Toppbilden, visa:    


Amerikanskt gladsmalspår

ErikB
Inlägg: 1677
Blev medlem: 05 jan 2012, 16:37
Ort: Korsanäs

Amerikanskt gladsmalspår

Inlägg av ErikB »

Instundande måndag ska vi Blekingerallare ha en träff med temat "9 mm". Detta kan man sedan tolka som man vill; N-skala, HO9mm eller någon annan mera udda variant. För egen del har jag några gladbyggda amerikanskliknande HO9-lok och vagnar kvar från min smalspårsperiod på 70-talet och här dyker ju upp ett tillfälle att visa upp dem. Tråkigt dock att bara ställa upp grejorna på ett bord. Här krävdes ett snabbdiorama.

Beväpnad med en längd N-räls och en träskiva med de imponerande måtten 22 x 35 cm gick jag till verket i helgen som gick. Gruset är äkta sand och gräset är Nochs statiska där jag fick tillfälle att prova min hembyggda ströare. Den funkade till min stora förvåning! Dags att så småningom använda den på den fasta anläggningen. Lite små buskar av WS Coarse Turf kompletterar grönskan.

Byggnader och fordon har jag lånat från banan i garaget. Har lovat mig själv att återställa dom efter mötet!

/Erik

Bild

Bild

Bild

Bild
Alla dessa hjul som kom och gick, inte visste jag att det var tåget.

Användarens profilbild
Graffen
Inlägg: 1000
Blev medlem: 29 dec 2011, 16:49
Ort: Thumatorp
Kontakt:

Re: Amerikanskt gladsmalspår

Inlägg av Graffen »

Så vackert i all sin enkelhet. Du bevisar att med kreativitet och skaparlust kommer man hur långt som helst!
Vackert!
[JC_doubleup.gif]
(Glöm nu inte att återbörda modellerna, jag är expert på att låta sådant bli permasorium....)
Permasorium= permanent provisorium!
Bild

Mölle-Mats
Inlägg: 7838
Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
Ort: Mölle

Re: Amerikanskt gladsmalspår

Inlägg av Mölle-Mats »

Graffen skrev: Permasorium= permanent provisorium!
Ooooh, det där uttrycket skulle mitt ex nr 2 ha älskat - hon hävdade att jag var den okrönte Mästaren på sådana lösningar (gällde då fr a vår dåvarande villafastighet i fullskala) - och oftast så var det minst någon del från en skrotad SAAB inblandad i "konstruktionerna". Uttyck som "åk inte på grinden pojkar, det är pappa som satt upp den" var legio! 8-)
Also sprach der Matserschmitt!

Användarens profilbild
P Falk
Inlägg: 2894
Blev medlem: 20 apr 2012, 10:56
Ort: Gråbo

Re: Amerikanskt gladsmalspår

Inlägg av P Falk »

Snyggt ErikB! Det blir väldigt speciellt med så här små dioramor, det behöver verkligen inte vara stora anläggningar för att det skall bli fint. [JC_doubleup.gif]
---------------------------------------
Medlem i MRW. http://www.mrw1.se

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Amerikanskt gladsmalspår

Inlägg av Johan Molin »

Underbart inspirerande! Och bäst är förstås den lilla flakvagnen med huset på. Vad är detta månntro? Ser närmast ut som en lakabusa ( koja som man körde ut på Vätterns is inifrån vilken man idkade lake-fiske, väl uppvärmd av en kamin, och möjligen av något annat också! ). Eller är det ett uppvärmt hemlighus?

ErikB
Inlägg: 1677
Blev medlem: 05 jan 2012, 16:37
Ort: Korsanäs

Re: Amerikanskt gladsmalspår

Inlägg av ErikB »

Tack för glada tillrop mina herrar!

Och Johan: Mitt minne är ju inte längre vad det aldrig varit men så här tror jag det förhåller sig med "huset". Ursprunget torde vara en liten plastfutt från Faller eller Kibri. Att den står på skidor kan kopplas samman med järnvägsbolagets initialer M.L.Co. vilket skall uttydas Martindale Lumber Company. Vad vi skådar bör följaktligen vara en portabel värmestuga för skogsarbetare någonstans i nordvästra USA. Uppvärmt hemlighus låter lite för lyxigt!

Har man inte minne får man aktivera fabuleringsförmågan ;) !
/Erik
Alla dessa hjul som kom och gick, inte visste jag att det var tåget.

Skriv svar

Återgå till "Mitt Diorama"