Toppbilden, visa:
Båtar på Vättern
-
- Inlägg: 1310
- Blev medlem: 30 jan 2012, 18:05
Re: Båtar på Vättern
Vi är nog många följer ditt skeppsbyggeri. Tack för vad du delar med dig av vad som kan åstadkommas med enkla medel! Nu är det väl bara istäcket som kan hindra en snar sjösättning!
Men får alla fartygen plats i Hästholmen? Några får kanske ankra på redden i väntan på kajplats?
Men får alla fartygen plats i Hästholmen? Några får kanske ankra på redden i väntan på kajplats?
- Johan Molin
- Inlägg: 19980
- Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
- Ort: Moth Virgin
- Kontakt:
Re: Båtar på Vättern
De gör som båtar gör mest; de kommer och går!
Re: Båtar på Vättern
Trevligt att se att bygget sakta men säkert framskrider (sakta är inte rätt ord för här går det undan...) och det hela ser riktigt bra ut.
Men är det inte synd med presenningarna, då du skyler in-sidan helt och fullt?
Och vad beträffar var båtarna skall få plats, så är det ju ändå fredag... och dags för fredagsmyyyyyys...
Eller som R Broberg uttryckte det för snart ett halvt sekel sedan...
Vi kan lägga till i äktenskapets hamn vid en brygga,
bygga ett båthus som vi,
kunde ligga i,
och tjära ner varann',
som bara båtar kan.
Badda bam bam bam bam...
Robert Broberg 1967
Men är det inte synd med presenningarna, då du skyler in-sidan helt och fullt?
Och vad beträffar var båtarna skall få plats, så är det ju ändå fredag... och dags för fredagsmyyyyyys...
Eller som R Broberg uttryckte det för snart ett halvt sekel sedan...
Vi kan lägga till i äktenskapets hamn vid en brygga,
bygga ett båthus som vi,
kunde ligga i,
och tjära ner varann',
som bara båtar kan.
Badda bam bam bam bam...
Robert Broberg 1967
---------------------------------------
Medlem i MRW. http://www.mrw1.se
Medlem i MRW. http://www.mrw1.se
- Johan Molin
- Inlägg: 19980
- Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
- Ort: Moth Virgin
- Kontakt:
Re: Båtar på Vättern
Min vän, det blir i morrn! Då ska vi laga choucroute tillsammans och ha allmän myskväll. Med lite frågespel, kanske någon film, resten är dolt bakom presenningen ...
- Sgt pepper
- Inlägg: 677
- Blev medlem: 13 feb 2013, 17:19
- Ort: Södermanland
Re: Båtar på Vättern
Strassbourg´s Nationalrätt Mycket gott men väldigt mättandeJohan Molin skrev:Min vän, det blir i morrn! Då ska vi laga choucroute tillsammans och ha allmän myskväll. Med lite frågespel, kanske någon film, resten är dolt bakom presenningen ...
- Johan Molin
- Inlägg: 19980
- Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
- Ort: Moth Virgin
- Kontakt:
Re: Båtar på Vättern
O ja! med två sorters korvar, rimmat stekfläsk och kassler som vi ska ha i lär väl resten av kvällen bli som soffpotatis! Men helgen är ju inte slut för det ...
Nu börjar faktiskt GÖTA KANAL VI likna en kanalpese. Provlastad med diverse gods från Harburn Hobbies. Jag återkommer, när båten är färdig, i MHJ-tråden med vilka uppgifter jag har om vad hon faktiskt lossade och lastade (inte så mycket av det senare) i Hästholmen. Men denna byggtråd är inte riktigt avslutad ännu.
Återstår att göra: Rigga skutan och förse henne med två lastbommar, samt förse henne med vad vår hobbykompis men tyvärr inte medlem Janne Claesson brukar kalla för "kottar", dvs friholtar.
Fotografier är obönhörliga domare. Jag upptäckte t ex att jag glömt de klossar som livbåtarna ska stå på, och att i avsaknad av "mittskena" livbåtarnas presenningar sjönk ner mot mitten ("saggade" enligt nutidssvenska ). Måste således åtgärdas; det ser avsevärt bättre ut nu.
Ratt och sidolanternor har tillkommit liksom kort räcke akterut med en, för tiden helt korrekt, vit frälsarkrans på vardera skeppssidan. Och flaggan är faktiskt hissad även om lastångaren inte är redo att avsegla riktigt ännu!
På överbyggnaden återstår ett talrör till maskintelegrafen. Jag avvaktar med det så länge. Har en viss aning om att i slutändan blir det ett mässingsrör över efter bygget av mitt lilla ställverk.
Nu börjar faktiskt GÖTA KANAL VI likna en kanalpese. Provlastad med diverse gods från Harburn Hobbies. Jag återkommer, när båten är färdig, i MHJ-tråden med vilka uppgifter jag har om vad hon faktiskt lossade och lastade (inte så mycket av det senare) i Hästholmen. Men denna byggtråd är inte riktigt avslutad ännu.
Återstår att göra: Rigga skutan och förse henne med två lastbommar, samt förse henne med vad vår hobbykompis men tyvärr inte medlem Janne Claesson brukar kalla för "kottar", dvs friholtar.
Fotografier är obönhörliga domare. Jag upptäckte t ex att jag glömt de klossar som livbåtarna ska stå på, och att i avsaknad av "mittskena" livbåtarnas presenningar sjönk ner mot mitten ("saggade" enligt nutidssvenska ). Måste således åtgärdas; det ser avsevärt bättre ut nu.
Ratt och sidolanternor har tillkommit liksom kort räcke akterut med en, för tiden helt korrekt, vit frälsarkrans på vardera skeppssidan. Och flaggan är faktiskt hissad även om lastångaren inte är redo att avsegla riktigt ännu!
På överbyggnaden återstår ett talrör till maskintelegrafen. Jag avvaktar med det så länge. Har en viss aning om att i slutändan blir det ett mässingsrör över efter bygget av mitt lilla ställverk.
- Sgt pepper
- Inlägg: 677
- Blev medlem: 13 feb 2013, 17:19
- Ort: Södermanland
Re: Båtar på Vättern
Johan Molin skrev:O ja! med två sorters korvar, rimmat stekfläsk och kassler som vi ska ha i lär väl resten av kvällen bli som soffpotatis! Men helgen är ju inte slut för det ...
Nu börjar faktiskt GÖTA KANAL VI likna en kanalpese. Provlastad med diverse gods från Harburn Hobbies. Jag återkommer, när båten är färdig, i MHJ-tråden med vilka uppgifter jag har om vad hon faktiskt lossade och lastade (inte så mycket av det senare) i Hästholmen. Men denna byggtråd är inte riktigt avslutad ännu.
Återstår att göra: Rigga skutan och förse henne med två lastbommar, samt förse henne med vad vår hobbykompis men tyvärr inte medlem Janne Claesson brukar kalla för "kottar", dvs friholtar.
Fotografier är obönhörliga domare. Jag upptäckte t ex att jag glömt de klossar som livbåtarna ska stå på, och att i avsaknad av "mittskena" livbåtarnas presenningar sjönk ner mot mitten ("saggade" enligt nutidssvenska ). Måste således åtgärdas; det ser avsevärt bättre ut nu.
Ratt och sidolanternor har tillkommit liksom kort räcke akterut med en, för tiden helt korrekt, vit frälsarkrans på vardera skeppssidan. Och flaggan är faktiskt hissad även om lastångaren inte är redo att avsegla riktigt ännu!
Kanalkungen har slagit till igen! F-låt... båtbyggarkungen. Som vanligt ett mycket snyggt bygge
På överbyggnaden återstår ett talrör till maskintelegrafen. Jag avvaktar med det så länge. Har en viss aning om att i slutändan blir det ett mässingsrör över efter bygget av mitt lilla ställverk.
Re: Båtar på Vättern
Hoppsan! Jag har missat att läsa den här tråden några dagar och konstaterar att här händer det saker.
Förbaskat fint bygge, Johan!
Du lyckas få mig att återuppleva känslan från när jag som ung sjöman strosade runt vid kajerna och tittade på skutor. Fartyg av den här typen hade ju den fördelen att de var så låga att man lätt kunde se ner på däcket när man passerade förbi.
Och däckslasten och detaljerna....
Jag blev så tagen att jag nästan glömde alla gliringarna du strödde omkring dig. Men bara nästan . Noterar dock med tillfredsställelse att även du börjar vackla i din fundamentalism och inta en rationell och flexibel hållning, liknande min.
Förbaskat fint bygge, Johan!
Du lyckas få mig att återuppleva känslan från när jag som ung sjöman strosade runt vid kajerna och tittade på skutor. Fartyg av den här typen hade ju den fördelen att de var så låga att man lätt kunde se ner på däcket när man passerade förbi.
Och däckslasten och detaljerna....
Jag blev så tagen att jag nästan glömde alla gliringarna du strödde omkring dig. Men bara nästan . Noterar dock med tillfredsställelse att även du börjar vackla i din fundamentalism och inta en rationell och flexibel hållning, liknande min.
- Johan Molin
- Inlägg: 19980
- Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
- Ort: Moth Virgin
- Kontakt:
Re: Båtar på Vättern
Vd f-n är det nu jag har slarvat med?Noterar dock med tillfredsställelse att även du börjar vackla i din fundamentalism och inta en rationell och flexibel hållning, liknande min.
Allvarligt talat; jag har faktiskt försökt modellera även det som inte syns!
- Johan Molin
- Inlägg: 19980
- Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
- Ort: Moth Virgin
- Kontakt:
Re: Båtar på Vättern
Jovisst, men jag märkte till min glädje att du för ett ögonblick vacklade.Johan Molin skrev:Allvarligt talat; jag har faktiskt försökt modellera även det som inte syns!
Re: Båtar på Vättern
Härlig modell, Johan!
Re: Båtar på Vättern
Mycket trevlig modell!
Mycket inspirerande Johan.
Mycket inspirerande Johan.
Re: Båtar på Vättern
Jo verkligen en härlig skuta!
(Å så heter det väl så? )
(Å så heter det väl så? )
Kom ihåg att komma ihåg.
- Johan Molin
- Inlägg: 19980
- Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
- Ort: Moth Virgin
- Kontakt:
Re: Båtar på Vättern
Om man så vill. För mig är skuta nog dock snarare ett mindre segelskepp, eventuellt motoriserat så småningom. Som t ex en galeas, skonare, slup eller jakt.
"Ångskuta" låter lite konstigt i mina öron. Å andra sidan finns inga självklarheter. Det finns ett par exempel på ångdrivna skutor på Vättern, notabelt galeasen Carl Gustaf från Harge, vilken bl a deltog i bärgningen av Per Brahe.
Det fanns någon annan galeas som motoriserades, men under kriget fick ångmaskin istället tillfälligt medan ranspneringen av oljeprodukter rådde.
Och så fanns sinnebilden för totalförvirringen:
Galeasen SIMON, ursprungligen byggd som lastångaren CASPER EHRENBORG år 1858. 1886 byggdes hon om till galeas och då vände man helt sonika på honom!
Så SIMONS akter som ses på bilden var CASPER EHRENBORGS för!
Så Johan; fortsätt du att kalla min kanalångare för "skuta", det skulle säkert många andra också göra!
Den stora frågan är om jag hinner få GÖTA KANAL VI färdig till helgen, det är mycket pill kvar!
"Ångskuta" låter lite konstigt i mina öron. Å andra sidan finns inga självklarheter. Det finns ett par exempel på ångdrivna skutor på Vättern, notabelt galeasen Carl Gustaf från Harge, vilken bl a deltog i bärgningen av Per Brahe.
Det fanns någon annan galeas som motoriserades, men under kriget fick ångmaskin istället tillfälligt medan ranspneringen av oljeprodukter rådde.
Och så fanns sinnebilden för totalförvirringen:
Galeasen SIMON, ursprungligen byggd som lastångaren CASPER EHRENBORG år 1858. 1886 byggdes hon om till galeas och då vände man helt sonika på honom!
Så SIMONS akter som ses på bilden var CASPER EHRENBORGS för!
Så Johan; fortsätt du att kalla min kanalångare för "skuta", det skulle säkert många andra också göra!
Den stora frågan är om jag hinner få GÖTA KANAL VI färdig till helgen, det är mycket pill kvar!
- Johan Molin
- Inlägg: 19980
- Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
- Ort: Moth Virgin
- Kontakt:
Re: Båtar på Vättern
Ja, det är ju på Hoppet man lever sägs det ...
En mycket trevlig jakt som minner om Branteviks storhetstid som sjöfartsort. Helt otroligt att en gång hela 118 skutor hade sin hemmahamn här, flest i Sverige!
En mycket trevlig jakt som minner om Branteviks storhetstid som sjöfartsort. Helt otroligt att en gång hela 118 skutor hade sin hemmahamn här, flest i Sverige!
Re: Båtar på Vättern
Roligt med din byggtråd Johan! Och GÖTA KANAL VI är ju en en riktigt charmig kanalångare. Blir lite sugen på att starta ett båtbygge igen faktiskt. Fast ett påbörjat bygge har jag ju redan liggande i form av bogserbåten CURT, en fri tolkning av diverse ångbogserare som t ex NORRSUNDET och HARGE.
/Göran T
/Göran T
Att tänka fritt är stort.
Att tänka om är större.
Tage Danielsson
Att tänka om är större.
Tage Danielsson
- Johan Molin
- Inlägg: 19980
- Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
- Ort: Moth Virgin
- Kontakt:
Re: Båtar på Vättern
Den vill vi givetvis se! HARGE hör till mina funderingar framöver. Men härnäst är två andra byggen redan inbokade ...
HARGE bogserade pråmar med tegel från Harge bruk till olika hamnar i Vättern. Bl a ODEN, som sedermera blev motorgaleas och ännu lär finns att beskåda såsom "Snäckbåten", jag tror han (!) ligger i Askersund nuförtiden, men har tidigare funnits i Hjo.
HARGE bogserade pråmar med tegel från Harge bruk till olika hamnar i Vättern. Bl a ODEN, som sedermera blev motorgaleas och ännu lär finns att beskåda såsom "Snäckbåten", jag tror han (!) ligger i Askersund nuförtiden, men har tidigare funnits i Hjo.
-
- Inlägg: 276
- Blev medlem: 11 maj 2012, 13:36
Re: Båtar på Vättern
Snyggt! Vad annat kan jag säga.
Johan i Hok
Johan i Hok
- Johan Molin
- Inlägg: 19980
- Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
- Ort: Moth Virgin
- Kontakt:
ALMOST DONE ...
Tack, gode namne!
Inte mycket kvar. För- och akterlanterna samt besättning. När besättningen är på plats kommer invigning att ske i Hästholmens hamn. Skrönor kommer att berättas, varvade med visst allvar!
Min salig far Ragnar måste också få vara med på ett hörn. Han fick möjligheten en gång i sitt liv att rita en kyrka, i Råssnäs i Motala, och det innebar även alla inredningsdetaljer. Till dessa hörde fyra ljusstakar, ljussättning och annat. En extra ljusstake kom med på ett hörn, och har fått officiera vid både min mormors, min pappas och min mammas jordfästning. En av de jordiska ting som är ovärderliga för mig förstås.
Mer GÖTA KANAL VI ...
... och givetvis det viktigaste av allt! Styrbordssidan kommer ni aldrig att få se i Hästholmen, men i sann shaker-anda har jag givetvis byggt den på exakt samma sätt som den synliga sidan (i det här fallet, lika mediokert på båda sidor ...). När fotot togs hade ännu inte vitlimmet till friholtarna torkat .
Här finns betydande förbättringspotentialer (inklusive att tvätta bort en del färgkladd i riggen mm), men helhetsintrycket blev godkänt kan jag känna.
Friholtar är ett kapitel för sig. Jag har tappat bort min beskrivning, men jag tror att de var 5 fot långa för skutor, 6 för lastångare och 7 fot för passagerarångare, åtminstone på Vättern och Göta Kanal.
Inte mycket kvar. För- och akterlanterna samt besättning. När besättningen är på plats kommer invigning att ske i Hästholmens hamn. Skrönor kommer att berättas, varvade med visst allvar!
Min salig far Ragnar måste också få vara med på ett hörn. Han fick möjligheten en gång i sitt liv att rita en kyrka, i Råssnäs i Motala, och det innebar även alla inredningsdetaljer. Till dessa hörde fyra ljusstakar, ljussättning och annat. En extra ljusstake kom med på ett hörn, och har fått officiera vid både min mormors, min pappas och min mammas jordfästning. En av de jordiska ting som är ovärderliga för mig förstås.
Mer GÖTA KANAL VI ...
... och givetvis det viktigaste av allt! Styrbordssidan kommer ni aldrig att få se i Hästholmen, men i sann shaker-anda har jag givetvis byggt den på exakt samma sätt som den synliga sidan (i det här fallet, lika mediokert på båda sidor ...). När fotot togs hade ännu inte vitlimmet till friholtarna torkat .
Här finns betydande förbättringspotentialer (inklusive att tvätta bort en del färgkladd i riggen mm), men helhetsintrycket blev godkänt kan jag känna.
Friholtar är ett kapitel för sig. Jag har tappat bort min beskrivning, men jag tror att de var 5 fot långa för skutor, 6 för lastångare och 7 fot för passagerarångare, åtminstone på Vättern och Göta Kanal.
Re: Båtar på Vättern
Stiligt Johan
Den där får betyget sex friholtar av fem möjliga!
Vad var det nästa fartyg hette sade du?
mvh
/Peter
Den där får betyget sex friholtar av fem möjliga!
Vad var det nästa fartyg hette sade du?
mvh
/Peter
Bygger Slötorp-Dåseberga Järnväg (SDJ) i H0 och H0n3.
Styr med Intellibox 1 och DCC och så småningom med TC.
http://www.daaseberga.se/
http://www.smalsparigt.org/cgi-bin/phpB ... f=10&t=887
Styr med Intellibox 1 och DCC och så småningom med TC.
http://www.daaseberga.se/
http://www.smalsparigt.org/cgi-bin/phpB ... f=10&t=887
- Johan Molin
- Inlägg: 19980
- Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
- Ort: Moth Virgin
- Kontakt:
Re: Båtar på Vättern
Notera vad jag skrev, jag är NÄSTAN färdig nu ...
- Johan Molin
- Inlägg: 19980
- Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
- Ort: Moth Virgin
- Kontakt:
Re: Båtar på Vättern
Det finns faktiskt TRE fartyg som blir nödvändiga måsten. Närmast i tur känns det som om motorpråmen TRANSIT blir, som framförallt fraktade kalk mellan Hjo och Hästholmen, för att avlasta s/s TRAFIK. Det mest komplexa bygget hittills blir nog följande:
Jönköpingsbolagets, sedermera Ångfartygs AB Göta Kanals, s/s PRIMUS. Jag tar sats ...
Jönköpingsbolagets, sedermera Ångfartygs AB Göta Kanals, s/s PRIMUS. Jag tar sats ...
- Johan Molin
- Inlägg: 19980
- Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
- Ort: Moth Virgin
- Kontakt:
Re: Båtar på Vättern
Båt nr tre blir tills vidare en väl förborgad hemlighet, att avslöjas i sinom tid ...
- Johan Molin
- Inlägg: 19980
- Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
- Ort: Moth Virgin
- Kontakt:
Re: Båtar på Vättern
Själva båten är nu färdig. Notera förlanternan på masten. Det var någonting i stil med större längd än 45,25 m eller något sådant som framtvingade TVÅ topplanternor ...
- Sgt pepper
- Inlägg: 677
- Blev medlem: 13 feb 2013, 17:19
- Ort: Södermanland
Re: Båtar på Vättern
Den skulle gärna få angöra i Bärby Hamn Stiligt Johan
- Johan Molin
- Inlägg: 19980
- Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
- Ort: Moth Virgin
- Kontakt:
Re: Båtar på Vättern
Tack för den komplimangen! Ingenting är omöjligt så länge vi lever och har det ungdomliga sinnet kvar!!!
Re: Båtar på Vättern
Stiligt, Johan! Och gratulerar till sjösättningen och beklagar om jag missade dopet...
En riktig skönhet blev det ju och hon får gärna lägga till i hamnen i Korted närhelst hon önskar!
Nu är det säkert någon som tänker att: "-Nämen si de går inte alls, eftersom det är maxbredd i kanalen på 4,05 m".
(jo förvisso, men man kan ju gå inomskärs... )
En riktig skönhet blev det ju och hon får gärna lägga till i hamnen i Korted närhelst hon önskar!
Nu är det säkert någon som tänker att: "-Nämen si de går inte alls, eftersom det är maxbredd i kanalen på 4,05 m".
(jo förvisso, men man kan ju gå inomskärs... )
---------------------------------------
Medlem i MRW. http://www.mrw1.se
Medlem i MRW. http://www.mrw1.se
- Johan Molin
- Inlägg: 19980
- Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
- Ort: Moth Virgin
- Kontakt:
Re: Båtar på Vättern
Det finns ju andra flytetyg som troligen passar bättre i Korted! Här får man fundera lite grann. Till och med REX är för bred ...
Re: Båtar på Vättern
Jag får gratulera till sjösättningen av ett strålande fint fartyg, Johan.
Tur att det inte finns några vattenleder i Morshyttan/Rossberga för risken vore i så fall uppenbar att man skulle dras med i att försöka sig på skeppsbygge också.
Tur att det inte finns några vattenleder i Morshyttan/Rossberga för risken vore i så fall uppenbar att man skulle dras med i att försöka sig på skeppsbygge också.
Gratulerar även till osynlighetssidan. I sann humanistisk anda anser jag givetvis att det är upp till varje byggare själv att avgöra hur man vill göra med sina baksidor.Johan Molin skrev:Styrbordssidan kommer ni aldrig att få se i Hästholmen, men i sann shaker-anda har jag givetvis byggt den på exakt samma sätt som den synliga sidan
-
- Inlägg: 2017
- Blev medlem: 28 dec 2011, 22:39
- Ort: Bålsta
Re: Båtar på Vättern
Snyggt med tillverkarmärket på pressenningen.. och att den inte syns måste ju innebära att den finns på baksidan, ändå mer imponerande.
Du, fantastiskt hur flytetyget vaknade till liv på slutet!
Du, fantastiskt hur flytetyget vaknade till liv på slutet!
Re: Båtar på Vättern
RMS Titanic!Johan Molin skrev:Båt nr tre blir tills vidare en väl förborgad hemlighet, att avslöjas i sinom tid ...
#JB17
Re: Båtar på Vättern
Bismarck? Den passerade ju Bornholmsgattet på sin väg till Vättern...eller var det Atlanten kanske, nu när jag tänker efter.
- Johan Molin
- Inlägg: 19980
- Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
- Ort: Moth Virgin
- Kontakt:
Re: Båtar på Vättern
Nej, Prinz Eugen faktiskt. Bismarck var för stor för att passera in i Vättern ...Bismarck?
-
- Inlägg: 276
- Blev medlem: 11 maj 2012, 13:36
Re: Båtar på Vättern
Johan Molin skrev:
Det finns mycket intressant att läsa i TT och en del går igen i nutid. För ett tag sedan var jag och besiktigade en travers i ett reservvärmekraftverk. I princip var det ett suggaskraftverk med en egen gasgenerator där man eldade pellets med syreunderskott för att bränna gaserna i annan panna.
Och så tycker jag ju att du bygger stiliga båtar, men det har jag nog nämnt innan
Johan i Hok
Kul med Rex. Jag stötte precis på henne i Teknisk Tidskrift och fick fundera ett tag innan jag kom på var jag sett henne innan. Hon var lite speciell då hon hade en suggasmotor installerad. I princip var det väl en gengasmaskin efter vad jag kan förstå.I mitten ses "motorpåråmen" REX samt lastångaren TYRA (!).
Det finns mycket intressant att läsa i TT och en del går igen i nutid. För ett tag sedan var jag och besiktigade en travers i ett reservvärmekraftverk. I princip var det ett suggaskraftverk med en egen gasgenerator där man eldade pellets med syreunderskott för att bränna gaserna i annan panna.
Och så tycker jag ju att du bygger stiliga båtar, men det har jag nog nämnt innan
Johan i Hok
- Johan Molin
- Inlägg: 19980
- Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
- Ort: Moth Virgin
- Kontakt:
Re: Båtar på Vättern
En bild i skala 1:1 som jag tycker är fantastisk:
Lastångaren JOHN ERICSON (tillhörig Samseglingen som kommer att presenteras gott och väl i MHJ-tråden framöver!) lossar kol från Göteborg vid Motala Verkstad (jag tror det är lokverkstadens fasad man ser till vänster).
Visst är den underbar med sina kolkranar och miljö. Vid den här tiden, bör ha varit andra halvan av 1940-talet, var lastångarnas öde "written on the wall" som våra vänner i Old Blighty plägar säga. Ett mycket litet fåtal överlevde efter 1948, och efter 1951 fanns inga kvar i trafik alls. Motorskutor kunde delvis överta fraktrollen; det höll i sig 1 1/2 decennium till ...
En bidragande orsak till lastångarnas utdöende är säkert att de allesammans byggdes i trä på järnspant. Någon enstaka blev radikalt ombyggd, såsom s/s ÖSTERGÖTLAND som Svenne så många gånger plåtat av i sin nuvarande skepnad som m/s GULLFJORD, i praktiken nybyggd med nytt järnskrov på de gamla järnspanten i slutet av 1940-talet.
Lastångaren JOHN ERICSON (tillhörig Samseglingen som kommer att presenteras gott och väl i MHJ-tråden framöver!) lossar kol från Göteborg vid Motala Verkstad (jag tror det är lokverkstadens fasad man ser till vänster).
Visst är den underbar med sina kolkranar och miljö. Vid den här tiden, bör ha varit andra halvan av 1940-talet, var lastångarnas öde "written on the wall" som våra vänner i Old Blighty plägar säga. Ett mycket litet fåtal överlevde efter 1948, och efter 1951 fanns inga kvar i trafik alls. Motorskutor kunde delvis överta fraktrollen; det höll i sig 1 1/2 decennium till ...
En bidragande orsak till lastångarnas utdöende är säkert att de allesammans byggdes i trä på järnspant. Någon enstaka blev radikalt ombyggd, såsom s/s ÖSTERGÖTLAND som Svenne så många gånger plåtat av i sin nuvarande skepnad som m/s GULLFJORD, i praktiken nybyggd med nytt järnskrov på de gamla järnspanten i slutet av 1940-talet.
-
- Inlägg: 276
- Blev medlem: 11 maj 2012, 13:36
Re: Båtar på Vättern
Fantastiskt trevlig bild! I sommar ska jag bedriva sjöfart på Vättern för första gången i min karriär, dock med ett inte fullt så vackert fartyg, nämligen Braheborg:
http://www.faktaomfartyg.se/farja_351_2013.htm
Johan i Hok
http://www.faktaomfartyg.se/farja_351_2013.htm
Johan i Hok
- Johan Molin
- Inlägg: 19980
- Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
- Ort: Moth Virgin
- Kontakt:
Re: Båtar på Vättern
Ja, du lär väl synas i alla fall!
Re: Båtar på Vättern
Tack för allt vi får lära om skeppsbygge i HO! Din Göta Kanal VI är underbar i sin detaljrikedom och färg och form!
Kanske blir det till sist ett lastfartyg byggt för Sörhamns Hamn till sist, tack vare din tråd!
Hälsar;
Larsess
Kanske blir det till sist ett lastfartyg byggt för Sörhamns Hamn till sist, tack vare din tråd!
Hälsar;
Larsess
- Johan Molin
- Inlägg: 19980
- Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
- Ort: Moth Virgin
- Kontakt:
När gäddorna leker bland vikar och vass...
... och solen går ner bakom Tures dass, ja då är det vår!
Skaldade Adolf Fredrik Mistelgren när påsken stod för dörren år 1910.
Man visste att då var det dags för Westra Östergötlands Mekaniska Verkstad att starta säsongen.
Vad händer då väl här då? Ett skrov tycks ha alla omisskännliga likheter med en lastångare, men det andra???
Kanalångaren i vardande är gamla s/s ÖSTERGÖTLAND, trogen tjänare av kanaltrafiken genom decennier, för att så småningom bli radikalt ombyggd och omdöpt till TRELLEVIK, och senare till den av broder Svenne odödliggjorda m/s GULLVOR.
Det andra flytetyget är för närvarande öppet för vadslagning och spekulationer. Möjligen är det klädsamt om representanter för Lihkströmsverkens Warfs AB inte bums kvaddar gissningstävlan!
!
Se upp därnere, nu kommer den!!!
Skaldade Adolf Fredrik Mistelgren när påsken stod för dörren år 1910.
Man visste att då var det dags för Westra Östergötlands Mekaniska Verkstad att starta säsongen.
Vad händer då väl här då? Ett skrov tycks ha alla omisskännliga likheter med en lastångare, men det andra???
Kanalångaren i vardande är gamla s/s ÖSTERGÖTLAND, trogen tjänare av kanaltrafiken genom decennier, för att så småningom bli radikalt ombyggd och omdöpt till TRELLEVIK, och senare till den av broder Svenne odödliggjorda m/s GULLVOR.
Det andra flytetyget är för närvarande öppet för vadslagning och spekulationer. Möjligen är det klädsamt om representanter för Lihkströmsverkens Warfs AB inte bums kvaddar gissningstävlan!
!
Se upp därnere, nu kommer den!!!
-
- Inlägg: 7838
- Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
- Ort: Mölle
Re: När gäddorna leker bland vikar och vass...
Är det inte Sjöbloms dass som solen går ner bakom!?! Så sjöngo vi i min ungdom (väldigt roligt, eftersom en av grabbarna i gänget hette - ja, just det ...).Johan Molin skrev:... och solen går ner bakom Tures dass, ja då är det vår!
Men annars, har du inte njutit av solskenet på balkongen idag??? Tycker det ser ut som att modellbyggar-aktiviteten företas inomhus - det går väl inte för sig?
Also sprach der Matserschmitt!
- Johan Molin
- Inlägg: 19980
- Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
- Ort: Moth Virgin
- Kontakt:
Re: Båtar på Vättern
1. Bäste Mats! På dagarna tillhör jag fortfarande Det Gåtfulla Folket (dvs det arbetande dito ...)
2. Nu var det faktiskt så att Adolf Fredrik skaldade om vad som timade på sin tid i sin hembygd, och där var fiskare Titteli-Ture en Viktig Intressant Person (vilket i forntiden förkortades VIP)! Att sedan andra, framförallt sedan serien Söderkåkar med storheter som Arne Källerud, Sune Mangs och John Harrysson spelades in, förvanskade ursprungstexten till SJÖBLOMS dass, eller resväska, eller vad det nu var, är en HELT annan sak!
3. En ledtråd: Detta är INTE pansarbåten TAPPERHETEN!
2. Nu var det faktiskt så att Adolf Fredrik skaldade om vad som timade på sin tid i sin hembygd, och där var fiskare Titteli-Ture en Viktig Intressant Person (vilket i forntiden förkortades VIP)! Att sedan andra, framförallt sedan serien Söderkåkar med storheter som Arne Källerud, Sune Mangs och John Harrysson spelades in, förvanskade ursprungstexten till SJÖBLOMS dass, eller resväska, eller vad det nu var, är en HELT annan sak!
3. En ledtråd: Detta är INTE pansarbåten TAPPERHETEN!
Re: Båtar på Vättern
Nej det hade varit ett bottennappJohan Molin skrev: 3. En ledtråd: Detta är INTE pansarbåten TAPPERHETEN!
/Peter
Bygger Slötorp-Dåseberga Järnväg (SDJ) i H0 och H0n3.
Styr med Intellibox 1 och DCC och så småningom med TC.
http://www.daaseberga.se/
http://www.smalsparigt.org/cgi-bin/phpB ... f=10&t=887
Styr med Intellibox 1 och DCC och så småningom med TC.
http://www.daaseberga.se/
http://www.smalsparigt.org/cgi-bin/phpB ... f=10&t=887
Re: Båtar på Vättern
Se nu, nu är det då åter full bemanning på varvsbacken!
Kanske en Titanic i nån för varvsdirektörn ovanlig skala som ligger i torrdockan...
Kanske en Titanic i nån för varvsdirektörn ovanlig skala som ligger i torrdockan...
Kom ihåg att komma ihåg.
-
- Inlägg: 7838
- Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
- Ort: Mölle
Re: Båtar på Vättern
Är det inte dax att sluta med de där dumheterna nu alldeles snart, så du kan ägna dig åt livets väsentligheter på heltid?Johan Molin skrev:1. Bäste Mats! På dagarna tillhör jag fortfarande Det Gåtfulla Folket (dvs det arbetande dito ...)
Also sprach der Matserschmitt!
- Johan Molin
- Inlägg: 19980
- Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
- Ort: Moth Virgin
- Kontakt:
Re: Båtar på Vättern
Du får gärna berätta det för min chef!
-
- Inlägg: 276
- Blev medlem: 11 maj 2012, 13:36
Re: Båtar på Vättern
Min första tanke var någon tidig jagare tex Hugin-klassen, men då borde den varit dubbelt så lång som S/S Östergötland. Vattenlinjen för ändå tankarna åt det hållet så jag gissar på en av "cigarrerna" dvs 1:a klass Torpedbåtar ,"Plejad"-serien.
Johan i Hok
Som följer bygget med spänning, även utan gissningslekar
Johan i Hok
Som följer bygget med spänning, även utan gissningslekar
- Johan Molin
- Inlägg: 19980
- Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
- Ort: Moth Virgin
- Kontakt:
Re: Båtar på Vättern
Du är närmast hittills! Har ringat in tidsperiod väldigt väl. Problemet med Plejad-båtarna är att de var över 40 m långa, så de kunde inte passera Göta Kanal. Nej, det är tänkt att det ska bli en ANDRA klass torpedbåt av den typ som byggdes 1903 ( No 5,7,9,11). Torpedbåtar brukade numreras med ojämna nummer om de var svenska och jämna om de var norska. Av förklarliga skäl upphörde den principen efter 1905 ...