Toppbilden, visa:    


Det finns en förebild för allt - konvertering till ballastvagn typ Faccs

Användarens profilbild
ollef
Inlägg: 885
Blev medlem: 28 dec 2011, 22:09
Ort: Skultuna
Kontakt:

Det finns en förebild för allt - konvertering till ballastvagn typ Faccs

Inlägg av ollef »

Dagens jobbutflykt till sjukhuset i Sala gav mig lite nya bilder

Bild

Några av Strukton Rails avställda ballastvagnar stod uppställda på bangården i närheten.

Bild

Så här kan man ju göra om man behövt "sno" boggierna till något ombyggnadsprojekt.


Tillsammans med vagnarna stod även detta TC-lok.

Bild

Struktons blåmålade Tc 9506. (F.d SJ/BV Tc 294 som även körts på DVVJ i Dalsland under senare tid)

Den loktypen är ju ett av mina favoritmodellprojekt där några halvlyckade försök också "blivit över"
Man kanske skulle måla ett av vraken blåvit och ställa på skrotgården.......
Senast redigerad av ollef den 25 jun 2016, 22:00, redigerad totalt 1 gånger.
Olle Frykmo - Kör i skala N - En mellansvensk modelljärnväg
med starka kopplingar till Frykmo Modellbyggeri/Frykmodell

Användarens profilbild
ollef
Inlägg: 885
Blev medlem: 28 dec 2011, 22:09
Ort: Skultuna
Kontakt:

Re: Det finns en förebild för allt - och den här blev modell så småningom

Inlägg av ollef »

Allt har en förebild - och den här blev så småningom byggd.

För ett och ett halvt år sedan "sprang jag på" ett par uppallade ballastvagnar vid Struktons verkstad i Sala.
(Se bilderna ovan från november 2014)

Det liknar ju en klassisk uppallning när någon snott samtliga hjul på en bil, men det här kanske är lite tyngre grejer.....

Nåväl, idén om att bygga en liknande scen fick marinera lite och nu fick jag plötsligt ett behov att att bygga något som skall stå stilla
utanför verkstaden på de nya hörnmodulerna. Vad kunde passa bättre än just dessa vagnar,
framförallt som den nya verkstadsbyggnaden kommer att bli en modell av verkstan i Sala.

Men det blev lite överraskande extrajobb mot vad jag räknat med. En ballastvagn är en ballastvagn så länge man inte tittar för noga.
Huvet förenklar det som ögat ser, allt för att vi skall kunna ta snabba beslut i vissa situationer, men ibland blir det inte alltid rätt......

-------------------
Det var alltså den här scenen jag fotograferade i Sala 2014.

Bild

Ett par blå ballastvagnar, uppallade på slipers i väntan på reparation eller för att gå som reservdelslager.????
Längre bort på spåret står Struktons blå Tc-lok 9506, men med alla hjulen i behåll.

Så här blev scenen i skala N,när den tillfälligt hamnade på bangården vid Skultuna station.

Bild

Och så lite från ovan så kommer även Tc-loket med på bild.

Bild

---------------------

Vägen till scenen innebar alltså lite mer arbete än vad jag räknade med.
Jag hade redan ett par Fleischmann 8525:or som aldrig blev konverterade till svenska Talbot-vagnar av typen Qbd som de var inköpta för. Jag hade noterat att de blåa vagnarna hade "fullhöjds-kar" och man skulle slippa jobbet med att kapa överdelen på karet som man fick göra när de skulle blir Qbd-vagnar.
Men innan jag satte igång jämförde jag bilderna på de blå vagnarna med Fleishmann-modellen

Bild

Det här var ju inte heller samma vagntyp.
Fleischmann-vagnen är också en Talbot-vagn, men av tysk modell.

Förutom vagnens längd, skiljer det på en hel del detaljer och konstruktioner.

De blå vagnarna har annat ursprung, de har littera Faccs och är troligtvis byggda i Tjeckien eller i Slovakien och är rätt vanliga på kontinenten.
De blå vagnarna i Sala var tidigare märkta med Balfour-Beatty.

Så det blev lite omplanering för att få till det någorlunda (fast egentligen, hur många skulle se skillnad, ballastvagn som ballastvagn?)

Återkommer senare med lite om vad som gjordes om på vagnarna.
Olle Frykmo - Kör i skala N - En mellansvensk modelljärnväg
med starka kopplingar till Frykmo Modellbyggeri/Frykmodell

Användarens profilbild
ollef
Inlägg: 885
Blev medlem: 28 dec 2011, 22:09
Ort: Skultuna
Kontakt:

Re: Det finns en förebild för allt - konvertering till ballastvagn typ Faccs

Inlägg av ollef »

Modell

Bild

Det finns ingen färdig modell av Faccs-vagnen i skala N, så en Fleischmann 8525 får bli utgångspunkt
även för denna konvertering, precis som när man vill bygga de äldre svenska Qbd-vagarna tillverkade av Talbot.

Det finns en hel del detaljer som skiljer mellan den tyska vagnen och Faccs-vagnen.
Faccs:en verkar vara lite längre och har hål stödramens hörn.
Den har endast inre lossningsfickor, inga yttre. Däremot hade vagnarna i Sala plattform och stegar i båda ändar.

Konvertering
Vagnen plockas isär i sina beståndsdelar. för att komma åt att skära bort och flytta vissa detaljer.
Koppel och koppelkulisser behöver inte tas bort. Det kan ibland vara svårt att få ihop delarna (eller att hitta dom) när de senare skall återmonteras
     
Bild

- Lossningsluckor och lossningsarm plockas bort och skall inte återanvändas.
 - De rödbruna yttre lossningsfickorna skärs loss från baljan och de övre halvorna på fickorna kapas bort.
 - På underredets lossningsfickor görs sneda snitt i metallen enligt bilden för att ge plats åt de kapade rödbruna fickorna.
 - Reglagestängerna kapas bort och endast de yttre spakarna sparas och skall senare monteras tillbaka.

     
Bild

På övre delen av bilden visas den korrigerade baljan.
Hålen i hörnen har jag inte försökt att ta upp.

- Lossningsöppningarna har satts igen med 0,25 mm styrenskivor från insidan.
 
- Även mellanrummet mellan lossningsöppningarna har täckts med 0,25 mm styren.

- En ny singel, reglagestång av 0,66mm styrenstav har monterats mot de återstående spakarna.

- De flyttade lossningsfickorna sitter nu under rambalken.



För att få till ytterligare detaljer letade jag lite i "blivit-över-lådan.
Där kan det bl.a. finnas en del udda eller överblivna etsdetaljer från olika provplåtar som ibland kan användas till helt andra saker.
Den här gången hade jag tur, jag hittad följande:
- Ett lastgaller från en H0-släpkärra - passar bra som plattformsgolv.

- Ett räcke som inte skulle användas på det Tc-lok som jag just byggt för att placeras ihop med ballastvagnarna.

- Två fint etsade stegar från ett husbygge.

Bild

Räcket veks till rätt form och löddes fast.mot gallret som hade precis rätt mått för att utan justering passa in på vagnen.

Bild

Kopplen och koppelmekanismen som satt kvar maskerades med häftmassa och tejp och vagnen sprutmålades sedan med en grå grundfärg för att ge bättre fäste på de nya delarna och för att jämna ut färgskillnaderna. Därefter blandades en passande blå färg till och sprutades på.  Den blektes sedan med ett ytterst tunt lager vit färg

Sedan klarlack och märkning med nyritade dekaler och som avslut lite lätt vädring efter förebilden ovan med tunna vita ränder.
------------------------------
Bild

Här den färdiga blå Faccs:en och som jämförelse en tidigare konverterad Qbd-vagn i äldre grå målning i bakgrunden.
Olle Frykmo - Kör i skala N - En mellansvensk modelljärnväg
med starka kopplingar till Frykmo Modellbyggeri/Frykmodell

Användarens profilbild
jogra
Inlägg: 2524
Blev medlem: 29 dec 2011, 09:03

Re: Det finns en förebild för allt - konvertering till ballastvagn typ Faccs

Inlägg av jogra »

:o :o :o


:-T
Kom ihåg att komma ihåg.

Arne Lindgren
Inlägg: 2017
Blev medlem: 28 dec 2011, 22:39
Ort: Bålsta

Re: Det finns en förebild för allt - konvertering till ballastvagn typ Faccs

Inlägg av Arne Lindgren »

Läckert!

Användarens profilbild
ollef
Inlägg: 885
Blev medlem: 28 dec 2011, 22:09
Ort: Skultuna
Kontakt:

Re: Det finns en förebild för allt - uppföljning fyra år senare

Inlägg av ollef »

Uppföljning till tidigare bilder och aktiviteter i tråden......

2014 tog jag några bilder på uppallade ballastvagnar, typ Faccs,vid Sala station.
Den gamla loggorna från tidigare ägare var vid den här tidpunkten nyligen övermålade, men inte ersatta med Struktons egna.
ollef skrev: Bild
2016 konverterade jag några Fleischmannvagnar för att någorlunda efterlikna de blå Struktonvagnarna, se längre upp i tråden.

--------

Nu idag, ett par år senare, var jag ute på en järnvägsfotoutflykt och passade då på att återbesöka bangården.
Vagnarna har nu fått både hjul och Struktons märkning och det syns att de varit varit ute i drift en del, i alla fall lite grann.

Bild

Kanske dags att rita dekaler och märka upp mina blåa vagnar på samma sätt...........
Olle Frykmo - Kör i skala N - En mellansvensk modelljärnväg
med starka kopplingar till Frykmo Modellbyggeri/Frykmodell

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19963
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Det finns en förebild för allt - konvertering till ballastvagn typ Faccs

Inlägg av Johan Molin »

Ett ämnesområde som ligger mig mycket varmt om hjärtat! Jättetrevligt att du håller oss fortsatt informerade!

Skulle du sedan plötsligt få för dig att konstruera ett Tb-lok i H0-skala så tror jag att det är fler än jag som omedelbart lystrar ...

Skriv svar

Återgå till "Svenska Tjänstefordon och Övrigt"