Toppbilden, visa:
Crawford Valley
Moderator: cgn1954
Crawford Valley
... är en americaN-modul som numer till vardags bor i mitt hobbyrum.
- Johan Molin
- Inlägg: 19980
- Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
- Ort: Moth Virgin
- Kontakt:
Re: Crawford Valley
Ser ungefär lika prärie-ödsligt ut som Nebraska!
Re: Crawford Valley
Förhoppningsvis skall det bli lite mer liv banan. Men först skall det ske lite städning och reparationer efter långtidsförvaringen...Johan Molin skrev:Ser ungefär lika prärie-ödsligt ut som Nebraska!
Re: Crawford Valley
Ödsligt, ja, det är snyggt fotat, storslaget på nåt vis.
Kom ihåg att komma ihåg.
- Johan Molin
- Inlägg: 19980
- Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
- Ort: Moth Virgin
- Kontakt:
Re: Crawford Valley
Komen det var ju det jag menade. Precis så där ödsliga är småstäderna i Nebraska (eller var i varje fall 1973 ...)!
Re: Crawford Valley
Det låter ju bra då den fiktiva förebilden är i det inte alltför avlägsna Illinois runt slutet på sextiotalet.Johan Molin skrev:...Precis så där ödsliga är småstäderna i Nebraska (eller var i varje fall 1973 ...)!
Re: Crawford Valley
Ber att få instämma. I vissa delar är "ödsligt" bara förnamnet!Johan Molin skrev:Komen det var ju det jag menade. Precis så där ödsliga är småstäderna i Nebraska (eller var i varje fall 1973 ...)!
Re: Crawford Valley
Arbete pågår, det byts ballast och en julklapp är i arbete
Mer på bloggen
Snart dags att starta trädtillverkningen...
Mer på bloggen
Snart dags att starta trädtillverkningen...
Re: Crawford Valley
Jag trodde först att ett mycket kraftigt regnväder just passerar Crawford Valley och Muddy Creek men en titt på bloggen avslöjade en mer prosaisk (och kanske lite pinsam?) anledning till de tunga nedslagen i vattnet. Det blir väl till att fylla på med lite mer vatten antar jag .
Roligt med en uppdatering; det ser ju ut att bli mycket snyggt det här. Ska bli intressant att se vilken metod Du väljer för trädodlingen!
säger Erik (som för närvarande inte gör just någonting själv men det ska väl bli bättre med tiden).
Roligt med en uppdatering; det ser ju ut att bli mycket snyggt det här. Ska bli intressant att se vilken metod Du väljer för trädodlingen!
säger Erik (som för närvarande inte gör just någonting själv men det ska väl bli bättre med tiden).
Alla dessa hjul som kom och gick, inte visste jag att det var tåget.
Re: Crawford Valley
Det blir nog det första jag prövar... Jag har ingen större lust att tömma dammen och börja om... Läxan är att WS Realistic Water har lite egenheter, bl.a. att den inte härdar fullt ut och blir stenhård utan kan formas av långvarig belastning...ErikB skrev:Jag trodde först att ett mycket kraftigt regnväder just passerar Crawford Valley och Muddy Creek men en titt på bloggen avslöjade en mer prosaisk (och kanske lite pinsam?) anledning till de tunga nedslagen i vattnet. Det blir väl till att fylla på med lite mer vatten antar jag .
Tackar, jag skall försöka uppdatera lite oftare.ErikB skrev:Roligt med en uppdatering; det ser ju ut att bli mycket snyggt det här.
Preliminärt en blandning av Woodlands trädbyggsatser men också hemtvinnade av elkabel...ErikB skrev:Ska bli intressant att se vilken metod Du väljer för trädodlingen!
Re: Crawford Valley
Håller på att förbereda modulerna för:
Dessutom är jag insyltad i planeringen av bana och trafikspel för americaN
Dessutom är jag insyltad i planeringen av bana och trafikspel för americaN
Re: Crawford Valley
Blandade småarbeten pågår som förberedelse inför DreamTrack. Det löds boostrar, fixas kablar men även lite detaljarbetet på landskap och miljöer. Bl.a. har skrothandlaren fått en gammal boxcar att lagra prylar i.
Nu med bild , någonstans spökade photobucket...
Nu med bild , någonstans spökade photobucket...
Re: Crawford Valley
Idag var det lite målningsarbete på dagordningen... deadline närmar sig, snart bara tre veckor kvar... DreamTrack 2015
Senast redigerad av MickeC den 27 feb 2015, 20:54, redigerad totalt 1 gånger.
- Johan Molin
- Inlägg: 19980
- Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
- Ort: Moth Virgin
- Kontakt:
Re: Crawford Valley
Smarrigt! Med en riktig "junction" och allt! Har du sedan gått urmakareskolan i Borensberg så kan du sannolikt bygga fungerande mekaniska signaler till densamma i N-skala, precis som Jack Burgess gjorde till sin Yosemite Valley RR! ( )
Re: Crawford Valley
TackarJohan Molin skrev:Smarrigt! Med en riktig "junction" och allt! Har du sedan gått urmakareskolan i Borensberg så kan du sannolikt bygga fungerande mekaniska signaler till densamma i N-skala, precis som Jack Burgess gjorde till sin Yosemite Valley RR! ( )
Mekaniska signaler blir nog en senare fråga, i alla fall inte till detta årets DreamTrack , sen finns det lite begränsningar med moduler, det är inte kul att gå över en modulskarv med stötstänger eller linor...
Yosemite Valley är en trevlig inspiration oavsett skala eller förebild
Re: Crawford Valley
En glimt från modulernas utflykt till DreamTrack när tåget med tomma kolvagnar rullar förbi en set-out med kylvagnar...
Re: Crawford Valley
Mycket snyggt och prydligt Micke! Synd bara att jag inte hade tillfälle att köra upp till DreamTrack.
Är det skrothandlarn man skymtar längst upp till höger vid den bortersta stolpen?
/Erik
Är det skrothandlarn man skymtar längst upp till höger vid den bortersta stolpen?
/Erik
Alla dessa hjul som kom och gick, inte visste jag att det var tåget.
Re: Crawford Valley
Tackar! Det gå ju fler tåg med DreamTrack, 2016 är redan inbokat till 31/3-3/4.ErikB skrev:Mycket snyggt och prydligt Micke! Synd bara att jag inte hade tillfälle att köra upp till DreamTrack.
Är det skrothandlarn man skymtar längst upp till höger vid den bortersta stolpen?
/Erik
Det stämmer med skrothandlaren, tyvärr blev det lite sparsamt med detaljer men det står på att göra listan. Däremot var trafiken till och från riklig
Re: Crawford Valley
Fortsatt arbete, DreamTrack gav en hel del inspiration så nu är det bara att köra på...
Bl.a. blev det lite vädrade kylvagnar.
Fler vagnar på bild
Bl.a. blev det lite vädrade kylvagnar.
Fler vagnar på bild
Re: Crawford Valley
Största fördelen med moduler måste vara ergonomin under arbete, tänk vad enkelt det är att göra undersidan sittande vid arbetsbordet...
En ny sektion väntar nu bara på provkörning.
En ny sektion väntar nu bara på provkörning.
Re: Crawford Valley
Gissa varför jag byggde även min garagebana i sektioner.MickeC skrev:Största fördelen med moduler måste vara ergonomin under arbete, tänk vad enkelt det är att göra undersidan sittande vid arbetsbordet...
Re: Crawford Valley
Inte svårtPeO skrev:Gissa varför jag byggde även min garagebana i sektioner.MickeC skrev:Största fördelen med moduler måste vara ergonomin under arbete, tänk vad enkelt det är att göra undersidan sittande vid arbetsbordet...
Re: Crawford Valley
Rätt gissat, åtminstone till hälften. Som planering för framtida handlingsfrihet ville jag också ha banan flytttbar. Det kan snart bli påtvingat, Em-On har börjat ta körkort, hon vill ha sin bil inomhus. Enkelgaraget i andra ändan av huset är en halv meter bredare, men 1,70 kortare, flyttning av den spårlagda delen av banan innebär ombyggnad av en T-sektion, förlängning av någon sektion mot långväggen, drastiskt ändrade planer vid andra långväggen med provisoriskt utlagd vändslinga + 3 1/2 varv helix runt ackumulatortanken. Alternativt bygga carport, det kanske ändå är lättare....MickeC skrev:Inte svårt
Re: Crawford Valley
En tidigt gråmulen höstdag någon gång på 1960-talet, ett godståg tar en paus, dragkraft en nästan ny GP20, sedan två SD24 och två SD7...
Re: Crawford Valley
En vagnslast i dubbelbemärkelse till skrothandlaren...
Det är väl stor chans att Atlas nästa utgåva kommer att ha nummer 503 och 509 nu...
Tvillingar i arbete, 9212 åter i drift växlar med 9208.
En kvartett tankvagnar
Det är väl stor chans att Atlas nästa utgåva kommer att ha nummer 503 och 509 nu...
Tvillingar i arbete, 9212 åter i drift växlar med 9208.
En kvartett tankvagnar
Re: Crawford Valley
Snygga bilder Micke!
Gillar verkligen gräset i de sista bilderna. Grassmaster förmodar jag? Tillverkare och färgnyans?
Men ledningsstolpen till vänster skulle nog behöva en liten tryckare uppifrån....?!
/Erik
Gillar verkligen gräset i de sista bilderna. Grassmaster förmodar jag? Tillverkare och färgnyans?
Men ledningsstolpen till vänster skulle nog behöva en liten tryckare uppifrån....?!
/Erik
Alla dessa hjul som kom och gick, inte visste jag att det var tåget.
Re: Crawford Valley
Tackar!ErikB skrev:Snygga bilder Micke!
Gillar verkligen gräset i de sista bilderna. Grassmaster förmodar jag? Tillverkare och färgnyans?
Men ledningsstolpen till vänster skulle nog behöva en liten tryckare uppifrån....?!
/Erik
Du har helt rätt, gräset är av den statiska varianten, jag föll till föga och köpte en Noch Grassmaster i Julklapp. Gräset i sig är en blandning av olika sorter från Heki, se receptsidan, sedan brukar jag variera blandningen lite på känn beroende på var det växer
Den attans ledningsstolpen är nog bara placerad där för att den var i vägen där den borde vara, just nu är det ganska rörigt på modulerna, det pågår lite byggen både här och där...
Re: Crawford Valley
Tack för gräsrecepten Micke! Och tack för alla fina bilder från Crawford Valley på Din blogg; verkligen inspirerande!
/Erik
/Erik
Alla dessa hjul som kom och gick, inte visste jag att det var tåget.
Re: Crawford Valley
Varsågod!ErikB skrev:Tack för gräsrecepten Micke! Och tack för alla fina bilder från Crawford Valley på Din blogg; verkligen inspirerande!
/Erik
Och tack själv för dina bilder, dom inspirerar mig!
Re: Crawford Valley
En gästande Doodlebug efter renovering och dekoderbestyckning. Här tillsammans med min egna.
Re: Crawford Valley
Nu är planering för nästa träff i full gång.
För americaN börjar ett Koncept att urskiljas.
(Sista anmälningsdag med moduler är 18 Aug)
Om träffen i allmänhet finns mer på Svenskt ModulforumModul Syds modulträff i Timmele.
Datum: Fredagen den 18 September 15:00 tom 20 September 2015 kl 18.00
För americaN börjar ett Koncept att urskiljas.
(Sista anmälningsdag med moduler är 18 Aug)
Re: Crawford Valley
Arbetet går vidare, lite här, lite där...
Ett projekt har varit en bit bakgrundskuliss på den fasta hylldelen. 7mm plyfa, först grundmålad och sedan "rollad" med lite inblandning av blått. Därefter träd målade med vanlig konstnärsakryl.
Ett projekt har varit en bit bakgrundskuliss på den fasta hylldelen. 7mm plyfa, först grundmålad och sedan "rollad" med lite inblandning av blått. Därefter träd målade med vanlig konstnärsakryl.
En trafikdag
... längs floden en fredag i augusti... (det är ju mycket roligare att ha story bakom testkörningen )
För ordningens skull en mycket enkel tidtabell.
Förberedelse pågår
Bilder från resten av "förmiddagspasset" finns på bloggen
Och efter kvällsmaten kör jag eftermiddagen
För ordningens skull en mycket enkel tidtabell.
Förberedelse pågår
Bilder från resten av "förmiddagspasset" finns på bloggen
Och efter kvällsmaten kör jag eftermiddagen
Re: Crawford Valley
Arbetet med bakgrund fortsätter, nu har det kommit till stationen.
Re: Crawford Valley
Det får onekligen modulen att se mycket bredare ut än den är, vilket väl var syftet.
Re: Crawford Valley
Helt klart, vid hemmakörning och fotografering blir djupet lite klent, sen döljer den nu "andra sidan", i detta fall junctionen på andra sidan slingan...PeO skrev:Det får onekligen modulen att se mycket bredare ut än den är, vilket väl var syftet.
Re: Crawford Valley
Modulerna uppackade efter träffen i Timmele. Ett nytillskott är en arbetsplats för agent/operator att hantera kort och papper...
Dessutom har grävmaskinen börjat markberedning för ett industribygge.
Dessutom har grävmaskinen börjat markberedning för ett industribygge.
Re: Crawford Valley
Lite småpill, försedd kortlådorna med bilder för att underlätta för tågpersonalen.
Lilla facket
Stora facket
Lilla facket
Stora facket
Re: Crawford Valley
Bättre och bättre Micke!
Alla dessa hjul som kom och gick, inte visste jag att det var tåget.
Re: Crawford Valley
Tackar!ErikB skrev:Bättre och bättre Micke!
Det gäller ju att underlätta spelet så det ger mer utbyte för alla.
Re: Crawford Valley
Ser väldigt prydligt ut! Det där med trafikspel och laster har jag aldrig provat i verkligheten. Får definitivt boka in fler timmar på nästa års träff i Timmele.
---------------------------------------
Medlem i MRW. http://www.mrw1.se
Medlem i MRW. http://www.mrw1.se
Re: Crawford Valley
Tackar!P Falk skrev:Ser väldigt prydligt ut! Det där med trafikspel och laster har jag aldrig provat i verkligheten. Får definitivt boka in fler timmar på nästa års träff i Timmele.
Akta dig bara, trafikspel kan vara vanebildande... Sen behöver du inte vänta tills Timmele nästa år, vi kör trafikspel i både H0 och N redan i Värnamo under Trettonhelgen
Re: Crawford Valley
Efter en helg med feber och vila sker lite småskaligt arbete. Den stora vagnskampanjen fortsätter med vagnskort, vikt och vädring.
En del av projektet är att bleka "Q:s" och några andra bolags signalröda vagnar
Tacksamma vagnar att smutsa är bl.a covered hoppers som kör cement mm.
En D&RGW
Och en nästa skrotfärdig (men fortfarande inte färdigvädrad) ERIE
"Blekning" består av ett tunt lager "aged white" och rosten av konstnärsakryl "burnt sienna"
En del av projektet är att bleka "Q:s" och några andra bolags signalröda vagnar
Tacksamma vagnar att smutsa är bl.a covered hoppers som kör cement mm.
En D&RGW
Och en nästa skrotfärdig (men fortfarande inte färdigvädrad) ERIE
"Blekning" består av ett tunt lager "aged white" och rosten av konstnärsakryl "burnt sienna"
- Johan Molin
- Inlägg: 19980
- Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
- Ort: Moth Virgin
- Kontakt:
Re: Crawford Valley
Frossa i järnvägsnostalgi! Erie, Burlington Route, D & RGW, och jag antar "CG.." är Chicago Great Western! Härligt!
Re: Crawford Valley
Det stämmer bra med CGW!Johan Molin skrev:Frossa i järnvägsnostalgi! Erie, Burlington Route, D & RGW, och jag antar "CG.." är Chicago Great Western! Härligt!
Fastnat med covered hoppers idag... En radda med lätt bedagade Burlington Route...
Re: Crawford Valley
Arbetet mot nästa träff i Värnamo går snart in på slutspurten, konstaterade krasst att det inte är många dagar kvar som inte är fullbokade...
Just nu pågår anpassning av den nya ändan med mellanliggande grustag och vändskivan. Vid grustaget sker grävningsarbeten för spåret
Före:
Efter, i väntan på spår.
Vid skruven skall spåret från vändskivemodulen ansluta
Just nu pågår anpassning av den nya ändan med mellanliggande grustag och vändskivan. Vid grustaget sker grävningsarbeten för spåret
Före:
Efter, i väntan på spår.
Vid skruven skall spåret från vändskivemodulen ansluta
- Johan Molin
- Inlägg: 19980
- Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
- Ort: Moth Virgin
- Kontakt:
Re: Crawford Valley
Typiskt Nebraska eller South Dakota!
Re: Crawford Valley
Hoppas vi får följa detta i bilder, steg för steg, Micke. Man anar något mycket snyggt i slutändan!
Alla dessa hjul som kom och gick, inte visste jag att det var tåget.
Re: Crawford Valley
Det låter bra!Johan Molin skrev:Typiskt Nebraska eller South Dakota!
Re: Crawford Valley
TackarErikB skrev:Hoppas vi får följa detta i bilder, steg för steg, Micke. Man anar något mycket snyggt i slutändan!
Jag skall försöka dokumentera efterhand!