Toppbilden, visa:
En hamn måste inte ha oceanångare!
- Johan Molin
- Inlägg: 19976
- Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
- Ort: Moth Virgin
- Kontakt:
En hamn måste inte ha oceanångare!
Titta en stund på denna bild! Det är Motala våren 1964. Troligen ungefär samtidigt som jag fyllde nio år. Hamnen försörjs av ett stickspår från Motala C (jodå, så hette stationen; det fanns en station i Motala Verkstad också!). Det förgrenar sig i fyra stickspår, två framför magasinsbyggnaderna och den stora silobyggnaden, två bakom.
I hamnen ligger fyra fartyg modell mindre.
Längst fram till vänster ligger Sven Holmbergs Elektra, 22 m lång, inköpt från Vänern för att tjänstgöra som "sandsugare". En verksamhet som tydligen blev alltmer lukrativ på 1950- och 60-talen. 1964 blir andra säsongen Elektra ska tjänsgöra som det. Vätterns bottensand hade hög kvalitet, och användes såväl av Hammars glasbruk uppe i nordöstra ändan av sjön, likväl som den exporterades. Troligen bland de sista frakterna som gick på östgötadelen av kanalen.
Bakom Elektra ligger min pièce de résistance, Motala Express, under vårrustning. För ett par säsonger sedan köpt av ingenjör Bergman, för att fr o m 1964 i allt väsentligt fungera som utflyktsbåt från Askersund. Hon låg dock alltid vinterupplagd i Motala, understundom i Motala Verkstads torrdocka.
På andra sidan hamnen ligger främst ångbogseraren Wullf II med sitt gröna skrov, så länge jag kan minnas denna båt endast tjänstgörande som en för varje år alltmer rostig dekoration i hamnbilden. Finns fortfarande kvar med sitt ursprungsnamn Strand, men ligger numera någonstans i Göteborg.
Bakom henne en skuta som landets främsta expertis på vätternskutor (en liten exklusiv skara människor!) hittills har gått bet på.
Två stickspår leder ner till en utlastningsanordning från det magasin som då fortfarande hade direktkontakt med den stora silobyggnaden; i dag är detta restaurangdelen av det numera relativt berömda motormuseet (ja ja, jag ska visa bilder på det också så småningom!), ihopbyggt med en nybyggd hotelldel, lite kitchigt byggd i gammal stil som träbyggnad, där tidigare den stora silon stod. Rangering hit pågick väl framtill omkring 1990.
Här ses den stora silobyggnaden, som hade ett eget stickspår på "landsidan".
Jämte silon, vid det fjärde stickspåret fanns Thure Liljedahls stora magasin som överlevt till i dag. Bilder kommer på annat ställe på hur det ser ut nuförtiden. Notera G-vagnen som står parkerad vid magasinet.
Med båtar likt mina enkla kanalpesar, eller Stig Johanssons förnämliga "Korted" eller Peter Estelius (H0n3) "Puff" kan man med andra ord bygga sig en rätt avancerad hamnmiljö med spännande rangeringar på programmet, allt eftersom vilka skutor som för ögonblicket råkar anlöpa hamnen. Man behöver inte ha några120 m lastångare för att vara fullt sysselsatt! Hoppas dessa bilder i all sin enkelhet kan tjäna som inspirationskälla.
Re: En hamn måste inte ha oceanångare!
Du har så rätt Johan. Det behövs inte så stora fartyg trots allt. Jag håller ju å med M/S Dåsa också som är aningen längre än Puff och också det en kanalbåt men som i verkligheten hette Sydfart och har gått i kanal- och kustfart runt våra kuster i snart 100 år - still going strong.
Mycket gods och även flytande varor har gått och går fortfarande till våra småhamnar uppe i Vänern (fartyg upp till 88 m max) och till våra grannkuster idag. Vad för gods? I princip allting som kan frakts med båt som sedan ska lastas om antingen direkt till användare (säd, cement, trä eller sand) eller för vidare befordran via lastbil eller tåg.
Så egentligen kunde den här tråden mycket väl bli platsen för visning av funna småhamnar som exempel på hur det kunde se ut och ser ut idag, inte sant?
Återkommer i ämnet.
/Peter
Mycket gods och även flytande varor har gått och går fortfarande till våra småhamnar uppe i Vänern (fartyg upp till 88 m max) och till våra grannkuster idag. Vad för gods? I princip allting som kan frakts med båt som sedan ska lastas om antingen direkt till användare (säd, cement, trä eller sand) eller för vidare befordran via lastbil eller tåg.
Så egentligen kunde den här tråden mycket väl bli platsen för visning av funna småhamnar som exempel på hur det kunde se ut och ser ut idag, inte sant?
Återkommer i ämnet.
/Peter
Bygger Slötorp-Dåseberga Järnväg (SDJ) i H0 och H0n3.
Styr med Intellibox 1 och DCC och så småningom med TC.
http://www.daaseberga.se/
http://www.smalsparigt.org/cgi-bin/phpB ... f=10&t=887
Styr med Intellibox 1 och DCC och så småningom med TC.
http://www.daaseberga.se/
http://www.smalsparigt.org/cgi-bin/phpB ... f=10&t=887
Re: En hamn måste inte ha oceanångare!
Liljedahls magasinsverksamhet ser ju inte ut att ha varit direkt olönsam. Det är väl en Mercedes 180 som står vid dörren?
/Bengt
/Bengt
- en rest från sent fyrtiotal
- Johan Molin
- Inlägg: 19976
- Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
- Ort: Moth Virgin
- Kontakt:
Re: En hamn måste inte ha oceanångare!
Bara Vättern lär ha trafikerats av över 700 fartyg. Så sent som omkring 1930 byggdes kustfartyg som höll sig inom Göta Kanals dimensioner, således max drygt 30 m långa. Och lyckades tydligen med denna blygsamma storlek bedriva sjöfart i varje fall till omkring 1980, innan botten slutligen gick ur verksamheten (med ett litet fåtal undantag, Sydfart bland dem).
Jag skulle aldrig våga avbilda Motala hamn. Bara bland passagerarångarna på kanalen skulle behövas Astrea, Ariadne, Ceres, Pallas, Baltzar von Platen, Motalaström, Juno, Wilhelm Tham och Diana om vi pratar om tiden 1920 - 1939, och i mera modern tid Juno, Diana och Wilhelm Tham.
Lägg sedan till de lokala passagerarångarna Skärgården, Gunhild, Stjärnorp, Frey, Motala Express och andra, samt en myriad av lastångare för att inte tala om alla skutor.
Hästholmen blir alldeles tillräckligt att försöka avbilda, och även där återstår en stor mängd fartyg och byggnader för att täcka in det jag vill försöka göra!
Bara ett tillägg från någon av Sveabolagets kustångare på sin tid skulle väl kräva omkring 20 godsvagnar för att hantera allting som lossades.
1946 lossade lastångaren RAN omkring 100 ton styckegods i Jönköping, vilket torde ha motsvarat åtminstone 5 godsvagnar om vi talar om normalspår. Hade det varit en 891-mm-järnväg istället bör vi tänka oss dubbla antalet järnvägsvagnar ...
Jag skulle aldrig våga avbilda Motala hamn. Bara bland passagerarångarna på kanalen skulle behövas Astrea, Ariadne, Ceres, Pallas, Baltzar von Platen, Motalaström, Juno, Wilhelm Tham och Diana om vi pratar om tiden 1920 - 1939, och i mera modern tid Juno, Diana och Wilhelm Tham.
Lägg sedan till de lokala passagerarångarna Skärgården, Gunhild, Stjärnorp, Frey, Motala Express och andra, samt en myriad av lastångare för att inte tala om alla skutor.
Hästholmen blir alldeles tillräckligt att försöka avbilda, och även där återstår en stor mängd fartyg och byggnader för att täcka in det jag vill försöka göra!
Bara ett tillägg från någon av Sveabolagets kustångare på sin tid skulle väl kräva omkring 20 godsvagnar för att hantera allting som lossades.
1946 lossade lastångaren RAN omkring 100 ton styckegods i Jönköping, vilket torde ha motsvarat åtminstone 5 godsvagnar om vi talar om normalspår. Hade det varit en 891-mm-järnväg istället bör vi tänka oss dubbla antalet järnvägsvagnar ...
- Johan Molin
- Inlägg: 19976
- Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
- Ort: Moth Virgin
- Kontakt:
Re: En hamn måste inte ha oceanångare!
Hmmm ...Liljedahls magasinsverksamhet ser ju inte ut att ha varit direkt olönsam. Det är väl en Mercedes 180 som står vid dörren?
Åtminstone inte så sent som 1964!
Och detta vid en tid när G-vagnar fortfarande ansågs som "storbäriga"!
- Johan Molin
- Inlägg: 19976
- Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
- Ort: Moth Virgin
- Kontakt:
Re: En hamn måste inte ha oceanångare!
Åter till ångaren RAN. Så här såg den last ut som lossades:
Tål att begrunda en stund! Nu hämtades nog den mesta lasten med lastbil eller häst och vagn (ett viabelt alternativ in på 1960-talet!). Men hade det varit i Hästholmen skulle säkert mycket av godset behövt transporteras vidare, om så bara till Ödeshög. Och där vet vi att smalspårsjärnvägen var fundamentalt viktig. Det fanns t o m en särskild kursvagn för styckegods som användes Hästholmens hamn - Ödeshög.
Tål att begrunda en stund! Nu hämtades nog den mesta lasten med lastbil eller häst och vagn (ett viabelt alternativ in på 1960-talet!). Men hade det varit i Hästholmen skulle säkert mycket av godset behövt transporteras vidare, om så bara till Ödeshög. Och där vet vi att smalspårsjärnvägen var fundamentalt viktig. Det fanns t o m en särskild kursvagn för styckegods som användes Hästholmens hamn - Ödeshög.
-
- Inlägg: 1310
- Blev medlem: 30 jan 2012, 18:05
Re: En hamn måste inte ha oceanångare!
Tack, Johan, för att du delar med dig av dina kunskaper! Bra tips för vårt modellandskap. För mig gäller, liksom för kanske någon annan också: "Gör om, gör rätt!"Johan Molin skrev:Tål att begrunda en stund! Nu hämtades nog den mesta lasten med lastbil eller häst och vagn (ett viabelt alternativ in på 1960-talet!). Men hade det varit i Hästholmen skulle säkert mycket av godset behövt transporteras vidare, om så bara till Ödeshög. Och där vet vi att smalspårsjärnvägen var fundamentalt viktig. Det fanns t o m en särskild kursvagn för styckegods som användes Hästholmens hamn - Ödeshög.
Ja, ännu in på 60-talet fraktades mycket varor med mindre tonnage. Så var det även i skärgården, fast redan hade vägfärjor och lastbilar tagit över en hel del. Fotot är från Hönö Klåva 1967. Någon omlastning till järnväg förekom inte. Men jag har fotograferat rester av trallspår i två hamnar på Hönö. Varje dag kom åkaren med sin häst och hämtade varor som kom med skärgårdsbåten från Göteborg. Turisten är den enda av Öckeröbolagets fartyg som finns kvar, dock inte så vitt jag vet i sjövärdigt skick.
- Johan Molin
- Inlägg: 19976
- Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
- Ort: Moth Virgin
- Kontakt:
Re: En hamn måste inte ha oceanångare!
En helt underbar miljöbild!
Vad fanns i säckarna månntro? Bilden illustrerar ju väl det faktum att en "säck med innehåll" oftast hade någon form av dekorationer som talade om vem som ägde den och vad den innehöll.
Och så en kartong med Mazettis ögoncacao på toppen, säkert i de klassiska plåtburkarna!
Vad fanns i säckarna månntro? Bilden illustrerar ju väl det faktum att en "säck med innehåll" oftast hade någon form av dekorationer som talade om vem som ägde den och vad den innehöll.
Och så en kartong med Mazettis ögoncacao på toppen, säkert i de klassiska plåtburkarna!
Re: En hamn måste inte ha oceanångare!
Instämmer, vilken bild!
- Johan Molin
- Inlägg: 19976
- Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
- Ort: Moth Virgin
- Kontakt:
Re: En hamn måste inte ha oceanångare!
Notera också Öckeröbolagets vackra skorstensmärke! Jag vet att Stig har mängder av fina kort på deras båtar i gömmorna, som BURÖ och REGENT och vad de nu hette.
Trafik AB Öckerö Skärgårds FALKEN började för övrigt sin bana som vätterångare, byggd i Jönköping 1891 som GULDKROKEN, för trafik Jönköping - Hjo.
I januari 1896 förlist utanför Häldeholms brygga i snöstorm, överlastad med virke på fördäck.
Bärgades och i uppsnyggad form omdöpt till SÖDRA WETTERN.
Här ett foto från omkring 1910. Till vänster vid Munkbrokajen ses PRIMUS, en kändis även i Hästholmen som hon anlöpte på väg till Stockholm.
Här ett annat stämningsfullt foto från vintern 1930. SÖDRA WETTERN fortfarande upplagd på ungefär samma plats där hon ses på förra fotot. Vid denna kaj brukade också de otaliga karaktäristiska vätternsluparna ha kajplatser.
Hamnade 1932 i Göteborg under artistnamnet OSBORNE (!) för att sedermera bli FALKEN som jag tror Stig känner.
Bara för att spä på med ett par andra hamnbilder.
Trafik AB Öckerö Skärgårds FALKEN började för övrigt sin bana som vätterångare, byggd i Jönköping 1891 som GULDKROKEN, för trafik Jönköping - Hjo.
I januari 1896 förlist utanför Häldeholms brygga i snöstorm, överlastad med virke på fördäck.
Bärgades och i uppsnyggad form omdöpt till SÖDRA WETTERN.
Här ett foto från omkring 1910. Till vänster vid Munkbrokajen ses PRIMUS, en kändis även i Hästholmen som hon anlöpte på väg till Stockholm.
Här ett annat stämningsfullt foto från vintern 1930. SÖDRA WETTERN fortfarande upplagd på ungefär samma plats där hon ses på förra fotot. Vid denna kaj brukade också de otaliga karaktäristiska vätternsluparna ha kajplatser.
Hamnade 1932 i Göteborg under artistnamnet OSBORNE (!) för att sedermera bli FALKEN som jag tror Stig känner.
Bara för att spä på med ett par andra hamnbilder.
- Johan Molin
- Inlägg: 19976
- Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
- Ort: Moth Virgin
- Kontakt:
Re: En hamn måste inte ha oceanångare!
Ett annat gammalt och trasigt fotografi som visar hamnen i Motala i ännu äldre skepnad. Fotot kan dateras till åren 1897 - 1905, eftersom passagerarångaren till höger är POLSTJERNAN som i AB Lemunda Sandstensbrotts regi trafikerade Motala — Askersund under dessa år, för att senare efterträdas under c:a 25 år av lilla FREY.
Jag kan bara identifiera ett av magasinen som kvarvarande i dag. Men den som tittar noga kan se att visst står det en äldre G-finka, kanske en G 1:a, nästan ända framme vid den tyvärr numera rivna fyren (den inkräktade tydligen på hotellets matsal ...), och jämte, återigen, en av dessa talrika vätternslupar.
Re: En hamn måste inte ha oceanångare!
Morron vänner!
Hittade ett par bilder med anknytning till Hästholmen. (historiskt.nu)
Kanske något intressant.
Mjölby - Hästholmens Järnväg, MHJ. Motorvagn nummer 2 med med tillkopplad släpvagn på bron över Svartån.
Hittade ett par bilder med anknytning till Hästholmen. (historiskt.nu)
Kanske något intressant.
Mjölby - Hästholmens Järnväg, MHJ. Motorvagn nummer 2 med med tillkopplad släpvagn på bron över Svartån.
- Johan Molin
- Inlägg: 19976
- Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
- Ort: Moth Virgin
- Kontakt:
Re: En hamn måste inte ha oceanångare!
O ja!
På första bilden ser man s/s TRAFIK, Hjo-Hästholmens största "medlöpare", med en galeas ute på redden, inte så långt faktiskt från där PER BRAHE sjönk. Man ser tydligt MHJ:s och FVÖJ:s spåranläggningar och till vänster skymtar det gamla f.d. scheizeriet som sedan slutet av 1800-talet blev hamnkontor. Revs när den stora silon byggdes 1939 — 1940.
På nedre bilden MHJ:s Fiat-rälsbuss med hembyggd släpvagn, passerandes bron över Svartån vid Mjölby.
På första bilden ser man s/s TRAFIK, Hjo-Hästholmens största "medlöpare", med en galeas ute på redden, inte så långt faktiskt från där PER BRAHE sjönk. Man ser tydligt MHJ:s och FVÖJ:s spåranläggningar och till vänster skymtar det gamla f.d. scheizeriet som sedan slutet av 1800-talet blev hamnkontor. Revs när den stora silon byggdes 1939 — 1940.
På nedre bilden MHJ:s Fiat-rälsbuss med hembyggd släpvagn, passerandes bron över Svartån vid Mjölby.
-
- Inlägg: 276
- Blev medlem: 11 maj 2012, 13:36
Re: En hamn måste inte ha oceanångare!
Johan Molin skrev:
I övrigt så är det helt underbara bilder från en tid med en levande sjöfart! Bilden på åkarhästen får även en 70-talist som mig att minnas när den lokala åkaren i Hovmantorp fortfarande skötte bland annat sopkörning med häst och vagn. Stallet låg i samhällets utkant inte alls så långt från min lillasysters dagis om jag minns rätt.
Johan i Hok
Som just nu håller på med maringeologiska mätningar i Skälderviken
vilket verkligen kan sägas vara vad som hände. Sista(?) lastdragaren från Baskarp var" Svanefjord" som under en resa på Nordsjön tryckte in ett antal bottenplåtar.innan botten slutligen gick ur verksamheten
I övrigt så är det helt underbara bilder från en tid med en levande sjöfart! Bilden på åkarhästen får även en 70-talist som mig att minnas när den lokala åkaren i Hovmantorp fortfarande skötte bland annat sopkörning med häst och vagn. Stallet låg i samhällets utkant inte alls så långt från min lillasysters dagis om jag minns rätt.
Johan i Hok
Som just nu håller på med maringeologiska mätningar i Skälderviken
- Johan Molin
- Inlägg: 19976
- Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
- Ort: Moth Virgin
- Kontakt:
Re: En hamn måste inte ha oceanångare!
Stämmer nog bra det! Och detta öde drabbade Svanefjord 1988. Men hon finns fortfarande kvar om än tydligen i ett ömkansvärt skick, upplagd någonstans kring Oaxen om jag inte minns fel. Lite för långt bort för Svennes promenader ...
-
- Inlägg: 1310
- Blev medlem: 30 jan 2012, 18:05
Re: En hamn måste inte ha oceanångare!
Roligt med lite foton som inspiration för våra modelljärnvägar. Efter publicering av nedanstående foto från Saltholmen (som jag kanske visat tidigare?) får jag väl ändra namn på min mj till Konosa - Gulmåla Järnväg! Men först gäller det att inhandla lite kritter i 1:87.
För inte så länge sedan var V Frölunda en jordbruks- och fiskelägesbygd. Min morfar hade en del av sina ungdjur på sommarbete på Rivö i Göteborgs södra skärgård. De fraktades på fördäck med Charles Erikssons båtar tillsammans med sommargäster m fl, som skulle till närbelägna Asperö och Brännö. Ett skådespel om båten rullade på väg dit eller hem! Djuren på detta foto från början av 1960-t tillhörde dock inte min morfar.
Något järnvägsspår syns inte på fotot, men Långedragslinjen hade sin vändslinga strax bakom fotografen. En gång i tiden fanns där stationshus med överliggning!
För inte så länge sedan var V Frölunda en jordbruks- och fiskelägesbygd. Min morfar hade en del av sina ungdjur på sommarbete på Rivö i Göteborgs södra skärgård. De fraktades på fördäck med Charles Erikssons båtar tillsammans med sommargäster m fl, som skulle till närbelägna Asperö och Brännö. Ett skådespel om båten rullade på väg dit eller hem! Djuren på detta foto från början av 1960-t tillhörde dock inte min morfar.
Något järnvägsspår syns inte på fotot, men Långedragslinjen hade sin vändslinga strax bakom fotografen. En gång i tiden fanns där stationshus med överliggning!
- Johan Molin
- Inlägg: 19976
- Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
- Ort: Moth Virgin
- Kontakt:
Re: En hamn måste inte ha oceanångare!
En underbar beskrivning av hur rakt på sak verkligheten tedde sig förr. Dessa båtar och Öckeröbolagets dito var, om jag har förstått saken rätt, ungefär likadana som Hebe III och Hebe V som lunkade mellan Gränna och Visingsö, vilka jag stiftat bekantskap med från såväl ett par skolresor som resor med familjen. Trivsamma men enkla med träbänkar. Inga trerätters middagar ombord med spännande vinlista innehållande flaskor från alla världens hörn. Man kunde inte ens få en pilsner eller kaffe + mazarin ombord.
Däremot minns jag så sent som 1982 hur man som distriktsläkare i Gränna måste skynda sig att skriva alla recept till Visingsöborna, så medicinerna kunde lastas i medicinlådan som gick ut med ett-båten till ön, även under vintern.
Liten avvikning från temat eftersom min tanke var ungefär någonting i stil med att "där hav och tåg möts, har Centralföreningen byggt en jättesilo av trä", för att visa hur även småhamnar likt Hästholmen, Askersund, Motala, Hjo och Vadstena kan generera tillräckligt med trafikspel för att ge den mest inbitne mj-tågklarerare grå hår.
Däremot minns jag så sent som 1982 hur man som distriktsläkare i Gränna måste skynda sig att skriva alla recept till Visingsöborna, så medicinerna kunde lastas i medicinlådan som gick ut med ett-båten till ön, även under vintern.
Liten avvikning från temat eftersom min tanke var ungefär någonting i stil med att "där hav och tåg möts, har Centralföreningen byggt en jättesilo av trä", för att visa hur även småhamnar likt Hästholmen, Askersund, Motala, Hjo och Vadstena kan generera tillräckligt med trafikspel för att ge den mest inbitne mj-tågklarerare grå hår.
Re: En hamn måste inte ha oceanångare!
Det var moderna tider det.S Johansson skrev:[...]
Ja, ännu in på 60-talet fraktades mycket varor med mindre tonnage. Så var det även i skärgården, fast redan hade vägfärjor och lastbilar tagit över en hel del. Fotot är från Hönö Klåva 1967. Någon omlastning till järnväg förekom inte. Men jag har fotograferat rester av trallspår i två hamnar på Hönö. Varje dag kom åkaren med sin häst och hämtade varor som kom med skärgårdsbåten från Göteborg. Turisten är den enda av Öckeröbolagets fartyg som finns kvar, dock inte så vitt jag vet i sjövärdigt skick.
Innan dess (1947 - 1967?), på den tiden det begav sig och jag bodde någon vecka en sommar i Hönö Klova (Klåva är ett modernt påfund till stavning...), så var det inte Öckeröbolaget som gick traden Göteborg Stenpiren - Fotö - Hönö Klova, utan Paul Olofsson med fartyget Hönö, som nu går i sötvatten som Prins Carl Philip. http://www.sjohistoriska.se/sv/Fordjupn ... &Origin=SM
Öckeröbolaget angjorde på den tiden endast Hönö Heden på nordöstra Hönö, om jag nu minns rätt. Trots att jag var liten gosse då, anade jag viss rivalitet mellan Klova och Hönö Heden och de två olika rederier som trafikerade dem...
/Bengt
- en rest från sent fyrtiotal
- Johan Molin
- Inlägg: 19976
- Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
- Ort: Moth Virgin
- Kontakt:
Re: En hamn måste inte ha oceanångare!
Till yttermera visso köptes HÖNÖ in till Vättern 1969 i ett försök att konkurrera med MOTALA EXPRESS som turistturer från Askersund, under sitt inte första men väl andra namn BAYARD, som hon hade innan hon hamnade i Göteborg. Försöket slog inte väl ut, det var väl en klasskillnad på trivseln ombord, och BAYARD var dessutom svårnavigerad i Vätterns norra skärgård, så därför lämnade båten Vättern redan hösten samma år.
I olika omgångar ombyggd till ett jämfört med bilden ovan föga tilltalande utseende i dag.
I olika omgångar ombyggd till ett jämfört med bilden ovan föga tilltalande utseende i dag.
- Svante Andersson
- Inlägg: 1179
- Blev medlem: 01 jan 2012, 23:05
Re: En hamn måste inte ha oceanångare!
Nån oceanångare går inte till min hamn heller... men slussen är 135 m lång, 19,6 m bred och 7,8 m djup. Enligt Sjöfartsverket nordens största sluss.
Alltså liiite större båtar på min horisont!
SA
Alltså liiite större båtar på min horisont!
SA
Vila i tid... så blir risken att du behöver "VILA I FRID" betydligt mindre!
- Johan Molin
- Inlägg: 19976
- Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
- Ort: Moth Virgin
- Kontakt:
Re: En hamn måste inte ha oceanångare!
Du har m a o jagare liggande i din hamn ...
- Johan Molin
- Inlägg: 19976
- Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
- Ort: Moth Virgin
- Kontakt:
Re: En hamn måste inte ha oceanångare!
Kom på att jag för många år sedan läste en intressant artikel i MR om hamntrafik. Den ger en liten glimt om vad man kan göra genom att addera båttrafik till sin anläggning, i stort och smått.
- Johan Molin
- Inlägg: 19976
- Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
- Ort: Moth Virgin
- Kontakt:
Re: En hamn måste inte ha oceanångare!
Och som inspirationsbild; det här är distinkt en hamn modell större (Oxelösund). Lennart Nilsson har varit i farten och gjort avtryck på Samlingsportalen:
Notera att ett antal äldre 3-axliga f.d. trämalmvagnar vid det här laget "degraderats" till timmerfrakter istället.
Notera att ett antal äldre 3-axliga f.d. trämalmvagnar vid det här laget "degraderats" till timmerfrakter istället.
- Johan Molin
- Inlägg: 19976
- Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
- Ort: Moth Virgin
- Kontakt:
Re: En hamn måste inte ha oceanångare!
För er som har tio minuter över för att drömma er bort till en mer småskalig, för att inte säga hanterlig, värld ...
http://play.linkoping.se/linkopings-hamn
http://play.linkoping.se/linkopings-hamn
Re: En hamn måste inte ha oceanångare!
Klart sevärt för en gammal östgöte och f.d. Linköpingsbo.
Såg i notisen om P.A. Rosen att han varit befälhavare på M/S Stjernorp, vilket ju var lite kul då jag tillbringade ett par nätter på henne där hon ligger vid Skeppsholmen i Stockholm. Det var samtidigt som Obama var på besök, vilket inte hade med min vistelse där att göra men märktes när man skulle med bil ta sig till och från Skeppsholmen.
http://sv.wikipedia.org/wiki/M/S_Stjernorp
http://www.stjernorp.se
Såg i notisen om P.A. Rosen att han varit befälhavare på M/S Stjernorp, vilket ju var lite kul då jag tillbringade ett par nätter på henne där hon ligger vid Skeppsholmen i Stockholm. Det var samtidigt som Obama var på besök, vilket inte hade med min vistelse där att göra men märktes när man skulle med bil ta sig till och från Skeppsholmen.
http://sv.wikipedia.org/wiki/M/S_Stjernorp
http://www.stjernorp.se
/Christer
- Johan Molin
- Inlägg: 19976
- Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
- Ort: Moth Virgin
- Kontakt:
Re: En hamn måste inte ha oceanångare!
På eget bevåg flyttar jag Kurt "modelljernbanes" utomordentligt trevliga länk till danska hamnspår hit. Den är värd att uppmärksammas och botaniseras i!
http://www.havnebaner.dk
http://www.havnebaner.dk
-
- Inlägg: 276
- Blev medlem: 11 maj 2012, 13:36
Re: En hamn måste inte ha oceanångare!
Det kan ju räcka med en Saab!
Eller en självlossare, Stärnö avgår Landskrona 2014:
Eller en lotsbåt och några torrlastare ( Åhus 2014):
Eller en forskningsbåt, Ocean Surveyor Landskrona 2014:
Johan i Hok
Eller en självlossare, Stärnö avgår Landskrona 2014:
Eller en lotsbåt och några torrlastare ( Åhus 2014):
Eller en forskningsbåt, Ocean Surveyor Landskrona 2014:
Johan i Hok
-
- Inlägg: 276
- Blev medlem: 11 maj 2012, 13:36
Re: En hamn måste inte ha oceanångare!
Ibland måste den inte ens ha någon trafik. Några bilder från en av mina favoritplatser, hamnen i Mörbylånga. Tyvärr lär den försvinna inom en snar framtid då det skall byggas bostäder i stället....
Johan i Hok
Johan i Hok
- Johan Molin
- Inlägg: 19976
- Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
- Ort: Moth Virgin
- Kontakt:
Re: En hamn måste inte ha oceanångare!
Härliga bilder! Bra att du dokumenterar medan tid är; gamla "arbetets miljöer" har ju tyvärr en tendens att försvinna i det tysta.
Och det är ju förstås inte lätt att hitta en nyanvändning av en gammal silobyggnad.
Och det är ju förstås inte lätt att hitta en nyanvändning av en gammal silobyggnad.
Re: En hamn måste inte ha oceanångare! - men hvor store er egentlig disse?
Lake-båter en en egen kateogri "oseandamper" (vel; motorskip i dette tilfellet) som er interessant for modellbyggere: Dette var skip som var bygget for å passe i slusene i USA opp til Great Lakes. Det ga en makslengde på rundt 75 meter, altså snaue 90 cm i 1/87.
Veslefjell fra 1951 (2745 tdw, rederi Olsen & Ugelstad, Oslo) er et typisk eksempel:
http://skipshistorie.net/Oslo/OSL337Ols ... EFJELL.htm
Fjell-Line var en samseiling mellom flere norske rederier på linjen Europa - Great Lakes. Alle skipene i linjen hadde -fjell-navn, men ikke nødvendigvis samme skorsteinsmerke.
Mvh Traveller
Veslefjell fra 1951 (2745 tdw, rederi Olsen & Ugelstad, Oslo) er et typisk eksempel:
http://skipshistorie.net/Oslo/OSL337Ols ... EFJELL.htm
Fjell-Line var en samseiling mellom flere norske rederier på linjen Europa - Great Lakes. Alle skipene i linjen hadde -fjell-navn, men ikke nødvendigvis samme skorsteinsmerke.
Mvh Traveller
Det finnes to typer strøm: Rød og gul
Brun er jord
Blå er ikke en egen type strøm, men kan forekomme mellom gul og brun
https://www.flickr.com/photos/figen62/albums
Brun er jord
Blå er ikke en egen type strøm, men kan forekomme mellom gul og brun
https://www.flickr.com/photos/figen62/albums
-
- Inlägg: 1310
- Blev medlem: 30 jan 2012, 18:05
Re: En hamn måste inte ha oceanångare!
Ja, ett sådant fartyg skulle passa bra vid kajen i en hamn i skala 1:87. Men att bygga fartyget är nog en större utmaning än att bygga järnvägsspår, magasin och kranar....
Re: En hamn måste inte ha oceanångare!
SAL-last hade ett gäng sådana lake-båtar på runt 90m. Äkta midskeppsbyggen, precis som det ska vara!
#JB17
Re: En hamn måste inte ha oceanångare!
Fanns fler svenska rederier som hade Lake båtar som And.Smith och Ragnerederierna. De flesta av fartygen förlängdes när slussarna till de stora sjöarna förstorades.TuveB skrev:SAL-last hade ett gäng sådana lake-båtar på runt 90m. Äkta midskeppsbyggen, precis som det ska vara!
http://kommandobryggan.se/smith/smith.htm
http://kommandobryggan.se/ragne/ragne.htm
Stefan
- Johan Molin
- Inlägg: 19976
- Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
- Ort: Moth Virgin
- Kontakt:
Film från hamnkajen Munksjön!
Ett ovärderligt tidsdokument, tydligtvis från 1957!
Passagerarbåten STJERNORP ligger vid kaj – hon kan fortfarande ses i dag vid norra kajen till Skeppsholmen till Stockholm!
Sedan ser man gamla Galeasen FAMILIEN som faktiskt verkar lasta timmer. Jag tycker det ser ut att vara tillräckligt långa pinnar för att vara sågtimmer. Vid Munksjökajen lossades ju annars mestadels massaved för Munksjös fabriker.
Så KIRSTEN av Amsterdam som lossar någonting i säckar, högst sannolikt gödningsämne. En värdig representant som möjliggör att bygga sig en koffer från Artitec för att placera i sin hamn.
Passagerarbåten STJERNORP ligger vid kaj – hon kan fortfarande ses i dag vid norra kajen till Skeppsholmen till Stockholm!
Sedan ser man gamla Galeasen FAMILIEN som faktiskt verkar lasta timmer. Jag tycker det ser ut att vara tillräckligt långa pinnar för att vara sågtimmer. Vid Munksjökajen lossades ju annars mestadels massaved för Munksjös fabriker.
Så KIRSTEN av Amsterdam som lossar någonting i säckar, högst sannolikt gödningsämne. En värdig representant som möjliggör att bygga sig en koffer från Artitec för att placera i sin hamn.
- Johan Molin
- Inlägg: 19976
- Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
- Ort: Moth Virgin
- Kontakt:
Fantastisk miljöbild - Gränna hamn
Här finns hur mycket som helst av detaljer att hämta.
Gränna hamn den stränga vintern 1940-41. I hamnen ångaren STJÄRNORP, som måste haft ett drygt göra att stånka sig fram genom isen till Visingsö.
Gränna hamn den stränga vintern 1940-41. I hamnen ångaren STJÄRNORP, som måste haft ett drygt göra att stånka sig fram genom isen till Visingsö.
-
- Inlägg: 358
- Blev medlem: 10 jul 2012, 08:17
Re: En hamn måste inte ha oceanångare!
Rackarns trevlig miljö.
- Johan Molin
- Inlägg: 19976
- Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
- Ort: Moth Virgin
- Kontakt:
Re: En hamn måste inte ha oceanångare!
Går kanske t o m att använda detaljerna i en enköpingsmiljö!
- Johan Molin
- Inlägg: 19976
- Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
- Ort: Moth Virgin
- Kontakt:
Re: En hamn måste inte ha oceanångare!
Med en dåres envishet fortsätter jag att visa inspirerande insjöhamnar.
Nu hittade jag en bild från Munksjöhamnen i Jönköping, med HNJ:s station i bakgrunden, och vad ser mitt norra öga om inte Fägerstens lilla jakt FRAMÅT, som jag tidigare beskrivit både bygge av, och hur hon fraktade massaved mellan Hästholmen och Jönköping!
Mycket bättre tycker jag knappast att det kan bli!
Nu hittade jag en bild från Munksjöhamnen i Jönköping, med HNJ:s station i bakgrunden, och vad ser mitt norra öga om inte Fägerstens lilla jakt FRAMÅT, som jag tidigare beskrivit både bygge av, och hur hon fraktade massaved mellan Hästholmen och Jönköping!
Mycket bättre tycker jag knappast att det kan bli!
- Johan Molin
- Inlägg: 19976
- Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
- Ort: Moth Virgin
- Kontakt:
Re: En hamn måste inte ha oceanångare!
Så en betydligt livligare bild!
Återigen tåg och båtar i blandning, här Lilla Bommen i Göteborg, rimligen 1930-tal.
Om vi vandrar medsols så ser vi först lastångaren THORE – det bör ju inte råda något tvivel om för någon.
Sedan skymmer ångloksröken delvis nästa ångare, men det är antingen GÖTA KANAL IV eller GÖTA KANAL VI.
Därefter ett par ångare som är kändisar även i dag, nämligen först WILHELM THAM och därefter JUNO.
Slutligen följer lastångaren GÖTA KANAL II (det är därför jag vet att den skymta lastångaren måste vara nr IV eller nr VI.
Därefter kommer en lastångare som inte tillhörde Ångfartygs AB Göta Kanal. Jag förmår inte läsa vad som står på bryggskärmen.
Slutligen så återigen en av Göta Kanals lastångare.
Så nu återstår bara frågan: Vad är det för lok vi ser?
Bilarna förutsätter jag är för svåra för er; det är ju inte precis Mölle-Mats tidsepok ...
Återigen tåg och båtar i blandning, här Lilla Bommen i Göteborg, rimligen 1930-tal.
Om vi vandrar medsols så ser vi först lastångaren THORE – det bör ju inte råda något tvivel om för någon.
Sedan skymmer ångloksröken delvis nästa ångare, men det är antingen GÖTA KANAL IV eller GÖTA KANAL VI.
Därefter ett par ångare som är kändisar även i dag, nämligen först WILHELM THAM och därefter JUNO.
Slutligen följer lastångaren GÖTA KANAL II (det är därför jag vet att den skymta lastångaren måste vara nr IV eller nr VI.
Därefter kommer en lastångare som inte tillhörde Ångfartygs AB Göta Kanal. Jag förmår inte läsa vad som står på bryggskärmen.
Slutligen så återigen en av Göta Kanals lastångare.
Så nu återstår bara frågan: Vad är det för lok vi ser?
Bilarna förutsätter jag är för svåra för er; det är ju inte precis Mölle-Mats tidsepok ...
Re: En hamn måste inte ha oceanångare!
Möjliga kandidater skulle vara Ke, Kh (K3/ K4) eller N
Mina svaga ögon ser en stor ångdom. Kan tyda på ett N/Na (med överhettare).
Bättre bud, någon?
Kommer bilden från digitalt museum eller från eget vykort?
Mina svaga ögon ser en stor ångdom. Kan tyda på ett N/Na (med överhettare).
Bättre bud, någon?
Kommer bilden från digitalt museum eller från eget vykort?
Medlem i MRW: https://www.mrw1.se
- Johan Molin
- Inlägg: 19976
- Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
- Ort: Moth Virgin
- Kontakt:
Re: En hamn måste inte ha oceanångare!
Tyvärr digitalt museum, så jag kan inte få upplösningen bättre än så här.
När jag tittar noggrant på bilden ännu en gång så ser jag en av ett magasin delvis skymd Svea-ångare längst bort också! Jag kan tänka mig att det är någon av det kombinerade last- och passagerarångare som en gång i världen gick i linjetrafik längs hela Sveriges kust, anlöpande praktiken varenda kuststad som finns i landet. Skulle eventuellt kunna vara SÖDRA SVERIGE, men här är jag osäker.
Denna sätter i varje fall liksom GÖTA KANAL II, IV och VI en bortre gräns för när bilden är tagen; samtliga dessa, inklusive kustångarna, lades upp när kriget började.
Men bilden förefaller ju i vilket fall som helst vara tagen närmare 1930 än 1940.
När jag tittar noggrant på bilden ännu en gång så ser jag en av ett magasin delvis skymd Svea-ångare längst bort också! Jag kan tänka mig att det är någon av det kombinerade last- och passagerarångare som en gång i världen gick i linjetrafik längs hela Sveriges kust, anlöpande praktiken varenda kuststad som finns i landet. Skulle eventuellt kunna vara SÖDRA SVERIGE, men här är jag osäker.
Denna sätter i varje fall liksom GÖTA KANAL II, IV och VI en bortre gräns för när bilden är tagen; samtliga dessa, inklusive kustångarna, lades upp när kriget började.
Men bilden förefaller ju i vilket fall som helst vara tagen närmare 1930 än 1940.
Re: En hamn måste inte ha oceanångare!
En bild från (gissningsvis) samma period visar en sannolik Ke
https://digitaltmuseum.se/021016316221/ ... aviljongen
https://digitaltmuseum.se/021016316221/ ... aviljongen
Medlem i MRW: https://www.mrw1.se
- Johan Molin
- Inlägg: 19976
- Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
- Ort: Moth Virgin
- Kontakt:
Re: En hamn måste inte ha oceanångare!
Den här bilden är också fantastisk!
De tre passagerarångare som ligger närmast bör vara, från vänster:
1. S:T ERIK som ju fortfarande finns kvar, med styrhytt uppe på taket. Återbördad till Göteborg efter rätt många år under "falsk identitet och utseende" i Stockholm.
2. Helvita GÖTEBORG, som gick i trafik till Oslo.
3. Ångaren där man skymtar styrhytt, och med sned skorsten, är BOHUSLÄN, också still going strong i dag!
Jag kan aldrig komma ihåg vilken pir som är vilken; är det vid Stenpiren de här tre ligger?
Då är det båtarna till Göteborgs skärgård som man anar i fonden, vid Träpiren (?). Den långa smäckra ångaren som man ser där borta borde gå att identifiera, men jag kan inte klura ut det, tyvärr. Är du där Stig? Du kanske kan?
PS. Den "långa smäckra ångaren" ser i verkligheten ut att vara två stycken! STYRSÖ kanske, en av dem? Det fanns ju en STYRSÖ II också som såg nästan likadan ut.
Tack för tipset Hans!
De tre passagerarångare som ligger närmast bör vara, från vänster:
1. S:T ERIK som ju fortfarande finns kvar, med styrhytt uppe på taket. Återbördad till Göteborg efter rätt många år under "falsk identitet och utseende" i Stockholm.
2. Helvita GÖTEBORG, som gick i trafik till Oslo.
3. Ångaren där man skymtar styrhytt, och med sned skorsten, är BOHUSLÄN, också still going strong i dag!
Jag kan aldrig komma ihåg vilken pir som är vilken; är det vid Stenpiren de här tre ligger?
Då är det båtarna till Göteborgs skärgård som man anar i fonden, vid Träpiren (?). Den långa smäckra ångaren som man ser där borta borde gå att identifiera, men jag kan inte klura ut det, tyvärr. Är du där Stig? Du kanske kan?
PS. Den "långa smäckra ångaren" ser i verkligheten ut att vara två stycken! STYRSÖ kanske, en av dem? Det fanns ju en STYRSÖ II också som såg nästan likadan ut.
Tack för tipset Hans!
Re: En hamn måste inte ha oceanångare!
Stenpiren är den första, närmast packhuset (numera Casino Cosmopol). Stenpiren finns kvar, dock delvis ombyggd och är även i dag kaj för Bohuslän när hon går i trafik, därtill resecentrum för en knippa busslinjer och spårvagnar nr 1 och 9.
Medlem i MRW: https://www.mrw1.se
-
- Inlägg: 1310
- Blev medlem: 30 jan 2012, 18:05
Re: En hamn måste inte ha oceanångare!
Hej, Johan och Hans!
Ett härligt foto över Packhusplatsen bort mot Stenpiren och Skeppsbron med både ångbåtar och järnväg! Just den här utsikten hade jag på slutet av 1950-talet och i början av 1960-t från min realskola. Den låg uppe på Kvarnberget intill Sjöbefälsskolan. Naturligtvis såg jag alltid till, att jag fick fönsterplats i skolsalen, så att jag kunde ha koll på vad som skedde i hamnen och på järnvägsspåren där V3 lok och ibland ånglok växlade.
Jag har rådfrågat en skarptögd god vän, (Stort tack!), som är mycket kunnig bl a vad gäller skärgårdsångare. Han menar, som Johan skriver, att det är helt rätt att det är "St Erik" och "Bohuslän" som ligger vid Stenpirens västra/yttre sida, men det är inte "Göteborg" som syns på motsatta, östra/hitre sidan, utan det är ångaren "Uddevalla".
Vid Skeppsbron (inte Träpiren, den tillkom först 1922) ligger några av Ångslupsbolagets skärgårdsbåtar och den ena, lite framför den andra, är nog "Vira", medan den andra troligen är ångaren "Ejdern" (Senare "Styrsö II"). Bilden är troligen tagen 1920 eller 1921.
Sommarhälsningar Stig
(Också lite skadad av ångsoten)
Kvarnberget med Sjöbefälsskolan och Göteborgs kommunala realskola till höger. Foto från början av 1960-t, tror jag.
Här ska det ju bli järnväg igen (Västlänken). Jag är inte så ofta i centrala Göteborg numera, men följer bl a "Göteborgsbilder", mponerande drönarfilmer som man kan hitta på nätet.
Ett härligt foto över Packhusplatsen bort mot Stenpiren och Skeppsbron med både ångbåtar och järnväg! Just den här utsikten hade jag på slutet av 1950-talet och i början av 1960-t från min realskola. Den låg uppe på Kvarnberget intill Sjöbefälsskolan. Naturligtvis såg jag alltid till, att jag fick fönsterplats i skolsalen, så att jag kunde ha koll på vad som skedde i hamnen och på järnvägsspåren där V3 lok och ibland ånglok växlade.
Jag har rådfrågat en skarptögd god vän, (Stort tack!), som är mycket kunnig bl a vad gäller skärgårdsångare. Han menar, som Johan skriver, att det är helt rätt att det är "St Erik" och "Bohuslän" som ligger vid Stenpirens västra/yttre sida, men det är inte "Göteborg" som syns på motsatta, östra/hitre sidan, utan det är ångaren "Uddevalla".
Vid Skeppsbron (inte Träpiren, den tillkom först 1922) ligger några av Ångslupsbolagets skärgårdsbåtar och den ena, lite framför den andra, är nog "Vira", medan den andra troligen är ångaren "Ejdern" (Senare "Styrsö II"). Bilden är troligen tagen 1920 eller 1921.
Sommarhälsningar Stig
(Också lite skadad av ångsoten)
Kvarnberget med Sjöbefälsskolan och Göteborgs kommunala realskola till höger. Foto från början av 1960-t, tror jag.
Här ska det ju bli järnväg igen (Västlänken). Jag är inte så ofta i centrala Göteborg numera, men följer bl a "Göteborgsbilder", mponerande drönarfilmer som man kan hitta på nätet.
- Johan Molin
- Inlägg: 19976
- Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
- Ort: Moth Virgin
- Kontakt:
Re: En hamn måste inte ha oceanångare!
Oh, där har jag varit på examination hos Lars Vilske för att få skepparexamen! Tillsammans med ett gäng gubbar från Motala. Vi hade haft en studiecirkel, och det roligaste med den var alla gamla skepparhistorier från Vättern de berättade. Vi klarade os alla, så på hemvägen med tåg bjöd en av gubbarna den gänglige 15-åringen på whisky(!). Tur att man inte blev alkoholist ...
Tack Stig för upplysande förklaring kring båtarna! Jag böjer mig givetvis för sakkunskapen (är det rentav Ragnar Magnander du rådfrågat?)
Tack Stig för upplysande förklaring kring båtarna! Jag böjer mig givetvis för sakkunskapen (är det rentav Ragnar Magnander du rådfrågat?)
-
- Inlägg: 1310
- Blev medlem: 30 jan 2012, 18:05
Re: En hamn måste inte ha oceanångare!
Stämmer bra!
/Stig
/Stig
- Johan Molin
- Inlägg: 19976
- Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
- Ort: Moth Virgin
- Kontakt:
Re: En hamn måste inte ha oceanångare!
Jag har tyvärr aldrig träffat Ragnar, men haft en del kontakt med honom. Han gillar ju också ångbåtar på Vättern, och inte minst så MOTALA EXPRESS (som ju har en viss släktskap med bohusångaren ALBREKTSUND!). Men jag hade för mig att du någon gång berättat att du känner honom! Du får hälsa honom så mycket, han kanske rentav har en aning om vem jag är!
- Johan Molin
- Inlägg: 19976
- Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
- Ort: Moth Virgin
- Kontakt:
Re: En hamn måste inte ha oceanångare!
Jag fortsätter att titta på bilder från Lilla Bommen i Göteborg, en underbart gyttrig liten hamn, väl värd sin alldeles egen modell(-järnvägs-)anläggning!
Det blir dock alldeles för många båtar att bygga modeller av bara för att representera hur det såg ut där. Men den här biöden har jag fastnat för:
Genom att mixtra lite med kontrasterna har jag lyckats dechiffrera de fyra huvudaktörerna i bilden.
Alltnog: Vid hitre kajen ligger JUNO, vilket väl är uppenbart. Byggd 1874 och still going strong!
Akter om henne ligger PALLAS. En av de två legendariska kanalbåtarr som byggdes 1885 för att transportera emigranter till Amerikabåtarna i Göteborg hela vägen från Stockholm. Den andra var CERES.
Både CERES och PALLAS hamnade i Norge efter kriget som logementsfartygs och PALLAS kom t o m att delta som sådant vid upphuggningen av det tyska slagskeppet TIRPITZ!
Sedan blev det lite besvärligare, men jag har lyckas dechiffrera vilka de två synliga lastångarna är. Längst fram (till höger) ligger ODEN, och bakom henne HELGE, båda i "Samseglingens" trafik mellan Göteborg och Jönköping.
Kajplatsen framför ODEN är tom. där hörde tydligen lastångare för Ångfartygs AB Göta Kanal hemma, liksom vid den tvärgående kajen mot gatanoch järnvägen till.
Hamnfärjan gäckar mig. En gång i världen hade någon (Dag Armén???) skrivit en artikel i Allt om Hobby om Göteborgs alla hamnfärjor, men tyvärr har den fått skatta åt förgängelsen.
Det blir dock alldeles för många båtar att bygga modeller av bara för att representera hur det såg ut där. Men den här biöden har jag fastnat för:
Genom att mixtra lite med kontrasterna har jag lyckats dechiffrera de fyra huvudaktörerna i bilden.
Alltnog: Vid hitre kajen ligger JUNO, vilket väl är uppenbart. Byggd 1874 och still going strong!
Akter om henne ligger PALLAS. En av de två legendariska kanalbåtarr som byggdes 1885 för att transportera emigranter till Amerikabåtarna i Göteborg hela vägen från Stockholm. Den andra var CERES.
Både CERES och PALLAS hamnade i Norge efter kriget som logementsfartygs och PALLAS kom t o m att delta som sådant vid upphuggningen av det tyska slagskeppet TIRPITZ!
Sedan blev det lite besvärligare, men jag har lyckas dechiffrera vilka de två synliga lastångarna är. Längst fram (till höger) ligger ODEN, och bakom henne HELGE, båda i "Samseglingens" trafik mellan Göteborg och Jönköping.
Kajplatsen framför ODEN är tom. där hörde tydligen lastångare för Ångfartygs AB Göta Kanal hemma, liksom vid den tvärgående kajen mot gatanoch järnvägen till.
Hamnfärjan gäckar mig. En gång i världen hade någon (Dag Armén???) skrivit en artikel i Allt om Hobby om Göteborgs alla hamnfärjor, men tyvärr har den fått skatta åt förgängelsen.
- Johan Molin
- Inlägg: 19976
- Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
- Ort: Moth Virgin
- Kontakt:
Re: En hamn måste inte ha oceanångare!
Testing...
Fått ett mail från Ola "lihkströmsvrken" att han inte kunde lägga in bilderpå forumet. Problemet verkar dock inte vara generellt ...
Apropå det ser man här närmast WILHELM THAM. På kortsidan en av lastångarna GÖTA KANAL II, IV eller VI (Det byggdes faktiskt också I, III och V år 1887, men de såldes ett par år efter det att de byggdes till Argentina och tog sig dit för egen maskin!).
Fått ett mail från Ola "lihkströmsvrken" att han inte kunde lägga in bilderpå forumet. Problemet verkar dock inte vara generellt ...
Apropå det ser man här närmast WILHELM THAM. På kortsidan en av lastångarna GÖTA KANAL II, IV eller VI (Det byggdes faktiskt också I, III och V år 1887, men de såldes ett par år efter det att de byggdes till Argentina och tog sig dit för egen maskin!).