Toppbilden, visa:    


Båtar på Vättern

S Johansson
Inlägg: 1310
Blev medlem: 30 jan 2012, 18:05

Re: Båtar på Vättern

Inlägg av S Johansson »

Vi är nog många följer ditt skeppsbyggeri. Tack för vad du delar med dig av vad som kan åstadkommas med enkla medel! Nu är det väl bara istäcket som kan hindra en snar sjösättning!
Men får alla fartygen plats i Hästholmen? Några får kanske ankra på redden i väntan på kajplats?

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Båtar på Vättern

Inlägg av Johan Molin »

De gör som båtar gör mest; de kommer och går! ;)

Användarens profilbild
P Falk
Inlägg: 2894
Blev medlem: 20 apr 2012, 10:56
Ort: Gråbo

Re: Båtar på Vättern

Inlägg av P Falk »

Trevligt att se att bygget sakta men säkert framskrider (sakta är inte rätt ord för här går det undan...) och det hela ser riktigt bra ut.
Men är det inte synd med presenningarna, då du skyler in-sidan helt och fullt?
Och vad beträffar var båtarna skall få plats, så är det ju ändå fredag... och dags för fredagsmyyyyyys... :oops:
Eller som R Broberg uttryckte det för snart ett halvt sekel sedan...

Vi kan lägga till i äktenskapets hamn vid en brygga,
bygga ett båthus som vi,
kunde ligga i,
och tjära ner varann',
som bara båtar kan.
Badda bam bam bam bam...


Robert Broberg 1967
---------------------------------------
Medlem i MRW. http://www.mrw1.se

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Båtar på Vättern

Inlägg av Johan Molin »

Min vän, det blir i morrn! Då ska vi laga choucroute tillsammans och ha allmän myskväll. Med lite frågespel, kanske någon film, resten är dolt bakom presenningen ... 8-)

Användarens profilbild
Sgt pepper
Inlägg: 677
Blev medlem: 13 feb 2013, 17:19
Ort: Södermanland

Re: Båtar på Vättern

Inlägg av Sgt pepper »

Johan Molin skrev:Min vän, det blir i morrn! Då ska vi laga choucroute tillsammans och ha allmän myskväll. Med lite frågespel, kanske någon film, resten är dolt bakom presenningen ... 8-)
Strassbourg´s Nationalrätt [JC_doubleup.gif] Mycket gott men väldigt mättande ;)

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Båtar på Vättern

Inlägg av Johan Molin »

O ja! med två sorters korvar, rimmat stekfläsk och kassler som vi ska ha i lär väl resten av kvällen bli som soffpotatis! Men helgen är ju inte slut för det ...

Bild
Nu börjar faktiskt GÖTA KANAL VI likna en kanalpese. Provlastad med diverse gods från Harburn Hobbies. Jag återkommer, när båten är färdig, i MHJ-tråden med vilka uppgifter jag har om vad hon faktiskt lossade och lastade (inte så mycket av det senare) i Hästholmen. Men denna byggtråd är inte riktigt avslutad ännu.

Återstår att göra: Rigga skutan och förse henne med två lastbommar, samt förse henne med vad vår hobbykompis men tyvärr inte medlem Janne Claesson brukar kalla för "kottar", dvs friholtar.

Bild
Fotografier är obönhörliga domare. Jag upptäckte t ex att jag glömt de klossar som livbåtarna ska stå på, och att i avsaknad av "mittskena" livbåtarnas presenningar sjönk ner mot mitten ("saggade" enligt nutidssvenska :evil: ). Måste således åtgärdas; det ser avsevärt bättre ut nu.
Ratt och sidolanternor har tillkommit liksom kort räcke akterut med en, för tiden helt korrekt, vit frälsarkrans på vardera skeppssidan. Och flaggan är faktiskt hissad även om lastångaren inte är redo att avsegla riktigt ännu!

På överbyggnaden återstår ett talrör till maskintelegrafen. Jag avvaktar med det så länge. Har en viss aning om att i slutändan blir det ett mässingsrör över efter bygget av mitt lilla ställverk.

Användarens profilbild
Sgt pepper
Inlägg: 677
Blev medlem: 13 feb 2013, 17:19
Ort: Södermanland

Re: Båtar på Vättern

Inlägg av Sgt pepper »

Johan Molin skrev:O ja! med två sorters korvar, rimmat stekfläsk och kassler som vi ska ha i lär väl resten av kvällen bli som soffpotatis! Men helgen är ju inte slut för det ...

Bild
Nu börjar faktiskt GÖTA KANAL VI likna en kanalpese. Provlastad med diverse gods från Harburn Hobbies. Jag återkommer, när båten är färdig, i MHJ-tråden med vilka uppgifter jag har om vad hon faktiskt lossade och lastade (inte så mycket av det senare) i Hästholmen. Men denna byggtråd är inte riktigt avslutad ännu.

Återstår att göra: Rigga skutan och förse henne med två lastbommar, samt förse henne med vad vår hobbykompis men tyvärr inte medlem Janne Claesson brukar kalla för "kottar", dvs friholtar.

Bild
Fotografier är obönhörliga domare. Jag upptäckte t ex att jag glömt de klossar som livbåtarna ska stå på, och att i avsaknad av "mittskena" livbåtarnas presenningar sjönk ner mot mitten ("saggade" enligt nutidssvenska :evil: ). Måste således åtgärdas; det ser avsevärt bättre ut nu.
Ratt och sidolanternor har tillkommit liksom kort räcke akterut med en, för tiden helt korrekt, vit frälsarkrans på vardera skeppssidan. Och flaggan är faktiskt hissad även om lastångaren inte är redo att avsegla riktigt ännu!
Kanalkungen har slagit till igen! F-låt... båtbyggarkungen. Som vanligt ett mycket snyggt bygge [JC_doubleup.gif]

På överbyggnaden återstår ett talrör till maskintelegrafen. Jag avvaktar med det så länge. Har en viss aning om att i slutändan blir det ett mässingsrör över efter bygget av mitt lilla ställverk.

Sture Bylén

Re: Båtar på Vättern

Inlägg av Sture Bylén »

Hoppsan! Jag har missat att läsa den här tråden några dagar och konstaterar att här händer det saker. :o
Förbaskat fint bygge, Johan! [JC_doubleup.gif] [JC_doubleup.gif]
Du lyckas få mig att återuppleva känslan från när jag som ung sjöman strosade runt vid kajerna och tittade på skutor. Fartyg av den här typen hade ju den fördelen att de var så låga att man lätt kunde se ner på däcket när man passerade förbi.

Och däckslasten och detaljerna....

Jag blev så tagen att jag nästan glömde alla gliringarna du strödde omkring dig. Men bara nästan :evil: . Noterar dock med tillfredsställelse att även du börjar vackla i din fundamentalism och inta en rationell och flexibel hållning, liknande min. ;) ;)

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Båtar på Vättern

Inlägg av Johan Molin »

Noterar dock med tillfredsställelse att även du börjar vackla i din fundamentalism och inta en rationell och flexibel hållning, liknande min.
Vd f-n är det nu jag har slarvat med? :shock:

Allvarligt talat; jag har faktiskt försökt modellera även det som inte syns! :D :D :D

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Båtar på Vättern

Inlägg av Johan Molin »

Bild
Nog för ikväll! Natti!

Sture Bylén

Re: Båtar på Vättern

Inlägg av Sture Bylén »

Johan Molin skrev:Allvarligt talat; jag har faktiskt försökt modellera även det som inte syns!
Jovisst, men jag märkte till min glädje att du för ett ögonblick vacklade. ;)

Användarens profilbild
1956
Inlägg: 6065
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:13
Ort: Brantevik

Re: Båtar på Vättern

Inlägg av 1956 »

Härlig modell, Johan! [JC_doubleup.gif]

Användarens profilbild
arcego
Inlägg: 940
Blev medlem: 05 aug 2012, 18:32
Ort: Trelleborg

Re: Båtar på Vättern

Inlägg av arcego »

Mycket trevlig modell!
Mycket inspirerande Johan. [JC_doubleup.gif]

Användarens profilbild
jogra
Inlägg: 2524
Blev medlem: 29 dec 2011, 09:03

Re: Båtar på Vättern

Inlägg av jogra »

Jo verkligen en härlig skuta! [JC_doubleup.gif]
(Å så heter det väl så? :oops: )
Kom ihåg att komma ihåg.

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Båtar på Vättern

Inlägg av Johan Molin »

Om man så vill. För mig är skuta nog dock snarare ett mindre segelskepp, eventuellt motoriserat så småningom. Som t ex en galeas, skonare, slup eller jakt.

"Ångskuta" låter lite konstigt i mina öron. Å andra sidan finns inga självklarheter. Det finns ett par exempel på ångdrivna skutor på Vättern, notabelt galeasen Carl Gustaf från Harge, vilken bl a deltog i bärgningen av Per Brahe.
Det fanns någon annan galeas som motoriserades, men under kriget fick ångmaskin istället tillfälligt medan ranspneringen av oljeprodukter rådde.

Och så fanns sinnebilden för totalförvirringen:

Bild
Galeasen SIMON, ursprungligen byggd som lastångaren CASPER EHRENBORG år 1858. 1886 byggdes hon om till galeas och då vände man helt sonika på honom!
Så SIMONS akter som ses på bilden var CASPER EHRENBORGS för! :shock:

Så Johan; fortsätt du att kalla min kanalångare för "skuta", det skulle säkert många andra också göra! [JC_doubleup.gif]

Den stora frågan är om jag hinner få GÖTA KANAL VI färdig till helgen, det är mycket pill kvar!

Användarens profilbild
1956
Inlägg: 6065
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:13
Ort: Brantevik

Re: Båtar på Vättern

Inlägg av 1956 »

Bild

Numera har jag den här mycket nära inpå mig.

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Båtar på Vättern

Inlägg av Johan Molin »

Ja, det är ju på Hoppet man lever sägs det ...

En mycket trevlig jakt som minner om Branteviks storhetstid som sjöfartsort. Helt otroligt att en gång hela 118 skutor hade sin hemmahamn här, flest i Sverige!

Göran T
Inlägg: 508
Blev medlem: 01 okt 2012, 11:36

Re: Båtar på Vättern

Inlägg av Göran T »

Roligt med din byggtråd Johan! Och GÖTA KANAL VI är ju en en riktigt charmig kanalångare. Blir lite sugen på att starta ett båtbygge igen faktiskt. Fast ett påbörjat bygge har jag ju redan liggande i form av bogserbåten CURT, en fri tolkning av diverse ångbogserare som t ex NORRSUNDET och HARGE.
/Göran T
Att tänka fritt är stort.
Att tänka om är större.
Tage Danielsson

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Båtar på Vättern

Inlägg av Johan Molin »

Den vill vi givetvis se! HARGE hör till mina funderingar framöver. Men härnäst är två andra byggen redan inbokade ...

HARGE bogserade pråmar med tegel från Harge bruk till olika hamnar i Vättern. Bl a ODEN, som sedermera blev motorgaleas och ännu lär finns att beskåda såsom "Snäckbåten", jag tror han (!) ligger i Askersund nuförtiden, men har tidigare funnits i Hjo.

Johan i Hok
Inlägg: 276
Blev medlem: 11 maj 2012, 13:36

Re: Båtar på Vättern

Inlägg av Johan i Hok »

Snyggt! Vad annat kan jag säga.
Johan i Hok

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

ALMOST DONE ...

Inlägg av Johan Molin »

Tack, gode namne!

Bild
Inte mycket kvar. För- och akterlanterna samt besättning. När besättningen är på plats kommer invigning att ske i Hästholmens hamn. Skrönor kommer att berättas, varvade med visst allvar!

Bild
Min salig far Ragnar måste också få vara med på ett hörn. Han fick möjligheten en gång i sitt liv att rita en kyrka, i Råssnäs i Motala, och det innebar även alla inredningsdetaljer. Till dessa hörde fyra ljusstakar, ljussättning och annat. En extra ljusstake kom med på ett hörn, och har fått officiera vid både min mormors, min pappas och min mammas jordfästning. En av de jordiska ting som är ovärderliga för mig förstås.

Bild
Mer GÖTA KANAL VI ...

Bild
... och givetvis det viktigaste av allt! Styrbordssidan kommer ni aldrig att få se i Hästholmen, men i sann shaker-anda har jag givetvis byggt den på exakt samma sätt som den synliga sidan (i det här fallet, lika mediokert på båda sidor ...). När fotot togs hade ännu inte vitlimmet till friholtarna torkat :evil: .

Här finns betydande förbättringspotentialer (inklusive att tvätta bort en del färgkladd i riggen mm), men helhetsintrycket blev godkänt kan jag känna.

Friholtar är ett kapitel för sig. Jag har tappat bort min beskrivning, men jag tror att de var 5 fot långa för skutor, 6 för lastångare och 7 fot för passagerarångare, åtminstone på Vättern och Göta Kanal.

Användarens profilbild
H0n3
Inlägg: 2749
Blev medlem: 28 dec 2011, 22:04
Ort: Lindome
Kontakt:

Re: Båtar på Vättern

Inlägg av H0n3 »

Stiligt Johan [JC_doubleup.gif]

Den där får betyget sex friholtar av fem möjliga!

Vad var det nästa fartyg hette sade du?

mvh

/Peter
Bygger Slötorp-Dåseberga Järnväg (SDJ) i H0 och H0n3.
Styr med Intellibox 1 och DCC och så småningom med TC.
http://www.daaseberga.se/

http://www.smalsparigt.org/cgi-bin/phpB ... f=10&t=887

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Båtar på Vättern

Inlägg av Johan Molin »

Notera vad jag skrev, jag är NÄSTAN färdig nu ... 8-)

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Båtar på Vättern

Inlägg av Johan Molin »

Det finns faktiskt TRE fartyg som blir nödvändiga måsten. Närmast i tur känns det som om motorpråmen TRANSIT blir, som framförallt fraktade kalk mellan Hjo och Hästholmen, för att avlasta s/s TRAFIK. Det mest komplexa bygget hittills blir nog följande:

Bild
Jönköpingsbolagets, sedermera Ångfartygs AB Göta Kanals, s/s PRIMUS. Jag tar sats ...

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Båtar på Vättern

Inlägg av Johan Molin »

Båt nr tre blir tills vidare en väl förborgad hemlighet, att avslöjas i sinom tid ...

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Båtar på Vättern

Inlägg av Johan Molin »

Bild
Själva båten är nu färdig. Notera förlanternan på masten. Det var någonting i stil med större längd än 45,25 m eller något sådant som framtvingade TVÅ topplanternor ...

Användarens profilbild
Sgt pepper
Inlägg: 677
Blev medlem: 13 feb 2013, 17:19
Ort: Södermanland

Re: Båtar på Vättern

Inlägg av Sgt pepper »

Den skulle gärna få angöra i Bärby Hamn ;) Stiligt Johan [JC_doubleup.gif]

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Båtar på Vättern

Inlägg av Johan Molin »

Tack för den komplimangen! Ingenting är omöjligt så länge vi lever och har det ungdomliga sinnet kvar!!!

Användarens profilbild
P Falk
Inlägg: 2894
Blev medlem: 20 apr 2012, 10:56
Ort: Gråbo

Re: Båtar på Vättern

Inlägg av P Falk »

Stiligt, Johan! Och gratulerar till sjösättningen och beklagar om jag missade dopet... :oops:
En riktig skönhet blev det ju och hon får gärna lägga till i hamnen i Korted närhelst hon önskar! [JC_doubleup.gif]
Nu är det säkert någon som tänker att: "-Nämen si de går inte alls, eftersom det är maxbredd i kanalen på 4,05 m".
(jo förvisso, men man kan ju gå inomskärs... :? )
---------------------------------------
Medlem i MRW. http://www.mrw1.se

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Båtar på Vättern

Inlägg av Johan Molin »

Det finns ju andra flytetyg som troligen passar bättre i Korted! Här får man fundera lite grann. Till och med REX är för bred ...

Sture Bylén

Re: Båtar på Vättern

Inlägg av Sture Bylén »

Jag får gratulera till sjösättningen av ett strålande fint fartyg, Johan. [JC_doubleup.gif]
Tur att det inte finns några vattenleder i Morshyttan/Rossberga för risken vore i så fall uppenbar att man skulle dras med i att försöka sig på skeppsbygge också.
Johan Molin skrev:Styrbordssidan kommer ni aldrig att få se i Hästholmen, men i sann shaker-anda har jag givetvis byggt den på exakt samma sätt som den synliga sidan
Gratulerar även till osynlighetssidan. I sann humanistisk anda anser jag givetvis att det är upp till varje byggare själv att avgöra hur man vill göra med sina baksidor. ;) ;)

Arne Lindgren
Inlägg: 2017
Blev medlem: 28 dec 2011, 22:39
Ort: Bålsta

Re: Båtar på Vättern

Inlägg av Arne Lindgren »

Snyggt med tillverkarmärket på pressenningen.. och att den inte syns måste ju innebära att den finns på baksidan, ändå mer imponerande.
Du, fantastiskt hur flytetyget vaknade till liv på slutet! [JC_doubleup.gif]

TuveB
Inlägg: 962
Blev medlem: 29 dec 2011, 20:17
Ort: Lund

Re: Båtar på Vättern

Inlägg av TuveB »

Johan Molin skrev:Båt nr tre blir tills vidare en väl förborgad hemlighet, att avslöjas i sinom tid ...
RMS Titanic!
#JB17

Användarens profilbild
1956
Inlägg: 6065
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:13
Ort: Brantevik

Re: Båtar på Vättern

Inlägg av 1956 »

Bismarck? 8-) Den passerade ju Bornholmsgattet på sin väg till Vättern...eller var det Atlanten kanske, nu när jag tänker efter.

Sture Bylén

Re: Båtar på Vättern

Inlägg av Sture Bylén »

Lennart?
Visst fotounderlag finns i Hedemora. ;)

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Båtar på Vättern

Inlägg av Johan Molin »

Bismarck? 8-)
Nej, Prinz Eugen faktiskt. Bismarck var för stor för att passera in i Vättern ...

Johan i Hok
Inlägg: 276
Blev medlem: 11 maj 2012, 13:36

Re: Båtar på Vättern

Inlägg av Johan i Hok »

Johan Molin skrev:
I mitten ses "motorpåråmen" REX samt lastångaren TYRA (!).
Kul med Rex. Jag stötte precis på henne i Teknisk Tidskrift och fick fundera ett tag innan jag kom på var jag sett henne innan. Hon var lite speciell då hon hade en suggasmotor installerad. I princip var det väl en gengasmaskin efter vad jag kan förstå.
Det finns mycket intressant att läsa i TT och en del går igen i nutid. För ett tag sedan var jag och besiktigade en travers i ett reservvärmekraftverk. I princip var det ett suggaskraftverk med en egen gasgenerator där man eldade pellets med syreunderskott för att bränna gaserna i annan panna.

Och så tycker jag ju att du bygger stiliga båtar, men det har jag nog nämnt innan ;)

Johan i Hok

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Båtar på Vättern

Inlägg av Johan Molin »

En bild i skala 1:1 som jag tycker är fantastisk:

Bild
Lastångaren JOHN ERICSON (tillhörig Samseglingen som kommer att presenteras gott och väl i MHJ-tråden framöver!) lossar kol från Göteborg vid Motala Verkstad (jag tror det är lokverkstadens fasad man ser till vänster).
Visst är den underbar med sina kolkranar och miljö. Vid den här tiden, bör ha varit andra halvan av 1940-talet, var lastångarnas öde "written on the wall" som våra vänner i Old Blighty plägar säga. Ett mycket litet fåtal överlevde efter 1948, och efter 1951 fanns inga kvar i trafik alls. Motorskutor kunde delvis överta fraktrollen; det höll i sig 1 1/2 decennium till ...

En bidragande orsak till lastångarnas utdöende är säkert att de allesammans byggdes i trä på järnspant. Någon enstaka blev radikalt ombyggd, såsom s/s ÖSTERGÖTLAND som Svenne så många gånger plåtat av i sin nuvarande skepnad som m/s GULLFJORD, i praktiken nybyggd med nytt järnskrov på de gamla järnspanten i slutet av 1940-talet.

Johan i Hok
Inlägg: 276
Blev medlem: 11 maj 2012, 13:36

Re: Båtar på Vättern

Inlägg av Johan i Hok »

Fantastiskt trevlig bild! I sommar ska jag bedriva sjöfart på Vättern för första gången i min karriär, dock med ett inte fullt så vackert fartyg, nämligen Braheborg:
http://www.faktaomfartyg.se/farja_351_2013.htm

Johan i Hok

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Båtar på Vättern

Inlägg av Johan Molin »

Ja, du lär väl synas i alla fall! :twisted:

larsess
Inlägg: 187
Blev medlem: 29 dec 2011, 09:38

Re: Båtar på Vättern

Inlägg av larsess »

Tack för allt vi får lära om skeppsbygge i HO! Din Göta Kanal VI är underbar i sin detaljrikedom och färg och form! [JC_doubleup.gif]
Kanske blir det till sist ett lastfartyg byggt för Sörhamns Hamn till sist, tack vare din tråd!
Hälsar;
Larsess

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

När gäddorna leker bland vikar och vass...

Inlägg av Johan Molin »

... och solen går ner bakom Tures dass, ja då är det vår!

Skaldade Adolf Fredrik Mistelgren när påsken stod för dörren år 1910.
Man visste att då var det dags för Westra Östergötlands Mekaniska Verkstad att starta säsongen.

Bild
Vad händer då väl här då? Ett skrov tycks ha alla omisskännliga likheter med en lastångare, men det andra???

Kanalångaren i vardande är gamla s/s ÖSTERGÖTLAND, trogen tjänare av kanaltrafiken genom decennier, för att så småningom bli radikalt ombyggd och omdöpt till TRELLEVIK, och senare till den av broder Svenne odödliggjorda m/s GULLVOR.

Det andra flytetyget är för närvarande öppet för vadslagning och spekulationer. Möjligen är det klädsamt om representanter för Lihkströmsverkens Warfs AB inte bums kvaddar gissningstävlan!

Bild!

Se upp därnere, nu kommer den!!!

Mölle-Mats
Inlägg: 7838
Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
Ort: Mölle

Re: När gäddorna leker bland vikar och vass...

Inlägg av Mölle-Mats »

Johan Molin skrev:... och solen går ner bakom Tures dass, ja då är det vår!
Är det inte Sjöbloms dass som solen går ner bakom!?! :shock: Så sjöngo vi i min ungdom (väldigt roligt, eftersom en av grabbarna i gänget hette - ja, just det ...).

Men annars, har du inte njutit av solskenet på balkongen idag??? Tycker det ser ut som att modellbyggar-aktiviteten företas inomhus - det går väl inte för sig? :mrgreen:
Also sprach der Matserschmitt!

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Båtar på Vättern

Inlägg av Johan Molin »

1. Bäste Mats! På dagarna tillhör jag fortfarande Det Gåtfulla Folket (dvs det arbetande dito ...)

2. Nu var det faktiskt så att Adolf Fredrik skaldade om vad som timade på sin tid i sin hembygd, och där var fiskare Titteli-Ture en Viktig Intressant Person (vilket i forntiden förkortades VIP)! Att sedan andra, framförallt sedan serien Söderkåkar med storheter som Arne Källerud, Sune Mangs och John Harrysson spelades in, förvanskade ursprungstexten till SJÖBLOMS dass, eller resväska, eller vad det nu var, är en HELT annan sak! :-Dia

3. En ledtråd: Detta är INTE pansarbåten TAPPERHETEN!

Användarens profilbild
H0n3
Inlägg: 2749
Blev medlem: 28 dec 2011, 22:04
Ort: Lindome
Kontakt:

Re: Båtar på Vättern

Inlägg av H0n3 »

Johan Molin skrev: 3. En ledtråd: Detta är INTE pansarbåten TAPPERHETEN!
Nej det hade varit ett bottennapp :shock: :-CO

/Peter
Bygger Slötorp-Dåseberga Järnväg (SDJ) i H0 och H0n3.
Styr med Intellibox 1 och DCC och så småningom med TC.
http://www.daaseberga.se/

http://www.smalsparigt.org/cgi-bin/phpB ... f=10&t=887

Användarens profilbild
jogra
Inlägg: 2524
Blev medlem: 29 dec 2011, 09:03

Re: Båtar på Vättern

Inlägg av jogra »

Se nu, nu är det då åter full bemanning på varvsbacken! [JC_doubleup.gif]

Kanske en Titanic i nån för varvsdirektörn ovanlig skala som ligger i torrdockan... :-r2
Kom ihåg att komma ihåg.

Mölle-Mats
Inlägg: 7838
Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
Ort: Mölle

Re: Båtar på Vättern

Inlägg av Mölle-Mats »

Johan Molin skrev:1. Bäste Mats! På dagarna tillhör jag fortfarande Det Gåtfulla Folket (dvs det arbetande dito ...)
Är det inte dax att sluta med de där dumheterna nu alldeles snart, så du kan ägna dig åt livets väsentligheter på heltid? :-BS
Also sprach der Matserschmitt!

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Båtar på Vättern

Inlägg av Johan Molin »

Du får gärna berätta det för min chef! [JC_doubleup.gif]

Johan i Hok
Inlägg: 276
Blev medlem: 11 maj 2012, 13:36

Re: Båtar på Vättern

Inlägg av Johan i Hok »

Min första tanke var någon tidig jagare tex Hugin-klassen, men då borde den varit dubbelt så lång som S/S Östergötland. Vattenlinjen för ändå tankarna åt det hållet så jag gissar på en av "cigarrerna" dvs 1:a klass Torpedbåtar ,"Plejad"-serien.

Johan i Hok
Som följer bygget med spänning, även utan gissningslekar

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Båtar på Vättern

Inlägg av Johan Molin »

Du är närmast hittills! Har ringat in tidsperiod väldigt väl. Problemet med Plejad-båtarna är att de var över 40 m långa, så de kunde inte passera Göta Kanal. Nej, det är tänkt att det ska bli en ANDRA klass torpedbåt av den typ som byggdes 1903 ( No 5,7,9,11). Torpedbåtar brukade numreras med ojämna nummer om de var svenska och jämna om de var norska. Av förklarliga skäl upphörde den principen efter 1905 ...

Skriv svar

Återgå till "Flytetyg"