Toppbilden, visa:    


Båtar på Vättern

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Spant

Inlägg av Johan Molin »

Nästa moment blir att beräkna spantens dimensioner. Det handlar om bredd vid vattenlinjen, bredd vid huvuddäck och höjd till huvuddäck.

Bild
Bredd vid vattenlinjen är som den är, eftersom längsskottet redan finns på plats.
Däremot mäter jag ju upp bredden vid motsvarande spant-plats vid huvuddäcket. Eftersom längsskottet är 2 mm tjockt måste jag förstås subtrahera 1 mm på varje sida ...

Bild
Höjden däremot fungerar ju direkt, eftersom den är från överkanten på vattenlinjesprofilen till överkanten på medellinjes-skottet.
Sedan återstår bara den roliga uppgiften att måtta in och skära ut 40 st "halv-spant". Tyvärr inte lika tids-absorberande som när Göran Tholin skar ut sina 1154 (eller?) tvåkupiga tegelpannor en gång i världen, men jag har ju nästan en 30-del så kul framöver! :?

Fortfarande ingen som listat ut vilket fel jag gjorde när jag skar ut midskepps-skottet? Det är ju klart som korvspad! :mrgreen:

Användarens profilbild
jogra
Inlägg: 2524
Blev medlem: 29 dec 2011, 09:03

Re: Båtar på Vättern

Inlägg av jogra »

Nä.
Johan Molin skrev: det går att kompensera
Funderar mer på detta.
Somliga här i trådarna tar det med skorsten, andra med baksidan, hur tänker månne en varvsägare göra...? :roll:
Kom ihåg att komma ihåg.

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Båtar på Vättern

Inlägg av Johan Molin »

Jag skar ju ut midskeppsskottet från vattenlinje till huvuddäck! Och limmade fast på en vattenlinjesprofil som redan var 2 mm tjock! Huvuddäcket hamnar m a o 2 mm för högt i förhållande till vattenlinjen. Så nu måste jag anta att båten inte är fullastad, och åstadkomma en 2 mm tjock röd linje för att markera att det är den del av skrovet under vattenlinjen som syns.

(Jaja, en bakladdare som inte är fullastad har en tendens att vara "baktung" i förhållande till förskeppet, men det tänker jag faktiskt s-a i! Och hör sen! Det finns värre kompromisser som presenteras på detta forum. Måste anses höra till modellbyggarkonstens baksidor ... :mrgreen: )

Användarens profilbild
Cor van der Meijde
Inlägg: 1302
Blev medlem: 01 jan 2012, 15:20
Ort: Etten-Leur, Nederland
Kontakt:

Re: Båtar på Vättern

Inlägg av Cor van der Meijde »

Bra verktyg i glaset! [JC_doubleup.gif]

Användarens profilbild
arcego
Inlägg: 940
Blev medlem: 05 aug 2012, 18:32
Ort: Trelleborg

Re: Båtar på Vättern

Inlägg av arcego »

Johan, ska bli intressant att följa bygget av flytetyget! [JC_doubleup.gif]

Har du mått att utgå ifrån eller endast foto?
Bygger Kyrkoköpinge kyrka och har foton och inmätning (på mark och i plan)
Följden blev att mått tagna på foton ledde till att tornet fick byggas om "på frihand".

Påminner så lätt om platsbesök och dvd. :D

//Thomas

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Båtar på Vättern

Inlägg av Johan Molin »

Längd- och breddmått, EN spantritning av en annan men liknande kanalångare, och "mallfotot" som visats, återigen av annan lastångare, samt ett halvdussin foton av Göta Kanal VI och några till av nära systerfartyget Göta Kanal IV. That's it. Men så har det varit med flertalet skutor jag byggt. Egentligen har jag endast haft ritningar till Motala Express, Per Brahe och Rex. Så att bygga gamla vättern- och kanalfartyg är det möjligas konst.

Användarens profilbild
arcego
Inlägg: 940
Blev medlem: 05 aug 2012, 18:32
Ort: Trelleborg

Re: Båtar på Vättern

Inlägg av arcego »

Johan Molin skrev:Längd- och breddmått, EN spantritning av en annan men liknande kanalångare, och "mallfotot" som visats, återigen av annan lastångare, samt ett halvdussin foton av Göta Kanal VI och några till av nära systerfartyget Göta Kanal IV. That's it. Men så har det varit med flertalet skutor jag byggt. Egentligen har jag endast haft ritningar till Motala Express, Per Brahe och Rex. Så att bygga gamla vättern- och kanalfartyg är det möjligas konst.
Den konsten behärskar du verkligen Johan!
Imponerande!! [JC_doubleup.gif]
Du gör det möjliga och konst blir det!!
Mycket intressant att följa.

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Så spant som det är sagt.

Inlägg av Johan Molin »

Bild

Spanten uppritade ...

Bild
... och placerade på plats. Nu måste däcket göras färdigt innan det kan monteras ovanpå.

Användarens profilbild
P Falk
Inlägg: 2894
Blev medlem: 20 apr 2012, 10:56
Ort: Gråbo

Re: Båtar på Vättern

Inlägg av P Falk »

Vad spännande, Johan! Intressant byggteknik, det här. Kul att du vill dela med dig av detta.
Jag funderar lite på hur du får fram vinklar och avstånd på de "halva" skott som är närmast för och akter...? Hur drar du de "linjerna".
Jag kanske har missat det om du redan förklarat det, ber om ursäkt i så fall... :oops:
---------------------------------------
Medlem i MRW. http://www.mrw1.se

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Kontaktlim!

Inlägg av Johan Molin »

.. är det som behövs härnäst.
Jag har tagit ett vitt, tunt kartongark och spraymålat svart. Nu ska det böjas i tre dimensioner för att passa spanten. Det finns ingen möjlighet i världen (för mig) att lista ut exakt hur detta ark ska se ut, så här gäller det att böja, se ungefär var det kommer att landa på båtskrovet, och sedan använda gammalt hederligt kontaktlim för att se till att det fäster ordentligt när det blir så dags.

Bild

Däcket är dessförinnan, också med kontaktlim, fäst mot spanten och midskeppsprofilen. Tunt målad efter att först fått plankorna utlinjerade med svart filtpenna. Sannolikt vrider sig användare av tunna träprofler mm, men det här är hur JAG gör det! :oops:
Inte heller någon båtfernissa eller blanklack, i verkligheten hann den bli rätt avskavd och intetsägande med alla tunga laster som skulle assas ombord och iland.

Bild
Första halvan av skrovet nedanför huvuddäck klar. Nu ska motsvarande sätt göras på andra halvan. And, my friedns, thisi is just the end of the beginning ...
Här finns mycket vinda och skeva profiler att ta hänsyn till!

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Båtar på Vättern

Inlägg av Johan Molin »

Bild

Skrovet färdigt. Vilket som sagt endast är en första början ...

Användarens profilbild
H0n3
Inlägg: 2749
Blev medlem: 28 dec 2011, 22:04
Ort: Lindome
Kontakt:

Re: Båtar på Vättern

Inlägg av H0n3 »

Snyggt jobbat!

Har tagit fram stolen, popcornen och väntar på fortsättningen.

/Peter
Bygger Slötorp-Dåseberga Järnväg (SDJ) i H0 och H0n3.
Styr med Intellibox 1 och DCC och så småningom med TC.
http://www.daaseberga.se/

http://www.smalsparigt.org/cgi-bin/phpB ... f=10&t=887

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Båtar på Vättern

Inlägg av Johan Molin »

Dags för resten av bordläggningen. För att kunna åstadkomma denna måste början av akterskeppet byggas upp på samma sätt som nedre delen av skrovet.

Bild
Nu finns det i och för sig inga fotografier över hur skottet från huvuddäck såg ut, men byggt på hur de brukade se ut på "bakladdare" från samma tid har jag bestämt att det ska se ut så här. Nu kommer det iofs att stå väl undangömt för världens blickar, men givetvis kan man inte ta sådana genvägar som att INTE dekorera det?
(Vet ni med er att skottet såg ut på ett helt annat sätt, så kom i så fall gärna med bildbevis!)

Bild
Det här blir inte alldeles lätt ...

S Johansson
Inlägg: 1310
Blev medlem: 30 jan 2012, 18:05

Re: Båtar på Vättern

Inlägg av S Johansson »

Tack Johan för att du delar med dig av din erfarenhet från skeppsvarvet!
Jag följer bygget med stort intresse. Ett litet lastfartyg skulle passa både i Korted och Gulmåla. Har faktisk börjat klippa och klistra, mest för att testa tekniken...
/SJ
Bild
Mf Ekenäs, en liten Donsö(?)tanker i skala 1:1 på Göta kanal 1969

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Båtar på Vättern

Inlägg av Johan Molin »

EKENÄS låter bekant, hon finns dock inte med i min lista över "vätter-båtar". Men hon kan ju mycket väl ha hört till de små kanaltankbåtar som gick med olja till Munksjö i Jönköping. Har tyvärr lite dålig koll på vilka de verkligen var. Tyvärr förekom inte den typen av oljetransporter till Hästholmen ...

Har själv en del funderingar när det gäller Korted och Gulmåla.

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Båtar på Vättern

Inlägg av Johan Molin »

Har tagit fram stolen, popcornen och väntar på fortsättningen.
Peter, du måste ha något att skölja ner sältan med också! :D

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Båtar på Vättern

Inlägg av Johan Molin »

Bild

Med det här (eländet) känns det som om det svåraste är gjort. Resten är mest roligt ...

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Båtar på Vättern

Inlägg av Johan Molin »

Bild
Det här är det mesta av svårgheter som är kvar att reda ut. Men det går det också.

Användarens profilbild
jogra
Inlägg: 2524
Blev medlem: 29 dec 2011, 09:03

Re: Båtar på Vättern

Inlägg av jogra »

Med ett landkrabbeöga sett, ser det väl riktigt bra ut så långt! [JC_doubleup.gif]
Kom ihåg att komma ihåg.

Användarens profilbild
H0n3
Inlägg: 2749
Blev medlem: 28 dec 2011, 22:04
Ort: Lindome
Kontakt:

Re: Båtar på Vättern

Inlägg av H0n3 »

Johan Molin skrev:
Har tagit fram stolen, popcornen och väntar på fortsättningen.
Peter, du måste ha något att skölja ner sältan med också! :D
Jo, naturligtvis, men det tar vi inte här .... 8-)

/Peter
Bygger Slötorp-Dåseberga Järnväg (SDJ) i H0 och H0n3.
Styr med Intellibox 1 och DCC och så småningom med TC.
http://www.daaseberga.se/

http://www.smalsparigt.org/cgi-bin/phpB ... f=10&t=887

Användarens profilbild
H0n3
Inlägg: 2749
Blev medlem: 28 dec 2011, 22:04
Ort: Lindome
Kontakt:

Re: Båtar på Vättern

Inlägg av H0n3 »

S Johansson skrev:Tack Johan för att du delar med dig av din erfarenhet från skeppsvarvet!
Jag följer bygget med stort intresse. Ett litet lastfartyg skulle passa både i Korted och Gulmåla. Har faktisk börjat klippa och klistra, mest för att testa tekniken...
/SJ
Bild
Mf Ekenäs, en liten Donsö(?)tanker i skala 1:1 på Göta kanal 1969
Åhhh, ännu ett litet rart flyttyg att vila ögonen på.

M/T Ekenäs, hmmm om det är en Donsötanker gissar jag att hon hört till rederiet Ektank som nog har bra mycket större fartyg idag.

/Peter
Bygger Slötorp-Dåseberga Järnväg (SDJ) i H0 och H0n3.
Styr med Intellibox 1 och DCC och så småningom med TC.
http://www.daaseberga.se/

http://www.smalsparigt.org/cgi-bin/phpB ... f=10&t=887

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Båtar på Vättern

Inlägg av Johan Molin »

Bild
Ju längre ett bygge av detta slag pågår, desto mer lik Pommerska Kriget blir arbetsplatsen (det var ju Krister Brandt som gjorde denna skarpsinniga analys, och medan Karl XII deltog i "Polen Runt" 6 år i rad för att sedan fara i väg i tangentens riktning och hamna i Ukraina, lyckades de svenska arméerna i mitten av 1700-talet mäta sina succéer i sisådär 13 km i taget ...

Spant och reling placerade liksom mast och inbyggda huvuddäcket akterut på plats. MYCKET finjusteringsarbete återstår.

Bild
Enklaste sättet att åstadkomma namnet i aktern var att kopiera ett fotografi.

Myyyycket arbete återstår ... 8-)

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Spackel ...

Inlägg av Johan Molin »

... består i den här världen främst av vitlim och färg!

Bild
Nu stundar ett föga gloriöst, men viktigt arbete, för att spackla skarvar så gott det går (to put putty on kormorants is not an easy task ...) 8-)

Bild
Noggranna tittare har redan förstått att jag lyckades hamra ut en ventil på fel plats. Hoppas jag kan få fason på den också, då detta är den "vackra" sidan som kommer att synas vid alla tillägg i Hästholmens hamn.
Precis som Peter E skriver i sin tråd återstår sedan banden som håller ihop det nitade skrovet. Men allt har sin tid, som det står i Predikaren ...

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Band-aid

Inlägg av Johan Molin »

Bild
Band och vattenlinje på plats. För mig fungerar det bäst att måla på frihand, det knappt synliga tredje bandet uppifrånvar dock besvärligt då det sticker ned under vattenlinjen. Just här blev det en liiten smula jobbigt. Ev finjustering får kanske göras med svart filtpenna senare. Även längs överbyggnaden akterut ska det gå ett vitt band, jag räknar med att det hjälper till att dölja skarven mellan den utprintade namnmålningen akterut och resten av skrovet.

De två ventilerna föröver + räckena här visar klart att förskeppet också var inbyggt. Här finns tyvärr ingen ritnings- eller fotohjälp att tillgå, men jag har en aning om hur det bör ha sett ut.

Användarens profilbild
P Falk
Inlägg: 2894
Blev medlem: 20 apr 2012, 10:56
Ort: Gråbo

Re: Båtar på Vättern

Inlägg av P Falk »

Snyggt Johan! Det växer fram mer o mer...
Linjerna? Är det pappersremsor det också, eller ever green lister... Är det vattenbaserade färger och penselmålning rakt över...?
Man blir mer o mer sugen ju mer man följer de här trådarna. :D
---------------------------------------
Medlem i MRW. http://www.mrw1.se

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Båtar på Vättern

Inlägg av Johan Molin »

Linjerna är utskurna ur kartong, och färgerna är vattenbaserad akrylfärg, penselmålad.

Användarens profilbild
P Falk
Inlägg: 2894
Blev medlem: 20 apr 2012, 10:56
Ort: Gråbo

Re: Båtar på Vättern

Inlägg av P Falk »

Johan Molin skrev:Linjerna är utskurna ur kartong, och färgerna är vattenbaserad akrylfärg, penselmålad.
Ok, det blir väldigt snyggt. Är det svårt att få snygg (slät) yta när du målar på pappen, behöver man grunda på ett speciellt sätt?
---------------------------------------
Medlem i MRW. http://www.mrw1.se

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Båtar på Vättern

Inlägg av Johan Molin »

Nej, jag bara målar rakt av. Troligen helt regelvidrigt, men jag har själv experimenterat fram metodiken under många år (ungefär likt kirurgen som fick frågan från en orolig patient om han utfört det stundande ingreppet många gånger, och svarade att "Jo det här ingreppet har jag utfört i mer än tjugo års tid, och det vore ju själva f-n om jag inte lyckades till sist" ...

Däremot bör man nog måla i minst ett par lager. Nu är kartongarket för skrovsidorna som jag skaffat från "bokbindar-Eva" ganska blankt i texturen, vilket ju underlättar.

Så bör man ju inse, att när man skär ut mm-breda kartongremsor har dessa en tendens att vrida sig i spiralmönster. Jag "doppar" remsorna i vitlim och drar hela remsan genom en rejäl vitlims-"kladd" för att sedan enkelt kunna fästa den mot skrovet.

NB att ännu är inte för- eller akterstäv monterade på plats!

NB2: Det fanns faktiskt en ångbåt på Dalslands Kanal som hette Långed. Som gjord för att avbilda som look-a-like som "Korted". Eller hur? ;)

Användarens profilbild
P Falk
Inlägg: 2894
Blev medlem: 20 apr 2012, 10:56
Ort: Gråbo

Re: Båtar på Vättern

Inlägg av P Falk »

Johan Molin skrev:Nej, jag bara målar rakt av. Troligen helt regelvidrigt, men jag har själv experimenterat fram metodiken under många år (ungefär likt kirurgen som fick frågan från en orolig patient om han utfört det stundande ingreppet många gånger, och svarade att "Jo det här ingreppet har jag utfört i mer än tjugo års tid, och det vore ju själva f-n om jag inte lyckades till sist" ...
Nej, vadå... Det funkar ju uppenbarligen så varför ändra på ett vinnande koncept... Vad beträffar kirurgen, så känns ju det hoppfullt... Undra om det var samme kirurg som sa till kandidaten som assisterade på en sal: "-Vet du, det finns inget som är så skönt en kall vinterdag, som att köra ner händerna i en varm buk..."
Johan Molin skrev: NB2: Det fanns faktiskt en ångbåt på Dalslands Kanal som hette Långed. Som gjord för att avbilda som look-a-like som "Korted". Eller hur? ;)
Ja, lustigt att du säger just det... Någon, dock inte undertecknad, tror jag har ritning på just den skorven nedskalad till 1:87.
Själv har jag två ritningar på systerfartyg i skala 1:50 från arkivet på sjöfartsmuseet. Men innan det blir kölhalning, vantskruvning och styrbords halsar för min del är det ett bussgarage som skall gjutas in i landskapet... Men när det blir dags, är det jag som återvänder till dina och andras båttrådar här på forumet, var så säker...
---------------------------------------
Medlem i MRW. http://www.mrw1.se

S Johansson
Inlägg: 1310
Blev medlem: 30 jan 2012, 18:05

Re: Båtar på Vättern

Inlägg av S Johansson »

Johan Molin skrev: NB2: Det fanns faktiskt en ångbåt på Dalslands Kanal som hette Långed. Som gjord för att avbilda som look-a-like som "Korted". Eller hur? ;)
P Falk: Ja, lustigt att du säger just det... Någon, dock inte undertecknad, tror jag har ritning på just den skorven nedskalad till 1:87.
Själv har jag två ritningar på systerfartyg i skala 1:50 från arkivet på sjöfartsmuseet. Men innan det blir kölhalning, vantskruvning och styrbords halsar för min del är det ett bussgarage som skall gjutas in i landskapet... Men när det blir dags, är det jag som återvänder till dina och andras båttrådar här på forumet, var så säker...

Bild
Jo, Långed känner jag till. Byggd 1895 i Göteborg för Långeds AB i just Dals Långed. Det hade kanske varit bra att ha kvar lite kanalbåtar nu när de stängt DVVJ. Fartyget Långed hamnade på 40-talet i Göteborgs skärgård och massakrerades av Persöner i Skåne i början av 70-talet.
Tack, ni som delar med er av erfarenheter från skeppsbyggeriet!
Innan jag ger mig i kast med att bygga Långed kände jag att jag behövde testa. Det här skall alltså inte bli ett fartyg, inte ens ett modellfartyg. Dessutom: Får nog köpa en ny tårta, för kartongen var inte bra att arbeta med...

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Båtar på Vättern

Inlägg av Johan Molin »

Jag tror nog allt att ett glas vin är nyttigare än en tårtbit! 8-) :roll:

Johan i Hok
Inlägg: 276
Blev medlem: 11 maj 2012, 13:36

Re: Båtar på Vättern

Inlägg av Johan i Hok »

En vacker bild på MT Ekenäs i kanalen. Jag tror att det är den Ekenäs som byggdes av ÅSI-verken i Åmål. Om någon är intresserad av en liten tankbåt till banan så har jag arrangemangsritningar till M/S "Nethea" byggd 1926 på Finnboda. Det saknas spantruta, men hon verkar ha ett rätt tidstypiskt skrov. Hon är 35,5 meter lång, så Vättern kommer hon nog inte in i, tyvärr
Ritningen finns i Teknisk Tidskrift, november 1926 avdelning Skeppsbyggnadskonst om ni hellre vill skaffa ett eget exemplar. Hoppas ni inte tycker jag kapat tråden med detta inlägg!

Johan i Hok

Användarens profilbild
H0n3
Inlägg: 2749
Blev medlem: 28 dec 2011, 22:04
Ort: Lindome
Kontakt:

Re: Båtar på Vättern

Inlägg av H0n3 »

Johan i Hok skrev:En vacker bild på MT Ekenäs i kanalen. Jag tror att det är den Ekenäs som byggdes av ÅSI-verken i Åmål. Om någon är intresserad av en liten tankbåt till banan så har jag arrangemangsritningar till M/S "Nethea" byggd 1926 på Finnboda. Det saknas spantruta, men hon verkar ha ett rätt tidstypiskt skrov. Hon är 35,5 meter lång, så Vättern kommer hon nog inte in i, tyvärr
Ritningen finns i Teknisk Tidskrift, november 1926 avdelning Skeppsbyggnadskonst om ni hellre vill skaffa ett eget exemplar. Hoppas ni inte tycker jag kapat tråden med detta inlägg!

Johan i Hok
Hej Johan i Hok,

Den låter intressant av flera anledningar. Bl a kanske den ger svaret på hur man arrangerade med tankar i en såpass liten båt.

Du får gärna dela med dig av ritningar, de låter som sagt intressanta.

Mvh

/Peter
Bygger Slötorp-Dåseberga Järnväg (SDJ) i H0 och H0n3.
Styr med Intellibox 1 och DCC och så småningom med TC.
http://www.daaseberga.se/

http://www.smalsparigt.org/cgi-bin/phpB ... f=10&t=887

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Båtar på Vättern

Inlägg av Johan Molin »

Bild

Sakta lunk f.n., men grunden till förskeppet är lagd, och lastluckans väggar löst lagda på däcket, mest för att se hur det blir. Snart vidtar ett pillerijobb av ett slag som jag inte är helt bekväm med, jag vet att det finns färdigmaterial att köpa, men har inte kommit riktigt så långt i min lagerhållning ännu.

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Båtar på Vättern

Inlägg av Johan Molin »

Bild
Så här dags på dagen dekoreras inte den belamrade arbetsytan med några vinglas!

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Båtar på Vättern

Inlägg av Johan Molin »

Nu är det kväll och då får man lov att dricka sangiovese-vin ...

Bild
Det har inte varit någon vrålintensiv bygghelg (och nästa kommer inte att bli det heller) men lite smått och gott har blivit gjort i dag.
Skarpsynta noterar måhända att både förstäv och akterstäv nu är på plats, och lite grann har blivit gjort framförallt föröver. Ett par ventilatorer och en ratt bidar också sin tid.

Bild
Strålkastaren föröver har kommit på plats liksom lucka ned till skansen. Ankarna är ännu inte fast förankrade ...

Bild
Annan vinkel.

Bild
Göta Kanal VI var en flitig gäst i Hästholmen 1937, bl a levererandes ett antal fat med smörjolja. Vadan då denna konstiga uppställning av oljefat?
(Gångbrädan finns med på en annan bild i min värld av ettor och nollor ...)

Bild
Göta Kanal VI i Munksjökanalen i Jönköping. Här ses ju tydligt hur man radat upp oljefat exakt på avsedd plats!

Användarens profilbild
P Falk
Inlägg: 2894
Blev medlem: 20 apr 2012, 10:56
Ort: Gråbo

Re: Båtar på Vättern

Inlägg av P Falk »

Stiligt, Johan! Det växer framåt mer o mer...
Varifrån har du hittat ventilationer, ankare, osv. Är det månne RB-model eller kanske Eskader?
---------------------------------------
Medlem i MRW. http://www.mrw1.se

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Båtar på Vättern

Inlägg av Johan Molin »

Model Craft i Malmö som har rätt mycket prylar för båtbyggare. Dock börjar det bli dags att fylla på förråden.

Användarens profilbild
P Falk
Inlägg: 2894
Blev medlem: 20 apr 2012, 10:56
Ort: Gråbo

Re: Båtar på Vättern

Inlägg av P Falk »

Johan Molin skrev:Model Craft i Malmö som har rätt mycket prylar för båtbyggare. Dock börjar det bli dags att fylla på förråden.
Ja, men titta... En sida till på nätet som man kan stoppa i favoriter. Tackar! :D
---------------------------------------
Medlem i MRW. http://www.mrw1.se

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Båtar på Vättern

Inlägg av Johan Molin »

Bild
Äntligen hittade jag järntrådarna från Panduro! Därmed har förskeppet börjat anta sin form. Inte helt färdigt ännu, men med hjälp av ståltråd och vit sytråd är kvällens pensum ordnat. Det finns snyggare varianter, men jag har gett mig den på att den här modellen liksom tidigare båtmodeller ska förfärdigas med enklast tänkbara av material.

Inte fullt lika groteskt (och inte fullt lika bra ... ) som franska krigsfångar under Napoleonkrigen som tillverkade modeller av örlogsfartyg med hjälp av benrester från måltiderna och sitt eget hår, men ändå ...
Bild

Sture Bylén

Re: Båtar på Vättern

Inlägg av Sture Bylén »

Två fantastiska byggen! [JC_doubleup.gif]
"Mat och dryck", skulle de kunna kallas. ;)

Har du plåtat det nedre på något museum någonstans?

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Båtar på Vättern

Inlägg av Johan Molin »

Nä, knyckt på nätet!

Användarens profilbild
arcego
Inlägg: 940
Blev medlem: 05 aug 2012, 18:32
Ort: Trelleborg

Re: Båtar på Vättern

Inlägg av arcego »

Hon börjar ju snart bli sjövärdig, hon Göta Kanal VI!
Fin blir hon.
Men det blir väl högtidligt dop och festligheter i Hästholmen?
Vi som följt tillblivelsen följer henne gärna på nära håll på den första resan.

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Båtar på Vättern

Inlägg av Johan Molin »

Bild
Lite ebb i bygg-orken men det går ändå framåt. Till råga på allt elände lyckades jag googla fram en mycket tidig bild på systerfartyget Göta Kanal IV:

Bild
Good news and bad news:
1. Jag hade lyckats med hjälp av usla fotografier lista ut hur början av däckshuset skulle se ut från sidan: 2 fönster - 1 dörr - 2 fönster.

2. På andra bilder har resten varit skymt av presenningar längs däckets sidor. Här syns tydligt att där var det slut! Så "mitt" däckshus blev alldeles för långt.
Enklast är ju att göra en Sture och helt enkelt i min tur dölja resten medelst uppspända presenningar så att ingen utan ett litet endoskop i näven kan upptäcka mitt misstag. OM jag nu väljer den breda vägen förväntar jag mig att Sture ger mig sitt helhjärtade stöd, han har ju då fått en medbrottsling på byggandets brottsliga bana. Skulle han nu häckla mitt val kommer jag att göra ALLT för att få det så exakt som möjligt, så får han stå där själv med sina intetsägande baksidor! :twisted:

Användarens profilbild
arcego
Inlägg: 940
Blev medlem: 05 aug 2012, 18:32
Ort: Trelleborg

Re: Båtar på Vättern

Inlägg av arcego »

Åja Dr Molin,

Du har ju försatt dig i en något svårare situation tycker jag.
Förutom de endast fyra sidor som hr Bylen har att tampas med har du ju dessutom däckSIDOR samt sjöSIDAN. :mrgreen:
Ditt misstag avseende däckshusets längd kan vi nog se genom fingrarna med.
Resultatet är ju så här långt, mycket imponerande. [JC_doubleup.gif]

Man blir riktigt inspirerad.
Ett nytt ämne att förkovra sig i, vill jag lova!
Tack! ;)

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Båtar på Vättern

Inlägg av Johan Molin »

Ja, Sture och jag kan väl i alla fall vara överens om att scratchbygga modeller, det har sina sidor ... :roll:

Det här med att bygga gamla skutor och ångbåtar, det är det möjligast konst. Oftast finns det inte ritningar, och man tvingas extrapolera från det man till äventyrs kan sedan innan. Tydligen ska man, sedan man väl börjat bygga, strunta i att försöka gräva fram mer bakgrundsfakta. Det krånglar bara till det för en, särskilt när man är så dum så man publicerar facit så att alla kan se, för att citera Blandarens travesti av svensk poesi, "Vad rätt du tänkt, fast det var fel".

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Båtar på Vättern

Inlägg av Johan Molin »

Missade ditt inlägg, arcego!
Men det blir väl högtidligt dop och festligheter i Hästholmen?
You bet! Även fast jag då måste ta "the doc" till hjälp eftersom hon byggdes redan 1890, och således redan är 20 år gammal när vi kommer till 1910 ...
"Färdigbilden" brukar alltid tas i Hästholmens hamn med någon lämplig, för stunden avfattad, skröna som dopgåva ...

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Lösmontering ...

Inlägg av Johan Molin »

Bild
... av övre däcket. I måndags beställde jag livbåtar och roddbåtar från Luleå (Artitec) och redan i dag kom de!
Här således en genväg som bryter mot "papper-och snöre"-varianten. :oops:
Bygglistan är dock lång, och ska jag äntligen få fart på saker och ting i år så måste jag ta vissa genvägar (det har jag noga deklarerat redan innan!).

Som synes bestämde jag mig för att korta däckshuset så det blev korrekt, även om det kommer att synas dåligt när jag är färdig. Men jag kör en "shaking shaker-variant" (the shakers blev ju kända för sin möbeltillverkning, där hantverket var lika fint på undersidan bord och stolar, för Gud kunde ju titta där också! "Shaking" i mitt fall innebär att hantverket blir ungefär lika mediokert där man inte kan se som där man kan se. Huvudsaken är att illusionen i slutändan blir hyfsad, och trots vissa saker jag blev rätt missnöjd med med det här bygget, så kommer nog slutresultatet att ge en hygglig "känsla" av att detta är s/s Göta Kanal VI. 8-) )

Eftersom jag är agnostiker tyckte jag det var säkrast att inte luras. Det vore ju dumt att missa biljetten till Sankte Per på en så fånig detalj! Men jag förstår ju Sture, att han inte bryr sig, eftersom han är renodlad ateist! :mrgreen:

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Båtar på Vättern

Inlägg av Johan Molin »

Bild
Som alla kan se går det inte att se hur däckshuset är konstruerat. Därför är det en särskild tillfredsställelse att veta att bakom "presenningarna" ser det faktiskt ut som det gjorde i verkligheten en gång i tiden. Inget fusk här inte ... :?

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Båtar på Vättern

Inlägg av Johan Molin »

Bild
Styrhytt på plats liksom skorstensmärke. Vapenskölden är densamma nu som då, dock var det först i slutet av 1910-talet densamma fästes vid en vit bård på kanalångarna. Dessförinnan var den faktiskt röd!

Hur löser jag det då? Inte svårt alls, det är bara att göra en ihålig skorsten med rätt skorstensmärke och trä på som en hylsa på den gamla när det blir så dags. Som ni märker går det mesta att driva till skönt vansinne!

Skriv svar

Återgå till "Flytetyg"