Toppbilden, visa:    


Äckelberga grosshandelsplats

Arne Lindgren
Inlägg: 2017
Blev medlem: 28 dec 2011, 22:39
Ort: Bålsta

Äckelberga grosshandelsplats

Inlägg av Arne Lindgren »

Jag har lovat mig själv att Tyskby inte ska börja byggas förrän hobbybilen står på hjul med startad motor..
Men jag kan inte hålla mig, nånting körbart vill jag ha hemma.
Det blir en 210 cm lång modul med en grosshandel, typ Lidl, med egna varumärken så jag kan måla upp godsvagnar med reklam.
T.ex. Tarbuckets Coffee, Egelsbacher Pils och Gubbens Granakvavit.

Bild

Spår 1, med pilarna är ett genomgående spår.
Spår 2 är från vänster ett stickspår som rymmer ett lok och två vagnar, en korsningsväxel, och ett parallellspår avsett för avgående vagnar, därför finns en lastkaj i vitt.
Spår 3, andra sidan av lastkajen, är avsett för ankommande gods.
Spår 4 är avsett för tomvagnar som grosshandeln äger samt, under andra våningen på den grå lagerbyggnaden, en möjlighet att hissa upp gods direkt från flakvagnar upp i lokalen, max storlek en liten 20fots container.

Tre mål uppnås
1. Den fungerar som hemmabana, typ timesaver. Man ställer upp 12 vagnar slumpvis på spåren 2 - 4, sen blandar man en kortlek med vagnsnumren och bestämmer att dom första 3 eller 4 ska vara avgående, nästa 3 eller 4 kom just och ska till spår 3.. sen är det bara att börja rangera. Spår 1 kommer jag inte åt, men det kan jag leva med.
2. Den fungerar i trafikspel, ev i symbios med en grannstation som får köra över ett växellok och sortera. Annars så ställer jag gärna dit ett lok (och växlar själv :lol: ).
3. Den blockerar inte linjen mer än en knapp minut på en publik körning. Ett passerande godståg anropas.. "Kan du ta tre vagnar till ändstationen och komma tillbaka med dom nästa gång du passerar?" Oavsett håll kan godståget backa in på spår 2 och hämta. Har tåget med sig vagnar som ska lämnas, lämnas dom på linjen där växelloket hämtar dom. Går godståget från vänster till höger är vagnarna borta från linjen innan godståget lämnat lastplatsen. Går godståget från höger till vänster åker växelloket ut så fort godståget lämnat. Linjen är fri innan godståget kommit till nästa station. Ingen som helst rundgång behövs.

Ytan i nederkant kan användas för att placera ut tillfälliga aktiviter som Svensk Instrumentdestruktion, Ratte Rejs Racerbilsförsäljning eller bröderna Bergströms Vogeser-restaurang, så att lagerarbetarna kan gå och ta lunch.

PeO
Inlägg: 3061
Blev medlem: 14 jul 2012, 22:02

Re: Äckelberga grosshandelsplats

Inlägg av PeO »

Arne Lindgren skrev:Spår 1 kommer jag inte åt, men det kan jag leva med.
Lätt fixat. En "påbötrjad linjemodul" häktas på vid det tillfälle man vill köra. I enklaste fall en skivstump och en spårbit.

tågtyckarn

Re: Äckelberga grosshandelsplats

Inlägg av tågtyckarn »

Vilken modulstandard?

Arne Lindgren
Inlägg: 2017
Blev medlem: 28 dec 2011, 22:39
Ort: Bålsta

Re: Äckelberga grosshandelsplats

Inlägg av Arne Lindgren »

PeO skrev:
Arne Lindgren skrev:Spår 1 kommer jag inte åt, men det kan jag leva med.
Lätt fixat. En "påbötrjad linjemodul" häktas på vid det tillfälle man vill köra. I enklaste fall en skivstump och en spårbit.
Fast jag har inte nån nytta av den, och ingen plats egentligen. Öl-kylskåpet står i vägen. 8-)
tågtyckarn skrev:Vilken modulstandard?
MMM..

thorpe
Inlägg: 2393
Blev medlem: 28 dec 2011, 22:11

Re: Äckelberga grosshandelsplats

Inlägg av thorpe »

Bygg om kåken, pilsnern är viktigast! 8-)

Arne Lindgren
Inlägg: 2017
Blev medlem: 28 dec 2011, 22:39
Ort: Bålsta

Re: Äckelberga grosshandelsplats

Inlägg av Arne Lindgren »

Här man ska limma in spårunderlaget, i mitt fall 13mm ply kan man ha en remsa av samma ply, med en korkremsa ovanpå.
Om man håller den mot gaveln i rätt höjd, kan man limma in ett stöd för spårunderlaget på rätt höjd.
Sen gör man så på båda gavelinsidorna.
Sen när limmet har torkat kan man lägga ner spårunderlaget med kork och komma i exat rätt höjd.

Om det inte visar sig att det finns två tjocklekar på korken och den gamla ply-remsans kork var 1 mm tjockare.
Så just nu bryter jag upp lim och gör om och gör rätt.. :oops: :shock: [JC_doubledown.gif] :=Koko

PeO
Inlägg: 3061
Blev medlem: 14 jul 2012, 22:02

Re: Äckelberga grosshandelsplats

Inlägg av PeO »

Nu väntar vi bara på MM:s förslag om att shimsa med vinkelslipen :-BS

Arne Lindgren
Inlägg: 2017
Blev medlem: 28 dec 2011, 22:39
Ort: Bålsta

Re: Äckelberga grosshandelsplats

Inlägg av Arne Lindgren »

Nu är transportbyrån byggd och provlyft in i skåpet. Den var inte för tung... än.
Bild

Sen är segmenten hopsatta alla tre för första gången. Dom har varit hopsatta mitten och en ytterdel i taget tidigare och provkörda.
Det är trångt i hobbyrummet.
Bild
Jag lät ett Bachmann RS3 köra saaaaaaakta genom banan, för att kolla att strömupptagningen funkade. Ett par fläckar av rälsfärg gick att ta med nageln.

Sen behövde jag stoppbockar. Tänkte ett tag bygga liknande BoA's betockblock i gips men iddes inte göra en form.
Det blev stenkistor i stället
Bild

Idag ska högtalarmattan på framsidan få rätt färg och jag ska börja bygga benställningen för hemmabruk, 110 cm hög.
Grunden för själva lagerbyggnaden blir nästa projekt,

Mölle-Mats
Inlägg: 7838
Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
Ort: Mölle

Re: Äckelberga grosshandelsplats

Inlägg av Mölle-Mats »

Stenkistorna är döfräna! [JC_doubleup.gif]
Also sprach der Matserschmitt!

Arne Lindgren
Inlägg: 2017
Blev medlem: 28 dec 2011, 22:39
Ort: Bålsta

Re: Äckelberga = Skroogås, nytt namn

Inlägg av Arne Lindgren »

Stress inför Tyresö.
Själva grosshandelslagret blir inte klart.. dvs inte ytbehandlat.

En skrot, som river järnvägsvagnar har fått stängsel och grindstuga.
Och en extern kraft, Kaarna, har leasat mark för att sätta upp en tank för diesel.
Sen hoppas jag hinna kasta ihop Stinkys Bar
Mitt gamla löfte, ingen modul utan utskänkning.

Skriv svar

Återgå till "Min Modul"