oss 4 km till Simrishamn där det mesta finns att tillgå.
Det jag saknar är att det inte finns någon järnväg med tillhörande station här i samhället. Men å andra sidan har vi två hamnar, Södra Hamnen och Norra Hamnen. Det har ju inte Mollsjö, vill en mollsjöbo se en hamn så måste man ta sig till Sjövik.
Re: Mälarviken-Mollsjö Järnvägar
Jag ber att få återgälda Dina lovord i en annan tråd med att säga att detta modellbygge inte heller skäms för sig! Mycket snyggt och realistiskt. Och som Johan skrev på annat ställe: Mycket djup i den bilden.
/Erik
/Erik
Alla dessa hjul som kom och gick, inte visste jag att det var tåget.
Re: Mälarviken-Mollsjö Järnvägar
Helt överväldigande skärpa och djup, Rikard!
Och härlig stämning som vanligt!
/ Sven
Och härlig stämning som vanligt!
/ Sven
Re: Mälarviken-Mollsjö Järnvägar
Ja verkligen fin stämning, känns lite som att
gå omkring i Nora, med skogen nära inpå.
gå omkring i Nora, med skogen nära inpå.
- P Ekstrand
- Inlägg: 623
- Blev medlem: 29 dec 2011, 22:33
- Ort: Ingarö
- Kontakt:
Re: Mälarviken-Mollsjö Järnvägar
Hej !
Fantastskt fin bild med otroligt djup
Att du fått till ett bra skärpedjup gör det ännu bättre
MvH
Pär
Fantastskt fin bild med otroligt djup
Att du fått till ett bra skärpedjup gör det ännu bättre
MvH
Pär
- Johan Molin
- Inlägg: 19974
- Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
- Ort: Moth Virgin
- Kontakt:
Re: Mälarviken-Mollsjö Järnvägar
Ovanpå allt annat är Rikard en rasande duktig fotograf också!
Re: Mälarviken-Mollsjö Järnvägar
Tack ska ni ha, kamrater!
Re: Mälarviken-Mollsjö Järnvägar
https://www.youtube.com/watch?v=o6sHd267i_g&t=57s
https://www.youtube.com/watch?v=u3QtxpOKWj8
Gammal skåpmat, två bildspel på Youtube från 2009 och 2010 senast länkade till Stinsen, det är otroligt och skrämmande hur fort tiden rusar iväg.
Bildspelen är från en period då byggandet av anläggningen präglades av mycket stor inspiration. Jag minns att Sjövik inte var byggt och att förbindelsen mellan de två rummen inte fanns då.
https://www.youtube.com/watch?v=u3QtxpOKWj8
Gammal skåpmat, två bildspel på Youtube från 2009 och 2010 senast länkade till Stinsen, det är otroligt och skrämmande hur fort tiden rusar iväg.
Bildspelen är från en period då byggandet av anläggningen präglades av mycket stor inspiration. Jag minns att Sjövik inte var byggt och att förbindelsen mellan de två rummen inte fanns då.
Re: Mälarviken-Mollsjö Järnvägar
Stämningsfullt, Jan Johanssons superkänsliga anslag på tangenterna
ger ett härligt vemod till landskapsbilderna.
Och vilken fin samling med lok, speciellt
gillar jag det lilla loket av någon C-typ mot slutet av filmen...
ger ett härligt vemod till landskapsbilderna.
Och vilken fin samling med lok, speciellt
gillar jag det lilla loket av någon C-typ mot slutet av filmen...
Re: Mälarviken-Mollsjö Järnvägar
Tack Nisse, var det den här kanske? BJ 72 som kan ha hamnat vilse.
Re: Mälarviken-Mollsjö Järnvägar
Visst vad det den! Så det var ett BJ-lok, ja de hade ju många trevliga lok, K är en annan favorit för mig.
Är det svårt att få dragkraften att räcka till,
för ett sådant lok med bara två kopplade axlar och relativt låg vikt?
Är det svårt att få dragkraften att räcka till,
för ett sådant lok med bara två kopplade axlar och relativt låg vikt?
Re: Mälarviken-Mollsjö Järnvägar
Bilden ovan visar någon form av förrådsbyggnad i Mollsjö. Enligt vissa uppgifter har den tidigare använts som bastu.
Re: Mälarviken-Mollsjö Järnvägar
Nyreviderad.
- Johan Molin
- Inlägg: 19974
- Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
- Ort: Moth Virgin
- Kontakt:
Re: Mälarviken-Mollsjö Järnvägar
Aaah, ett A-lok. Brimalm I presume? Hade passat perfekt på min kommande "fippelbangård" Mjölby före 1914 ...
Du får väl ta med det hit för avfotografering när jag kommit så långt!
Du får väl ta med det hit för avfotografering när jag kommit så långt!